• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Och BoE har som jag postade häromdagen slopat sina stresstest krav för bolånetagare, känns som att det kan bli ganska spännande framöver därborta.
Ja, det är intressant! Undra verkligen vad politikerna i Sverige hittar på innan valet. FI lär noga inte rucka, utan snarare bara säga ”vad var det jag sade”. Rix har ju inget att göra med den typen av tester och eller regleringar.

Det jag tyckte var intressant var att det steg trots att de har samma, såvitt jag förstår värre situation än oss vg inflation och räntor. Uppenbarligen finns det en köpvilja och köpkraft ändå. Lite svårt att förstå hur det kan stiga med de förutsättningar som råder nu, men vet inte heller huruvida det kan dras några som helst paralleller mellan UK och Sverige.
 
Sen skakar man fram bra lägen från ingen stans?

Hus som byggdes för 100år sedan håller bättre än de som byggdes 50år senare. Nu ska vi robotbygga hus som håller längre el ska det bli hus som vi totalrenoverat med jämna 20årsperioder?

Vi kommer ha perioder där det varit dåligt att gå in på bostadsmarknaden. Totti barotti under sin livstid så är det en bra affär om man nu bryr sig i det, och har råd. De med tight ekonomi ska ha möjlighet att hyra. Alla ska kunna ha tak över huvudet. Bra läge med premiumstuga på är inte en rättighet. De kommer hålla värde över tid.

Sen är inte själva husbyggandet det dyra i processen heller.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
FI lär vänta så länge man kan eller tills inflationen toppat sen ger man amorteringsfri möjlighet i x år/mån
 
612A9076-F077-41BB-9992-6FEA9EEB5D2E.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Bostadsmarknaden har i stort sett gått rakt upp sedan våren 94 då innerstadslägenheter i Stockholm kostade runt 8k/m2. Visserligen har det varit mindre hack vid dotcom kraschen runt 2000 och finanskrisen 2008 men inte i närheten av vad som hände i andra länder. Riksbanken har eldat på priserna med sin räntepolitik. I princip ingen född efter början på 70-talet har upplevt någon bostadkrasch i Sverige. Det kommer bli spännande.
 
Bostadsmarknaden har i stort sett gått rakt upp sedan våren 94 då innerstadslägenheter i Stockholm kostade runt 8k/m2. Visserligen har det varit mindre hack vid dotcom kraschen runt 2000 och finanskrisen 2008 men inte i närheten av vad som hände i andra länder. Riksbanken har eldat på priserna med sin räntepolitik. I princip ingen född efter början på 70-talet har upplevt någon bostadkrasch i Sverige. Det kommer bli spännande.

Håller med om att det finns många vuxna idag som aldrig har varit med om en bostadskrasch. De som föddes under 70- talet såg nog sin skära del i och med deras föräldrar och omgivning och upplevde 90- talet där många inte hade det så fett. De som hade det bra ställt höll låg profil. Vi kommer garanterat att stöta på sådana tider igen. Om inte inom kort så någon gång i framtiden. Historien upprepar sig.

Som jag minns det påverkades inte priserna av dotcom kraschen i Sverige i huvudtaget. Faktum är att priserna gick upp något. Det var några som spekulerade och bytte bostäder som andra byter kläder i huvudstaden vid den tidpunkten. Finansfolk som hade en period med höga bonusar bakom sig. Sedan fortsatte priserna upp sakta men säkert och det späddes på av alliansens politik och en ytterst generös räntepolitik. När omvärlden drabbades blev det bara lite oroligt och svårare att sälja en tid. Sedan återkom förtroendet och resten är historia.

Det ska bli ytterst intressant att se vad politiker och centralbanker hittar på den här gången. Sedan 2008 krisen har man tryckt pengar och pressat räntor. Två åren med covid ännu mer extremt.

Man tycker att baksmällan borde komma. Men det är nästan så att man tvivlar någonstans.

Man skrämmer upp folk att ta orationella beslut tyvärr.

