Din bekants marginaler måste varit extremt små om ränteutvecklingen på ett kvartal föranledde detta?Men har en bekant som köpte hus, nu inte hade råd att ta månadskostnaden och får sälja direkt.
Men visst hamnar folk i kläm ordentligt.
Jag sålde själv en 3:a i Stockholm innerstad i februari. Grannarna mittemot i trapphuset (par i 30-årsåldern, 2 små barn) med exakt samma lgh fast spegelvänd och betydligt bättre skick än i min lgh (ffa golv, kök, badrum) tecknade sig på nyproducerad BR i Stockholm Q4 2021 (inflytt Q2 2023). I samband med deras köp så ”testvisade” de sin lgh som en del av budgetarbetet kopplat till köp av nyproduktionen, testvisningen gick galant och buden rasade in till en bra nivå. Jag sålde min lgh i februari i år utan Hemnet, öppna visningar etc och fick nästan på kronan vad min granne erbjudits för sin. Min granne hade planerat att sälja i slutet av detta år men tidigarelade planerna efter krigsutbottet, de hade 3-4 visningshelger i maj och juni utan att ens få skambud. Nu borttagen från Hemnet men ligger kvar hos mäklaren med ett acceptpris (”först till kvarn!”) som nog är en bit under deras budgetkalkyl men som just nu blir mer och mer orealistiskt för var vecka som passerar. Nu vet jag inte om de kan backa ur sitt nyproduktionsköp ostraffat men om inte så kan det bli riktigt otrevligt, särskilt om den nybildade BRF’ens lån inte var spikade då de tecknade sig (jag har ingen susning om spelreglerna kring dessa detaljer) då den nya föreningens lån och relaterad månadsavgift blir ytterligare salt i såren.
Senast ändrad: