• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

ante_77

Cartier
2-Faktor
Man kan också flyga till Dubai och bränna en miljon per natt i sviten. Vad tillför det till diskussionen? Herregud.

Tack, bra att någon hänger med diskussionen! 🤣

Ledsen, men det finns ingen grund till ett argument som baserar på "vad du anser i dina ögon". Känsloargument har och kommer aldrig bära tyngd i en diskussion.


För din info, en "bit över 40k/månad" klassas inte som lågavlönat, oavsett yrke.

Medelklass är alltså den som prickar in medelinkomst? Prickar man inte in den på kronan så är man inte medelinkomsttagare?

Angående lågavlönat så är det sjuksköterskorna själv som framstår som offer med de ”dåliga” lönerna.


Sluta gråt och se till att jobba ihop lite mer pengar så att du inte går i taket.

När
En målare ligger på typ 40k/månad så vet jag inte direkt vad som är hög lön enligt dig.
Öfverklassmålarna känner vi ju alla till

Oavsett vilket så är medelklassen väldigt bred oavsett vilka känslor det väcker hos dig.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
I klarspråk finns ingen "vanlig/medelklass/svensson" familj som överhuvudtaget uttaget skulle få för sig att kontinuerligt flyga business med hela familjen på semester. Kanske på den där 50 års resan. Frågan du mig är fotfästet borta om det ens är en spekulation.
Definiera medelklass först.

Det är väl inte bara öfverheten som har sommarstugor och båtar heller.
Vanlig medelklass har det.
Det betyder inte att alla medelsvenssons kan ha stuga och båt.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Frågan är hur den statistiken är fördelad om man gräver lite i det, över 8% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös och nästan 15% står utanför arbetsmarknaden (sjuka, studerande etc). Dessa grupper lägger förstås inga stora summor på semestern, en ”normal” familj där båda arbetar och de finns ett eller ett par barn med i bilden måste ju lägga betydligt mer än ”genomsnittet”, bara en heldag på Gröna Lund kostar ju lätt 4000kr om man har två barn.

Plocka kottar i skogen är ju också semester.
 

PJZ

Cartier
Medelklass är alltså den som prickar in medelinkomst? Prickar man inte in den på kronan så är man inte medelinkomsttagare?
Uppenbarligen har du noll intelligens när det kommer till hur man sätter ett medelvärde på nånting, i detta fall, lön.

Sluta gråt och se till att jobba ihop lite mer pengar så att du inte går i taket.
CLOWN WARNING 🤡


Summasummarum: Ser ingen anledning till att försöka diskutera vidare med dig, tyvärr. Njut av din "Öfverklass-lön" och tack för att du bjöd på lite skratt nu innan jag ska gå och "jobba ihop lite mer pengar" 🤣
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Uppenbarligen har du noll intelligens när det kommer till hur man sätter ett medelvärde på nånting, i detta fall, lön.


CLOWN WARNING 🤡


Summasummarum: Du verkar ha ett IQ som ligger i linje med en fiskmås. Ser ingen anledning till att försöka diskutera vidare med dig, tyvärr. Njut av din "Öfverklass-lön" och tack för att du bjöd på lite skratt nu innan jag ska gå och "jobba ihop lite mer pengar" 🤣

Medelvärdet är ett medelvärde.
Om det är beräknat utifrån folk som sommarjobbar, har halvtidsanställningar, sporadiska vikariat och andra typer av anställningar, så blir genomsnittslönen fort väldigt låg.
Som sagt så bör en sjuksköterska och en målare ha ca 60k ut per månad.

Riksgenomsnittet på en bostad ligger på 7000kr, mat 6000kr och övrigt kanske 7000kr.
Alltså har man 40k per månad i överskott.

Vad är det som känns jobbigt?

Dina antaganden är inte så mycket bättre än mina antaganden.

Edit: för att få medelinkomst så ska man räkna allas löner.
Det betyder ju att alla som har en lön är medelinkomsttagare enligt din definition.
 
  • Like
Reactions: PJZ

ante_77

Cartier
2-Faktor
För att klargöra detta så är medianinkomst beräknad på detta.
0165FD4F-8787-48B3-A824-517DED731A44.jpeg

Som sagt. 35k är när man räknar med folk som inte jobbar.
Skulle man skala bort dessa så hamnar vi i ett helt annat läge.
Hur folk väljer att flyga eller spendera sina pengar är högst individuellt.
Det samma gäller hur man väljer att bo, vilken bil man väljer att köra eller hur många bilar man har i hushållet.

