• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ser samma tendens bland diskussioner med många bekanta. Personligen är jag väl medveten om avdraget - men inget som jag budgeterar eller räknar med i mina egna kalkyler. Men det är klart det kommer att bli ett stort avdrag om/när räntan kryper upp emot 2-3%.
Har faktiskt aldrig riktigt förstått det avdraget om jag ska vara helt ärlig.
Jag tror det kom på 60-talet för att stimulera medelsvensson att köpa sin bostad. Då var ränteavdraget 100%.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast i teorin så är det en plusaffär tills räntan är över 4%. Om de nu köpt den som en investering får jag inte det att gå ihop.
Jag tror inte de behövde sälja i panik utan mer att det började skava. Alla banker har ju en kalkylränta runt 7%. Men då är det ju adjöss med semestrar, två bilar, aktiviteter osv. Så det var kanske valet mellan att leva som en kyrkråtta eller sälja den ena lägenheten.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Med det sagt är jag enig med många andra i tråden. Räntorna kommer slå hårt mot medelklassen som möjligen belånat sig för hårt för att komma in på den allt svårare marknaden. För de som har det gott ställt tror jag fortfarande Bostadsrätter kommer köpas i frisk takt. Därmed kanske det är rimligt att anta högt eftertraktade områden i storstäderna får en liten sättning - men ingen större fadäs i längden, givet att klientelet där kanske kan slippa belåna sig och fortsatt köpa.
Slippa låna är nog få förunnat (eller så vill man inte binda 12-15 mkr i sitt boende), men vilket spelrum man har till eventuella räntehöjningar är troligtvis en faktor som spelar in i köpkraften hos individer.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag tror inte de behövde sälja i panik utan mer att det började skava. Alla banker har ju en kalkylränta runt 7%. Men då är det ju adjöss med semestrar, två bilar, aktiviteter osv. Så det var kanske valet mellan att leva som en kyrkråtta eller sälja den ena lägenheten.
Har man två bilar och två lägenheter så bör man ju inte tillhöra gruppen som har en känslig ekonomi.
Men det är klart, folk som har överinvesterat och låst allt kapital i stora klumpar där det Inte går att sälja 10% av innehavet utan antingen är det 0% eller 100% av innehavet, där kan det bli lite knepigt.
 

Tapiren

Cartier
Låter väldigt konstigt med tanke på att du kan ta alla dina kostnader plus 4% av bostadens värde och ändå hamna inom gränsen för skälig hyra. Så fortfarande god marginal.
Kan det vara amorteringen som spräcker kalkylen?

Men 4% är ju inte heller en fast summa som jag förstår det, utan det är skälig avlastning som gäller, hamnar vi i en situation där fast och rörlig ränta ligger över 4% kommer man kunna ta mer
 
  • Like
Reactions: PJZ

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Kan det vara amorteringen som spräcker kalkylen?

Men 4% är ju inte heller en fast summa som jag förstår det, utan det är skälig avlastning som gäller, hamnar vi i en situation där fast och rörlig ränta ligger över 4% kommer man kunna ta mer
Fast amorteringen ändras inte av räntorna?

Låter oavsett som ett par riktiga torskar om det nu stämmer.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

Kanske passa på nu när det ändå går rätt ner med priserna… 0.5% av taxeringsvärdet, bort med reavinstskatten och sänk skatten på arbete så kanske vi har en fungerande marknad om några år.

Men förmodligen gör man tvärt om. Bort med amorteringskravet, stödlån till förstagångsköpare och förmögenhetsskatt som exkluderar fastigheter samt värnskatt. Och byggandet vet vi hur det blir med nu…

Edit. Vill bara påpeka att jag inte tycker artikeln är särskilt bra eller nödvändigtvis delar alla åsikter. Kommentarerna överraskar mig dock. Kanske är den inte så hatad ändå…
 
Senast ändrad:

Frourez

Omega

Kanske passa på nu när det ändå går rätt ner med priserna… 0.5% av taxeringsvärdet, bort med reavinstskatten och sänk skatten på arbete så kanske vi har en fungerande marknad om några år.

Men förmodligen gör man tvärt om. Bort med amorteringskravet, stödlån till förstagångsköpare och förmögenhetsskatt som exkluderar fastigheter samt värnskatt. Och byggandet vet vi hur det blir med nu…

Edit. Vill bara påpeka att jag inte tycker artikeln är särskilt bra eller nödvändigtvis delar alla åsikter. Kommentarerna överraskar mig dock. Kanske är den inte så hatad ändå…
Det måste vara enklare att få folk i jobb och enklare för företagen att göra sig av med folk. Därför tror inte jag det är så enkelt att lösa med skatter, utan det krävs bättre skatter kring jobb först och främst. Bara som en ytterligare poäng från ditt inlägg och ingen invändning så.

