Låter ju iofs rimligt!Visst finns det många varianter men ofta är fritidshus ärvda och/eller samägda vilket gör att de inte är det första man gör sig av med om det blir tight.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter ju iofs rimligt!Visst finns det många varianter men ofta är fritidshus ärvda och/eller samägda vilket gör att de inte är det första man gör sig av med om det blir tight.
Lägenheter och hus i fjällen är nog mest känsligt. Inte sällan har ägarna redan villa och fritidshus redan när dom köpte i fjällen.Finns nog olika typer av fritidsboende. Många fritidshus har funnits i släkt och familjer i årtionden så jag tror inte dessa är särskilt känsliga. Lär inte komma ut på marknaden oavsett ekonomiskt läge om det inte uppstår en fejd i familjen. De lär ju vara lågt belånade och avbetalda sedan länge. Att de skulle sälja i sämre tider är nog inte tänkbart. I så fall en intern affär inom familj/släkt.
Sedan finns det säkert en del som har köpt på sig fritidsboende som utnyttjas mer sällan till höga priser under senare år. Mer spekulationsköp. T ex en lägenhet eller hus i fjällen. Tror det är den typen av fritidsboende som ryker.
Lägenheter och hus i fjällen är nog mest känsligt. Inte sällan har ägarna redan villa och fritidshus redan när dom köpte i fjällen.
Bilar, säkert även båt och allt kostar.
Några byggentreprenörer i fjällvärlden har redan gått i konkurs och det är rejält jobbigt för alla berörda. Fritidshus utomlands kan men behöver inte vara i samma kategori som de i fjällvärlden.
Som marknaden varit de senaste åren så är 20% ner mer av en korrigering än en krasch. Men cred för att du försöker göra det mer dramatiskt än vad det är.![]()
20% ner sa de. Stockholm är där och några andra också på villor. Nu det vänder då?
Minns att min morsa sa att vi var dumma som väntade 2021 med att köpa för att vi tyckte marknaden var galen. Nu tycker hon inte man ska köpa istället.. så nu ska vi köpa!
Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..
Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..
Min uppfattning är att det gick ner mer på 90-talet.
”Livet forstås baglæns, men må leves forlæns.”
Så sa Soren Kierkegaard och det stämmer väl när man ser tillbaka, medans det pågick på 90-talet förstod man faktiskt ingenting av olika anledningar(jag var helt enkelt inte berörd iom att jag hade börjat plugga igen just som krisen tog fart).
Min bild är att värden formligen raderades ut, företag gick i konkurs och lägenheter tappade 20-50-90 %(beroende på vart, CBD/malmar, närförort, ytterområde) i värde vilket inte drabbar ägaren förrän den dag hen var tvungen sälja och alla som av olika orsaker kunde sitta still klarade sig den gången, de som råkade illa ut vill ingen höra på i efterhand eftersom vi alla vill vara vinnare, det ligger i människans natur.
Jag har träffat och känt både överlevare, vinnare och förlorare och förlorarna har livet inte varit snällt mot.
Jag kan nog hålla med dig, jag har många bekanta som köpte bostäder för otroligt låga summor på den tiden, och några som lyckades köpa det som nu är attraktiva BRF-lägenheter för en krona per lägenhet.Min uppfattning är att det gick ner mer på 90-talet.
”Livet forstås baglæns, men må leves forlæns.”
Så sa Soren Kierkegaard och det stämmer väl när man ser tillbaka, medans det pågick på 90-talet förstod man faktiskt ingenting av olika anledningar(jag var helt enkelt inte berörd iom att jag hade börjat plugga igen just som krisen tog fart).
Min bild är att värden formligen raderades ut, företag gick i konkurs och lägenheter tappade 20-50-90 %(beroende på vart, CBD/malmar, närförort, ytterområde) i värde vilket inte drabbar ägaren förrän den dag hen var tvungen sälja och alla som av olika orsaker kunde sitta still klarade sig den gången, de som råkade illa ut vill ingen höra på i efterhand eftersom vi alla vill vara vinnare, det ligger i människans natur.
Jag har träffat och känt både överlevare, vinnare och förlorare och förlorarna har livet inte varit snällt mot.
Och idag motsvarar fem miljarder 0,015% av de totala bolåneskulderna vi har. Dvs, det kommer bli fler som har större skulder innan detta är över.Jag kan nog hålla med dig, jag har många bekanta som köpte bostäder för otroligt låga summor på den tiden, och några som lyckades köpa det som nu är attraktiva BRF-lägenheter för en krona per lägenhet.
Dock antar jag att man, i alla fall i de flesta storstadsregioner, har en helt annan efterfrågan på bostäder nu idag än man hade då? Jag arbetar med fastigheter och kollegorna som var med på den tiden har ju berättat att man hade en hel del lediga lägenheter, kanske inte på de mest populära adresserna men i normala stockholmsförorter som Bromma, Järfälla, Solna med mera.
Så ser det ju inte alls ut idag, nu är det påtaglig bostadsbrist i alla storstadsregioner. Just det ämnet har vi ju haft uppe för diskussion tidigare i denna tråd men jag tror fortsatt att det finns faktorer som mer eller mindre omöjliggör att satta situation uppstår.
Här är en lite intressant artikel på temat 90-talskris;
![]()
Skulder på närmare fem miljarder efter förra bostadskrisen
Många svenskar lever fortfarande med skulder kvar efter den stora bostadskraschen på 90-talet. Flest av dem bor i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Mewww.aftonbladet.se
Ibland går det upp och ibland går det ner. De flesta kan trots allt hantera det. Priserna är just nu på typ 2021 års nivåer.Och idag motsvarar fem miljarder 0,015% av de totala bolånekunderna vi har. Dvs, det kommer bli fler som har större skulder innan detta är över.
Japp. Synd att det räcker med att en relativt liten del inte kan hantera det för att allt ska rasa.Ibland går det upp och ibland går det ner. De flesta kan trots allt hantera det. Priserna är just nu på typ 2021 års nivåer.
Tror inte du behöver oroa dig för marknaden i stort. Personliga tragedier är tråkiga men de inträffar. Marknaden lär klara en tillbakagång till 2020 eller 2021 års nivåer.Japp. Synd att det räcker med att en relativt liten del inte kan hantera det för att allt ska rasa.
Du behöver sluta analysera och exekveraJapp. Synd att det räcker med att en relativt liten del inte kan hantera det för att allt ska rasa.
Det har jag gjort flertalet gånger på aktiemarknaden när saker har sett attraktiva ut. Bostadsmarknaden har inte sett attraktiv ut på över tio år. Men snart så..Du behöver sluta analysera och exekvera
Givet att inget skall göras förhastat men någon gång får man take the plunge
Den kommer inte att vara mer attraktivt än på tio år. Den utvecklingen kommer inte att utraderas. Det vågar jag lova.Det har jag gjort flertalet gånger på aktiemarknaden när saker har sett attraktiva ut. Bostadsmarknaden har inte sett attraktiv ut på över tio år. Men snart så..
Bostadsbristen hänger direkt ihop med arbetstillfällen vilket kräver att företagen går bra vilket förutsätter balans mellan intäkter och kostnader. Det är ett skrangligt bygge där obalans initialt ger någon fördel för att sedan ta med sig vederbörande i fallet om det vill sig illa. Den gemensamma nämnaren för de som klarat sig är att dom haft marginaler, kort sagt eget kapital. Nya förutsättningar driver på utvecklingen och affärsidéer som tidigare var lönsamma ersätts med nya.Jag kan nog hålla med dig, jag har många bekanta som köpte bostäder för otroligt låga summor på den tiden, och några som lyckades köpa det som nu är attraktiva BRF-lägenheter för en krona per lägenhet.
Dock antar jag att man, i alla fall i de flesta storstadsregioner, har en helt annan efterfrågan på bostäder nu idag än man hade då? Jag arbetar med fastigheter och kollegorna som var med på den tiden har ju berättat att man hade en hel del lediga lägenheter, kanske inte på de mest populära adresserna men i normala stockholmsförorter som Bromma, Järfälla, Solna med mera.
Så ser det ju inte alls ut idag, nu är det påtaglig bostadsbrist i alla storstadsregioner. Just det ämnet har vi ju haft uppe för diskussion tidigare i denna tråd men jag tror fortsatt att det finns faktorer som mer eller mindre omöjliggör att satta situation uppstår.
Här är en lite intressant artikel på temat 90-talskris;
![]()
Skulder på närmare fem miljarder efter förra bostadskrisen
Många svenskar lever fortfarande med skulder kvar efter den stora bostadskraschen på 90-talet. Flest av dem bor i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Mewww.aftonbladet.se
Tur att jag själv kan göra mina val och avgöra när något är tillräckligt attraktivt utifrån mina egna parametrarDen kommer inte att vara mer attraktivt än på tio år. Den utvecklingen kommer inte att utraderas. Det vågar jag lova.
Sedan så kanske du har bättre resurser nu än tidigare vilket gör det mer attraktivt för dig. Men då pratar vi om dina möjligheter snarare än marknaden.
Absolut. Jag tyckte mest bara att det var värt att bemöta ditt konstaterande om en bostadskrasch och att marknaden är mer attraktiv än på tio år.Tur att jag själv kan göra mina val och avgöra när något är tillräckligt attraktivt utifrån mina egna parametrar![]()
Det är SM i bortförklaring jämt från de som sitter på hyresgästhyllan och väntar. Det går alltid att vänta lite till.Absolut. Jag tyckte mest bara att det var värt att bemöta ditt konstaterande om en bostadskrasch och att marknaden är mer attraktiv än på tio år.
Priserna är trots allt lägre än för ett år sedan. Och de kan säkert falla lite till. Det är dock svårt att pricka topp/botten oavsett om man är köpare eller säljare.Det är SM i bortförklaring jämt från de som sitter på hyresgästhyllan och väntar. Det går alltid att vänta lite till.
Tycker inte jag sa att den var mer attraktiv än på tio år, utan snart så kanske. Oavsett så bestämde vi oss förra året för var vi skulle bo och det börjar blir dags. Har aldrig sett nyttan av att betala för en brf, då det är som att betala för ett hyreskontrakt för mig, har kört pengarna på börsen istället. Aldrig haft problem att få ett hyreskontrakt där jag bor (ej Stockholm)Absolut. Jag tyckte mest bara att det var värt att bemöta ditt konstaterande om en bostadskrasch och att marknaden är mer attraktiv än på tio år.
Aldrig varit intresserad av att betala för en brf. Kört pengarna på börsen istället. Varför betala för en brf när man kan få en hyresrätt i ett bra område med rätt kontakter?Det är SM i bortförklaring jämt från de som sitter på hyresgästhyllan och väntar. Det går alltid att vänta lite till.
Bra med tydlighet. Marknaden ska falla enormt mycket mer på kort tid för att vi ska nå dit. Men vem vet.. Än så länge så är priserna på typ fjolårets nivå.Tycker inte jag sa att den var mer attraktiv än på tio år, utan snart så kanske. Oavsett så bestämde vi oss förra året för var vi skulle bo och det börjar blir dags. Har aldrig sett nyttan av att betala för en brf, då det är som att betala för ett hyreskontrakt för mig, har kört pengarna på börsen istället. Aldrig haft problem att få ett hyreskontrakt där jag bor (ej Stockholm)
Måste tyvärr köpa oavsett hur marknaden går i år eller senast nästa årBra med tydlighet. Marknaden ska falla enormt mycket mer på kort tid för att vi ska nå dit. Men vem vet..
Det finns uppsidor med allt. Det handlar bara om preferenser.
Behöver väl inte vara tyvärr? Jag hoppas att ni hittar ett boende som ni trivs med. Något som man kan lyckas med i de flesta marknader. Både igår, idag och imorgon.Måste tyvärr köpa oavsett hur marknaden går i år eller senast nästa år![]()
Hehe ja, är det som nu är det bara kul. Men om priserna skulle gå upp med 50% kommande halvåret måste vi ju köpa ändåBehöver väl inte vara tyvärr? Jag hoppas att ni hittar ett boende som ni trivs med. Något som man kan lyckas med i de flesta marknader. Både igår, idag och imorgon.
Det lär de inte göra. Lika lite som falla 50%.Hehe ja, är det som nu är det bara kul. Men om priserna skulle gå upp med 50% kommande halvåret måste vi ju köpa ändå![]()
Kan du inte byta till en annan hyresrätt? Finns det inte i ert nya område?Hehe ja, är det som nu är det bara kul. Men om priserna skulle gå upp med 50% kommande halvåret måste vi ju köpa ändå![]()