Vi har haft en massa bostadsbubblor och alla möjliga bubblor genom tiderna.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nu är jag inte med. Överklass handlar väl inte om lönearbete?

/B
Därav skriver jag inte överklass utan öfverklass för att ge det en liten sarkastisk ton.
För vanlig löneslav är jag och hör till medelklassen. Det betyder således att de flesta på mitt jobb är medelklass och alla mina grannar är nog medelklass.

Medelklassen är väldigt bred som sagt och med en eventuell arbetarklass så blir den bredare.
Men när medelinkomster eller medianinkomster inkluderar förtidspensionärer och arbetslösa så får man ganska missvisande siffror.

Som förtidspensionär eller konstant arbetslös så har man nog ändå inte så mycket att göra med en bostadsbubbla på samma nivå som jag personligen har med att Fabergéäggen har gått upp i pris de senaste åren. Det varken drabbar eller gynnar mig.
 

JohanHLM

Rolex
Hur många sidor av diskussion vad medelinkomsttagare tjänar för att man ska kunna killgissa vid vilken procentsats som gör att man måste tvångsflytta? Ska vi återgå till något med mer substans?
Låter bra!

Någon som har en tanke på hur prisutveckling blir OM inflationen bromsas för kraftigt av räntehöjningar och räntan återgår till 0 om 2-3 år? Glömmer alla att räntan kan gå upp på nytt och vi får rejäla ökningar av bostadspriser för att ”ta igen” uteblivna ökningar/lägre priser under den tid vi haft hög inflation? Eller är gemene man mer försiktig och rädd för att räntorna kan sticka på nytt?

Min tro är att ytterst få har lärt sig något, (privatperson, politiker & banker) och att vi på nytt får rejäla procentuella boprisökningar vid detta scenario.
 

PJZ

Cartier
Låter bra!

Någon som har en tanke på hur prisutveckling blir OM inflationen bromsas för kraftigt av räntehöjningar och räntan återgår till 0 om 2-3 år? Glömmer alla att räntan kan gå upp på nytt och vi får rejäla ökningar av bostadspriser för att ”ta igen” uteblivna ökningar/lägre priser under den tid vi haft hög inflation? Eller är gemene man mer försiktig och rädd för att räntorna kan sticka på nytt?

Min tro är att ytterst få har lärt sig något, (privatperson, politiker & banker) och att vi på nytt får rejäla procentuella boprisökningar vid detta scenario.
Vi är eniga... tvek att folk lär sig en läxa om det inte blir "värre" än vad det är idag.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Låter bra!

Någon som har en tanke på hur prisutveckling blir OM inflationen bromsas för kraftigt av räntehöjningar och räntan återgår till 0 om 2-3 år? Glömmer alla att räntan kan gå upp på nytt och vi får rejäla ökningar av bostadspriser för att ”ta igen” uteblivna ökningar/lägre priser under den tid vi haft hög inflation? Eller är gemene man mer försiktig och rädd för att räntorna kan sticka på nytt?

Min tro är att ytterst få har lärt sig något, (privatperson, politiker & banker) och att vi på nytt får rejäla procentuella boprisökningar vid detta scenario.

Skulle man veta så skulle man vara rik.
Folk får panik direkt Aftonbladet skriver "Jordens undergång" i någon rubrik.
En dip på alla marknader kommer då folk får denna panik. Man börjar att spä ut mjölken med vatten i hemmet för att den har blivit så dyr och dessutom kanske mjölken tar slut.
Preppern är den ende som är glad och kan äntligen säga "vad var det jag sa". Fast efter några futtiga månader normaliserar sig allting.
Det är knappt någon som gnäller på ett bensinpris över 20kr/liter idag. Det är ju helt vanligt att den ligger över 20kr/l så varför reagera?

Ränta på 4-5% på ett bostadslån är också helt vanligt snart och preppern har tråkigt nog förköpt sig på konservburkar, så han har fått lämna hus och hem.
Folk lever som vanligt när nyhetens behag har gått över.
 

Belfort

Omega
För att klargöra detta så är medianinkomst beräknad på detta.
0165FD4F-8787-48B3-A824-517DED731A44.jpeg

Som sagt. 35k är när man räknar med folk som inte jobbar.
Skulle man skala bort dessa så hamnar vi i ett helt annat läge.
Hur folk väljer att flyga eller spendera sina pengar är högst individuellt.
Det samma gäller hur man väljer att bo, vilken bil man väljer att köra eller hur många bilar man har i hushållet.

