Om man känner att man mår alldeles för bra en fredagskväll kan jag tipsa om att ta upp mailet från banken daterat oktober 2021 med erbjudande om bolåneräntor på 3, 5, 8 och 10 år…när man valde rörligt![]()
Med facit i hand så var man nog lite dumsnål
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man känner att man mår alldeles för bra en fredagskväll kan jag tipsa om att ta upp mailet från banken daterat oktober 2021 med erbjudande om bolåneräntor på 3, 5, 8 och 10 år…när man valde rörligt![]()
Har också fjärrvärme. Men det kommer väl också att dra iväg… pellets har väl blivit drygt 400% dyrare i årEn kall vinter med höga elpriser och sedan spricker nog den där bubblan en gång för alla. Tio år senare än vad vissa trodde, men även en trasig klocka visar rätt tid två gånger per dygn, eller nått.
Edit: Inser att ovan kan misstolkas. Jag köpte själv första boendet sommaren 2020 efter mer än 15 år i hyresrätt, rörlig ränta, dock fjärrvärme. Är väl min klocka som är trasig?![]()
var det förväntat med 1% dock?
Ja nybyggen lär inte vara kul. Undrar hur dem gör med byggkreditiv för privatpersoner nu, mao vad för % som räknas på. Blir ju tokdyrt med dubbla lån, var dyrt redan när vi byggde
Kommunal cost plus-verksamhet med tveksam affärsmässighet. Jag band nyss fjärrvärmepriset på fem år till samma prislista som aviserades november 21. 4,5% premium mot rörligt 2022. Fattar inte hur de räknar.Har också fjärrvärme. Men det kommer väl också att dra iväg… pellets har väl blivit drygt 400% dyrare i år
Och att vi har det kallt.Har sin bakgrund i att vi historiskt haft relativt billig el i vårt land.
Uppvärmning är inte medräknat i den listan? Isåfall är det rätt så självklart att kalla länder ligger i topp.Vi har varit bortskämda även på energipris-området. Sverige ligger 3a på lista över vilka som konsumerar mest el per invånare.
1. Island
2. Norge
3. Sverige
Har sin bakgrund i att vi historiskt haft relativt billig el i vårt land. Så det är på sin plats att även i det området justera sin livsstil. Lite jobbigt att det ska göras så fort bara.
Som exempel kan sägas att i Danmark har de sedan 90-talet fått betala ca 3 ggr det svenska priset. Är det kanske därför det talades om Danskjävlar tidigare i tråden?
Detta är info från mitt arbete, jag ska ta reda på källor till dessa påståenden.
Och att vi har det kallt.
Beklagar. Kommer hända i mååååånga föreningar. Med olika lagg kommer räntor och energi slå på avgifterna. Vissa lär åka på större smällar.Fick en avgiftshöjning på 15% med start 1/11, energipriset i föreningen hade tydligen fördubblats..
Oj! Redan nu. Vi ska göra vår 2023 budget med start i oktober och räknar med att höja minst 15 % från årsskiftet. Bl a ska 15 miljoner i lån läggas om i december. Aktuell ränta 0,48 %. 30 lägenheter, ca 3000 kvm boarea.Fick en avgiftshöjning på 15% med start 1/11, energipriset i föreningen hade tydligen fördubblats..
Och att vi har det kallt.
Uppvärmning är inte medräknat i den listan? Isåfall är det rätt så självklart att kalla länder ligger i topp.
Dock så ligger SE fortsatt relativt högt.Och att vi använder el och inte gas eller annat till uppvärmning.
Man kan ju jämföra detta med energiförbrukning per capita och då ser inte Sverige så hemskt ut.
![]()
Energy use per person
Measured in kilowatt-hours per person. Here, energy refers to primary energy using the substitution method.ourworldindata.org
Absolut. Men inte direkt något extremt. Vi har haft det jävligt bra väldigt länge. Det vet vi nog alla.Ja ni har säkert rätt i att listan behöver nyanseras. Jag ska som jag skrev ta reda på referenserna bakom och ifrågasätta, vilket är lite av min roll på jobbet (till max 20 %).