De som har tagit extrem finansiell risk kommer givetvis att få det tufft. Så har det varit i alla tider. De som har tagit system farliga risker räddas av banker och skattebetalare med få undantag för att statuera exempel.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Bostadsmarknaden har i stort sett gått rakt upp sedan våren 94 då innerstadslägenheter i Stockholm kostade runt 8k/m2. Visserligen har det varit mindre hack vid dotcom kraschen runt 2000 och finanskrisen 2008 men inte i närheten av vad som hände i andra länder. Riksbanken har eldat på priserna med sin räntepolitik. I princip ingen född efter början på 70-talet har upplevt någon bostadkrasch i Sverige. Det kommer bli spännande.
Vad är definitionen av en krasch? 20%? 50%? Håller med om att det blir spännande men för varje dag som går så känns det mer osannolikt.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
I större städer så tror jag bra lägenheter med rätt läge och låg skuldsättning kommer hålla sig relativt bra då boendekostnaden kommer att bli relativt billig. Husen blir för dyra att bo i (DN skrev räkna med 50k extra i el i vinter idag tex) och kommer tappa mer + att de har haft brantare prisuppgång under corona. De kommer byggas mindre nytt också vilket gör att existerande blir mer huggsexa. 🤷‍♀️
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Håller med om att det finns många vuxna idag som aldrig har varit med om en bostadskrasch. De som föddes under 70- talet såg nog sin skära del i och med deras föräldrar och omgivning och upplevde 90- talet där många inte hade det så fett. De som hade det bra ställt höll låg profil. Vi kommer garanterat att stöta på sådana tider igen. Om inte inom kort så någon gång i framtiden. Historien upprepar sig.

Som jag minns det påverkades inte priserna av dotcom kraschen i Sverige i huvudtaget. Faktum är att priserna gick upp något. Det var några som spekulerade och bytte bostäder som andra byter kläder i huvudstaden vid den tidpunkten. Finansfolk som hade en period med höga bonusar bakom sig. Sedan fortsatte priserna upp sakta men säkert och det späddes på av alliansens politik och en ytterst generös räntepolitik. När omvärlden drabbades blev det bara lite oroligt och svårare att sälja en tid. Sedan återkom förtroendet och resten är historia.

Det ska bli ytterst intressant att se vad politiker och centralbanker hittar på den här gången. Sedan 2008 krisen har man tryckt pengar och pressat räntor. Två åren med covid ännu mer extremt.

Man tycker att baksmällan borde komma. Men det är nästan så att man tvivlar någonstans.

Man skrämmer upp folk att ta orationella beslut tyvärr.

De som har tagit extrem finansiell risk kommer givetvis att få det tufft. Så har det varit i alla tider. De som har tagit system farliga risker räddas av banker och skattebetalare med få undantag för att statuera exempel.
Född på 70-talet. Såg föräldrar och andra som var nära personlig konkurs i kraschen. Men fick själv möjlighet att komma in "billigt" på bostadsmarknaden. Helt klart dubbelt. Och lärorikt. Har man som barn tvingats släppa in Kronofogden minns man det.

/B
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ja, det är intressant! Undra verkligen vad politikerna i Sverige hittar på innan valet. FI lär noga inte rucka, utan snarare bara säga ”vad var det jag sade”. Rix har ju inget att göra med den typen av tester och eller regleringar.

Det jag tyckte var intressant var att det steg trots att de har samma, såvitt jag förstår värre situation än oss vg inflation och räntor. Uppenbarligen finns det en köpvilja och köpkraft ändå. Lite svårt att förstå hur det kan stiga med de förutsättningar som råder nu, men vet inte heller huruvida det kan dras några som helst paralleller mellan UK och Sverige.

Fast FI styrs av ffa av regeringen. Regleringsbrevet går ju att uppdatera relativt enkelt. Man vinner inga val på att medelklassen förlorar pengar.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fast FI styrs av ffa av regeringen. Regleringsbrevet går ju att uppdatera relativt enkelt. Man vinner inga val på att medelklassen förlorar pengar.
Ja precis. Jag var otydlig. Som jag sagt tror jag också amorteringskravet ryker eller iaf minskar. Men det kommer vara politiker som fattar de besluten. FI har ju varnat för detta i evigheter och tycker nog att det är dumt att ta bort amorteringskravet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
I större städer så tror jag bra lägenheter med rätt läge och låg skuldsättning kommer hålla sig relativt bra då boendekostnaden kommer att bli relativt billig. Husen blir för dyra att bo i (DN skrev räkna med 50k extra i el i vinter idag tex) och kommer tappa mer + att de har haft brantare prisuppgång under corona. De kommer byggas mindre nytt också vilket gör att existerande blir mer huggsexa. 🤷‍♀️
Det kanske inte är helt relevant för diskussionen men jag ser att det här med utbud och efterfrågan nämns frekvent i dessa sammanhang och det hävdas alltid att "priserna kommer att pressas uppåt p.g.a. mindre nybyggnation" men det förutsätter samtidigt att vi har en ständigt ökande efterfrågan. Har vi verkligen det?

