• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

JohanHLM

Rolex
Vem vet, du kanske får rätt. Jag är lite mer pessimistisk denna gång p.g.a. hela världsläget. Tänker att den framtid vi har framför oss har vi aldrig tidigare varit med om.
Din sista mening är nog inget unikt för denna gång, åtminstone har jag aldrig varit med om framtiden vid tidigare tillfällen 😂

För övrigt tror jag också på en snabb sättning. De långa räntorna har sjunkit på senaste tiden och troligtvis blir inte kommande räntehöjningar så allvarliga som många tror.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Din sista mening är nog inget unikt för denna gång, åtminstone har jag aldrig varit med om framtiden vid tidigare tillfällen 😂

För övrigt tror jag också på en snabb sättning. De långa räntorna har sjunkit på senaste tiden och troligtvis blir inte kommande räntehöjningar så allvarliga som många tror.
Jag håller med dig om att det blir lite svårtolkat om man läser det precis som det står. Jag syftade på maktförskjutningar, upprustning, klimatet, nya allianser, värderingsförskjutningar, de krig som pågår utan det synliga våldet. Det finns fler måttstockar än ekonomisk statistik. 😀
 
Senast ändrad:

Belfort

Omega
Hus och lgh i Sthlm är nu även i statistiken ner 10+% från toppen.

Trevligt, hoppas på ytterligare 40 procentenheter neråt!

En vän som fick sitt hus värderat samt deras granne som sålt förra året som är mer eller mindre exakt likadant med en värdeutveckling på 255% på 13 år. Vem försöker politikerna lura och tro att det är en hållbar utveckling? Medelklassen som intalar sig själv att man är förtjänt någon/några miljoner i oförklarlig förmögenhetsuppgång. Hur mycket har lönerna rört sig under dessa 12 år, 10%? :angel:

Klippa ränteavdraget vore inte dumt när man ändå håller på!
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Trevligt, hoppas på ytterligare 40 procentenheter neråt!

En vän som fick sitt hus värderat samt deras granne som sålt förra året som är mer eller mindre exakt likadant med en värdeutveckling på 255% på 13 år. Vem försöker politikerna lura och tro att det är en hållbar utveckling? Medelklassen som intalar sig själv att man är förtjänt någon/några miljoner i oförklarlig förmögenhetsuppgång. Hur mycket har lönerna rört sig under dessa 12 år, 10%? :angel:
Det som det leder till är moral hazard. Det har alltid slutat på samma sätt och kommer att sluta på samma sätt här också.
 
Går klart trögare att sälja enligt några bekanta som är i säljfas. Paret separerar så tajmingen kanske inte är den bästa. Det är så verkligheten ser ut för många. Köparna är avvaktande.

Det kommer bli en intressant höst och vinter onekligen. Baksmällan efter semestrarna och högre levnadskostnader sammantaget kommande året.

 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
I perioder, absolut. Tror du alla som köper sin etta eller tvåa innanför tullarna tänker vi där hela livet? Har de räknat med ett prisfall på 30-50% vid köp?
Vem gör det? Isåfall hur vågar man ens köpa en bostad om man räknar med 50% prisfall? Slänger in denna lite som nyans mot alla domedags/clickbait artiklar som länkas in

1659450979479.png

källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/
 

Belfort

Omega
Har du hört ”köp bostad, de går alltid upp i pris!” De senaste åren?
Du skrev Moral hazard. Antar att det var kopplat något till typ den här förklaringen:
Moralisk risk är utsikten att en part som är isolerad från risk kan bete sig annorlunda än hur den skulle bete sig om parten var fullt utsatt för risk.

Men ja jag är mycket medveten om den det uttrycket och har alltid varit misstänksam. Speciellt när majoriteten skryter om hur mkt vinst de gjort och går sedan och köper något ännu dyrare, som att inte den också stigit oerhört.
Men medelklassen har varit helt besatt av bostadsmarknaden och att det är så man ska bli rik…

 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Marcus Oscarsson släppte en bra artikel för den som vill läsa lite mer:

edit inser att de kanske står samma skit i alla olika artiklar som postats...
Hehe, skulle precis påpeka att han inte själv skrivit många tecken själv där. Undra om han var full när han postade det där…
 
  • Like
Reactions: PJZ

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vem gör det? Isåfall hur vågar man ens köpa en bostad om man räknar med 50% prisfall? Slänger in denna lite som nyans mot alla domedags/clickbait artiklar som länkas in

1659450979479.png

källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspriser/
Det är klart man ska ta höjd för prisfall. Du kan ju också jämföra den där grafen med ett typiskt Elliot wave mönster 1-2-3-4-5. Nu kommer motvågorna och det lär kännas. Folk har inte råd med så dyra hus som vi har om priserna inte fortsätter öka. Hur många känner du som har sparat ihop till en kontantinsats utan att göra bostadskarriär?

När det går ner, då brinner kontantinsatsen upp för de som är sist in på marknaden. De som bor och tänker flytta säljer innan de köper, vilket gör att ännu färre vill köpa hus. Det är en perfekt storm vi befinner oss i nu och det har byggts upp sedan 90-talet.

Vad är det som säger att vi inte blir som Japan?
F5027769-5908-4A92-8F8A-EC34E18F02E0.png


Liknande demografiska problem. Hög skuldsättning. Ett bevis på att det inte alltid går upp.
 
