• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Att det är ny situation i Sverige och omvärlden är väl knappast någon som missat.
Men att sitta och klistra in varje negativ artikel som skrivs, upplever jag mer som att man sitter "gottar sig" i misären. Kan uppfattas att man är nervös och osäker.. alla i denna tråd vet redan att det är mycket som händer där på "marknaden".

Råkade klicka på videoklippet med riksbankschefen ovan. På Erik lät det mer som att man fått en sund sättning, än att det är kaos/systemkollaps.

Vissa saker går redan sedan hand i hand. Får man en elfaktura på 11 brak för december, med lite jul på det, så går man nog inte de flesta och storshoppar i januari.. Man skulle kunna gissa att många avvaktar och ser vad som händer innan man tar investeringsbeslut. Pengarna flyttas i tidsperiod och lär vara mindre.

Sedan är det som vanligt sorligt nog de som har det "sämst" i samhället som blir av med jobbet först. Kollar man på cykler över vår moderna livstid så brukar det väl gå runt i perioder..

Jag är mest förvånad och tacksam, att staden fortfarande betalar 30% av min räntekostnad samt täcker mina elkostnader för att bo i villa. Man är upplärd att klara sig själv.. men kul att få lite "bakbonus" på allt man betalar in till staten..

"Dé é najs" som traktorbonden sade.
Så är det.

Sedan uppfattar jag att Erik menar på att den sättningen som skett än så länge är sund, dvs läget just nu. Det håller jag helt med om. Antagligen är även en sättning tillbaka till tiden före covid också sund. Eller till och med längre bak. För det ger antagligen liten systempåverkan.

Problematiken är väl den att det finns en risk att det fortsätter med hög inflation, mer räntehöjningar och en fortsatt nedåtgående ekonomin och allmänt hög volatilitet. Då finns risken att vi snabbt lämnar det som är sunt. Någonstans där så kommer man också behöva ompröva om hög ränta är rätt verktyg...

Realiteten är väl den att en fortsatt långsiktig negativ utveckling är det som är sannolikast. Inte en återgång till en uppåtgående trend. Därav blir ju lätt postade artiklar mm. negativa av naturen om man nu vill diskutera hur framtiden kan te sig.

Att det är ny situation i Sverige och omvärlden är väl knappast någon som missat.
Men att sitta och klistra in varje negativ artikel som skrivs, upplever jag mer som att man sitter "gottar sig" i misären. Kan uppfattas att man är nervös och osäker.. alla i denna tråd vet redan att det är mycket som händer där på "marknaden".

Råkade klicka på videoklippet med riksbankschefen ovan. På Erik lät det mer som att man fått en sund sättning, än att det är kaos/systemkollaps.

Vissa saker går redan sedan hand i hand. Får man en elfaktura på 11 brak för december, med lite jul på det, så går man nog inte de flesta och storshoppar i januari.. Man skulle kunna gissa att många avvaktar och ser vad som händer innan man tar investeringsbeslut. Pengarna flyttas i tidsperiod och lär vara mindre.

Sedan är det som vanligt sorligt nog de som har det "sämst" i samhället som blir av med jobbet först. Kollar man på cykler över vår moderna livstid så brukar det väl gå runt i perioder..

Jag är mest förvånad och tacksam, att staden fortfarande betalar 30% av min räntekostnad samt täcker mina elkostnader för att bo i villa. Man är upplärd att klara sig själv.. men kul att få lite "bakbonus" på allt man betalar in till staten..

"Dé é najs" som traktorbonden sade.
Att negativitet sprids snabbare än positivitet är en gammal sanning. Därför måste man väga in det när man läser inlägg. Jag minns när jag läste affärsmannaskap. Då var regeln att är någon besviken på hur man blivit bemött berättar man det för 8 andra. Är man däremot glad för att man blivit positivt bemött är det bara 2 personer man säger det till. Lägg sociala medier på det så sprids det enormt om någon har något negativt att berätta. Så fungerar människan, det negativa engagerar oss mer än det positiva för det positiva är det normala. I en värld av individualister som inte lärt sig att tänka vad som är bäst för gruppen/samhället kan det lätt slinka igenom inlägg som gynnar ens egna sak. Det är bara att sålla och läsa det som skrivs av utbildade personer. Tyvärr lyssnar fler på influensers än på bildade kloka personer och då kan det bli lite feltänkt här och var.

Senast ändrad:
Lånar tråden för en sekund då jag tänker att det finns många duktiga ekonomer här. Jag undrar vad det är som driver att vår effektiva ränta är 5 punkter högre än den nominella på den rörliga delen av vårt bolån (3,38 resp 3,33). Inga avi eller andra avgifter som påverkar. På den bundna delen skiljer det bara en punkt (1,26 resp 1,25).

Vi betalar månadsvis och amorterar månadsvis på båda lånen. Gärna om nån kan ge ett pedagogiskt räkneexempel. Lånen är båda på ca 1,6MSEK.

Tack!

