• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Både inflation och arbetslöshet är laggande indikatorer, dvs inflation skjuter först i höjden när det blir mer efterfrågan, samtidigt som detta sker minskar arbetslösheten. När priserna ökar blir det dyrare för företagen att producera, de höjer därför priserna. Därefter börjar det bli jobbigt för folk att köpa och behålla samma livsstil, då priserna ökar. När folk konsumerar mindre får företagen in mindre pengar och då börjar de säga upp folk, då går arbetslösheten upp och inflationen faller tillbaka.

Dvs, nästa steg i allt detta är att företag börjar konka och varsla folk. Det har redan börjat ske i USA och är nog inte långt borta i Sverige heller. Just nu försöker företagen behålla sin personal och gör allt i sin makt i förhoppningen om att inflationen ska falla tillbaka och efterfrågan öka. Dock verkar det knappast som att svensson kommer att öppna plånboken och börja spendera, vilket torde leda till en recession och uppsägningar.

sweden-retail-sales-annual.png

Här har du hur mycket folk konsumerar. Som du ser skedde det en nedgång innan krisen var ett faktum 2007-2008. Dvs det tar ett tag innan det verkligen smäller ordentligt. Företagen försöker alltid hålla emot. Men vi har ju typexemplet på en ekonomi som blivit överhettad där folk gått bananas och där det kommer att sluta på samma sätt som det alltid gör. Snyftartiklar i aftonblaskorna där folk har förlorat massor av pengar på grund av att de har tagit risker och folk har blivit arbetslösa, men det är alltid någon annans fel.

cpi.png

Här har du en annan intressant graf där du ser vad som skedde med inflationen YoY med de kriser vi haft sedan 90-talet inringade.
Inflationen sticker alltså oftast iväg innan det krisar totalt, under tiden som är i början av inflationsuppgången tror alla att allt är underbart, sedan kommer baksmällan och det är där vi är nu. Bara en tidsfråga innan något brakar. Men vem vet, den här gången kanske det är annorlunda?
Tack för oerhört bra och sakliga inlägg. Mycket intressant läsning!

Både inflation och arbetslöshet är laggande indikatorer, dvs inflation skjuter först i höjden när det blir mer efterfrågan, samtidigt som detta sker minskar arbetslösheten. När priserna ökar blir det dyrare för företagen att producera, de höjer därför priserna. Därefter börjar det bli jobbigt för folk att köpa och behålla samma livsstil, då priserna ökar. När folk konsumerar mindre får företagen in mindre pengar och då börjar de säga upp folk, då går arbetslösheten upp och inflationen faller tillbaka.

Dvs, nästa steg i allt detta är att företag börjar konka och varsla folk. Det har redan börjat ske i USA och är nog inte långt borta i Sverige heller. Just nu försöker företagen behålla sin personal och gör allt i sin makt i förhoppningen om att inflationen ska falla tillbaka och efterfrågan öka. Dock verkar det knappast som att svensson kommer att öppna plånboken och börja spendera, vilket torde leda till en recession och uppsägningar.

sweden-retail-sales-annual.png

Här har du hur mycket folk konsumerar. Som du ser skedde det en nedgång innan krisen var ett faktum 2007-2008. Dvs det tar ett tag innan det verkligen smäller ordentligt. Företagen försöker alltid hålla emot. Men vi har ju typexemplet på en ekonomi som blivit överhettad där folk gått bananas och där det kommer att sluta på samma sätt som det alltid gör. Snyftartiklar i aftonblaskorna där folk har förlorat massor av pengar på grund av att de har tagit risker och folk har blivit arbetslösa, men det är alltid någon annans fel.

cpi.png

Här har du en annan intressant graf där du ser vad som skedde med inflationen YoY med de kriser vi haft sedan 90-talet inringade.
Inflationen sticker alltså oftast iväg innan det krisar totalt, under tiden som är i början av inflationsuppgången tror alla att allt är underbart, sedan kommer baksmällan och det är där vi är nu. Bara en tidsfråga innan något brakar. Men vem vet, den här gången kanske det är annorlunda?
Jag tror det kommer bli exakt samma scenario som för piloterna under covid19. De som klarar sig klarar sig, det kommer inte vara någon lyx. Många får byta karriär eller ta lägre lön. Men det kommer gå utan någon krasch.

