• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det finns egentligen ingen anledning att inte stå i kö. Kostar typ 300 spänn om året. Åren går och blir till slut en billig försäkring till en sjysst lya. Loggar nästan aldrig in men var tvungen att kolla nu.
Hittade en liten billig lgnht på söder i ett hus byggt 1770. Kanske inte något jag är sugen på just nu, men det finns faktiskt hopp om något roligt. Jag har 25 års kötid.

Screenshot_2022-09-30-14-01-22-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Jag får ställa mig i kö igen. När jag är nybliven pensionär, 71 år, är det dags att checka in på kyrkobacken. En gravsten, 1rum o kök.

Dagens morgontidningar
84D6F0CA-274E-4FFA-8039-72FBB8068B5D.png
C4EC9821-B135-4D01-8D55-E68FA43C53B0.png
5CC39430-F25E-44A6-B10A-EE1BFF5EF59C.png
027AD31A-BD38-4C6A-BEF8-9088D8E226F0.png
Nu är alltså villor i Sthlm och Gbg ned 14% från toppen, och lägenheter 10.5% ned.

Och naturligtvis är nedgången egentligen större då mkt är osålt. Så villor i Sthlm är nog ner 20% om man behöver sälja, och inte har flyt.

Blir intressant att se om relationen villor/lgh vänder nästa år när elpriserna börjar normaliseras och någon form av stöd betalts ut, samtidigt som brfarna har höjt avgifterna rejält.

Senast ändrad:
Dagens morgontidningar
84D6F0CA-274E-4FFA-8039-72FBB8068B5D.png
C4EC9821-B135-4D01-8D55-E68FA43C53B0.png
5CC39430-F25E-44A6-B10A-EE1BFF5EF59C.png
027AD31A-BD38-4C6A-BEF8-9088D8E226F0.png
Jornalist ser siffra på procentuellt fall på procentuell tillväxt och får procent-chock

Personligen ser jag prisökningen från 18/19 som absurd och skrattretande. Det är bara att beklaga situationen för de som råkat köpa på toppen och nu eventuellt måste byta bostad.

Senast ändrad:
Jornalist ser siffra på procentuellt fall på procentuell tillväxt och får procent-chock

Personligen ser jag prisökningen från 18/19 som absurd och skrattretande. Det är bara att beklaga situationen för de som råkat köpa på toppen och nu eventuellt måste byta bostad.

Fråga förstagångsköparna som nu förlorar sin kontantinsats om de tycker det är lika skrattretande.

Har en bekant som sparade ihop till en kontantinsats för att köpa ett hus för nästan 9 miljoner. Vi snackar tio år av sparande och väntande på att bubblan skulle spricka, till slut fick han nog och köpte. Sommaren 2021…
Med risk för att hälla salt i såren på många idag som drabbas av räntor, inflation och skenande drivmedelspriser (precis som en själv):
Jag tycker då inte synd om någon ekonomiskt som ens går i banorna att köpa hus för 9 miljoner.

Vidare så tycker jag inte synd om oss i Sverige generellt - var och varannan har blivit gratismiljonärer senaste decenniet och det är extremt många som lever i fina lägenheter/hus med två fina nya bilar, tre resor per år, senaste iPhones osv. Och långt ifrån alla har i grunden ekonomin till det med minimal buffert.
Ett exempel som jag hört så många gånger från människor i ens närhet som är ett tydligt tecken på att man lever i en låtsasvärld: "Jag tänker inte så mycket på räntan utan kollar bara på månadskostnaden" (oavsett om det gäller hus, bil eller andra lån..)

Det var på tiden att vi får en verklighetscheck.

De köper den nya bostaden till ett lägre pris så det är inte säkert att de förlorar. Det bästa är att se sin investering över en längre tid än bara den senaste månadens värdering. Sjunker värdet har man inte förlorat något. Förlusten uppstår vid en fsg.

Förutsatt att någon kanske måste sälja..
Dom flesta kommer rida ut stormen.

Självklart! Jag är dock evinnerligt trött på alla som ska påpeka att baksmällan var nödvändig. För unga förstagångsköpare som flyttar till Sthlm utan bostadskö finns i princip bara att hyra i andrahand för ockerpriser eller köpa sig en mindre lgh, ofta med hög belåning som resultat. Ja, det har varit en galen marknad men det drabbar inte dem som det borde drabba.

Har en bekant som sparade ihop till en kontantinsats för att köpa ett hus för nästan 9 miljoner. Vi snackar tio år av sparande och väntande på att bubblan skulle spricka, till slut fick han nog och köpte. Sommaren 2021…
Givetvis olycklig timing.

Men en sak som jag inte riktigt förstår. Inte menat som kritik mot din bekant, utan snarare en reflektion. Det verkar vara många (eller så är det bara rubrikerna man läser och inslagen man ser på tv) som sitter med stora lån med rörlig ränta. Om din bekant lånade ca 7 miljoner sommaren 2021 när styrräntan låg på 0 hade hen väl alla chanser att binda räntan på lång sikt till en "låg" ränta? Det låter ju som ett köp av ett hus för nästan 9 miljoner är ett köp på lång sikt och inte tänkt som att byta upp sig om några år. Oavsett vilket är givetvis timingen olycklig.
(Jo, jag vet att diverse ekonomer etc förutspått lång tid av låga räntor, men hur mycket lägre ränta kan/kunde man få på sikt egentligen när räntan ligger på noll?)

Men en sak som jag inte riktigt förstår. Inte menat som kritik mot din bekant, utan snarare en reflektion. Det verkar vara många (eller så är det bara rubrikerna man läser och inslagen man ser på tv) som sitter med stora lån med rörlig ränta. Om din bekant lånade ca 7 miljoner sommaren 2021 när styrräntan låg på 0 hade hen väl alla chanser att binda räntan på lång sikt till en "låg" ränta? Det låter ju som ett köp av ett hus för nästan 9 miljoner är ett köp på lång sikt och inte tänkt som att byta upp sig om några år. Oavsett vilket är givetvis timingen olycklig.
(Jo, jag vet att diverse ekonomer etc förutspått lång tid av låga räntor, men hur mycket lägre ränta kan/kunde man få på sikt egentligen när räntan ligger på noll?)
Ingen har lånat till 0% ränta bara för att statslåneräntan har legat där ;)

Han band på 5 år, så den biten är lugn. Värre med värdeminskningen om de nu inte ska vi kvar hela livet.

Det är väl kanske trist på kort sikt men jag är inte riktigt med på tankesättet jag tycker många har att allt man köper skall vara ett klipp.

Ett bostadsköp , speciellt ett hus kan jag tycka, skall rimligen vara ett rationellt avvägande utan spekulation i någon värdeökning, eller minskning annat än kanske inflationen på kanske 10 års sikt. Men bör ju ha goda marginaler.

Har man inte rätt gott ställt och bra med cashflow in per månad över tid i hushållet så tycker jag inte man ska ge sig in i att köpa saker för 9 Mkr. Men jag hoppas verkligen det kommer gå bra för personen i fråga.

Jag köpte en lgh 2019 ( nyproduktion ) för 4.4 miljoner. Hade skitsvårt att få sålt nu i dagarna och sålde till sist för 4.250.000. Alltså back 150.000. Till saken hör att jag fick ett år utan avgift vid köpet för värde av 48.000.

Nu köpte jag ett radhus för 5.1 miljoner, fjärvärme och ingen avgift. Dock prutade jag ner radhuset från 5.6 ( liknande i området såldes 2021 för 6.100.000 i bättre skick).

Jag tänker att det är surt att sumpa 150000 på min lägenhet, men att jag i livspersperspektiv gjort en bra affär och att jag sålde på samma marknad som jag köpte.

Synpunkter ?

Det jag reagerar på är att många verkar se bostadslånet som något intagningsprov.

Klarar du inte av en ränta på 6% så lever du över dina tillgångar. Detta gäller inte bara vid ögonblicket för bostadsköpet…

Med det sagt så är det absolut viktigt att ha förståelse för att vi lever i intressanta tider, men det är samtidigt farligt att räkna med att staten ska rädda en så snart status-quo rubbas.

