• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

En kall vinter med höga elpriser och sedan spricker nog den där bubblan en gång för alla. Tio år senare än vad vissa trodde, men även en trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn, eller nått.

Edit: Inser att ovan kan misstolkas. Jag köpte själv första boendet sommaren 2020 efter mer än 15 år i hyresrätt, rörlig ränta, dock fjärrvärme. Är väl min klocka som är trasig? 😂
Har också fjärrvärme. Men det kommer väl också att dra iväg… pellets har väl blivit drygt 400% dyrare i år

var det förväntat med 1% dock?

Ja nybyggen lär inte vara kul. Undrar hur dem gör med byggkreditiv för privatpersoner nu, mao vad för % som räknas på. Blir ju tokdyrt med dubbla lån, var dyrt redan när vi byggde

Usch ja. Vi bygger nu och fick 2.5% på byggkreditiv i Dec 2021. Bara att räkna upp vad rix har höjts sen dess så hamnar du nog ganska nära verkligheten.

Vi har varit bortskämda även på energipris-området. Sverige ligger 3a på lista över vilka som konsumerar mest el per invånare.

1. Island
2. Norge
3. Sverige

Har sin bakgrund i att vi historiskt haft relativt billig el i vårt land. Så det är på sin plats att även i det området justera sin livsstil. Lite jobbigt att det ska göras så fort bara.

Som exempel kan sägas att i Danmark har de sedan 90-talet fått betala ca 3 ggr det svenska priset. Är det kanske därför det talades om Danskjävlar tidigare i tråden? :)

Detta är info från mitt arbete, jag ska ta reda på källor till dessa påståenden.

Vi har varit bortskämda även på energipris-området. Sverige ligger 3a på lista över vilka som konsumerar mest el per invånare.

1. Island
2. Norge
3. Sverige

Har sin bakgrund i att vi historiskt haft relativt billig el i vårt land. Så det är på sin plats att även i det området justera sin livsstil. Lite jobbigt att det ska göras så fort bara.

Som exempel kan sägas att i Danmark har de sedan 90-talet fått betala ca 3 ggr det svenska priset. Är det kanske därför det talades om Danskjävlar tidigare i tråden? :)

Detta är info från mitt arbete, jag ska ta reda på källor till dessa påståenden.
Uppvärmning är inte medräknat i den listan? Isåfall är det rätt så självklart att kalla länder ligger i topp.

Ja ni har säkert rätt i att listan behöver nyanseras. Jag ska som jag skrev ta reda på referenserna bakom och ifrågasätta, vilket är lite av min roll på jobbet (till max 20 %).

Och att vi har det kallt.

Uppvärmning är inte medräknat i den listan? Isåfall är det rätt så självklart att kalla länder ligger i topp.

Och att vi använder el och inte gas eller annat till uppvärmning.

Man kan ju jämföra detta med energiförbrukning per capita och då ser inte Sverige så hemskt ut.

Dock så ligger SE fortsatt relativt högt.

Nästan så att jag är glad över att inte ha äntrat bostadsmarknaden ännu. Sitter fortfarande obelånad, barnlös, i hyresrätt med låga omkostnader. Kommer säkert också få större hyresökningar framöver men sitter inte med samma ångest som jag kan tänka mig att många känner just nu. Ena kollegans bundna lån löper ut nu i dagarna och en annan kollega ska precis inleda samtal med banken och hos dom låter det inte lika avslappnat :confused:🙏

Senast ändrad:
Nästan så att jag är glad över att inte ha äntrat bostadsmarknaden ännu. Sitter fortfarande obelånad, barnlös, i hyresrätt med låga omkostnader. Kommer säkert också få större hyresökningar framöver men sitter inte med samma ångest som jag kan tänka mig att många känner just nu. Ena kollegans bundna lån löper ut nu i dagarna och en annan kollega ska precis inleda samtal med banken och hos dom låter det inte lika avslappnat :confused:🙏

Vissa har det ändå ganska bra. Oerhörd tur så här i efterhand att man tog det här lagom ogrundade beslutet 2019.

Sorry to rub it in för de som ska förhandla nu.

1AEDC72E-F899-4C8D-8E6F-88FA41B48CF9.jpeg

Vi sitter på 1,28%. Dock fram till i mars, vad kan man förvänta sig då?
Idag är listräntorna kring 2.40%. I mars så lär man ha höjt minst 50 punkter till. Kanske mer. Så gissningsvis kring 3% oprutat. Kanske högre. Det beror lite på vad som händer med inflationen och världen i stort. Kan lika gärna vara närmare 4%.

Läste artikel ang. att folk kommer börja maxa ränteavdragen (100K/pers/år) och att den medvetenheten är låg.
2CBBD71E-0909-4EA2-851A-1665D3A6F699.jpeg

Verkar vara ganska generöst även över räntekostnader om 100k? Jag undrar hur mycket folk tänker på ränteavdraget rent allmänt, eftersom räntorna varit så låga? Rent krasst har man ju ”bara” 2% om man har en ränta på 3%. Plötsligt gör det ju skillnad :)

Personligen tänker jag sällan på ränteavdraget…

• Like
Reactions: iko
Läste artikel ang. att folk kommer börja maxa ränteavdragen (100K/pers/år) och att den medvetenheten är låg.

Låter som en märklig artikel. Räntekostnader för bolån är avdragsgilla. Du får tillbaka en del av de pengar du betalat i ränta på ditt bolån, det är inget folk ”kan maxa”, utan styrs av en kontrolluppgift som din bank skickar och är således automatiskt.

Låter som en märklig artikel. Räntekostnader för bolån är avdragsgilla. Du får tillbaka en del av de pengar du betalat i ränta på ditt bolån, det är inget folk ”kan maxa”, utan styrs av en kontrolluppgift som din bank skickar och är således automatiskt.
Tror man menar att folk kommer att slå i maxtaket för ett 30%-igt avdrag

Tillbaka
Topp