• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

För allt kretsar kring vad som är tillgängligt?
Din historia om ditt hus och område säger ju också att det inte är köparens marknad hos dig heller? Även fast du säkert bor i ett område där människor har lån på 5mkr+

Jag analyserar tvärtom. För många hus ute betyder fler potentiella köpare på rätt hus. Alla väntar på det där lite bättre huset för samma pengar som övriga marknaden.
Jag tror nog vi har pratat färdigt faktiskt :)

Vi har också sett att det alltid kommer två eller tre inflationsvågor till, där dom senare blir värre än den första, när man tryckt så mkt pengar som centralbankerna gjort nu. Jämför med 40- och 70-talet.
Det blir höga räntor hela deceniet och prisena skall ner mycket mer än vad många tror är möjligt.

Betta på det så kanske du blir rik!

Det lite ”komiska” är förstås att tråden om bostadsbubbla startades för 10 år sedan. Om de som filosoferade där och då ska får rätt om bubbla redan på den nivå så kommer det ta hus i helvete från dagens nivå.

Låt oss slippa det. 👍

Om nån vecka får vi in en räntehöjning på 0,50 procentenheter och kanske ett svag tuffande nedåt i bopriserna..?

Alla väntar på det där lite bättre huset för samma pengar som övriga marknaden
Vad är ett bättre hus? Tidigare kanske det var ett hus med pool och golvvärme i badrummet, nu kanske det är ett hus med lågt pris för minskade räntekostnader och med bergvärme och solceller för lägre energikostnader. Jag skulle tro att den stora massan av presumtiva köpare inte söker samma hus som man gjorde för ett par år sedan?

Senast ändrad:
Många föreningar har redan höjt. Men givetvis blir det en dubbelsmocka när räntan och allt annat ökar som det gjort. Det slår givetvis också mot hyrorna på sikt även om de med nuvarande system blir trögare.

Det lite ”komiska” är förstås att tråden om bostadsbubbla startades för 10 år sedan. Om de som filosoferade där och då ska får rätt om bubbla redan på den nivå så kommer det ta hus i helvete från dagens nivå.

Låt oss slippa det. 👍

Om nån vecka får vi in en räntehöjning på 0,50 procentenheter och kanske ett svag tuffande nedåt i bopriserna..?

Tycker det är väldigt talande för att Sverige nått en nivå där man alltid kommer känna att det är dyrt. Pratade med tjejen som är ifrån Shanghai och där är det bisart dyrt jämfört med de löner de har. Men frågade, men för 20-25 år sen, då måste det ju varit världens köpläge och varit billigt? Lägenhetspriserna har väl säkert gått up 15x eller så i Shanghai, men enligt henne pratade folk då också om hur orimligt dyrt det var med en bostad i bra läge i Shanghai (sett till de löner man hade då förståss).

Det är bara när man kliver in på marknaden ifrån ett annat land som det faktiskt kan vara billigt på riktigt och världens läge att köpa. Lever man i landet så blir det svårt att göra några grymma klipp, för när marknaden är kass är ens egen ekonomi också kass.

Mina reflektioner efter helgens visningar. Två hus i 4,5-miljonersklassen i en mindre stad i södra Sverige. Ena huset hade 6st anmälda sällskap till visningen, andra huset oklart men den tiden vi gick där var vi helt ensamma. Inget jättedrag med andra ord, återstår att se när eller om budgivningen drar igång.

Mina reflektioner efter helgens visningar. Två hus i 4,5-miljonersklassen i en mindre stad i södra Sverige. Ena huset hade 6st anmälda sällskap till visningen, andra huset oklart men den tiden vi gick där var vi helt ensamma. Inget jättedrag med andra ord, återstår att se när eller om budgivningen drar igång.
Samma upplevelse här från helgens visning. Typ fyra par på det huset vi var på. 2021 hade det varit 40 par på samma hus.
Även de andra hus vi varit på tidigare under månaden har det varit relativt lugnt på och inget av husen har fått något bud.

Samma upplevelse här från helgens visning. Typ fyra par på det huset vi var på. 2021 hade det varit 40 par på samma hus.
Även de andra hus vi varit på tidigare under månaden har det varit relativt lugnt på och inget av husen har fått något bud.

