• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Här är förklaringen till husprisuppgång, vild spekulation i bolag som inte tjänar pengar, krypto, och rolexklockor. :D
När kommer fed börja krympa balansräkningen? Det blir inte vackert...

Bernanke.png

Hur mycket har bostadsrätterna sjunkit i värde sen i februari 2022? Min fråga gäller Stockholms innerstad. Det är så mycket snack om värdeminskning i % utan att ange varifrån man räknar så jag blir lite konfys.

Här är förklaringen till husprisuppgång, vild spekulation i bolag som inte tjänar pengar, krypto, och rolexklockor. :D
När kommer fed börja krympa balansräkningen? Det blir inte vackert...

Bernanke.png
De har redan börjat krympa balansräkningen. Syns tydligt på deras hemsida.
Överlag så måste ju antalet pengar växa i samhället hela tiden, annars blir det katastrof.

Nu ska jag vara tråkig och skriva något som jag inte vet om alla faktiskt tänker på.
Men, jag tror att minst en person som läser detta kommer att tycka att det är intressant och då är det värt det.

Vi säger att pengamängden i ett samhälle är 0 kr.
Säg att du lånar 100 kr från din bank. Vad händer då?
Jo, då skapar banken 100 kr från ingenting och de kan göra detta eftersom de har "reserver" på sin balansräkning som gör att de kan följa basel 3 regelverket, vilket reglerar hur mycket pengar de får låna ut utifrån hur mycket reserver de har.
Men då har banken skapat 100 kr från ingenting och du får dessa 100 kr att spendera.
Pengamängden i samhället har då gått från 0 kr till 100 kr. När du använder dessa 100 kr för att spendera får någon annan dessa pengar och kan i sin tur spendera.
Dessa 100 kr snurrar alltså permanent runt i samhället.

Men när du ska betala tillbaka ditt lån, då måste ju ju ha 100 kr, eller hur? Annars kan du inte betala tillbaka ditt lån. Men du har ju spenderat dina 100 kr redan?
Det är här det magiska kommer med återbetalningstid, för under tiden som du ska betala tillbaka ditt lån har 100 andra människor lånat 100 kr och nu har penningmängden gått från 100 kr till 10100. Det gör att ni kan slänga runt pengarna mellan varandra och ni kan hela tiden betala tillbaka era lån, så länge som andra människor fortsätter att ta lån.

Men låt oss säga att ni alla får tillbaka era 100 lappar och bara betalar av era lån direkt. Vad händer då?
Jo, då går penningmängden tillbaka till 0. NOLL. Det betyder att det inte finns några pengar i samhället längre.
Varför? Jo för när banken skapar ett lån och det återbetalas, då försvinner pengarna. Vips. Borta.

Därför måste lånen hela tiden växa, men det behöver växa i en vettig takt för att det inte ska bli katastrof.
Det är därför jag varnar för det som sker nu. Dvs att penningmängden minskar.
För när folk betalar tillbaka sina lån, då förstörs pengar - men det innebär samtidigt att det inte finns tillräckligt med pengar för att alla ska kunna betala tillbaka sina lån. Så något kommer att sitta med svarte petter om inte lånetillväxten tar fart igen.

Lite intressant med både avgående och tillträdande riksbankschefs syn.

Ps. För de som följt Ingves så är detta inget nytt. Han har i många år varit tydlig med att han som RB-chef följer instruktionerna att med räntevapnet försöka reglera inflationen. Inget annant. Det är upp till politikerna att inte rigga systemet för katastrof genom andra åtgärder.

De har redan börjat krympa balansräkningen. Syns tydligt på deras hemsida.
Överlag så måste ju antalet pengar växa i samhället hela tiden, annars blir det katastrof.

Nu ska jag vara tråkig och skriva något som jag inte vet om alla faktiskt tänker på.
Men, jag tror att minst en person som läser detta kommer att tycka att det är intressant och då är det värt det.

