• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Fast sett till andra ekonomier är vi typ mellan nr 1 och nr 5 när det gäller mest riskabla bostadsmarknaden i världen, beroende på vilken undersökning man kollar på. Så nog fan är det en hel del icke genomtänkta beslut som fattats på bostadsmarknaden.
Det finns absolut risker på den svenska bomarknaden. Det betyder fortfarande inte att priserna kan gå ner hur mycket som helst. Det skulle krävas att antingen räntorna skjuter i höjden något sjukt eller att bankerna helt slutar låna ut pengar till folk. Dvs att världen brinner.

Alternativt att andra alternativ är väldigt mycket mer gynnsamma. Också det känns oerhört långsökt i dagsläget.

Det finns absolut risker på den svenska bomarknaden. Det betyder fortfarande inte att priserna kan gå ner hur mycket som helst. Det skulle krävas att antingen räntorna skjuter i höjden något sjukt eller att bankerna helt slutar låna ut pengar till folk. Dvs att världen brinner.

Alternativt att andra alternativ är mer väldigt mycket mer gynnsamma. Också det känns långsökt i dagsläget.
Att de kan gö ner hur mycket som helst är en hyperbol. Men jag får väl förklara tydligare då. Bostadspriserna kan utan problem falla med 20,30,40,50,60 % eller mer. Vem fan vet? Japan gick de ner med över 80%. Kan stanna på 20% eller så går det ner 80 % eller så vänder det här. Det enda jag vet är att jag inte vet, men jag är inte naiv nog att säga att priserna inte kan gå ner med mer än 50%, för det är en reell möjlighet - även om folk inte vill tro det.

En nedgång på 50% skulle göra att vi är på 2012-års nivåer. Det är för mig absolut ingen omöjlighet. Blir det så? Ingen aning. Kan det bli så? Självklart!

Om någon sagt under brinnande finanskris 2008 att priserna skulle gå upp nästan 300% på fjorton år. Hur många hade trott det??

Att de kan gö ner hur mycket som helst är en hyperbol. Men jag får väl förklara tydligare då. Bostadspriserna kan utan problem falla med 20,30,40,50,60 % eller mer. Vem fan vet? Japan gick de ner med över 80%. Kan stanna på 20% eller så går det ner 80 % eller så vänder det här. Det enda jag vet är att jag inte vet, men jag är inte naiv nog att säga att priserna inte kan gå ner med mer än 50%, för det är en reell möjlighet - även om folk inte vill tro det.

En nedgång på 50% skulle göra att vi är på 2012-års nivåer. Det är för mig absolut ingen omöjlighet. Blir det så? Ingen aning. Kan det bli så? Självklart!

Om någon sagt under brinnande finanskris 2008 att priserna skulle gå upp nästan 300% på fjorton år. Hur många hade trott det??
Hur kan det gå ner mycket mer än vad det kostar att bygga nytt eller hyra? Genuint nyfiken. Det som skulle krävas skulle lämna allt i brand.

Hur kan det gå ner mycket mer än vad det kostar att bygga nytt eller hyra? Genuint nyfiken. Det som skulle krävas skulle lämna allt i brand.
BRF:er kan väl i princip gå ned till en krona, nu är det ju inte jättevanligt men runt -90 såldes ju en del BRF:er till den facila summan av en krona. Har inte koll på alla detaljer, men jag vill minnas att det rörde sig om nyproduktion och jag vill anta att det var mindre attraktiva områden, höga avgifter osv. Minst tre-fyra kompisar köpte BRF-lägenheter för en krona på den tiden.

Då fanns ju ett relativt stort överskott av bostäder i Stockholm, med många lediga hyresrätter och många tomma brf:er.

Villkor kan väl också gå ned såpass långt, om vara efterfrågan är tillräckligt låg, men det lär ju mer eller mindre aldrig hända, i alla fall inte i tillväxtorter.

Här har ni mer exempel på hur folk gamblar på marknaden.

Så där har man väl gjort i 10000år typ. Och ja, det är att gambla. Det har gått bra till ukrainakriget ungefär. Inget jag gjort själv dock.

Jag gjorde typ tvärs om, jag sålde 2008 (backade 15%) efter att jag fått igenom en 25% prutning på en nybyggd större bostadsrätt som byggföretaget inte kunde få sålt.

Tänker att det är precis så nyproduktion funkar. Självklart är det riktigt tråkigt om man fastnar mitt i en kraftig nedgång men vet inte om jag skulle kalla det att gambla? Många nyproduktion (lgh varje fall) tecknar man sig flera år innan och självklart då till den värdering som är då gällande om man måste sälja sin bostad för st föytta in i nyproduktionen. Därför är det många som sitter illa till idag som tecknat nyprod för flera år sedan men nu inte får sålt sin bef bostad till det pris som banken krävde för att bevilja lånelöftet. Även därför i princip all nyproduktionsförsäljning står helt still just nu, inget säljs för ingen vågar ta risken.

Blev långt nu men summa summarum, alltid funnits viss risk i nyproduktion pga att du köper och skriver avtal i en marknad och tillträdet sker eventuellt i en annan. Men skulle kanske inte säga att det är gambla om man inte gör det för att flippa direkt.

Det är många som spekulerat i nyproduktion utan avsikt att ens flytta in.

Samma sak hände vid andra etappen på BoO1 i Malmö. Folk som skrivit på nyproduktion fick inte sålt sitt gamla boende när det närmade sig färdigställande och övertag. En finanskris kom mellan. Bankerna var inför krisen generös med brygglån, men drog in lånelöftena när det väl var dags. Kvar satt spekulanterna med skulder.

Vet andra som har gjort bostadsresor sedan krisen 2008/2009 med lyx/ytrenoveringar där de tjänat pengar på varje affär. Mer än vad de kunnat som löntagare. Vet en som står med en osåld lyxrenoverad lägenhet som inte säljs och en annan som inte är klar. Paret har kört hårt in i kaklet. Kanske reder de ut det, men de kommer nog inte bli vinst den här gången på någon av affärerna.

Man borde införa en skattelagstiftning som motverkar kortsiktiga bostadsaffärer som inte bidrar till något gott för bostadsmarknaden. Det är min personliga åsikt. Finns länder som har en sundare syn än vad vi har haft där marknaden inte är lika dopad.

Blir det en rejäl sättning hoppas jag man sätter sig ner och sätter upp långsiktiga spelregler som gör att vi får en sundare bostadsmarknad med långsiktiga aktörer.

Det är många som spekulerat i nyproduktion utan avsikt att ens flytta in.

Samma sak hände vid andra etappen på BoO1 i Malmö. Folk som skrivit på nyproduktion fick inte sålt sitt gamla boende när det närmade sig färdigställande och övertag. En finanskris kom mellan. Bankerna var inför krisen generös med brygglån, men drog in lånelöftena när det väl var dags. Kvar satt spekulanterna med skulder.

Vet andra som har gjort bostadsresor sedan krisen 2008/2009 med lyx/ytrenoveringar där de tjänat pengar på varje affär. Mer än vad de kunnat som löntagare. Vet en som står med en osåld lyxrenoverad lägenhet som inte säljs och en annan som inte är klar. Paret har kört hårt in i kaklet. Kanske reder de ut det, men de kommer nog inte bli vinst den här gången på någon av affärerna.

Man borde införa en skattelagstiftning som motverkar kortsiktiga bostadsaffärer som inte bidrar till något gott för bostadsmarknaden. Det är min personliga åsikt. Finns länder som har en sundare syn än vad vi har haft där marknaden inte är lika dopad.

Blir det en rejäl sättning hoppas jag man sätter sig ner och sätter upp långsiktiga spelregler som gör att vi får en sundare bostadsmarknad med långsiktiga aktörer.
Jag tycker ju man borde ge pensionärer som varit folkbokförda i en villa i minst 10 år 100% avdrag på vinstskatt vid försäljning. På så vis ökar man rörligheten, då de inte behöver skatta en massa och kan använda pengarna för att bo gött i ett mindre boende under resten av pensionen. Förstår faktiskt inte varför vi inte har något sådant idag.

Historiskt sett har hyreshöjningarna varit högre än KPI och även om de inte kommer vara högre än KPI med hänsyn till den nya modell som överenskommits med Hyresgästföreningen kommer de vara högre under år med ökande KPI.
Över tid vore det märkligt om priserna på bostäder inte ökar vid hög KPI. Denna gång har KPI dock slagit hårt mot övriga omkostnader för fastigheter vilket innebär att direktavkastningen minskar men troligtvis kommer problemen vara övergående och kurvan där med fortsätta följas med ett längre perspektiv.

