• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Priserna är också mycket lägre. Det finns heller inga lockpriser från en korrupt mäklarkår utan ofta köper man för under ”annonserat pris”. Lite hönan och ägget, vad kom först?
De har också fastighetsskatt. Fastighetsskatt och mkt kortare återbetalning är väl viktiga faktorer till att de har en sundare bostadsmarknad. Vi har eldat på priserna allt vad vi kunnat, det har inte Finland gjort. Det är rimligen den stora skillnaden.

De har också fastighetsskatt. Fastighetsskatt och mkt kortare återbetalning är väl viktiga faktorer till att de har en sundare bostadsmarknad. Vi har eldat på priserna allt vad vi kunnat, det har inte Finland gjort. Det är rimligen den stora skillnaden.
Men jävlar vad vi blivit rika! På papperet…

Hur ser det ut avseende kommersiella fastigheter, någon som har en uppfattning om det?

Jag är verksam i landets norra halva och de transaktioner som skett i min närhet har skett till förvånande höga summor, eller förvånande låga avkastningar om man så vill. Jag trodde priserna skulle sjunka men de objekt jag har tittat på i prisklassen 8-15 miljoner har alla haft budgivningar med relativt höga slutpriser som följd. Jag som trodde jag skulle kunna gå in och fynda nu när allt är instabilt...men tji gick den gam-taktiken.
Har haft samma tanke som dig dvs. att det blir ett gyllene tillfälle att köpa mer. Har bara koll på mellersta/norra Skåne där jag letar och här har det kommit ut betydligt färre objekt vilket gör att priserna har hållits uppe. Budgivningar på halvtaskiga objekt existerar inte längre utan dessa är numera svårsålda medan bra objekt säljs till likvärdiga priser som för 1-2 år sedan.

Snabb googling visade att man i Finland kan få låna upp till 95% som förstagångsköpare (85% för övriga) och att löptiden är maximalt 35år och det är väl främst det som skapar en sundare bostadsmarknad. Många av dagens svenska bolån tas utan avsikt att någonsin betalas av i sin helhet/med förhoppning om att inflation och skenande priser ska äta upp lånet.

Jag har aldrig förstått varför man inte infört ett liknande system i Sverige men nu när marknaden redan har gått bananas känns det väldigt svårt att backa bandet även om det bara skulle tillämpas på framtida lån.

Båda era citat stämmer också med hur det funkar i USA. Bolån är oftast bundet på 15 eller 30 år och räntan du får är beroende vad räntan står i när du köper. Jag köpte i Q4 2020 och då fick jag 2.70% i ränta på 30 år. Idag ligger liknande lån på runt 5% upp till nästan 6% beroende på creditrating och vad för typ av lån du tar. Vi har också fastighetsskatt som regleras beroende på vilken stat du bor i.

Minns när jag fick 2.70% och jag tänkte: fyfan blir r*vpippad men alla amerikanska polare sa: dude, that's free money! Man va lite bortskämd i Suedistan när man hade rörlig ränta på 1.15% haha 😅

De har ingen skatt vid försäljning å andra sidan.
De har ingen skatt vid uthyrning upp till 49% av boytan i Norge.
Det finns en del skillnader på bostadspolitiken.

Mkt smartare att slopa reavinstskatten så rörligheten ökar. Vet inte om Norge var typo från din sida eftersom vi diskuterade Finland. Men Norge har som du säger mig veterligen ingen skatt på försäljning om man bott där senaste året eller vad det nu exakt är för regel. Jag tror att de har fastighetsskatt som sätts vid köpet, och därmed inte stiger med värdeuppgången. Norge har också mkt lägre priser än oss i förhållande till lönerna.
Båda era citat stämmer också med hur det funkar i USA. Bolån är oftast bundet på 15 eller 30 år och räntan du får är beroende vad räntan står i när du köper. Jag köpte i Q4 2020 och då fick jag 2.70% i ränta på 30 år. Idag ligger liknande lån på runt 5% upp till nästan 6% beroende på creditrating och vad för typ av lån du tar. Vi har också fastighetsskatt som regleras beroende på vilken stat du bor i.

