• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nedgång på bostadsmarknaden i ”december, men bostadsrätter i Stockholm vänder säsongsenligt uppåt första halvan av januari”

Intressant
Från DI:

Anledningen till att storstädernas bostadsrättspriser har vänt upp i januari tror Erik Wikander, vd för Svensk Fastighetsförmedling, beror på det väntade inflationsfallet och minskade elkostnader.

”Det är fortsatt en köparens marknad, men vill man byta upp sig är det troligtvis ett bra läge just nu, innan allt fler börjar aktivera sig på marknaden”, skriver Erik Wikander."

Min rätt ovetenskapliga analys från ett radhusområde i en mellanstor svensk stad är ändå att det har rört på sig lite i januari. Hela hösten va det tvärstopp, objekt som innan krisen sålts innan visning relativt dyrt stod stilla i 4 månader betydlig billigare för att sedan tas bort från Hemnet igen, men sista veckorna har jag sett en del blivit sålt till okej priser. Troligen omkring 20% under de högsta tidigare priserna, men ändå sålda till vad man i dagsläget kanske ska va nöjd med. Tänker det ä bra för alla att det iallafall rullar iväg några försäljningar.

Håller med i ovan analys, varit totalt stopp på marknaden, än värre i mer nyproducerade områden. Där alla har köpt runt samma nivå och nu handlar marknaden i princip under den nivån, så man förlorar sin kontantinsats och kan helt enkelt inte flytta då man inte har tillräckligt med pengar för nästa lägenhet. Den effekten gjorde att de stod helt still i vissa områden, men verkar som det börjat röra på sig lite lite grann. I innerstadsområden har det varit bra snurr och såg vissa objekt som annonserades till rimliga priser dra iväg 20% i budgivning

Wow vilken livlig diskussion och mycket kunskap i denna tråd. Jag passar på att slänga in en ovanlig fråga som någon kanske har någon hjälpsam tanke om.

Är bosatt utomlands (ej skriven i Sverige) men vill nu köpa en övernattningslägenhet runt Östermalm/Vasastan. Tanken är att nu efter Covid kan man jobba hemifrån så jag kommer kunna spendera ett par månader per år i Stockholm, men fortfarande vara skriven utomlands. Lägenheten ska alltså inte hyras ut utan bara användas av mig. Problemet jag stött på är att nästan alla gamla föreningar i city har samma mening i sina stadgar. Föreningen har rätt att neka medlemskap till den som inte ämnar har bostaden som sin permanenta bostad.

Har någon erfarenhet av detta? Föreningar har rätt att neka men behöver nödvändigtvis inte alltid neka, vad har jag för chanser att kunna bli godkänd i en förening?

I övrigt är jag en enkel köpare, kan visa upp fast anställningskontrakt i utlandet, behöver inga klausuler, har lånelöfte ifrån svensk bank osv.

Ja, det där är lite klurigt tror jag. Handlar väl främst om att föreningen vill att du står skriven på lghn.

Jag har gjort en liknande lösning för några år sedan då jag köpte en lgh som en släkting sedan nyttjade och bodde i, större delen av tiden. ”Lösningen” var att min släkting betalade en symbolisk summa för att också stå som ägare till lghn och sedermera också skriven på adressen.

Januari har haft positiv prisutveckling 17 år i rad. Så detta är inget konstigt. Om det skulle vara negativt vore det en stark signal att det är trasigt. Säljs fortfarande få bostäder och utbudet är rekordhögt för januari, så det är nog långt ifrån över detta. Smäll på en räntehöjning i februari också så blir det fint.

Ja, det där är lite klurigt tror jag. Handlar väl främst om att föreningen vill att du står skriven på lghn.

Jag har inge problem att stå skriven på köpkontrakten eller att föreningen skriver in mitt namn i bostadsrättföreningen. Däremot kommer jag inte vara skatteskriven i Sverige, vilket ju inte direkt har att göra med att vara inskriven i bostadsrättsföreningen. Men somsagt typ alla innerstadsföreningar har i stadgarna att de har rätt att neka medlemskap om det inte är ens permanenta bostad (vilket det ju inte är, är skatteskriven och har min permanenta bostad i Hongkong).

