Utskällning efter noter levererad. De vill inte ha elstöd längreVilka småaktiga jävlar. De ska såklart inte få något annat än en utskällning.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Utskällning efter noter levererad. De vill inte ha elstöd längreVilka småaktiga jävlar. De ska såklart inte få något annat än en utskällning.
Hur ser du på det själv? Har du arbetat i en ledningsfunktion?TT
"Hittills i februari har 12 836 personer varslats om uppsägning. Det visar statistik från Arbetsförmedlingen.
Eftersom siffrorna är preliminära redovisar myndigheten inte vilka län eller branscher det handlar om.
Klart är att det är en ökning jämfört med januari, då totalt 5 328 personer varslades.
I februari för ett år sedan låg varselsiffran för hela månaden på 1 257."
Toppen 2008? 19000 på en HEL månad.
Så.. Kris?
Jag tror att vi är mitt i en kris, men att vi stoppar huvudet i sanden.Hur ser du på det själv? Har du arbetat i en ledningsfunktion?
Ok, samma här. Då känner du kanske igen tankegångarna att man använder krisbegreppet för att göra omorganisationer. Alla accepterar att ett företag måste dra ner på personal i en kris, men acceptansen är något mindre om syftet är för att kunna öka vinsten eller få bort personal som är en belastning.Jag tror att vi är mitt i en kris, men att vi stoppar huvudet i sanden.
Jag hoppas att staten pumpar in pengar i infrastrukturprojekt runt q3/q4 för att försöka rädda upp någorlunda.
Och ja, jag har gjort förr och gör så även idag.
Kan ju säga det att kommunen har mycket stora möjligheter att göra besparingar. Frågan är var alla dessa människor ska ta vägen? I min kommun (där jag har hyfsad insyn) skulle man säkert kunna klippa 30 % av arbetskraften rakt av inom vissa delar. Men dessa personer har inte kompetens att få ett arbete inom privat sektor idag. Ska de gå på bidrag? Tror generellt att staten och kommunen allt mer blir någon form av bidragsprojekt, där folk är i sysselsättning istället för att gå på bidrag.Ok, samma här. Då känner du kanske igen tankegångarna att man använder krisbegreppet för att göra omorganisationer. Alla accepterar att ett företag måste dra ner på personal i en kris, men acceptansen är något mindre om syftet är för att kunna öka vinsten eller få bort personal som är en belastning.
Jag tror också att vi är inne i en kris och att det saknas insikt om det. Många statliga och kommunala institutioner skulle må bra av att anställa personer med erfarenhet från privat sektor för det går att effektivisera många instanser. Vi slösar för mycket med skattemedlen. Nu behöver vi få bort politikertillsatta chefer. Nu är det resultat som räknas, inte minst för att bygga upp ett försvar. Det finns för många som ser skattemedlen som deras egna.
Förr stod kommunerna för bra omställningsutbildning för personal som blir över. Det gjorde att ingen blev håglös och apatisk på vägen. Den tanken borde man ha idag. Det är klart att många kan bli så bra att de kan arbeta i privat sektor, men då måste man tro det. Människor har en enorm förmåga att svara upp mot tilltro.Kan ju säga det att kommunen har mycket stora möjligheter att göra besparingar. Frågan är var alla dessa människor ska ta vägen? I min kommun (där jag har hyfsad insyn) skulle man säkert kunna klippa 30 % av arbetskraften rakt av inom vissa delar. Men dessa personer har inte kompetens att få ett arbete inom privat sektor idag. Ska de gå på bidrag? Tror generellt att staten och kommunen allt mer blir någon form av bidragsprojekt, där folk är i sysselsättning istället för att gå på bidrag.