Jag är inte särskilt påläst kring befolkningsstatistik men Sverige borde rimligtvis lida av samma problem med negativ befolkningstillväxt/lågt barnafödande som i princip hela västvärlden? Den relativt stora befolkningsökning som har skett i form av invandring innefattar en grupp som har helt andra förutsättningar och står i mångt och mycket utanför bostadsmarknaden så vilka är det som bidrar till denna ständigt ökande efterfrågan som det alltid hänvisas till? Lägg även till parametrar som t.ex. den inlåsningseffekt som den nuvarande bostadsmarknaden fört med sig, andelen ensamhushåll m.m. och det ter sig allt mer orimligt att efterfrågan alltid skulle öka, åtminstone gällande lite större och dyrare boenden.

Frågan är inte riktad specifikt till dig utan var mer tänkt som en kommentar kring inställningen att allting, alltid ökar. 🚀 Lustigt nog är det väldigt sällan man läser om det omvända och jag kan nog knappt ens minnas senast någon hävdat motsatsen.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Det kanske inte är helt relevant för diskussionen men jag ser att det här med utbud och efterfrågan nämns frekvent i dessa sammanhang och det hävdas alltid att "priserna kommer att pressas uppåt p.g.a. mindre nybyggnation" men det förutsätter samtidigt att vi har en ständigt ökande efterfrågan. Har vi verkligen det?

Jag är inte särskilt påläst kring befolkningsstatistik men Sverige borde rimligtvis lida av samma problem med negativ befolkningstillväxt/lågt barnafödande som i princip hela västvärlden? Den relativt stora befolkningsökning som har skett i form av invandring innefattar en grupp som har helt andra förutsättningar och står i mångt och mycket utanför bostadsmarknaden så vilka är det som bidrar till denna ständigt ökande efterfrågan som det alltid hänvisas till? Lägg även till parametrar som t.ex. den inlåsningseffekt som den nuvarande bostadsmarknaden fört med sig, andelen ensamhushåll m.m. och det ter sig allt mer orimligt att efterfrågan alltid skulle öka, åtminstone gällande lite större och dyrare boenden.

Frågan är inte riktad specifikt till dig utan var mer tänkt som en kommentar kring inställningen att allting, alltid ökar. 🚀 Lustigt nog är det väldigt sällan man läser om det omvända och jag kan nog knappt ens minnas senast någon hävdat motsatsen.
Intressant! Kanske bara blivit en vedertagen sanning men några tankar jag får är att babyboom runt 1990 köpt senaste ~8 åren + ska ha barn nu och vill ha större. Invandring ökar ju befolkningen och det finns såklart många utbildade/entreprenörer/redan ”rika” som går in på bostadsmarknaden. Men hade varit intressant med lite riktig statistik jag kanske orkar leta reda på i semesterdåset 🏝☀️

Kuriosa! Minns en artikel i typ DI där någon ekonom (som jag inte hittar nu) sa ”det enda jag är säker på är att en kvadratmeter på Östermalm kommer att kosta 500k inom mitt livsspann”
 
  • Like
Reactions: HSK

Tapiren

Cartier
Det kanske inte är helt relevant för diskussionen men jag ser att det här med utbud och efterfrågan nämns frekvent i dessa sammanhang och det hävdas alltid att "priserna kommer att pressas uppåt p.g.a. mindre nybyggnation" men det förutsätter samtidigt att vi har en ständigt ökande efterfrågan. Har vi verkligen det?

