• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

När det kommer till fritidshus så
är det naturligtvis inte alla försäljningar som sker för att man måste sälja. Det kommer säkert komma ut färre objekt till våren för många håller nog på sina hus, men en del säljs ju av andra anledningar. Man skiljer sig, dör, etc etc. Framför allt tror jag antalet spekulanter på objekten kommer vara avsevärt färre. Man lägger kanske sommarhusdrömmen på hyllan ett tag. Den som lever får se 😃

Finns nog olika typer av fritidsboende. Många fritidshus har funnits i släkt och familjer i årtionden så jag tror inte dessa är särskilt känsliga. Lär inte komma ut på marknaden oavsett ekonomiskt läge om det inte uppstår en fejd i familjen. De lär ju vara lågt belånade och avbetalda sedan länge. Att de skulle sälja i sämre tider är nog inte tänkbart. I så fall en intern affär inom familj/släkt.

Sedan finns det säkert en del som har köpt på sig fritidsboende som utnyttjas mer sällan till höga priser under senare år. Mer spekulationsköp. T ex en lägenhet eller hus i fjällen. Tror det är den typen av fritidsboende som ryker.
Lägenheter och hus i fjällen är nog mest känsligt. Inte sällan har ägarna redan villa och fritidshus redan när dom köpte i fjällen.
Bilar, säkert även båt och allt kostar.
Några byggentreprenörer i fjällvärlden har redan gått i konkurs och det är rejält jobbigt för alla berörda. Fritidshus utomlands kan men behöver inte vara i samma kategori som de i fjällvärlden.

Lägenheter och hus i fjällen är nog mest känsligt. Inte sällan har ägarna redan villa och fritidshus redan när dom köpte i fjällen.
Bilar, säkert även båt och allt kostar.
Några byggentreprenörer i fjällvärlden har redan gått i konkurs och det är rejält jobbigt för alla berörda. Fritidshus utomlands kan men behöver inte vara i samma kategori som de i fjällvärlden.

Tror det är som du skriver. En fjällstuga eller lägenhet är något de köper utöver sitt vanliga boende. Det är samma sak med sportbilar och båtar och annat som ingen behöver men är ”nice to have”.

Utomlandsboende verkar ha stått högt i kurs på senare år. Folk har vant sig vid billiga flyg. På sina håll finns det en internationell marknad som kanske kan rädda prisbilden, men det förutsätter ju att det inte är en global ekonomisk kris. Då sitter de med ett utlandsboende som de får sköta på distans med allt vad det innebär i Sydeuropa. Tror det kan ta lång tid att sälja vissa utlandsboende. Risken är ett man blir sittande med ett. Bara hoppas att folk inte har dem högt belånade.

981BD351-E7AC-4ED3-A2F4-F8EC4162F2D5.png

20% ner sa de. Stockholm är där och några andra också på villor. Nu det vänder då? 😂
Minns att min morsa sa att vi var dumma som väntade 2021 med att köpa för att vi tyckte marknaden var galen. Nu tycker hon inte man ska köpa istället.. så nu ska vi köpa!

Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..
Som marknaden varit de senaste åren så är 20% ner mer av en korrigering än en krasch. Men cred för att du försöker göra det mer dramatiskt än vad det är.

Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..

Min uppfattning är att det gick ner mer på 90-talet.
”Livet forstås baglæns, men må leves forlæns.”
Så sa Soren Kierkegaard och det stämmer väl när man ser tillbaka, medans det pågick på 90-talet förstod man faktiskt ingenting av olika anledningar(jag var helt enkelt inte berörd iom att jag hade börjat plugga igen just som krisen tog fart).
Min bild är att värden formligen raderades ut, företag gick i konkurs och lägenheter tappade 20-50-90 %(beroende på vart, CBD/malmar, närförort, ytterområde) i värde vilket inte drabbar ägaren förrän den dag hen var tvungen sälja och alla som av olika orsaker kunde sitta still klarade sig den gången, de som råkade illa ut vill ingen höra på i efterhand eftersom vi alla vill vara vinnare, det ligger i människans natur.
Jag har träffat och känt både överlevare, vinnare och förlorare och förlorarna har livet inte varit snällt mot.

Senast ändrad:
Så sa Soren Kierkegaard och det stämmer väl när man ser tillbaka, medans det pågick på 90-talet förstod man faktiskt ingenting av olika anledningar(jag var helt enkelt inte berörd iom att jag hade börjat plugga igen just som krisen tog fart).
Min bild är att värden formligen raderades ut, företag gick i konkurs och lägenheter tappade 20-50-90 %(beroende på vart, CBD/malmar, närförort, ytterområde) i värde vilket inte drabbar ägaren förrän den dag hen var tvungen sälja och alla som av olika orsaker kunde sitta still klarade sig den gången, de som råkade illa ut vill ingen höra på i efterhand eftersom vi alla vill vara vinnare, det ligger i människans natur.
Jag har träffat och känt både överlevare, vinnare och förlorare och förlorarna har livet inte varit snällt mot.

Mitt minne från den tiden är att det nog ofta var betydligt mer än 20 procent på ett år men beror ju lite på var och hur.
En kompis byggde en bit utanför Stockholm i skogen precis när bubblan sprack då.
Dom andra tre tomterna köpte en liten byggfirma oh smällde upp kataloghus precis när det sket sig och gick i konkurs.
Husen såldes på exekutiv auktion för drygt en fjärdedel av vad tomt och hus hade kostat vilket nog var en massiv förlust för banken.
Då var det tur att vi hade rika skattebetalare som kunde hjälpa bankerna med deras enorma förluster.

Jag kan nog hålla med dig, jag har många bekanta som köpte bostäder för otroligt låga summor på den tiden, och några som lyckades köpa det som nu är attraktiva BRF-lägenheter för en krona per lägenhet.

Dock antar jag att man, i alla fall i de flesta storstadsregioner, har en helt annan efterfrågan på bostäder nu idag än man hade då? Jag arbetar med fastigheter och kollegorna som var med på den tiden har ju berättat att man hade en hel del lediga lägenheter, kanske inte på de mest populära adresserna men i normala stockholmsförorter som Bromma, Järfälla, Solna med mera.

Så ser det ju inte alls ut idag, nu är det påtaglig bostadsbrist i alla storstadsregioner. Just det ämnet har vi ju haft uppe för diskussion tidigare i denna tråd men jag tror fortsatt att det finns faktorer som mer eller mindre omöjliggör att satta situation uppstår.

Här är en lite intressant artikel på temat 90-talskris;

• Like
Reactions: PJZ
Jag kan nog hålla med dig, jag har många bekanta som köpte bostäder för otroligt låga summor på den tiden, och några som lyckades köpa det som nu är attraktiva BRF-lägenheter för en krona per lägenhet.

Dock antar jag att man, i alla fall i de flesta storstadsregioner, har en helt annan efterfrågan på bostäder nu idag än man hade då? Jag arbetar med fastigheter och kollegorna som var med på den tiden har ju berättat att man hade en hel del lediga lägenheter, kanske inte på de mest populära adresserna men i normala stockholmsförorter som Bromma, Järfälla, Solna med mera.

Så ser det ju inte alls ut idag, nu är det påtaglig bostadsbrist i alla storstadsregioner. Just det ämnet har vi ju haft uppe för diskussion tidigare i denna tråd men jag tror fortsatt att det finns faktorer som mer eller mindre omöjliggör att satta situation uppstår.

Och idag motsvarar fem miljarder 0,015% av de totala bolåneskulderna vi har. Dvs, det kommer bli fler som har större skulder innan detta är över.

Senast ändrad:
Och idag motsvarar fem miljarder 0,015% av de totala bolånekunderna vi har. Dvs, det kommer bli fler som har större skulder innan detta är över.
Ibland går det upp och ibland går det ner. De flesta kan trots allt hantera det. Priserna är just nu på typ 2021 års nivåer.

Köper man för att bo och har ekonomiskt utrymme spelar det ingen roll när man köper en bostad. Väl inne i bostadsmarknaden följer man bara med i konjunkturerna. Köper och säljer dyrt eller billigt.

