• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Jo känns ju troligt, om fastigheten är underhållen, förhållandevis energieffektiv och föreningen äger marken.

Skuldsättning, underhåll/renoveringsbehov och energieffektivitet lär vara viktiga punkter. I Finland kollar man på ”skuldfritt pris” för brf - alltså slutpris plus din del av skulden. Det verkar folk inte ens haft i åtanke.
Skuldsättning.png

Skulle vara intressant att se denna nya förening om ett år och deras lån som ska förhandlas om väldigt snart. Brf-avgiften är enbart 50kr/kvm vilket låter väldigt lockande vid första anblick. Man kan undra varför det är många lägenheter som är till salu just nu i denna bostadsrätt......

Senast ändrad:
Skuldsättning.png

Skulle vara intressant att se denna nya förening om ett år och deras lån som ska förhandlas om väldigt snart. Brf-avgiften är enbart 50kr/kvm vilket låter väldigt lockande vid första anblick. Man kan undra varför det är många lägenheter som är till salu just nu i denna bostadsrätt......
ja du…
Nästan 200m där största andelen kommer kosta 10ggr så mkt som senaste bokslutet.

Samtidigt måste man såklart kolla på helheten, och med tanke på den brutalt låga räntan tänker jag att det kanske är en väldigt stor förening med låg belåningsgrad? Eller bara sjukt bra förhandlare…? Vad har de för skuldsättning/kvm?

Om jag inte minns fel ska styrelsen svara om de planerar att höja avgifterna när en lägenhet ska säljas. I detta fall, om de inte har låg skuldsättning och bra resultat, borde det vara helt oundvikligt, så borde väl finnas info i annonserna om det planeras avgiftshöjningar?

ja du…
Nästan 200m där största andelen kommer kosta 10ggr så mkt som senaste bokslutet.

Samtidigt måste man såklart kolla på helheten, och med tanke på den brutalt låga räntan tänker jag att det kanske är en väldigt stor förening med låg belåningsgrad? Eller bara sjukt bra förhandlare…? Vad har de för skuldsättning/kvm?

Om jag inte minns fel ska styrelsen svara om de planerar att höja avgifterna när en lägenhet ska säljas. I detta fall, om de inte har låg skuldsättning och bra resultat, borde det vara helt oundvikligt, så borde väl finnas info i annonserna om det planeras avgiftshöjningar?

Hittar inget i annonsen som talar för eventuella avgiftshöjningar.

Ekonomi.png

6 st lägenheter till salu just nu i den Brf.

Bostadsmarknaden har i stort sett gått rakt upp sedan våren 94 då innerstadslägenheter i Stockholm kostade runt 8k/m2. Visserligen har det varit mindre hack vid dotcom kraschen runt 2000 och finanskrisen 2008 men inte i närheten av vad som hände i andra länder. Riksbanken har eldat på priserna med sin räntepolitik. I princip ingen född efter början på 70-talet har upplevt någon bostadkrasch i Sverige. Det kommer bli spännande.
Bryter man ner det ytterligare till individnivå blev krascherna lönsamma för de som klarade ut dem och de stora förlorarna de som tvingades till att göra affär vid fel tidpunkt. Ve de som förlorar sina arbeten nu.

Ekonomi.png

Det kanske är styrelsens lägenheter som är till salu…? :)
Skämt åsido, jag vågar inte uttala mig för jag tycker det ser helt obegripligt ut. 18k/kvm skuld? 586kr/kvm årsavgift? Visst en del externa intäkter, men svårt med dessa siffror jag ser att förstå hur de får ihop det hela.. deras resultat är katastrof. Deras räntekostnader kommer väl öka ca 4m och de gör redan negativa kassaflöden. Men som sagt jag får inte ihop det. Soliditet på 85% antyder stora tillgångar, men mycket av det jag kan se känns katastrof, på gränsen till att man undrar om styrelsen har ont uppsåt.

Men som sagt, jag vill inte riktigt uttala mig så grovt när jag bara ser några siffror. Men visst bör det vara omöjligt att klara sig utan avgiftshöjning, och kanske kapitalinjektion. Har du frågat mäklarna?

• Like
Reactions: PJZ
Skämt åsido, jag vågar inte uttala mig för jag tycker det ser helt obegripligt ut. 18k/kvm skuld? 586kr/kvm årsavgift? Visst en del externa intäkter, men svårt med dessa siffror jag ser att förstå hur de får ihop det hela.. deras resultat är katastrof. Deras räntekostnader kommer väl öka ca 4m och de gör redan negativa kassaflöden. Men som sagt jag får inte ihop det. Soliditet på 85% antyder stora tillgångar, men mycket av det jag kan se känns katastrof, på gränsen till att man undrar om styrelsen har ont uppsåt.

Men som sagt, jag vill inte riktigt uttala mig så grovt när jag bara ser några siffror. Men visst bör det vara omöjligt att klara sig utan avgiftshöjning, och kanske kapitalinjektion. Har du frågat mäklarna?
Hade varit intressant att se hela årsredovisningen. Dock ser det ut som de amorterar ca 6,5 msek årligen utifrån nyckeltalen. Slopar de amorteringen så kan de nog klara av ett marginellt positivt kassaflöde. Men de lär behöva höja avgifterna.

• Like
Reactions: PJZ

Kassan är tom och de gör negativt kassaflöde, innan deras räntekostnad stiger 4m, och som ni vet övriga kostnader stiger. Vidare kan man undra varför de har konsultarvoden på 300k…

Jag är inte expert på redovisning men jag förstår inte hur de ska klara sig utan kapitalinjektion. Och såklart höjda avgifter. Det känns som att föreningen styrs helt ansvarslöst. Man borde överväga att inte ge styrelsen ansvarsfrihet.

Typexempel på en lägenhet jag aldrig hade tagit i med tång… Hur de ska överleva långsiktigt utan kraftigt höjda avgifter är helt obegripligt.

Gör man förlust sätter man inte av tillräckligt för att täcka framtida underhåll. Om man gör negativt kassaflöde kan man ju inte ta den minst kostnadsökning. Att sluta amortera kan rädda kassaflödet men man får ännu djupare i skiten. Denna typ av föreningar bör vara totalt oattraktiva. Men det bör dem alltid varit. Jag kan inte begripa hur folk kan köpa i sådan här föreningar…

Senast ändrad:

Ekonomi.png

Kassan är tom och de gör negativt kassaflöde, innan deras räntekostnad stiger 4m, och som ni vet övriga kostnader stiger. Vidare kan man undra varför de har konsultarvoden på 300k…

Jag är inte expert på redovisning men jag förstår inte hur de ska klara sig utan kapitalinjektion. Och såklart höjda avgifter. Det känns som att föreningen styrs helt ansvarslöst. Man borde överväga att inte ge styrelsen ansvarsfrihet.

Typexempel på en lägenhet jag aldrig hade tagit i med tång… Hur de ska överleva långsiktigt utan kraftigt höjda avgifter är helt obegripligt.

Gör man förlust sätter man inte av tillräckligt för att täcka framtida underhåll. Om man gör negativt kassaflöde kan man ju inte ta den minst kostnadsökning. Att sluta amortera kan rädda kassaflödet men man får ännu djupare i skiten. Denna typ av föreningar bör vara totalt oattraktiva. Men det bör dem alltid varit. Jag kan inte begripa hur folk kan köpa i sådan här föreningar…

Skuldkvoten måste vara det värsta jag sett. Men har de inga andra intäkter än 435+586? Måste de väl ha om de enligt plan ska amortera 3440 per år

Skuldkvoten måste vara det värsta jag sett. Men har de inga andra intäkter än 435+586? Måste de väl ha om de enligt plan ska amortera 3440 per år
De har en del lokaler och garage. Har inte kollat så noga men jag får verkligen inte ihop siffrorna över huvud taget. Men jag är verkligen inte expert på bokföring eller brf.
B1700118-EB80-4A26-8D2F-DF140747A447.jpeg

Edit. Ser att de nog har 4m i något transaktionskonto.

Fattar dock fortfarande inte hur de ska få det att gå ihop.

Senast ändrad:
Tycker forf att det budas friskt på en hel del objekt...

