• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

S.L

Vacheron
2-Faktor
Men har en bekant som köpte hus, nu inte hade råd att ta månadskostnaden och får sälja direkt.
Din bekants marginaler måste varit extremt små om ränteutvecklingen på ett kvartal föranledde detta?

Men visst hamnar folk i kläm ordentligt.
Jag sålde själv en 3:a i Stockholm innerstad i februari. Grannarna mittemot i trapphuset (par i 30-årsåldern, 2 små barn) med exakt samma lgh fast spegelvänd och betydligt bättre skick än i min lgh (ffa golv, kök, badrum) tecknade sig på nyproducerad BR i Stockholm Q4 2021 (inflytt Q2 2023). I samband med deras köp så ”testvisade” de sin lgh som en del av budgetarbetet kopplat till köp av nyproduktionen, testvisningen gick galant och buden rasade in till en bra nivå. Jag sålde min lgh i februari i år utan Hemnet, öppna visningar etc och fick nästan på kronan vad min granne erbjudits för sin. Min granne hade planerat att sälja i slutet av detta år men tidigarelade planerna efter krigsutbottet, de hade 3-4 visningshelger i maj och juni utan att ens få skambud. Nu borttagen från Hemnet men ligger kvar hos mäklaren med ett acceptpris (”först till kvarn!”) som nog är en bit under deras budgetkalkyl men som just nu blir mer och mer orealistiskt för var vecka som passerar. Nu vet jag inte om de kan backa ur sitt nyproduktionsköp ostraffat men om inte så kan det bli riktigt otrevligt, särskilt om den nybildade BRF’ens lån inte var spikade då de tecknade sig (jag har ingen susning om spelreglerna kring dessa detaljer) då den nya föreningens lån och relaterad månadsavgift blir ytterligare salt i såren.
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
mm men det finns nog en smärtgräns. Om man börjar få fasta kostnader på över 40-50k med villa, vovve och volvo så är det nog många som det börjar göra ordentligt ont för. Sen kan ju elpriset, livsmedel o drivmedel, amorteringskrav etc. såklart gå ner igen under tiden räntan går uppåt. Men har en bekant som köpte hus, nu inte hade råd att ta månadskostnaden och får sälja direkt.

Sånt är tråkigt. Allt beror ju dock på vad hushållet tjänar per månad och vilken typ av övriga avbetalningar man har. Bostadens kostnader bör ju vara prio ett förstås. Fördelen för din bekant är ju kanske att det går att köpa ett billigare boende.
 
Verkar som bortser helt från ränteavdraget när ni räknar på era scenario.
Jag ser samma tendens bland diskussioner med många bekanta. Personligen är jag väl medveten om avdraget - men inget som jag budgeterar eller räknar med i mina egna kalkyler. Men det är klart det kommer att bli ett stort avdrag om/när räntan kryper upp emot 2-3%.
Har faktiskt aldrig riktigt förstått det avdraget om jag ska vara helt ärlig.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Din bekants marginaler måste varit extremt små om ränteutvecklingen på ett kvartal föranledde detta?

Men visst hamnar folk i kläm ordentligt.
Jag sålde själv en 3:a i Stockholm innerstad i februari. Grannarna mittemot i trapphuset (par i 30-årsåldern, 2 små barn) med exakt samma lgh fast spegelvänd och betydligt bättre skick än i min lgh (ffa golv, kök, badrum) tecknade sig på nyproducerad BR i Stockholm Q4 2021 (inflytt Q2 2023). I samband med deras köp så ”testvisade” de sin lgh som en del av budgetarbetet kopplat till köp av nyproduktionen, testvisningen gick galant och buden rasade in till en bra nivå. Jag sålde min lgh i februari i år utan Hemnet, öppna visningar etc och fick nästan på kronan vad min granne erbjudits för sin. Min granne hade planerat att sälja i slutet av detta år men tidigarelade planerna efter krigsutbottet, de hade 3-4 visningshelger i maj och juni utan att ens få skambud. Nu borttagen från Hemnet men ligger kvar hos mäklaren med ett acceptpris (”först till kvarn!”) som nog är en bit under deras budgetkalkyl men som just nu blir mer och mer orealistiskt för var vecka som passerar. Nu vet jag inte om de kan backa ur sitt nyproduktionsköp ostraffat men om inte så kan det bli riktigt otrevligt, särskilt om den nybildade BRF’ens lån inte var spikade då de tecknade sig (jag har ingen susning om spelreglerna kring dessa detaljer) då den nya föreningens lån och relaterad månadsavgift blir ytterligare salt i såren.
Ja fast tiden spelar ju inte så stor roll om den fort har dubblats/tripplats under det kvartalet :) + att lånen de tog blev större. De kunde nog betala fasta avgifter varje månad men det blev så mycket att de inte tyckte det var värt det då i princip allt annat var tvunget att dras in på (tror det var föräldraledighet på ingång också). Det finns en gräns där det faktiskt inte går att betala men sen finns nog en "praktisk" gräns en bit längre ner där många inte tycker det är värt det på kortare sikt. Försvarar inget beteende här utan bara delade med mig. Sharing is caring.
 