Om jag minns rätt var det 8 budgivare och 75 bud på det vi köpte. 2021 under våren.

Crazy days! 🫶

Tycker det är väldigt talande för att Sverige nått en nivå där man alltid kommer känna att det är dyrt. Pratade med tjejen som är ifrån Shanghai och där är det bisart dyrt jämfört med de löner de har. Men frågade, men för 20-25 år sen, då måste det ju varit världens köpläge och varit billigt? Lägenhetspriserna har väl säkert gått up 15x eller så i Shanghai, men enligt henne pratade folk då också om hur orimligt dyrt det var med en bostad i bra läge i Shanghai (sett till de löner man hade då förståss).

Det är bara när man kliver in på marknaden ifrån ett annat land som det faktiskt kan vara billigt på riktigt och världens läge att köpa. Lever man i landet så blir det svårt att göra några grymma klipp, för när marknaden är kass är ens egen ekonomi också kass.

Kina har haft en enorm spekulations boom på bostäder. Jag var där för över 20- 25 år sedan och såg Senzhen gränsstaden i Kina när man kommer från Hongkong. Det var bara djupa gropar och höghusbyggen. Nu sägs det vara Kinas Silicon Valley. Har inte rest tillbaka. I vågen av den byggbom som varit har nog många kineser känt sig tvingade att försöka hänga på tåget.

Lite samma hets har varit här i Sverige senaste 20 åren. Unga har velat hoppa på tåget och göra en bostadskarriär. Som om det är enda sättet att bli rik i vårt land och man inte kommer att kunna ta sig in i ett senare skede.

Med det sagt ligger det mycket i ditt resonemang. De flesta drabbas av sitt lands ekonomi. Kommer man utanför från ett annat land där det inte råder ekonomisk kris och kanske har en stark valuta och ett kapital med sig. Då kan man såklart komma in med andra förutsättningar. Men det finns ju ofta skäl till att länderna har problem. Ta t ex Sydamerika där vissa länder har skyhög inflation som de inte verkar kunna få bukt med. De som bor i dessa länder gör ogenomtänkta investeringar för att det inte finns något att sätta pengarna i och de tycker att det är bättre än alternativet att ha pengarna.

Det räcker att pratat med äldre generationer som inte lever så sa de också att det var dyrt på deras tid också under de omständigheter som rådde då. Mina föräldrars generation fick också göra avkall när det var dags för dem att skaffa en bostad och bilda familj.

På 40- och 50 talet byggde många små flerfamiljshus där de kunde hyra ut en lägenhet eller två och bo i en. När svenska samhället avancerade skulle desto fler bo i singelhushåll. På flera håll i Sydeuropa bor folk i generationsboende. I Hong Kong och andra metropoler bor folk trångbott och delar bostäder mellan generationer.

I mångt och mycket är svensken rätt bortskämd. Ser de sig om i backspegeln kan de se att deras tidigare förfäder gjorde uppoffringar, bodde trångbott och kämpade sig till en högre levnadsstandard. Idag kan folk inte vänta. De ska ha det idag. Helst igår. Tack vare frikostiga krediter har det varit möjligt.

Jag tror nog vi har pratat färdigt faktiskt :)
Inte kul att någon säger ifrån? Det är väl självklart att någon kommer med kritik? Du tror väl inte att man på KS kommer undan med ”mycket fler hus” och att det räcker?

Vad är ett bättre hus? Tidigare kanske det var ett hus med pool och golvvärme i badrummet, nu kanske det är ett hus med lågt pris för minskade räntekostnader och med bergvärme och solceller för lägre energikostnader. Jag skulle tro att den stora massan av presumtiva köpare inte söker samma hus som man gjorde för det par år sedan?
Instämmer helt. Det är ju just detta jag saknar och lite mer verklig koppling till områden och preferenser.

Inte kul att någon säger ifrån? Det är väl självklart att någon kommer med kritik? Du tror väl inte att man på KS kommer undan med ”mycket fler hus” och att det räcker?

Instämmer helt. Det är ju just detta jag saknar och lite mer verklig koppling till områden och preferenser.
Har inget emot att folk säger ifrån. Jag tycker bara du är rätt dryg och tillför inget i mitt liv 😂 så tack och hej!

Högst upp på Aftonbladets första sida...

