• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Fundera som nämnts av andra redan om ni orkar ”styla” bostaden många gånger. Det är som sagt toppen att de hört av sig, då vet ni att ni har en förmodad köpare iaf. En till och det blir budgivning.

Däremot kan det vara bra att tänka på om tänkbart bud som kan komma. Vissa mäklare vill inför visningen ha med ett köp-loss-pris. Jag själv blev pressad till ett sånt pris, fick bud på det, tackade nej. Jag blev typ hånad för både att tacka nejet samt mitt förslag på morot, när mäklaren skulle få 10% på allt över. ”Då kan vi skita i det”. Hon tyckte det var ett hån. Vi hamnade 500k över köp-loss-priset och 200k över morotsnivån.

Jag har alltid gillat tanken att låta flera kolla och då och där få ett marknadspris utifrån den planerade visningen och kommande budgivningen. Idag är det kanske inte lika bra? Idag kanske man kan bli låst om ingen kommer med första budet och därmed blir fler negativt inställda och backar undan. Ett förbud kan ge folk förhoppningen att det köpt något framför näsan på andra. Trots allt är säljmarknaden inte lika het idag.

Det här är strategitänk där man inte vet vad som hade varit bäst. Hur viktigt är säljet? Har nya köpts? Långt bort? Har ni bra marginal? Flytt till dyrare?
@zeke_varg @alfgren @OskiP fortsätter diskussionen om att visa huset före officiell visning här.

Vi bor ganska avskalat redan så själva städningen inför en visning känns inte så farligt. Jag gillar också tanken på att låta fler kolla men om det skulle komma in ett bud på utgångspris + 10% nu så skulle vi nog ta det, även om vi inte sitter i sjön på något sätt. Vi har inte hittat en ny bostad än utan tänkte sälja först och köpa sen. Med väldigt goda marginaler bör tilläggas, så egentligen är det ingenting som talar för att sälja före visning förutom smidigheten då.

Har sett att vissa säljare väljer att visa bud på bostaden redan inför visning. Ibland så tänker jag att det kan vara otaktiskt som säljare då det kan sänka förhoppningarna hos potentiella köpare som t.o.m. hoppar över visningen?

@zeke_varg @alfgren @OskiP fortsätter diskussionen om att visa huset före officiell visning här.

Vi bor ganska avskalat redan så själva städningen inför en visning känns inte så farligt. Jag gillar också tanken på att låta fler kolla men om det skulle komma in ett bud på utgångspris + 10% nu så skulle vi nog ta det, även om vi inte sitter i sjön på något sätt. Vi har inte hittat en ny bostad än utan tänkte sälja först och köpa sen. Med väldigt goda marginaler bör tilläggas, så egentligen är det ingenting som talar för att sälja före visning förutom smidigheten då.

Har sett att vissa säljare väljer att visa bud på bostaden redan inför visning. Ibland så tänker jag att det kan vara otaktiskt som säljare då det kan sänka förhoppningarna hos potentiella köpare som t.o.m. hoppar över visningen?
Å andra sidan visar ett publicerat bud att "här ligger ribban" så folk på visningen vet vad som gäller. Idag börjar budgivningar långt under utgångspris och inte över som för 1 år sen...

Å andra sidan visar ett publicerat bud att "här ligger ribban" så folk på visningen vet vad som gäller. Idag börjar budgivningar långt under utgångspris och inte över som för 1 år sen...
Det är inte för inte som det finns regler som säger att man inte får ha lockpriser. Om något känns snorbilligt så lockas fler flugor till fällan. Kan vara bra som du nämner med en låg ribba.

Om det nu kommer in fler än en som är intresserad känns det som att frågeställaren kan ha något som sticker ut på ett positivt sätt. Då kan det finnas fler som är sugna och blir förbannade när nån han har klippt huset innan ordinarie visning. Som sitter på planen att lowballa och spela ointresserad men har fickorna fulla av pengar.

@Derix du ska naturligtvis göra det som känns bra för dig. Din situation, mäklare o what not.

JAG skulle chilla om mäklaren får in mer än en intressent före visning som pushar. Då är det iaf ett case till att få till budgivning.

Håller tummarna oavsett!

Det är inte för inte som det finns regler som säger att man inte får ha lockpriser. Om något känns snorbilligt så lockas fler flugor till fällan. Kan vara bra som du nämner med en låg ribba.

Om det nu kommer in fler än en som är intresserad känns det som att frågeställaren kan ha något som sticker ut på ett positivt sätt. Då kan det finnas fler som är sugna och blir förbannade när nån han har klippt huset innan ordinarie visning. Som sitter på planen att lowballa och spela ointresserad men har fickorna fulla av pengar.

@Derix du ska naturligtvis göra det som känns bra för dig. Din situation, mäklare o what not.

JAG skulle chilla om mäklaren får in mer än en intressent före visning som pushar. Då är det iaf ett case till att få till budgivning.

Håller tummarna oavsett!

Generellt brukar väl priserna bli högre om du köper innan visning.

Ja, de är nog få köpare som går med på lägre pris än planerat före än efter en ordinarie visning.👍 Eller missförstod jag dig el skrev jag kasst?
Som det är idag är utgångspris stundtals ett önskepris. Så ja, jag har sett flera tillfällen där första budet ligger långt under utgångspris. Det var min poäng.

Det är mycket knep och lustigheter bland budgivare. Sålde mitt fritidshus i juni. Utgångspris 2990. Hade förhandsvisning och mäklaren ringde och berättade att en ville lägga bud. Ett dolt bud. På 2,6!? Märkligt att lägga ett dolt bud under utrop innan visning!

Blev sedan en bra ordinarie visning och det första budet som kom in var återigen ett dolt bud. Denna gång på 3,3. Dessa dolda bud alltså… Kom sedan in ett öppet bud på 3,3. Bra styrt av mäklaren. Sedan bjöds det upp till 3,4. Tacksam att det löste sig bra för oss trots att marknaden redan var ganska orolig.

981BD351-E7AC-4ED3-A2F4-F8EC4162F2D5.png

20% ner sa de. Stockholm är där och några andra också på villor. Nu det vänder då? 😂
Minns att min morsa sa att vi var dumma som väntade 2021 med att köpa för att vi tyckte marknaden var galen. Nu tycker hon inte man ska köpa istället.. så nu ska vi köpa!

Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..

981BD351-E7AC-4ED3-A2F4-F8EC4162F2D5.png

20% ner sa de. Stockholm är där och några andra också på villor. Nu det vänder då? 😂
Minns att min morsa sa att vi var dumma som väntade 2021 med att köpa för att vi tyckte marknaden var galen. Nu tycker hon inte man ska köpa istället.. så nu ska vi köpa!

Har vi någonsin haft en nedgång på över 20% på ett år förut? Skedde det ens under 90-talet? Man kan inte säga något annat än att det är en Bostadskrasch..
Man undrar var alla ”hög inflation är bra för bostadspriserna” har tagit vägen… :D
2022 måste gå till historien som ett av de värsta i modern tid. Har i snart ett års tid trott att botten blir i Q1-23, så tänker att det är rimligt att det börjar bli bra läge, men börjar bli konsensus så lutar nästan mot en senare botten, typ Q3. Tror brf bottnar efter villor. Kanske just Q3 om villor bottnar Q1, när styrelserna hunnit höja avgifterna och elpriserna lugnar sig. Stockholm bottnar nog först precis som det föll först.

Vi köpte våren 2021 och man hade ju kunnat önska bättre tajming, men glädjer mig mycket åt att sättningen börjar innebära rimlig entry för unga.

Det där är så konstigt, jag har flera kompisar som jagade bostad 2020-2022 när marknaden fortfarande var het, av olika skäl fick de aldrig till det och nu ligger planerna på is för de flesta, "vill ju inte handla när marknaden är dålig". Visst, i de fall man har en nuvarande bostad som sjunkit såpass i värde att kontantinsatsen är borta förstår jag ju att man måste pausa men annars är det väl ett gyllene tillfälle?

Det där är så konstigt, jag har flera kompisar som jagade bostad 2020-2022 när marknaden fortfarande var het, av olika skäl fick de aldrig till det och nu ligger planerna på is för de flesta, "vill ju inte handla när marknaden är dålig". Visst, i de fall man har en nuvarande bostad som sjunkit såpass i värde att kontantinsatsen är borta förstår jag ju att man måste pausa men annars är det väl ett gyllene tillfälle?
Håller med. Men säljarna vill ju ha 2021 priser ännu 😂

Svårare att räkna på vad man kommer få vs vad något kommer kosta om man redan äger ett boende.

Säljer man först riskerar man att inte hitta boendet man vill ha pga lågt utbud eller för att säljarna inte vill sälja trots vunnen budgivning. Köper man först riskerar man att inte få ut beloppet man behöver för att fullfölja affären

Svårare att räkna på vad man kommer få vs vad något kommer kosta om man redan äger ett boende.

Säljer man först riskerar man att inte hitta boendet man vill ha pga lågt utbud eller för att säljarna inte vill sälja trots vunnen budgivning. Köper man först riskerar man att inte få ut beloppet man behöver för att fullfölja affären
Lågt utbud? Är rekordutbud i hela Sverige just nu och har varit i ett par månader..

• Like
Reactions: PJZ
Lågt utbud? Är rekordutbud i hela Sverige just nu och har varit i ett par månader..
Ja nu, pratar om hela förra året. Då har det inte alltid varit stort utbud. Sen kan det skillja sig på vilka typer av lägenheter som är till salu. Alla tittar inte på bostadsköp som ett sätt att tjäna pengar på utan att köpa den bostaden man faktiskt vill bo i.

Ovan va egentligen bara två exempel på varför folk drar sig för att göra affärer nu. Skulle kunna fylla på med fler som tex att man inte vet vart inflationen, räntor, el osv ska ta vägen. Hur ser arbetsmarknaden ut framöver osv

Absolut, problematiken med att man kan sitta inlåst i befintligt boende finns ju där men det är ändå fascinerande hur stark just den mentala biten är. "Vi vill vänta med att handla tills marknaden vänder" är ju ett otroligt konstigt resonemang (om det inte är så att det finns andra skäl, exempel inlåsning).

En annan spaning är ju att många, men såklart inte alla, som från köksfönstret i sin hyresrätt suttit och tänkt "jag ska bara vänta in raset, sen köper jag en villa i Djursholm för noll och ingenting" nu sitter och väntar; "lite till, liiiite till" för att sen inte hänga med när marknaden vänder, utan de kommer sitta där på samma stol om 27 år och tänka "Jag har sett det förr, man minns ju hur det var 2022, snart rasar det och DÅ JÄVLAR KÖPER JAG".

Absolut, problematiken med att man kan sitta inlåst i befintligt boende finns ju där men det är ändå fascinerande hur stark just den mentala biten är. "Vi vill vänta med att handla tills marknaden vänder" är ju ett otroligt konstigt resonemang (om det inte är så att det finns andra skäl, exempel inlåsning).

En annan spaning är ju att många, men såklart inte alla, som från köksfönstret i sin hyresrätt suttit och tänkt "jag ska bara vänta in raset, sen köper jag en villa i Djursholm för noll och ingenting" nu sitter och väntar; "lite till, liiiite till" för att sen inte hänga med när marknaden vänder, utan de kommer sitta där på samma stol om 27 år och tänka "Jag har sett det förr, man minns ju hur det var 2022, snart rasar det och DÅ JÄVLAR KÖPER JAG".
Flockmentalitet. Ingen köpte aktier i mars 2020 heller (jag gjorde) och när man sålde alla aktier under sommaren 2021 var man en idiot enligt många. Man ska helt enkelt sälja när ingen annan vill sälja för de vill maxa vinst och köpa när ingen annan vill köpa.

Dvs alla kommer vilja sälja i panik på botten. (Om detta nu är en krasch)

Om jag tar mig själv som exempel så skulle man skulle vilja köpa större nu. Problemet då är ju att man ska dra på sig ännu mer i bolån och då försvinner pengarna där istället.

Senast ändrad:
Om jag tar mig själv som exempel så skulle man skulle vilja köpa större nu. Problemet då är ju att man ska dra på sig ännu mer i bolån och då försvinner pengarna där istället.
Det har jag full förståelse för, jag tänker mer på de som gladeligen bjöd 10 miljoner för ett hus sommaren 2021 men nu tvekar när samma hus kostar 20% mindre.

Det har jag full förståelse för, jag tänker mer på de som gladeligen bjöd 10 miljoner för ett hus sommaren 2021 men nu tvekar när samma hus kostar 20% mindre.
Absolut men det är nog samma människor som trodde att man kunde låna hur mycket som helst utan att det kostade i ränta. Tror många insett att kalkylen inte går ihop längre med nuvarande ränta och därför avstår

Absolut men det är nog samma människor som trodde att man kunde låna hur mycket som helst utan att det kostade i ränta. Tror många insett att kalkylen inte går ihop längre med nuvarande ränta och därför avstår
De var helt övertygade att huset skulle vara värt 12 miljoner nästa år. Så det var ingen fara att betala så mycket. Nu när huset faktiskt kommer kosta pengar är det inte lika kul längre.

De var helt övertygade att huset skulle vara värt 12 miljoner nästa år. Så det var ingen fara att betala så mycket. Nu när huset faktiskt kommer kosta pengar är det inte lika kul längre.
Precis det här. Jag kollade på ett hus våren 2020, såldes för dryga 12. Ett identiskt hus såldes under våren 2022 för 15.3. Jag ska själv avyttra nuvarande hus under 2023, hoppas man får i närheten av vad man gav 2020.

Är själv på jakt efter ett sommarhus på västkusten och har varit på "marknaden" under ett par år. De vansinniga budgivningarna de senaste åren gjorde att vi inte hoppade på tåget. Flera objekt vi tittat på gick upp 70-80% över utgångspris och man blir lätt meddragen i detta vansinne när pengar är "gratis". Nu kan man kanske hitta nåt som går kring utgångspriset. Går en spännande vår till mötes :cool:

Är själv på jakt efter ett sommarhus på västkusten och har varit på "marknaden" under ett par år. De vansinniga budgivningarna de senaste åren gjorde att vi inte hoppade på tåget. Flera objekt vi tittat på gick upp 70-80% över utgångspris och man blir lätt meddragen i detta vansinne när pengar är "gratis". Nu kan man kanske hitta nåt som går kring utgångspriset. Går en spännande vår till mötes :cool:
Jo men utgångspriset kommer vara annorlunda också tyvärr. Fritidshus är sällan något man "måste" sälja så det kommer nog inte vara gratis nu heller ;)

Det där resonemanget har man hört under hela prisuppgången under 15 års tid där man bannat sig för att de inte köpte konst, samlarbilar och fastigheter under den föregående kraschen på 90 talets början och åren efter.

Samma personligheter kommer missa tåget den här gången också. Några av rädsla, andra för att de är inlåsta finansiellt som det är. Det finns skäl varför det bara finns ett visst klientel som kan köpa när marknaden har sämre likviditet. När banker och andra finansiärer ställer högre krav. Det ställs krav på säkerheter och cash flow.

Finns nog olika typer av fritidsboende. Många fritidshus har funnits i släkt och familjer i årtionden så jag tror inte dessa är särskilt känsliga. Lär inte komma ut på marknaden oavsett ekonomiskt läge om det inte uppstår en fejd i familjen. De lär ju vara lågt belånade och avbetalda sedan länge. Att de skulle sälja i sämre tider är nog inte tänkbart. I så fall en intern affär inom familj/släkt.

Sedan finns det säkert en del som har köpt på sig fritidsboende som utnyttjas mer sällan till höga priser under senare år. Mer spekulationsköp. T ex en lägenhet eller hus i fjällen. Tror det är den typen av fritidsboende som ryker.

Är det så? Tänkte att det snarare var det man inte måste behålla om det blir tight. Men kan ju vara som du säger! Har fått för mig att fritidshus generellt sett brukar falla mest i nedgångar?
Visst finns det många varianter men ofta är fritidshus ärvda och/eller samägda vilket gör att de inte är det första man gör sig av med om det blir tight.

Tillbaka
Topp