• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vi har precis fotograferat vårt hus inför försäljning. Läggs ut som ”på gång” i slutet av nästa vecka och fullskalig annons runt jul. Bästa timingen? Förmodligen inte, men vi fick åtminstone väldigt fina bilder med nyfallen snö.

Medelstor stad, ”på landet”, 300 nyrenoverade m2 i södra Sverige. Blir intressant att se hur detta går :)
Vad är anledningen till att ni säljer? Om man får fråga.

Vad är anledningen till att ni säljer? Om man får fråga.
Vi har bestämt oss för att flytta till en annan stad och vill ha flytten avklarad innan hösten när skolan börjar igen. Äldsta grabben börjar ettan och vi vill att han ska få gå på den nya skolan från start.

Under normala omständigheter skulle vi sålt i sommar men nu känns det riskfyllt att behålla längre ifall priser sjunker.

Edit: Visserligen så kommer vi att köpa i samma marknad men landar eventuellt i en hyresrätt ett tag tills rätt hus dyker upp.

Vi har precis fotograferat vårt hus inför försäljning. Läggs ut som ”på gång” i slutet av nästa vecka och fullskalig annons runt jul. Bästa timingen? Förmodligen inte, men vi fick åtminstone väldigt fina bilder med nyfallen snö.

Medelstor stad, ”på landet”, 300 nyrenoverade m2 i södra Sverige. Blir intressant att se hur detta går :)
Bor själv i Trelleborg och det ser ut att vara trögt på marknaden. Dock går bra objekt fortfarande över utgångspris. Kan inte se någon särskild korrigering utöver 5-10% ner från toppen i feb/mars

Lycka till!

Bor själv i Trelleborg och det ser ut att vara trögt på marknaden. Dock går bra objekt fortfarande över utgångspris. Kan inte se någon särskild korrigering utöver 5-10% ner från toppen i feb/mars

Lycka till!
Något händer i alla fall, snittslutpriserna är ned en del i Trelleborg. https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids[]=17789&item_types[]=villa
Inte tittat på objekten mer specifikt så kan vara så att hus i det övre segmenten inte säljs medans billigare hus säljs likt innan.

Nån som har koll på när utlåtandet om Cementa kommer idag?

"Mark- och miljödomstolen meddelar dom om Cementas ansökan om ett fyraårigt tillstånd den 13 december kl 13.00."

Lite OT men intressant

Du som är på marknaden som säljare eller köpare just nu. Hur upplever du marknaden?
Vi tänkte köpa på landet utanför mindre ort i Västsverige. Generellt känns det avvaktande, få objekt ute och dåligt med bud som kommer in. Säljare verkar heller inte sugna på att släppa för de få, ibland enda bud som kommer in under utgångspriset.

Du som är på marknaden som säljare eller köpare just nu. Hur upplever du marknaden?
Jag har ju precis köpt så jag borde veta men mitt nya boende ligger utanför storstad och är dessutom lite udda. Skulle dock påstå att marknaden är ganska svag, vi gav c:a 50% av säljarnas utgångsönskning. Dock var det ju nog just det, en önskning präglad av tanken på den magiska sommaren 2021 när alla hus i området hade en rejäl peak.

Överlag dåligt intresse, de hade fått två riktigt låga bud, ett i somras och ett i höstas. Liknande objekt hade en visning med efterföljande budgivning för ett år sedan, riktigt där är vi ju uppenbarligen inte nu.

Kompisen köpte just en 2:a i Stockholm (Vasastan) för 68.000kr/kvm, det bör vara c:a 30-35% ned mot för ett år sedan om jag räknar rätt. Kanske till och med mer.

Lägenheten i sig var bra med helrätt läge och hyggligt nyrenoverat, dock ingen balkong och inte högst upp i huset. Som objekt betraktat skulle jag nog anse att det var något bättre än medel, men inget speciellt.

Dock kände han själv att han hade lite flyt, det var nog ett fynd, säljaren behövde verkligen omsätta lägenheten och det fanns ingen annan spekulant.

Vi är på jakt efter hus i en liten till mellanstor stad i södra Sverige. Kan säga att det är helt dött just nu, kanske årstiden som styr, men det verkar inte som att någon vågar lägga ut sitt hus till försäljning. Det är fortfarande budgivning på de få objekt som finns, men alltid under utropspris.

För övrigt så kommer vårt hus ut på Hemnet under dagen, ska bli intressant att följa.

Kompisen köpte just en 2:a i Stockholm (Vasastan) för 68.000kr/kvm, det bör vara c:a 30-35% ned mot för ett år sedan om jag räknar rätt. Kanske till och med mer.

Lägenheten i sig var bra med helrätt läge och hyggligt nyrenoverat, dock ingen balkong och inte högst upp i huset. Som objekt betraktat skulle jag nog anse att det var något bättre än medel, men inget speciellt.

Dock kände han själv att han hade lite flyt, det var nog ett fynd, säljaren behövde verkligen omsätta lägenheten och det fanns ingen annan spekulant.

Wow. Vill minnas att jag betalade runt 65.000kr/kvm 2012 i Vasastan.

Edit: kollade mäklarstatistik och Vasastan peakade på 126k/kvadraten i mars i år. Din kompis har gjort en otrolig affär.

Senast ändrad:

Blev lite fundersam över de låga priset så kikade lite. Själva lägenheten är säkert fin inuti men vet inte om jag skulle kalla en lägenhet som i princip ligger på järnvägen in mot centralen som bättre än medel i Vasastan (om det är den som ligger runt det slutpriset per kvm på booli). Byggnaden har legat bra under snittet tidigare också + brf har över 20milj i skulder och en stamrenovering inom några år ser det ut som. Svårt att ”lura” marknaden och göra deals.:)

Blev lite fundersam över de låga priset så kikade lite. Själva lägenheten är säkert fin inuti men vet inte om jag skulle kalla en lägenhet som i princip ligger på järnvägen in mot centralen som bättre än medel i Vasastan (om det är den som ligger runt det slutpriset per kvm på booli). Byggnaden har legat bra under snittet tidigare också + brf har över 20milj i skulder och en stamrenovering inom några år ser det ut som. Svårt att ”lura” marknaden och göra deals.:)
Inte den:)

Jag har inte sett lägenheten men det var min första fråga, "ligger den på järnvägen eller?"

Jag gjorde en jäkla massa beräkningar för någon vecka sedan, där jag tog inflationsjusterade löner och fastighetspriser kombinerat med räntenivå.
Utifrån detta så ska vi ha minst ett prisfall på 30 % för att komma ner till medianen för vad vi vill lägga för procentuell del av vår inkomst på boende.
Ska vi ner till medelnivån ska det ner mellan 40-50%.

Men vad tror vi? Vill folk lägga typ 40-50% av disponibel inkomst på boendet? Eller vad vill ni här i tråden lägga på boendet per månad?

Jag gjorde en jäkla massa beräkningar för någon vecka sedan, där jag tog inflationsjusterade löner och fastighetspriser kombinerat med räntenivå.
Utifrån detta så ska vi ha minst ett prisfall på 30 % för att komma ner till medianen för vad vi vill lägga för procentuell del av vår inkomst på boende.

Men vad tror vi? Vill folk lägga typ 40-50% av disponibel inkomst på boendet? Eller vad vill ni här i tråden lägga på boendet per månad?
Senaste åren har ju det varit en väldigt låg andel av disponibla inkomsten som har lagts. Folk vill nog inte lägga mer men har plats för att göra det och skulle gissa på att annat får väljas bort till gagn för boende :D

Vi är väl inne på att behöva lägga runt 30% och det känns som ganska mycket.

Nu kan jag bara svara för mig själv men jag hade kunnat lagt högre andel på boende än 30-40% jämfört med att hyra för lite mindre men inte kunna bo i det område/boendet jag själv vill.

Hade det funnits vettiga hyresalternativ hade det såklart varit ett alternativ för många men nu finns inte det för majoriteten av de som vill bo i Stockholm tex.

Vi är väl inne på att behöva lägga runt 30% och det känns som ganska mycket.
Som jag har förstått det är vi nu över 30 % som helhet (vissa län mycket högre)

Skulle vi lägga 30 % lägger vi näst högst i hela Europa och det är även när boenden måste lägga 30 % som det har lett till problem på bostadsmarknaden.