1675093526946.png

1675093526946.png
Ja, alltså även om jag gärna ser lägre bostadspriser så ser jag inte gärna en kollaps. Riksbanken borde chilla med räntehöjningarna och låta räntan ligga lite och avvakta. Riksbanken gör dock alltid fel och kommer därför att höja räntan, trots att det tar ett år att se påverkan från en höjning.

• Like
Reactions: PJZ

1675093526946.png

"Det är framförallt svenskarnas konsumtion som nu stannar av. Siffror som släpptes i fredags visade att julhandeln blev usel. Försäljningen i detaljhandeln rasade med hela 8 procent jämfört med samma månad 2021 och på så kallade sällanköpsvaror (tänk kläder, kylskåp och tv-apparater) var nedgången hela 10,5 procent."

"Det är framförallt svenskarnas konsumtion som nu stannar av. Siffror som släpptes i fredags visade att julhandeln blev usel. Försäljningen i detaljhandeln rasade med hela 8 procent jämfört med samma månad 2021 och på så kallade sällanköpsvaror (tänk kläder, kylskåp och tv-apparater) var nedgången hela 10,5 procent."
Värsta med artikeln är ju att penningmängden minskade… det är big danger..

Intressant att läsa första sidan i den här tråden och framåt från 2013…

Undrar vad de skulle skriva idag?

Krönikören i Aftonbladet har skrivit boken nedan och har varit en av dem som lyft varningens finger många år för sen ekonomiska politik som förts. Har inte börjat läsa boken själv, men tänkte läsa den vid något tillfälle framöver.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    477.2 KB · Visningar: 4
Hm, är det journalisterna som är de nya ekonomerna vi ska lyssna till? När Riksbanken säger att att det är tvärnit tror jag att det är tvärnit. Dessförinnan handlar mycket om klick av oroliga och giriga människor för det ger pengar in i Aftonbladets kassa. Jag tror man ska läsa det ekonomer skriver, om de är fristående.

Senast ändrad:
Har inget emot att folk säger ifrån. Jag tycker bara du är rätt dryg och tillför inget i mitt liv 😂 så tack och hej!
Det var du själv som drog in triggad-ordet i denna tråd.

Sluta spela offer och ta kritiken.

Det fallera när du pratade om att Svensson skulle ha 6-7 gånger sin årsinkomst i lån.
Göm inte dig bakom att jag skulle vara dryg.

Jag är den första som kommer gratulera dig när du fått 10 mkr villan för 5 istället.

Tjejens kompis hade visning på sin funkistvåa i Vasastan i helgen. Över 40 pers på första visningen.
Själv kollade jag just på sålda bostäder i Jan i vårt område. Villorna har generellt sålts en skaplig bit över utgång. Vissa absolut osålda men det har ändå sålts en del och som sagt inte jättebilligt. Helt klart upplevs marknaden här starkare nu, men jag tror väl fortfarande att det är tillfälligt. Tycker bostadssentimentet kortsiktigt verkar följa börsen ganska tydligt (utan att ha gjort ngn analys).

Sveriges BNP föll i Q4 och konsumtionen faller fort samtidigt som råvarurpriserna har kommit ner och borde på lite sikt innebära att någon aktör väljer att plocka marknadsandelar. Tex kaffe som stigit som fan har ju på börsen fallit ganska hårt senaste 12 månaderna. Jag iaf hade bytt kaffemärke om någon valde att sänka priset 30% (vilket bör gå), och då är jag ändå i en sådan sits att det egentligen inte spelar någon roll om det kostar 30 eller 100kr per paket. Men man börjar bli lite lack på prishöjningar som inte finns fog för. Tror inte jag är ensam… Tesla sänkte ju modell Y massor och idag följer Ford efter. Och då är det ju prissänkningar, inte bara mindre prishöjningar.

Vidhåller att jag tror svensk kpi kommer falla som en sten i Q3 och att räntan då med lite fördröjning kommer sänkas snabbt.

Januari har haft positiv prisutveckling 17 år i rad. Så detta är inget konstigt. Om det skulle vara negativt vore det en stark signal att det är trasigt. Säljs fortfarande få bostäder och utbudet är rekordhögt för januari, så det är nog långt ifrån över detta. Smäll på en räntehöjning i februari också så blir det fint.
*18 år nu då ;)

Tillbaka
Topp