• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Är i en liknande situation och en idé vi har haft är att man tittar på radhus i attraktiva områden precis utanför Stockholm, tänk Stocksund typ. Men då framförallt på grund av att det gör det enklare att även hyra ut. Håll oss gärna uppdaterade!

Bra tips, jag ska titta på det, men tror problemet blir att det blir för stort/dyrt för något som mestadels ska stå tomt.

Som en detalj. Finns risk att Skatteverket tycker att du köpt en permanentbostad och har väsentlig anknytning till Sverige igen. Dehär är otroligt irriterande och snåriga frågor att få tydliga svar på, försökt prata med kunniga och även diskuterat med Skatteverket, som inte är sugna på att ge tydliga svar heller. En stor faktor är om man varit utskriven mer än 5 år. Som Skatteverket har svarat mig då är att efter 5 år som utskriven och man köper en permanentbostad så get de inte väsentlig anknytning. Anledningen att det är så svårt att få svar, är att det är en helhetsbedömning och varje case är unikt, kanske har ni ett barn som bor i Sverige osv. Mindre än 5 år ska man alltså inte köpa något annat än sommarhus eller en väldigt liten övernattningslägenhet. Efter 5 år vänder bevisbördan också ifrån dig till Skatteverket att du har väsentlig anknytning, så risken minskar rejält att man hamnar i blåsväder över bostadsköpet, men detta är extremt sällan prövat i domstol.

Bra tips, jag ska titta på det, men tror problemet blir att det blir för stort/dyrt för något som mestadels ska stå tomt.

Som en detalj. Finns risk att Skatteverket tycker att du köpt en permanentbostad och har väsentlig anknytning till Sverige igen. Dehär är otroligt irriterande och snåriga frågor att få tydliga svar på, försökt prata med kunniga och även diskuterat med Skatteverket, som inte är sugna på att ge tydliga svar heller. En stor faktor är om man varit utskriven mer än 5 år. Som Skatteverket har svarat mig då är att efter 5 år som utskriven och man köper en permanentbostad så get de inte väsentlig anknytning. Anledningen att det är så svårt att få svar, är att det är en helhetsbedömning och varje case är unikt, kanske har ni ett barn som bor i Sverige osv. Mindre än 5 år ska man alltså inte köpa något annat än sommarhus eller en väldigt liten övernattningslägenhet. Efter 5 år vänder bevisbördan också ifrån dig till Skatteverket att du har väsentlig anknytning, så risken minskar rejält att man hamnar i blåsväder över bostadsköpet, men detta är extremt sällan prövat i domstol.

Intressant! Kan dom verkligen tycka eller driva en sådan sak om man hyr ut bostaden? Låter ju i och för sig rätt galet även om man inte hyr ut och bara är där ett par månader om året.

Inget fel på rabatten, men inte rätt villa för oss.
Nä, har inte köpt boende. Har alltid stoppat in pengarna på börsen och hyrt. Gör även att jag är i en väldigt bra sits nu och kan välja och vraka.

Sedan har jag förklarat varför vi inte köpt tidigare. Aldrig tänkt köpa något förutom ett boende och där tänker jag bo till pensionen.
När förändras situationen så att du faktiskt kan välja och vraka bland villor du vill ha?

Välja och vraka kanske går i små orter!?
I Sthlm även om det faller med 50%(räknar inte in djursholm) i vissa områden så kommer det fortfarande vara tokdyrt

Tokdyrt = många miljoner för hus som i princip ingen knegare har råd med sett till inkomst

Senast ändrad:
I små orter som min, ca 50000 invånare, så finns det idag ett utbud som det inte varit på lång tid. Jag minns kompisen som ville flytta till hus här men fick dra till grannkommunen då det saknades hus till salu i tillräcklig grad. Det var 20 år sen ungefär. Utbudet idag kan vara det mesta som varit under denna period.

Beroende på område så finns det dyrare/billigare. Är man mer kräsen så är det sjukt nog hus som landar på 7-10 millar även här idag. Läge, tomt och hustyp styr var det landar på. Men visst, de dyra kåkarna har också gått ner. Det finns tex en kåk för 7mille som legat ett tag men där är det rätt nergånget och kräver år/miljoner o få det fint om man nu har ett sånt krav. Bra läge dock 😀

När förändras situationen så att du faktiskt kan välja och vraka bland villor du vill ha?
Det är inget hinder idag. Priserna ligger rätt bra sett till vad vi vill lägga på ett hus.
Nu gäller det bara att hitta "rätt" hus. Jag prioriterar uppenbarligen annorlunda än många andra här.
Men jag har aldrig haft för avsikt att klättra i någon "bostadskarriär", för det är för mig ett helt absurt begrepp.
En bostad är en kostnad, tills dess att man kan använda den för att generera en inkomst.

Men gissningsvis köper vi bostad innan sommaren. Folk på marknaden har redan börjat bajsa på sig.
Mäklare som ringer och säger att säljaren kan tänka sig ett längre bud, något sådant har inte varit aktuellt tidigare.
Då är det ett lägre bud ifrån ett pris som jag redan idag skulle kunna tänka mig att betala om det var rätt hus.

Känns faktiskt riktigt jävla gött att sitta i den sitsen vi sitter i. Förstår att det är triggande för andra som sitter i en kass sits och förlorar pengar och känner oro.
Det är dock, hur hemskt det än låter, deras problem och min möjlighet.
Jag tycker synd om de som köpt 2020-2021 och tvingas sälja nu, men det är livets gång.
Tar du risker så får du både avkastningen och förlusten beroende på hur det utvecklar sig.

Vi ska på visning i helgen, mest troligt ett hus vi inte köper då läget inte känns riktigt rätt. Men man vet aldrig? Kanske är det rätt hus.

Bor i Dalarna. Men förstår inte varför så många blir så tilt för att man försöker fynda på marknaden. Aldrig varit med om maken om folk som blir kränkta och tycker att man ska köpa nu, annars är man en lögnare som aldrig kommer köpa 😂
Svaret är nog så enkelt som att de flesta faktiskt är "lögnare", väldigt få av de som gått och väntat på kraschen verkar ju komma till skott och faktiskt handla nu när tillfälle ges.

Sen ska man väl inte lägga sig i andra personers privatekonomi men människor generellt har ju en vilja att tillrättavisa både kollegor och vänner när de fattar "fel" beslut....

...och om man har pengar, och faktiskt vill flytta, då tror jag man fattar fel beslut om man inte är beredd att handla nu och något eller några år framöver, under förutsättning att man hittar drömhuset. Den breda fynd-dörren tror jag kommer stängas relativt snart, marknaden kommer stabiliseras om än på en längre nivå än vi varit vana vid. Sen betyder det inte att det kommer bli omöjligt att fynda, men jag tror det totala dödläget vi såg och kanske ser snart är över.

Generellt är folk alldeles för giriga, de vägrade att sälja när allt var på topp eftersom de inte slog prisrekordet på gatan med tillräckligt stor marginal och nu när priserna är på väg ned handlar de inte eftersom de till varje pris ska pricka exakt den dag när priserna är som lägst. Och det är inte ett realistiskt sett att hantera sitt boende.

Jag tror att man ska vara (väldigt) glad om sålde eller lät bli att köpa 2018-2022 och nu står i begrepp att göra affär 2023-202?

Svaret är nog så enkelt som att de flesta faktiskt är "lögnare", väldigt få av de som gått och väntat på kraschen verkar ju komma till skott och faktiskt handla nu när tillfälle ges.

Sen ska man väl inte lägga sig i andra personers privatekonomi men människor generellt har ju en vilja att tillrättavisa både kollegor och vänner när de fattar "fel" beslut....

...och om man har pengar, och faktiskt vill flytta, då tror jag man fattar fel beslut om man inte är beredd att handla nu och något eller några år framöver, under förutsättning att man hittar drömhuset. Den breda fynd-dörren tror jag kommer stängas relativt snart, marknaden kommer stabiliseras om än på en längre nivå än vi varit vana vid. Sen betyder det inte att det kommer bli omöjligt att fynda, men jag tror det totala dödläget vi såg och kanske ser snart är över.

Generellt är folk alldeles för giriga, de vägrade att sälja när allt var på topp eftersom de inte slog prisrekordet på gatan med tillräckligt stor marginal och nu när priserna är på väg ned handlar de inte eftersom de till varje pris ska pricka exakt den dag när priserna är som lägst. Och det är inte ett realistiskt sett att hantera sitt boende.

Jag tror att man ska vara (väldigt) glad om sålde eller lät bli att köpa 2018-2022 och nu står i begrepp att göra affär 2023-202?
Jag har förklarat tidigare i tråden att vi bestämde oss var vi skulle bo 2020. Då var det en galen marknad och uppenbart att det var ohållbart.
Med det sagt hade vi nog tvingats köpa även om priserna inte gått ner inom en relativt snar framtid.
Vi är rätt trötta på hyresrätt och inte så sugna på att flytta till en större nu när vi får barn nr 2, utan det är helt enkelt dags att köpa hus.
Nu har vi tur att priserna går ner och det känns förjävla gött - men som sagt vi hade tvingats köpa till högre pris ändå om priserna inte gått ner.

Att det har varit en bubbla är helt uppenbart, men det var omöjligt att förutspå att den skulle smälla nu. Den kanske inte ens smäller nu, utan det kan vara en kortsiktig korrigering. Men vi köper snart ändå ;)

EDIT: Med det sagt så säger jag inte ett skit till någon som köper vad jag tycker är "för dyrt hus". Andras pengar är deras ensak. Man får inga vänner av att försöka säga åt andra att de gör fel. Jag har inte gått i deras skor heller, så kan inte avgöra vad som är rätt eller fel för dem.

Jag upplever inte att det är fyndläge nu utan är mer eller mindre beredd att betala "2022-priser" om vi hittar vår drömbostad. Skulle det visa sig att vi tappar 20% av värdet på kort sikt så spelar det ingen roll, vi har tänkt att bo där länge.

Edit: Ska på visning i helgen, 13 sällskap anmälda. Vet inte om det är mycket eller lite.

Senast ändrad:
Jag har förklarat tidigare i tråden att vi bestämde oss var vi skulle bo 2020. Då var det en galen marknad och uppenbart att det var ohållbart.
Med det sagt hade vi nog tvingats köpa även om priserna inte gått ner inom en relativt snar framtid.
Vi är rätt trötta på hyresrätt och inte så sugna på att flytta till en större nu när vi får barn nr 2, utan det är helt enkelt dags att köpa hus.
Nu har vi tur att priserna går ner och det känns förjävla gött - men som sagt vi hade tvingats köpa till högre pris ändå om priserna inte gått ner.

Att det har varit en bubbla är helt uppenbart, men det var omöjligt att förutspå att den skulle smälla nu. Den kanske inte ens smäller nu, utan det kan vara en kortsiktig korrigering. Men vi köper snart ändå ;)

EDIT: Med det sagt så säger jag inte ett skit till någon som köper vad jag tycker är "för dyrt hus". Andras pengar är deras ensak. Man får inga vänner av att försöka säga åt andra att de gör fel. Jag har inte gått i deras skor heller, så kan inte avgöra vad som är rätt eller fel för dem.
Ja, du är säkert inne på rätt spår, men jag förstår att man fnyser lite åt de som ska vänta "lite till, liiite till bara". Du verkar ha en väldigt genomtänkt och strategisk plan, något de flesta saknar och vad värre är fattar många beslut på felaktiga grunder; Känslan av att det var bra att köpa ett hus 2021 och att det är dåligt att köpa samma hus nu när priset är lägre.

Sen måste man förstås framföra sina åsikter till vänner och bekanta med social kompetens, det gäller oavsett om det gäller huspriser, bilköp eller ungar som skriker.

Läste en lista häromdagen, de "10 dyraste husförsäljningarna 2022" i min kommun. Alla 10 låg mellan 9.5m och 12.5m. Och detta är random hus i en svenneförort till Gbg. Den stekarlistan kommer se 'något annorlunda' ut för 2023... Så bubbla eller ej, det var rätt crazy 21-22 då merparten såldes innan visning och folk bjöd upp 10-15% över utgång som standard. Även för typ fuktskadade souterränghus från -72. Nu rör ingenting på sig. De få objekt som är ute har varit ut ett halvår och till utgångspriser 20-25% lägre än vid topp, vilket ändå betyder barocka priser. Även ett par hus, som såldes vid toppen med lång inflyttningstid, har kommit ut igen då köparna belånade upp sig över öronen till '1.15% amorteringsfritt' och sen fick ta handpenningssmällen och backa ur. Surt och dyrt men kanske aningen naivt. Räknar man på det så bör det ner en bit till, även om man tolererar en signifikant kostnadsökning per månad.

Ja, du är säkert inne på rätt spår, men jag förstår att man fnyser lite åt de som ska vänta "lite till, liiite till bara". Du verkar ha en väldigt genomtänkt och strategisk plan, något de flesta saknar och vad värre är fattar många beslut på felaktiga grunder; Känslan av att det var bra att köpa ett hus 2021 och att det är dåligt att köpa samma hus nu när priset är lägre.

Sen måste man förstås framföra sina åsikter till vänner och bekanta med social kompetens, det gäller oavsett om det gäller huspriser, bilköp eller ungar som skriker.
Äh, ser ingen nytta av att framföra att jag tycker de gjort fel med att köpa hus för summor de inte har råd med. Det är redan gjort och mina åsikter kommer inte göra något bättre, så då kan jag lika gärna hålla käften och bara lyckönska dem.

Äh, ser ingen nytta av att framföra att jag tycker de gjort fel med att köpa hus för summor de inte har råd med. Det är redan gjort och mina åsikter kommer inte göra något bättre, så då kan jag lika gärna hålla käften och bara lyckönska dem.
Nä, man ska såklart röra sig försiktigt vad gäller just pengar som ju är väldigt känsligt (vilket är helt logiskt), åsikter som inte är önskade eller efterfrågade bör man väl generellt undvika.

Var det inte snack om krav på att redovisa nettoskuldsättning eller lån/kvm i bostadsrättsföreningar vid annonsering?

Majoriteten redovisar inte detta öht vad jag kan se och ibland står det kommentarer likt detta, hur svårt är det att ta fram egentligen?

KOMMENTAR TILL NETTOSKULDSÄTTNINGEN​

Uppgiften har inte gått att få fram då föreningen inte tillhandahåller nyckeltalet.

Mycket data som ser rejält illa ut iaf.
1674825137590.png

1674825151173.png

1674825183447.png

Utfall -8 - föregående -7 - förväntat -2,8

Spontant känns det som att föreningar som inte redovisar det....ska man nog se till att fråga!
Lån/kvm boyta känns iallafall väldigt lätt för en mäklare att ta fram, det ska väl finnas med i varje årsredovisning?

Men fick som sagt för mig att det var någon ny lag från 2023 att mäklare måste redovisa skuldsättningen i föreningen i annonsen.

Var det inte snack om krav på att redovisa nettoskuldsättning eller lån/kvm i bostadsrättsföreningar vid annonsering?

Majoriteten redovisar inte detta öht vad jag kan se och ibland står det kommentarer likt detta, hur svårt är det att ta fram egentligen?

Uppgiften har inte gått att få fram då föreningen inte tillhandahåller nyckeltalet.
Ren lögn. Anmäl mäklarna.

Wow vilken livlig diskussion och mycket kunskap i denna tråd. Jag passar på att slänga in en ovanlig fråga som någon kanske har någon hjälpsam tanke om.

Är bosatt utomlands (ej skriven i Sverige) men vill nu köpa en övernattningslägenhet runt Östermalm/Vasastan. Tanken är att nu efter Covid kan man jobba hemifrån så jag kommer kunna spendera ett par månader per år i Stockholm, men fortfarande vara skriven utomlands. Lägenheten ska alltså inte hyras ut utan bara användas av mig. Problemet jag stött på är att nästan alla gamla föreningar i city har samma mening i sina stadgar. Föreningen har rätt att neka medlemskap till den som inte ämnar har bostaden som sin permanenta bostad.

Har någon erfarenhet av detta? Föreningar har rätt att neka men behöver nödvändigtvis inte alltid neka, vad har jag för chanser att kunna bli godkänd i en förening?

I övrigt är jag en enkel köpare, kan visa upp fast anställningskontrakt i utlandet, behöver inga klausuler, har lånelöfte ifrån svensk bank osv.
Senast vi skulle flytta utomlands så sålde vi vår större lägenhet och köpte en mindre övernattningslägenhet. Vi var tydliga med mäklaren om att det skulle vara vårt hem i Sverige om än vi inte skulle bo där permanent, vi var också noga med att den inte skulle hyras ut i andrahand. Mäklaren pratade med föreningen som var ok med det upplägget och godkände oss.

Som du är inne på så hade jag funderat mer på anknytning lägenheten skapar till Sverige och om du bedöms obegränsat skatteskyldig på grund av den

Senast vi skulle flytta utomlands så sålde vi vår större lägenhet och köpte en mindre övernattningslägenhet. Vi var tydliga med mäklaren om att det skulle vara vårt hem i Sverige om än vi inte skulle bo där permanent, vi var också noga med att den inte skulle hyras ut i andrahand. Mäklaren pratade med föreningen som var ok med det upplägget och godkände oss.

Som du är inne på så hade jag funderat mer på anknytning lägenheten skapar till Sverige och om du bedöms obegränsat skatteskyldig på grund av den
Jag har bekanta som köpt bostadsrätt i centrala Sthlm när de varit hemmahörande i annat land med oklar framtid. Inga problem för föreningen. Så det är nog gångbart om man kan ge någon form av trygghet vad som avses med köpet.

Bara att köpa.

