• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Tillbaka till verkligheten...
IMG-5184cb7aaffc670d4149fc1da78f9ff7-V.jpg

Jag tror att det blir som i evolutionen - starkaste överlever - oavsett ränta och inflation!

Fast det är ju inte riktigt så evolutionen fungerar. "Survival of the fittest" är inte "starkaste överlever" utan snarare att den som kan anpassa sig bäst vinner i längden. Det är inte nödvändigtvis den med mest pengar på banken eller högst inkomst.

Vet inte var jag skall posta detta
Har inte kunnat bekräfta detta själv.

"Stockholms handelskammare har räknat ut att hushåll i elområde 3, däribland Stockholm, kommer att ha elräkningar på 85 000 kronor under oktober till mars, inklusive nätavgifter, skatt och moms. I område 4, alltså södra Sverige, ända upp till 95 000 kronor.
Hur stor smäll pratar vi om?
I Sverige finns knappt 2 miljoner villor enligt Statistiska Centralbyrån.
Cirka 1,1 miljoner ligger i elområde 3 och knappt 550 000 i område 4.
Om prognosen slår in skulle det innebära en samlad elnota för dessa 1,7 miljoner hushåll på drygt 145 miljarder kronor.
För ett halvår.
Det är mer än dubbelt så mycket som hela svenska folket betalade i räntor på sina bolån under förra året. Eller nästan lika mycket som befolkningen lade på kläder och alkohol. Tillsammans. "

Vet inte var det kommer ifrån men fick det skickat till mig

"Stockholms handelskammare har räknat ut att hushåll i elområde 3, däribland Stockholm, kommer att ha elräkningar på 85 000 kronor under oktober till mars, inklusive nätavgifter, skatt och moms. I område 4, alltså södra Sverige, ända upp till 95 000 kronor.
Om prognosen slår in skulle det innebära en samlad elnota för dessa 1,7 miljoner hushåll på drygt 145 miljarder kronor.
För ett halvår.
Det är mer än dubbelt så mycket som hela svenska folket betalade i räntor på sina bolån under förra året. Eller nästan lika mycket som befolkningen lade på kläder och alkohol. Tillsammans. "
Vissa kommer absolut få rejäla smockor, men det där är bara tramsig matematik

Har inte kunnat bekräfta detta själv.

För ett halvår.

Länk?

Ja jag bor i elområde 4, 150m2 med kanske 1000-1200 kilowatt i månaden när det är kallt. Med alla avgifter och priser som varit nu lär man hamna på 8-10k i månaden. Året innan låg man på cirka 1500-1800:-

Som jag har förstått det så köper vi in en del dyr el från Baltikum sen säljer vi den ännu dyrare ner i Europa, och vi måste köpa elen för samma pris som dem. Fast Sverige har gått och väl el till oss alla. Utöver det kör dem oljeverket i Karlshamn och bränner 60-70 kubik i timmen för att sedan sälja vidare den elen.

Enbart för elbolagen ska kunna ta ut ännu mer vinster. Och priserna ökade drastiskt dec, jan innan Putin började skjuta, så detta var på gång innan..Ärligt vet jag inte hur folk kommer ha råd, då även räntan går uppåt. Känner att jag själv kommer slita och att man får verkligen tänka sig lite för vad man gör med slantarna ä.

Ja jag bor i elområde 4, 150m2 med kanske 1000-1200 kilowatt i månaden när det är kallt. Med alla avgifter och priser som varit nu lär man hamna på 8-10k i månaden. Året innan låg man på cirka 1500-1800:-

Som jag har förstått det så köper vi in en del dyr el från Baltikum sen säljer vi den ännu dyrare ner i Europa, och vi måste köpa elen för samma pris som dem. Fast Sverige har gått och väl el till oss alla. Utöver det kör dem oljeverket i Karlshamn och bränner 60-70 kubik i timmen för att sedan sälja vidare den elen.

Enbart för elbolagen ska kunna ta ut ännu mer vinster. Och priserna ökade drastiskt dec, jan innan Putin började skjuta, så detta var på gång innan..Ärligt vet jag inte hur folk kommer ha råd, då även räntan går uppåt. Känner att jag själv kommer slita och att man får verkligen tänka sig lite för vad man gör med slantarna ä.
Jag bor i elområde 3, och priserna är ju nästan lika hutlösa där. Man får fundera på vad man har för lyxförbrukning som man kan skala ner på. I lägenheten har jag stängt av den elektriska golvvärmen i badrummen, den var trasig i 8 år innan vi renoverade badrummen, så jag vet att vi klarar oss bra utan den. I stugan har jag just nu bubbelpoolen igång, men den ska tömmas i helgen och lär inte bli använd igen innan priserna når hälsosammare nivåer (hade den igång ett par veckor i december förra året och det blev ganska dyra bad). Ska nog uppgradera lite tätningslister i stugan och plocka in ordentligt med ved så man kan hålla nere elförbrukningen lite.

Övriga poster jag tycker det slösas med här hemma är att det finns ett par personer som duschar läänge och varmt, en del kläder används typ någon timme innan det åker i tvätten och allt torktumlas.. men för husfriden så tänker jag inte ta dom diskussionerna.

