• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Som tidigare nämnt så är vi på väg in i något vi inte upplevt på väldigt länge. Bopriserna är förvånande starka just nu. Troligtvis för att folk försöker stå emot och vänta ut det. Fick jag gissa så kommer den motståndskrften minska med kommande ränteökning och en fortsatt väldigt tuff konjunktur.

2023 blir jobbigt för alla. Även för de som tänker fynda hus. Som en kollega sa häromdagen: ”Det här är året man ska vara snäll med varandra”.

B339CCBC-1CC0-4758-A8FB-087F7FE0A527.jpeg

Antar att du försöker vara ironisk men ofta ökar bostadspriserna när arbetslösheten toppar eftersom räntesänkningarna normalt sett påbörjas då pga. att inflationen sjunker.
Det är innan arbetslösheten ökar dvs. när varsel läggs och räntan fortsatt är på väg upp pga. att inflationsstatistiken och räntesänkningarna släpar som bostadspriserna i normalfallet sjunker.
Ja jag var ironisk och min tolkning är inte att priserna ökar när arbetslösheten toppar och inte heller ökar de när räntan minskar. Det tar längre tid än så. Sedan fuckar 2020 upp typ all data och analys, men flera studier visar att consumer confidence har rätt bra korrelation med husmarknadens utveckling. Finns säkert andra mått också.
63EE46C8-484F-4B3F-AB2A-79100E7F19E3.png
CD301796-D1A6-4C8A-8EC9-74D10795D6F5.png
41DD214E-53F7-4154-B7B3-EB4F08398185.png

F83C5527-B838-49BF-894F-6967A34D983B.png

Ja jag var ironisk och min tolkning är inte att priserna ökar när arbetslösheten toppar och inte heller ökar de när räntan minskar. Det tar längre tid än så. Sedan fuckar 2020 upp typ all data och analys, men flera studier visar att consumer confidence har rätt bra korrelation med husmarknadens utveckling. Finns säkert andra mått också.
63EE46C8-484F-4B3F-AB2A-79100E7F19E3.png
CD301796-D1A6-4C8A-8EC9-74D10795D6F5.png
41DD214E-53F7-4154-B7B3-EB4F08398185.png

F83C5527-B838-49BF-894F-6967A34D983B.png
Ah sorry, trodde du skulle köpa hus i Sverige ;)

Japp. Bostadspriser brukar gå riktigt starkt när arbetslösheten ökar…..
Nä generellt inte såklart men beror på vilka som blir arbetslösa och vilka bostäder du tittar på. Om butikspersonal blir av med jobben har det knappast någon effekt på villor i Danderyd. Däremot hade en ökad arbetslöshet (till följd av lägre konsumtion) troligen lett till lägre ränta ganska snart.

Hur kan du inte tro att priserna stiger när räntan faller? Är väl det mest uppenbara sambandet av alla?

Andelstal för månadsavgift x (räntebärande skulder - räntebärande tillgångar - likvida medel).

Det är tillsvidare mäklarens ansvar att räkna fram och presentera detta men de stora förvaltarna har redan börjat förbereda att kunna tillhandahålla uppgiften direkt för att undvika onödiga räknefel. Problemet just nu är att många föreningar är dåliga på att lämna ut korrekta andelstal för månadsavgiften (däremot finns alltid andelstal för del i föreningen) så det skiter sig på den punkten.
En mäklare måste väl ha ett utdrag ur lägenhetsregistret för att kunna godkänna ett försäljningsuppdrag? Och där anges andelstal. Andelstalet är ju en av de mest fundamentala delarna i en brf, det ligger till grund för avgifter, kapitaltillskott osv. Jag ser ingen som helst ursäkt till att misslyckas med det.

• Like
Reactions: PJZ
En mäklare måste väl ha ett utdrag ur lägenhetsregistret för att kunna godkänna ett försäljningsuppdrag? Och där anges andelstal. Andelstalet är ju en av de mest fundamentala delarna i en brf, det ligger till grund för avgifter, kapitaltillskott osv. Jag ser ingen som helst ursäkt till att misslyckas med det.
Hade varit jättebra om detta alltid följdes och att man tydligt anger de båda andelstalen i den officiella förteckningen. Beräkningen i sig är enkel.

Senast ändrad:
Jag trodde att vi skulle börja med ”skuldfritt pris” som i Finland. Alltså pris + din del av brfs skuld. Men verkar tyvärr inte som att det är så det blir…
Trodde också att det skulle vara tydligare presenterat. T ex att bostadsportalerna skriver ut det tillsammans med annonspriset. Nu är det bara inbäddat långt ner på mäklarnas annonssidor.

Det lär komma ett par korrigeringar med tiden när mäklare blir varnade och det prövas av den statliga inspektionen.

Nä generellt inte såklart men beror på vilka som blir arbetslösa och vilka bostäder du tittar på. Om butikspersonal blir av med jobben har det knappast någon effekt på villor i Danderyd. Däremot hade en ökad arbetslöshet (till följd av lägre konsumtion) troligen lett till lägre ränta ganska snart.

Hur kan du inte tro att priserna stiger när räntan faller? Är väl det mest uppenbara sambandet av alla?
För priserna stiger inte direkt när räntan faller. Det är bara att kolla statistiken.

Det är inget hinder idag. Priserna ligger rätt bra sett till vad vi vill lägga på ett hus.
Nu gäller det bara att hitta "rätt" hus. Jag prioriterar uppenbarligen annorlunda än många andra här.
Men jag har aldrig haft för avsikt att klättra i någon "bostadskarriär", för det är för mig ett helt absurt begrepp.
En bostad är en kostnad, tills dess att man kan använda den för att generera en inkomst.

Men gissningsvis köper vi bostad innan sommaren. Folk på marknaden har redan börjat bajsa på sig.
Mäklare som ringer och säger att säljaren kan tänka sig ett längre bud, något sådant har inte varit aktuellt tidigare.
Då är det ett lägre bud ifrån ett pris som jag redan idag skulle kunna tänka mig att betala om det var rätt hus.

Känns faktiskt riktigt jävla gött att sitta i den sitsen vi sitter i. Förstår att det är triggande för andra som sitter i en kass sits och förlorar pengar och känner oro.
Det är dock, hur hemskt det än låter, deras problem och min möjlighet.
Jag tycker synd om de som köpt 2020-2021 och tvingas sälja nu, men det är livets gång.
Tar du risker så får du både avkastningen och förlusten beroende på hur det utvecklar sig.

Vi ska på visning i helgen, mest troligt ett hus vi inte köper då läget inte känns riktigt rätt. Men man vet aldrig? Kanske är det rätt hus.
Du sitter inte i en riktigt bra sits, det går inte ihop när utbudet uppenbarligen inte är det ni söker.
Det låter mer som att du blir triggad över att ingen av oss tycker du sitter i en grym sits.

Du har redan skjutit dig själv i foten genom att hela tiden poängtera "rätt" hus.
Sen har du en kärlek för statistik och därför vet jag också att du har stenkoll på området och vet exakt vilka hus du egentligen vill ha. Givetvis har du kollat upp ägarna för att se om de behöver sälja.

Om du har riktig otur så vet mäklarna/säljarna om detta, bara för du visar storrea på XL så spelar det ingen roll om "rätt" hus är M. Har dessutom extremt svårt att se mäklarna inte rekommendera "rätt" hus till flera kandidater, speciellt när priserna är extremt bra enligt dig själv.

Du sitter inte i en riktigt bra sits, det går inte ihop när utbudet uppenbarligen inte är det ni söker.
Det låter mer som att du blir triggad över att ingen av oss tycker du sitter i en grym sits.

Du har redan skjutit dig själv i foten genom att hela tiden poängtera "rätt" hus.
Sen har du en kärlek för statistik och därför vet jag också att du har stenkoll på området och vet exakt vilka hus du egentligen vill ha. Givetvis har du kollat upp ägarna för att se om de behöver sälja.