Det är väl bara andelstal x lån i senaste årsredovisningen. Det är ju ren BS om de inte kan få fram det.

Mycket data som ser rejält illa ut iaf.
1674825137590.png

1674825151173.png

1674825183447.png

Utfall -8 - föregående -7 - förväntat -2,8
Vad tror du händer med KPI när retail sales ser ut sådär? Vänta till juli när vi har baseffekter från elpriser på 3kr/kWh och hushållen betalt nuvarande ränta en stund. Personligen tror jag det finns en skaplig chans att KPI rent av kollapsar i Q3 (om det ej blir någon ny chock eller så).

Så om det för ser bra eller dåligt ut beror i min bok på vad man syftar på och på vilken horisont.

Vad tror du händer med KPI när retail sales ser ut sådär? Vänta till juli när vi har baseffekter från elpriser på 3kr/kWh och hushållen betalt nuvarande ränta en stund. Personligen tror jag det finns en skaplig chans att KPI rent av kollapsar i Q3 (om det ej blir någon ny chock eller så).

Så om det för ser bra eller dåligt ut beror i min bok på vad man syftar på och på vilken horisont.
Inflationen kan gå ner, den kan gå upp. Beror på omvärldsfaktorer. Något detta garanterat leder till är dock ökad arbetslöshet.

Det är väl bara andelstal x lån i senaste årsredovisningen. Det är ju ren BS om de inte kan få fram det.
Andelstal för månadsavgift x (räntebärande skulder - räntebärande tillgångar - likvida medel).

Det är tillsvidare mäklarens ansvar att räkna fram och presentera detta men de stora förvaltarna har redan börjat förbereda att kunna tillhandahålla uppgiften direkt för att undvika onödiga räknefel. Problemet just nu är att många föreningar är dåliga på att lämna ut korrekta andelstal för månadsavgiften (däremot finns alltid andelstal för del i föreningen) så det skiter sig på den punkten.

Krav för 2023 dvs i årsredovisningarna som publiceras 2024.

Det är väl två olika saker. Mäklarna ska ange hur mycket lån i föreningen som avser bostaden från och med årsskiftet. Föreningarna ska dock framöver redovisa lån/kvm som ett nyckeltal.

Andelstal för månadsavgift x (räntebärande skulder - räntebärande tillgångar - likvida medel).

Det är tillsvidare mäklarens ansvar att räkna fram och presentera detta men de stora förvaltarna har redan börjat förbereda att kunna tillhandahålla uppgiften direkt för att undvika onödiga räknefel. Problemet just nu är att många föreningar är dåliga på att lämna ut korrekta andelstal för månadsavgiften (däremot finns alltid andelstal för del i föreningen) så det skiter sig på den punkten.
Vad är det egentligen mäklarna är ansvariga att redovisa?
räntebärande skulder - räntebärande tillgångar - likvida medel delat på andelstalet?

Och vad är egentligen räntebärande tillgångar, uthyrning av lokal tex?

Inflationen kan gå ner, den kan gå upp. Beror på omvärldsfaktorer. Något detta garanterat leder till är dock ökad arbetslöshet.
Allt annat lika faller KPI när folk slutar köpa. Rätt uppenbart, även om det såklart också styrs av andra faktorer.

De som förlorar jobbet pga låg consumer spending köper ingen dyr bostad generellt. Däremot blir det närmare till räntesänkningar. Var ju precis samma under Covid.

Man vet aldrig hur det blir men det du målar upp som negativt kan mycket väl vara raka motsatsen (för bostadspriser i flera områden).

Allt annat lika faller KPI när folk slutar köpa. Rätt uppenbart, även om det såklart också styrs av andra faktorer.

De som förlorar jobbet pga låg consumer spending köper ingen dyr bostad generellt. Däremot blir det närmare till räntesänkningar. Var ju precis samma under Covid.

Man vet aldrig hur det blir men det du målar upp som negativt kan mycket väl vara raka motsatsen (för bostadspriser i flera områden).
Japp. Bostadspriser brukar gå riktigt starkt när arbetslösheten ökar…..

Japp. Bostadspriser brukar gå riktigt starkt när arbetslösheten ökar…..
Antar att du försöker vara ironisk men ofta ökar bostadspriserna när arbetslösheten toppar eftersom räntesänkningarna normalt sett påbörjas då pga. att inflationen sjunker.
Det är innan arbetslösheten ökar dvs. när varsel läggs och räntan fortsatt är på väg upp pga. att inflationsstatistiken och räntesänkningarna släpar som bostadspriserna i normalfallet sjunker.

Tillbaka
Topp