Med det sagt så anser jag också att det vi har nu leder till en obalans och gör så att bostadsmarknaden blir en form av "parallell samhälle". Många kanske inte gillar det ordet men jag vill dela upp marknaden i minst 2 världar. Rimligtvis kanske lägga till Stockholm som eget samhälle. Min åsikt är att man inte vågar prata om skillnader så öppet och fortfarande lever efter "alla ska med" "alla är lika värda" "lika möjligheter för alla oavsett osv". Kompetensen har vi, att kunna beskriva skillnaderna och sedan analysera hur det påverkar.

Grupp 1: 1-3 mkr lån. Lån där föräldrar är hjälper med, ensam med låg och hög lön, sambo med 2 lägre löner, folk som gillar lägre "belåning/risk", mindre boende oftast lgh.
Grupp 2: 5+ mkr lån. Sambo med 2 högre löner, lite äldre snittålder i arbetsför ålder, bor lite större oftast hus.

Nu är detta tyvärr gissning, sorry, men jag tror att varje % nedgång i grupp 1, påverkar kontantinsatsen för majoriteten och det gör hela "bostadsbubbla" svårare att förstå.

Exempel: Ensam har köpt för 1,8 mkr. Kontant 15% = 270tkr, lån 1530tkr. Lgh säljs för 75 000kr mindre och personen har amorterat en liten del men. Säg att man har 250tkr kvar. Denna person har också under denna tiden fått högre lön och kan låna mer. Nästa bostad som denna personen köper kostar 2,2 mkr, det blir 330tkr kontant. Alltså behövs 80tkr till och man förlorade lite av sin kontantinsats på förra lgh. Det gör att personen måste ha sparat rätt mycket pengar varje månad till högre kontantinsats på en "OK" lön. För att uppgradera boendet lite grann, det är inte så att första för 1,8 mkr är en 1:a på 24 kvm och den andra för 2,2 får man 3:a på 70 kvm.

Sen, självklart är det naivt att tro att allting inte hör ihop, men det är också naivt att tro varje "åtgärd" påverkar alla på exakt samma sätt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hus och lgh i Sthlm är nu även i statistiken ner 10+% från toppen.

 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gick fort! Då är vi nere på 2021-nivåer eller hur ser det ut?
Lgh i princip på pre-pandemi topp nu
0B8BEB0B-BD27-492A-A424-FBA6B2840CEE.jpeg
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Sålde min lägenhet i juni och planerar att köpa nu efter sommaren. Har ni några tips i denna marknad? Tänker hur man rimligt kan bedöma värdet på lägenheten, lätt att det bara blir fokus på 200’ mindre än utropspris men då på ett redan högt satt utropspris.

Har ingen stress att köpa heller. Många objekt som legat ute länge men säljarna verkar inte vilja släppa och mäklare verkar vilja såklart vara säljarna tillmötesgående och har givit dem lite för höga förhoppningar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skönt. Ge det ett halvår till så kan man säkert göra nåt fynd.
Om du säljer i samma marknad så gör du ju inget fynd såvida inte du köper betydligt dyrare? Båda sjunker ju. Eller ska du gå över till hyresrätt ett tag?

Inte för att vara elak (eller ens riktat till dig egentligen) men man hör så ofta att folk ska göra "fynd" i en dålig marknad men hur ska det gå till om man också ska bo någonstans under tiden? Intressant att höra tankegångarna.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om du säljer i samma marknad så gör du ju inget fynd såvida inte du köper betydligt dyrare? Båda sjunker ju. Eller ska du gå över till hyresrätt ett tag?

Inte för att vara elak (eller ens riktat till dig egentligen) men man hör så ofta att folk ska göra "fynd" i en dålig marknad men hur ska det gå till om man också ska bo någonstans under tiden? Intressant att höra tankegångarna.
Man kan köpa extra bostad, typ sommarhus, eller byta upp rejält. Eller varför inte komma in på marknaden om man är ung. Mer logiskt än glädje över stor vinst när man säljer för att samtidigt köpa dyrare, där man faktiskt netto är förlorare, om man inte ”slagit marknaden”
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp