• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Gold

Panerai
2-Faktor
Räknas altan/terass som biarea i vanliga fall! Källare/förråd/inredd vind/garage är jag med på men terass/altan?

Sorry för OT

Nej det ska som jag tolkat det inte räknas som biarea. Är ju dock inte direkt första gången man ser sådana tolkningar av fastighetsmäklare i annonser
 
  • Like
Reactions: PJZ

aLiter

Cartier
2-Faktor
Anekdot.
Var på visning på ett hus idag för att reka. 2020 var det 30 par på motsvarande hus vid visning, denna gång var det endast jag och frugan.. mellanstor stad i Sverige. Någon annan som upplever något liknande?

Mäklarnas attityd är som förbytt jämfört med tidigare år..
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Nej det ska som jag tolkat det inte räknas som biarea. Är ju dock inte direkt första gången man ser sådana tolkningar av fastighetsmäklare i annonser

1 rum med kök på 47 kvm som jag hade en gång för länge sedan annonserades för något år sedan som 3: a med möblerbar hall... Jag ringde mäklaren och frågade lite. Jo, sovalkoven var så pass stor att om man körde en 120-säng kunde man faktiskt i teorin gå runt sängen = 1 rum, matplatsen i köket går att sova i = 1 rum + själva "rummet" i ett rum och kök. Och den möblerbara hallen var givetvis där man hade matplats. Stå-matplats... Så en riktigt rymlig 3:a helt enkelt!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
1 rum med kök på 47 kvm som jag hade en gång för länge sedan annonserades för något år sedan som 3: a med möblerbar hall... Jag ringde mäklaren och frågade lite. Jo, sovalkoven var så pass stor att om man körde en 120-säng kunde man faktiskt i teorin gå runt sängen = 1 rum, matplatsen i köket går att sova i = 1 rum + själva "rummet" i ett rum och kök. Och den möblerbara hallen var givetvis där man hade matplats. Stå-matplats... Så en riktigt rymlig 3:a helt enkelt!
Bästa med en rejäl lågkonjunktur är utrensningen av mäklare som blir en oundviklig bonus
 
1 rum med kök på 47 kvm som jag hade en gång för länge sedan annonserades för något år sedan som 3: a med möblerbar hall... Jag ringde mäklaren och frågade lite. Jo, sovalkoven var så pass stor att om man körde en 120-säng kunde man faktiskt i teorin gå runt sängen = 1 rum, matplatsen i köket går att sova i = 1 rum + själva "rummet" i ett rum och kök. Och den möblerbara hallen var givetvis där man hade matplats. Stå-matplats... Så en riktigt rymlig 3:a helt enkelt!

Ja, du. Det där är ju ett fint knep att försöka höja värdet på bostäder. En etta blir en tvåa med separat kök och öppet kök, vilket även görs i större lägenheter så att man får fler rum. Det har pågått senaste 15 åren under hela bostadsrätts hypen som började 2004/5 någon gång. Där alla blev bostads och inredningsexperter samt expert på hävstångs ekonomi.

Köket som statusmarkör vilket kommer se hopplöst 2005- 2020 omodernt ut om inte så avlägsen tid mitt i centrumet i bostaden.

De flesta bostäderna ser mer eller minde likadana ut eftersom man har byggt om dem under dessa åren och inrett dem med det som är inne nu. Inget som är tidlöst eller klassiskt som håller ihop epoken husen är byggda om det rör sig om äldre hus. Precis som på 80- talet har många haft för mycket pengar (läs krediter) för sitt eget och fastigheternas bästa om man ser husen på lån tills nästa generation.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Anekdot.
Var på visning på ett hus idag för att reka. 2020 var det 30 par på motsvarande hus vid visning, denna gång var det endast jag och frugan.. mellanstor stad i Sverige. Någon annan som upplever något liknande?

Mäklarnas attityd är som förbytt jämfört med tidigare år..
Även jag bor i en mellanstor stad och kan ”relatera” lite som tredjepart typ. Har två kollegor (alltså två separata husägare, ingen relation dem emellan) som pga skilsmässor ska sälja sina boenden. Båda har fina hus i bra områden som varit väldigt attraktiva och lättsålt de senaste åren. Budgivning har givetvis varit mer regel än undantag tidigare. Den ens hade visning i måndags där det kom två sällskap, inget bud ännu och låter inte som det blir något heller. Den andra har visning nu på måndag där intressenter ska föranmäla sig. Inte en käft anmäld ännu. Så här i Mellansverige där jag huserar (i mellanstad) ligger köparna lite lågt f.n
 
  • Like
Reactions: bag

aLiter

Cartier
2-Faktor
Även jag bor i en mellanstor stad och kan ”relatera” lite som tredjepart typ. Har två kollegor (alltså två separata husägare, ingen relation dem emellan) som pga skilsmässor ska sälja sina boenden. Båda har fina hus i bra områden som varit väldigt attraktiva och lättsålt de senaste åren. Budgivning har givetvis varit mer regel än undantag tidigare. Den ens hade visning i måndags där det kom två sällskap, inget bud ännu och låter inte som det blir något heller. Den andra har visning nu på måndag där intressenter ska föranmäla sig. Inte en käft anmäld ännu. Så här i Mellansverige där jag huserar (i mellanstad) ligger köparna lite lågt f.n
Intressant! Om du har lust att skicka ett om med stad vore jag väldigt intresserad för att se om det är samma stad :)
 

Derix

Patek
2-Faktor
D273B755-C743-47C9-B00A-B13578AD6700.jpeg
 

Kessler

Rolex
Fick min lägenhet i Stockholm såld nu, eller ja muntligt iaf. Två visningar, två pers på första och en på andra och en fick inte lånelöfte och de andra två inte tillräckligt intresserade. La först ut för lockpris men höjde sen till acceptpris som var typ 100k lägre än vad liknande gick för tidigare i år/förra året och min har bäst utsikt av alla som legat ute senaste åren så i bättre tider hade jag kanske fått ännu mer. Men var en som bodde nära som hade en släkting som behövde en lägenhet i närheten som ringde mäklaren idag och tog den för acceptpriset. Får väl vara nöjd med det i dessa tider. Brf gick med på att hyra ut den 6mån till pga. dåliga tider så det var ju schysst men mäklaren fick samtal nån timme efter det.
 
Fick min lägenhet i Stockholm såld nu, eller ja muntligt iaf. Två visningar, två pers på första och en på andra och en fick inte lånelöfte och de andra två inte tillräckligt intresserade. La först ut för lockpris men höjde sen till acceptpris som var typ 100k lägre än vad liknande gick för tidigare i år/förra året och min har bäst utsikt av alla som legat ute senaste åren så i bättre tider hade jag kanske fått ännu mer. Men var en som bodde nära som hade en släkting som behövde en lägenhet i närheten som ringde mäklaren idag och tog den för acceptpriset. Får väl vara nöjd med det i dessa tider. Brf gick med på att hyra ut den 6mån till pga. dåliga tider så det var ju schysst men mäklaren fick samtal nån timme efter det.

Grattis! Bra lägenheter/hus går aldrig ur tid. Skiten som ligger ute på hemnet nu dock...
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Låter mycket i procent, men hushållsel i en lägenhet handlar inte om många kWh. Och ökningen drabbar ju även de som bor i bostadsrätt precis på samma sätt.
Ja såklart, menade mer på att nu kommer konstnaderna som flyttas över till hyresgästerna. Snart kommer det nog också rätt stora hyreshöjningar. Dvs pågående kris kommer drabba bostadsrätter likväl hyresrätter
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Klart det gör, vem skulle annars betala? Inte så att det finns stora marginaler att ta av i fastighetsuthyrning till privatpersoner från början.
 

hedbrg

Panerai
Förstår inte gnället alls, varför skulle man inte behöva betala för elen som alla andra för man bor i hyresrätt? 🤷‍♂️
Handlar inte om att inte betala för vad elen kostar, utan att det inte finns möjlighet att teckna eget elavtal. När wallenstam aviserade att dom bundit upp priset på 300öre plus moms för hela 2023 så kollade jag elskling, hade jag fått teckna eget elavtal så hade jag kunnat läsa den för 220öre för samma period
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Handlar inte om att inte betala för vad elen kostar, utan att det inte finns möjlighet att teckna eget elavtal. När wallenstam aviserade att dom bundit upp priset på 300öre plus moms för hela 2023 så kollade jag elskling, hade jag fått teckna eget elavtal så hade jag kunnat läsa den för 220öre för samma period
Ok, då blev jag lite klokare iallfall, hade inte förstått det.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Å andra sidan är det väl bara gilla läget om man bor i hyresrätt, känns ibland som hela hyresrättsdiskussionen är lite skev tycker jag. Är ingen rättighet man automatiskt får att hyra på villkor man gillar. Som alltid är det tillgång och efterfrågan som styr. Vill man bestämma allt över sitt boende får man köpa eget hus.
 

Tapiren

Cartier
Å andra sidan är det väl bara gilla läget om man bor i hyresrätt, känns ibland som hela hyresrättsdiskussionen är lite skev tycker jag. Är ingen rättighet man automatiskt får att hyra på villkor man gillar. Som alltid är det tillgång och efterfrågan som styr. Vill man bestämma allt över sitt boende får man köpa eget hus.
Plus att hyressättningen är skev, jag får sämre betalt för mina lägenheter på två och tre trappor än de i markplan eftersom hyresgästföreningen bestämt att de har ett lägre bruksvärde (jobbigt att gå i trappor) när de lägenheterna i praktiken är mer populära (mindre störningar, bättre utsikt).

Samma sak med tillval, mina hyresgäster vill välja till alla möjliga tillval men hyresgästföreningen sätter stopp eftersom de inte godkänner att jag höjer hyran för att få täckning för mina kostnader. Trots att hyresgästen mer än gärna betalar.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Plus att hyressättningen är skev, jag får sämre betalt för mina lägenheter på två och tre trappor än de i markplan eftersom hyresgästföreningen bestämt att de har ett lägre bruksvärde (jobbigt att gå i trappor) när de lägenheterna i praktiken är mer populära (mindre störningar, bättre utsikt).

Samma sak med tillval, mina hyresgäster vill välja till alla möjliga tillval men hyresgästföreningen sätter stopp eftersom de inte godkänner att jag höjer hyran för att få täckning för mina kostnader. Trots att hyresgästen mer än gärna betalar.
Låter onekligen lite skevt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Plus att hyressättningen är skev, jag får sämre betalt för mina lägenheter på två och tre trappor än de i markplan eftersom hyresgästföreningen bestämt att de har ett lägre bruksvärde (jobbigt att gå i trappor) när de lägenheterna i praktiken är mer populära (mindre störningar, bättre utsikt).

Samma sak med tillval, mina hyresgäster vill välja till alla möjliga tillval men hyresgästföreningen sätter stopp eftersom de inte godkänner att jag höjer hyran för att få täckning för mina kostnader. Trots att hyresgästen mer än gärna betalar.
Jag visste inte att hyresgästföreningen hade sådan stor makt. Om vi jämför med en bostadsrätt så brukar de ligga högre i pris ju högre upp i huset de ligger.
 
Plus att hyressättningen är skev, jag får sämre betalt för mina lägenheter på två och tre trappor än de i markplan eftersom hyresgästföreningen bestämt att de har ett lägre bruksvärde (jobbigt att gå i trappor) när de lägenheterna i praktiken är mer populära (mindre störningar, bättre utsikt).

Samma sak med tillval, mina hyresgäster vill välja till alla möjliga tillval men hyresgästföreningen sätter stopp eftersom de inte godkänner att jag höjer hyran för att få täckning för mina kostnader. Trots att hyresgästen mer än gärna betalar.

Håller med.

Man har gett hyresmarknaden helt fel incitament som långsiktigt inte har gynnat vare sig hyresgäster eller hyresvärdarna. I synnerhet har man påverkat incitamenten att underhålla fastigheterna som de förtjänar. De ska stå där långt efter dåliga politiska beslut tagits av personer som inte borde ha med dessa frågor att göra.

Om du blåser lägenheter helt och sätter in nya men sämre material än original får du bättre betalt än att t ex reparera ett gammalt fiskbensmönstrat parkettgolv och platsbyggda garderober, sätta tillbaka dörrfoder och annat som gör bostäderna mer rättvisa k äldre hus. Incitamentet är att man låter förstöra stora kulturvärden för framtida generationer. Detta har pågått ända sedan 60- talet, men pågår än idag om nu någon funderar på varför många ombildade fastigheter är ”förstörda”.
 
Topp