Don’t shoot the messenger6% är ju väldigt snart verklighet, åtminstone listräntor.
Jag fattar inte heller. Flera kollegor som reagerade som jag. Men det var så han sa, utan ett uns av tveksamhet! 6% räknade de med! Just som du säger bra inkomst, och ett rejält sparande. Men vafan, räntan är ju vad den är oavsett inkomst och sparande. Men så är det (åtminstone i hans fall)Fan va konstigt. Vad säger det egentligen från bankens sida? Vill de vara bussiga bara (de har förmodligen bra lön och kanske spar..) el finns det något bakomliggande att räntan inte kommer kliva över 6%? Fattar inte stresstestet alls i det läget.
Jag vet ärligt talat inte om jag har något på pränt heller. Men minns det som igår när vi satt där med damen på bankkontoret och hon plussade på allt möjligt i sina kalkyler -”Jaha, två barn under 18år, det kostar si och så. Två bilar det kostar si och så. Ja ni är ju fyra st i familjen då äter ni för såhär mycket och köper kläder för det här osv osv. Sen 7% ränta på det med ert lån och era inkomster och 2% amortering bla bla bla”Jag har själv lusläst våra avtal med SBAB från början av 2018 och hittar inte exakt vad de räknat med att vi ska klara som mest. Detta var det närmsta jag hittade då de jämfört med vår ekonomiska situation då:
![]()
![]()
Ja, vi klarade åtminstone kalkylen men minns att jag satt typ och tänkte ”what the Fuck”