Det jag reagerar på är att många verkar se bostadslånet som något intagningsprov.

Klarar du inte av en ränta på 6% så lever du över dina tillgångar. Detta gäller inte bara vid ögonblicket för bostadsköpet…

Med det sagt så är det absolut viktigt att ha förståelse för att vi lever i intressanta tider, men det är samtidigt farligt att räkna med att staten ska rädda en så snart status-quo rubbas.
Tur inte räntan är över 6%. Då bör de flesta kunna reda ut stormen.

• Like
Reactions: PJZ
Så länge det är bostadsbrist så kommer du alltid tjäna på din fastighet du köpt oavsett om det var dyrt eller lågt vid den tidpunkten du köpte.
Det finns dem som gör klipp nu också på att köpa.
Jag köpte själv förra året och har renoverat och ser mig själv i detta huset i alla fall minst 5 år.
Jag bryr mig inte om vad värdet är nu, jag bryr mig den dagen jag vill säga till dess så betalar jag ändå mindre än vad jag betalade för att ha min hyresrätt.
Dessa domedagsprofetior ger jag inte ett skvatt för. Du lever bara en gång och glöm inte- vad du eller någon annan gör med sin ekonomi är helt upp till den.

Så länge det är bostadsbrist så kommer du alltid tjäna på din fastighet du köpt oavsett om det var dyrt eller lågt vid den tidpunkten du köpte.
Det finns dem som gör klipp nu också på att köpa.
Jag köpte själv förra året och har renoverat och ser mig själv i detta huset i alla fall minst 5 år.
Jag bryr mig inte om vad värdet är nu, jag bryr mig den dagen jag vill säga till dess så betalar jag ändå mindre än vad jag betalade för att ha min hyresrätt.
Dessa domedagsprofetior ger jag inte ett skvatt för. Du lever bara en gång och glöm inte- vad du eller någon annan gör med sin ekonomi är helt upp till den.
Fast någon bostadsbrist föreligger väl knappast och även om det nu vore det så visar historien att det spelar mindre roll om det blir en rejäl sättning. 5 år liter rätt kort, det många marknader internationellt som inte återhämtat sig efter på den tiden historiskt sett.

Tycker inte jag ser några domedagsprofetior, en sättning på 25% (över några år) är väl egentligen ingenting när priserna har mer eller mindre gått till himlen senaste 20 åren. Skulle kännas helt rimligt kan jag ju tycka. Vi har uppenbarligen fått rätt dramatiska ökningar på avdelningen levnadskostnader generellt och inte minst kostnader för lån och energi har stuckit, skulle det gå marknaden obemärkt förbi vore det märkligt.

Fast någon bostadsbrist föreligger väl knappast och även om det nu vore det så visar historien att det spelar mindre roll om det blir en rejäl sättning. 5 år liter rätt kort, det många marknader internationellt som inte återhämtat sig efter på den tiden historiskt sett.

Tycker inte jag ser några domedagsprofetior, en sättning på 25% (över några år) är väl egentligen ingenting när priserna har mer eller mindre gått till himlen senaste 20 åren. Skulle kännas helt rimligt kan jag ju tycka. Vi har uppenbarligen fått rätt dramatiska ökningar på avdelningen levnadskostnader generellt och inte minst kostnader för lån och energi har stuckit, skulle det gå marknaden obemärkt förbi vore det märkligt.
Var bostadsbrist för de som nu är runt 30. För de som är yngre än så är det ingen bostadsbrist, det är bostadsöverskott. Finns en anledning till att det är rekordutbud på lägenheter och det är inte för att det är bostadsbrist. Det är en demografisk fråga och man har kunnat se att detta skulle ske i flera år.
F1537868-41C2-44DA-986E-B553B537A8D6.png

Var bostadsbrist för de som nu är runt 30. För de som är yngre än så är det ingen bostadsbrist, det är bostadsöverskott. Finns en anledning till att det är rekordutbud på lägenheter och det är inte för att det är bostadsbrist. Det är en demografisk fråga och man har kunnat se att detta skulle ske i flera år.

