Det kan finnas platser där det lämpar sig med AI men med hänsyn till vårt avlånga land med varierande klimat tror jag det blir väldigt svårt att få lönsamhet i det.
Ex. är prefab i 9 fall av 10 dyrare än platsgjutet/platsbygd såvida det inte rör sig om upprepande moment.
Det blir ytterligare ett led i kjedjan som ska ha sin marginal & dyra transporter. Anledningen till att använda prefab är främst för att få en kortare produktionstid och därmed slutföra fler projekt vilket därmed ger större intäkter även om marginalen i resp. projekt blir lägre. Givetvis är även väderskyddet en fördel vid produktion i fabrik men en enorm nackdel om det skulle vara dåligt väder vid leverans.
Jag jobbar med fastighetsutveckling och precis som många redan påtalat är byggnaden bara en del av totalkostnaden (ca 30-70% beroende markpriser, sanering, leveranser m.m)
Från råmark till färdig byggnad tar det allt mellan 4-15 år beroende på hur snabba kommunen är med att lämna planbesked, svara på granskningar, hur mycket komplikationer det är i detaljplaneskedet osv. så att prefabricera sparar förhållandevis lite tid sett till helheten.
Transport, schakt , spont, markarbeten, finsnickeri/inredningsmontage, målning, golvbeläggning m.m. tror jag kommer dröja innan AI har möjlighet att säkerställa resultatet.