Senast ändrad:

Vesper

Rolex
Det är klart man ska ta höjd för prisfall. Du kan ju också jämföra den där grafen med ett typiskt Elliot wave mönster 1-2-3-4-5. Nu kommer motvågorna och det lär kännas. Folk har inte råd med så dyra hus som vi har om priserna inte fortsätter öka. Hur många känner du som har sparat ihop till en kontantinsats utan att göra bostadskarriär?

När det går ner, då brinner kontantinsatsen upp för de som är sist in på marknaden. De som bor och tänker flytta säljer innan de köper, vilket gör att ännu färre vill köpa hus. Det är en perfekt storm vi befinner oss i nu och det har byggts upp sedan 90-talet.

Vad är det som säger att vi inte blir som Japan?
F5027769-5908-4A92-8F8A-EC34E18F02E0.png


Liknande demografiska problem. Hög skuldsättning. Ett bevis på att det inte alltid går upp.
Japan är inte ett lysande exempel? Litet land till ytan med stor population (och gammal) samt ganska stora skillnader i värderingar familj, fritid osv. Men jag är ingen Japan expert..
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Japan är inte ett lysande exempel? Litet land till ytan med stor population samt ganska stora skillnader i värderingar familj, fritid osv. Men jag är ingen Japan expert..
Demografiskt har vi rätt liknande problem. Åldrande befolkning, få barn som föds. Tenderar att leda till en ekonomi som stagnerar.
 

ClownenJac

Panerai
Hur många gånger har dessa inträffat? (Och har alltid återhämtat sig). Med denna tankegång så kommer du ju aldrig kunna köpa ett boende.
Frågan man kanske ska ställa sig är nog hur många gånger man haft i stort sett en tjugofemårsperiod av minskade räntor som avslutas med kraftigt höjda räntor samtidigt som man har hög inflation och skyhöga energipriser. Enda som saknas är hög arbetslöshet för fullständig kollaps...
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hur många gånger har dessa inträffat? (Och har alltid återhämtat sig). Med denna tankegång så kommer du ju aldrig kunna köpa ett boende.
Hur många gånger i historien har en lång period av fallande räntor som nått noll slut med annat än katastrof? Jag visade en graf där den japanska bubblan smällde, den har inte återhämtat sig än idag - mer än 30 år senare.

Jag har inga problem med att äga boende, men jag räknar kallt med att det kan vara värt noll när jag går i pension. Teknisk utveckling där robotar bygger hus lär göra dessa otroligt mycket billigare i framtiden.
 

Rooster91

Panerai
Hur många gånger i historien har en lång period av fallande räntor som nått noll slut med annat än katastrof? Jag visade en graf där den japanska bubblan smällde, den har inte återhämtat sig än idag - mer än 30 år senare.

Jag har inga problem med att äga boende, men jag räknar kallt med att det kan vara värt noll när jag går i pension. Teknisk utveckling där robotar bygger hus lär göra dessa otroligt mycket billigare i framtiden.

Ja vill man tjäna pengar på fastigheter ska man nog hyra ut dom.
Sedan beror det ju också lite på läge, har svårt att se priserna falla på manhattan tex.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ja vill man tjäna pengar på fastigheter ska man nog hyra ut dom.
Sedan beror det ju också lite på läge, har svårt att se priserna falla på manhattan tex.
Ja, där det är ”fullbyggt” på marken kommer priserna nog att öka för all framtid (med sedvanliga dippar) Men övriga plaster där det finns mark är nog risken att priserna rasar när stora delar av byggprocessen automatiseras.

Med det sagt är nog mark mer värt att köpa idag än fastigheter.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Räknar man med inflationen och hur mycket kronan fallit är fallen massiva. Kostnaden för att äga boende i form av renoveringar, drift och el skjuter i höjden också. Vintern har inte ens börjat är högsommar ännu.

Nedgången på en månad på -12% i Sthlm är helt sjukt. 15-20% är en krasch men nu har man nästan det på en månad.

Riktigt allvarligt läge som ingen tjänar på kan bli depression. Riktigt chockad om jag ska vara ärlig.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
[
Räknar man med inflationen och hur mycket kronan fallit är fallen massiva. Kostnaden för att äga boende i form av renoveringar, drift och el skjuter i höjden också. Vintern har inte ens börjat är högsommar ännu.

Nedgången på en månad på -12% i Sthlm är helt sjukt. 15-20% är en krasch men nu har man nästan det på en månad.

Riktigt allvarligt läge som ingen tjänar på kan bli depression. Riktigt chockad om jag ska vara ärlig.
Fast 12% är från toppen, inte en månad. Juli var ned ca 5%. Eller ca 2.5% säsongsjusterat.
 

zeke_varg

Omega
Hur många gånger i historien har en lång period av fallande räntor som nått noll slut med annat än katastrof? Jag visade en graf där den japanska bubblan smällde, den har inte återhämtat sig än idag - mer än 30 år senare.

Jag har inga problem med att äga boende, men jag räknar kallt med att det kan vara värt noll när jag går i pension. Teknisk utveckling där robotar bygger hus lär göra dessa otroligt mycket billigare i framtiden.
Sen skakar man fram bra lägen från ingen stans?

Hus som byggdes för 100år sedan håller bättre än de som byggdes 50år senare. Nu ska vi robotbygga hus som håller längre el ska det bli hus som vi totalrenoverat med jämna 20årsperioder?

Vi kommer ha perioder där det varit dåligt att gå in på bostadsmarknaden. Totti barotti under sin livstid så är det en bra affär om man nu bryr sig i det, och har råd. De med tight ekonomi ska ha möjlighet att hyra. Alla ska kunna ha tak över huvudet. Bra läge med premiumstuga på är inte en rättighet. De kommer hålla värde över tid.
 
Topp