Är inte bostadsbristen ganska geografiskt begränsad till huvudorter? I en del områden river ju kommunerna sina bestånd då det saknas hyresgäster, medan kommunerna någon timme bort tampas med långa kötider. Det känns som ett större problem än relationen mellan antalet invånare/bostäder sett över hela landet.

Är inte bostadsbristen ganska geografiskt begränsad till huvudorter? I en del områden river ju kommunerna sina bestånd då det saknas hyresgäster, medan kommunerna någon timme bort tampas med långa kötider. Det känns som ett större problem än relationen mellan antalet invånare/bostäder sett över hela landet.
Finns nog inte ens en bostadsbrist i huvudorter. Det som det är brist på är billiga bostäder inom finare områden. Svårt att se att det inte skulle gå att få tag i en hyresrätt i ex Rinkeby eller annan slum imorgon om man ville.

Finns nog inte ens en bostadsbrist i huvudorter. Det som det är brist på är billiga bostäder inom finare områden. Svårt att se att det inte skulle gå att få tag i en hyresrätt i ex Rinkeby eller annan slum imorgon om man ville.
Ingenting är ju omöjligt men jag tror det är väldigt svårt att få ett förstahandskontrakt ens i sämre områden med kort varsel. När jag arbetade med lägenheter i de sämsta områdena hade vi ände enorma köer och mängder av sökande till varje objekt, även de minst attraktiva (som oftast var de bästa lägenheterna, stora och nyrenoverade men med hög hyra).

Alla stora hyresvärdar har ju kösystem men visst kan man sätta sig och ringa runt till alla små privata värdar och hoppas på de bästa men nja... inte omöjligt men väldigt, väldigt svårt.

Ingenting är ju omöjligt men jag tror det är väldigt svårt att få ett förstahandskontrakt ens i sämre områden med kort varsel. När jag arbetade med lägenheter i de sämsta områdena hade vi ände enorma köer och mängder av sökande till varje objekt, även de minst attraktiva (som oftast var de bästa lägenheterna, stora och nyrenoverade men med hög hyra).

Alla stora hyresvärdar har ju kösystem men visst kan man sätta sig och ringa runt till alla små privata värdar och hoppas på de bästa men nja... inte omöjligt men väldigt, väldigt svårt.
Det är också min erfarenhet från när jag arbetade åt allmännyttan. Det är huggsexa om absolut allt och antalet lediga lägenheter är noll eller nära därpå.

Där har du nog fel, ta denna 3a i Husby där den som står först på listan har 12 års väntetid.

Där har du nog fel, ta denna 3a i Husby där den som står först på listan har 12 års väntetid.
Jag fyller på med följande som står ute i marginalen;

"Kötider i detta område

Under de senaste 12 månaderna har 92 stycken liknande bostäder förmedlats i området. De flesta av dem har förmedlats med en kötid på mellan 9 år och 13 år"

Jag fyller på med följande som står ute i marginalen;

"Kötider i detta område

Under de senaste 12 månaderna har 92 stycken liknande bostäder förmedlats i området. De flesta av dem har förmedlats med en kötid på mellan 9 år och 13 år"
Aha, så vi har massor av människor som bor på gatan då för de inte får tag i en lägenhet? Eller? Annars får de ju tag i boende på något sätt = inte bostadsbrist.

Med det sagt:

"I Sverige bor det i genomsnitt 2,2 personer/hushåll. Flest personer/hushåll bor det i ägt småhus, 2,7 personer. I flerbostadshus är genomsnittet 1,9 personer/hushåll. Att det bor fler personer per hushåll i småhus beror till stor del på att småhus i genomsnitt är större än andra bostäder." ( https://www.scb.se/hitta-statistik/...boende/pong/statistiknyhet/hushallens-boende/ )

Dvs, om det bor 2,2 i varje hushåll har vi plats för 11 miljoner i Sverige då vi har 5 mille bostäder.
Så nja. Det är inte bostadsbrist i Sverige.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp