• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Någon som har erfarenhet av att köpa hus på exekutiv auktion?

Vi var intresserade av ett hus som låg ute hos mäklare och på Hemnet. Mitt i allt så hör mäklaren av sig och säger att han tvingats ta ner annonsen och att fastigheten är utmätt. Har försökt att få någon information från Kronofogden men de får inte lämna ut något alls. Det läskiga är att det är en riktigt fin villa, så det måste gått långt för att säljaren ska hamna här.

Har jag fortfarande möjlighet att köpa fastigheten före det blir exekutiv auktion eller måste jag invänta hela den processen genom Kronofogden?
Regleras skulden till kronofogden innan auktionen så ställs auktionen in. Dvs det finns möjlighet att köpa innan. Nyckeln till detta är nuvarande ägare. Prata med mäklaren. Säg att du vill köpa trots pågående process, han är skyldig att vidarebefodra bud.

Sedan får ägaren prata med kronofogden så betalning av skulden säkerställs, ex genom din handpenning.

Antagligen är det banken som begärt utmätningen varvid de då också kan bli indragna i diskussionen via ägaren.

Ett tips är att ringa kronofogden, uppge ägarens personnummer och fråga vilka (hur mycket och till vem) skulder som ligger för indrivning. Det är offentliga uppgifter om de inte betalats i tid. Titta också på hur mycket skuldebrev som är uttaget i fastigheten i relation till värdet och skulden.

En märklig egenhet med exekutiv auktion är väl också att man bjuder "blint"? Dvs man har ingen aning om vad andra bjudit så man får ingen hjälp vad marknaden för tillfället värderar huset till. Bara vad mäklaren sagt till fogden.

En märklig egenhet med exekutiv auktion är väl också att man bjuder "blint"? Dvs man har ingen aning om vad andra bjudit så man får ingen hjälp vad marknaden för tillfället värderar huset till. Bara vad mäklaren sagt till fogden.

Nja, på fogdens auktioner bjuder du oftast i sal (dvs med övriga intressenter närvarande). Fogden har även en värdering att luta sig mot och ett skyddsvärde (som ska nås).

Nja, på fogdens auktioner bjuder du oftast i sal (dvs med övriga intressenter närvarande). Fogden har även en värdering att luta sig mot och ett skyddsvärde (som ska nås).
Sist jag såg en exekutiv auktion på villa så var det skriftliga bud i förhand som gällde enligt annonsen? Den såldes inom några kilometer från mig så jag var en smula intresserad ett tag. Gav dock upp tidigt då det kändes lite "läskigt" att bjuda utan att veta vad andra bjöd.

Detta stämmer, jag var i kontakt med dem idag. Det finns heller ingen möjlighet att köpa loss bostaden tidigare utan jag får duktigt invänta auktionen. Nervositeten känns enorm.

1673337839692.png

Detta var rekordutbud och är statistik från sommaren.
Nu är vi i januari och det är 57227 till salu på Booli!!!
Det är nästan 100 % mer än 2019.. Och bra jävla mycket mer än utbudet i början av 2022.

Bostadsbrist?
Menar du att utbudet på Booli är det som mäter bostadsbrist?

Skulle gissa att majoriteten av allt som ligger på Booli öht är säljare som bara vill "testa" och får de ett tillräckligt bra bud säljer de men annars inte.

Sist jag såg en exekutiv auktion på villa så var det skriftliga bud i förhand som gällde enligt annonsen? Den såldes inom några kilometer från mig så jag var en smula intresserad ett tag. Gav dock upp tidigt då det kändes lite "läskigt" att bjuda utan att veta vad andra bjöd.
När i tiden var detta?

Detta stämmer, jag var i kontakt med dem idag. Det finns heller ingen möjlighet att köpa loss bostaden tidigare utan jag får duktigt invänta auktionen. Nervositeten känns enorm.
Det kan ju även vara en fördel rent prismässigt att köpa på exekutiv auktion. Bara viktigt att du har handpenningen tillgänglig för direkt betalning. Du kan behöva prata med din bank så att det går att betala så mycket via ex debitkort.