Minns när jag fick 2.70% och jag tänkte: fyfan blir r*vpippad men alla amerikanska polare sa: dude, that's free money! Man va lite bortskämd i Suedistan när man hade rörlig ränta på 1.15% haha 😅
Men är det 30 års återbetalning (amortering) eller fast ränta 30 år? Har för mig att bolån i USA ofta har fast ränta just 30 år, men visste inte att man måste amortera lånet på 30 år som i Finland (35 år).

Ja det är väl typ bara Sverige i västvärlden som haft det tagit bort fastighetsskatten.

Senast ändrad:
Har haft samma tanke som dig dvs. att det blir ett gyllene tillfälle att köpa mer. Har bara koll på mellersta/norra Skåne där jag letar och här har det kommit ut betydligt färre objekt vilket gör att priserna har hållits uppe. Budgivningar på halvtaskiga objekt existerar inte längre utan dessa är numera svårsålda medan bra objekt säljs till likvärdiga priser som för 1-2 år sedan.
Kan det vara att man tror risken för förmögenhetsskatt är hög? Soccarna vill ju införa det men freda fastigheter. Då lär ju hyresfastigheter vara drömstället att gömma sin förmögenhet? Har dock inte stenkoll på skatten för hyresfastigheter så det kanske är helt fel tänkt, men bara spontan tanke

Kan det vara att man tror risken för förmögenhetsskatt är hög? Soccarna vill ju införa det men freda fastigheter. Då lär ju hyresfastigheter vara drömstället att gömma sin förmögenhet? Har dock inte stenkoll på skatten för hyresfastigheter så det kanske är helt fel tänkt, men bara spontan tanke
Kan såklart vara bidragande men tror främst att det beror på att man vill slippa skatta för vinster. Majoriteten av våra svenska företag rullar på bra och då kan man slänga in lite fastigheter i ett dotterbolag för att undvika att skatta bort allt för mycket.

Här hos oss i norra halvan av landet omsätts ju inte speciellt många objekt, det är kanske 10-talet jag spanat på senaste året. Sen är det ju så svårt att göra rättvisa jämförelser, det är inte som med villor där det är ganska lätt att jämföra. Villor ombyggda till lägenheter verkar ju alltid svårsålda men "riktiga" hyreshus sticker iväg duktigt fort även nu i dagarna. Vi får se hur det ser ut om ett år, spännande tider. Det borde ju verkligen, verkligen gå ned lite tycker jag samtidigt som det på sätt och vis också är en inflationsskyddad tillgång.

Mkt smartare att slopa reavinstskatten så rörligheten ökar. Vet inte om Norge var typo från din sida eftersom vi diskuterade Finland. Men Norge har som du säger mig veterligen ingen skatt på försäljning om man bott där senaste året eller vad det nu exakt är för regel. Jag tror att de har fastighetsskatt som sätts vid köpet, och därmed inte stiger med värdeuppgången. Norge har också mkt lägre priser än oss i förhållande till lönerna.
Men är det 30 års återbetalning (amortering) eller fast ränta 30 år? Har för mig att bolån i USA ofta har fast ränta just 30 år, men visste inte att man måste amortera lånet på 30 år som i Finland (35 år).

Ja det är väl typ bara Sverige i västvärlden som haft det tagit bort fastighetsskatten.

Vad jag vet så har inte Finland heller någon skatt vid försäljning om man har bott i huset ett visst antal år.
Fastighetsskatten i Sverige är borta då vi har gett den ett nytt namn.

Belgien har en rätt hög skatt vid själva köpet som gör det olönsamt att kortsiktigt spekulera. Man gynnar långsiktigt boende.

Sedan får man en längre vinstskatt den dagen man säljer. Exakt hur det är utformat kan jag inte i detalj. Dessutom betalar man en fastighetsskatt. En vän betalar ca 4000 euro för sin bostadslägenhet årligen som ligger i Bryssel. Det finns en amorteringskultur. Allt sammantaget bromsar prisuppgångar.

Prisbilden i Bryssel som är en huvudstad i central Europa är inte alls som t ex Stocholm där priserna skenat i 20 års tid mer eller mindre.