  • Like
Reactions: S.L

zeke_varg

Omega
Ja fast tiden spelar ju inte så stor roll om den fort har dubblats/tripplats under det kvartalet :) + att lånen de tog blev större. De kunde nog betala fasta avgifter varje månad men det blev så mycket att de inte tyckte det var värt det då i princip allt annat var tvunget att dras in på (tror det var föräldraledighet på ingång också). Det finns en gräns där det faktiskt inte går att betala men sen finns nog en "praktisk" gräns en bit längre ner där många inte tycker det är värt det på kortare sikt. Försvarar inget beteende här utan bara delade med mig. Sharing is caring.
Bättre att de bailar ur nu och inte om 1år, när en är hemma och den andra potentiellt arbetslös. Det har hänt mer nu på 5 månader än de senaste 10 åren på räntemarknaden. Nästkommande 24 månader kommer nog inte vara smooth sailing..

Tragiskt med krig. Trista effekter på en pandemidopad börs- och bostadsmarknad.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Säkert diskuterats tidigare i tråden men vad är konsensus kring att dra ned/ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan ytterligare? Om inte för annat så skulle det göra mycket enklare att jämföra svenska bomarknaden med andra länders.
 

Belfort

Omega
Vi är på ett klockforum där folk lägger absurda mängder på klockor och du tycker att 120k om året i resor och städning för en familj är mycket? Jesus.
Med tanke på att medelinkomsten i Sverige efter skatt är runt 28 000kr, så låter det helt klart mycket att bränna 4,2 månadslöner på resa och städning, även om man är en familj och har dubbla inkomst och då lägger 17% av gemensamma årsinkomsten på städ och resor….sen får man tänka vad som händer för städerskan när hen står utan jobb, den har troligtvis också ett lån att betala.

Edit: med tanke på vad följdeffekten blir av att människor måste dra ner på mindre viktig konsumtion när elen, bilen, maten och boendet börjar kosta mer och mer.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Med tanke på att medelinkomsten i Sverige efter skatt är runt 28 000kr, så låter det helt klart mycket att bränna 4,2 månadslöner på resa och städning och även man är en familj och har dubbla inkomst och då lägger 17% av gemensamma årsinkomsten på städ och resor….sen får man tänka vad som händer för städerskan när hen står utan jobb, den har troligtvis också ett lån att betala.

Absolut, tog kanske i lite för mycket där. Kikade dock på vårt spenderade i resor och hushållsnära tjänster förra året och det hamnade på strax under 130k. Så för oss finns det pengar att spara. Två utlandssemestrar för 2 vuxna och 2 barn samt städning och den extremt onödiga tjänsten tvätt av kläder.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Vi är på ett klockforum där folk lägger absurda mängder på klockor och du tycker att 120k om året i resor och städning för en familj är mycket? Jesus.
Absolut, tog kanske i lite för mycket där. Kikade dock på vårt spenderade i resor och hushållsnära tjänster förra året och det hamnade på strax under 130k. Så för oss finns det pengar att spara. Två utlandssemestrar för 2 vuxna och 2 barn samt städning och den extremt onödiga tjänsten tvätt av kläder.

Ja det låter som ett leverne jag inte skulle klassa som den hos gemene svenssonfamilj :D Iallafall riket sett. Kanske i innerstaden.
 
Säkert diskuterats tidigare i tråden men vad är konsensus kring att dra ned/ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan ytterligare? Om inte för annat så skulle det göra mycket enklare att jämföra svenska bomarknaden med andra länders.
Har aldrig förstått den riktigt fullt ut. Har inte googlat på det, men har ett minne av att Danmark tagit beslut på att avreglera den och sänker 1%-enhet årligen de kommande X åren. Blir gärna rättad om jag är fel ute.
 