Jag har inge problem att stå skriven på köpkontrakten eller att föreningen skriver in mitt namn i bostadsrättföreningen. Däremot kommer jag inte vara skatteskriven i Sverige, vilket ju inte direkt har att göra med att vara inskriven i bostadsrättsföreningen. Men somsagt typ alla innerstadsföreningar har i stadgarna att de har rätt att neka medlemskap om det inte är ens permanenta bostad (vilket det ju inte är, är skatteskriven och har min permanenta bostad i Hongkong).
Borde inte vara några konstigheter, att föreningen har rätt att neka innebär inte att de kommer neka dig. Jag skulle vara mer orolig (och noggrann) kring skattereglerna och fundera kring hur ofta, och länge, du kommer bo i bostaden varje år.

Borde inte vara några konstigheter, att föreningen har rätt att neka innebär inte att de kommer neka dig. Jag skulle vara mer orolig (och noggrann) kring skattereglerna och fundera kring hur ofta, och länge, du kommer bo i bostaden varje år.
Tidigare råkade man illa ut vid mer än 72 dagar i Sverige eller 96 dagar i tredjeland. Nu på senare tid har detta ändrats och guidance lutar på domstolsfall går gränsen ungefär vid 5 månaders vistelse, alltså långt över hur mycket tid jag planerat att spendera. Upp till 4 mån per år alltså helt lugnt.

Januari har haft positiv prisutveckling 17 år i rad. Så detta är inget konstigt. Om det skulle vara negativt vore det en stark signal att det är trasigt. Säljs fortfarande få bostäder och utbudet är rekordhögt för januari, så det är nog långt ifrån över detta. Smäll på en räntehöjning i februari också så blir det fint.
Har inte alla prisat in räntehöjningen i februari redan då? Det räcker att slå upp valfri dagstidning så vet man om att den kommer.

Rätt off-topic, men det är helt enkelt en väldigt trevlig modell, om man kan få lön i USD i ett lågskatteland men ändå vistas 4-5 månader per år i Sverige. Den sämre halvan av året i Sverige är ju inte särskilt rolig ändå. Svårt att lösa med barn såklart, men om man inte har det, väldigt trevlig mix med betydligt högre inkomst efter skatt.

Tänker de att de ska få samma pris idag som fastigheten kommer vara värd 2030 menar du? För räntorna lär inte gå ner till samma nivå som innan inom de närmsta 2-3 åren.
Det är nog olika men jag själv tänker kring förändringar som det finns sannolikhet att tro kan ske under 2023, kanske även 2024. Kan man som säljare vänta ska man göra det. Om inte annat för att vargarna inte ska få komma åt köttbiten. Det är värt mycket.

Kan vara så. Den som lever får se ;)
En sak jag inte förstår med dig, är att du tar priser från lyxvillor och deras nedgång och applicerar på villor i småstäder som två lärare har råd att köpa.

Rekordhögt utbud har du sagt i flera månader, men samtidigt så verkar ju inte utbudet på bra villor tillräcklig för att priserna ska gå ner på den nivån att du faktiskt köper något?

När det är storrea är det oftast i storlek S och XL, men du vill ha M?

Men helt ärligt så hoppas jag verkligen att du hittar nån som måste paniksälja och att det är den villan som du såg när du körde runt i området.

En sak jag inte förstår med dig, är att du tar priser från lyxvillor och deras nedgång och applicerar på villor i småstäder som två lärare har råd att köpa.

Rekordhögt utbud har du sagt i flera månader, men samtidigt så verkar ju inte utbudet på bra villor tillräcklig för att priserna ska gå ner på den nivån att du faktiskt köper något?

När det är storrea är det oftast i storlek S och XL, men du vill ha M?

Men helt ärligt så hoppas jag verkligen att du hittar nån som måste paniksälja och att det är den villan som du såg när du körde runt i området.
Blev erbjuden fin rabatt idag på en ”medelklassvilla” som vi inte var intresserade av. Så nog börjar det röra sig.

Lite skillnad på "medelklassvillor" i olika stockholmsområden mot övriga städer (Kanske GBG ser liknade ut).
Bor i Dalarna. Men förstår inte varför så många blir så tilt för att man försöker fynda på marknaden. Aldrig varit med om maken om folk som blir kränkta och tycker att man ska köpa nu, annars är man en lögnare som aldrig kommer köpa 😂

Wow vilken livlig diskussion och mycket kunskap i denna tråd. Jag passar på att slänga in en ovanlig fråga som någon kanske har någon hjälpsam tanke om.