• Like
Reactions: PJZ
Ah, jag tolkade det som att priset du betalar är ett snittvärde baserat på dina tre högsta effekttoppar och den tid på dygnet (läs: till vilket pris) de inträffar. 🙈
Det är olika tariffer baserat på maxeffekt en viss timme. Egentligen så KAN det bli billigare (men blir det aldrig i verkligheten för de smyghöjer nätavgiften samtidigt) för idag betalar man ju tariff för sin huvudsäkring och den är sannolikt högre än maximal belastning en enskild timme.

Det här är förmodligen inte sista varslet vi ser hos hustillverkarna. Inte relaterat till minskad försäljning så frågan är vad som händer när även den dippar.
1661755371945.png

Handlar mer om att folk kommer få möjlighet att göra tillfälliga uppehåll pga skenande kostnader. Vilket är helt rimligt enligt mig. Kostar inte staten något och eftersom man "tvingats" amortera extra så gör det inget om man pausar lite.

Det komiska är ju dock att inför varje kris säger man att det inte kommer bli något sådant men det kommer alltid ändå. Även denna gång :)

Handlar mer om att folk kommer få möjlighet att göra tillfälliga uppehåll pga skenande kostnader. Vilket är helt rimligt enligt mig. Kostar inte staten något och eftersom man "tvingats" amortera extra så gör det inget om man pausar lite.

Det komiska är ju dock att inför varje kris säger man att det inte kommer bli något sådant men det kommer alltid ändå. Även denna gång :)
Fast det påstås ju att bankerna har stresstestat alla lånetagarna på långt högre räntenivåer än nuvarande så..... du kanske inte skulle ha tagit det där alldeles för dyra lånet annars? Enkel huvudräkning är ju bra innan man signar kontrakt. Staten kan ju inte syssla med att stödja dåliga finansiella beslut på bekostnad av oss andra.

Fast det påstås ju att bankerna har stresstestat alla lånetagarna på långt högre räntenivåer än nuvarande så..... du kanske inte skulle ha tagit det där alldeles för dyra lånet annars? Enkel huvudräkning är ju bra innan man signar kontrakt. Staten kan ju inte syssla med att stödja dåliga finansiella beslut på bekostnad av oss andra.
Det är statens främsta uppgift. Råkar du ha höga driftkostnader? Lugnt, vi hjälper er som förbrukar mycket.

Banken utgår ju från KALP som ligger på runt 6-8%. Sen är det ju såklart upp till enskild individ hur mycket man vill belåna sig. Jag tycker det är lite orättvist att skambelägga alla som hamnar i kläm just nu, vissa har ju inte haft något direkt alternativ.

Att det skulle ske rekordökning i mat, el, drivmedel och ränta samtidigt så snabbt är det få som kunnat förutspå. Sen är det en del av oss som slår sig på bröstet hur duktiga vi är men egentligen grundar sig i att man har haft tur i tajming

Med det sagt finns det självklart ett fåtal som förtjänar en dyr läxa i risktagande.

Senast ändrad:
Banken utgår ju från KALP som ligger på runt 6-8%. Sen är det ju såklart upp till enskilld individ hur mycket man vill belåna sig. Jag tycker det är lite orättvist att skambelägga alla som hamnar i kläm just nu, vissa har ju inte haft något direkt alternativ.

