@zeke_varg @alfgren @OskiP fortsätter diskussionen om att visa huset före officiell visning här.Fundera som nämnts av andra redan om ni orkar ”styla” bostaden många gånger. Det är som sagt toppen att de hört av sig, då vet ni att ni har en förmodad köpare iaf. En till och det blir budgivning.
Däremot kan det vara bra att tänka på om tänkbart bud som kan komma. Vissa mäklare vill inför visningen ha med ett köp-loss-pris. Jag själv blev pressad till ett sånt pris, fick bud på det, tackade nej. Jag blev typ hånad för både att tacka nejet samt mitt förslag på morot, när mäklaren skulle få 10% på allt över. ”Då kan vi skita i det”. Hon tyckte det var ett hån. Vi hamnade 500k över köp-loss-priset och 200k över morotsnivån.
Jag har alltid gillat tanken att låta flera kolla och då och där få ett marknadspris utifrån den planerade visningen och kommande budgivningen. Idag är det kanske inte lika bra? Idag kanske man kan bli låst om ingen kommer med första budet och därmed blir fler negativt inställda och backar undan. Ett förbud kan ge folk förhoppningen att det köpt något framför näsan på andra. Trots allt är säljmarknaden inte lika het idag.
Det här är strategitänk där man inte vet vad som hade varit bäst. Hur viktigt är säljet? Har nya köpts? Långt bort? Har ni bra marginal? Flytt till dyrare?
Vi bor ganska avskalat redan så själva städningen inför en visning känns inte så farligt. Jag gillar också tanken på att låta fler kolla men om det skulle komma in ett bud på utgångspris + 10% nu så skulle vi nog ta det, även om vi inte sitter i sjön på något sätt. Vi har inte hittat en ny bostad än utan tänkte sälja först och köpa sen. Med väldigt goda marginaler bör tilläggas, så egentligen är det ingenting som talar för att sälja före visning förutom smidigheten då.
Har sett att vissa säljare väljer att visa bud på bostaden redan inför visning. Ibland så tänker jag att det kan vara otaktiskt som säljare då det kan sänka förhoppningarna hos potentiella köpare som t.o.m. hoppar över visningen?