• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vet inte vad du försöker göra för poäng. Tensta har alltid varit billigt, det finns ingen utflytt därifrån som sänkt några priser.
Vi båda hoppade på en diskussion angående pris och ”mångkultur”.
Där en sida vill påstå att det inte påverkar priset.
Medans jag påstår att det absolut påverkar priset.
Ridå.

Vi båda hoppade på en diskussion angående pris och ”mångkultur”.
Där en sida vill påstå att det inte påverkar priset.
Medans jag påstår att det absolut påverkar priset.
Ridå.
Något som knappast är relevant i en tråd om en bostadsbubbla. Låt oss slippa prata migration på detta klockforum. Det brukar sällan leda till roliga saker.

Om jag mins rätt har väl Norra tornen dragits med massa problem och byggfusk, men det är skitsamma. Har ingen aning om standarden men drar iväg en killgissning att Norra djurgårdsstaden håller samma standard men är majoritet hyresrätter. Visserligen dyra men relativt korta kötider just pga detta.

Gällande hyra för 77 kvm är snitthyra för en lägenhet i innerstaden från innan 1960 år 2020 1513 kr kvadraten vilket ger 9708 kronor i månaden.

vi jämför ju äpplen och päron här och allt haltar ju rätt hårt med tanke på att vi inte räknar med kötider, läge, valfrihet och allt annat som spelar in. Jag tror iaf att en del som resonerat att det är självklart att köpa brf nog får sig en tankeställare när räntekostnaderna matchar hyran för en likvärdig hyresrätt. Lägg till avgift till föreningen så är det plötsligt ganska många kronor mer, någonstans blir ju frågan om det är värt det. Tidigare var det kanske inte så viktigt att fråga sig det eftersom en prisuppgång i stort sett var garanterad, men frågan blir om det är samma i framtiden.

Det var ju någon här i tråden som innehaft en etta i förort i 9 år och nu gått plus/minus noll. Är det mer värt att betala avgift, ränta och amortering på denna brf än att ha betalat samma för hyreslägenhet under dessa år? Svaret är nej i min värld eftersom den kontantinsats som suttit inlåst i bostaden hade varit bättre placerad på annat håll. Nu är ju detta ett extremfall, men ändå.. Låna flera miljoner för en bostad är nog inte lika attraktivt när räntan går upp vilket gissningsvis kommer påverka, sen vet ingen om det blir mycket eller lite 😁.
Därav mitt uttryck av "standard" i citattecken då väl de flesta nyproducerade lägenheter inte håller särskilt hög standard rent byggmässigt. Men dock så anses väl Norra tornen som bra mycket lyxigare än Norra djurgårdsstaden, med hur lägenheterna är utformade, storlekarna, fönsterpartier, höjd och utsikt osv. Och riktar sig väl också till ett annat klientel med betydligt högre försäljningspriser.

Än dock verkar hyrorna på motsvarande 77kvm i Norra djurgårdsstaden vara drygt 20k, eller är jag kass på att leta?

Att prata om snitthyra i innerstaden på 1513kr /kvm säger ju inte så mycket då de flesta ändå inte har tillgång till dem, utan det är väl snarare dyra nyproduktion man får titta på utan kötid om man ska bo kvar i innerstaden? Och då har man ju inte så många områden att välja på utan blir styrd till några få specifika omysiga områden i innerstaden.

Folk tänker bara på månadskostnad. De tänker aldrig på risken att man kan sitta på ett hus som är värt mindre än lånet och mtp alla ökade kostnader i form av räntor, energi, mat, bensin (inga små kostnader direkt) är det i princip omöjligt att sälja vid nuvarande nivåer. Vem vill ha ökade kostnader med 20-30000 kr per månad (ingen omöjlighet). Tänk de som bor en bra bit utanför stan där de jobbar och har ingen möjlighet att jobba hemifrån. Lägg därtill ökad arbetslöshet. All slapp mentalitet att folk jobbar hemma kommer att bli droppen (folk fattar inte att ekonomin är cirkulär) och företag som är beroende av att folk jobbar inne i stan (handlar lunch, köper kläder, mm). Det betyder att företag måste höja priserna för att täcka fasta kostnader. Att folk inte jobbar på kontoret betyder att företag betalar 10000 kr/mån för en kontorsplats trots att ingen är där.
Jag anser att priserna skall ner med 20-30%.