Edit: Kom på att jag inte förtydligade att går hyrorna upp över tid kommer även bostadspriserna att öka.

E2501039-132F-4D3D-9555-29E0707D1AEB.png

Historiskt sett har hyreshöjningarna varit högre än KPI och även om de inte kommer vara högre än KPI med hänsyn till den nya modell som överenskommits med Hyresgästföreningen kommer de vara högre under år med ökande KPI.
Över tid vore det märkligt om priserna på bostäder inte ökar vid hög KPI. Denna gång har KPI dock slagit hårt mot övriga omkostnader för fastigheter vilket innebär att direktavkastningen minskar men troligtvis kommer problemen vara övergående och kurvan där med fortsätta följas med ett längre perspektiv.

Edit: Kom på att jag inte förtydligade att går hyrorna upp över tid kommer även bostadspriserna att öka.

E2501039-132F-4D3D-9555-29E0707D1AEB.png
Priser ökar vid hög kpi om lönerna följer med. Följer inte lönerna med är det logiskt att priserna minskar, då real inkomst minskar och räntekostnader ökar. Så nej, enligt mig är det inte klart att priserna ökar bara för att kpi ökar. Det krävs löneökningar. Om löneökningarna släpar, som nu, då torde priserna gå neråt tills sett att jämvikt uppnås eller tills lönerna hunnit ikapp ökade kostnaderna.

Jag tycker ju man borde ge pensionärer som varit folkbokförda i en villa i minst 10 år 100% avdrag på vinstskatt vid försäljning. På så vis ökar man rörligheten, då de inte behöver skatta en massa och kan använda pengarna för att bo gött i ett mindre boende under resten av pensionen. Förstår faktiskt inte varför vi inte har något sådant idag.
Håller helt med. Förklaringen är ju dock rätt enkel - miljarder i uteblivna skatteintäkter.

Håller helt med. Förklaringen är ju dock rätt enkel - miljarder i uteblivna skatteintäkter.
Ta bort ränteavdraget samtidigt? 😂
Nej jag vet, det kommer aldrig ske.
Fan vad politiker är fega ändå. Önskar att de kunde göra det som är bäst på lång sikt någon enda gång.

Edit: för övrigt vill jag bara tacka alla som diskuterar i denna tråd. Min fru orkar inte diskutera dessa frågor med mig längre (ni fattar säker varför 😂)
Så tack för att jag får bolla med er, även om vi har olika syn ibland!

Lite beroende på var man bor så är även 50% nedgång ofta ändå grymt mycket pengar.

Vår tomt som inte ligger i något speciellt läge gick på över 3msek 2014. Säg att priserna går ner 50% mot nu skulle ändå betyda en hel del för att endera köpa tomt och bygga eller köpa ett nytt/gammalt hus i förort i 08. Byggkostnaderna(snitt) nu lär inte vara de 17k/kvm som det låg på 2015. Men kan säkert mycket väl gå ned till det eller lägre. Bli lär ändå mycket pengar 🙄

Senast ändrad:
Priser ökar vid hög kpi om lönerna följer med. Följer inte lönerna med är det logiskt att priserna minskar, då real inkomst minskar och räntekostnader ökar. Så nej, enligt mig är det inte klart att priserna ökar bara för att kpi ökar. Det krävs löneökningar. Om löneökningarna släpar, som nu, då torde priserna gå neråt tills sett att jämvikt uppnås eller tills lönerna hunnit ikapp ökade kostnaderna.
Fast historiskt sett har de reala löneökningarna slagit +- ett par procent år. Jag har svårt att tro att de reala löneökningarna kommer vara negativa över tid, utan följer säkert historiska mönster där bostäder blir dyrare samtidigt som allt annat blir dyrare.

Inte orimligt att priserna sjunker 10-20% ytterligare från nuvarande nivå innan de vänder upp men att de skulle bli ännu lägre än så kan jag inte få ihop. I sådant fall har vi ett bef. överutbud på bostäder och en negativ befolkningstillväxt vilket statistiken inte visar.

Senast ändrad:
Fast historiskt sett har de reala löneökningarna slagit +- ett par procent år men över tid varit när 0. Jag har svårt att tro att de reala löneökningarna kommer vara negativa över tid, utan följer säkert historiska mönster där bostäder blir dyrare samtidigt som allt annat blir dyrare.

Inte orimligt att priserna sjunker 10-20% ytterligare från nuvarande nivå innan de vänder upp men att de skulle bli ännu lägre än så kan jag inte få ihop. I sådant fall har vi ett bef. överutbud på bostäder och en negativ befolkningstillväxt vilket statistiken inte visar.
Bostadspriserna har även haft följande nivåer sett till reala ökningar:

D331C8A3-65ED-44E5-BF50-3D6CDB445C5B.png

Så det vi sett nu är kanske inte riktigt normalt.

Bostadspriserna har även haft följande nivåer sett till reala ökningar:

D331C8A3-65ED-44E5-BF50-3D6CDB445C5B.png

Så det vi sett nu är kanske inte riktigt normalt.
Där håller jag med dig till fullo 👍
Min tro är att det till stor del beror på att vi under de senaste ca 30 åren har haft stora reallöneökningar. På 70-90 talet var reallöneökningarna i princip obefintliga men eftersom inflationen var hög ökade bostadspriserna och därmed även hyrorna.
Alla fick mer betalt men blev fattigare.
För att motverka ytterligare inflation vill man såklart inte höja lönerna men på sikt tror jag att även vi fega svenskar masa oss ut på gatan för att protestera om lönerna inte följer kostnadsutvecklingen.

Där håller jag med dig till fullo 👍
Min tro är att det till stor del beror på att vi under de senaste ca 30 åren har haft stora reallöneökningar. På 70-90 talet var reallöneökningarna i princip obefintliga men eftersom inflationen var hög ökade bostadspriserna och därmed även hyrorna.
Alla fick mer betalt men blev fattigare.
För att motverka ytterligare inflation vill man såklart inte höja lönerna men på sikt tror jag att även vi fega svenskar masa oss ut på gatan för att protestera om lönerna inte följer kostnadsutvecklingen.
Realökningar kombinerat med lägre och lägre räntor is one hell of a drug

Håller med. Kan sträcka mig ännu längre. Hade inte skadat om man hade en progressiv stege där man oavsett ålder skulle kunna sälja med en obefintlig symbolisk vinstskatt om det gäller ens huvudsakliga boende där man stått skriven. Sedan borde man återinföra en fastighetsskatt som regleras om hushållen är svaga ekonomiskt. Nått pensionsålder där de inte har samma inkomster längre.

Även om man önskar sig rörlighet på bostadsmarknaden ska ingen äldre tvingas flytta från sitt hem på ålders höst. Vill de bo kvar i en stor villa eller våning där de sett sina barn växa upp med minnen från deras andra hälft som kanske inte längre finns med. Låt dom bestämma själv när det är dags.

När man planerar nya bostäder under senare år har man låtit kalkylen och fyrkantiga regler bestämma. Man har byggt små lägenheter för singelhushåll. Rivit fastigheter med större lägenheter där man funnit att boytorna har varit för stora.

Ett allmänt kommunalt fastighetsbolag tog beslutet här om året så det är inte bara privata aktörer som agerar såhär.

Sitter kommunerna och tillåter att man planerar såhär kan de knappast sedan sitta och gnälla på att det sitter äldre människor i stora gamla våningar och villor som tillhört familj och släkt. Får spekulanterna tag i dem delar de lägenheterna och bygger om husen till små bostadsrättsföreningar. Styckar av marken och bygger småhus med öppen planlösning för att optimera ytorna.

En stor del av problematiken sitter hos kommunerna. Det är inte bara på det finansiella planet det skaver.

Mäter samtliga prognosinstitut % utveckling på småhus utifrån K/T-tal eller är den någon som har verklig utveckling när man tittar på historiken? Taxeringsvärdena ökade i snitt 12% under 2021 vilket borde fått genomslag på prisutvecklingen under 2022 om K/T talet justerades först då.

Är det rimligt att ett begagnat hus ska kosta lika mycket som ett nytt menar du?
Inte det jag sa. Jag sa att det ägda alternativet inte skulle kunna tappa mycket mer i värde än vad motsvarande objekt kostar att hyra eller vad ett nytt likvärdigt boende skulle kosta att bygga nytt.

