• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Skön kommentar, haha. Jag ska också börja uttala mig om något jag inte har en jävla aning om bara för att jag kan. Resa med barn är dyrt. Jag är övertygad om att Svensson lägger stor del av sin årliga lön på resor och att där således finns pengar att spara (som ämnet handlade om, mind you).
"Semesterundersökning genomförd av Sifo på uppdrag av Nordea 2021"

1658330778655.png

Hittade tyvärr ingen statistik gällande städning, antagligen för det är en ytterst liten klick som betalar för den tjänsten.

Enough OT. Fortsätt tro att genomsnittssvensken lägger 120k per år för resor och städning 😂

1658330778655.png

Hittade tyvärr ingen statistik gällande städning, antagligen för det är en ytterst liten klick som betalar för den tjänsten.

Enough OT. Fortsätt tro att genomsnittssvensken lägger 120k per år för resor och städning 😂

Låter som att jag behöver vidga min bekanskapskrets något. Skulle inte ens kunna spendera semestern i Sverige för det beloppet.

1658330778655.png

Jag har barn och familj och kan säga att vår resebudget ligger betydligt närmare genomsnittet än 120k.

1658330778655.png

Frågan är hur den statistiken är fördelad om man gräver lite i det, över 8% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös och nästan 15% står utanför arbetsmarknaden (sjuka, studerande etc). Dessa grupper lägger förstås inga stora summor på semestern, en ”normal” familj där båda arbetar och de finns ett eller ett par barn med i bilden måste ju lägga betydligt mer än ”genomsnittet”, bara en heldag på Gröna Lund kostar ju lätt 4000kr om man har två barn.

1658330778655.png

15.900 kr vid 25 dagar semester ger 636 kr per dag och vid 30 dagar ger det 530 kr per dag. Därtill ska ev barns kostnader finansieras inom den budgeten.

Räcker det till en semester på Böda Camping och/eller Ullared? :rolleyes:

• Like
Reactions: PJZ
Frågan är hur den statistiken är fördelad om man gräver lite i det, över 8% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös och nästan 15% står utanför arbetsmarknaden (sjuka, studerande etc). Dessa grupper lägger förstås inga stora summor på semestern, en ”normal” familj där båda arbetar och de finns ett eller ett par barn med i bilden måste ju lägga betydligt mer än ”genomsnittet”, bara en heldag på Gröna Lund kostar ju lätt 4000kr om man har två barn.
Bra fråga. Som med all statistik går det ju att vrida och vända på...

Med tanke på att medelinkomsten i Sverige efter skatt är runt 28 000kr, så låter det helt klart mycket att bränna 4,2 månadslöner på resa och städning, även om man är en familj och har dubbla inkomst och då lägger 17% av gemensamma årsinkomsten på städ och resor….sen får man tänka vad som händer för städerskan när hen står utan jobb, den har troligtvis också ett lån att betala.

Edit: med tanke på vad följdeffekten blir av att människor måste dra ner på mindre viktig konsumtion när elen, bilen, maten och boendet börjar kosta mer och mer.
Var har du hittat att medelinkomsten är
28 000kr netto? Det låter väldigt högt, mig veterligen ligger snittet på 33 000kr före skatt.

Absolut får du göra det! Jag tyckte bara att 120k/år på städning och semester lät mycket för en "vanlig" svensson familj då det var det som diskuterades(?)

Jag har själv inga barn så kanske inte ska yttra mig (eftersom jag inte har erfarenhet), inte heller städare.. har däremot trädgårdsmästare (LOL)
Frågan är vem som är ”vanlig”. Jag tror det är ett ganska brett fält.
120k försvinner fort på en semester oavsett om man tar den i Sverige eller utomlands.
Man kan givetvis komma under 120k utan problem, men å andra sidan kan man lika lätt komma upp i det dubbla.
Flyger man i businessclass på longhaul så får man räkna med 80k i runda slängar bara på flygbiljetterna. 3v på hotell är typ 40k och nu är bara resa och boendet betalt.

Sedan tillkommer shopping, nöjen, utflykter och mat.
Men vi kan köra budgetalternativ och kapa biljetter och boende med 50%.
60k och sedan shopping, nöjen, utflykter och mat. Man närmar sig fort 100k i alla fall.

En familj på 4:

Kanarieöarna på ett lov: >50000kr
Sälen på sportlovet: >30000kr
Thailand 3v på en ickelovsperiod: >80000kr

Alla kan fan inte åka på de här grejerna. Men det finns uppenbarligen en stor skara som gör det för biljetter och stugor tar slut.

O som vanligt, ett klockforum är inte representativt för genomsnittet el median. En stor hög åker dock på nämnda resor.

Frågan är vem som är ”vanlig”. Jag tror det är ett ganska brett fält.
120k försvinner fort på en semester oavsett om man tar den i Sverige eller utomlands.
Man kan givetvis komma under 120k utan problem, men å andra sidan kan man lika lätt komma upp i det dubbla.
Flyger man i businessclass på longhaul så får man räkna med 80k i runda slängar bara på flygbiljetterna. 3v på hotell är typ 40k och nu är bara resa och boendet betalt.

Sedan tillkommer shopping, nöjen, utflykter och mat.
Men vi kan köra budgetalternativ och kapa biljetter och boende med 50%.
60k och sedan shopping, nöjen, utflykter och mat. Man närmar sig fort 100k i alla fall.
Visst går det att bränna pengar i rasande takt, det känner vi nog alla här till. Men diskussionen handlar om medelsvensson, alltså de som tjänar ca 35k per månad på ett ”vanligt” jobb. Jag kan lova att exakt 0% av dessa människor någonsin flugit i C, och ännu mindre skulle göra det med hela familjen 😀

Det är väldigt enkelt att blanda ihop ”medel” med ”mina vanliga kompisar i innerstan som alla har 75k i månaden och en bostadsrätt för 10 mille”

Visst går det att bränna pengar i rasande takt, det känner vi nog alla här till. Men diskussionen handlar om medelsvensson, alltså de som tjänar ca 35k per månad på ett ”vanligt” jobb. Jag kan lova att exakt 0% av dessa människor någonsin flugit i C, och ännu mindre skulle göra det med hela familjen 😀

Det är väldigt enkelt att blanda ihop ”medel” med ”mina vanliga kompisar i innerstan som alla har 75k i månaden och en bostadsrätt för 10 mille”

Medelsvensson har ju inte lån på 5+ miljoner eftersom det styrs av inkomsten. Spenderande vs sparande är ju återigen kopplat till vilken inkomst man har. Min familj kan spara runt 10k per månad och medelsvensson kanske kan spara några tusenlappar. Effekten blir samma mtp storlek på lån.

Medelklassen (medelsvensson) är i mina ögon väldigt bred.
Per din definition så är således alla som tjänar mer än 35k/mån någon form för överklass och de som tjänar mindre än 35k är fattiga som kyrkråttor, eller hur hade du tänkt?
Personligen så har jag en Öfverklass-lön och frun tillhör gruppen som pantar burkar för att få det att gå ihop.
Våra grannar tjänar nog i stort sämre än oss, men det går ingen nöd på någon även om vi bor i stans sämsta område och bor i de billigaste radhusen man kan få tag på.

Allt handlar hur man prioriterar och vilka eventuella dumheter och gamla synder man dras med.
Min syster har låglöneyrket sjuksköterska och har en bit över 40k/månad. Hennes man är målare och har ca 40k/månad.
Runt 60k får dessa två således ut av lönerna.
Har man ett boende som går på typ 10k/månad så har man ändå 50k att köpa mat för och tanka bilen.
Det är inte direkt svårt att få den kalkylen att gå ihop.

Att min syster inte direkt prioriterar Thailandsresor, utan gör annat för stålarna är en helt annan sak.
20k på mat, bensin och annat trams gör att det finns 30k i sparmån varje månad. På ett år blir det 360k på sparkontot....om man vill.

Per din definition så är således alla som tjänar mer än 35k/mån någon form för överklass och de som tjänar mindre än 35k är fattiga som kyrkråttor, eller hur hade du tänkt?
Personligen så har jag en Öfverklass-lön och frun tillhör gruppen som pantar burkar för att få det att gå ihop.
Våra grannar tjänar nog i stort sämre än oss, men det går ingen nöd på någon även om vi bor i stans sämsta område och bor i de billigaste radhusen man kan få tag på.

Allt handlar hur man prioriterar och vilka eventuella dumheter och gamla synder man dras med.
Min syster har låglöneyrket sjuksköterska och har en bit över 40k/månad. Hennes man är målare och har ca 40k/månad.
Runt 60k får dessa två således ut av lönerna.
Har man ett boende som går på typ 10k/månad så har man ändå 50k att köpa mat för och tanka bilen.
Det är inte direkt svårt att få den kalkylen att gå ihop.

Att min syster inte direkt prioriterar Thailandsresor, utan gör annat för stålarna är en helt annan sak.
20k på mat, bensin och annat trams gör att det finns 30k i sparmån varje månad. På ett år blir det 360k på sparkontot....om man vill.
Absolut, det är ett väldigt brett begrepp som går att tolka lite som man vill. Börjar man flyga business med familjen på 3 semestrar per år (utan att sms-låna ihjäl sig) tycker i alla fall jag att man snarare tillhör den (minst lika breda) övre medelklassen. Kanske är hårklyveri från min sida men jag ser det som en ganska skild grupp från ”normala” medelklassen.

• Like
Reactions: PJZ
Sen har vi ju de som har båtar och fritidshus. Kostnader som kan bokföras på semesterkontot. Har man varken eller så blir det mer pengar på resor.

Absolut, det är ett väldigt brett begrepp som går att tolka lite som man vill. Börjar man flyga business med familjen på 3 semestrar per år (utan att sms-låna ihjäl sig) tycker i alla fall jag att man snarare tillhör den (minst lika breda) övre medelklassen. Kanske är hårklyveri från min sida men jag ser det som en ganska skild grupp från ”normala” medelklassen.
Tre gånger per år hade kostat mer än 120k.
Det räcker med 1 gång per år för att komma upp i 120k om man flyger longhaul.

Övre medelklass, när kan en sådan tänkas komma in i bilden? Sammanlagd nettoinkomst på 100k?
För min del känns det som en ganska ok gräns för att hamna i en övre medelklass.

• Like
Reactions: LS
Man kan också flyga till Dubai och bränna en miljon per natt i sviten. Vad tillför det till diskussionen? Herregud.
Men diskussionen handlar om medelsvensson, alltså de som tjänar ca 35k per månad på ett ”vanligt” jobb. Jag kan lova att exakt 0% av dessa människor någonsin flugit i C, och ännu mindre skulle göra det med hela familjen 😀
Tack, bra att någon hänger med diskussionen! 🤣
Ledsen, men det finns ingen grund till ett argument som baserar på "vad du anser i dina ögon". Känsloargument har och kommer aldrig bära tyngd i en diskussion.

Min syster har låglöneyrket sjuksköterska och har en bit över 40k/månad.
För din info, en "bit över 40k/månad" klassas inte som lågavlönat, oavsett yrke.

Tillbaka
Topp