Senast ändrad:
Folk tänker bara på månadskostnad. De tänker aldrig på risken att man kan sitta på ett hus som är värt mindre än lånet och mtp alla ökade kostnader i form av räntor, energi, mat, bensin (inga små kostnader direkt) är det i princip omöjligt att sälja vid nuvarande nivåer. Vem vill ha ökade kostnader med 20-30000 kr per månad (ingen omöjlighet). Tänk de som bor en bra bit utanför stan där de jobbar och har ingen möjlighet att jobba hemifrån. Lägg därtill ökad arbetslöshet. All slapp mentalitet att folk jobbar hemma kommer att bli droppen (folk fattar inte att ekonomin är cirkulär) och företag som är beroende på att folk jobbar inne i stan (handlar lunch, köper kläder, mm). Det betyder att företag måste höja priserna för att täcka fasta kostnader. Att folk inte jobbar på kontoret betyder att företag betalar 10000 kr/mån för en kontorsplats trots att ingen är där.
Jag anser att priserna skall ner med 20-30%.
Lågkonjunkturen kommer givetvis att påverka bopriserna en del. Jag tror dock att få vill sälja idag för att inte vara med i en nedgång. Var ska de bo under tiden? Att bostaden är värd lite mer eller lite mindre påverkar varken månadskostnad eller boende i sig.

Just nu betalar jag i runda slängar 7k i månaden för min tvåa mitt på Kungsholmen. Såhär ser det ut för hela Kungsholmen.
1664371789439.png

1664371812274.png

Och för Norra Djurgårdsstaden som du använder som exempel.
1664371602028.png

1664371628832.png

Jag förstår inte riktigt graferna. Är det antal förmedlade bostäder via vanliga bostadskön?
Förklara gärna så ett pucko som jag förstår :)

Därav mitt uttryck av "standard" i citattecken då väl de flesta nyproducerade lägenheter inte håller särskilt hög standard rent byggmässigt. Men dock så anses väl Norra tornen som bra mycket lyxigare än Norra djurgårdsstaden, med hur lägenheterna är utformade, storlekarna, fönsterpartier, höjd och utsikt osv. Och riktar sig väl också till ett annat klientel med betydligt högre försäljningspriser.

Än dock verkar hyrorna på motsvarande 77kvm i Norra djurgårdsstaden vara drygt 20k, eller är jag kass på att leta?

Att prata om snitthyra i innerstaden på 1513kr /kvm säger ju inte så mycket då de flesta ändå inte har tillgång till dem, utan det är väl snarare dyra nyproduktion man får titta på utan kötid om man ska bo kvar i innerstaden? Och då har man ju inte så många områden att välja på utan blir styrd till några få specifika omysiga områden i innerstaden.

Klart vissa lägenheter i norra tornen är värda en fet premie med tanke på vad du rabblar upp, men priserna har väl snarare speglat folks låneutrymme än bostadens egenskaper senaste åren. I regel är det marginell skillnad på en kass lägenhet i bottenplan jämfört med en annan högre upp med vacker utsikt. När det är i stort sett gratis att låna några hundra tusen till spelar slutpriset inte speciellt mycket roll, i synnerhet när man är garanterad vinst vid framtida försäljning.

Ska man bo i hyresrätt innanför tullarna behöver man tyvärr kontakta privatvärdar, genomföra lägenhetsbyte, köra nybygge eller stå i kö i hundra år. Saken är väl att innerstaden är liten och alla kan tyvärr inte bo där. Det väl väl därför rätt rimligt att man behöver betala en del om man vill ha snabbfil in dit.