ClownenJac

Panerai
Säkert diskuterats tidigare i tråden men vad är konsensus kring att dra ned/ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan ytterligare? Om inte för annat så skulle det göra mycket enklare att jämföra svenska bomarknaden med andra länders.
Att ta bort ränteavdraget påverkar ju bara hushållen och inte resten av samhället eller penningmarknaderna, så att det vore ett alternativ att göra det ena istället för det andra funkar inte riktigt.
 
Säkert diskuterats tidigare i tråden men vad är konsensus kring att dra ned/ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan ytterligare? Om inte för annat så skulle det göra mycket enklare att jämföra svenska bomarknaden med andra länders.

Det är sent påtänkt nu.

Man borde tagit bort ränteavdraget samtidigt som man var inne och tog bort fastighetsskatten och ersatte det med fastighetsavgiften och delade ut pengar i form av diverse jobbskatteavdrag som antagligen eldade på bostadsmarknaden ytterligare.

Politikerna har tabbat sig rejält när man har tillåtit bostadspriserna skena. De enda som har tjänat pengar egentligen är bankerna. Resten har känt sig förmögna på pappret och agerat därefter.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Att ta bort ränteavdraget påverkar ju bara hushållen och inte resten av samhället eller penningmarknaderna, så att det vore ett alternativ att göra det ena istället för det andra funkar inte riktigt.

Ränteavdraget i sin nuvarande form mildrar effekterna av räntehöjningarna väldigt mycket. Inflation mäts genom konsumentprisindex (KPI) och boendekostnader är ju en rätt stabil hörnsten där.
Screenshot 2022-07-19 at 13.50.54.png


Det är sent påtänkt nu.

Man borde tagit bort ränteavdraget samtidigt som man var inne och tog bort fastighetsskatten och ersatte det med fastighetsavgiften och delade ut pengar i form av diverse jobbskatteavdrag som antagligen eldade på bostadsmarknaden ytterligare.

Politikerna har tabbat sig rejält när man har tillåtit bostadspriserna skena. De enda som har tjänat pengar egentligen är bankerna. Resten har känt sig förmögna på pappret och agerat därefter.

Försent vet jag inte om jag håller med om även om jag har stor respekt för hur mycket det påverkar privatpersoners ekonomi.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tanken med ränteavdraget är att det ska spegla kapitalskatterna. Dvs de ska vara typ lika stora enligt reciprocitetsprincipen. Tar man bort ränteavdraget ska man också ta bort kapitalskatterna. Tror ni det är en politisk framgångsrik väg?

Aftonbladet: "Regeringen sänker skatten för de onda höginkomsttagarmiljonärerna!" "Så här mycket drabbas du som är fattig och bor i lägenhet". Ganska lätt att se hur det skulle vinklas ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ränteavdraget i sin nuvarande form mildrar effekterna av räntehöjningarna väldigt mycket. Inflation mäts genom konsumentprisindex (KPI) och boendekostnader är ju en rätt stabil hörnsten där.
Screenshot 2022-07-19 at 13.50.54.png




Försent vet jag inte om jag håller med om även om jag har stor respekt för hur mycket det påverkar privatpersoners ekonomi.
Rix styr dock efter KPIF (fast ränta). Räntehöjning får ju effekten att KPI stiger som du själv är inne på. Tror vidare att KPIF ex energi är det som Rix bryr sig mest om, då de inte kan göra så mkt på energifronten.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Säkert diskuterats tidigare i tråden men vad är konsensus kring att dra ned/ta bort ränteavdraget istället för att höja reporäntan ytterligare? Om inte för annat så skulle det göra mycket enklare att jämföra svenska bomarknaden med andra länders.
Rix har uppdrag att hålla 2% KPIF. De styr räntan. Politiker styr skattepolitik. Rix måste försöka få ner KPIF och deras medel är att höja räntan och trycka mindre pengar. De hade nog uppskattat hjälp av politiker för att dämpa efterfrågan men de är som alla vet bara intresserade av nästa val. Om Rix hade skött bostadspolitiken hade det garanterat sett väldigt annorlunda ut.
 

