• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Aha, så vi har massor av människor som bor på gatan då för de inte får tag i en lägenhet? Eller? Annars får de ju tag i boende på något sätt = inte bostadsbrist.
Nja, jo men det tror jag vi har. Kanske inte på så sätt att de sover under Tranebergsbron men det tar sig andra uttryck:

-Unga vuxna som bor kvar hemma hos föräldrarna långt mycket längre än vad som är brukligt
-Många som delar på lägenheter och därmed bor extremt trångt
-Många som vill flytta till Stockholm (eller andra huvudorter) för arbete / studier men inte kan göra detta eftersom bostäder är för dyra/dåliga/svåra att få tag på

Nja, jo men det tror jag vi har. Kanske inte på så sätt att de sover under Tranebergsbron men det tar sig andra uttryck:

-Unga vuxna som bor kvar hemma hos föräldrarna långt mycket längre än vad som är brukligt
-Många som delar på lägenheter och därmed bor extremt trångt
-Många som vill flytta till Stockholm (eller andra huvudorter) för arbete / studier men inte kan göra detta eftersom bostäder är för dyra/dåliga/svåra att få tag på
Se min uppdaterade post.
Bostadsbrist för att alla vill bo på ett ställe är för mig inte bostadsbrist.. Alla skulle vilja bo i en 100-miljoners villa om de kunde. Är det då bostadsbrist för att alla inte kan bo i 100-miljonersvillor? Nej. De får ta ett billigare boende/sänka sin standard för då finns det boende. Har man ändå inte råd? Då skjuter man för högt över målet sett till vad man har råd med.

Bullshit att unga bor hemma för länge. Vi är bäst i EU på att flytta hemifrån tidigt..
1664872690618.png

Aha, så vi har massor av människor som bor på gatan då för de inte får tag i en lägenhet? Eller? Annars får de ju tag i boende på något sätt = inte bostadsbrist.

Med det sagt:

"I Sverige bor det i genomsnitt 2,2 personer/hushåll. Flest personer/hushåll bor det i ägt småhus, 2,7 personer. I flerbostadshus är genomsnittet 1,9 personer/hushåll. Att det bor fler personer per hushåll i småhus beror till stor del på att småhus i genomsnitt är större än andra bostäder." ( https://www.scb.se/hitta-statistik/...boende/pong/statistiknyhet/hushallens-boende/ )

Dvs, om det bor 2,2 i varje hushåll har vi plats för 11 miljoner i Sverige då vi har 5 mille bostäder.
Så nja. Det är inte bostadsbrist i Sverige.
Nej, det är inte bostadsbrist i Sverige som helhet men det är bostadsbrist i många områden. Bostadsmarknaden, eller kanske i synnerhet hyresmarknaden, saknar balans. I relativt många områden finns vakanta bostäder medan det i många andra är långa köer till motsvarande bostad.

Om vi nu har Stockholm som exempel så är det inte bostadsbrist i stadens bästa områden, eller ens bättre områden, det är bostadsbrist överallt där det är realistiskt att på ett bekvämt och trevligt sätt kunna pendla till Stockholm (eller i princip hela mälardalen). Oaktat om det är ett område med "social oro" eller vad man nu kallar det eller ej.

Nej, det är inte bostadsbrist i Sverige som helhet men det är bostadsbrist i många områden. Bostadsmarknaden, eller kanske i synnerhet hyresmarknaden, saknar balans. I relativt många områden finns vakanta bostäder medan det i många andra är långa köer till motsvarande bostad.

Om vi nu har Stockholm som exempel så är det inte bostadsbrist i stadens bästa områden, eller ens bättre områden, det är bostadsbrist överallt där det är realistiskt att på ett bekvämt och trevligt sätt kunna pendla till Stockholm (eller i princip hela mälardalen). Oaktat om det är ett område med "social oro" eller vad man nu kallar det eller ej.
….och allt det där blir ju ett incitament för ”fôlk” att söka sig ut i landet. Vilket är bra på de flesta vis. Mindre belastning på infrastrukturen i och runt storstäderna, mindre utsläpp från varutransporter in till stan, mindre utarmning av ”välfärden” ute i landet.

Som sagt, det är ingen rättighet att kunna bo pendlingsbart i Mälardalen. Och bör i all rimlighet inte heller vara det.

Se min uppdaterade post.
Bostadsbrist för att alla vill bo på ett ställe är för mig inte bostadsbrist.. Alla skulle vilja bo i en 100-miljoners villa om de kunde. Är det då bostadsbrist för att alla inte kan bo i 100-miljonersvillor? Nej. De får ta ett billigare boende/sänka sin standard för då finns det boende. Har man ändå inte råd? Då skjuter man för högt över målet sett till vad man har råd med.

