• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vad är det du inte fattar? 😀

EA4454CB-27DA-422B-A0E8-7B9812E73597.jpeg
Det här är typ samma sak som när folk inte trodde internet skulle ändra något. Eller som när folk trodde att bilen skulle ersätta hästen.

Här kan ni se lite av hur det ser ut nu.
Jag är övertygad om att vi kommer äga flera hus per familj i framtiden och det dyra kommer inte att vara husen, det kommer att vara mark.

Det här är typ samma sak som när folk inte trodde internet skulle ändra något. Eller som när folk trodde att bilen skulle ersätta hästen.

Här kan ni se lite av hur det ser ut nu.
Jag är övertygad om att vi kommer äga flera hus per familj i framtiden och det dyra kommer inte att vara husen, det kommer att vara mark.

Ok. Vi tar bilindustrin. Där torde väl tillverkningen i det största vara helt robotifierad? Varför har det inte blivit billigare att köpa bil?

Jag är inte emot utvecklingen Per se, jag tror också att det finns många moment som kan automatiseras och göras smartare. Alltså verkligen, jag kliar mig i huvudet kring entreprenörer och underentreprenörer och en bransch som i många fall är väldigt förlegad.

Men frågan kvarstår, varför skulle det bli billigare?

Jag följer utvecklingen relativt nära och upplever att hus är iskallt. Nästan som att alla vaknade ur pandemin och insåg att man måste klippa gräset… Skämt åsido, att villor skulle gå svagt kändes ju väntat mtp energipriser och räntor. Men just nu är de så mkt svagare än brf att man undrar om folk faktiskt ändrat preferenser, eller om man inte fattat att brf kommer få kraftiga avgiftshöjningar framöver. Jag själv börjar fundera på att byta upp mig. Köpte för 1.5 år sedan så den tajmingen såklart inte topp, men köpte med utrymme att byta upp om det som nu sker skulle hända. Dessutom verkar vår bostad klarat sig bra (baserat på grannförsäljning i sep), så uppbyte hade nu varit mkt bra rent ekonomiskt. Men sedan är vår bostad också optimal i nuvarande miljö. Energieffektivt parhus i skuldfri förening som äger marken. ”Tyvärr” trivs vi jättebra och har ingen lust alls att flytta. Men kikade lite på en villa nu som alla dagar i veckan hade kostat en bra bit över 10 nyligen, säkert över 11, och högsta bud är under 8 (utgång 9). Då har det ändå bergvärme, men folk verkar helt kodat in att man inte ska ha villa nu. Som man förstår på prisläget är det inget dåligt objekt/läge.

Skulle vara kul att höra hur folk resonerar kring villa/brf. Var tog alla villaintresserade vägen? Någon mäklare som hör folk som bytt från villasug till brfsug? Pendeln verkar svängt något oerhört här i Sthlm iaf…
I har kikat lite då vi gärna flyttar från gavelradhus till fristående inom ca 5-10 år.
Det vi hör från mäklare är att säljarna i många fall lever kvar i gamla marknaden och surar över för låga bud. Saker och ting har förändrats fort och nya sätt att förhandla har kommit upp när man som köpare har bra mycket mer tid på sig.

Många vill nog sälja innan de köper när det finns risk för att man inte får sålt sitt objekt och blir sittande med båda.
Så jag tänker att det är en avvaktande marknad där det är svårt att se någon tydlig linje, mer än att det är skakigt.
Man vet vad man har men inte vad man får.

Vi ser också att objekt säljs på attraktiva gator som inte varit ute på flera år. Ibland av ägare som säljer av några av sina ”extra hus” innan de går ner för mycket.

Ja om man plockar enskilda citat kan man alltid få någon att motsäga sig själv. Jag har gått igenom prissättningen innan. Men precis så som du diskuterar gör att jag helt enkelt inte ser någon som helst nytta i att svara dig. Du får diskutera vidare med någon annan.

Vad fint att ditt hus tog fem veckor att bygga! Låter helt fantastiskt. Hej då!
Det är bara skrattretande att se hur tvärsäker du är hela tiden men i verkligheten inte har någon koll alls. Hej då!

I har kikat lite då vi gärna flyttar från gavelradhus till fristående inom ca 5-10 år.
Det vi hör från mäklare är att säljarna i många fall lever kvar i gamla marknaden och surar över för låga bud. Saker och ting har förändrats fort och nya sätt att förhandla har kommit upp när man som köpare har bra mycket mer tid på sig.

Många vill nog sälja innan de köper när det finns risk för att man inte får sålt sitt objekt och blir sittande med båda.
Så jag tänker att det är en avvaktande marknad där det är svårt att se någon tydlig linje, mer än att det är skakigt.
Man vet vad man har men inte vad man får.

Vi ser också att objekt säljs på attraktiva gator som inte varit ute på flera år. Ibland av ägare som säljer av några av sina ”extra hus” innan de går ner för mycket.
Ja precis det förstår jag. Tänkte mest om mäklarna ser att köparnas preferenser har ändrats drastiskt till förmån för brf. Under/efter Corona skulle ju alla ha villa men nu känns det som att alla de som sökte villor nu vill ha brf? (Såklart mkt överdrivet, men villor verkar iskalla men brf ändå säljbara)

Ja precis det förstår jag. Tänkte mest om mäklarna ser att köparnas preferenser har ändrats drastiskt till förmån för brf. Under/efter Corona skulle ju alla ha villa men nu känns det som att alla de som sökte villor nu vill ha brf? (Såklart mkt överdrivet, men villor verkar iskalla men brf ändå säljbara)
Säkert vissa som tänker om. För mig alldeles för kort tidsperiod för att ändra prefferens. Men jag är en sån som såg pandemin som ett litet fartgupp som jag inte brytt mig så mkt om.

Ok. Vi tar bilindustrin. Där torde väl tillverkningen i det största vara helt robotifierad? Varför har det inte blivit billigare att köpa bil?

Jag är inte emot utvecklingen Per se, jag tror också att det finns många moment som kan automatiseras och göras smartare. Alltså verkligen, jag kliar mig i huvudet kring entreprenörer och underentreprenörer och en bransch som i många fall är väldigt förlegad.

Men frågan kvarstår, varför skulle det bli billigare?
D61AA6A9-DB69-4C1A-8CEB-575BB3D3B7A4.jpeg

Har det inte blivit billigare? Utöver det, lägg till för vad för bil du får för pengarna idag. Det är billigare idag. Fanns en anledning till att det var lyx att ha två bilar förr och idag höjer ingen ett ögonbryn om någon har fler bilar än så.

Lika givande som en graf med slutår 2007.

Bilpriser sedan 60-talet då automationen började ta fart med robotar inom bilindustrin.
1960 $2,600.00
1970 $3,450.00
1980 $7,200.00
1990 $16,950.00
2000 $21,850
2008 $27,958
2013 $31,352
2018 $35,742
2021 Forcast increase 5.4%

Huspriser under samma period
1960 $12,700.00
1970 $23,450.00
1980 $68,700.00
1990 $123,000.00
2000 $119,600
2008 $238,880
2013 $289,500
2018 $385,880
2021 Forcast increase 8%

Bilar, där automation används i hög utsträckning och där bilarna blivit mycket mer teknologiskt avancerade har alltså blivit 13,4x dyrare (utan att justera för inflation)

Hus, där vi snackar om ett skal där visserligen mer exklusiva material blivit vanligare - men vi kan knappast snacka om någon massiv tekniskt utveckling - har blivit 30,7x dyrare.

Lönerna har gått upp 9,8x. Kan den skillnaden på bilpriser förklaras med teknisk utveckling och att en bil idag kanske är lite mer värd än en bil producerad på 60-talet? Dvs de har utvecklats tillräckligt mycket för att de ska ha blivit lite dyrare? Kan samma sak sägas om hus som blivit mycket dyrare? Är tekniken i hus så mycket bättre? Eller kan det vara så att automationen både lett till bättre teknik och gjort att priserna inte stuckit iväg så mycket på bilar?

Det kan även vara så att globaliseringen gjort att bilpriserna kunnat hållas nere. Automationen är alltså inte hela förklaringen.

Men som sagt, ni får gärna tro att automation inte kommer göra någon skillnad i byggsektorn.

1960 producerades 13 miljoner bilar runt om i världen. 2021 79 miljoner.
1960 började 1,2 miljoner hem byggas i usa. 2021 1,7.

Finns en del skalbarhet att hämta hem i husbyggnadsprocessen.

Sen flera andra källor som jag tappat bort på mobilen.

Men med det sagt, jag tror alltså att priserna på hus borde gå ner för att fler hus kommer kunna produceras. Jag säger inte att jag har rätt. Men för er som nu inte tror det. Varför kommer priserna på hus inte gå ner när byggandet blir mycket mer effektivt?

Produktionskostnaden är en del, men inte allt. När Stockholms stad sålt mark till byggherrarna har de knappast skänkt bort marken. Den utgör en väsentlig del av den totala kostnaden för bygget. Det har sedan inte särskilt stor koppling till marknadspriset. Byggherrarna kommer ta ut vad de kan oavsett hur låg produktionskostnad de når.

Byggherrar som projekterar nybyggnationen och kommunerna som säljer av marken kommer inte tillåta att det byggs i en sådan takt att det får negativ effekt på befintlig marknad.

Det finns en inbyggt ineffektivitet i systemet.

Kan inte se att man kommer påverka priser på nybyggnation även om produktionskostnaden går ner.

Klart att automatisering ger billigare hus att producera (vilket är coolt och intressant, jag älskar teknik).

Samtigt kan man ju också se det så att priserna hålls uppe av att alla inte vill bo i nyproduktion, särskilt inte som automatiserad byggprocesser borde medföra mindre individualisering?

Klart att automatisering ger billigare hus att producera (vilket är coolt och intressant, jag älskar teknik).

Samtigt kan man ju också se det så att priserna hålls uppe av att alla inte vill bo i nyproduktion, särskilt inte som automatiserad byggprocesser borde medföra mindre individualisering?
Automation i fabriken är bra, som du säger så blir det ju mycket verktygsbyten etc om man tillåter allt för stor avvikelse eller intrikata detaljer, men exv när vi byggde så kunde man komma med en ritning till Götenehus och hade kapat upp enligt ritning. Generellt i industri så vill man ha batchstorlek 1 för att vara flexibel/låg lagerhållning/etc men det är ju en utopi....

Men sen skall huset resas oavsett om det är lösvirke eller modulhus så kommer byggtiden att vara lång om det inte är 10 pers som bygger på huset samtidigt. Med två hvudsnickare så byggde dem vårat mellan oktober-mars, resningen tog 2 dagar...... Om jag inte missminner mig så var det 14 veckors produktionstid när vi beställde huset 2015

Senast ändrad:
Det finns ju andra delar som behövs för att producera ett hus utöver själva bygget och som är svåra att automatisera bort. Tänker på sådant som detaljplaner, bygglov, det behövs vatten, avlopp, el, vägar, fjärrvärme och annan infrastruktur runt omkring som tar tid att få på plats innan du kan komma och slå upp ditt automatiskt byggda hus på en dag, saker som jag utan att ha någon som helst data på antar har blivit dyrare och mer omfattande sedan 1960.

Själva byggfasen i ett husbygge är rätt kort i förhållande till hela processen från idé till verklighet.

Därav den mindre påverkan som automatisering av husbygget kan ha på helheten, även om det såklart bör sänka kostnaden till viss del.
Bilpriser sedan 60-talet då automationen började ta fart med robotar inom bilindustrin.
1960 $2,600.00
1970 $3,450.00
1980 $7,200.00
1990 $16,950.00
2000 $21,850
2008 $27,958
2013 $31,352
2018 $35,742
2021 Forcast increase 5.4%

Huspriser under samma period
1960 $12,700.00
1970 $23,450.00
1980 $68,700.00
1990 $123,000.00
2000 $119,600
2008 $238,880
2013 $289,500
2018 $385,880
2021 Forcast increase 8%

Bilar, där automation används i hög utsträckning och där bilarna blivit mycket mer teknologiskt avancerade har alltså blivit 13,4x dyrare (utan att justera för inflation)

Hus, där vi snackar om ett skal där visserligen mer exklusiva material blivit vanligare - men vi kan knappast snacka om någon massiv tekniskt utveckling - har blivit 30,7x dyrare.

Lönerna har gått upp 9,8x. Kan den skillnaden på bilpriser förklaras med teknisk utveckling och att en bil idag kanske är lite mer värd än en bil producerad på 60-talet? Dvs de har utvecklats tillräckligt mycket för att de ska ha blivit lite dyrare? Kan samma sak sägas om hus som blivit mycket dyrare? Är tekniken i hus så mycket bättre? Eller kan det vara så att automationen både lett till bättre teknik och gjort att priserna inte stuckit iväg så mycket på bilar?

Det kan även vara så att globaliseringen gjort att bilpriserna kunnat hållas nere. Automationen är alltså inte hela förklaringen.

Men som sagt, ni får gärna tro att automation inte kommer göra någon skillnad i byggsektorn.

1960 producerades 13 miljoner bilar runt om i världen. 2021 79 miljoner.
1960 började 1,2 miljoner hem byggas i usa. 2021 1,7.

Finns en del skalbarhet att hämta hem i husbyggnadsprocessen.

Sen flera andra källor som jag tappat bort på mobilen.

Men med det sagt, jag tror alltså att priserna på hus borde gå ner för att fler hus kommer kunna produceras. Jag säger inte att jag har rätt. Men för er som nu inte tror det. Varför kommer priserna på hus inte gå ner när byggandet blir mycket mer effektivt?

I exv Kina har dem rätt effektiva sätt att få ihop höghus. Varje våningsplan är i princip färdigbyggt i fabriken sen så "bara" staplar dem på våningsplanen.

Ett 30 våningshus tar inte många månader, men sen hur dem är i kvalitet etc låter jag vara osagt

I exv Kina har dem rätt effektiva sätt att få ihop höghus. Varje våningsplan är i princip färdigbyggt i fabriken sen så "bara" staplar dem på våningsplanen.

Ett 30 våningshus tar inte många månader, men sen hur dem är i kvalitet etc låter jag vara osagt
Tyvärr har för automatiserad produktion en förmåga att ha lite negativ inverkan på designen ;)

1666008940733.png

Senast ändrad:
Det finns ju andra delar som behövs för att producera ett hus utöver själva bygget och som är svåra att automatisera bort. Tänker på sådant som detaljplaner, bygglov, det behövs vatten, avlopp, el, vägar, fjärrvärme och annan infrastruktur runt omkring som tar tid att få på plats innan du kan komma och slå upp ditt automatiskt byggda hus på en dag, saker som jag utan att ha någon som helst data på antar har blivit dyrare och mer omfattande sedan 1960.

Själva byggfasen i ett husbygge är rätt kort i förhållande till hela processen från idé till verklighet.

Därav den mindre påverkan som automatisering av husbygget kan ha på helheten, även om det såklart bör sänka kostnaden till viss del.
Med AI kommer i princip hela den teoretiska byggprocessen kunna automatiseras.
Det går även att ta fram standardprojekt som inte kräver bygglov, dvs im du följer x och y så får du automatiskt ett bygglov inom område z.
AI kommer även kunna läsa av detaljplaner och se om alla krav är uppfyllda.
Tvivlar på att vi har bygglovshandläggare om 20 år.

Kommer snarare att vara så att AI läser av alla ansökningar och om de motsvarar kraven får du ett bygglov på fem sekunder i framtiden.

Produktionskostnaden är en del, men inte allt. När Stockholms stad sålt mark till byggherrarna har de knappast skänkt bort marken. Den utgör en väsentlig del av den totala kostnaden för bygget. Det har sedan inte särskilt stor koppling till marknadspriset. Byggherrarna kommer ta ut vad de kan oavsett hur låg produktionskostnad de når.

Byggherrar som projekterar nybyggnationen och kommunerna som säljer av marken kommer inte tillåta att det byggs i en sådan takt att det får negativ effekt på befintlig marknad.

Det finns en inbyggt ineffektivitet i systemet.

Kan inte se att man kommer påverka priser på nybyggnation även om produktionskostnaden går ner.
Säger ju det i en tidigare post. Markpriserna är det som kommer att vara av värde i framtiden. Hus kommer att vara billigare.
Du har i princip samma slutsats som mig.

Det går även att ta fram standardprojekt som inte kräver bygglov, dvs im du följer x och y så får du automatiskt ett bygglov inom område z.

Kommer snarare att vara så att AI läser av alla ansökningar och om de motsvarar kraven får du ett bygglov på fem sekunder i framtiden.
Byråkratin är väl det som är hyfsat enkelt att ge sig på för att få kortare ledtider då det är regler som vi bestämt själva, även om det tar tid att få igenom nya lagar. Handlar om politisk vilja. :)

Infra i form av vatten, avlopp, fiber, vägar och liknande kommer fortfarande ta tid och kosta pengar, även om nya metoder såklart kommer där också. Men varje ny plats att bygga hus på har olika förutsättningar.

Det jag försöker få fram är att det skiljer rätt mycket i att bygga en bil i en bilfabrik som står på en plats med likadana förutsättningar för varje bil som byggs och att bygga hus som kräver mycket jobb innan det ens går att gjuta en standardiserad grund.

AI nu också. Jag jobbar i musikbranschen och i 15 år har förståsigpåare sagt att AI kommer konkurrera ut oss. Och vet du? AI låter Forf skit, 15 år senare.

AI nu också. Jag jobbar i musikbranschen och i 15 år har förståsigpåare sagt att AI kommer konkurrera ut oss. Och vet du? AI låter Forf skit, 15 år senare.
Ja, alltså ni har fritt att tro vad ni vill. Du kan ju återkomma om 15 år och se om det ser lika löjligt ut. Musik har revolutionerats av teknik redan idag, men jag tror nog folk vill lyssna på musik gjord av andra människor även i framtiden. Tvek på att man är lika brydd om ens bygglov handlagts av en dator eller en människa.

Men du kan fundera på hur många tjänster som ersatts av digitaliseringen av deklarationen? Själv har jag ingen aning, men en hel del tjänster har nog kunnat sparats in på bara av den enkla saken.

Ja, alltså ni har fritt att tro vad ni vill. Du kan ju återkomma om 15 år och se om det ser lika löjligt ut. Musik har revolutionerats av teknik redan idag, men jag tror nog folk vill lyssna på musik gjord av andra människor även i framtiden. Tvek på att man är lika brydd om ens bygglov handlagts av en dator eller en människa.

Men du kan fundera på hur många tjänster som ersatts av digitaliseringen av deklarationen? Själv har jag ingen aning, men en hel del tjänster har nog kunnat sparats in på bara av den enkla saken.
Om 15 år har klyftorna har ökat ännu mer. Frågor på det?

Vad jag vill komma åt är att det finns något unikt i hantverk som inte kan ersättas eller automatiseras i samma utsträckning. De delar som är monotona i bilindustrin har automatiserats men design, konstruktion, utveckling (hantverk) består - detta är det dyra. När det kommer till hus har jag aldrig gått mot dig i att det finns moment som kan automatiseras/robotifieras och om bygglovshandläggning kan automatiseras är jag den första att jubla, detta är dock en löjligt liten kostnad i sammanhanget.

Vad jag vill komma åt är att det finns något unikt i hantverk som inte kan ersättas eller automatiseras i samma utsträckning. De delar som är monotona i bilindustrin har automatiserats men design, konstruktion, utveckling (hantverk) består - detta är det dyra. När det kommer till hus har jag aldrig gått mot dig i att det finns moment som kan automatiseras/robotifieras och om bygglovshandläggning kan automatiseras är jag den första att jubla, detta är dock en löjligt liten kostnad i sammanhanget.
Finns massor av saker som inte kan automatiseras om man vill ha ett hantverk. Det är definitionen av hantverk för mig, dvs en människa gör det. Det är dock inte det jag menar kommer automatiseras. Utan allt annat och om man nöjer sig med helautomatiserade byggen kan man få ner priserna rejält.

Tillbaka
Topp