JohanHLM

Rolex
Absolut, tog kanske i lite för mycket där. Kikade dock på vårt spenderade i resor och hushållsnära tjänster förra året och det hamnade på strax under 130k. Så för oss finns det pengar att spara. Två utlandssemestrar för 2 vuxna och 2 barn samt städning och den extremt onödiga tjänsten tvätt av kläder.
Om du inte vet hur en tvättmaskin fungerar är jag glad för räntehöjningarna även om de drabbar mig personligen :)
 

JohanHLM

Rolex
Därav, för att citera mig själv "extremt onödiga". Men, vi har en tuff vardag med diverse utmaningar med barnen och allt vi kan outsourca är faktiskt till stor hjälp.
Kanske du som gör rätt och jag som gör fel. Jag har det troligtvis bättre ställt än majoriteten här men gör i princip allt själv oavsett om det handlar om städning, målning, snickra, grävning m.m. eftersom jag tycker det är jobbigt med hantverkare m.m. som ska instrueras och sällan kan hålla överenskomna tider.

För att hålla oss till tråden ser jag en markant skillnad i den småstad som jag bor i där 80-90% av utbudet hade en pågående budgivning dagen efter visning medans det idag är 10-20% som har det.

Har själv stora (i mina mått mätt) tillgångar i fastigheter, privatbostad och kommersiell fastighet, med typ 20% belåning sett till dagens marknadsvärde där jag kan känna en viss oro inför framtiden. Förstår därmed att de som är nya på bostadsmarknaden är oroliga men troligtvis kommer det minskade utbudet och ökade kostnader för nyproduktion göra att priserna inte faller allt för djupt.
 

JohanHLM

Rolex
Goddamn, du måste ha jävligt rent boende eller brutal schyssta semestrar 😅
Nja, här får jag nog försvara @ChazzReinhold
Förvisso åker jag inte utomlands årligen men när det väl sker överstiger bara resandet inkl. omkostnader den summan eftersom jag har 3 barn. Bara en vecka i fjällen med bostad, mat, skidhyra, liftkort m.m. är 50 tkr för vår familj.

Är väll just resande/underhållning som kommer prioriteras bort om det krävs och tyvärr kan det nog bli tufft för de branscher som nyligen rest sig får coronakrashen om räntorna springer iväg.
 

PJZ

Cartier
Nja, här får jag nog försvara @ChazzReinhold
Förvisso åker jag inte utomlands årligen men när det väl sker överstiger bara resandet inkl. omkostnader den summan eftersom jag har 3 barn. Bara en vecka i fjällen med bostad, mat, skidhyra, liftkort m.m. är 50 tkr för vår familj.

Är väll just resande/underhållning som kommer prioriteras bort om det krävs och tyvärr kan det nog bli tufft för de branscher som nyligen rest sig får coronakrashen om räntorna springer iväg.
Absolut får du göra det! Jag tyckte bara att 120k/år på städning och semester lät mycket för en "vanlig" svensson familj då det var det som diskuterades(?)

Jag har själv inga barn så kanske inte ska yttra mig (eftersom jag inte har erfarenhet), inte heller städare.. har däremot trädgårdsmästare (LOL)
 
Absolut får du göra det! Jag tyckte bara att 120k/år på städning och semester lät mycket för en "vanlig" svensson familj då det var det som diskuterades(?)

Jag har själv inga barn så kanske inte ska yttra mig (eftersom jag inte har erfarenhet), inte heller städare.. har däremot trädgårdsmästare (LOL)

Skön kommentar, haha. Jag ska också börja uttala mig om något jag inte har en jävla aning om bara för att jag kan. Resa med barn är dyrt. Jag är övertygad om att Svensson lägger stor del av sin årliga lön på resor och att där således finns pengar att spara (som ämnet handlade om, mind you).
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Kanske du som gör rätt och jag som gör fel. Jag har det troligtvis bättre ställt än majoriteten här men gör i princip allt själv oavsett om det handlar om städning, målning, snickra, grävning m.m. eftersom jag tycker det är jobbigt med hantverkare m.m. som ska instrueras och sällan kan hålla överenskomna tider.

För att hålla oss till tråden ser jag en markant skillnad i den småstad som jag bor i där 80-90% av utbudet hade en pågående budgivning dagen efter visning medans det idag är 10-20% som har det.

