• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Ok då missuppfattade jag er.
Jag påpekade att den kollaps i consumer spending som du visade borde leda till lägre kpi efter ett tag, vilket sedan leder till lägre ränta. Sade inte att det ska ske imorgon eller att bostadspriserna ska reagera på en sekund. Men då är vi säkert delvis överens trots allt :)
Ja precis. Det är tidsfaktorn som jag pekade på. Räntenivån styr så klart mycket men samtidigt så har vi haft låg ränta under väldigt lång tid utan att vi haft (kpi) mätbar ökning i inflationen. (Där har såklart varit prisinflation men inte brett ökande, huspriser är ju definitivt en prisinflation).

Senast ändrad:
Ja, kan man med hyggligt säkerhet pricka toppen och botten på marknaden är det såklart en oslagbar strategi men den som har gått och väntat allt för länge har ju ändå gjort en sämre affär, även om priserna backat rejält senaste tiden och det luktar fynd har det sammantaget inte gått ned mer än till den nivån som rådde innan pandemin.

Men visst. det betyder ju också att det fortfarande finns en betydande fallhöjd.

Med det sagt så ska man ju också komma ihåg att det rör sig om just en bostad, platsen där man bor, livet är kort och att sitta i en lägenhet man inte trivs med eller ett hus man inte gillar bara för att priserna kanske går ned en dag framöver och man då kan göra en bra affär, nej tack.
Nu har ju prisökningen på bostäder, underblåst av låga räntor hållt i sig längre än man kunde ha anat. För att återgå till någon form av balanserad ekonomi måste Skulebergen som byggts upp brännas av på något sätt. I princip kan det bara ske genom inflation och/eller att skulder förfaller/går upp i rök. Vi har byggt skuldbergen under lång tid så det är troligt att det tar lång tid att montera ner dem. Går det för fort så blir det total ekonomisk härdsmälta.

Man kan säga att de som under uppgången hellre köpte ok boende istället för det perfekta, belånade hårt och uppgraderade till bättre efter hand hade en bra strategi. Även idiotköpen lönade sig i förläggningen.

Nu är det antagligen en bättre strategi att vänta till det boende man verkligen vill ha dyker upp och köpa det med ett pris och en belåningsnivå som man känner är långsiktigt hållbar. Finns egentligen inget idag som säger att trenden skulle skifta i närtid. Rusande ekonomisk kris som tvingar fram räntesänkningar är väl en sak men kommer fastighetspriserna stiga på det?

Skulle inte utesluta en regering som i något skede implementerar åtgärder som kortsiktig skulle kunna lätta bördan för för de som har tagit högst finansiell risk under de glada åren för att förhindra en ännu värre finansiell smäll. Rätt eller fel kan diskuteras. Man har varit kreativ förr. Baksmällan drar ut på tiden. Det är väl en lärdom man kan dra av de åtgärder som sattes in vid tidigare kriser. Men man har inte något val. Politikerna ställs inför dåliga val eftersom de lappar och lagar istället för ett göra ett omtag. Sist man gjorde det var när Göran Persson storstädade efter 90- talet. Därefter satte man igång igen och lappade och lagade och käbblade om att det behövdes nya reformer som aldrig kom tillstånd.

Bolånemarknaden är to big to fail i Sverige vid det här laget. Staten däremot har däremot en låg statsskuld.

Ja precis. Det är tidsfaktorn som jag pekade på. Räntenivån styr så klart mycket men samtidigt så har vi haft låg ränta under väldigt lång tid utan att vi haft (kpi) mätbar ökning i inflationen. (Där har såklart varit prisinflation men inte brett ökare huspriser är ju definitivt en prisinflation).
Det är ju just på grund av låg kpi som centralbankerna med Rix i täten pressat ned räntorna allt för lågt, och det har ju inflaterat tillgångar, inte minst bostäder.

Kpi styr Riksbanken, även om de gärna hävdar motsatsen. Om rix ska sänka kpi är det genom att döda konsumtionen vilket ju är precis vad alla CB nu försöker göra.

Riksbanken har många år varnat för skulderna på bostadsmarknaden. Utländska finansinstitut har också haft synpunkter på Sveriges bostadsmarknad och efterlyst åtgärder som ligger på politisk nivå. Där har ingen regering gjort någon större insats än symbolhandlingar. Någonstans har väl politikerna också tyckt att det har varit nice med uppblåsta bopriser som har kunnat användas som bankomat till en livsstil som de inte har råd med på sin högt beskattade lön.

Är inte det troliga just nu att vi går in i en hyfsat kontrollerad lågkonjunktur där räntan först kommer gå upp till dess inflationen gått ner och först därefter ner för att stimulera ekonomin något. Resultatet blir ökade konkurser och arbetslöshet på kort sikt. En bostadsmarknad som sätter sig lite till och som sedan stabiliseras. Räntan kommer fortsatt fungera som styrmedel utan att för den skull gå tillbaka till de osunda nivåer som vi haft de senaste 10+ åren. Med en normalränta på minst 2-3% för gemene man så kommer också boende handla om boende och inte om ekonomiska klipp. Detta borde ge en hyfsat förutsägbar bostadsmarknad där alla kan göra kloka affärer.

Bara jag?

Är inte det troliga just nu att vi går in i en hyfsat kontrollerad lågkonjunktur där räntan först kommer gå upp till dess inflationen gått ner och först därefter ner för att stimulera ekonomin något. Resultatet blir ökade konkurser och arbetslöshet på kort sikt. En bostadsmarknad som sätter sig lite till och som sedan stabiliseras. Räntan kommer fortsatt fungera som styrmedel utan att för den skull gå tillbaka till de osunda nivåer som vi haft de senaste 10+ åren. Med en normalränta på minst 2-3% för gemene man så kommer också boende handla om boende och inte om ekonomiska klipp. Detta borde ge en hyfsat förutsägbar bostadsmarknad där alla kan göra kloka affärer.

Bara jag?
Nä det är nog konsensus tror jag.

• Like
Reactions: Per

Bara jag?

Är med dig, men undantaget att jag tror KPI kommer falla som en sten och räntan kommer behöva sänkas radikalt. Vi har sett det varje gång tidigare..

Är med dig, men undantaget att jag tror KPI kommer falla som en sten och räntan kommer behöva sänkas radikalt. Vi har sett det varje gång tidigare..
Det är det som blir spännande. Vi har nog större sannolikhet än de flesta för det pga enorma baseffekter (el/energi) från Q3 samt känsliga hushåll (högt belånade med rörlig ränta).

Men såklart knappast ngt som är säkert

Bara jag?

Man kan ju alltid hoppas på ett sånt scenario. Låter nästan som ett skolboksexempel.

Personligen tycker jag att det är onödigt att man har skött bostadsmarknaden så illa i så många år och det har samtliga regeringar och myndigheter gemensamt ansvar för. Man borde kunnat klippa topparna med diverse styrmedel längst vägen senaste 20 åren. Tyvärr tror jag det måste bli sämre för att bli bättre. Frågan är hur djupt det måste falla? Det vet nog ingen. Alla hoppas såklart på att det ska bli milt och mjuklanda. Finns ingen anledning att önska något annat.

Räntan kommer troligtvis att gå upp ytterligare, energipriserna fortsatt höga. Kriget i Ukraina lär knappast sluta i närtid. Ryssland kommer under en lång tid att vara paria och många europeiska nationer får tänka om sin energiförsörjning för att inte hamna i samma situation i framtiden. Man kan hoppas att man har tagit lärdom.

Bara jag?
Jag hade nog bytt ut kontrollerat mot volatil. Min gissning är att detta är svårt att reglera med räntan. Stor risk att det blir ett dåligt reglerat system med stora svängningar. När man väl börjat sänka är man för sent på det och tvärt om. Precis som nu. Plötsligt står man där med 10% inflation när den var närapå noll några månader tidigare. Lägg till mänsklig psykologi och grattis till att försöka reglera det. Alla som studerat reglerteknik inser att ränteverktyget är som att balansera ett kvastskaft längst ut på ett 5m fiskespö.

Jag hade nog bytt ut kontrollerat mot volatil. Min gissning är att detta är svårt att reglera med räntan. Stor risk att det blir ett dåligt reglerat system med stora svängningar. När man väl börjat sänka är man för sent på det och tvärt om. Precis som nu. Plötsligt står man där med 10% inflation när den var närapå noll några månader tidigare. Lägg till mänsklig psykologi och grattis till att försöka reglera det. Alla som studerat reglerteknik inser att ränteverktyget är som att balansera ett kvastskaft längst ut på ett 5m fiskespö.
Fortfarande så man jobbar. 🤷‍♂️

Lite tråkigt att folk hackar på hur andra människor väljer att göra. Naturligt att man själv har en övertygelse att man handlar rätt och då kan tycka andra gör "fel" eller bara "snackar". Visst, de som kört på och köpt istället för att hoppas på prisfall har valt rätt strategi de senaste 20 åren. Men idag så ser faktiskt verkligheten helt annorlunda ut. Inte alls omöjligt att de som idiotförklarats faktiskt har den strategi som kommer fungera bäst framöver. Kan vara värt att reflektera över. God ton är alltid klädsamt

Nu har ju prisökningen på bostäder, underblåst av låga räntor hållt i sig längre än man kunde ha anat. För att återgå till någon form av balanserad ekonomi måste Skulebergen som byggts upp brännas av på något sätt. I princip kan det bara ske genom inflation och/eller att skulder förfaller/går upp i rök. Vi har byggt skuldbergen under lång tid så det är troligt att det tar lång tid att montera ner dem. Går det för fort så blir det total ekonomisk härdsmälta.

Man kan säga att de som under uppgången hellre köpte ok boende istället för det perfekta, belånade hårt och uppgraderade till bättre efter hand hade en bra strategi. Även idiotköpen lönade sig i förläggningen.

Nu är det antagligen en bättre strategi att vänta till det boende man verkligen vill ha dyker upp och köpa det med ett pris och en belåningsnivå som man känner är långsiktigt hållbar. Finns egentligen inget idag som säger att trenden skulle skifta i närtid. Rusande ekonomisk kris som tvingar fram räntesänkningar är väl en sak men kommer fastighetspriserna stiga på det?
Jag tar åt mig då jag anser att du missar det jag försöker lyfta.

Strategin är helt korrekt i dessa tider men det förutsätter att rätt boende "dyker upp".
Jag har redan tjatat tillräckligt om vilka hinder det finns när det kommer till att rätt boende ska dyka upp, får inga svar.

Därför kan vi väl vända på det? Var vänligen snälla och förklara för oss andra att det är en självklarhet att "rätt" boende dyker upp.

Strategin är helt korrekt i dessa tider men det förutsätter att rätt boende "dyker upp".
Jag har redan tjatat tillräckligt om vilka hinder det finns när det kommer till att rätt boende ska dyka upp, får inga svar.

Därför kan vi väl vända på det? Var vänligen snälla och förklara för oss andra att det är en självklarhet att "rätt" boende dyker upp.
Alltså rätt boende beror ju på pris. Ett boende för 5 mille som inte har allt man vill ha kanske inte känns så aktuellt, men samma boende för 4,3 kan vara aktuellt få man kan åtgärda det man saknar för de 700k.

Jag tycker väl att @aLiter varit rätt tydlig med att många hus varit "nästan" hus men inget har kännts helt 100. Jag får i alla fall inte känslan att det letas sjötomt på 3000m2 med herrgård i toppskick men med en budget som räcker till ett 70tals typhus med originalkök...

Kan ju bara se på mitt eget husletande där många ointressanta hus åkte förbi. Ett intressant missade jag då det kom ut på marknaden innan jag hunnit sälja lägenheten och jag ville inte hamna i en sits att behöva sälja. Sedan tog det 2år innan rätt objekt dök up. Därefter har det dykt upp ett par hus till som hade varit möjliga alternativ.

Min morfar sade alltid att "det finns hundratals hus att välja mellan när du ska köpa, men du har bara ett att välja på när det är dags att sälja"

Jag tycker väl att @aLiter varit rätt tydlig med att många hus varit "nästan" hus men inget har kännts helt 100. Jag får i alla fall inte känslan att det letas sjötomt på 3000m2 med herrgård i toppskick men med en budget som räcker till ett 70tals typhus med originalkök...

Kan ju bara se på mitt eget husletande där många ointressanta hus åkte förbi. Ett intressant missade jag då det kom ut på marknaden innan jag hunnit sälja lägenheten och jag ville inte hamna i en sits att behöva sälja. Sedan tog det 2år innan rätt objekt dök up. Därefter har det dykt upp ett par hus till som hade varit möjliga alternativ.

Min morfar sade alltid att "det finns hundratals hus att välja mellan när du ska köpa, men du har bara ett att välja på när det är dags att sälja"
Korrekt! Letar efter ett ”medelsvenssonhus” för 3-4 mille i Dalarna. Men det är inte bara jag som ska vara nöjd, utan vi är två. Vi har hittat ett hus som vi inser i efterhand att vi skulle köpt, men det var 2019 när vi inte visste var vi skulle bo.

Sedan har det varit många som jag kunnat köpa och många hon kunnat köpa, men inget vi är överens om. Men man märker nu att det är många fler objekt som känns intressanta. Staden är Falun för de som vill se vad som finns ute nu.

Alltså rätt boende beror ju på pris. Ett boende för 5 mille som inte har allt man vill ha kanske inte känns så aktuellt, men samma boende för 4,3 kan vara aktuellt få man kan åtgärda det man saknar för de 700k.

Korrekt! Letar efter ett ”medelsvenssonhus” för 3-4 mille i Dalarna. Men det är inte bara jag som ska vara nöjd, utan vi är två. Vi har hittat ett hus som vi inser i efterhand att vi skulle köpt, men det var 2019 när vi inte visste var vi skulle bo.

Sedan har det varit många som jag kunnat köpa och många hon kunnat köpa, men inget vi är överens om. Men man märker nu att det är många fler objekt som känns intressanta. Staden är Falun för de som vill se vad som finns ute nu.
Du skrev för 1-2 sidor sen att du blev erbjuden medelklassvilla med fin rabatt. Är inte det precis vad 4,3 mkr istället för 5mkr betyder?

Dessutom sagt flera gånger att priserna är faktiskt lägre än vad du kan tänka dig betala för rätt hus. Vilket betyder att ”fel” hus med fin rabatt är ju extremt bra pris.

Därför fungerar det inte att påstå ”nästan” hus med fin rabatt, för det är ett köp.

Skulle dessa ”nästan” hus köpts med finfin rabatt?
Eller skulle ett bättre objekt med bara rabatt vara mer intressant?

Om jag kollar på sålda objekt senaste året så kan jag hitta ett flertal som nu i efterhand är riktigt intressanta. Men då när de var ute till försäljning tänkte man annorlunda, men så är det väl alltid.

Detsamma gäller här på Klocksnack när man scrollar igenom avslutade annonser.

Du skrev för 1-2 sidor sen att du blev erbjuden medelklassvilla med fin rabatt. Är inte det precis vad 4,3 mkr istället för 5mkr betyder?

Dessutom sagt flera gånger att priserna är faktiskt lägre än vad du kan tänka dig betala för rätt hus. Vilket betyder att ”fel” hus med fin rabatt är ju extremt bra pris.

Därför fungerar det inte att påstå ”nästan” hus med fin rabatt, för det är ett köp.

Skulle dessa ”nästan” hus köpts med finfin rabatt?
Eller skulle ett bättre objekt med bara rabatt vara mer intressant?
Jag förstår åtminstone precis vad @aLiter menar. Det där huset man blev erbjuden var visserligen rätt i pris (sett till marknaden) men saknade några andra faktorer man själv värderar högt. Närhet till skola/affär/etc. Cykelvägar istället för att barnen ska behöva gå längs trafikerad väg. Lekplats/grönområde i närheten. Saknar rätt antal rum/storlek på rummen mot vad man tänkt sig. Arkitektur som inte är i ens smaken. trädgård som inte faller en i smaken. Etc. Etc.

En del vill ha en gammal uppväxt trädgård med charmigt trästaket, en annan vill ha plats för pool och hela trädgården stenlagd. Någon vill ha nyfunkis, en annan 20-tals charm.

Det är väl inte så svårt att se kan jag tycka? Eller?

Senast ändrad:
Jag förstår åtminstone precis vad @aLiter menar. Det där huset man blev erbjuden var visserligen rätt i pris men saknade några andra faktorer man själv värderar högt. Närhet till skola/affär/etc. Cykelvägar istället för att barnen ska behöva gå längs trafikerad väg. Lekplats/grönområde i närheten. Saknar rätt antal rum/storlek på rummen mot vad man tänkt sig. Arkitektur som inte är i ens smaken. trädgård som inte faller en i smaken. Etc. Etc.

En del vill ha en gammal uppväxt trädgård med charmigt trästaket, en annan vill ha plats för pool och hela trädgården stenlagd. Någon vill ha nyfunkis, en annan 20-tals charm.

Ja, du har helt rätt.
Problemet med detta hus var att det låg vid en väg, vilket är svårt att göra något åt - oavsett rabatt. Vi gick och kollade för att se om det lät för högt och det gjorde det tyvärr. Så oavsett rabatt var det inte aktuellt när vi varit på visning.

Jag förstår åtminstone precis vad @aLiter menar. Det där huset man blev erbjuden var visserligen rätt i pris men saknade några andra faktorer man själv värderar högt. Närhet till skola/affär/etc. Cykelvägar istället för att barnen ska behöva gå längs trafikerad väg. Lekplats/grönområde i närheten. Saknar rätt antal rum/storlek på rummen mot vad man tänkt sig. Arkitektur som inte är i ens smaken. trädgård som inte faller en i smaken. Etc. Etc.

Det gör jag med.

Vi säger exakt samma sak, kravlistan och objekten som ligger ute matchar inte.
Per automatik sitter man inte i en grym sits.

När kraven och objekten matchar och dessutom med fin rabatt, då sitter man i en grym sits.

Eller?

Det gör jag med.

Vi säger exakt samma sak, kravlistan och objekten som ligger ute matchar inte.
Per automatik sitter man inte i en grym sits.

När kraven och objekten matchar och dessutom med fin rabatt, då sitter man i en grym sits.

Eller?
Men det är väl just därför @aLiter säger att han inte har jättebråttom. Han känner väl att rätt objekt kommer dyka upp inom vettig tid.

I en starkt uppåtgående marknad (läs senaste 20 åren) så har man ju alltid problematiken att om man väntar för länge för att hitta helt rätt så hinner priserna stiga under tiden och man får tulla på andra faktorer.

I en nedåtgående marknad sätts ju det ur spel. Som husköpare sitter man ju just nu i en riktig trevlig situation. Beroende på hur låendeberoende man är så kan det ju till och med bli bättre och bättre sits ju längre man vöntar.

Senast ändrad:
Men det är väl just därför @aLiter säger att han inte har jättebråttom. Han känner väl att rätt objekt kommer dyka upp inom vettig tid.

I en starkt uppåtgående marknad (läs senaste 20 åren) så har man ju alltid problematiken att om man väntar för länge för att hitta helt rätt så hinner priserna stiga under tiden och man får tulla på andra faktorer.

I en nedåtgående marknad sätts ju det ur spel. Som husköpare sitter man ju just nu i en riktig trevlig situation. Beroende på hur låendeberoende man är så kan det ju till och med bli bättre och bättre sits ju längre man vöntar.
Vad gör vi om inte rätt objekt kommer ut?
Vad gör vi om bara 1 rätt objekt kommer ut med mycket högre pris?

Vad gör vi om inte rätt objekt kommer ut?
Vad gör vi om bara 1 rätt objekt kommer ut med mycket högre pris?
Ja ska man ha hängsle o livrem på allt i livet så lär man få rätt tråkigt. Bättre att bestämma en husbudget och klippa första bästa hus som matchar budgeten.

Jag har inte sett något objekt som liknar mitt nuvarande hus och har alla kvaliteter det har. Att hitta ett till med exakt samma kvaliteter är näst intill omöjligt. Däremot finns det andra objekt med andra kvaliteter. Mitt nuvarande hus har så klart vissa saker som kunde varir bättre än vad de är. Men det uppvägs av andra saker.

• Like
Reactions: PJZ
Ja ska man ha hängsle o livrem på allt i livet så lär man få rätt tråkigt. Bättre att bestämma en husbudget och klippa första bästa hus som matchar budgeten.

Jag har inte sett något objekt som liknar mitt nuvarande hus och har alla kvaliteter det har. Att hitta ett till med exakt samma kvaliteter är näst intill omöjligt. Däremot finns det andra objekt med andra kvaliteter. Mitt nuvarande hus har så klart vissa saker som kunde varir bättre än vad de är. Men det uppvägs av andra saker.
Vad är problemet med att jag påpekar att det inte är en grym sits när det uppenbarligen är dåligt med rätt hus på marknaden?

Om du fick tillbaka pengarna du gav för ditt hus, hade du köpt det igen eller finns det annat objekt ute nu, som du skulle hellre köpt?

Vad är problemet med att jag påpekar att det inte är en grym sits när det uppenbarligen är dåligt med rätt hus på marknaden?

Om du fick tillbaka pengarna du gav för ditt hus, hade du köpt det igen eller finns det annat objekt ute nu, som du skulle hellre köpt?
Varför detta fokus på vad som är ute på marknaden just nu? Jag köpte mitt hus 2012. Så jag lär få ut betydligt mer nu. En av kvaliteterna med mitt hus när jag köpte det var att det både hade AAA läge, lagom storlek och inte hade renoverats på över 50år. Så jag hade möjlighet att renovera och bygga om efter eget huvud. Enda jag ångrar så här i efterhand var nog att jag inte drog på ännu mer och byggde om från 1 1/2 till 2 våningar med takterass med full havsutsikt. Men då 2012, kände jag att jag redan stretchat budgeten. Enda huset jag varit sugen på istället för det nuvarande såldes för några år sedan och hade inneburit att jag varit tvungen att lägga in ett par miljoner till. Å andra sidan hade jag då fått ett hus som nästintil platsat i en bondfilm. Men man kan inte få allt och det hade som sagt inte varit gratis...

Är MYCKET mer hus på marknaden nu än tidigare. Så urvalet vi har är mycket större, dvs sannolikheten att rätt hus ska komma är nu mycket högre än tidigare. Vi började titta på riktigt runt 2020, så situationen idag är de facto mycket bättre idag.

Priserna är på samma eller lägre nivå än 2020 och antalet hus till salu är mer än dubbelt så många som det var under 2020, 2021 och 2022. Så oddsen att hitta rätt hus är mycket bättre idag än det var under 2020, 2021 och 2022.

Men du verkar tänka att vi planerat att köpa hus sedan 2010? Vi bestämde oss som sagt 2020. Så idag har vi en bättre marknad än vi någonsin haft sedan vi bestämde oss för att börja titta på allvar.

Vi har också sett att det alltid kommer två eller tre inflationsvågor till, där dom senare blir värre än den första, när man tryckt så mkt pengar som centralbankerna gjort nu. Jämför med 40- och 70-talet.
Det blir höga räntor hela deceniet och prisena skall ner mycket mer än vad många tror är möjligt.

Varför detta fokus på vad som är ute på marknaden just nu? Jag köpte mitt hus 2012. Så jag lär få ut betydligt mer nu. En av kvaliteterna med mitt hus när jag köpte det var att det både hade AAA läge, lagom storlek och inte hade renoverats på över 50år. Så jag hade möjlighet att renovera och bygga om efter eget huvud. Enda jag ångrar så här i efterhand var nog att jag inte drog på ännu mer och byggde om från 1 1/2 till 2 våningar med takterass med full havsutsikt. Men då 2012, kände jag att jag redan stretchat budgeten. Enda huset jag varit sugen på istället för det nuvarande såldes för några år sedan och hade inneburit att jag varit tvungen att lägga in ett par miljoner till. Å andra sidan hade jag då fått ett hus som nästintil platsat i en bondfilm. Men man kan inte få allt och det hade som sagt inte varit gratis...
För allt kretsar kring vad som är tillgängligt?
Din historia om ditt hus och område säger ju också att det inte är köparens marknad hos dig heller? Även fast du säkert bor i ett område där människor har lån på 5mkr+
Är MYCKET mer hus på marknaden nu än tidigare. Så urvalet vi har är mycket större, dvs sannolikheten att rätt hus ska komma är nu mycket högre än tidigare. Vi började titta på riktigt runt 2020, så situationen idag är de facto mycket bättre idag.

Priserna är på samma eller lägre nivå än 2020 och antalet hus till salu är mer än dubbelt så många som det var under 2020, 2021 och 2022. Så oddsen att hitta rätt hus är mycket bättre idag än det var under 2020, 2021 och 2022.

Men du verkar tänka att vi planerat att köpa hus sedan 2010? Vi bestämde oss som sagt 2020. Så idag har vi en bättre marknad än vi någonsin haft sedan vi bestämde oss för att börja titta på allvar.
Jag analyserar tvärtom. För många hus ute betyder fler potentiella köpare på rätt hus. Alla väntar på det där lite bättre huset för samma pengar som övriga marknaden.

Tillbaka
Topp