Vi säger att pengamängden i ett samhälle är 0 kr.
Säg att du lånar 100 kr från din bank. Vad händer då?
Jo, då skapar banken 100 kr från ingenting och de kan göra detta eftersom de har "reserver" på sin balansräkning som gör att de kan följa basel 3 regelverket, vilket reglerar hur mycket pengar de får låna ut utifrån hur mycket reserver de har.
Men då har banken skapat 100 kr från ingenting och du får dessa 100 kr att spendera.
Pengamängden i samhället har då gått från 0 kr till 100 kr. När du använder dessa 100 kr för att spendera får någon annan dessa pengar och kan i sin tur spendera.
Dessa 100 kr snurrar alltså permanent runt i samhället.

Men när du ska betala tillbaka ditt lån, då måste ju ju ha 100 kr, eller hur? Annars kan du inte betala tillbaka ditt lån. Men du har ju spenderat dina 100 kr redan?
Det är här det magiska kommer med återbetalningstid, för under tiden som du ska betala tillbaka ditt lån har 100 andra människor lånat 100 kr och nu har penningmängden gått från 100 kr till 10100. Det gör att ni kan slänga runt pengarna mellan varandra och ni kan hela tiden betala tillbaka era lån, så länge som andra människor fortsätter att ta lån.

Men låt oss säga att ni alla får tillbaka era 100 lappar och bara betalar av era lån direkt. Vad händer då?
Jo, då går penningmängden tillbaka till 0. NOLL. Det betyder att det inte finns några pengar i samhället längre.
Varför? Jo för när banken skapar ett lån och det återbetalas, då försvinner pengarna. Vips. Borta.

Därför måste lånen hela tiden växa, men det behöver växa i en vettig takt för att det inte ska bli katastrof.
Det är därför jag varnar för det som sker nu. Dvs att penningmängden minskar.
För när folk betalar tillbaka sina lån, då förstörs pengar - men det innebär samtidigt att det inte finns tillräckligt med pengar för att alla ska kunna betala tillbaka sina lån. Så något kommer att sitta med svarte petter om inte lånetillväxten tar fart igen.
Precis.
Med tilläggen att den där första 0 till 100 kronor inte kan skapas genom att någon lånar från banken. Däremot kan den skapas genom att riksbanken lånar ut 100 "nytryckta" kronor till en bank, som i sin tur kan börja låna ut den. Samt att om pengamängden inte ökar så kan låneräntorna inte betalas, vilket innebär att lån går in"default". Vilket i sin tur minskar pengamängden ytterliggare.

Största systemrisken vid Lehmancrashen var faktiskt den snabbt minskande penningmängden.

För övrigt så är det en grav underskattning att peta ina Anders Cervenka under "journalist"paraplyet. Han är en av de få som verkligen förstår de underliggande ekonomiska mekanismerna. Att han började påpeka detta så tidigt så folk nu håller det emot honom är ett feltänk. Det är egentligen otroligt att uppgången hållit i sig så länge som den gjort. Min gissning är att det är mänskliga psykologin som skapat en verklighetsuppfattning om att den ständiga uppgången är en ny doktrin.

Precis.
Med tilläggen att den där första 0 till 100 kronor inte kan skapas genom att någon lånar från banken. Däremot kan den skapas genom att riksbanken lånar ut 100 "nytryckta" kronor till en bank, som i sin tur kan börja låna ut den. Samt att om pengamängden inte ökar så kan låneräntorna inte betalas, vilket innebär att lån går in"default". Vilket i sin tur minskar pengamängden ytterliggare.

Största systemrisken vid Lehmancrashen var faktiskt den snabbt minskande penningmängden.

För övrigt så är det en grav underskattning att peta ina Anders Cervenka under "journalist"paraplyet. Han är en av de få som verkligen förstår de underliggande ekonomiska mekanismerna. Att han började påpeka detta så tidigt så folk nu håller det emot honom är ett feltänk. Det är egentligen otroligt att uppgången hållit i sig så länge som den gjort. Min gissning är att det är mänskliga psykologin som skapat en verklighetsuppfattning om att den ständiga uppgången är en ny doktrin.
Jag tror överlag att det är ytterst få som ens har en grundläggande uppfattning om hur ekonomi fungerar.
Jag har hyfsad koll, men vet även att hela systemet är så komplext att det är omöjligt att ha 100 % koll på hur allt fungerar.
Rent generellt verkar det vara mycket dunning–Kruger-effekt över det hela.

Håller med om Anders och han är vettig och lyfter problem som reella. Men det är ju så också, när en bubbla får fortgå länge så intalar sig folk att det är det nya normala och att det kommer fortsätta fungera så framöver.

C
Hur mycket har bostadsrätterna sjunkit i värde sen i februari 2022? Min fråga gäller Stockholms innerstad. Det är så mycket snack om värdeminskning i % utan att ange varifrån man räknar så jag blir lite konfys.
Anekdotiskt exempel då jag sålde en 3:a i Stockholms innerstad i Februari ifjol (nån vecka innan Putin stövlade in i Ukraina). Sedan dess har det sålts två likadana 3or i min gamla förening. En i december 2022 (högre våningsplan, bättre standard) som gick 14% under min och nu i förra veckan en till (samma våningsplan, bättre standard) som gick 12% under min. Den senaste hade en anmärkningsvärd budgivning (25-30 bud).

Jag sålde min lgh helt off market, aldrig ute på Hemnet etc med en enda kort och ostylad visning där mäklaren bara bjöd in presumtiva köpare från sin befintliga lista av sådana som letade just i det området. Idag är det nog inte så enkelt längre om man inte har ett rätt speciellt objekt.

Vilket antiklimax. Vi har tittat på ett hus under hösten som då låg ute hos mäklare men mitt i säljprocessen blev Kronofogden inblandade och huset utmätt. Idag var vi på visning genom Kronofogden..

Vi första anblick var det fint. Som potentiell köpare undersöker jag allt jag kan hitta och upptäcker ganska snabbt att det inte kommer något vatten ur kranarna. Det visar sig att huset stått kallt sedan början av december, med öppna fönster och avslagen värme. Vattnet var avstängt på grund av vattenläcka någonstans och värmepumpen larmade för fullt. Då snackar vi ändå om ett hus i femmiljonersklassen. Galet.

Vilket antiklimax. Vi har tittat på ett hus under hösten som då låg ute hos mäklare men mitt i säljprocessen blev Kronofogden inblandade och huset utmätt. Idag var vi på visning genom Kronofogden..

Vi första anblick var det fint. Som potentiell köpare undersöker jag allt jag kan hitta och upptäcker ganska snabbt att det inte kommer något vatten ur kranarna. Det visar sig att huset stått kallt sedan början av december, med öppna fönster och avslagen värme. Vattnet var avstängt på grund av vattenläcka någonstans och värmepumpen larmade för fullt. Då snackar vi ändå om ett hus i femmiljonersklassen. Galet.
Sorgligt!

Har du björnkoll kan du kanske ändå göra ett klipp? Tänker att det bör avskräcka från bud av andra. Bra läget att räkna in 500-1000k dropp för att plocka in hantverkare? För komplexa problem för att beräkna omfattning/kostnad för åtgärd?

Sorgligt!

Har du björnkoll kan du kanske ändå göra ett klipp? Tänker att det bör avskräcka från bud av andra. Bra läget att räkna in 500-1000k dropp för att plocka in hantverkare? För komplexa problem för att beräkna omfattning/kostnad för åtgärd?

Blir det inte en massa mögel om huset stått i kyla och med öppna fönster osv? Inte kul att mögelsanera oavsett klipp imo.

Ekonomi är inte en on/off-switch. Värdet på tillgångar kan gå ner och folk kan amortera sina lån därefter utan att det blir en ekonomisk kollaps. Det är det troligaste scenariot trots allt. Folk har utrymme för sina lån även om det med nya räntenivåer påverkar vad de kan spendera. Därför kommer man att vara restriktiv med nya krediter och prioritera att betala ner sina skulder.

Jo.En sak att det är kallt men när fönstren är öppna kommer inredningen förvandlas till en träkoja med tiden.

Om man själv inte är en fena men kan kanske ta med nån med koll?

Har fönster varit öppna längre tid och vattenskador varit omfattande så är det illa. Men det mesta går att lösa om det inte helt gick åt helvete när bostadsägare lämnade skeppet.

Finns roligare objekt att köpa i denna tid förstås om man är tvek.

