• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

6% är ju väldigt snart verklighet, åtminstone listräntor.
Don’t shoot the messenger
Fan va konstigt. Vad säger det egentligen från bankens sida? Vill de vara bussiga bara (de har förmodligen bra lön och kanske spar..) el finns det något bakomliggande att räntan inte kommer kliva över 6%? Fattar inte stresstestet alls i det läget.
Jag fattar inte heller. Flera kollegor som reagerade som jag. Men det var så han sa, utan ett uns av tveksamhet! 6% räknade de med! Just som du säger bra inkomst, och ett rejält sparande. Men vafan, räntan är ju vad den är oavsett inkomst och sparande. Men så är det (åtminstone i hans fall)
Jag har själv lusläst våra avtal med SBAB från början av 2018 och hittar inte exakt vad de räknat med att vi ska klara som mest. Detta var det närmsta jag hittade då de jämfört med vår ekonomiska situation då:
Screenshot_20230209_212140_Samsung Notes.png

Screenshot_20230209_212808_Samsung Notes.png
Jag vet ärligt talat inte om jag har något på pränt heller. Men minns det som igår när vi satt där med damen på bankkontoret och hon plussade på allt möjligt i sina kalkyler -”Jaha, två barn under 18år, det kostar si och så. Två bilar det kostar si och så. Ja ni är ju fyra st i familjen då äter ni för såhär mycket och köper kläder för det här osv osv. Sen 7% ränta på det med ert lån och era inkomster och 2% amortering bla bla bla”

Ja, vi klarade åtminstone kalkylen men minns att jag satt typ och tänkte ”what the Fuck”

Precis.
Med tilläggen att den där första 0 till 100 kronor inte kan skapas genom att någon lånar från banken. Däremot kan den skapas genom att riksbanken lånar ut 100 "nytryckta" kronor till en bank, som i sin tur kan börja låna ut den. Samt att om pengamängden inte ökar så kan låneräntorna inte betalas, vilket innebär att lån går in"default". Vilket i sin tur minskar pengamängden ytterliggare.

Största systemrisken vid Lehmancrashen var faktiskt den snabbt minskande penningmängden.

För övrigt så är det en grav underskattning att peta ina Anders Cervenka under "journalist"paraplyet. Han är en av de få som verkligen förstår de underliggande ekonomiska mekanismerna. Att han började påpeka detta så tidigt så folk nu håller det emot honom är ett feltänk. Det är egentligen otroligt att uppgången hållit i sig så länge som den gjort. Min gissning är att det är mänskliga psykologin som skapat en verklighetsuppfattning om att den ständiga uppgången är en ny doktrin.
Ja det är bara att titta på Tesla, lysande exempel.

Ser ni pratar om stress-test räntor och sådana kalkyler finns ju och i vissa fall kan vara aktuellt. Men för de flesta är det inte så att det som begränsar lånets storlek är att banken har ett max-tak på 5x årslönen. Den spärren gör ju att lånen inte blir så fasligt stora jämfört med inkomst. För att låna 5 msek har man således en årslön tillsammans på 1 miljon sek.

Om banken frångår den gränsen på 5x årslön så blir stress-testet mer och mer intressant och borde inte räknas på 6% ränta. Det låter vårdslöst.

• Like
Reactions: PJZ
Ser ni pratar om stress-test räntor och sådana kalkyler finns ju och i vissa fall kan vara aktuellt. Men för de flesta är det inte så att det som begränsar lånets storlek är att banken har ett max-tak på 5x årslönen. Den spärren gör ju att lånen inte blir så fasligt stora jämfört med inkomst. För att låna 5 msek har man således en årslön tillsammans på 1 miljon sek.

Om banken frångår den gränsen på 5x årslön så blir stress-testet mer och mer intressant och borde inte räknas på 6% ränta. Det låter vårdslöst.

Du tvingas till amortering på 1% om lånet överstiger 4.5x av din årliga bruttoinkomst. Därutöver har bankerna egna krav (exv. med KALP och skuldkvot i beaktning).

Du tvingas till amortering på 1% om lånet överstiger 4.5x av din årliga bruttoinkomst. Därutöver har bankerna egna krav (exv. med KALP och skuldkvot i beaktning).
Jag jobbade många år på svensk storbank och de sista åren jag jobbade där fick jag förklarat för mig att för de med lite högre inkomst det som stoppade en att få ett större lån var i princip aldrig kvar att leva på kalkyl och stress-räntor, det var att banken satte ett tak på att man får max låna 5x årsinkomst. Via speciellt kommittee beslut gick det i alla fall tidigare att utöka det till 5.5-6x årslön, efter det vart det tvärstopp.

Vad tror ni, är ett ras på ytterligare 10% rimligt?