Grattis!
Nu och ett tag framöver är det nog ovanligt stor chans att fynda även om de flesta objekt inte är fynd. Att köpa av någon som behöver sälja samt våga köpa det ingen annan bjuder på är nog mkt viktigare än att pricka botten i statistiken, om man vill göra bra affär. Men man ska såklart komma ihåg att det är väldigt jobbiga öden som folk som måste sälja nu får, och kanske drabbas för livet. Men det blir ju inte heller bättre av att ingen köper trots allt.

Som jag har förstått det är vi nu över 30 % som helhet (vissa län mycket högre)

Skulle vi lägga 30 % lägger vi näst högst i hela Europa och det är även när boenden måste lägga 30 % som det har lett till problem på bostadsmarknaden.
Jag tycker det är helt vansinniga belopp vi landar på. Men marknaden tycker tydligen fortsatt annorlunda i vissa objekt vi kikat på.

Jag tycker det är helt vansinniga belopp vi landar på. Men marknaden tycker tydligen fortsatt annorlunda i vissa objekt vi kikat på.
Så var det i Japan också när det kejserliga palatset var värt mer än hela Californien ;) Sen var det inte det längre.
1671181063886.png

Ska vi ner till medelnivån ska det ner mellan 40-50%. Men vad tror vi? Vill folk lägga typ 40-50% av disponibel inkomst på boendet? Eller vad vill ni här i tråden lägga på boendet per månad?
Handlar väl om ett livsperspektiv? Om man tror räntan kommer vara 4+% för evigt lär man inte köpa nu? Om man däremot tror den faller ner om ett år eller så, och priserna då vänder upp, så köper man ju med en förväntad lägre kostnad samt ökad nettoförmögenhet.

Jag och tjejen har letat bostad i ett år ungefär, inte med behov av att flytta men vi är sugna på att flytta till något större. Vi är glada att vi inte köpte något under våren.

Vi ser dock att många bostäder ligger till salu för samma pris som i våras, men dessa lägenheterna säljs aldrig.

Min uppfattning är att många håller på sina bostäder, samt att många försäljningar inte går hela vägen p.g.a. klausuler som alla banker kräver nu när man har en egen bostad man måste sälja.

Därmed är det inte många affärer som faktiskt sker, trots att det finns massor av lägenheter ute till försäljning, där majoritete när "på förhand".

Senast ändrad:
Jag och tjejen har letat bostad i ett år ungefär, inte med behov av att flytta men vi är sugna på att flytta till något större. Vi är glada att vi inte köpte något under våren.

Vi ser dock att många bostäder ligger till salu för samma pris som i våras, men dessa lägenheterna säljs aldrig.

Min uppfattning är att många håller på sina bostäder, samt att många försäljningar inte går hela vägen p.g.a. klausuler som alla banker kräver nu när man har en egen bostad man måste sälja.

Därmed är det inte många affärer som faktiskt sker, trots att det finns massor av lägenheter ute till försäljning, där majoritete när "på förhand".
Hemnet är en chimär, man ser flera objekt som ligger kvar med ojusterade priser för att minst en köpare ska tycka att denne gör en bra affär om priset trycks ner 10%. Hemnet har aldrig strävat efter att spegla verkligheten.

Senast ändrad:
Handlar väl om ett livsperspektiv? Om man tror räntan kommer vara 4+% för evigt lär man inte köpa nu? Om man däremot tror den faller ner om ett år eller så, och priserna då vänder upp, så köper man ju med en förväntad lägre kostnad samt ökad nettoförmögenhet.
Känns väl ganska osannolikt med lägre räntor såvida inte marknaden hamnar i mer eller mindre fritt fall. Ganska lång till 2% från nuvarande uppmätta inflationsnivåer. Missförstå inte detta som att jag menar att räntorna kommer vara fortsatt höga framöver. Jag tror mer på hög volatilitet i både räntenivåer och inflationsmått.

Känns väl ganska osannolikt med lägre räntor såvida inte marknaden hamnar i mer eller mindre fritt fall. Ganska lång till 2% från nuvarande uppmätta inflationsnivåer. Missförstå inte detta som att jag menar att räntorna kommer vara fortsatt höga framöver. Jag tror mer på hög volatilitet i både räntenivåer och inflationsmått.
Time will tell. Men om man inte tror på lägre räntor kan man nog avvakta med bostadsköp (ur spekulationsmening).

Hur som tror jag att dagens köpare tror att räntorna kommer falla tillbaka inom en överskådlig framtid, och därmed även boendekostnaden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp