• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Under 90-talets fastighetskris fanns det möjlighet för bankerna att omvärdera värderingen av säkerheten för lånet (fastigheten). Den möjligheten har tagits bort genom lagstiftning. Utan en sådan regel hade man kunnat få ett extremt prisfall eftersom även de som inte behöver sälja hade kunnat tvingats att sälja av bankerna.

Idag hade en accelererande nedgång drivits av de som hade behövt sälja; skillsmässor, dödsfall, sjukdom etc. Så marknadsvolymen (antal sålda boenden) hade antagligen gått ned väldigt kraftigt så länge boendekostnaderna är hanterbara så kommer folk inte sälja med stora förluster och framförallt inte om de blir skuldsatta genom försäljningen. Eftersom enbart en mindre del drabbas så kan priserna på de objekten gå net väldigt väldigt mycket.
Om man dras in eller ej kommer bero på ens ekonomiska uthållighet.
Köpare finns alltid men i en kraftigt nedåtgående marknad är spekulanterna färre än annars.

Det är klart att det finns en botten någon stans. Det är mer sannolikt med en 20% nedgång jämfört med en 80% men att säga att det inte kan hända är lite väl starkt påstående. Särskilt inte med tanke på hur prisnivån byggts upp med stora lån och låg ränta under lång tid.

Samma sak med nyproduktion, den drivs av ekonomiska incitament och risktagande och kan i princip tvärstanna.
Vi har i Sverige väldigt höga byggkostander och betalar väldigt bra till hantverkare och byggnadsarbetare. Vad är det som säger att vi kommer fortsätta göra det? Att byggkostnadernanär vad de är hönger ju ihop med att det funnits täckning för höga nyproduktionskostnader just pga prisnivåerna.

Som sagt, detta betyder inte 80% prisfall men det betyder inte heller att det inte kan ske...
Sannolikheten att en ”10-millarsvilla” går ner till 2 mille är nära obefintlig. Detta relaterat till den alternativa kostnaden att bygga ett hus och hitta en ledig plätt mark. Men visst, förr byggde man sitt hus själv (med släkt och vänner) om man nu ville flytta hemifrån. Problemet är att folk inte äger mark att hämta byggmaterialet på. Att betala någon att uppföra ett hus i en sån marknad kommer inte existera.

En byggfråga, vet att många i denna tråden har rätt bra koll på sådant, och är inte säker på vilken tråd som annars skulle passa.

Min plan-och bygg har telefontid typ tre minuter i månaden, så jag testar att fråga här.
Ett Attefallshus/bolundare/kalla det vad du vill ska ju byggas ”i anslutning till” befintligt hus.
Typ hur långt kan man stretcha det?
Jag är sugen på att smälla upp ett litet hus som en kompis kan hyra på somrarna (har ett härbre på ett annat ställe som skulle bli en perfekt liten stuga). Inget rinnande vatten eller avlopp, utan det blir enkel standard. Förbränningstoa och ”pumpvatten”, typ ett husvagnssystem.

Under 90-talets fastighetskris fanns det möjlighet för bankerna att omvärdera värderingen av säkerheten för lånet (fastigheten). Den möjligheten har tagits bort genom lagstiftning. Utan en sådan regel hade man kunnat få ett extremt prisfall eftersom även de som inte behöver sälja hade kunnat tvingats att sälja av bankerna.

Idag hade en accelererande nedgång drivits av de som hade behövt sälja; skillsmässor, dödsfall, sjukdom etc. Så marknadsvolymen (antal sålda boenden) hade antagligen gått ned väldigt kraftigt så länge boendekostnaderna är hanterbara så kommer folk inte sälja med stora förluster och framförallt inte om de blir skuldsatta genom försäljningen. Eftersom enbart en mindre del drabbas så kan priserna på de objekten gå net väldigt väldigt mycket.
Om man dras in eller ej kommer bero på ens ekonomiska uthållighet.
Köpare finns alltid men i en kraftigt nedåtgående marknad är spekulanterna färre än annars.

Det är klart att det finns en botten någon stans. Det är mer sannolikt med en 20% nedgång jämfört med en 80% men att säga att det inte kan hända är lite väl starkt påstående. Särskilt inte med tanke på hur prisnivån byggts upp med stora lån och låg ränta under lång tid.

Samma sak med nyproduktion, den drivs av ekonomiska incitament och risktagande och kan i princip tvärstanna.
Vi har i Sverige väldigt höga byggkostander och betalar väldigt bra till hantverkare och byggnadsarbetare. Vad är det som säger att vi kommer fortsätta göra det? Att byggkostnadernanär vad de är hönger ju ihop med att det funnits täckning för höga nyproduktionskostnader just pga prisnivåerna.

