• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Egentligen inte så stark, men Stockholm innerstad, 16 miljoner i lån på 3100 kvm boyta.
Då har ni förhållandevis låg belåningsgrad så det är ju skönt. Men såklart kan ni ju lätt få typ 6 gånger högre räntekostnader inom kort. Förhoppningsvis har ni ju en del buffert också om ni har så pass låg belåning.

Alla artiklar med ursprung i mäklarsamfundet eller mäklarstatistik ska man vara oerhört skeptisk till. De har en mycket tydlig agenda och belyser bara precis den del de önskar för tillfället. Mäklarnas mål är att få affärer att hända, sen om objekten säljs för 4 eller 5 miljoner är de helt ointresserade av. Det viktiga är att affärerna fortsätter att inträffa.
Exakt! Jag tänkte skriva om samma sak då min högst begränsade erfarenhet iofs som både köpare och säljare är att det sällan är samma verklighet i verkligheten som i tidningen. Man får helt enkelt gå in på riktigt för att få veta hur det verkligen ser ut. Medier är sällan fristående från aktörer med stora intressen hos läsaren.

Intressant utveckling.....

1657494203332.png
1657494243526.png
1657494283236.png

Hur ser det ut med nybyggnationer? Svårsålt deluxe? Ingen vill väl köpa helt nya bostadsrätter med ny förening med höga lån. Kommer vi se en avmättning av att bygga nytt, byggbolagen kan inte fortsätta med sina höga priser för att göra vinster, eller så får de klippa av vinsterna eller sänka lönerna för byggarbetare som lyckas ha väldigt höga löner. Kanske bara sunt med lite svalka i byggandet, det är väl fortfarande höga priser på material.

Härligt förövrigt med prissänkningarna som visades. Många tilltänkta miljoners vinst som försvann dock!
En ytligt bekant som sålde sin herrgård i höstas. Köptes för 4 miljoner 2009 och såldes för 14,4miljoner, drygt 1,5miljon i renovering. Samma person har inte råd att köpa den nu. Kan knappast vara en sund marknad där allt blir megadyrt. Vem vinner på det?

Hur ser det ut med nybyggnationer? Svårsålt deluxe? Ingen vill väl köpa helt nya bostadsrätter med ny förening med höga lån. Kommer vi se en avmättning av att bygga nytt, byggbolagen kan inte fortsätta med sina höga priser för att göra vinster, eller så får de klippa av vinsterna eller sänka lönerna för byggarbetare som lyckas ha väldigt höga löner. Kanske bara sunt med lite svalka i byggandet, det är väl fortfarande höga priser på material.

Härligt förövrigt med prissänkningarna som visades. Många tilltänkta miljoners vinst som försvann dock!
En ytligt bekant som sålde sin herrgård i höstas. Köptes för 4 miljoner 2009 och såldes för 14,4miljoner, drygt 1,5miljon i renovering. Samma person har inte råd att köpa den nu. Kan knappast vara en sund marknad där allt blir megadyrt. Vem vinner på det?
Ja nybyggnationen stannar tvärt. Det blir mkt dyrare än de beräknat så många låter bli att bygga. Att bygga ny villa är också mkt dyrare så det lär väl också bli färre som gör. Dock är ju det ngt som talar för högre priser på existerande bostäder framöver, eftersom det allt annat lika, är färre bostäder om 5 år än vad det skulle varit om de ej stoppade.

Min snickare hade varit med om att nybyggnationer har fått tillfälligt stängas pga skenande materialkostnader, svårt att få kalkylen att gå ihop.

Tänker så här kring nybyggen. Om föreningens lån är upptagna i närhet är de bundna under en längre period. Inga renoveringar behöver göras. Däremot kommersande alla få lån för att köpa dem.

I äldre kan lån (lägre) behöva förhandlas om. Det kan bli dyrt. Renoveringar kan behövas, stambyten etc.

Hade man investerat i fastigheter hade det varit en del av kalkylen… privat räknar banken sällan så.

I Stockholm finns det en hel del 50åriga arrenden som löper ut, med förmånliga avtal som BRFer står på. Den kan bli jobbigt.