En positiv sak i allt är att antalet hushåll i Sverige som har solceller har ökat rejält senaste åren, så det borde vara ca 100 000 hushåll i södra Sverige som klarar sig lindrigare i år. För egen del köpte jag solcellsandelar i en Solcellspark på Öland för ett par år sen via Kalmar energi, inte riktigt lika förmånligt som egna solceller, men har sparat mig många tusenlappar i år.

Vår familj är på väg att byta boende och var helt inställda på hus och större, nu vetefan om det är ens möjligt längre.
Det jag tycker mig se på marknaden i Malmö är att äldre personer (läs singelhushåll med pension) med villor nu tvingas bort från sina hus pga kostnader och skapar på så sätt en rörlighet på marknaden.
Tyvärr så lever vissa av dessa pensionärer kvar i de senaste 4 årens priser, så hus som inte är superattraktiva utseendemässigt går trögt pga högt pris. Antar att mäklare får jobba med sina kunders förväntningar framöver.
Vi kommer själv inte överens om pris med en säljare som bott 30 år i huset och inte gjort något på de senaste 15 åren, men vill fortfarande ha premium betalt.
Känslan av vad huset "borde" vara värt och den missade möjligheten att ha sålt på toppen 2020 gör nog ont i många.

Vår familj är på väg att byta boende och var helt inställda på hus och större, nu vetefan om det är ens möjligt längre.
Det jag tycker mig se på marknaden i Malmö är att äldre personer (läs singelhushåll med pension) med villor nu tvingas bort från sina hus pga kostnader och skapar på så sätt en rörlighet på marknaden.
Tyvärr så lever vissa av dessa pensionärer kvar i de senaste 4 årens priser, så hus som inte är superattraktiva utseendemässigt går trögt pga högt pris. Antar att mäklare får jobba med sina kunders förväntningar framöver.
Vi kommer själv inte överens om pris med en säljare som bott 30 år i huset och inte gjort något på de senaste 15 åren, men vill fortfarande ha premium betalt.
Känslan av vad huset "borde" vara värt och den missade möjligheten att ha sålt på toppen 2020 gör nog ont i många.
Det du beskriver är detsamma oavsett aktuell marknadssituation och det är nog många här som varit med om liknande. End of the day, säljare vill alltid sälja så dyrt som möjligt och köpare vill alltid köpa så billigt som möjligt. Är säljaren inte tvingad att sälja just nu så kan han diktera, du kan egentligen bara framföra bud och sen vänta ut honom. Förutsatt att du har rätt kring värderingen och du har ett starkt bud så kommer du få köpa huset bara du väntar ut honom.

Att gasen stängs av är en mardröm för Tyskland och drabbar oss pga EU. Det är inte mer än rimligt att gas undantas och då gas bara står för 1% av vårt energiflöde skulle stoppet tekniskt sett inte drabba oss nämnvärt, men gör det självklart nu mtp hur marknaden ser ut.

Edit: märkte att det jag skrev lät bittert och hade nog inte lett till bra diskussioner så jag tar bort det helt istället :)

Senast ändrad:
Inget illa menat mot dig personligen, men det kliar lite i egoistnerven hos mig om el-bidrag ska gå till sådana personer som har din levnadsstandard. Nu får du klä skott för en större fråga så det handlar inte om att just du gör fel, jag har ju egentligen noll insyn i ditt liv eller förutsättningar.

Hoppas bara bidraget inte blint betalas ut efter hur mycket folk fått på räkningen utan att det beräknas baserat på inkomst, boyta, besparingsåtgärder osv.
Är ju i min mening helt orimligt att allmänheten ska betala för folk som bor svinstort och har en vardagslyx få förunnat så länge personerna har en egen inkomst eller tillgångar. Bidrag från samhället bör i min mening endast gå när personen i fråga är helt utan alternativ och då endast täcka mat i magen och tak över huvudet. Får man en hög elräkning för man vill tvätta i onödan kan jag tycka att man också får stå för den kostnaden själv.

Besparingsåtgärder? Du menar att man ska straffa folk som bor i hus med direktverkande el (som var normen hela 70-talet)?

Sist tjänade ju SE1 pengar på åtgärden så det ska självklart gå till de områden som har högst nota.

Besparingsåtgärder? Du menar att man ska straffa folk som bor i hus med direktverkande el (som var normen hela 70-talet)?

Sist tjänade ju SE1 pengar på åtgärden så det ska självklart gå till de områden som har högst nota.
Försökte ta bort inlägget eftersom det framstod som bittrare än vad som var menat.

Nej, folk ska inte ”straffas”, men folk kanske ska se över sin konsumtion om de riskerar århundradets högsta elnota. Pratar inte om pensionärer som redan lever på existensminimum utan mer om folk som har en lyx många saknar och är ovilliga att tumma på den.
Jag pratar alltså om el-bidraget som politikerna vill strössla ut och som är så högt att vi istället hade kunnat bygga en stabil elförsörjning för dessa hushåll för all framtid typ.
Jag med om att el-systemet vi har i Sverige är helt sinnessjukt dåligt och bör göras om i grunden.