Att negativitet sprids snabbare än positivitet är en gammal sanning. Därför måste man väga in det när man läser inlägg. Jag minns när jag läste affärsmannaskap. Då var egen att är någon besviken på hur man blivit bemött berättar man det för 8 andra. Är man däremot glad för att man blivit positivt bemött är det bara 2 personer man säger det till. Lägg sociala medier på det så sprids det enormt om någon har något negativt att berätta. Så fungerar människan, det negativa engagerar oss mer än det positiva för det positiva är det normala. I en värld av individualister som inte lärt sig att tänka vad som är bäst för gruppen/samhället kan det lätt slinka igenom inlägg som gynnar ens egna sak. Det är bara att sålla och läsa det som skrivs av utbildade personer. Tyvärr lyssnar fler på influensers än på bildade kloka personer och då kan det bli lite feltänkt här och var.
Tycker nog att de flesta i den här tråden är hyffsat balanserade. Det jag har svårt för är självsäkra påståenden om hur det kommer bli. Positivt eller negativt.

Vi har en helt klart svår tid framför oss när en 20-årig positiv utveckling i en lågräntemiljö plötsligt kastas över ända. Inte jättekonstigt om artiklar etc. som relaterar till tankar kring utvecklingen framöver har en "negativ ton".

Finns det några poänger med att istället lägga in "vändningen är runt hörnet" (gissar vi) artiklar bara för att sprida positiva tankar? Alla blir väl gladare om så skulle vara fallet och de som tror benhårt att det är så ska så klart investera och köpa hus efter sin egen övertygelse.

Jag kan snarare känna att stämningen snarare varit positiv under lång tid där folk tänkt att denna uppgång kommer fortsätta och fortsätta. Sedan blev många tagna på sängen.

Det ligger nog i mänsklighetens natur både att extrapolera positiv utveckling och att hoppas på snar förbättring när det går dåligt.

Vi lever i nuet, alla gissningar om framtiden är just gissningar. Mer eller mindre bra och välunderbyggda.

Viktigast för mig är att ha en intressant och trevlig dialog. Och det tycker jag vi mestadels har 👍

Vad i helvete?
73EE79BC-4FCD-4419-B38D-8A4F8C77224C.png

Får nöja oss med booli då, eftersom mäklarstatistik suger.
CFFF1155-9251-445E-A6F0-31DB47744071.png

Extrem volatilitet brukar höra till när en bubbla spricker.

Senast ändrad:
Om någon vill bli lite positiv (men US based primärt).

Ps. Jag är inte billiga bostäder nu, även om jag också tror kpi kommer falla snabbt, med stigande bostadspriser som följd (men ej nu). Ds

Vad i helvete?
73EE79BC-4FCD-4419-B38D-8A4F8C77224C.png

Får nöja oss med booli då, eftersom mäklarstatistik suger.
CFFF1155-9251-445E-A6F0-31DB47744071.png

Extrem volatilitet brukar höra till när en bubbla spricker.
"Valueguards bostadsprisstatistik stoppas nu från att publiceras annat än till betalande kunder efter att Konkurrensverket gått på rådataleverantören Mäklarstatistiks linje. Därmed kommer Sverige sakna ett vettigt index för att följa bostadspriserna, då Mäklarstatistiks publicerade data är värdelöst."

Lånar tråden för en sekund då jag tänker att det finns många duktiga ekonomer här. Jag undrar vad det är som driver att vår effektiva ränta är 5 punkter högre än den nominella på den rörliga delen av vårt bolån (3,38 resp 3,33). Inga avi eller andra avgifter som påverkar. På den bundna delen skiljer det bara en punkt (1,26 resp 1,25).

Vi betalar månadsvis och amorterar månadsvis på båda lånen. Gärna om nån kan ge ett pedagogiskt räkneexempel. Lånen är båda på ca 1,6MSEK.

Tack!

Känns som något du enkelt kan googla. Det har att göra med att du inte betalar räntan 1 gång per år fast räntan uttrycks som en årlig ränta. I och med det skiljer sig räntesatsen som du betalar månadsvis med den totala räntan du betalar på årsbasis.

"Valueguards bostadsprisstatistik stoppas nu från att publiceras annat än till betalande kunder efter att Konkurrensverket gått på rådataleverantören Mäklarstatistiks linje. Därmed kommer Sverige sakna ett vettigt index för att följa bostadspriserna, då Mäklarstatistiks publicerade data är värdelöst."
”Mäklarstatistik anförde att skälet för att inte längre låta Valueguard att publicera statistik berodde på att bolaget dels önskade tillämpa samma villkor för samtliga av sina kunder, dels för att Valueguards statistikpublicering riskerade att avskräcka mäklare från att dela med sig av information till Mäklarstatistik.”

Wtf

”Mäklarstatistik anförde att skälet för att inte längre låta Valueguard att publicera statistik berodde på att bolaget dels önskade tillämpa samma villkor för samtliga av sina kunder, dels för att Valueguards statistikpublicering riskerade att avskräcka mäklare från att dela med sig av information till Mäklarstatistik.”

Wtf
Valueguards statistik ger ju en direkt indikation om priserna går upp eller ner.
Mäklarstatistik mixar ju statistiken och minskar de månatliga upp och nedgångarna.
Undrar varför de inte vill att man ska få ta del av det nu när marknaden vänt nedåt :)

Wtf
Borde man inte kunna få samma statistik från SCB?

Valueguards statistik ger ju en direkt indikation om priserna går upp eller ner.
Mäklarstatistik mixar ju statistiken och minskar de månatliga upp och nedgångarna.
Undrar varför de inte vill att man ska få ta del av det nu när marknaden vänt nedåt :)
Man vill sannolikt ha ett informationsövertag.

"Inflationen är alldeles för hög och har fortsatt att stiga. För att inflationen ska sjunka och stabiliseras vid målet inom rimlig tid har direktionen beslutat att höja Riksbankens styrränta med 0,5 procentenheter till 3,0 procent. Styrräntan kommer sannolikt att höjas ytterligare under våren."
1675931724210.png

Det som var lite överraskande för marknaden var att de ska sälja av obligationerna rätt snabbt från April -> högre ränta.

Det som var lite överraskande för marknaden var att de ska sälja av obligationerna rätt snabbt från April -> högre ränta.
Är dåligt påläst, kan någon förklara bättre än DI?

"Men med start i april kommer Riksbanken att aktivt börja sälja statspapper. De har längre löptid än bostadsobligationerna och det skulle därför annars dröja innan de började trilla ur balansräkningen. Genom att aktivt sälja statspapper ökar utbudet av dem vilket bör leda till ett lägre pris. I obligationsvärlden är lägre pris detsamma som högre ränta. Manövern är med andra ord åtstramande."

Är dåligt påläst, kan någon förklara bättre än DI?

"Men med start i april kommer Riksbanken att aktivt börja sälja statspapper. De har längre löptid än bostadsobligationerna och det skulle därför annars dröja innan de började trilla ur balansräkningen. Genom att aktivt sälja statspapper ökar utbudet av dem vilket bör leda till ett lägre pris. I obligationsvärlden är lägre pris detsamma som högre ränta. Manövern är med andra ord åtstramande."
Om du köper en obligation från staten får du en ränta utbetald per år.
Du köper för 100 kr med 5 kr i avkastning, då får du 5 % i avkastning.
Köper du samma obligation för 50 kr då får du 10 % i avkastning, för avkastningen är fortfarande 5 kr.
När marknaden är kaos, då vill många ha statsobligationer, för staten köper dessa och trycker ner räntan - då går priset på obligationen upp.
Om staten istället säljer obligationer, då vill ingen äga obligationer, för när utbudet ökar går priset ner - då säljer fler sina obligationer.
När folk säljer sina obligationer till lägre pris så blir avkastningen högre i procentuella termer (fast avkastningen bara är 5 kr)

Det är också så om statsobligationer ger en avkastning på 5 %, då vill ingen köpa bostadsobligationer med 5 % i avkastning - utan då vill man ha mer.
Detta då statsobligationer är "säkra" investeringar. Så deras försäljningar kommer att öka avkastningskraven på andra investeringar.

Statsobligationer ses som en "safe haven" och där vill man vara när resten är kaos.
Kanske halvkasst förklarat, men jag försökte =)

Att sälja statsobligationer drar alltså upp de långa räntorna. Mycket fokus på den korta repo-räntan, men ofta är det lika viktigt vad de längre räntorna är. För att dra en koppling till bostadslån, så kommer denna manöver höjja räntan för de som vill binda sitt bolån. Men en viktigare effekt är att stramma åt ekonomin för företag och liknande som mer lånar på några års löptid, priset för pengar har då helt enkelt gått upp för dom, vilket kommer strama åt ännu mer på företagssidan.

Det borde allt annat lika också sänka börsen, då aktier borde diskonteras med långa riskfria räntor + aktieriskpremie.

Vad ska ett hushåll klara av idag i boränta för att få låna? 9%?
Kan säkert variera från person till person, lånets storlek, låntagarens inkomst osv. Men vi pratade om detta på lunchen idag då vår VD igår var på banken för att lägga upp ett nytt huslån. I hans fall var stresstestet 6%. Vilket faktiskt förvånade mig då det för min del var på 7% för ca 3 år sen

Kan säkert variera från person till person, lånets storlek, låntagarens inkomst osv. Men vi pratade om detta på lunchen idag då vår VD igår var på banken för att lägga upp ett nytt huslån. I hans fall var stresstestet 6%. Vilket faktiskt förvånade mig då det för min del var på 7% för ca 3 år sen
6% är ju väldigt snart verklighet, åtminstone listräntor.

Fan va konstigt. Vad säger det egentligen från bankens sida? Vill de vara bussiga bara (de har förmodligen bra lön och kanske spar..) el finns det något bakomliggande att räntan inte kommer kliva över 6%? Fattar inte stresstestet alls i det läget.

• Like
Reactions: PJZ
Jag har själv lusläst våra avtal med SBAB från början av 2018 och hittar inte exakt vad de räknat med att vi ska klara som mest. Detta var det närmsta jag hittade då de jämfört med vår ekonomiska situation då:
Screenshot_20230209_212140_Samsung Notes.png

Screenshot_20230209_212808_Samsung Notes.png

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp