oystercase
Silver
Så är det.Att det är ny situation i Sverige och omvärlden är väl knappast någon som missat.
Men att sitta och klistra in varje negativ artikel som skrivs, upplever jag mer som att man sitter "gottar sig" i misären. Kan uppfattas att man är nervös och osäker.. alla i denna tråd vet redan att det är mycket som händer där på "marknaden".
Råkade klicka på videoklippet med riksbankschefen ovan. På Erik lät det mer som att man fått en sund sättning, än att det är kaos/systemkollaps.
Vissa saker går redan sedan hand i hand. Får man en elfaktura på 11 brak för december, med lite jul på det, så går man nog inte de flesta och storshoppar i januari.. Man skulle kunna gissa att många avvaktar och ser vad som händer innan man tar investeringsbeslut. Pengarna flyttas i tidsperiod och lär vara mindre.
Sedan är det som vanligt sorligt nog de som har det "sämst" i samhället som blir av med jobbet först. Kollar man på cykler över vår moderna livstid så brukar det väl gå runt i perioder..
Jag är mest förvånad och tacksam, att staden fortfarande betalar 30% av min räntekostnad samt täcker mina elkostnader för att bo i villa. Man är upplärd att klara sig själv.. men kul att få lite "bakbonus" på allt man betalar in till staten..
"Dé é najs" som traktorbonden sade.
Sedan uppfattar jag att Erik menar på att den sättningen som skett än så länge är sund, dvs läget just nu. Det håller jag helt med om. Antagligen är även en sättning tillbaka till tiden före covid också sund. Eller till och med längre bak. För det ger antagligen liten systempåverkan.
Problematiken är väl den att det finns en risk att det fortsätter med hög inflation, mer räntehöjningar och en fortsatt nedåtgående ekonomin och allmänt hög volatilitet. Då finns risken att vi snabbt lämnar det som är sunt. Någonstans där så kommer man också behöva ompröva om hög ränta är rätt verktyg...
Realiteten är väl den att en fortsatt långsiktig negativ utveckling är det som är sannolikast. Inte en återgång till en uppåtgående trend. Därav blir ju lätt postade artiklar mm. negativa av naturen om man nu vill diskutera hur framtiden kan te sig.