• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Fast en typisk medelklassfamilj har väl inte bostadslån på 9 MSEK?
Nä. För att låna 9 måste man tjäna ca 1.8m per år i hushållet. Ca 1% tjänar över millen så båda ska vara iaf rop 98% eller en men mkt hög inkomst.

Men det är en del övre medelinkomsttagare som har hus för 12, men då har de ofta en mkt bra bostadskarriär i ryggen och lånar nog ofta relativt lite o förhållande till priset.

Nä. För att låna 9 måste man tjäna ca 1.8m per år i hushållet. Ca 1% tjänar över millen så båda ska vara iaf rop 98% eller en men mkt hög inkomst.

Men det är en del övre medelinkomsttagare som har hus för 12, men då har de ofta en mkt bra bostadskarriär i ryggen och lånar nog ofta relativt lite o förhållande till priset.
Exakt. Och det är nog precis där det kan bli lite jobbigt, medelklass som gjort en kortare bostadskarriär och kanske sitter på bolån om 5-8 miljoner för att de kunde finansiera kontantinsatsen ock månadsavgiften gick knappt med den låga räntan som varit.

Exakt. Och det är nog precis där det kan bli lite jobbigt, medelklass som gjort en kortare bostadskarriär och kanske sitter på bolån om 5-8 miljoner för att de kunde finansiera kontantinsatsen ock månadsavgiften gick knappt med den låga räntan som varit.

5 miljoner i lån på ett hus värt 12 låter inte farligt?

Okej? haha.

Utöka radien med 10km och justera priset nedåt så ökas resultatet markant. Han sa aldrig att det specifikt var inom Stockholms kommun utan "kort pendlingsavstånd till Stockholms innerstad" vilket är en tolkningsfråga.
Jag hade ingen agenda med mitt inlägg, försökte bara ge konkreta exempel på det som diskuterades.

• Like
Reactions: PJZ
Hehe inte så jag kikar på så dyra hus själv, var mer för att få ett intressant räkneexempel. (iofs inte så off om man kollar Bromma, Nacka, Enskede, Lidingö etc.). Var också för att få ett hopp från en 3-4:a i innerstan, de ligger ju många på 8-10 miljoner.

Man får kika i Stockholm län om man ska ha med många kommuner som ligger i närhet. Inte så många villaområden som ingår i Stockholms Kommun.

Edit: Jag inser ju dock i efterhand att detta säger väldigt lite utom vad som kommer att hända med det dyrare villor i närheten av stockholm :D
156:

Eftersom kalkylräntan ligger på 6-8% så klarar folk det, ja.
Folk överlever absolut. Det är inte där skon klämmer. Det kommer däremot bli fullständig slakt av "onödiga" verksamheter som restauranger, resebolag, bilhandlare, båthandlare, byggvarufirmor mm mm. Arbetslösheten drar iväg utav helsike. Men nä, jag tror inte folk kommer lämna hus och hem i första taget.

Jo men kalkylräntan räknade dessvärre inte på elräkningar om ca 10-12k/månad och bränsleräkningar på 7k/månad. Sedan mat och övriga omkostnader. Många kommer få det rejält svårt att gå runt när räntan närmar sig 5%. Vissa säkert tidigare än så

Känner man så kan man binda sig fri från det redan nu..

1658164358471.png

Folk överlever absolut. Det är inte där skon klämmer. Det kommer däremot bli fullständig slakt av "onödiga" verksamheter som restauranger, resebolag, bilhandlare, båthandlare, byggvarufirmor mm mm. Arbetslösheten drar iväg utav helsike. Men nä, jag tror inte folk kommer lämna hus och hem i första taget.

Exakt. Och när vi är där så kommer ekonomin stimuleras igen och räntorna sänks.

Så vad är det du säger, att folk kommer klara 5% genom att prioritera annorlunda? Det har jag faktiskt svårt att tro, många får nog problem närmare 5%.
Vad är problem i detta scenario? Att inte kunna åka på utlandssemester eller att behöva tvångssälja? Spektrumet är brett, det är klart att det får effekt på folks liv men har man öht inte råd att bo kvar vid 5% boränta så har man ju tagit fundamentala felbeslut av grov karaktär (och man kan väl fortfarande binda rejält under 5 f.n?). Min sista kvartalsräkning för el för en trea i Stockholm (Q2 i år) var på 1400kr.