Jag är inte särskilt påläst kring befolkningsstatistik men Sverige borde rimligtvis lida av samma problem med negativ befolkningstillväxt/lågt barnafödande som i princip hela västvärlden? Den relativt stora befolkningsökning som har skett i form av invandring innefattar en grupp som har helt andra förutsättningar och står i mångt och mycket utanför bostadsmarknaden så vilka är det som bidrar till denna ständigt ökande efterfrågan som det alltid hänvisas till? Lägg även till parametrar som t.ex. den inlåsningseffekt som den nuvarande bostadsmarknaden fört med sig, andelen ensamhushåll m.m. och det ter sig allt mer orimligt att efterfrågan alltid skulle öka, åtminstone gällande lite större och dyrare boenden.

Frågan är inte riktad specifikt till dig utan var mer tänkt som en kommentar kring inställningen att allting, alltid ökar. 🚀 Lustigt nog är det väldigt sällan man läser om det omvända och jag kan nog knappt ens minnas senast någon hävdat motsatsen.

Barnafödandet är relativt högt i Sverige jämfört med andra länder;

Men det finns ju helt klart ett underskott av bostäder, många är trångbodda med många hemmavarande barn plus att vi, som resten av världen, har en stark urbanisering och den gagnar nog inte bara de riktigt stora städerna, utan alla former av centralorter.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Barnafödandet är relativt högt i Sverige jämfört med andra länder;

Men det finns ju helt klart ett underskott av bostäder, många är trångbodda med många hemmavarande barn plus att vi, som resten av världen, har en stark urbanisering och den gagnar nog inte bara de riktigt stora städerna, utan alla former av centralorter.
Tack, intressant statistik! 🙂 Jag tänker dock att det finns fler aspekter att ta hänsyn till och att marknaden så småningom skulle mättas inom vissa kategorier.

Behov av mindre och billigare lägenheter kommer alltid att finnas i viss mån av varierande orsaker (ekonomiska begränsningar, första boendet, separationer, äldre personer som byter ner sig etc) och vi har idag en situation där många visserligen gjort bostadskarriär men vi har samtidigt även en rekordstor andel personer som helt står utanför bostadsmarknaden. Det är så klart bara min personliga åsikt men det känns som att det inte är hållbart med en ständigt ökande efterfrågan på t.ex. treor för 3-5M. Vilka skulle driva efterfrågan på dessa förhållandevis små och dyra bostäder?

Samma sak med villor och andra typer av större/dyrare boenden i urban miljö. Hela marknaden bygger på att någon redan gjort bostadskarriär och har möjlighet att byta upp sig och/eller är priviligerad nog att få ärva eller har föräldrar som är borgenärer. Till slut måste vi väl ändå nå en punkt där denna marknadsandel är mättad och det potentiella klientelet minskar?

Jag menar så klart inte att bostadsmarknaden är ett pyramidspel men det finns ändå vissa likheter... 😅
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bara en förening/nybygge så menar inte att det blir 35% för alla föreningar, långt ifrån. Men jag tror att genomsnittliga BRFen kommer behöva höja nästa år om inte räntan/inflationen hinner falla tillbaka. Nya föreningar brukar ju ha högst skuldsättning så de lär väl åka på en jäkla smäll.


Man ska nog tänka sig för när man köper brf. Även om äldre brf oftast har lägre skuldsättning än nya, och såklart inga byggkostnaden, så har de ofta ganska hög sådan, samt en del renoveringsbehov och inte allt för sällan tomträtt.
 

Tapiren

Cartier
Bara en förening/nybygge så menar inte att det blir 35% för alla föreningar, långt ifrån. Men jag tror att genomsnittliga BRFen kommer behöva höja nästa år om inte räntan/inflationen hinner falla tillbaka. Nya föreningar brukar ju ha högst skuldsättning så de lär väl åka på en jäkla smäll.


Man ska nog tänka sig för när man köper brf. Även om äldre brf oftast har lägre skuldsättning än nya, och såklart inga byggkostnaden, så har de ofta ganska hög sådan, samt en del renoveringsbehov och inte allt för sällan tomträtt.
Statistik visar tydligen att 25% av landets BRF har "hög räntekänslighet", vilket innebär att 1% i ökad upplåningsränta ger 15% i ökad avgift. Nu har förstås en del av dessa föreningar lån som är låsta lång tid framöver, och några har kanske även lokaler / hyresrätter där hyreshöjningar kan ge viss lättnad, men nog är det relativt många som kan se fram mot ökade avgifter i sina brf-lägenheter.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hur går det med bubblan egentligen? Jag noterade att i min hemkommun + angränsande så ökar antalet bostäder på Hemnet stadigt för varje dag som går. Men så är det kanske i augusti varje år?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
På temat höjda avgifter.