Det har jag gjort flertalet gånger på aktiemarknaden när saker har sett attraktiva ut. Bostadsmarknaden har inte sett attraktiv ut på över tio år. Men snart så..
Den kommer inte att vara mer attraktivt än på tio år. Den utvecklingen kommer inte att utraderas. Det vågar jag lova.

Sedan så kanske du har bättre resurser nu än tidigare vilket gör det mer attraktivt för dig. Men då pratar vi om dina möjligheter snarare än marknaden.

Jag gjorde en liten graf över värdeindikationen under de senaste två åren på vår lägenhet som vi får från Booli en gång i månaden.

Den börjar på 3,530,000 kr i januari 2020. Toppen var på 4,310,000 kr i april 2022.

Värdeindikation_2020-2022.JPG

Bostadsbristen hänger direkt ihop med arbetstillfällen vilket kräver att företagen går bra vilket förutsätter balans mellan intäkter och kostnader. Det är ett skrangligt bygge där obalans initialt ger någon fördel för att sedan ta med sig vederbörande i fallet om det vill sig illa. Den gemensamma nämnaren för de som klarat sig är att dom haft marginaler, kort sagt eget kapital. Nya förutsättningar driver på utvecklingen och affärsidéer som tidigare var lönsamma ersätts med nya.

Den kommer inte att vara mer attraktivt än på tio år. Den utvecklingen kommer inte att utraderas. Det vågar jag lova.

Sedan så kanske du har bättre resurser nu än tidigare vilket gör det mer attraktivt för dig. Men då pratar vi om dina möjligheter snarare än marknaden.
Tur att jag själv kan göra mina val och avgöra när något är tillräckligt attraktivt utifrån mina egna parametrar ;)

• Like
Reactions: PJZ
Det är SM i bortförklaring jämt från de som sitter på hyresgästhyllan och väntar. Det går alltid att vänta lite till.
Priserna är trots allt lägre än för ett år sedan. Och de kan säkert falla lite till. Det är dock svårt att pricka topp/botten oavsett om man är köpare eller säljare.

Boende borde handla om boende. Inte om potentiella vinnare och förlorare. Fick man önska något gällande marknaden så är det väl att den stabiliserar sig. Det vore bäst för alla. Något som jag också tror kommer att hända.

Absolut. Jag tyckte mest bara att det var värt att bemöta ditt konstaterande om en bostadskrasch och att marknaden är mer attraktiv än på tio år.
Tycker inte jag sa att den var mer attraktiv än på tio år, utan snart så kanske. Oavsett så bestämde vi oss förra året för var vi skulle bo och det börjar blir dags. Har aldrig sett nyttan av att betala för en brf, då det är som att betala för ett hyreskontrakt för mig, har kört pengarna på börsen istället. Aldrig haft problem att få ett hyreskontrakt där jag bor (ej Stockholm)

Det är SM i bortförklaring jämt från de som sitter på hyresgästhyllan och väntar. Det går alltid att vänta lite till.
Aldrig varit intresserad av att betala för en brf. Kört pengarna på börsen istället. Varför betala för en brf när man kan få en hyresrätt i ett bra område med rätt kontakter?

Tycker inte jag sa att den var mer attraktiv än på tio år, utan snart så kanske. Oavsett så bestämde vi oss förra året för var vi skulle bo och det börjar blir dags. Har aldrig sett nyttan av att betala för en brf, då det är som att betala för ett hyreskontrakt för mig, har kört pengarna på börsen istället. Aldrig haft problem att få ett hyreskontrakt där jag bor (ej Stockholm)
Bra med tydlighet. Marknaden ska falla enormt mycket mer på kort tid för att vi ska nå dit. Men vem vet.. Än så länge så är priserna på typ fjolårets nivå.

Det finns uppsidor med allt. Det handlar bara om preferenser.

Behöver väl inte vara tyvärr? Jag hoppas att ni hittar ett boende som ni trivs med. Något som man kan lyckas med i de flesta marknader. Både igår, idag och imorgon.
Hehe ja, är det som nu är det bara kul. Men om priserna skulle gå upp med 50% kommande halvåret måste vi ju köpa ändå 🤷‍♂️

Tillbaka
Topp