Boenden har trots allt ett värde oavsett ägandeform. Vare sig du köper det av någon och finansierar det via bank, hyr det av en tredje part eller bygger det själv för egna pengar. Det finns någon typ av substans bakom de flesta priser.

Inte det jag sa. Jag sa att det ägda alternativet inte skulle kunna tappa mycket mer i värde än vad motsvarande objekt kostar att hyra eller vad ett nytt likvärdigt boende skulle kosta att bygga nytt.

Boenden har trots allt ett värde oavsett ägandeform. Vare sig du köper det av någon och finansierar det via bank, hyr det av en tredje part eller bygger det själv för egna pengar. Det finns någon typ av substans bakom de flesta priser.
Värdet på något kan vara i princip 0. Se 90-talskrisen för exempel. Eller se Detroit under 2008 där de rev kåkar.

Värdet på något kan vara i princip 0. Se 90-talskrisen för exempel. Eller se Detroit under 2008 där de rev kåkar.

En parentes värd att nämna är dock att Detroit minskat sin befolkning från strax under två miljoner invånare, till en bit under 700.000. Det kan förstås hända här också, men deras situation är lite speciell eftersom befolkningen minskade så kraftigt på relativt kort tid

Fastighetsbolag kan gå i konkurs, folk kan fly vissa orter och världen kan gå under. Det är vad det är.

I en hyfsat normal värld så kommer folk att äga sitt boende om det är mer fördelaktigt än att hyra. Något som det många gånger fortfarande är. Därför är det svårt att se att priserna ska kunna krascha enormt som vissa vill tro. Man betalar hellre mindre än mer för saker och skulle priserna låt säga halveras så skulle ägt i de allra flesta fallen vara klart billigare än att hyra.

Det handlar om att bo för de flesta. Inte om att investera.

Fastighetsbolag kan gå i konkurs, folk kan fly vissa orter och världen kan gå under. Det är vad det är.

I en hyfsat normal värld så kommer folk att äga sitt boende om det är mer fördelaktigt än att hyra. Något som det många gånger fortfarande är. Därför är det svårt att se att priserna ska kunna krascha enormt som vissa vill tro. Man betalar hellre mindre än mer för saker och skulle priserna låt säga halveras så skulle ägt i de allra flesta fallen vara klart billigare än att hyra.

Det handlar om att bo för de flesta. Inte om att investera.
Under 90-talets fastighetskris fanns det möjlighet för bankerna att omvärdera värderingen av säkerheten för lånet (fastigheten). Den möjligheten har tagits bort genom lagstiftning. Utan en sådan regel hade man kunnat få ett extremt prisfall eftersom även de som inte behöver sälja hade kunnat tvingats att sälja av bankerna.

Idag hade en accelererande nedgång drivits av de som hade behövt sälja; skillsmässor, dödsfall, sjukdom etc. Så marknadsvolymen (antal sålda boenden) hade antagligen gått ned väldigt kraftigt så länge boendekostnaderna är hanterbara så kommer folk inte sälja med stora förluster och framförallt inte om de blir skuldsatta genom försäljningen. Eftersom enbart en mindre del drabbas så kan priserna på de objekten gå net väldigt väldigt mycket.
Om man dras in eller ej kommer bero på ens ekonomiska uthållighet.
Köpare finns alltid men i en kraftigt nedåtgående marknad är spekulanterna färre än annars.

Det är klart att det finns en botten någon stans. Det är mer sannolikt med en 20% nedgång jämfört med en 80% men att säga att det inte kan hända är lite väl starkt påstående. Särskilt inte med tanke på hur prisnivån byggts upp med stora lån och låg ränta under lång tid.

Samma sak med nyproduktion, den drivs av ekonomiska incitament och risktagande och kan i princip tvärstanna.
Vi har i Sverige väldigt höga byggkostander och betalar väldigt bra till hantverkare och byggnadsarbetare. Vad är det som säger att vi kommer fortsätta göra det? Att byggkostnadernanär vad de är hönger ju ihop med att det funnits täckning för höga nyproduktionskostnader just pga prisnivåerna.

Som sagt, detta betyder inte 80% prisfall men det betyder inte heller att det inte kan ske...

Tillbaka
Topp