Stämmer att du inte kan föregå auktionen via kronofogden. Däremot som jag skrev tidigare så har ägaren till fastigheten alltid rätt att reglera skulden och stoppa auktionen i förtid. Om det är realistiskt beror ju på skuldens storlek i förhållande till fastighetens värde samt inteckningarna. Har själv varit med om att en fastighet såldes så när jag skulle bjuda på auktionen. Väl värt att efterforska.

Får du tag på rätt person på fogden och kan casha upp genom att tömma sparkontot eller belåna annan fastighet så går det.
I alla fall för 14 år sedan.
Fogden är enbart intresserad av att få in pengarna till fordringsägarna så smidigt som möjligt.
Vissa banker ger bolån vid köp på exekutiv auktion, exempelvis Handelsbanken men inte SBAB (om det inte ändrats).

Letar lägenhet i Stockholm, röda linjen söderort. Säljarna vägrar gå ner 100-200k från utgångspris trots seg marknad.

Som motpol så kikade vi på en 85 kvadrat stor året-runt-inredd sommarstuga i västsverige, liggandes vid en sjö. Den har gått upp 34% i skrivande stund, nästan en miljon från utgångspriset, som förvisso var svårt att sätta där.

Ingen aning, men jag upplever inte att det är köparens marknad direkt.
Nej men når inte köpare och säljare varandra är det ingen marknad alls. Jag tror många försöker rida ut stormen men kan sälja till den som budar med ömsesidig respekt. För låga bud kränker och alla måste inte sälja. Det gör att det inte blir så många affärer trots ett högt utbud.

Nej men når inte köpare och säljare varandra är det ingen marknad alls. Jag tror många försöker rida ut stormen men kan sälja till den som budar med ömsesidig respekt. För låga bud kränker och alla måste inte sälja. Det gör att det inte blir så många affärer trots ett högt utbud.
Exakt så är det, det är ingen marknad alls. Så upplever jag det.

Exakt så är det, det är ingen marknad alls. Så upplever jag det.
Jag tror att början av januari brukar vara trög oavsett konjunktur. Vad som händer med priserna framöver har mycket att göra med vad som händer den närmaste tiden. Tror vi det blir bättre går priserna upp, annars tvärtom. Sen beror det på vad man själv söker. Små bostadsrätter stannade upp när alla jobbade hemifrån. Villor och större bostadsrätter gick upp. Nu går de senare ner mest. Stannar nyproduktionen upp helt, som det verkar, ökar konkurrensen på det som finns. Kanske är vi på väg tillbaka till att folk söker mindre i storstan eftersom lånen blir för dyra annars?

Letar lägenhet i Stockholm, röda linjen söderort. Säljarna vägrar gå ner 100-200k från utgångspris trots seg marknad.
Med förståelse för att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar osv. men 100-200k är ju inte särskilt mycket pengar när det gäller bostäder. Speciellt inte i Stockholm. Om du gillar lägenheten och köper för att bo är det väl bara att köpa till utgångspris?

Trots att jag är största pessimisten i denna tråd så måste jag säga att Stockholm har börjat starkt i januari.
Ser rätt bra ut med buden nu, iaf på det som sålts.

Trots att jag är största pessimisten i denna tråd så måste jag säga att Stockholm har börjat starkt i januari.
Ser rätt bra ut med buden nu, iaf på det som sålts.

Ja starkare än hur det var innan jul. Dock väldigt dåligt utbud och mycket dåliga objekt på det jag kikar. Kanske gör att det bra objekten ändå står sig helt ok?