Ekonomi är inte en on/off-switch. Värdet på tillgångar kan gå ner och folk kan amortera sina lån därefter utan att det blir en ekonomisk kollaps. Det är det troligaste scenariot trots allt. Folk har utrymme för sina lån även om det med nya räntenivåer påverkar vad de kan spendera. Därför kommer man att vara restriktiv med nya krediter och prioritera att betala ner sina skulder.
Jag säger inte att du har fel. Kan absolut bli så, mek det är ett scenario av många. De ekonomiska systemen är idag så komplexa och sammanvävda så ingen vet (en del gissar säkert rätt) hur en viss utveckling påverkas av dolda och kända kopplingar som har potential att skapa "systemrusningar". Det är i alla fall detta som oroar mig. Tyvärr tror jag att sannolikheten för en mer okontrollerad/bar nedgång är större än en kontrollerbar nedgån. Se bara på Lehmankraschen, hur oerhört nära vi var en global systemkollaps. läget är annorlunda nu. Många hål är tilltäppta efter 2008 men finns otaliga vi är mer eller mindre medvetna om. Indexfonder är ett exempel på system med rusningsrisk och global påverkan.

Har du gissar rätt så blir i alla fall jag och de flesta andra glada så man kan alltid hoppas.

Jag säger inte att du har fel. Kan absolut bli så, mek det är ett scenario av många. De ekonomiska systemen är idag så komplexa och sammanvävda så ingen vet (en del gissar säkert rätt) hur en viss utveckling påverkas av dolda och kända kopplingar som har potential att skapa "systemrusningar". Det är i alla fall detta som oroar mig. Tyvärr tror jag att sannolikheten för en mer okontrollerad/bar nedgång är större än en kontrollerbar nedgån. Se bara på Lehmankraschen, hur oerhört nära vi var en global systemkollaps. läget är annorlunda nu. Många hål är tilltäppta efter 2008 men finns otaliga vi är mer eller mindre medvetna om. Indexfonder är ett exempel på system med rusningsrisk och global påverkan.

Har du gissar rätt så blir i alla fall jag och de flesta andra glada så man kan alltid hoppas.
Vad menar du med att Indexfonder är ett exempel på system med rusningsrisk och global påverkan? Liknande scenario som vid kraschen 1929?

Vad menar du med att Indexfonder är ett exempel på system med rusningsrisk och global påverkan? Liknande scenario som vid kraschen 1929?
Kort förklarat så har det pumpats in passiva investeringar i indexfonderna under lång tid. Typisk pensionssparande. Eftersom pengarna pumpats in i just indexfonder har indexuppgången blivit till viss del självuppfyllande. Fonderna måste ju köpa de underliggande aktierna som ingår i index. Vid en marknadsnedgång så kommer folk villa flytta sina pensionspengar till andra investeringsformer. Då blir det trångt i utgången om 20 års pensionssparande ska tas ut på kort tid. Med fallande index som resultat vilket driver ytterligare försäljning. Problemet är att alla investerat liknande och det varit stira inflöden under lång tid. Inte sagt det blir rusning men det är riggat för att det kan ske.

"Det är framförallt svenskarnas konsumtion som nu stannar av. Siffror som släpptes i fredags visade att julhandeln blev usel. Försäljningen i detaljhandeln rasade med hela 8 procent jämfört med samma månad 2021 och på så kallade sällanköpsvaror (tänk kläder, kylskåp och tv-apparater) var nedgången hela 10,5 procent."
Det jag menar, intressant bild på artikeln eftersom de vet att alla klickar sönder allt som har med bolån och ränta just nu...

Lite intressant med både avgående och tillträdande riksbankschefs syn.

Ps. För de som följt Ingves så är detta inget nytt. Han har i många år varit tydlig med att han som RB-chef följer instruktionerna att med räntevapnet försöka reglera inflationen. Inget annant. Det är upp till politikerna att inte rigga systemet för katastrof genom andra åtgärder.

Det här gör mig förbannad! Lobba med minus/nollränta i 10 år för att sedan senast i januari 2022 säga att räntan inte skulle höjas. Det borde fan vara kriminellt att vara så dålig på sitt jobb.

Intressant ur JM:s rapport
Oktober till december 2019 sålde JM 941 bostäder.
Oktober till december 2020 sålde JM 1 623 bostäder.
Oktober till december 2021 sålde JM 356 bostäder.
Oktober till december 2022 sålde JM 61 bostäder.

Och sedan har vi denna nyhet idag:
"Nyregistreringen av personbilar rasade med nästan 27 procent i januari jämfört med samma månad 2022. Totalt registrerades 14.601 nya bilar vilket var det lägsta antalet under en januarimånad sedan 2009. Det framgår av ett pressmeddelande från Mobility Sweden. "

Ser ju inte sådär jättestabilt ut just nu.

Intressant ur JM:s rapport
Oktober till december 2019 sålde JM 941 bostäder.
Oktober till december 2020 sålde JM 1 623 bostäder.
Oktober till december 2021 sålde JM 356 bostäder.
Oktober till december 2022 sålde JM 61 bostäder.

Och sedan har vi denna nyhet idag:
"Nyregistreringen av personbilar rasade med nästan 27 procent i januari jämfört med samma månad 2022. Totalt registrerades 14.601 nya bilar vilket var det lägsta antalet under en januarimånad sedan 2009. Det framgår av ett pressmeddelande från Mobility Sweden. "

Ser ju inte sådär jättestabilt ut just nu.

Då passar vi på att höja räntan lite till. :rolleyes:

Det här gör mig förbannad! Lobba med minus/nollränta i 10 år för att sedan senast i januari 2022 säga att räntan inte skulle höjas. Det borde fan vara kriminellt att vara så dålig på sitt jobb.
Fast att hacka på riksbanken är ju att skjuta bredvid målet. De agerar ju bara efter de instruktioner de har från riksdagen. Dvs att hålla inflationen låg (och stabil).

Att göra som man gjort är fullständigt naturligt med nuvarande system. Man har så att säga bara en volymratt att vrida på. Samma för alla riksbanker som alla gjort sammma sak. Det är själva systemet med räntestyrning som är paj. Dels är det trubbigt och dels reaktivt eftersom det inte går att vara proaktiv då ingen kan se in i framtiden.

Att utsikterna såg helt annorlunda ut i Januari berode ju enbart på att den svarta svanen inte seglat in på scenen. Inse att vi i princip gick från 3-4% till närmare 10% mer eller mindre direkt

Vi kan inte dumpa räntan så snart det går emot. Det är liksom det vi gjort i femton år och byggt upp den bubbla vi har. Att folk slutar konsumera är mycket paykologi. Upp med räntan för att försöka stärka kronan och sluta importera en massa inflation. Dåliga företag får gå i konken och nya får komma igång. Låt oss slippa konstgjord andning på samma sätt som vi mött alla problem med de senaste åren. Lågkonjunktur är jobbigt. Bara att bita ihop.

Tror problemet nu primärt är att de inte vill ha EURSEK på 13. Om man nu slutar höja men ECB fortsätter finns den risken. Valutan och Riksbankens eventuella agerande för att stabilisera den börjar faktiskt oroa mig (som annars varit ganska chill).
Tycker det vore bättre att låta det ske, så som skedde tidigt 90-tal. Så håller vi det inhemska under kontroll, exportföretagen gynnas, mm.

Att det är ny situation i Sverige och omvärlden är väl knappast någon som missat.
Men att sitta och klistra in varje negativ artikel som skrivs, upplever jag mer som att man sitter "gottar sig" i misären. Kan uppfattas att man är nervös och osäker.. alla i denna tråd vet redan att det är mycket som händer där på "marknaden".

Råkade klicka på videoklippet med riksbankschefen ovan. På Erik lät det mer som att man fått en sund sättning, än att det är kaos/systemkollaps.

Vissa saker går redan sedan hand i hand. Får man en elfaktura på 11 brak för december, med lite jul på det, så går man nog inte de flesta och storshoppar i januari.. Man skulle kunna gissa att många avvaktar och ser vad som händer innan man tar investeringsbeslut. Pengarna flyttas i tidsperiod och lär vara mindre.

Sedan är det som vanligt sorligt nog de som har det "sämst" i samhället som blir av med jobbet först. Kollar man på cykler över vår moderna livstid så brukar det väl gå runt i perioder..

Jag är mest förvånad och tacksam, att staden fortfarande betalar 30% av min räntekostnad samt täcker mina elkostnader för att bo i villa. Man är upplärd att klara sig själv.. men kul att få lite "bakbonus" på allt man betalar in till staten..

"Dé é najs" som traktorbonden sade.

Tillbaka
Topp