Vi har haft en massa bostadsbubblor och alla möjliga bubblor genom tiderna.

Gör det kanske lite intressantare.

Definitioner och förklaringar

% Kv lön Kvinnors lön i procent av mäns lön.

Andel anställda som har lika eller lägre lön än vad respektive mått visar:

  • 10:e percentilen 10 procent
  • 25:e percentilen 25 procent
  • 50:e percentilen 50 procent
  • 75:e percentilen 75 procent
  • 90:e percentilen 90 procent
Men man gissar givetvis de som har tillgång till kapitalinkomster.
Klocksnackfetlön.png
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Beställde äntligen städhjälp och skjortstryk, och utöver den rabatt jag redan har via jobbet fick man nu 50% första månaden. Kan det vara tecken på att efterfrågan på städhjälp börjar backa? Samtidigt är det inga stora pengar efter Rut, så kanske inte ändå… Kan ju vara en standard sommarkampanj såklart :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kan någon bara banna skiten ur folk i denna tråd? 😔

Vore toppen att gå tillbaka till att diskutera bostadsbubblan.
Är det en bubbla?
En viss sänkning av bostadspriser lär det bli, men folk blir vana väldigt fort.
Idag har man slutat med att bli upprörd över bränslepriser som ligger på mer än 20kr/l.

Allt normaliseras i våra ögon efter en kort stund.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är en som är helt övertygad om att det är en bubbla och att några 10% inte räcker. Folk har inte råd med nuvarande bopriser utan tidigare vinster, finns inte en chans att betala med löneinkomst ens med två halvbra. Nu pratar jag om de större städerna. Låt mig illustrera med ett exempel hur snett nuvarande situation är: En kompis köpte för 1.5år sedan en fullständigt ordinär, halvsliten, 600m2 tomt, orenoverad sedan 2005, 1-1/2plansvilla i Stureby på 140 kvm utan garage - den gick för 10,4 miljoner. Han bara ryckte på axlarna, "den är ju värd mer sedan ändå". Det är EXAKT det tankesättet som bygger upp bubblan. Men vad händer när vi inte kan finansiera vårt boende med värdeuppgång utan faktiskt ska betala det? Är det rimligt då med 10,4 miljoner för ett så ordinärt boende? Vad är det värt om man faktiskt har tänkt att se det som kostnad och inte investering - 5 miljoner?

Inte exakt husmodellen men samma tillverkare och väldigt lik
1658684564499.png
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag är en som är helt övertygad om att det är en bubbla och att några 10% inte räcker. Folk har inte råd med nuvarande bopriser utan tidigare vinster, finns inte en chans att betala med löneinkomst ens med två halvbra. Nu pratar jag om de större städerna. Låt mig illustrera med ett exempel hur snett nuvarande situation är: En kompis köpte för 1.5år sedan en fullständigt ordinär, halvsliten, 600m2 tomt, orenoverad sedan 2005, 1-1/2plansvilla i Stureby på 140 kvm utan garage - den gick för 10,4 miljoner. Han bara ryckte på axlarna, "den är ju värd mer sedan ändå". Det är EXAKT det tankesättet som bygger upp bubblan. Men vad händer när vi inte kan finansiera vårt boende med värdeuppgång utan faktiskt ska betala det? Är det rimligt då med 10,4 miljoner för ett så ordinärt boende? Vad är det värt om man faktiskt har tänkt att se det som kostnad och inte investering - 5 miljoner?

Inte exakt husmodellen men samma tillverkare och väldigt lik
1658684564499.png
Ja visst är det så! Och visst är det så dumt att man från politiskt håll eldat på det när man borde begränsat det, bara för att det känns skönt att ha x miljoner i vinst även att de bara går rätt in i nästa boende som stigit lika mkt. Så dumt för vissa tvingas ju köpa med bara lån (lön) och pengar man sparat ihop på riktigt.

Det känns helt orimligt långsiktigt, eftersom det borde vara begränsat med folk som kan göra det, alltså spara ihop några millar och tjänar någon mille (så de kan låna mkt). De borde alltså vara begränsat med folk som kan ”fylla på” pyramiden.