EDIT: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XqG2Qo/elpriset-blev-for-hogt-christer-tvingades-salja-huset
Det här ska exempelvis inte få ske i Sverige och en sådan här person ska självklart få akut hjälp tills folket har löst röran politikerna ställt till med. Han verkar ha gjort allt i sin makt och är därför förtjänt av hjälp, men tutar man på som vanligt och inte ens är villig att skippa en tvätt trots att kläderna inte är smutsiga så kan jag tycka att bidrag inte borde betalas ut.

Senast ändrad:
Försökte ta bort inlägget eftersom det framstod som bittrare än vad som var menat.

Nej, folk ska inte ”straffas”, men folk kanske ska se över sin konsumtion om de riskerar århundradets högsta elnota. Pratar inte om pensionärer som redan lever på existensminimum utan mer om folk som har en lyx många saknar och är ovilliga att tumma på den.
Jag pratar alltså om el-bidraget som politikerna vill strössla ut och som är så högt att vi istället hade kunnat bygga en stabil elförsörjning för dessa hushåll för all framtid typ.
Jag med om att el-systemet vi har i Sverige är helt sinnessjukt dåligt och bör göras om i grunden.

EDIT: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XqG2Qo/elpriset-blev-for-hogt-christer-tvingades-salja-huset
Det här ska exempelvis inte få ske i Sverige och en sådan här person ska självklart få akut hjälp tills folket har löst röran politikerna ställt till med. Han verkar ha gjort allt i sin makt och är därför förtjänt av hjälp, men tutar man på som vanligt och inte ens är villig att skippa en tvätt trots att kläderna inte är smutsiga så kan jag tycka att bidrag inte borde betalas ut.

Då är jag med dig. Självklart är el-bidraget ingen lösning och det helt orimliga överskottet vi har borde istället läggas på att lösa grundproblemet.

• Like
Reactions: PJZ
Finns det någon här som skulle kunna tänka sig ögna igenom en årsredovisning på en förening som jag funderar på att köpa in mig i (bostadsrätt)? Skulle gärna vilja få lite nyanserad synpunkt då jag är rädd att jag målat upp mig själv att bo där så ser kanske inte de röda flaggorna.. Skickar gärna över årsredovisningen i PM! :)

Det kom väl knappast som en överraskning. Blir läskigt att följa nybyggnation framöver, nu spekuleras det om minskad orderingång på 30% från alla småhustillverkare.
var det förväntat med 1% dock?

Ja nybyggen lär inte vara kul. Undrar hur dem gör med byggkreditiv för privatpersoner nu, mao vad för % som räknas på. Blir ju tokdyrt med dubbla lån, var dyrt redan när vi byggde

Det kom väl knappast som en överraskning. Blir läskigt att följa nybyggnation framöver, nu spekuleras det om minskad orderingång på 30% från alla småhustillverkare.
Nej men den var ju kanske större än väntat.
Blir skakigare tider framöver och sedan flaggas det ju för ytterligare höjningar…. Hur mkt ska räntan drivas upp? 🥶

Blir skakigare tider framöver och sedan flaggas det ju för ytterligare höjningar…. Hur mkt ska räntan drivas upp? 🥶
Lär väl dra en bra bit till uppåt i alla fall.
Nivåer runt 0% har ju varit vansinne länge. Tror vi hade runt 5-6% räntor på mitt första bostadslån för 15-ish år sen.

Klart det här kommer svida som fan för många dock. För oss så är det ok, men lite surt. Lån på 3mille, så 1% höjning betyder 2500kr mindre i månaden att köpa pizza för.

RBs egna prognos ligger runt 2,5 så ytterligare 0,75 punkter från detta. En stor anledningen varför man tog i extra hårt nu är för att riksbanken har färre möten att höja än tex FED (dom kan såklart höja mellan om dom vill).
1663661259663.png

En kall vinter med höga elpriser och sedan spricker nog den där bubblan en gång för alla. Tio år senare än vad vissa trodde, men även en trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn, eller nått.

Edit: Inser att ovan kan misstolkas. Jag köpte själv första boendet sommaren 2020 efter mer än 15 år i hyresrätt, rörlig ränta, dock fjärrvärme. Är väl min klocka som är trasig? 😂

vi kommer ligga på 1.51, oklart dock varför vi inte band allt på 5 år eller dylikt .... :(, hade inte varit många kronor mer per månad
Om man känner att man mår alldeles för bra en fredagskväll kan jag tipsa om att ta upp mailet från banken daterat oktober 2021 med erbjudande om bolåneräntor på 3, 5, 8 och 10 år…när man valde rörligt 😂

Om man känner att man mår alldeles för bra en fredagskväll kan jag tipsa om att ta upp mailet från banken daterat oktober 2021 med erbjudande om bolåneräntor på 3, 5, 8 och 10 år…när man valde rörligt 😂
mmmmm I know, får ångest varje gång jag tänker på det.
Men nu när vi väl tog tag i det och delade upp skiten i 3-4-5år....

Tillbaka
Topp