Att det skulle ske rekordökning i mat, el, drivmedel och ränta samtidigt så snabbt är det få som kunnat förutspå. Sen är det en del av oss som slår sig på bröstet hur duktiga vi är men egentligen grundar sig i att man har haft tur i tajming

Med det sagt finns det självklart ett fåtal som förtjänar en dyr läxa i risktagande.
Har man inte råd att bo i innerstan så kan man tyvärr inte bo i innerstan, det är inte en mänsklig rättighet. Det handlar inte om att vara orättvis, det handlar om att vara ekonomisk så att man iaf har en buffert stor nog att klara lite smällar. Sen finns det självklart några få som har hamnat i kläm av andra orsaker och det är verkligen jättetråkigt, men man kan inte ändra en hel bomarknad på grund av det.

Håller med ovanstående att det har varit svårt att förutspå den perfekta stormen som blåst upp. Hur många hade kunnat föreställa sig för två år sedan att elpriset skulle kosta 5-10 gånger mer än det någonsin gjort. Många som tycker att alla som inte har bundet elpris får skylla sig själva när de inte förutspått detta eller sparat ihop en buffert.

Sen kan jag tycka amorteringskravet är rimligt att ha kvar ändå, känns varken som att räntorna eller amortering kommer vara det största problemet för svensken kommande år, utan energipriserna.

Har man inte råd att bo i innerstan så kan man tyvärr inte bo i innerstan, det är inte en mänsklig rättighet. Det handlar inte om att vara orättvis, det handlar om att vara ekonomisk så att man iaf har en buffert stor nog att klara lite smällar. Sen finns det självklart några få som har hamnat i kläm av andra orsaker och det är verkligen jättetråkigt, men man kan inte ändra en hel bomarknad på grund av det.

Regeringen: hold my beer.

Enig. Hände senast under pandemin, det är det enklaste att ta till för att dämpa krisen något.

Hur ser det ut avseende kommersiella fastigheter, någon som har en uppfattning om det?

Jag är verksam i landets norra halva och de transaktioner som skett i min närhet har skett till förvånande höga summor, eller förvånande låga avkastningar om man så vill. Jag trodde priserna skulle sjunka men de objekt jag har tittat på i prisklassen 8-15 miljoner har alla haft budgivningar med relativt höga slutpriser som följd. Jag som trodde jag skulle kunna gå in och fynda nu när allt är instabilt...men tji gick den gam-taktiken.

• Like
Reactions: PJZ
Egentligen synd. Amorteringskravet är viktigt för den som vill bo långsiktigt. Framförallt ett bra sätt att spara på. Fattar inte varför man är så kritisk mot detta. Utomlands tex. Centraleuropa så är detta normen? Hur är det i resten utav skandinvien?
Snabb googling visade att man i Finland kan få låna upp till 95% som förstagångsköpare (85% för övriga) och att löptiden är maximalt 35år och det är väl främst det som skapar en sundare bostadsmarknad. Många av dagens svenska bolån tas utan avsikt att någonsin betalas av i sin helhet/med förhoppning om att inflation och skenande priser ska äta upp lånet.

Jag har aldrig förstått varför man inte infört ett liknande system i Sverige men nu när marknaden redan har gått bananas känns det väldigt svårt att backa bandet även om det bara skulle tillämpas på framtida lån.

Det var få bostadsköpare och säljare som klagade på hur slapphänt Sveriges regeringar senaste 20 åren hanterat frågorna om lånetak, amorteringstid, fastighetsavgift. Allt som eldat på marknaden ytterligare medans räntorna sjönk och värdet på deras bostäder ökade.

Snabb googling visade att man i Finland kan få låna upp till 95% som förstagångsköpare (85% för övriga) och att löptiden är maximalt 35år och det är väl främst det som skapar en sundare bostadsmarknad. Många av dagens svenska bolån tas utan avsikt att någonsin betalas av i sin helhet/med förhoppning om att inflation och skenande priser ska äta upp lånet.

Jag har aldrig förstått varför man inte infört ett liknande system i Sverige men nu när marknaden redan har gått bananas känns det väldigt svårt att backa bandet även om det bara skulle tillämpas på framtida l
Priserna är också mycket lägre. Det finns heller inga lockpriser från en korrupt mäklarkår utan ofta köper man för under ”annonserat pris”. Lite hönan och ägget, vad kom först?

Tillbaka
Topp