Bullshit att unga bor hemma för länge. Vi är bäst i EU på att flytta hemifrån tidigt..
1664872690618.png
Janne är en hyperbol. Men det finns folk med lån som ligger långt över 4,5x inkomsten. Det är en utmaning för systemet.
Du argumenterar med undantag som passar din världsbild. Men när någon annan också använder undantag så bortser du från dem.

Snälla, återigen, vi måste kunna vara överens om en någorlunda generell verklighet.

Många större aktörer på hyresmarknaden kräver att man som sökande är mer aktiv. Att bara passivt stå i kö år efter år kommer inte nödvändigtvis leda till att en sökande får en bostad. Man kanske kommer högre upp i kön, men flertalet kommer att ha gått före i det kösystemet för att de har tagit saken i egna händer.

Det är som allt annat i livet.

Hur ser det ut idag med svarta köp av 1:a-handskontrakt? Är den grejen fortsatt icke åtgärdat problem? Jag blev erbjuden för 25 år sedan, en 2:a och en 4:a i Vasastan och Kungsholmen. Tror det var 200k för lilla och 300k för stora. Jävla sjukt fenomen. Men det var för smutsigt och risky för mig.

Hur ser det ut idag med svarta köp av 1:a-handskontrakt? Är den grejen fortsatt icke åtgärdat problem? Jag blev erbjuden för 25 år sedan, en 2:a och en 4:a i Vasastan och Kungsholmen. Tror det var 200k för lilla och 300k för stora. Jävla sjukt fenomen. Men det var för smutsigt och risky för mig.

Det kommer aldrig gå ur tiden så länge det är hyresreglering i Stockholms attraktivare delar. Antagligen är det mer pengar involverade än för 25 år sedan. Redan på den tiden vet jag att det var summor från 500’- 1000’ kr för större våningar.

Ligger bostäderna på 10 tals miljoner på bostadsrättsmarknaden kan säkert en och annan betala ännu mer idag för rätt bostad.

Det kommer aldrig gå ur tiden så länge det är hyresreglering i Stockholms attraktivare delar. Antagligen är det mer pengar involverade än för 25 år sedan. Redan på den tiden vet jag att det var summor från 500’- 1000’ kr för större våningar.

Ligger bostäderna på 10 tals miljoner på bostadsrättsmarknaden kan säkert en och annan betala ännu mer idag för rätt bostad.

Visar väl också att det absolut finns bostadsbrist i drägliga områden.

Visar väl också att det absolut finns bostadsbrist i drägliga områden.

Folk vill bo attraktivt i ”orenoverade” äldre bostäder på bästa lägena. Det är en brist på dessa bostäderna givetvis.

De som köper kontrakten kanske inte kan köpa en motsvarande bostadsrätt och hoppas på att fastigheten med tiden ombildas till bostadsrätter.

Skulle det inte bli av kan de antagligen sälja vidare via kontraktet via kontakter.

Lagstiftarna har försökt försvåra, men man kommer aldrig kunna göra något åt det här så länge man har olika förutsättningar. En kraftigt reglerad hyresmarknad och en fri prissättning på bostadsrättsmarknaden. Vem skulle inte välja att hyra en billig våning i Stockholms innerstad? Ta noll ekonomisk risk.

Finns många hyreshus i Stockholms innerstad där man inte har haft möjlighet att höja standarden och förhandla upp hyrorna på 30 tal år eftersom det har skett ”byten”, inneboende och annat som gjort att man som ägare aldrig har kommit åt lägenheterna.

Intäkterna på fastigheterna är eftersatta då hyrorna bara följt de årliga förhandlingarna. Hyresgästerna själva har ”underhållit” lägenheterna och det allmänna underhållet ligger efter.

Politiskt är det ingen sak någon politiker vågar ta tag i. Den politikern skulle snabbt vara ute i kylan oavsett var på skalan de står politiskt. De som är insider tycker nog det är rätt angenämt att sitta på billiga hyreskontrakt i attraktiva lägen.

Man ska inte glömma att det handlar om att bo. Inte att nödvändigtvis göra klipp och tjäna miljoner.
Dock har normen de senaste 10-15 åren att man ska tjäna pengar på sitt boende och jag hört från alla ”samhällsklasser” att värdet på boendet bara går uppåt, så det finns ingen anledning att maxa vad man har råd med och vi alla har sett budgivningsrallyn som inte liknar nått annat.

Till och med de där hypotekslånen(?) som man sett reklam för där den gamla generationen som är pensionärer tar ut lån som de kan leva gott på för att det finns en teoretisk säkerhet sen de köpte villan/lägenheten för 30 år sen.

Dock har normen de senaste 10-15 åren att man ska tjäna pengar på sitt boende och jag hört från alla ”samhällsklasser” att värdet på boendet bara går uppåt, så det finns ingen anledning att maxa vad man har råd med och vi alla har sett budgivningsrallyn som inte liknar nått annat.

Till och med de där hypotekslånen(?) som man sett reklam för där den gamla generationen som är pensionärer tar ut lån som de kan leva gott på för att det finns en teoretisk säkerhet sen de köpte villan/lägenheten för 30 år sen.
Det är väl inte otroligt att priserna kommer att stabiliseras och ligga kvar på en hyfsat jämn nivå framöver. Priserna måste ju inte prompt öka massor eller som alternativ krascha helt.

Många större aktörer på hyresmarknaden kräver att man som sökande är mer aktiv. Att bara passivt stå i kö år efter år kommer inte nödvändigtvis leda till att en sökande får en bostad. Man kanske kommer högre upp i kön, men flertalet kommer att ha gått före i det kösystemet för att de har tagit saken i egna händer.

Då är det inte ett kösystem. Då är det nepotism.

Då är det inte ett kösystem. Då är det nepotism.

Om folk står i kö 10 tal år är de troligtvis inte så aktuella längre. Genom att kräva att bostadssökande är mer aktiva kommer man runt det dilemmat. Så det behöver inte nödvändigtvis vara av ondo. Med det sagt tror jag alla kan förstå att det inte finns någon 100% rättvisa här. Det är mänsklig inblandning i många led med allt vad det innebär.

Helt rätt, känner en del 20-åringar som fått förstahandskontrakt i Stockholm men då har sökt intensivt under sommar & vinter då det generellt är lugnare. Vissa lägenheter är ute några få dagar så gäller att vara snabb.

Generellt sett har alla bolag som är lite större ganska stränga rutiner och det är egentligen inte möjligt att klättra i köordningen. Det finns flera skäl till det men framförallt skulle det ju bli krig på uthyrningsavdelningen om det fanns sätt att gå förbi kön eller på andra sätt avancera, i alla fall om det inte var helt transparent. De kommunala bolagen går i princip bara på kötid men även de andra stora bolagen har strikta rutiner, om inte annat för att förstahandskontrakt är värda stora summor pengar.

Däremot lönar det sig att vara aktiv på så sätt att man såklart ska vara snabb de dagar lägenheterna dyker upp på annons, har man tur kanske man kan pricka ett tillfälle när det är flera lägenheter vakanta i samma port, då blir kötiden ofta förvånande kort. Nyproduktion är också bra, då släpps det ju många lägenheter på samma gång och de har alltid höga hyror, så även där är kötiderna korta.

De stora bolagen är ju så... ja, stora. Det finns rutiner och policys för allt och dessa är omöjliga att rucka på, det skulle bli kaos om man gjorde det. Jag vill påstå att det är lönlöst att försöka snacka sig in hos de stora bolagen, de har hört och sett allt.

HSB har ju sitt system med bosparande och SKB har en liknande variant, men i alla fall i det sistnämnda fallet är det ju inte en traditionell hyresrätt utan man betalar ju även en insats.

Men framförallt, är du trevlig och lyckas pricka in en dag då en liten privat hyresvärd precis har fått in en uppsägning har du såklart goda möjligheter. Nackdelen är väl att små värdar också har egna små köer med kompisars kompisar i och att många av dem också, tyvärr, vet kontraktens värde.

Du argumenterar med undantag som passar din världsbild. Men när någon annan också använder undantag så bortser du från dem.

Snälla, återigen, vi måste kunna vara överens om en någorlunda generell verklighet.
Vi kan absolut försöka komma överens. Jag är av uppfattningen att bostadsbristen som man pratar om är påhittad.
Men nu ska jag försöka motbevisa mig själv genom att ta fram statistik.

1664891328069.png

Totalt finns 478439 bostäder i Stockholm.

Befolkning: 975 551 (https://start.stockholm/globalasset...istik/befolkning/befolkningsoversikt-2020.pdf)

Sedan kikar vi åldersstrukturen i Stockholm. Där har vi 4,7+5,4+5,6+6,0 = 21,7 % som är 19 år eller yngre. Vi räknar med att ALLA dessa bor hemma. (För det jämnar säkert ut sig mot hur många 20-29 åringar som fortfarande bor hemma om nu någon 19 eller yngre flyttar hemifrån tidigt)
1664894580201.png

Så 975551 - 211 694 (dvs de 21,7% som vi räknar med bor hemma hos någon) = 763857

Det innebär att vi behöver hitta bostäder år 763857 pers.
Vi vet att vi har 478439 bostäder. Då behöver vi veta ungefär hur folk bor.