Som sagt, detta betyder inte 80% prisfall men det betyder inte heller att det inte kan ske...
Det är inte sannolikt att det händer nej. Det troliga är att vi får en nedgång som anpassas efter hur mycket boendekostnaden ökar. Det känns som en hyfsat fungerande bostadsmarknad. Med högre räntor så kommer färre att låna upp mer och fler stt amortera sina skulder.

En byggfråga, vet att många i denna tråden har rätt bra koll på sådant, och är inte säker på vilken tråd som annars skulle passa.

Min plan-och bygg har telefontid typ tre minuter i månaden, så jag testar att fråga här.
Ett Attefallshus/bolundare/kalla det vad du vill ska ju byggas ”i anslutning till” befintligt hus.
Jag är sugen på att smälla upp ett litet hus som en kompis kan hyra på somrarna (har ett härbre på ett annat ställe som skulle bli en perfekt liten stuga). Inget rinnande vatten eller avlopp, utan det blir enkel standard. Förbränningstoa och ”pumpvatten”, typ ett husvagnssystem.

Vad ska stretchas? Avståndet el andra byggregler? 😀

Från Boverket:
Det är däremot inte klarlagt hur långt ifrån andra byggnader ett attefallshus måste placeras för att vara fristående. Attefallshuset får dock inte placeras så nära bostadshuset eller någon annan byggnad att det inte går att underhålla byggnaderna. (KR Göteborg 2010-03-05 mål nr 7156-09)

Fritidshus och gäststugor får exempelvis ha både kök och badrum utan att de blir en permanentbostad. Om nämnden bedömer att byggnaden är en permanentbostad och kraven för permanentboende inte uppfylls ska nämnden inte ge startbesked. Om det i efterhand framkommer att attefallshuset inte används till det som byggherren uppgett i anmälan får byggnadsnämnden ingripa genom tillsyn.

Bygger du det som 25kvm så behövs ingen handkappsanpassning om du har badrum(men har för mig 30kvm kräver det), kan bygga det som ett förråd om det är så. Men den får inte vara byggd ihop med huset vad gäller "i anslutning till huset" :D och skall ligga 4.5m ifrån tomtgräns så tillvida du inte har godkännande ifrån grannen/grannar

Skulle vilja säga det är olika mellan olika kommuner, de ville att vi skulle skicka in som bygglov nästan. Samt betala för ny anslutning av vatten exv när vi hade med kök/badrum (har inte byggt något än)

Senast ändrad:
Hur ser ni på ’köpa först, sälja sen’ på en vikande marknad? Jag skrev tidigare i tråden gällande lånelöfte för två bostäder samtidigt men det känns inte aktuellt med tanke på diskussionen som förs nu.

Vi har bestämt oss för att flytta men under rådande omständigheter inte sugna på att stå med dubbla boenden, om än för en kortare period. Ska man då lägga ut sin befintliga bostad till försäljning och sätta hela familjen i en lägenhet under tiden man letar? Känns bökigt med ungarna man kanske värt det. Att köpa med förbehåll att sälja verkar inte vara något som mäklarna går igång på just nu.

Hur ser ni på ’köpa först, sälja sen’ på en vikande marknad? Jag skrev tidigare i tråden gällande lånelöfte för två bostäder samtidigt men det känns inte aktuellt med tanke på diskussionen som förs nu.

Vi har bestämt oss för att flytta men under rådande omständigheter inte sugna på att stå med dubbla boenden, om än för en kortare period. Ska man då lägga ut sin befintliga bostad till försäljning och sätta hela familjen i en lägenhet under tiden man letar? Känns bökigt med ungarna man kanske värt det. Att köpa med förbehåll att sälja verkar inte vara något som mäklarna går igång på just nu.

Beror på vilka alternativ ni har?

Vid min senaste bostadsaffär så sålde jag först och bodde under ett par veckor i boende via släktingar. Vi kikade även en på att hyra long stay (dvs via hotell), kanske kan vara ett alternativ?

Fördelen i denna marknad är att du kan ställa lite tuffare krav på säljare (kortare tid till inflyttning exempelvis). Nu har jag ingen koll på er situation men, att köpa före försäljning av nuvarande boende i denna marknad känns som ett magsår waiting to happen.

Har jag tight marginal så skulle jag sälja först. Har jag god marginal skulle jag hitta boendet jag vill ha först. Det finns ju meck med båda vägarna.

Jag skulle hyra i andra hand i väntan på det nya boendet i fallet att jag sålt först. Det är förhoppningsvis en kort del av erat hela liv så kör den lite bökigare vägen. Att göra snabba lösningar med permanenta boendet kan bli fel och dyrt. Har ni andra hand med överlapp till nya permanentbostaden kanske ni kan ta in lite snabbfix innan inflytt vilket kan vara guld värt.

Det beror väl lite på vad ni har för belåning, möjligheterna att gå in med extra medel kontant osv men hade jag varit det minsta oroad för att stå med dubbla boenden hade jag sålt först, alla gånger. Marknaden är mycket, mycket svår att förutse just nu. Bor ni i storstad kanske lägenhet kanske inte ens är en möjlighet?

kan ett alternativ vara att leta tomt och gå den vägen? Vet inte hur banker ser till kreditiv nu och vad för ränta de räknar på.
Men utmaningen med lägenheten kvarstår när väl huset är klart. Men tills dess så kanske det har stabiliserat sig lite!?

Vet att hus-satserna var rätt dyra pga materialkostnader men vet inte hur det är nu då timmerpriserna verkar ha reducerats en hel del.

Min och frugans filosofi har alltid varit att sällj först, köp sen, oavsett marknad. Sen är det ju det där med tillfälligt boende, brukar alltid kunna gå att lösa på ett eller annat sätt. Vi har köpt och sålt en del och barnen har varit med på den resan också. Dem anpassar sig.

Sannolikheten att en ”10-millarsvilla” går ner till 2 mille är nära obefintlig. Detta relaterat till den alternativa kostnaden att bygga ett hus och hitta en ledig plätt mark. Men visst, förr byggde man sitt hus själv (med släkt och vänner) om man nu ville flytta hemifrån. Problemet är att folk inte äger mark att hämta byggmaterialet på. Att betala någon att uppföra ett hus i en sån marknad kommer inte existera.
Nu är ju det väldigt extremt att spekulera i en 80% nedgång, det var ju som sagt bara ett "extremt exempel".

Sedan är ju pris och värde två olika saker och det kan vara ett långdraget förlopp, inte nödvändigtvis en krasch hela vägen ner. Ta 10 år med 10% inflation och stillastående huspriser. Då är den reella värdeminskningen -61%. Hade 10 miljonershuset redan gått ner 20% från toppen så blir resultatet en 70% värdeminskning.

Jag tror så klart inte att vi kommer få en 80% nedgång, men 60% ner kanske inte är en omöjlighet om många dåliga saker staplad på varandra som krig och briserande kreditbubblor men framförallt kanske hög inflation i samband med annat och ett utdraget förlopp. 10% låter mycket högt men var en realitet under 70/80/90 tal. Ännu högre inflation så går processen ännu snabbare.

Nu är ju det väldigt extremt att spekulera i en 80% nedgång, det var ju som sagt bara ett "extremt exempel".

Sedan är ju pris och värde två olika saker och det kan vara ett långdraget förlopp, inte nödvändigtvis en krasch hela vägen ner. Ta 10 år med 10% inflation och stillastående huspriser. Då är den reella värdeminskningen -61%. Hade 10 miljonershuset redan gått ner 20% från toppen så blir resultatet en 70% värdeminskning.

Jag tror så klart inte att vi kommer få en 80% nedgång, men 60% ner kanske inte är en omöjlighet om många dåliga saker staplad på varandra som krig och briserande kreditbubblor men framförallt kanske hög inflation i samband med annat och ett utdraget förlopp. 10% låter mycket högt men var en realitet under 70/80/90 tal. Ännu högre inflation så går processen ännu snabbare.
Något som är stökigt för alla. Oavsett boendeform.

Låt hoppas att vi slipper.

Börja med att kolla detaljplanen så det inte finns hinder för att bygga attefallshus/komplementbyggnader. De flesta kommuner har detaljplan online. Annars är det bara att ringa växeln och beställa kopior.

Sedan ska nybygget följa attefallsreglerna, typ max 15m2, 4,5m eller mer från tomtgräns, maxhöjd mm.

Du kommer troligen behöva lämna in bygganmälan men kanske kommunem bedömmer att inte det heller behövs utan vatten/avlopp.

Glöm inte att det är du som köpare som dikterar villkoren på dagens marknad. Om du ska köpa och sälja samtidigt och vill undvika att sätta dig och familjen i en svår situation ekonomiskt med dubbla boendekostnader ska du givetvis insistera på ett förbehåll. Går säljaren inte med på det var det inte meningen att det skulle bli den bostaden.

Har ni väldigt goda ekonomiska marginaler kan ni kanske äga dubbla bostäder, men det låter inte riktigt som det känns bekvämt för er av inlägget att döma. Då ska ni givetvis inte försätta er i den situationen.

Leta reda på något ni kan hyra i första eller andrahand även möblerat där ni kan landa en tid. Upp till två år innan besittningsrätten träder in. Då har ni tid att hitta ert nästa boende utan att behöva ha förbehåll att sälja först vilket förenklar om ni hittar ert nästa boende.