Om du har riktig otur så vet mäklarna/säljarna om detta, bara för du visar storrea på XL så spelar det ingen roll om "rätt" hus är M. Har dessutom extremt svårt att se mäklarna inte rekommendera "rätt" hus till flera kandidater, speciellt när priserna är extremt bra enligt dig själv.
Haha ja, tänk om det var så 😂
Du har noll koll på hur jag är irl, men jag är betydligt smidigare där än på ett nätforum 😂 men kul gissning! Även om den är helt galen.

Är en färsking på marknaden. Men jag blir dock småirriterad över att lägenheter läggs ut, utan pris. Vad är meningen? Ska man ringa mäklaren och ge pris?

Lägenhetspriserna lär ju hållas uppe när sådana här saker stoppar nybyggen (detta var också lgh som skulle vara effektivt byggda och prisvärda för en gångs skull)
1674904301579.png

Lägenhetspriserna lär ju hållas uppe när sådana här saker stoppar nybyggen (detta var också lgh som skulle vara effektivt byggda och prisvärda för en gångs skull)
1674904301579.png
Jobbar på ett medelstort företag som byggnadskonstruktör. Våra mest lönsamma projekt har ställts in och det råder halvt panik på företaget eftersom vi enbart har små och mindre lönsamma projekt kvar. Detta har fått mig att söka jobb som anläggningskonstruktör, där olika myndigheter pumpar ut projekt just nu för att hålla byggbranschen vid liv.

Haha ja, tänk om det var så 😂
Du har noll koll på hur jag är irl, men jag är betydligt smidigare där än på ett nätforum 😂 men kul gissning! Även om den är helt galen.
Lite tråkigt att folk hackar på hur andra människor väljer att göra. Naturligt att man själv har en övertygelse att man handlar rätt och då kan tycka andra gör "fel" eller bara "snackar". Visst, de som kört på och köpt istället för att hoppas på prisfall har valt rätt strategi de senaste 20 åren. Men idag så ser faktiskt verkligheten helt annorlunda ut. Inte alls omöjligt att de som idiotförklarats faktiskt har den strategi som kommer fungera bäst framöver. Kan vara värt att reflektera över. God ton är alltid klädsamt

För priserna stiger inte direkt när räntan faller. Det är bara att kolla statistiken.
Direkt och direkt. Bostadsmarknaden är ju som bekant lite trögrörlig men självklart är räntan en av de absolut viktigaste faktorerna. Du har ju sett hur priserna fallit snabbt pga räntehöjningar 2022. Och att de stigit länge när räntorna trendat neråt och eller varit låga.

Lite tråkigt att folk hackar på hur andra människor väljer att göra. Naturligt att man själv har en övertygelse att man handlar rätt och då kan tycka andra gör "fel" eller bara "snackar". Visst, de som kört på och köpt istället för att hoppas på prisfall har valt rätt strategi de senaste 20 åren. Men idag så ser faktiskt verkligheten helt annorlunda ut. Inte alls omöjligt att de som idiotförklarats faktiskt har den strategi som kommer fungera bäst framöver. Kan vara värt att reflektera över. God ton är alltid klädsamt
Jag är van :)
Blev kallad idiot när jag köpte aktier i mars 2020 också. Sen var man idiot igen när man sålde sommaren 2021. Men men, jag har lärt mig att lyssna på mig själv och inte andra när det kommer till ekonomi. Det är ändå jag som får konsekvensen av mitt agerande, inte andra. Med det sagt säger jag gärna hur jag tycker och tänker, är som sagt van att bli dumförklarad. Insett att folk generellt har dålig koll på ekonomi, men de tycker gärna till ändå.

Jobbar på ett medelstort företag som byggnadskonstruktör. Våra mest lönsamma projekt har ställts in och det råder halvt panik på företaget eftersom vi enbart har små och mindre lönsamma projekt kvar. Detta har fått mig att söka jobb som anläggningskonstruktör, där olika myndigheter pumpar ut projekt just nu för att hålla byggbranschen vid liv.
Har du någon koll på hur stämningen är på andra företag? Ytterst tråkigt med inställa projekt och arbetslöshet. Hoppas det löser sig för dig!