Ja nybyggnationen stannar tvärt. Det blir mkt dyrare än de beräknat så många låter bli att bygga. Att bygga ny villa är också mkt dyrare så det lär väl också bli färre som gör. Dock är ju det ngt som talar för högre priser på existerande bostäder framöver, eftersom det allt annat lika, är färre bostäder om 5 år än vad det skulle varit om de ej stoppade.
Kanske minskar med nybyggen men fortfarande så är det billigare att bygga nytt än att totalrenovera. Hantverkarnas priser har dragit iväg och arbetstimmar är dyra. Bland det värsta jag har hört i bekantskapskretsen är renoverad villa ca 115 kvm 7 miljoner, friggebod nybyggd 500.000 kr, attefallshus 3 miljoner…. Ja herregud. Ska själv renovera ca 120 kvm hus och hoppas det lugnar ner sig lite till hösten.

Så länge du får tag i en tomt så är det fortfarande billigare att bygga nytt som privatperson.

Så länge du får tag i en tomt så är det fortfarande billigare att bygga nytt som privatperson.
Under de 6 år jag har bott här har min tomt i Stockholm gått upp 115% (jämfört med de två tomter som nu sålts inom 100m från mig). Så även priset för nybygge drar iväg i takt med det övriga beståndet.

Min snickare hade varit med om att nybyggnationer har fått tillfälligt stängas pga skenande materialkostnader, svårt att få kalkylen att gå ihop.
Har funnits en viss "trend" sedan ett tag att nybyggen blivit allt mer svårsålda. Flera nybyggen har gjorts om till hyresrätter under självabygget är igång.

Oavsett hyresrätt eller brf - ska det betalas och det landar så klart på den boende.

Jag har ångest å svärföräldrarnas vägnar.
Dem var nog så nöjda när dem sålde sitt 430kvm hus i Råsunda för 4 miljoner när det begav sig.

Jag brukar skämta om att vi alla hade kört Lambo nu om de sålt den nu :D

Jag har ångest å svärföräldrarnas vägnar.
Dem var nog så nöjda när dem sålde sitt 430kvm hus i Råsunda för 4 miljoner när det begav sig.

Jag brukar skämta om att vi alla hade kört Lambo nu om de sålt den nu :D
Hade det inte varit fantastiskt om du/ni/eventuella syskon skulle kunna köpt den villan för 4 miljoner även idag?
Tänk att kunna få ett (gisningsvis) fint boende i Råsunda på 430kvm för fyra miljoner.

Kanske minskar med nybyggen men fortfarande så är det billigare att bygga nytt än att totalrenovera. Hantverkarnas priser har dragit iväg och arbetstimmar är dyra. Bland det värsta jag har hört i bekantskapskretsen är renoverad villa ca 115 kvm 7 miljoner, friggebod nybyggd 500.000 kr, attefallshus 3 miljoner…. Ja herregud. Ska själv renovera ca 120 kvm hus och hoppas det lugnar ner sig lite till hösten.
Jag pratade primärt om större nybyggen (typ lägenhetshus och annat). Många av de som ej startat än kommer läggas på is. Hörde på Börspodden att folk blivit erbjudna pengar för att avstå sitt nybygge då det nu är så dyrt att bygga så det är en förlustaffär (notera hörsägen). Men det verkar nu som att många planerade byggen (troligen även villor) ej blir av när det var planerat, både pga skakig marknad och kraftigt höjda kostnader. Om inte byggkostnaden faller tillbaka måste ju antingen värdet vid färdig bostad stiga tills det är lönt, eller så blir bygget ej av. Om det inte blir av stöttar det ändå priserna i övrigt då det blir färre bostäder på marknaden (än vad det skulle blivit). Är ju dock på marginalen såklart…

Men, jag vill inte ngn ska tro att jag är bullish bostäder kortsiktigt (även om jag tror centralbankerna kommer sluta höja innan de säger (pga recession och därav fallande inflation). Finns dock såklart ett mkt jobbigt scenario med ihållande stagflation, men det är förhoppningsvis låg sannolikhet.

Jag tror ändå byggkostnad kommer backa om ett tag. Snickare har varit så sjukt efterfrågade, och så även material, när alla skulle bygga om/ut och renovera. Nu borde folk renovera bygga om/ut i mycket mindre grad, och det borde bli mindre tight på både snickare och material… Tänker jag iaf, men vad vet jag :)

Senast ändrad:

Jag jobbar med nybyggnation av främst bostadsrätter och det har varit bättre minst sagt. Inflationen gör det svårt att få ihop kalkylerna. Håller inte med om att hantverkarlönerna har gått upp så mycket men materialpriserna är hemska. Nu är det dock lånen som du är inne på som spökar. Svårt att sätta en rimlig lånenivå och därmed avgift till framtida kunder med den räntestegring som sker. Våra kunder vill ha bra signaler om framtiden innan de bokar iom inflytt om 1-2år och nu ser det inte så ljust ut.

Senast ändrad:
SBAB: Boräntor på väg mot 5 procent

Det statliga bolåneinstitutet SBAB räknar med räntor på uppåt 5 procent om något år och marginalpress på bolåneaffären när boräntorna lyfter, enligt delårsrapporten.

SBAB: Boräntor på väg mot 5 procent

Det statliga bolåneinstitutet SBAB räknar med räntor på uppåt 5 procent om något år och marginalpress på bolåneaffären när boräntorna lyfter, enligt delårsrapporten.

1658153975084.png

Jag funderar rätt mycket på vad som kommer att ske de närmsta åren hus vs lägenhet.
Gjorde bara en testkalkyl med 30% insats på vad "ett relativt vanligt hus" med kort pendling till Stockholm innerstad kostar med 2 relativt höga löner. Det blir en finfin månadskostnad när man lägger till bilen, livsmedel, högre energikostnader, andra kostnader relaterade till hus etc. (ännu finare med 5% ränta).
Svårt att se hur husmarknaden inte ska gå ner rätt rejält. Kanske borde lågt skuldsatta bostadsrätter nog blir en relativt billig boendeform framöver (lägre energi, inte samma behov av bil etc.) och hålla sig lite stabilare. Kan blir bra läge om något år att göra en switcheroo. Den som lever få se. Diskutera i småcirklar :D

Gjorde bara en testkalkyl med 30% insats på vad "ett relativt vanligt hus" med kort pendling till Stockholm innerstad kostar
"Relativt vanligt hus" för 12,5 miljoner? För att förstå vad du menar, hur definerar du "kort" pendling till Stockholms innerstad? Bil eller kommunalt? Kort kan vara 10 minuter för vissa men 35 minuter för andra.

Försöker bara förstå vart du tittar på hus då 12,5 låter dyrt...

"Relativt vanligt hus" för 12,5 miljoner? För att förstå vad du menar, hur definerar du "kort" pendling till Stockholms innerstad? Bil eller kommunalt? Kort kan vara 10 minuter för vissa men 35 minuter för andra.

38 sådana objekt sålda i Stockholms kommun senaste 12 månaderna:

Hehe inte så jag kikar på så dyra hus själv, var mer för att få ett intressant räkneexempel. (iofs inte så off om man kollar Bromma, Nacka, Enskede, Lidingö etc.). Var också för att få ett hopp från en 3-4:a i innerstan, de ligger ju många på 8-10 miljoner.

38 sådana objekt sålda i Stockholms kommun senaste 12 månaderna:
Man får kika i Stockholm län om man ska ha med många kommuner som ligger i närhet. Inte så många villaområden som ingår i Stockholms Kommun.

Edit: Jag inser ju dock i efterhand att detta säger väldigt lite utom vad som kommer att hända med det dyrare villor i närheten av stockholm :D

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Hehe inte så jag kikar på så dyra hus själv, var mer för att få ett intressant räkneexempel. (iofs inte så off om man kollar Bromma, Nacka, Enskede, Lidingö etc.). Var också för att få ett hopp från en 3-4:a i innerstan, de ligger ju många på 8-10 miljoner.

Man får kika i Stockholm län om man ska ha med många kommuner som ligger i närhet. Inte så många villaområden som ingår i Stockholms Kommun.

Edit: Jag inser ju dock i efterhand att detta säger väldigt lite utom vad som kommer att hända med det dyrare villor i närheten av stockholm :D
Oavsett hur man definerar "kort pendlingsavstånd" så är jag helt enig med dig och ditt första inlägg!

Priserna är tammefan hutlösa och jag förstår inte hur alla får ihop sina kalkyler. Måste vara jag som är fattig eller en snålk*k 🤣

Tillbaka
Topp