Försökte ta bort inlägget eftersom det framstod som bittrare än vad som var menat.
Nej, folk ska inte ”straffas”, men folk kanske ska se över sin konsumtion om de riskerar århundradets högsta elnota. Pratar inte om pensionärer som redan lever på existensminimum utan mer om folk som har en lyx många saknar och är ovilliga att tumma på den.
Jag pratar alltså om el-bidraget som politikerna vill strössla ut och som är så högt att vi istället hade kunnat bygga en stabil elförsörjning för dessa hushåll för all framtid typ.
Jag med om att el-systemet vi har i Sverige är helt sinnessjukt dåligt och bör göras om i grunden.
EDIT:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XqG2Qo/elpriset-blev-for-hogt-christer-tvingades-salja-huset
Det här ska exempelvis inte få ske i Sverige och en sådan här person ska självklart få akut hjälp tills folket har löst röran politikerna ställt till med. Han verkar ha gjort allt i sin makt och är därför förtjänt av hjälp, men tutar man på som vanligt och inte ens är villig att skippa en tvätt trots att kläderna inte är smutsiga så kan jag tycka att bidrag inte borde betalas ut.