1664891808247.png

I Stockholms län bor 40 % i singelhushåll.
Ungefär 30 % i tvåpersonshushåll.
Säg 12 % med tre pers och 12 % med 4 pers sedan 6 % med 5 pers. (Nu höftar jag rätt rejält)

Men då vet vi att 763857 * 0,4 = 305542 singelhushåll
Vi vet att 763857 * 0,3 = 229 157 = tvåhushåll
91 662 = 3 och 4 pers
45 831 = fem pers eller fler.

För singelhushållen behöver vi 305542 bostäder.
För tvåhushåll 114578 bostäder.
För trehushåll 30554
För fyra 22 915
För fem 9 166

Tottibalotti behöver vi 482 755 bostäder. Om vi nu har lika många singelhushåll som hela länet.
Vi har 478439 bostäder.

Ooooch där kom jag på att jag borde räknat på hela befolkningen på 975k och att jag inte orkar göra om det då jag nu bara ge tillgång till mobil. Med det sagt är det alltså bostadsbrist i Stockholm.

Om någon orkar byta ut 763857 till rätt siffror kan ni få ett hum om hur stor bostadsbristen är. Men dvs i Stockholm verkar det alltså vara bostadsbrist! Jag erkänner mig besegrad.

Vi kan absolut försöka komma överens. Jag är av uppfattningen att bostadsbristen som man pratar om är påhittad.
Men nu ska jag försöka motbevisa mig själv genom att ta fram statistik.

1664891328069.png

Totalt finns 478439 bostäder i Stockholm.

Befolkning: 975 551 (https://start.stockholm/globalasset...istik/befolkning/befolkningsoversikt-2020.pdf)

Sedan kikar vi åldersstrukturen i Stockholm. Där har vi 4,7+5,4+5,6+6,0 = 21,7 % som är 19 år eller yngre. Vi räknar med att ALLA dessa bor hemma. (För det jämnar säkert ut sig mot hur många 20-29 åringar som fortfarande bor hemma om nu någon 19 eller yngre flyttar hemifrån tidigt)
1664894580201.png

Så 975551 - 211 694 (dvs de 21,7% som vi räknar med bor hemma hos någon) = 763857

Det innebär att vi behöver hitta bostäder år 763857 pers.
Vi vet att vi har 478439 bostäder. Då behöver vi veta ungefär hur folk bor.

1664891808247.png

I Stockholms län bor 40 % i singelhushåll.
Ungefär 30 % i tvåpersonshushåll.
Säg 12 % med tre pers och 12 % med 4 pers sedan 6 % med 5 pers. (Nu höftar jag rätt rejält)

Men då vet vi att 763857 * 0,4 = 305542 singelhushåll
Vi vet att 763857 * 0,3 = 229 157 = tvåhushåll
91 662 = 3 och 4 pers
45 831 = fem pers eller fler.

För singelhushållen behöver vi 305542 bostäder.
För tvåhushåll 114578 bostäder.
För trehushåll 30554
För fyra 22 915
För fem 9 166

Tottibalotti behöver vi 482 755 bostäder. Om vi nu har lika många singelhushåll som hela länet.
Vi har 478439 bostäder.

Ooooch där kom jag på att jag borde räknat på hela befolkningen på 975k och att jag inte orkar göra om det då jag nu bara ge tillgång till mobil. Med det sagt är det alltså bostadsbrist i Stockholm.

Om någon orkar byta ut 763857 till rätt siffror kan ni få ett hum om hur stor bostadsbristen är. Men dvs i Stockholm verkar det alltså vara bostadsbrist! Jag erkänner mig besegrad.

Mycket av dina siffror hittar du direkt på för att passa ditt narrativ.

Hade det inte varit bostadsbrist i Stockholm så hade fler i åldrarna 20-29 haft egen bostad.
Vi hade också inte haft världens längsta bostadskö.

Mycket av dina siffror hittar du direkt på för att passa ditt narrativ.

Hade det inte varit bostadsbrist i Stockholm så hade fler i åldrarna 20-29 haft egen bostad.
Vi hade också inte haft världens längsta bostadskö.

Du läste inte hela min text, uppenbarligen.

Biarea 124kvm. Det är nog där som nåt händer va..

Räknas altan/terass som biarea i vanliga fall! Källare/förråd/inredd vind/garage är jag med på men terass/altan?

Sorry för OT

Tillbaka
Topp