Sedan sparar man in på skolan och använder pengarna för att anställa personal som inte riktigt bidrar. Utbildningen blir sämre och eleverna som kommer ut är sämre förberedda för livet. Det är lite så man bygger en ond spiral![]()
Absolut, en del av dem, men de måste få förutsättningar också. Mängder av dessa människor är i 50-60-årsåldern och det är svårt att hinna ställa om. Däremot kanske man ska se över om pensionsavgångar verkligen behöver tillsättas, eller om det går att lösa på annat sätt.Förr stod kommunerna för bra omställningsutbildning för personal som blir över. Det gjorde att ingen blev håglös och apatisk på vägen. Den tanken borde man ha idag. Det är klart att många kan bli så bra att de kan arbeta i privat sektor, men då måste man tro det. Människor har en enorm förmåga att svara upp mot tilltro.
ThisMånga statliga och kommunala institutioner skulle må bra av att anställa personer med erfarenhet från privat sektor för det går att effektivisera många instanser. Vi slösar för mycket med skattemedlen. Nu behöver vi få bort politikertillsatta chefer.
Här har du en professor i nationalekonomi som talar om sveriges ekonomi just nu. Det är möjligen en väldigt liten kris eller, som hon säger, en liten dipp.Jag tror att vi är mitt i en kris, men att vi stoppar huvudet i sanden.
Jag hoppas att staten pumpar in pengar i infrastrukturprojekt runt q3/q4 för att försöka rädda upp någorlunda.
Och ja, jag har gjort förr och gör så även idag.
Kan vara en liten dipp kan vara den största kraschen någonsin. Jag har egentligen ingen aning, men det har inte hon hellerHär har du en professor i nationalekonomi som talar om sveriges ekonomi just nu. Det är möjligen en väldigt liten kris eller, som hon säger, en liten dipp.
![]()
Experten: Svenska hushållens pessimism bakom prognos om minustillväxt
Sveriges ekonomi går sämst i hela EU, enligt EU-kommissionens vinterprognos för 2023. Att Sverige hamnar längst ner på listan är till viss del slumpmässigt, menar Annika Alexius, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet. – Det som sticker ut här är de svenska hushållens optimism...www.svt.se
Jag gillar verkligen ditt engagemang i tråden men ibland får jag en uppfattning om att du väljer att över dramatisera nuvarande läge. Jag tror majoriteten som hänger på KS och speciellt i denna tråd är mycket väl medvetna om att det är tufft för många och tuffare lär det bli men i slutändan tar vi oss genom detta.Såg denna på en annan sida…
![]()
Bara för att man ska förstå hur sjukt det är.
Är det omdömesfullt att likställa dig och mig mot en professor i nationalekonomi? Jag förringar henne inte. Hon kan väldigt mycket mer.Kan vara en liten dipp kan vara den största kraschen någonsin. Jag har egentligen ingen aning, men det har inte hon heller
Hade vi haft så bra koll hade vi varit miljardärer bägge två.
En sak att tänka på när man läser sådana texter är att ju mer tvärsäker en person vill framstå desto mindre kan de i verkligheten. Forskare är de mest ödmjuka du hittar. De vet att det inte finns något entydigt svar, det finns alltid mer fakta att hämta in. Alltid en vinkel till. Opinonsbildare hävdar att de vet sanningen. Den författaren tillhör de senare.Snubblade över denna.
![]()
Bevis på bostadsprisernas utveckling
Det här tror jag många svenskar kommer tycka är intressanta grejor. 1—————–Bostadspriserna ska ner Som många av mina kära läsare vet uppdaterar jag månadsvis bos…kortsikt.com
Intressant läsning sen får man givetvis vara källkritisk. Även bitvis svårt att hänga med.
Jag håller inte med. Det är i princip omöjligt att göra prognoser för hur ekonomin kommer att utvecklas, oavsett om du är professor eller ej. Hon kan säkert mycket om ekonomi på ett teoretiskt plan, det gör inte att hon kan se in i framtiden.Är det omdömesfullt att likställa dig och mig mot en professor i nationalekonomi? Jag förringar henne inte. Hon kan väldigt mycket mer.
Fast det är svårt att prioritera när utgifterna blir högre än inkomsterna. Jag vet att många upplever att jag överdramatiserar och det är ok. Jag tror att många inte riktigt förstår hur illa det kan bli denna gång. Med det sagt tror jag typ 90% kommer klara sig bra, men det räcker med 10% som får problem för att det ska bli katastrof.Jag gillar verkligen ditt engagemang i tråden men ibland får jag en uppfattning om att du väljer att över dramatisera nuvarande läge. Jag tror majoriteten som hänger på KS och speciellt i denna tråd är mycket väl medvetna om att det är tufft för många och tuffare lär det bli men i slutändan tar vi oss genom detta.
Klarar vi av att ställa om så som vi gjorde under pandemin så klarar vi även att prioritera vad som är viktigt för att få ekonomin att gå runt.
Betala av det med högst ränta ?Hej,
Många duktiga här inne i tråden så jag tänker ställa en fråga som jag funderar på.
Vi har ett lån på 2.2 uppdelat i två, båda med rörlig ränta. Banken rekommenderade att endast betala av på det ena lånet (vilket vi lyssnade på), men vad är mer korrekt, fortsätta betala av på ett eller splitta amorteringen om köra på båda varje månad?
Skall tilläggas att det blir svårt att höja amorteringsgraden, så det kommer vara samma belopp som amorteras fast delat på två…
Tack på förhand,
Jag var otydligig i mitt inlägg ser jag, lånet som är uppdelat i två delar har samma ränta och ligger på rörligt avtal, båda två.Betala av det med högst ränta ?
Då bör det väl inte spela någon roll vilket av lånen du betalar av på? Eller tänker jag fel?Jag var otydligig i mitt inlägg ser jag, lånet som är uppdelat i två delar har samma ränta och ligger på rörligt avtal, båda två.
Då bör det väl inte spela någon roll vilket av lånen du betalar av på? Eller tänker jag fel?
Betala av på det som går ut först och kommer få högre ränta tidigast. Är de samma bindningstid och ränta spelar det ju ingen roll (och ingen anledning att dela upp på 2 delar isf).Jag var otydligig i mitt inlägg ser jag, lånet som är uppdelat i två delar har samma ränta och ligger på rörligt avtal, båda två.
Hur går det med husköpet? Hittat något än? Eller avvaktar ni?Fast det är svårt att prioritera när utgifterna blir högre än inkomsterna. Jag vet att många upplever att jag överdramatiserar och det är ok. Jag tror att många inte riktigt förstår hur illa det kan bli denna gång. Med det sagt tror jag typ 90% kommer klara sig bra, men det räcker med 10% som får problem för att det ska bli katastrof.
Jag tror vi är helt rökta på kort sikt. Men jag kan ha fel. Anledningen till att jag skriver i denna tråd är för att jag vill uttrycka vad jag tror och få input från andra.
Jag och @Scipio tänker lite olika om mycket och samma om annat. Men även när vi tänker olika uppskattar jag hans input. Jag har inte för avsikt att övertyga någon om att mina åsikter är rätt, snarare har jag för avsikt att hitta någon som dig och scipio som ifrågasätter mig. Jag tycker det är sunt att bli ifrågasatt och även om jag inte ändrar mig idag kanske jag ändrar mig imorgon.![]()
Ja, det vara bara någon sida bakåt i tråden som 6% i listränta sågs som en omöjlighet.:S
Nordea, listräntor men ändå
![]()
April…Ja, det vara bara någon sida bakåt i tråden som 6% i listränta sågs som en omöjlighet.
Det är ju knappast någon rocketscience att bopriserna är omvänt proportionella mot räntan vid oförändrade hushållsinkomster? Svennebanan som vinner budgivningen har ju maxat vad hen får låna, och det beloppet faller med varje räntehöjning.En sak att tänka på när man läser sådana texter är att ju mer tvärsäker en person vill framstå desto mindre kan de i verkligheten. Forskare är de mest ödmjuka du hittar. De vet att det inte finns något entydigt svar, det finns alltid mer fakta att hämta in. Alltid en vinkel till. Opinonsbildare hävdar att de vet sanningen. Den författaren tillhör de senare.