Vill man bo i Stockholm har det blivit lite av en myt att man måste bo i brf eller som uteliggare. Stockholm är stort och flera vänner har fått bostäder i stan, närförorter eller längre ut på tunnelbanan eller pendeln trots att de har varit under 25 år. ingen jag känner är bostadslös och väldigt många har hyresrätter.
Jag tror således att många har haft en skev relation till bostäder. Det är ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna och det går inte heller att maxa lånet i nollräntemiljö för att kunna bo innanför tullarna och sen gråta och begära statliga lättnader när räntan går upp.

Nu hoppas jag inte på en krasch eftersom det hade gett följdeffekter som hade varit tråkigt för alla, oavsett inkomst eller boendeform. Men någonstans hoppas jag att båten gungar lite så folk tvingas tänka till och att vi i förlängningen får en sundare marknad och ett större ansvarstagande bland enskilda individer.

Jag förstår inte riktigt graferna. Är det antal förmedlade bostäder via vanliga bostadskön?
Förklara gärna så ett pucko som jag förstår :)

Klart vissa lägenheter i norra tornen är värda en fet premie med tanke på vad du rabblar upp, men priserna har väl snarare speglat folks låneutrymme än bostadens egenskaper senaste åren. I regel är det marginell skillnad på en kass lägenhet i bottenplan jämfört med en annan högre upp med vacker utsikt. När det är i stort sett gratis att låna några hundra tusen till spelar slutpriset inte speciellt mycket roll, i synnerhet när man är garanterad vinst vid framtida försäljning.

Ska man bo i hyresrätt innanför tullarna behöver man tyvärr kontakta privatvärdar, genomföra lägenhetsbyte, köra nybygge eller stå i kö i hundra år. Saken är väl att innerstaden är liten och alla kan tyvärr inte bo där. Det väl väl därför rätt rimligt att man behöver betala en del om man vill ha snabbfil in dit.

Vill man bo i Stockholm har det blivit lite av en myt att man måste bo i brf eller som uteliggare. Stockholm är stort och flera vänner har fått bostäder i stan, närförorter eller längre ut på tunnelbanan eller pendeln trots att de har varit under 25 år. ingen jag känner är bostadslös och väldigt många har hyresrätter.
Jag tror således att många har haft en skev relation till bostäder. Det är ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna och det går inte heller att maxa lånet i nollräntemiljö för att kunna bo innanför tullarna och sen gråta och begära statliga lättnader när räntan går upp.

Nu hoppas jag inte på en krasch eftersom det hade gett följdeffekter som hade varit tråkigt för alla, oavsett inkomst eller boendeform. Men någonstans hoppas jag att båten gungar lite så folk tvingas tänka till och att vi i förlängningen får en sundare marknad och ett större ansvarstagande bland enskilda individer.
Många bor i andrahand och kuskar runt länge innan man får något bra. Det är vad det är.

Mao rimligt att fina lägenheter i rätt läge kostar pengar. Problemet verkar snarare vara lägenheter utanför stan som snabbt stuckit i värde när alla trott sig kunna göra bostadskarriär. Tex de exempel vi hört om i denna tråd där man förlorat pengar i en marknad som varit stekhet.

Vilka kräver statliga lättnader för de är överbelånade? De allra flesta kommer bara att få prioritera annorlunda och undvara mycket av den vardagslyx de är vana vid.

