Jag förstår inte riktigt graferna. Är det antal förmedlade bostäder via vanliga bostadskön?
Förklara gärna så ett pucko som jag förstår
Klart vissa lägenheter i norra tornen är värda en fet premie med tanke på vad du rabblar upp, men priserna har väl snarare speglat folks låneutrymme än bostadens egenskaper senaste åren. I regel är det marginell skillnad på en kass lägenhet i bottenplan jämfört med en annan högre upp med vacker utsikt. När det är i stort sett gratis att låna några hundra tusen till spelar slutpriset inte speciellt mycket roll, i synnerhet när man är garanterad vinst vid framtida försäljning.
Ska man bo i hyresrätt innanför tullarna behöver man tyvärr kontakta privatvärdar, genomföra lägenhetsbyte, köra nybygge eller stå i kö i hundra år. Saken är väl att innerstaden är liten och alla kan tyvärr inte bo där. Det väl väl därför rätt rimligt att man behöver betala en del om man vill ha snabbfil in dit.
Vill man bo i Stockholm har det blivit lite av en myt att man måste bo i brf eller som uteliggare. Stockholm är stort och flera vänner har fått bostäder i stan, närförorter eller längre ut på tunnelbanan eller pendeln trots att de har varit under 25 år. ingen jag känner är bostadslös och väldigt många har hyresrätter.
Jag tror således att många har haft en skev relation till bostäder. Det är ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna och det går inte heller att maxa lånet i nollräntemiljö för att kunna bo innanför tullarna och sen gråta och begära statliga lättnader när räntan går upp.
Nu hoppas jag inte på en krasch eftersom det hade gett följdeffekter som hade varit tråkigt för alla, oavsett inkomst eller boendeform. Men någonstans hoppas jag att båten gungar lite så folk tvingas tänka till och att vi i förlängningen får en sundare marknad och ett större ansvarstagande bland enskilda individer.