Friskt är ändå att ta i ordentligt. En, enligt mig, liten %-ökning. Inget konstig alls. Har inte läst på objektet. Men det ligger i ett av sthlm mer attraktiva villa områden söder om stan. Inte koll på priserna där, kanske ett högt utgångs pris. Kanske ett marknadspris. Men någon budgivning är det ändå inte tal (oavsett nivå på utgångspris).

De har en del lokaler och garage. Har inte kollat så noga men jag får verkligen inte ihop siffrorna över huvud taget. Men jag är verkligen inte expert på bokföring eller brf.
B1700118-EB80-4A26-8D2F-DF140747A447.jpeg

Edit. Ser att de nog har 4m i något transaktionskonto.

Fattar dock fortfarande inte hur de ska få det att gå ihop.
De borde höjt avgifterna med 200% för tre år sen.

Håller med om allt och detta är förhoppningsvis något som fler kommer titta på i framtiden när kostnaderna blir dyrare, MEN de flesta köper ju faktiskt av hjärta och inte hjärna.

Nu är inte dessa lägenheter särskilt mycket hjärta heller tycker jag (dock en personlig åsikt) men för några kanske det är det. Nyproducerade lägenheter nära Vasastan kanske inte finns så många av och om de är hyfsat prissatta granskar nog inte många dessa typ av siffror, speciellt inte för några år sedan.
Jag personligen är inte intresserad av nybyggd lägenhet eller vasastan öht så för mig är det enkelt att tänka rationellt och köpa efter hjärna.

Här kommer lägenheten och så kan man klicka till höger för årsredovisning.
För den som vill kolla lite mer på siffrorna och kanske förklara något som jag missat (och Analouge, vi båda verkar lika förvirrade hehe).
Intressant läsning... Deras 106 kWh/m² och år(energiklass D) är inte långt ifrån fastigheten jag bor i anno 1906.

Håller med om allt och detta är förhoppningsvis något som fler kommer titta på i framtiden när kostnaderna blir dyrare, MEN de flesta köper ju faktiskt av hjärta och inte hjärna.

Nu är inte dessa lägenheter särskilt mycket hjärta heller tycker jag (dock en personlig åsikt) men för några kanske det är det. Nyproducerade lägenheter nära Vasastan kanske inte finns så många av och om de är hyfsat prissatta granskar nog inte många dessa typ av siffror, speciellt inte för några år sedan.
Jag personligen är inte intresserad av nybyggd lägenhet eller vasastan öht så för mig är det enkelt att tänka rationellt och köpa efter hjärna.
Nej precis det är problemet att väldigt många köper bara med hjärtat, och antingen struntar i hjärnan eller inte har kunskapen. Bostadsmarknaden, lite som börsen, har varit väldigt förlåtande generellt eftersom räntorna fallit konstant och värdet bara stigit. Man ska ha haft väldigt otur för att förlora stora pengar.

Vissa har haft kunskapen men struntat i att använda hjärnan, och de tycker jag lite får skylla sig själva, men alla de som faktiskt inte förstått. Tycker synd om dem… Och tycker det är dåligt att mäklare, som i teorin ska vara opartiska, har medvetet fört dem bakom ljuset, och att man inte från annat håll lyckats bilda dessa personer. Som sagt skriver man skuldfritt pris i Finland, så en 50kvm lya med 18k/kvm skuld skulle alltså ha ett skuldfritt pris på 900k över slutpris. Då kanske folk hade hajat till?

Hur som, som sagt har jag inte läst årsredovisningen jättenoga och jag är inte expert på området, men jag tror att det kommer bli många snyfthistorier om inte räntorna faller tillbaka. Som jag tolkar denna förening måste de höja avgifterna mycket och eller tvinga medlemmarna att stoppa in mer pengar. Och hur ska det bli när de behöver renovera om x år? De har absolut inget utrymme att göra något underhåll, och avsätter uppenbart inget för det.

Jag tycker detta verkligen belyser problemet. Många köper bara med hjärta, och kollar bara på avgiften när det kommer till ekonomi. Det gör att man maximerar värdet på bostäderna på precis detta vis. Man kör föreningen i botten med allt för låga avgifter, helt utan tanke att husen ska stå i hundratals år. Framtida medlemmar får stå för notan…

Mer upplysta köpare (vilket de tvingas bli nu) kommer förhoppningsvis leda till mer ansvarsfulla styrelser.

Här kommer lägenheten och så kan man klicka till höger för årsredovisning.
För den som vill kolla lite mer på siffrorna och kanske förklara något som jag missat (och Analouge, vi båda verkar lika förvirrade hehe).
Dom har ett positivt kassaflöde.

Avskrivningar på 23 mkr drar ner resultatet till -16 mkr. Men avskrivningarna är inte kassapåverkande.
Deras kassa har gått från 1mkr till 4mkr och dom har amorterat 7 mkr. Så positivt kassaflöde på 11 mkr exkl amortering.

Dom har ett positivt kassaflöde.

Avskrivningar på 23 mkr drar ner resultatet till -16 mkr. Men avskrivningarna är inte kassapåverkande.
Deras kassa har gått från 1mkr till 4mkr och dom har amorterat 7 mkr. Så positivt kassaflöde på 11 mkr exkl amortering.
Tror du får kolla igen. Det står rakt upp och ner i flerårsöversikten -1.6m i kassaflöde 2021. De flyttade 4m från kassan (som nu är noll) till avräkningsnonto.
B5ED6F94-3920-4F94-854C-638A072840D3.jpeg
1DEFBA90-4B87-456A-A362-F03864D2803B.jpeg

Tror du får kolla igen. Det står rakt upp och ner i flerårsöversikten -1.6m i kassaflöde 2021. De flyttade 4m från kassan (som nu är noll) till avräkningsnonto.
B5ED6F94-3920-4F94-854C-638A072840D3.jpeg
1DEFBA90-4B87-456A-A362-F03864D2803B.jpeg
Du har rätt, jag tittade för slarvigt. Kassaflödet från den ”löpande verksamheten” är ändå 7 mkr för året. Men med amortering, ökning av kundfordringar och den betalda skatteskulden hamnar den på minus. Så ett motsvarande år bör dom kunna ha ett positivt kassaflöde på några miljoner om dom amorterar 3,5 istället för 7.

Men med omförhandlad ränta och allt som händer i år så ser det absolut värre ut.

Du har rätt, jag tittade för slarvigt. Kassaflödet från den ”löpande verksamheten” är ändå 7 mkr för året. Men med amortering, ökning av kundfordringar och den betalda skatteskulden hamnar den på minus. Så ett motsvarande år bör dom kunna ha ett positivt kassaflöde på några miljoner om dom amorterar 3,5 istället för 7.

Men med omförhandlad ränta och allt som händer i år så ser det absolut värre ut.
Yes stämmer. Men det förändrar inte att ekonomin är en katastrof. Det är ju uppenbart att det inte är långsiktigt hållbart att driva en förening på detta vis. Extraamorteringen kan de såklart skippa men tveksamt om de slipper amortera enligt plan?

Och även om de kan lösa kassaflödet till 0 är de ju körda långsiktigt. De kan i princip inte göra ngt underhåll.

Yes stämmer. Men det förändrar inte att ekonomin är en katastrof. Det är ju uppenbart att det inte är långsiktigt hållbart att driva en förening på detta vis. Extraamorteringen kan de såklart skippa men tveksamt om de slipper amortera enligt plan?

Och även om de kan lösa kassaflödet till 0 är de ju körda långsiktigt. De kan i princip inte göra ngt underhåll.
Jag håller helt med dig, ser inte alls bra ut mtp vad som händer just nu och att dom ska omförhandla lånen.

Tyckte bara det var lite hårt att skriva att styrelsen var helt ansvarslös :) , dom är nog bara inte jätteduktiga.

Är det verkligen katastrof att man får höja avgifterna när räntorna går upp? Alternativet är att boende idag måste bygga reserver mha höga avgifter för att räntor ev. Kommer att gå upp i framtiden.

Föreningen ovan har ju inte så katastrofalt kassaflöde som vissa påstår. Investering+kundfordringar+extraamortering gör ju att den raden ser sämre ut än vad den är. Förmodligen har man ju extraamorterat för att man samlat på sig mer pengar än man bedömt man velat.

Att man skulle börja fokusera på skuldfritt pris eller totala lån förening+bolån är däremot fullt rimligt. Detta är mycket rimligare än massa konstiga nyckeltal ingen förstår.

Jag håller helt med dig, ser inte alls bra ut mtp vad som händer just nu och att dom ska omförhandla lånen.

Tyckte bara det var lite hårt att skriva att styrelsen var helt ansvarslös :) , dom är nog bara inte jätteduktiga.
Förhoppningsvis anlitar föreningen någon som sköter ekonomin, annars har valberedningen gjort ett undermåligt arbete inför föreningsstämman. Det går aldrig att säga att det där får andra ta hand om när man bor i en bostadsrätt. Fy vad det kan kosta om man har en styrelse som inte fungerar.

Vet folk i gemen om att man får dra av alla amorteringar föreningen gjort motsvarande ditt andelstal under tiden du bott i lägenheten mot ev vinst på lägenheten vid försäljning? Om inte borde det få fler föreningar att amortera enligt något slags plan iaf...

Är det verkligen katastrof att man får höja avgifterna när räntorna går upp? Alternativet är att boende idag måste bygga reserver mha höga avgifter för att räntor ev. Kommer att gå upp i framtiden.

Föreningen ovan har ju inte så katastrofalt kassaflöde som vissa påstår. Investering+kundfordringar+extraamortering gör ju att den raden ser sämre ut än vad den är. Förmodligen har man ju extraamorterat för att man samlat på sig mer pengar än man bedömt man velat.

Att man skulle börja fokusera på skuldfritt pris eller totala lån förening+bolån är däremot fullt rimligt. Detta är mycket rimligare än massa konstiga nyckeltal ingen förstår.
Det är många som ifall räntorna går upp ett par procentenheter får det svettigt, en dubblad avgift till föreningen kan då bli förödande.

Katastrofal… Allt är relativt givetvis. Jag tycker ändå det är anmärkningsvärt att man väljer att amortera extra på ett nästan räntefritt lån och tömma sin kassa. Föreningen är i risk att behöva ta extra lån bara för att hantera något oväntat och de kommer behöva höja avgifterna nästa år för att kunna hantera räntekostnader och om de ska hålla den uttalade långsiktiga amorteringsplanen.

Vet folk i gemen om att man får dra av alla amorteringar föreningen gjort motsvarande ditt andelstal under tiden du bott i lägenheten mot ev vinst på lägenheten vid försäljning? Om inte borde det få fler föreningar att amortera enligt något slags plan iaf...
Föreningens lån har inget med lånet som bostadsrättsinnehavarna, så nej något sådant avdrag kan man inte göra. Vidare att ge föreningar incitament att amortera på det viset är fundamentalt fel av flera anledningar.

Det är många som ifall räntorna går upp ett par procentenheter får det svettigt, en dubblad avgift till föreningen kan då bli förödande.

Katastrofal… Allt är relativt givetvis. Jag tycker ändå det är anmärkningsvärt att man väljer att amortera extra på ett nästan räntefritt lån och tömma sin kassa. Föreningen är i risk att behöva ta extra lån bara för att hantera något oväntat och de kommer behöva höja avgifterna nästa år för att kunna hantera räntekostnader och om de ska hålla den uttalade långsiktiga amorteringsplanen.
Kassan är ju inte tom.
Enligt årsredovisningen har man garanti kvar på huset, är det rimligt att ta höjd för massa oväntat då? Och hur ska föreningar ta höjd för framtida underhåll? Är det god idé att höja avgifter och lägga pengar på hög för underhåll 20-30 år in i framtiden? Dessa pengar kommer eroderas av inflationen och inte kan väl en ansvarsfull styrelse spekulera med dessa på börsen?
Utan extraamortering och investering hade man i grunden haft ett positivt kassaflöde på ett par tre miljoner. För att behålla detta med dubblade räntor skulle föreningen behöva höja avgifter för de boende med ca 40% enkelt räknat. Om detta är en katastrof för den enskilda boende är ju krasst inte styrelsens fel eller ansvar. Då har man köpt en för dyr lägenhet. Att räntorna höjs är ju heller inget styrelsen kan påverka, samma summa pengar ska betalas av de boende det enda som skiljer är när det görs i tid.

Tillbaka
Topp