Är bosatt utomlands (ej skriven i Sverige) men vill nu köpa en övernattningslägenhet runt Östermalm/Vasastan. Tanken är att nu efter Covid kan man jobba hemifrån så jag kommer kunna spendera ett par månader per år i Stockholm, men fortfarande vara skriven utomlands. Lägenheten ska alltså inte hyras ut utan bara användas av mig. Problemet jag stött på är att nästan alla gamla föreningar i city har samma mening i sina stadgar. Föreningen har rätt att neka medlemskap till den som inte ämnar har bostaden som sin permanenta bostad.

Har någon erfarenhet av detta? Föreningar har rätt att neka men behöver nödvändigtvis inte alltid neka, vad har jag för chanser att kunna bli godkänd i en förening?

I övrigt är jag en enkel köpare, kan visa upp fast anställningskontrakt i utlandet, behöver inga klausuler, har lånelöfte ifrån svensk bank osv.

Är i en liknande situation och en idé vi har haft är att man tittar på radhus i attraktiva områden precis utanför Stockholm, tänk Stocksund typ. Men då framförallt på grund av att det gör det enklare att även hyra ut. Håll oss gärna uppdaterade!

Har du ägt boende tidigare eller har du bara inväntat kraschen?
Nä, har inte köpt boende. Har alltid stoppat in pengarna på börsen och hyrt. Gör även att jag är i en väldigt bra sits nu och kan välja och vraka.

Sedan har jag förklarat varför vi inte köpt tidigare. Aldrig tänkt köpa något förutom ett boende och där tänker jag bo till pensionen.

Nä, har inte köpt boende. Har alltid stoppat in pengarna på börsen och hyrt. Gör även att jag är i en väldigt bra sits nu och kan välja och vraka.

Sedan har jag förklarat varför vi inte köpt tidigare. Aldrig tänkt köpa något förutom ett boende och där tänker jag bo till pensionen.

Jag tror du ska passa dig för att tänka att du hittar det perfekta boendet och tro att det är där du ska bo resten av livet. Det är absolut en fin tanke men livets olika skeenden kommer visa sig ställa olika krav. Även om din familjekonstellation håller livet ut förändras kravbilden.

Jag och frugan har gjort den resan. Letat lägenheter, hus till förbannelse. Förra huset vi till slut köpte saknade många tick i vår checklista. Men det blev helt ok. 10/10 för kidsen visade det sig. Huset vi bor i nu slängde vi pengarna på. Inte helt nöjda men vem fan är det? Det ser ut som att min bastu aldrig blir klar…

Att bo i hus är också en läroprocess. Ni kanske går tillbaka till lägenhet för hus suger? Frugan allergisk mot gräs. Värmepannan pajar jämt. Vissa är tillfreds, andra har en blodåder i pannan.

Hoppas du hittar huset. Börjar det vända uppåt, köp ändå även om det blivit en slant dyrare.

Jag tror du ska passa dig för att tänka att du hittar det perfekta boendet och tro att det är där du ska bo resten av livet. Det är absolut en fin tanke men livets olika skeenden kommer visa sig ställa olika krav. Även om din familjekonstellation håller livet ut förändras kravbilden.

Jag och frugan har gjort den resan. Letat lägenheter, hus till förbannelse. Förra huset vi till slut köpte saknade många tick i vår checklista. Men det blev helt ok. 10/10 för kidsen visade det sig. Huset vi bor i nu slängde vi pengarna på. Inte helt nöjda men vem fan är det? Det ser ut som att min bastu aldrig blir klar…

Att bo i hus är också en läroprocess. Ni kanske går tillbaka till lägenhet för hus suger? Frugan allergisk mot gräs. Värmepannan pajar jämt. Vissa är tillfreds, andra har en blodåder i pannan.

Hoppas du hittar huset. Börjar det vända uppåt, köp ändå även om det blivit en slant dyrare.
This, hus är inte för alla

Och också
Hus nr 1 till sin fiende
Hus nr 2 till en vän
Hus nr 3 att bo i själv

Tillbaka
Topp