Har själv stora (i mina mått mätt) tillgångar i fastigheter, privatbostad och kommersiell fastighet, med typ 20% belåning sett till dagens marknadsvärde där jag kan känna en viss oro inför framtiden. Förstår därmed att de som är nya på bostadsmarknaden är oroliga men troligtvis kommer det minskade utbudet och ökade kostnader för nyproduktion göra att priserna inte faller allt för djupt.

Med 20% belåning på en kommersiell fastighet borde det väl finnas riktigt bra marginaler för kommande räntehöjningar, jag tänker mig att du har ett gäng med hyresgäster som är med och delar på smällen?

Jag ligger betydligt högre i mina kommersiella fastigheter, runt 50-60%, och visst är det tråkigt när marginalen krymper, i synnerhet om priserna sjunker då jag i investerat hårt senaste två åren när allt har varit dyrt. Oroar mig dock inte, priserna går säkert ned med räntan men äsch, det är bara att bita ihop och höja hyran:)
 

JohanHLM

Rolex
Med 20% belåning på en kommersiell fastighet borde det väl finnas riktigt bra marginaler för kommande räntehöjningar, jag tänker mig att du har ett gäng med hyresgäster som är med och delar på smällen?

Jag ligger betydligt högre i mina kommersiella fastigheter, runt 50-60%, och visst är det tråkigt när marginalen krymper, i synnerhet om priserna sjunker då jag i investerat hårt senaste två åren när allt har varit dyrt. Oroar mig dock inte, priserna går säkert ned med räntan men äsch, det är bara att bita ihop och höja hyran:)
Är bostäder, så hade det inte varit för Hyresgästföreningen skulle troligtvis stora delar av de ökade kostnaderna kompenserats men med all sannolikhet kommer hyreshöjningarna inte kompensera de ökade utgifterna.

Är definitivt inte sömnlös och räntekostnaderna i sig är inget bekymmer även om det skulle stiga långt över vad alla bedömare anser troligt utan det är snarare driftkostnaderna som riskerar att urholka resultatet en hel del.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Skön kommentar, haha. Jag ska också börja uttala mig om något jag inte har en jävla aning om bara för att jag kan. Resa med barn är dyrt. Jag är övertygad om Svensson lägger stor del av sin årliga lön på resor och att där således finns pengar att spara (som ämnet handlade om, mind you).
40-50 tkr är inte allt för svårt att spendera på en resa med barn för ca en vecka, speciellt när de kommer i skolåldern och man är bunden till att resa under sportlovsveckan och höstlovsveckan. Har man dessutom barn med lite extra behov så blir det lätt snabbt dyrt om man har vissa specifika krav att uppfylla för att kunna få till en resa som alla i familjen kan njuta av.
 

Tapiren

Cartier
Är bostäder, så hade det inte varit för Hyresgästföreningen skulle troligtvis stora delar av de ökade kostnaderna kompenserats men med all sannolikhet kommer hyreshöjningarna inte kompensera de ökade utgifterna.

Är definitivt inte sömnlös och räntekostnaderna i sig är inget bekymmer även om det skulle stiga långt över vad alla bedömare anser troligt utan det är snarare driftkostnaderna som riskerar att urholka resultatet en hel del.
Nä, hyresgästföreningen är inte så roliga, jag förstår deras syfte men att fastighetsägarna fick runt 1.5% i år tycker jag är dåligt förhandlat av Fastighetsägarna även om förhandlingarna väl tog sin början någon månad innan de där riktigt stora kostnadsökningarna slog till.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tanken med ränteavdraget är att det ska spegla kapitalskatterna. Dvs de ska vara typ lika stora enligt reciprocitetsprincipen. Tar man bort ränteavdraget ska man också ta bort kapitalskatterna. Tror ni det är en politisk framgångsrik väg?

Aftonbladet: "Regeringen sänker skatten för de onda höginkomsttagarmiljonärerna!" "Så här mycket drabbas du som är fattig och bor i lägenhet". Ganska lätt att se hur det skulle vinklas ;)
Kan tycka att reciprocitetsprincipen är ett missbrukat begrepp. Borde inte ränteavdraget balanseras mot såväl inkomstskatt som mot kapitalskatt om man ska prata skattekvot?
Jag vet inte vad som är bäst men kan tycka att saker vi i Sverige infört som andra länder saknar borde vara högt på listan att göra sig av med om det verkligen inte har tydliga fördelar.
 
  • Like
Reactions: JSP
Topp