"Tor Borgs dom över bopriserna är dyster. Han tror att priserna ska ned 25 procent från toppnoteringen, vilket är ett brantare fall än storbankerna räknar med. Både SEB, Nordea, SBAB, Swedbank och Handelbanken har skrivit 20 procent i sina senaste analyser.

Bostadspriserna har, enligt Svensk Mäklarstatistik, redan fallit med 15 procent sedan toppen i mars 2022. Men fallet lär fortsätta, enligt analyschefen"

Vad tror ni, är ett ras på ytterligare 10% rimligt?

"Tor Borgs dom över bopriserna är dyster. Han tror att priserna ska ned 25 procent från toppnoteringen, vilket är ett brantare fall än storbankerna räknar med. Både SEB, Nordea, SBAB, Swedbank och Handelbanken har skrivit 20 procent i sina senaste analyser.

Bostadspriserna har, enligt Svensk Mäklarstatistik, redan fallit med 15 procent sedan toppen i mars 2022. Men fallet lär fortsätta, enligt analyschefen"

10% ytterligare är inte ett ras, men ja, priserna kommer fortsätta falla så länge räntorna stiger. Bortsett från kvantivativ åtstramning är penningpolitiken fortfarande expansiv och vi har extremt låga räntor om man lyfter lite på näsan och tittar i ett längre perspektiv.

10% ytterligare är inte ett ras, men ja, priserna kommer fortsätta falla så länge räntorna stiger. Bortsett från kvantivativ åtstramning är penningpolitiken fortfarande expansiv och vi har extremt låga räntor om man lyfter lite på näsan och tittar i ett längre perspektiv.

Du kan inte göra den jämförelsen, då svenskar har mycket större lån kontra inkomster än tidigare. Svenskar skulle aldrig klara de räntenivåer som Sverige historiskt hade, styrränta på 8-10% är helt uteslutet, värdet på bostadsrätter skulle gå till noll om vi hade bolåneräntor på 10%+ då bara avgiften till föreningen skulle vara vad folk max har råd att betala,

Du kan inte göra den jämförelsen, då svenskar har mycket större lån kontra inkomster än tidigare. Svenskar skulle aldrig klara de räntenivåer som Sverige historiskt hade, styrränta på 8-10% är helt uteslutet, värdet på bostadsrätter skulle gå till noll om vi hade bolåneräntor på 10%+ då bara avgiften till föreningen skulle vara vad folk max har råd att betala,
Haha, det här som är så roligt när 60-talister säger "På min tid hade vi 10 % ränta"
Jo, men 10 % ränta idag på ett lån på 3 mille är 300000. Finns inte en chans att vi någonsin skulle nå dit.
Redan vid 5 % är vi sjukt nära smärtgränsen och där är vi idag.

Vi snackar alltså om 150000 om året som bara går till ränta.
Det är 150000 som inte går till konsumtion = arbetslösheten kommer att sticka.

Snackar med en del folk som är i "lyxbranschen" för medelklassen när det gäller saker man "unnar" sig.
Helt dött med bokningar där nu och har varit sedan q4.

Vet inte vad ni andra säger som är aktiva inom olika branscher? Ser det ljust ut? Eller börjar folk bli oroliga?

Haha, det här som är så roligt när 60-talister säger "På min tid hade vi 10 % ränta"
Jo, men 10 % ränta idag på ett lån på 3 mille är 300000. Finns inte en chans att vi någonsin skulle nå dit.

Snackar med en del folk som är i "lyxbranschen" för medelklassen när det gäller saker man "unnar" sig.

Vet inte vad ni andra säger som är aktiva inom olika branscher? Ser det ljust ut? Eller börjar folk bli oroliga?
Du menar att folk kommer ha 5% i boränta nu när styrräntan är 3%?
Just nu verkar 3 månaders ligga på runt 3.5%, och sen ränteavdraget på det.

Säger inte emot att "lyxbranschen" kommer blöda när pengar kostar men ser det inte som realistiskt att lån på 3mkr kommer kosta 150k i ränta.

Säger inte emot att "lyxbranschen" kommer blöda när pengar kostar men ser det inte som realistiskt att lån på 3mkr kommer kosta 150k i ränta.

graf-bolaneranta.png

Differensen mellan de båda har som lägst varit runt 0,7 % och som högst drygt 2,5 %. Vi just nu extremt liten differans mellan repo och bolåneränta, på bekostnad att inlåningsräntan (alltså räntan på bankkontot) är orimligt låg. Så fort sparare börjar kräva bättre ränta på bankkontot kommer detta tas ut på bolån istället. Givet en reporänta på 3.25-3.5, är den förväntande bolåneräntan exakt 5% skulle jag säga.