Finns ingen anledning att försätta familjen i ekonomisk knipa om ni redan sitter på ett bra boende idag. Vänder marknaden kommer affärerna att lätta och bankerna mer givmilda igen. Eftersom du köper och säljer på samma marknad spelar det ingen roll om du säljer nu eller i framtiden. Det gör varken från eller till. Så håll huvudet kallt.

Sedan så har nog få vant sig vid de nya förutsättningarna. Man kör nog på som 2021. Ge det ett halvår så är nog psykologin helt annorlunda.

Även om tex inflationen peakar snart så kommer den inte att gå tillbaka till 0% direkt. Den kommer på ett liknande sätt att sjunka så som den gick upp nu. Det betyder liknande prisökningar också nästa år. Lägg till ytterligare höjda räntor, konkurser, arbetslöshet mm så är det nog en helt annan värld inom kort.

Läsvärd: https://andreassteno.substack.com/p/real-estate-watch-the-equity-market

D92707EF-089C-4474-A6E0-2033612A3BA4.png

Sedan så har nog få vant sig vid de nya förutsättningarna. Man kör nog på som 2021. Ge det ett halvår så är nog psykologin helt annorlunda.
Håller helt med.
Även om tex inflationen peakar snart så kommer den inte att gå tillbaka till 0% direkt.
Tänk på att den verkliga inflationen aldrig varit 0%. Det valda inflationsmåttet (kpi) har varit det.

Inflation mätt som ökning i penningmängd har hela tiden varit hög p.g.a. kvantitativa lättnader samt ökad upplåning så har M2/M3 växt rejält mer eller mindre.
fm5001_2020m04_di_05_sv_press7.gif

Vi har även sett kraftig prisinflation fast i vissa tillgångsslag, ex. Bostäder, lyxprylar, aktier (högre P/E tal) mm

Den kommer på ett liknande sätt att sjunka så som den gick upp nu. Det betyder liknande prisökningar också nästa år. Lägg till ytterligare höjda räntor, konkurser, arbetslöshet mm så är det nog en helt annan värld inom kort.
Tror jag med.

Senast ändrad:
Håller helt med.

Tänk på att den verkliga inflationen aldrig varit 0%. Det valda inflationsmåttet har varit det.

Inflation mätt som ökning i penningmängd har hela tiden varit hög p.g.a. kvantitativa lättnader samt ökad upplåning så har M2/M3 växt rejält mer eller mindre.
fm5001_2020m04_di_05_sv_press7.gif

Vi har även sett kraftig prisinflation fast i vissa tillgångsslag, ex. Bostäder, lyxprylar, aktier (högre P/E tal) mm

Tror jag med.
Ja, fast vi måste ju ha inflation eller rättare sagt penningmängden måste öka.
Annars imploderar ekonomin.

Även om tex inflationen peakar snart så kommer den inte att gå tillbaka till 0% direkt. Den kommer på ett liknande sätt att sjunka så som den gick upp nu. Det betyder liknande prisökningar också nästa år. Lägg till ytterligare höjda räntor, konkurser, arbetslöshet mm så är det nog en helt annan värld inom kort.
Tror detta är mycket sant. Vi har blivit kuddade av ZIRP så länge att vi glömt hur det är att ha det tufft.
Mången av oss synes tro att själva krisen nu är bakom oss, att vi har haft ett tufft år.

Man säger att marknaden är framåtblickande, att vi idag prisat in en kris. Men jag tror att marknaden bara glömt bort hur en kris ser ut…

Blir knepiga år rent psykologiskt för många likt mig mellan 30-40år, vilka byggt sina liv och förhållanden med ZIRP som grund.

Tror detta är mycket sant. Vi har blivit kuddade av ZIRP så länge att vi glömt hur det är att ha det tufft.
Mången av oss synes tro att själva krisen nu är bakom oss, att vi har haft ett tufft år.

Man säger att marknaden är framåtblickande, att vi idag prisat in en kris. Men jag tror att marknaden bara glömt bort hur en kris ser ut…

Blir knepiga år rent psykologiskt för många likt mig mellan 30-40år, vilka byggt sina liv och förhållanden med ZIRP som grund.
Det fina är trots allt att de flesta har råd med sunda räntor. Det kommer bara att vara ett tufft uppvaknande när man inte har råd med den vardagslyx som man är van vid.

De som kommer att torska värst är de som tvingas sälja av olika anledningar. Den stora massan kommer att överleva detta. Även i en kommande lågkonjunktur.

Grannarnas hus såldes för mindre än byggkostnaden i ett populärt område i Skåne. Långt från det hetaste men poppis för sitt läge och storlek samt rimligt pris.

Tillbaka
Topp