Känns ofta som att säljare just nu har orimliga förväntningar om vad de ska få för sina fastigheter beroende på område såklart. Tittar lite på större villor ca. 7-10 miljoner och där tror jag det blir lite fart nedåt med priserna när räntorna kommer ikapp och bufferten är slut för de nuvarande medelinkomsttagarna som ofta bor i dessa objekt. (Går att kolla taxeringskalendern i de områden man är intresserad av för att kolla av lite när de bedöms bli kärvt) Men hittar man sitt drömhus och tänker bo där länge så är kanske inte priset så avgörande så länge man har råd att bo där med viss marginal. Som köpare har jag inget emot om bubblan spricker lite 😅

Decembersiffror från Svensk Mäklarstatistik visar på en fortsatt nedgång på bostadsmarknaden. Bland bostadsrätterna föll priserna 1 procent i riket och villorna tappade 3 procent jämfört med november. December är en månad då färre affärer genomförs - men trenden, att villor tar mest stryk i nedgången, håller i sig.

”Det som sticker ut i den senaste statistiken är den kraftiga prisnedgången på villor på tre månader. Det hänger ihop med de höga elpriserna som blir påtagligt för många villaägare nu under vintern. Störst nedgång kan vi se i södra Sverige, där elpriserna är högst, och på dyrare orter”, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Samtidigt syns en utplaning bland priserna på bostadsrätter. Medan villorna i Stockholm föll 7 procent de senaste tre månaderna har priserna på bostadsrätterna i Stockholm stått stilla. Flera mäklare vittnar nu om ett ökat tryck på lägenhetsvisningarna.

”Efter den första visningshelgen ser vi ökad efterfrågan, fler visningsdeltagare och fler avslutade affärer. Vi får se om trenden håller i sig och sprider sig till andra delar av landet”, säger Johan Engström.

Samma mönster delas med Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling:
”I hela landet, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmöområdet hade vi betydligt fler visningsbesökare i helgen jämfört med hur det var innan årsskiftet. Samtidigt har utbudet inte hunnit öka så mycket ännu. Det ger en starkare marknad. En känsla av tillförsikt verkar infinna sig nu när bostadsmarknaden vaknar till liv igen”, säger han.

Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, tror att prisfallet kommer stanna av under våren.
”Den extrema uppgången under de två senaste åren har skapat en stor fallhöjd för bostadspriserna i Sverige som genom den perfekta stormen av chockhöjda räntor, elkris och kraftig inflation, nu tillhör de som sjunkit mest i världen 2022. Trots det ser vi fler och fler tecken på ökad optimism och räknar med att prisfallet stannar av under våren.”
B84EDB0E-F44D-464C-98C6-1FA9A1F6781C.jpeg

Decembersiffror från Svensk Mäklarstatistik visar på en fortsatt nedgång på bostadsmarknaden. Bland bostadsrätterna föll priserna 1 procent i riket och villorna tappade 3 procent jämfört med november. December är en månad då färre affärer genomförs - men trenden, att villor tar mest stryk i nedgången, håller i sig.

”Det som sticker ut i den senaste statistiken är den kraftiga prisnedgången på villor på tre månader. Det hänger ihop med de höga elpriserna som blir påtagligt för många villaägare nu under vintern. Störst nedgång kan vi se i södra Sverige, där elpriserna är högst, och på dyrare orter”, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.

Samtidigt syns en utplaning bland priserna på bostadsrätter. Medan villorna i Stockholm föll 7 procent de senaste tre månaderna har priserna på bostadsrätterna i Stockholm stått stilla. Flera mäklare vittnar nu om ett ökat tryck på lägenhetsvisningarna.

”Efter den första visningshelgen ser vi ökad efterfrågan, fler visningsdeltagare och fler avslutade affärer. Vi får se om trenden håller i sig och sprider sig till andra delar av landet”, säger Johan Engström.

Samma mönster delas med Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling:
”I hela landet, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmöområdet hade vi betydligt fler visningsbesökare i helgen jämfört med hur det var innan årsskiftet. Samtidigt har utbudet inte hunnit öka så mycket ännu. Det ger en starkare marknad. En känsla av tillförsikt verkar infinna sig nu när bostadsmarknaden vaknar till liv igen”, säger han.

Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, tror att prisfallet kommer stanna av under våren.
”Den extrema uppgången under de två senaste åren har skapat en stor fallhöjd för bostadspriserna i Sverige som genom den perfekta stormen av chockhöjda räntor, elkris och kraftig inflation, nu tillhör de som sjunkit mest i världen 2022. Trots det ser vi fler och fler tecken på ökad optimism och räknar med att prisfallet stannar av under våren.”
B84EDB0E-F44D-464C-98C6-1FA9A1F6781C.jpeg
I verkligheten kan fallet vara ännu större. Det finns ju en enorm mängd villor till salu som inte säljs, det där är bara faktiska avslut. Betalningsviljan hos köparna kanske är ner 20% vad vet jag. Känns så iaf.

Vi som lånat >5M och har sizeat upp boendet med högre elförbrukning + amorteringsgrad som kickat in får smaka på en annan ekonomi idag. Det funkar nog för de flesta inkl oss men man tänker till lite mer, har mer koll på ekonomin. Det kommer funka med 2 % till i bolån. Förmodligen 3 % också men då blir det lite mer kärvt.

Jag tror att det kommer ta många år innan vi får se priser på samma nivå som där vi själva köpte/sålde för knappt 2 år sedan. Folk kommer vara mer reserverade även om räntan sjunker. Vi som köpt boende på 2000-talet har aldrig fått känna på tightare ekonomi i större utsträckning.

Löser sig kriget så kanske vi får se något annat i närtid annars tror jag vi får se en korrigering nedåt ytterligare en bit.

Genomsnittlig försäljningstid för en villa i stockholm
Tydlig uppgång givetvis, men 43 dagar, är det verkligen mycket?
1673863835539.png

edit: Detta citat säger dock att problemet är större än det ser ut

Statistiken visar inte mörkertalet av hus som förblivit osålda. Eller den senaste trenden att lägga ut bostäder som ”kommande” i stället för att publicera regelrätta säljannonser med ett pris som sedan kanske måste sänkas. Antalet bostäder som publicerats som kommande har dubblerats på Hemnet mellan 2020 och 2022, från 10,7 till 20,5 procent av samtliga annonser.

Genomsnittlig försäljningstid för en villa i stockholm
Tydlig uppgång givetvis, men 43 dagar, är det verkligen mycket?
1673863835539.png

edit: Detta citat säger dock att problemet är större än det ser ut

Statistiken visar inte mörkertalet av hus som förblivit osålda. Eller den senaste trenden att lägga ut bostäder som ”kommande” i stället för att publicera regelrätta säljannonser med ett pris som sedan kanske måste sänkas. Antalet bostäder som publicerats som kommande har dubblerats på Hemnet mellan 2020 och 2022, från 10,7 till 20,5 procent av samtliga annonser.
Jag vet inte om det stämmer i någon bredare mening, men jag och bekanta har övertalats av mäklare att lägga ut objektet som kommande mest för att kolla reaktionen. Inget avtal är skrivet mellan mäklare och säljare. Det har gällt de som inte bestämt sig till 100%. Det kanske är en taktik från mäklare att få sälja? Kanske kan en intresseförfrågan från en presumtiv köpare bli det som får en att tippa över och sälja om man är osäker?

Jag vet inte om det stämmer i någon bredare mening, men jag och bekanta har övertalats av mäklare att lägga ut objektet som kommande mest för att kolla reaktionen. Inget avtal är skrivet mellan mäklare och säljare. Det har gällt de som inte bestämt sig till 100%. Det kanske är en taktik från mäklare att få sälja? Kanske kan en intresseförfrågan från en presumtiv köpare bli det som får en att tippa över och sälja om man är osäker?
Ett jävla otyg att behöva inkluderas i andras strategi till fina diagram om resultat på försäljning. I ditt fall var det väl också att fiska in potentiella objekt till salu.

”Kolla vad bra vi är på att kränga bostäder”

Tillbaka
Topp