Men pyramiden behöver ju bara fyllas på när antingen antalet bostäder ökar eller någon gör exit. Sålänge det är samma personer som bara byter bostäder med varandra kan ju priset vara precis vad som helst. Kan vara 100k eller 1m per kvadrat. Alla betalar med samma Kalle-anka pengar ändå. Det är ju en stor del i problemet vi haft på bostadsmarknaden. Att hyra är ett väldigt dåligt alternativ om man kan köpa, delvis eftersom bostadsrätter och hus är skattemässigt gynnade framför hyresrätter. Reavinstskatten gör ytterligare att det är ovärt att göra exit. Ska man skatta bort massa pengar och sedan sätta sig i en oproportionerligt dyr hyresrätt? Vi har för låg rörlighet. Folk verkar bo kvar tills de dör.

Detta är dock inget nytt. Det har ju varit lika sant en ganska lång tid. Inte som att det var mindre sant när hans hus gick för 9m.

Frågan är väl om man kan hitta en anledning till att många ska göra exit.

Jag tror också priserna kommer backa mer än 10%, och tror väl egentligen de redan gjort det. Men som du säger har de allra flesta med 10m hus ganska lite lån i förhållande till bostadens värde. Folk kommer säkert välja att låna mindre om räntan fortsätter vara hög, men de lär fortsätta bo och lär fortsätta skjuta upp reavinsten istället för att skatta på den. Han hade kanske valt att köpa för 9 idag, kanske samma hus rent av ;), men han hade säkert inte köpt en 3a, eller rent av valt att betala 30k per månad i hyra för ett sämre objekt.
 

sventon

Omega
Tänker att det finns ett gäng intelligenta individer i denna tråden och bidrar därför med detta ->

Ungefär här tar diskussionen slut och gummit träffar asfalten (verkligheten knackar på). Detta är inget att spekulera om när monetärmekaniken är exakt vad den är.

Trevlig kväll!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag är en som är helt övertygad om att det är en bubbla och att några 10% inte räcker. Folk har inte råd med nuvarande bopriser utan tidigare vinster, finns inte en chans att betala med löneinkomst ens med två halvbra. Nu pratar jag om de större städerna. Låt mig illustrera med ett exempel hur snett nuvarande situation är: En kompis köpte för 1.5år sedan en fullständigt ordinär, halvsliten, 600m2 tomt, orenoverad sedan 2005, 1-1/2plansvilla i Stureby på 140 kvm utan garage - den gick för 10,4 miljoner. Han bara ryckte på axlarna, "den är ju värd mer sedan ändå". Det är EXAKT det tankesättet som bygger upp bubblan. Men vad händer när vi inte kan finansiera vårt boende med värdeuppgång utan faktiskt ska betala det? Är det rimligt då med 10,4 miljoner för ett så ordinärt boende? Vad är det värt om man faktiskt har tänkt att se det som kostnad och inte investering - 5 miljoner?

Inte exakt husmodellen men samma tillverkare och väldigt lik
1658684564499.png
Ja, det lät ganska makabert, fast då vet jag inte vad Stureby är för något område.
Visst lär vissa områden kanske gå ner mer än andra, men jag ser det inte som mer än en liten prisjustering.
 

Lindrothh

Cartier
Två intressanta spaningar från studentbostadsmarknaden!

Min vän var tvungen att flytta ur sitt andrahandskontrakt, på grund av att de som köpt Bostadsrätten inte hade råd att bo kvar i och med räntorna. Uppfattade det som att det var en klassisk medelklass familj som tänkte göra sig en investering, men där räntorna slog för hårt.

En annan spaning är att marknaden fortfarande överraskar/går starkt. La ut min egna BR jag haft i 1 år för att kika läget. Vi hade bunden ränta till bra räntesats så hade definitivt klarat mig, men givet marknaden kändes det rimligt att se om vi kunde få igen/gå med vinst nu. Gissningsvis trodde vi att +-0 var rimligt, allt över en bonus. 8% mer än vad vi köpte för 1 år sedan fick vi - vilket var ganska galet! Skulle även säga att min uppfattning är att merparten av BR i denna stad går kring +-0 från utgångspris. Möjligen en liten fördel i +0-5% spannet.

Med det sagt är jag enig med många andra i tråden. Räntorna kommer slå hårt mot medelklassen som möjligen belånat sig för hårt för att komma in på den allt svårare marknaden. För de som har det gott ställt tror jag fortfarande Bostadsrätter kommer köpas i frisk takt. Därmed kanske det är rimligt att anta högt eftertraktade områden i storstäderna får en liten sättning - men ingen större fadäs i längden, givet att klientelet där kanske kan slippa belåna sig och fortsatt köpa.