Dock så ligger SE fortsatt relativt högt.
Öststaterna eldar Kol i sina pannor för att hålla värmen.Och att vi använder el och inte gas eller annat till uppvärmning.
Man kan ju jämföra detta med energiförbrukning per capita och då ser inte Sverige så hemskt ut.
![]()
Energy use per person
Measured in kilowatt-hours per person. Here, energy refers to primary energy using the substitution method.ourworldindata.org
Så typ 0,5kr per kvm i ökad kostnad då. Eller 15000 per år och lägenhet om vi höftar.Oj! Redan nu. Vi ska göra vår 2023 budget med start i oktober och räknar med att höja minst 15 % från årsskiftet. Bl a ska 15 miljoner i lån läggas om i december. Aktuell ränta 0,48 %. 30 lägenheter, ca 3000 kvm boarea.
Låter ju inte så farligt när man redovisar det så, men sen har vi ju uppvärmningen på det.Så typ 0,5kr per kvm i ökad kostnad då. Eller 15000 per år och lägenhet om vi höftar.
Nästan så att jag är glad över att inte ha äntrat bostadsmarknaden ännu. Sitter fortfarande obelånad, barnlös, i hyresrätt med låga omkostnader. Kommer säkert också få större hyresökningar framöver men sitter inte med samma ångest som jag kan tänka mig att många känner just nu. Ena kollegans bundna lån löper ut nu i dagarna och en annan kollega ska precis inleda samtal med banken och hos dom låter det inte lika avslappnat![]()
Idag är listräntorna kring 2.40%. I mars så lär man ha höjt minst 50 punkter till. Kanske mer. Så gissningsvis kring 3% oprutat. Kanske högre. Det beror lite på vad som händer med inflationen och världen i stort. Kan lika gärna vara närmare 4%.Vi sitter på 1,28%. Dock fram till i mars, vad kan man förvänta sig då?
Perfekt.Idag är listräntorna kring 2.40%. I mars så lär man ha höjt minst 50 punkter till. Kanske mer. Så gissningsvis kring 3% oprutat. Kanske högre. Det beror lite på vad som händer med inflationen och världen i stort. Kan lika gärna vara närmare 4%.
Idag är listräntorna kring 2.40%. I mars så lär man ha höjt minst 50 punkter till. Kanske mer. Så gissningsvis kring 3% oprutat. Kanske högre. Det beror lite på vad som händer med inflationen och världen i stort. Kan lika gärna vara närmare 4%.
Kastade bara en blick på någon random samlingssida. Har inte de uppdaterat så får man lägga på en aning som ännu inte prisats in. Jag utgick ifrån att bankerna höjt efter dagens lilla justering.Var hittar du dessa? Jag ser långt över 3% som list hos de flesta.
Hade 1,69 förra hösten på byggkred, nu i sommar när vi löste det låg det på 2,79. Gjorde ändå ganska mycket på varje kvartalUsch ja. Vi bygger nu och fick 2.5% på byggkreditiv i Dec 2021. Bara att räkna upp vad rix har höjts sen dess så hamnar du nog ganska nära verkligheten.
Läste artikel ang. att folk kommer börja maxa ränteavdragen (100K/pers/år) och att den medvetenheten är låg.
Läste artikel ang. att folk kommer börja maxa ränteavdragen (100K/pers/år) och att den medvetenheten är låg.
Tror man menar att folk kommer att slå i maxtaket för ett 30%-igt avdragLåter som en märklig artikel. Räntekostnader för bolån är avdragsgilla. Du får tillbaka en del av de pengar du betalat i ränta på ditt bolån, det är inget folk ”kan maxa”, utan styrs av en kontrolluppgift som din bank skickar och är således automatiskt.
Tror man menar att folk kommer att slå i maxtaket för ett 30%-igt avdrag