• Like
Reactions: iko
Är det ett sannolikt scenario? De flesta jag vet har betydligt större bolån än sparpengar på konto.
Ingen tänker på att de hänger ihop. Du jagar bara bättre ränta igenom att flytta ifrån Svettipankki till SBAB som erbjuder högre ränta och över tid kommer Svettipankki och de andra storbankerna höja bolånemarginalen istället.

För oss som fortfarande hyr, i vårt fall en tvåa i Sumpan, slänger vi 130k per år på hyresvärden.

3,5% låter lågt.
SBABs 3mån låg på 3,8 något och erbjöd bundet på 1 år på 4,57 och detta var innan senaste höjningen.

För oss som fortfarande hyr, i vårt fall en tvåa i Sumpan, slänger vi 130k per år på hyresvärden.
Hej! Bor typ 50m från Sumpan. 😁

Man hade väl mer generösa ränteavdrag på den tiden också, och då som nu hög inflation.

Kanske lite OT men frågan handlar om vårt hus som vi köpte på absoluta toppen innan raset 😁

Vi köpte i mars och tillträdde i juli 2022. Säljarna hörde idag av sig och kräver 9/12-delar av elstödet (som ju betalas ut till oss då vi stod på elavtalet vid brytpunkten i november). Känns helt orimligt i mina ögon men jag är ju part i målet.
Någon som vet vad som gäller eller varit med om samma sak?

Att det sedan rör sig om 9000kr på en 10+ mkr villa gör det hela rätt löjligt, men nu blir det lite av en principsak. Särskilt då de lämnade stora skrymmande saker på tomten, inte hade alla handlingar klara som lovat mm och vi ändå valde att vara smidiga och inte gnälla.

Kanske lite OT men frågan handlar om vårt hus som vi köpte på absoluta toppen innan raset 😁

Vi köpte i mars och tillträdde i juli 2022. Säljarna hörde idag av sig och kräver 9/12-delar av elstödet (som ju betalas ut till oss då vi stod på elavtalet vid brytpunkten i november). Känns helt orimligt i mina ögon men jag är ju part i målet.
Det känns ju helt galet, det skulle jag ignorera

• Like
Reactions: LS

Det kan de glömma. Kasta bajs på deras nya hus!

Att det sedan rör sig om 9000kr på en 10+ mkr villa gör det hela rätt löjligt, men nu blir det lite av en principsak. Särskilt då de lämnade stora skrymmande saker på tomten, inte hade alla handlingar klara som lovat mm och vi ändå valde att vara smidiga och inte gnälla.

De fick väl en fråga av personen/erna de köpte från.. och gick med på det. O tänker att det gick ju bra. 😬

Skit i det. Det här är nettolösningen för alla bostadsägare som har/har haft avtal med elbolag. Att vi alla ska börja fråga efter kronor hit och dit vid bostadsskifte är ju helt barockt.

Svk:
Elstöd till privatpersoner för perioden oktober 2021 – september 2022. Detta elstöd betalas ut till privatpersoner som har elnätsavtal med elnätsföretag för uttagspunkter i södra Sverige (elområde 3 och 4) och som var innehavare av elnätsavtalet den 17 november 2022.

Klart som korvspad. Skevt? Ja. Lika för alla? Ja. Tar man ofta ”över” ett nytt avtal vid bostadsbyte? Ja. Hur många går back på detta? 50%.

Senast ändrad:

Be dem fara och flyga. Moraliskt kanske de inte har helt fel men att fråga om en sån sak när de sålde på toppen - snålrövar.

Vilka småaktiga jävlar. De ska såklart inte få något annat än en utskällning.

Som övriga skrivit, sicket trams.
De har väl dessutom ett nytt elavtal nu som ger dem elstöd utifrån det avtalet. Folk är f-n dumma i huvudet. Det finns en brytpunkt av en anledning. Dvs att slippa sådana här dumheter.

Stödet är för att täcka denna höst och vinters elpriser. Men stödet är baserat på tidigare förbrukning. Således ingen återbäring för tidigare förbrukad el.

Så kör på råden ovan. Be dem flyga och fara och kasta bajs 😂

Kan säkert variera från person till person, lånets storlek, låntagarens inkomst osv. Men vi pratade om detta på lunchen idag då vår VD igår var på banken för att lägga upp ett nytt huslån. I hans fall var stresstestet 6%. Vilket faktiskt förvånade mig då det för min del var på 7% för ca 3 år sen

Kalkylräntan sänktes av flera (alla?) större aktörer sommaren 2021, från 7 % till 6 %.

Kalkylräntan sänktes av flera (alla?) större aktörer sommaren 2021, från 7 % till 6 %.

Aha, där ser man 😳
Verkar ju sådär rimligt med tanke på hur situationen med räntor utvecklat sig. Ihop med inflationen i övrigt lär detta behöva skrivas upp framöver antar jag?

Tillbaka
Topp