Inte ens nybyggen kostar väl 30’ för 77 kvm, även om det är i området kring norra tornen? En äldre lägenheten på 77
För att husen är simplast möjliga, det går en motorväg precis utanför dörren, det har alltid varit hyresrätter osv.
Jag har en kompis som flyttade dit som barn vid mitten av 70-talet. Från Bromma. Gröna vågen och det där. Nybyggt och fräscht. Det var ganska attraktivt har jag fått höra. Sen var det någonstans på vägen som det spårade ur och blev mindre attraktivt. Kompisen flyttade till Brommavilla. Vilken kontrast. 😀

Läste lite om ev slopade amorteringskrav. Jag är ju ingen ekonom (utan bonnjävel), men neutralisar det inte poängen med räntehöjningen?
Jo delvis. Det hjälper ju folk att hålla uppe konsumtionen och därmed motverkar man Riksbankens syfte att minska folks köpkraft. Riksbanken VILL göra oss fattigare så vi inte har råd att konsumera, och då behöver företagen sänka priserna och kpi kommer ner. Alla förslag som dämpar smällen kommer tvinga Riksbanken att höja mer. Det bör folk vakna inför. Vi kommer behöva en recession och ökad arbetslöshet. Det är enda sättet för Riksbanken att få ner kpi. Regeringen hade kunnat hjälpa men kommer nog göra motsatsen. Kanske man skulle låta folk amortera genom löneväxling (som pensionssparande), så folk väljer att få mindre pengar till konsumtion. Kanske de skulle uppmana till hemmajobb för att minska efterfrågan på både bensin och latte. Men kommer ju inte hända.

Säger inte att det ska bli jordens undergång. De flesta kommer klara sig ok, men man måste nog acceptera att det måste bli sämre innan det blir bra, och låta det svida. Ju mer vi försöker dämpa smällen nu, desto längre kommer perioden med stigande räntor bli. Man kommer behöva stötta svaga hushåll, men det måste vara på ett sätt som inte förstör prisernas funktion av att leda till prioriteringar. Vi måste ha höga elpriser för att sänka temperaturen etc.

Påpekar att det ser likadant ut i hela västvärlden, och alla centralbankerna jobbar för att pressa folks köpkraft.

Jo delvis. Det hjälper ju folk att hålla uppe konsumtionen och därmed motverkar man Riksbankens syfte att minska folks köpkraft. Riksbanken VILL göra oss fattigare så vi inte har råd att konsumera, och då behöver företagen sänka priserna och kpi kommer ner. Alla förslag som dämpar smällen kommer tvinga Riksbanken att höja mer. Det bör folk vakna inför. Vi kommer behöva en recession och ökad arbetslöshet. Det är enda sättet för Riksbanken att få ner kpi. Regeringen hade kunnat hjälpa men kommer nog göra motsatsen. Kanske man skulle låta folk amortera genom löneväxling (som pensionssparande), så folk väljer att få mindre pengar till konsumtion. Kanske de skulle uppmana till hemmajobb för att minska efterfrågan på både bensin och latte. Men kommer ju inte hända.

Säger inte att det ska bli jordens undergång. De flesta kommer klara sig ok, men man måste nog acceptera att det måste bli sämre innan det blir bra, och låta det svida. Ju mer vi försöker dämpa smällen nu, desto längre kommer perioden med stigande räntor bli. Man kommer behöva stötta svaga hushåll, men det måste vara på ett sätt som inte förstör prisernas funktion av att leda till prioriteringar. Vi måste ha höga elpriser för att sänka temperaturen etc.

Påpekar att det ser likadant ut i hela västvärlden, och alla centralbankerna jobbar för att pressa folks köpkraft.
Jag tänker att man med ett slopat amorteringskrav också försöker begränsa så att folk blir tvingade att paniksälja och att man försöker begränsa att bostadsmarknaden havererar totalt.

Jag tänker att man med ett slopat amorteringskrav också försöker begränsa så att folk blir tvingade att paniksälja och att man försöker begränsa att bostadsmarknaden havererar totalt.
Jo men det är ju lite dumt om effekten blir att du sparar 5k i amorteringsutgift och som en konsekvens får 5k i ökad räntekostnad. Slipper folk amortera kan de fortsätta konsumera och då består inflationen och räntorna fortsätter upp. Det blir skit ändå men hushållen blir mer skuldsatta. Förneklat såklart.