Har du någon koll på hur stämningen är på andra företag? Ytterst tråkigt med inställa projekt och arbetslöshet. Hoppas det löser sig för dig!
Arkitektfirmor och företag som bygger små hus har redan börjat varsla. Jag klarar nog mig ändå, har en master inom konstruktion, så kan jobba inom bro, tunnel, väg och vattenbyggnad ifall jag blir varslad på företaget jag är anställd hos idag. Men det är ändå hus jag vill jobba med…

Arkitektfirmor och företag som bygger små hus har redan börjat varsla. Jag klarar nog mig ändå, har en master inom konstruktion, så kan jobba inom bro, tunnel, väg och vattenbyggnad ifall jag blir varslad på företaget jag är anställd hos idag. Men det är ändå hus jag vill jobba med…
Okej. Ja, då får du kanske ta några år med lite uppdrag som inte är drömmen. Men låter som det kommer gå bra för dig :)
Värre för byggarbetare utan utbildning tänker jag :/

Direkt och direkt. Bostadsmarknaden är ju som bekant lite trögrörlig men självklart är räntan en av de absolut viktigaste faktorerna. Du har ju sett hur priserna fallit snabbt pga räntehöjningar 2022. Och att de stigit länge när räntorna trendat neråt och eller varit låga.
Det är ju inte räntan i sig som styr priserna på kort sikt, det är psykologin. Detta gör att de ekonomiska systemen är trögrörliga ibland och extremt snabba ibland. Resultatet blir ofta hög volatilitet med långsammare underliggande trender. Just nu tror jag att största psykologiska faktorn är rädslan för en lång och djup lågkonjunktur. Lite räntehöjningar och prisinflation så har man rejäla avkylningsfaktorer.

Det är ju inte räntan i sig som styr priserna på kort sikt, det är psykologin. Detta gör att de ekonomiska systemen är trögrörliga ibland och extremt snabba ibland. Resultatet blir ofta hög volatilitet med långsammare underliggande trender. Just nu tror jag att största psykologiska faktorn är rädslan för en lång och djup lågkonjunktur. Lite räntehöjningar och prisinflation så har man rejäla avkylningsfaktorer.
Fast det är ju den höga KPIn som tvingar fram räntehöjningar som är det som orsakar rädslan för lågkonjunktur.

Fast det är ju den höga KPIn som tvingar fram räntehöjningar som är det som orsakar rädslan för lågkonjunktur.
Nja. Allt beror ju på hur man ser det. Man får ju inte hög KPI (för övrigt ett uselt mått) bara sådär av ren slump. Börjar väl stå klart för fler och fler att vi troligen är på väg in i en annan världsbild än den som rått i 20 år.

Höjda räntor har ju en dubbelt avkylande effekt på bostadspriser. Både risk för ekonomisk nedgång + dyrare att äga/skaffa hus. Men det är ju den psykologiska effekten av att folk är rädda för att bostadspriserna ska sjunka ytterliggare som är den riktiga prispressaren. Annars hade ju folk köpt hus till begärt pris om de "haft råd". Istället blir det köparens marknad där man prisar in framtida prisutveckling i sitt agerande vilket ger ytterligare prispress neråt. Psykologi helt enkelt. Hade folk varit övertygade om att räntorna snart skulle sänkas igen för att förhindra en ekonomisk nedgång hade de handlat därefter.

My 5c.

Nja. Allt beror ju på hur man ser det. Man får ju inte hög KPI (för övrigt ett uselt mått) bara sådär av ren slump. Börjar väl stå klart för fler och fler att vi troligen är på väg in i en annan världsbild än den som rått i 20 år.

Höjda räntor har ju en dubbelt avkylande effekt på bostadspriser. Både risk för ekonomisk nedgång + dyrare att äga/skaffa hus. Men det är ju den psykologiska effekten av att folk är rädda för att bostadspriserna ska sjunka ytterliggare som är den riktiga prispressaren. Annars hade ju folk köpt hus till begärt pris om de "haft råd". Istället blir det köparens marknad där man prisar in framtida prisutveckling i sitt agerande vilket ger ytterligare prispress neråt. Psykologi helt enkelt. Hade folk varit övertygade om att räntorna snart skulle sänkas igen för att förhindra en ekonomisk nedgång hade de handlat därefter.

My 5c.
KPI är väldigt dåligt och jag har kritiserat det länge, och det är därför jag säger kpi och inte inflation… KPI styr Riksbanken även att det är ett kass mått.

Självklart har psykologi en viktig effekt men du antyder att den inte är kopplad till vad man tror om räntan. Räntan är ju det som mest påverkar folks boendekostnad och därmed vad de har råd med. Självklart påverkar det bostadspriserna. Förstår inte hur man kan tänka att räntan inte har betydelse.

Och ja precis som du säger, om folk blir övertygade om räntenedgång så kommer de börja köpa och det är ju vad som händer nu, främst på börsen. Man tror att räntetoppen är nära och köper aktier.

Jag tror inte det stämmer riktigt utan att det dröjer lite längre innan den sänks, men likväl borde det vara mycket tydligt både historiskt och kanske framför allt nu, att räntan och folks förväntningar om räntan är extremt viktig för både aktiekurser och bostadspriser.

Trodde faktiskt ingen ifrågasatt att räntan var viktig för bostadspriser.

KPI är väldigt dåligt och jag har kritiserat det länge, och det är därför jag säger kpi och inte inflation… KPI styr Riksbanken även att det är ett kass mått.

Självklart har psykologi en viktig effekt men du antyder att den inte är kopplad till vad man tror om räntan. Räntan är ju det som mest påverkar folks boendekostnad och därmed vad de har råd med. Självklart påverkar det bostadspriserna. Förstår inte hur man kan tänka att räntan inte har betydelse.

Och ja precis som du säger, om folk blir övertygade om räntenedgång så kommer de börja köpa och det är ju vad som händer nu, främst på börsen. Man tror att räntetoppen är nära och köper aktier.

Jag tror inte det stämmer riktigt utan att det dröjer lite längre innan den sänks, men likväl borde det vara mycket tydligt både historiskt och kanske framför allt nu, att räntan och folks förväntningar om räntan är extremt viktig för både aktiekurser och bostadspriser.

Trodde faktiskt ingen ifrågasatt att räntan var viktig för bostadspriser.
Det är ingen som har ifrågasatt att räntan är viktig för bostadspriser. Vi diskuterar tidsaspekten och säger att det finns andra saker som påverkar priserna i ett tidigare skede. Dvs innan räntan nått sin peak eller botten.

Det är ingen som har ifrågasatt att räntan är viktig för bostadspriser. Vi diskuterar tidsaspekten och säger att det finns andra saker som påverkar priserna i ett tidigare skede. Dvs innan räntan nått sin peak eller botten.
Ok då missuppfattade jag er.
Jag påpekade att den kollaps i consumer spending som du visade borde leda till lägre kpi efter ett tag, vilket sedan leder till lägre ränta. Sade inte att det ska ske imorgon eller att bostadspriserna ska reagera på en sekund. Men då är vi säkert delvis överens trots allt :)

Ja, kan man med hyggligt säkerhet pricka toppen och botten på marknaden är det såklart en oslagbar strategi men den som har gått och väntat allt för länge har ju ändå gjort en sämre affär, även om priserna backat rejält senaste tiden och det luktar fynd har det sammantaget inte gått ned mer än till den nivån som rådde innan pandemin.

Men visst. det betyder ju också att det fortfarande finns en betydande fallhöjd.

Med det sagt så ska man ju också komma ihåg att det rör sig om just en bostad, platsen där man bor, livet är kort och att sitta i en lägenhet man inte trivs med eller ett hus man inte gillar bara för att priserna kanske går ned en dag framöver och man då kan göra en bra affär, nej tack.

Tillbaka
Topp