”Enligt Hampus Dahlstedt, vd på Allabrf.se, så är läget kritiskt för flera bostadsrättsföreningar och var fjärde bostadsrätt i landet riskerar månadsavgifterna att chockhöjas med upp emot 40 procent.

– Närmare 4 000 av landets bostadsföreningar är i ett akut läge och måste höja sina månatliga avgifter kraftigt. Inom något eller några år tillkommer höjningar i drygt hälften av landets föreningar, säger Hampus Dahlstedt.”

Säkert överdrivet men visst kommer väldigt många behöva höja om räntorna inte faller snart. Förhoppningsvis har de med högst känslighet bundit räntan långt…
 
På temat höjda avgifter.

”Enligt Hampus Dahlstedt, vd på Allabrf.se, så är läget kritiskt för flera bostadsrättsföreningar och var fjärde bostadsrätt i landet riskerar månadsavgifterna att chockhöjas med upp emot 40 procent.

– Närmare 4 000 av landets bostadsföreningar är i ett akut läge och måste höja sina månatliga avgifter kraftigt. Inom något eller några år tillkommer höjningar i drygt hälften av landets föreningar, säger Hampus Dahlstedt.”

Säkert överdrivet men visst kommer väldigt många behöva höja om räntorna inte faller snart. Förhoppningsvis har de med högst känslighet bundit räntan långt…

Man ska nog inte ha allt för höga tankar om folks val. Jag tror väldigt många har använt sig av rörlig ränta då de ansett att det var dyrt att binda räntan på en marknad där de inte såg en räntehöjning i sikte.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
De som har tagit stor risk har ju också varit de som belönats sista 20 åren. De som har lånat max, sålt sin boende med vinst, lånat max igen osv osv. De som "hållit igen" har ju bara hamnat efter.
Monopoly money :D, ångrar att jag själv inte var lika "dumdristig" som du beskriver mao att maxbelåna köpa/sälja....
 

HSK

Patek
2-Faktor
På temat höjda avgifter.

”Enligt Hampus Dahlstedt, vd på Allabrf.se, så är läget kritiskt för flera bostadsrättsföreningar och var fjärde bostadsrätt i landet riskerar månadsavgifterna att chockhöjas med upp emot 40 procent.

– Närmare 4 000 av landets bostadsföreningar är i ett akut läge och måste höja sina månatliga avgifter kraftigt. Inom något eller några år tillkommer höjningar i drygt hälften av landets föreningar, säger Hampus Dahlstedt.”

Säkert överdrivet men visst kommer väldigt många behöva höja om räntorna inte faller snart. Förhoppningsvis har de med högst känslighet bundit räntan långt…
Jag läste nyligen om ett fall där JM var tvungna att revidera månadsavgifterna med just +40% under pågående nybyggnation p.g.a. höjda räntor. Som jag förstått det har man rätt att bryta avtalet då villkoren förändrats men det kan ju bli ganska trögsålt om situationen håller i sig.
 
Jag läste nyligen om ett fall där JM var tvungna att revidera månadsavgifterna med just +40% under pågående nybyggnation p.g.a. höjda räntor. Som jag förstått det har man rätt att bryta avtalet då villkoren förändrats men det kan ju bli ganska trögsålt om situationen håller i sig.

Ja, bostadsrätt är uppenbarligen inget hit i dessa tider. Men blir nog snarlikt med villa och elpriserna vi möts av nu. Inga roliga tider!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gamla lågt belånade bostadsätter är nog the shit här framöver är min gissning
Jo känns ju troligt, om fastigheten är underhållen, förhållandevis energieffektiv och föreningen äger marken.

Skuldsättning, underhåll/renoveringsbehov och energieffektivitet lär vara viktiga punkter. I Finland kollar man på ”skuldfritt pris” för brf - alltså slutpris plus din del av skulden. Det verkar folk inte ens haft i åtanke.
 
Topp