Lågkonjunkturen kommer givetvis att påverka bopriserna en del. Jag tror dock att få vill sälja idag för att inte vara med i en nedgång. Var ska de bo under tiden? Att bostaden är värd lite mer eller lite mindre påverkar varken månadskostnad eller boende i sig.
Man får ju tänka att det finns en naturlig del flyttar som aldrig försvinner, och det är vid sjukdom, skilsmässor, dödsfall, barnen flyttar ut, man får barn och behöver större, etc. Gissningsvis flyttar var tionde varje år. En del som kan kommer givetvis inte att flytta, men det är de som måste sälja som sätter priset. Finns det mindre pengar i omlopp så sjunker givetvis priserna. Vi som var med i början på 90-talet, vi vet hur illa det kan bli.

Man får ju tänka att det finns en naturlig del flyttar som aldrig försvinner, och det är vid sjukdom, skilsmässor, dödsfall, barnen flyttar ut, man får barn och behöver större, etc. Gissningsvis flyttar var tionde varje år. En del som kan kommer givetvis inte att flytta, men det är de som måste sälja som sätter priset. Finns det mindre pengar i omlopp så sjunker givetvis priserna. Vi som var med i början på 90-talet, vi vet hur illa det kan bli.
Ja? Marknaden kommer att bli trög när köpare och säljare har olika prisuppfattningar. Allt kommer intre att slumpas bort bara för att vissa kommer att tvingas sälja. Det finns trots allt en efterfrågan också i framtiden. Att priserna fullt möjligt ska ner betyder inte att marknaden ska krascha. Jag står kvar vid att en nedgång stannar kring 10-15%. Mer i vissa områden och mindre i andra.

Köpare är inte enbart de som idag står utanför marknaden i väntan på ett stort prisfall.

Hoppas jag aldrig behöver använda mig av bostadskön. Men åren börjar bygga på, som det är nu så får jag väl ett skyffe i Rotebro
1664528757282.png

någon annan här hemma glömde betala in avgift och förlorade typ 20 års kötid :(

Hoppas jag aldrig behöver använda mig av bostadskön. Men åren börjar bygga på, som det är nu så får jag väl ett skyffe i Rotebro
1664528757282.png

Jag kommer in på mitt fjortonde år i kön om ett par månader, ska bli kul å se hur det ser ut 2030..

• Like
Reactions: iko
Det där med kötid på hyresbostäder. Bara passivt sitta i kö och vänta på sin tur är ju samma sak som att tro att någon ringer upp en dag och erbjuder ett jobb eller att drömkvinnan eller mannen knackar på dörren en dag.

1664528757282.png

Fick ett nybygge på Södermalm med 7-8 års kötid. Bytt vidare och har nu en billig och stor lägenhet i det område jag vill bo. Med 15 år är det således absolut inte omöjligt att få något bra även om det är i stort omöjligt om du prompt måste bo innanför tullarna. Många lägenheter ligger bara uppe i några få dagar så man behöver vara lite på hugget. Jag har också vänner som fått lägenheter trots att dom varit på plats typ 10-15 eftersom dom före tackat nej eller inte uppfyllt kraven. Många är fönstertittare också och anmäler sig men är egentligen inte intresserade av att tacka ja så man ska inte bli livrädd trots att det är 20 pers före i preliminära kön man ser under tiden lägenheten är uppe.

Det finns egentligen ingen anledning att inte stå i kö. Kostar typ 300 spänn om året. Åren går och blir till slut en billig försäkring till en sjysst lya. Loggar nästan aldrig in men var tvungen att kolla nu.
Hittade en liten billig lgnht på söder i ett hus byggt 1770. Kanske inte något jag är sugen på just nu, men det finns faktiskt hopp om något roligt. Jag har 25 års kötid.

Screenshot_2022-09-30-14-01-22-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Tillbaka
Topp