Problemet, som många av er nämner är väl för medelklassen med många andra lån, utöver boenden, i kombination med just stigande priser. Vi själva (definit medelklass) har lyckats handhållna andra lån och klarade oss därför bra denna gång - men man får minst sagt lite mer respekt för vad som kan hända med dåligt avvägda beslut:)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Två intressanta spaningar från studentbostadsmarknaden!

Min vän var tvungen att flytta ur sitt andrahandskontrakt, på grund av att de som köpt Bostadsrätten inte hade råd att bo kvar i och med räntorna. Uppfattade det som att det var en klassisk medelklass familj som tänkte göra sig en investering, men där räntorna slog för hårt.

En annan spaning är att marknaden fortfarande överraskar/går starkt. La ut min egna BR jag haft i 1 år för att kika läget. Vi hade bunden ränta till bra räntesats så hade definitivt klarat mig, men givet marknaden kändes det rimligt att se om vi kunde få igen/gå med vinst nu. Gissningsvis trodde vi att +-0 var rimligt, allt över en bonus. 8% mer än vad vi köpte för 1 år sedan fick vi - vilket var ganska galet! Skulle även säga att min uppfattning är att merparten av BR i denna stad går kring +-0 från utgångspris. Möjligen en liten fördel i +0-5% spannet.

Med det sagt är jag enig med många andra i tråden. Räntorna kommer slå hårt mot medelklassen som möjligen belånat sig för hårt för att komma in på den allt svårare marknaden. För de som har det gott ställt tror jag fortfarande Bostadsrätter kommer köpas i frisk takt. Därmed kanske det är rimligt att anta högt eftertraktade områden i storstäderna får en liten sättning - men ingen större fadäs i längden, givet att klientelet där kanske kan slippa belåna sig och fortsatt köpa.

Problemet, som många av er nämner är väl för medelklassen med många andra lån, utöver boenden, i kombination med just stigande priser. Vi själva (definit medelklass) har lyckats handhållna andra lån och klarade oss därför bra denna gång - men man får minst sagt lite mer respekt för vad som kan hända med dåligt avvägda beslut:)
Slutfördes affären? Många som budar nu men som drar tillbaka när de inser vad de får för ränta av banken.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Två intressanta spaningar från studentbostadsmarknaden!

Min vän var tvungen att flytta ur sitt andrahandskontrakt, på grund av att de som köpt Bostadsrätten inte hade råd att bo kvar i och med räntorna. Uppfattade det som att det var en klassisk medelklass familj som tänkte göra sig en investering, men där räntorna slog för hårt.

En annan spaning är att marknaden fortfarande överraskar/går starkt. La ut min egna BR jag haft i 1 år för att kika läget. Vi hade bunden ränta till bra räntesats så hade definitivt klarat mig, men givet marknaden kändes det rimligt att se om vi kunde få igen/gå med vinst nu. Gissningsvis trodde vi att +-0 var rimligt, allt över en bonus. 8% mer än vad vi köpte för 1 år sedan fick vi - vilket var ganska galet! Skulle även säga att min uppfattning är att merparten av BR i denna stad går kring +-0 från utgångspris. Möjligen en liten fördel i +0-5% spannet.

Med det sagt är jag enig med många andra i tråden. Räntorna kommer slå hårt mot medelklassen som möjligen belånat sig för hårt för att komma in på den allt svårare marknaden. För de som har det gott ställt tror jag fortfarande Bostadsrätter kommer köpas i frisk takt. Därmed kanske det är rimligt att anta högt eftertraktade områden i storstäderna får en liten sättning - men ingen större fadäs i längden, givet att klientelet där kanske kan slippa belåna sig och fortsatt köpa.

Problemet, som många av er nämner är väl för medelklassen med många andra lån, utöver boenden, i kombination med just stigande priser. Vi själva (definit medelklass) har lyckats handhållna andra lån och klarade oss därför bra denna gång - men man får minst sagt lite mer respekt för vad som kan hända med dåligt avvägda beslut:)

Låter väldigt konstigt med tanke på att du kan ta alla dina kostnader plus 4% av bostadens värde och ändå hamna inom gränsen för skälig hyra. Så fortfarande god marginal.
 
Topp