Vi kan diskutera det i all evighet. Sveriges väljare via sina folkvalda politiker och riksbanken valde en annan väg. Det var enklare att öka penningmängden i samhället med välvillig kreditgivning.

Så många Lamborghini, Ferraris och annan lyxkonsumtion har jag aldrig sett ens under 80- talets uppväxtår i Sverige. Vissa lever Dubai liv i mellanstora stad i Sverige. Inget får mig att tro att det är obelånade tillgångar de visar upp i sina sociala medier. Har noterat att det har fallit ifrån några stycken som levde highlife och fått tillgång till lättåtkomliga pengar via några skattefinansierade branscher som börjar syna sömmarna.

Medel och övre medelklassen har också levt på lånta fjädrar. Alla poolbyggen senaste åren. På redan på 70 och 80- talet byggdes också pooler och när 90- talet slog till var det inget plus att huset hade pool. Dyrt att underhålla och värma upp. Många pooler fylldes igen…

Ur den synvinkeln är det nog ett friskt uppvaknande vi ser nu. Folk för börja värdera vad som verkligen är viktigt i livet.

Vad jag vet så har inte Finland heller någon skatt vid försäljning om man har bott i huset ett visst antal år.
Fastighetsskatten i Sverige är borta då vi har gett den ett nytt namn.
Precis, i Finland behöver man inte sedan 2014 betala skatt för försäjlningsvinsten om man både ägt och bott i huset i minst 2 år. Gäller alltså inte investeringslägenheter.

Likadant i USA. Har du använt bostaden som din primärbostad i två år dvs bott i och inte haft den för uthyrning säljer du och tar din potentiella vinst helt skattefritt.

30 års återbetalning och fast ränt 30 år. Vid köptillfället väljer du om du vill amortera på 15 eller 30 år... sett att det även finns 10 år.

Likadant i USA. Har du använt bostaden som din primärbostad i två år dvs bott i och inte haft den för uthyrning säljer du och tar din potentiella vinst helt skattefritt.

30 års återbetalning och fast ränt 30 år. Vid köptillfället väljer du om du vill amortera på 15 eller 30 år... sett att det även finns 10 år.
Med tillägget att det är $250K som ensamstående eller $500K som gifta i skattefri vinst. Över det blir det skatt.
Och 500K är inte speciellt mycket beroende på var du bor och vart du ska flytta.

Språkinställningar gör man väl i datorn eller telefonen?
De geografiska gränserna styr väl inte tangentbordet?
För en som är så totalt ointresserad av datorer som mig gör de det. Finns inte ÅÄÖ sa blir det AAO vilket en del finner mycket svårt att läsa. Men då får man be någon vuxen om hjälp
Telefon är väl en annan sak menden är det är ett elände att knappa på istället...Vad nu detta har med bostadsmarknaden att göra.

Trevlig Torsdag på er

Nu ser jag inte hela diskussionen som pågår men stör man sig på att folk inte orkar spendera trettio sekunder på att göra sina kommentarer läsbara så finns alltid plan B:

1662019880658.png

Spring in på typ Clas Ohlson och köp med dig en flock billiga svenska tangentbord och ta med dig hem 🤣

Behövs verkligen inte, jag har japansk dator med tangentbord och är total datoranalfabet men lyckas ända använda svenska vokaler.
Man lär sig snabbt var dom ligger och man har extremt dåligt minne kan man märka tangenter själv.
Det normala var förr att man skrev å som aa, ä skrevs ae och ö skrevs oe.

För en som är så totalt ointresserad av datorer som mig gör de det. Finns inte ÅÄÖ sa blir det AAO vilket en del finner mycket svårt att läsa. Men då får man be någon vuxen om hjälp
Telefon är väl en annan sak menden är det är ett elände att knappa på istället...Vad nu detta har med bostadsmarknaden att göra.

Trevlig Torsdag på er
Det har ingenting med bostadsmarknaden att göra alls.
För egen del så förstår jag om du skriver med ÅÄÖ eller inte. Men man skulle ju alltid kunna fråga ett barn hur man får till det på datorn, så att det ser lite vettigare ut.

Trevlig torsdag på dig med.

Tillbaka
Topp