Och ”onödiga” tjänster inom inte bara onödiga verksamheter. Vi får hoppas att det inte bär iväg dithän (alltför mycket iaf).

Återigen så tror jag inte att det medelklassen som kan spara in 120k om året på att skippa utlandssemestern och städtjänst.
Men det kanske är ungefär lika många människor som faktiskt på riktigt kan spara de summorna på dessa kostnadsposter som det är människor vars liv går i obeveklig finansiell härdsmälta om boräntan når 5%? Jag vet inte men tvingas jag spekulera tror jag att båda kategorierna är relativt ovanliga.

Finns såklart undantag men jag tror att de flesta ur medelklassen (denna svårdefinierade term, men ändå) som tagit lån på sin bostad kommer härda ut relativt bra. Inflationen gynnar trots allt låntagare och fastighetsägare mer än de flesta andra grupper. Som vanligt tuffast för de mest utsatta, arbetslösa t ex.

Finns såklart undantag men jag tror att de flesta ur medelklassen (denna svårdefinierade term, men ändå) som tagit lån på sin bostad kommer härda ut relativt bra. Inflationen gynnar trots allt låntagare och fastighetsägare mer än de flesta andra grupper. Som vanligt tuffast för de mest utsatta, arbetslösa t ex.
mm men det finns nog en smärtgräns. Om man börjar få fasta kostnader på över 40-50k med villa, vovve och volvo så är det nog många som det börjar göra ordentligt ont för. Sen kan ju elpriset, livsmedel o drivmedel, amorteringskrav etc. såklart gå ner igen under tiden räntan går uppåt. Men har en bekant som köpte hus, nu inte hade råd att ta månadskostnaden och får sälja direkt.

Om man maxbelånat sig utifrån ca 5 årsinkomster borde man klara 5%, men naturligtvis kommer man få skära i utgifterna. Tror redan folk skär och kommer skära jävligt hårt vid 5%.

Pga progressiv skatt bör egentligen medelinkomsttagare som maxbelånat klara bättre än dito höginkomsttagare, men såklart är det ju det där med övriga kostnader. Även med lägre andel kvar av lönen, har ju höginkomsttagare ofta fler kronor att lägga på annat än räntan.

De som får stora problem enbart pga räntan med 5% har nog mer lån, kanske billån och annan direkt eller indirekt skuldfinansierad konsumtion. Hur det ska gå med bilförsäljningen, som redan var enormt dopad av låg ränta (och därmed svinbillig leasing), blir intressant…

Däremot kommer ju folk bli av med jobben när andra prioriterar bort sådant som ej behövs. Då blir det jobbigt…

Man har ju svårt att se hur priserna ska vända upp signifikant utan att inflationen vänder ner och därmed räntorna.

Men om man ändå tror att inflationen vänder ner nästa år kan det nog börjar dra iväg uppåt igen. Folk borde få bra nominella löneökningar nästa är. Amorteringskravet lär minska/försvinna. Förstagångsköpare lär få statliga garantier för att kunna låna mer än 85%. Höga kostnader och skakig marknad innebär färre nybyggen och de som blir av blir dyrare. Hyror kommer höjas med inflationen.

Jag tror vintern kommer bli jävligt jobbig när räntan stigit rejält och elpriserna och bensinpriserna är ännu högre. Den som lägger onödiga pengar nu förstår jag mig ej på. Även om man klarar sig fint lär det uppstå väldigt fina lägen/investeringar.

Edit. Det är också ganska stor risk för förmögenhetsskatt, men borträknat fastigheter. En förmögenhetsskatt är svår utan gåvoskatt och arvsskatt. Så nu med behov av mer skattepengar till militären är nog risken för dessa skatter hög. Samtidigt vågar man tyvärr inte sig på fastigheter. Om så blir fallet kommer det skickas ett antal miljarder in i fastigheter snabbt som ögat för att gömma förmögenhet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp