• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Även om jag hade haft tilltro till deras eller andras prognoser hade det gjort noll skillnad åtminstone i min värld. Ett bolån har man ju generellt under lång tid, och många (de flesta?) åtminstone i storstäder har inte möjlighet att amortera ned lånet väsentligt på några år bara.
Tanken är väl om man köper i februari/mars och sedan inte får tillträde på flera månader. När man köpte kanske man hade tänkt att binda räntan lågt på flera år men när tillträdet väl skedde var räntan så hög att det inte direkt var värt att binda den.

• Like
Reactions: PJZ
Tanken är väl om man köper i februari/mars och sedan inte får tillträde på flera månader. När man köpte kanske man hade tänkt att binda räntan lågt på flera år men när tillträdet väl skedde var räntan så hög att det inte direkt var värt att binda den.

Hände en vän. Bankens ränta gick upp kring 2% mellan köp och tillträde så de hann inte binda. Någon månad efter meddelade föreningen att man höjer avgiften med 20%. Plötsligt kostar bostaden typ 6000 kr mer i månaden än vad de räknade med. Det tvingar inte ut dem på gatan, men det är ganska trist för dem som förstagångsköpare utan superfeta inkomster.

Än så länge har det väl inte hänt något. Många sitter nog på både bundna elavtal och bolån som inte löpt ut ännu. Inga varsel har trätt i kraft. Det kommer att bli tuffare.

Än så länge har det väl inte hänt något. Många sitter nog på både bundna elavtal och bolån som inte löpt ut ännu. Inga varsel har trätt i kraft. Det kommer att bli tuffare.
för egen del så har jag/vi alla avtal och lån rörliga, men jag har alltid varit ganska sparsam av mig så jag har sänkt mitt månatliga sparande något för att bibehålla levnadsstandarden på samma nivå som innan allt drog iväg.

Hände en vän. Bankens ränta gick upp kring 2% mellan köp och tillträde så de hann inte binda. Någon månad efter meddelade föreningen att man höjer avgiften med 20%. Plötsligt kostar bostaden typ 6000 kr mer i månaden än vad de räknade med. Det tvingar inte ut dem på gatan, men det är ganska trist för dem som förstagångsköpare utan superfeta inkomster.
Japp, precis samma sak hände några bekanta till mig.
Som du säger, man hamnar väl inte på gatan men det suger ju att behöva betala så pass mkt mer i månaden.

Sedan kan man kanske anse att de var naiva men jag kan iaf tycka att man ska kunna lita någorlunda på när riksbanken säger något. Det är ju inte så att inflationen kom som en chock för någon.

Som du säger, man hamnar väl inte på gatan men det suger ju att behöva betala så pass mkt mer i månaden.

Sedan kan man kanske anse att de var naiva men jag kan iaf tycka att man ska kunna lita någorlunda på när riksbanken säger något. Det är ju inte så att inflationen kom som en chock för någon.
Die dummen Schweden..

Die dummen Schweden..

Hej! Stort grattis till första affären :)

Tycker du ska köra allt i rörligt eller binda - inget mitt emellan.

Kolla med andra banker också - tycker inte rabatten var någon höjdare. Vet att danske bank har 1.29 om du är med någon av facken som de samarbetar med. Själv blev jag erbjuden 1.14 hos Nordea på tvåringen utan att förhandla något.

Lycka till.

Tiderna förändras.

Fast det är ju det som är grejen, varken Riksbanken eller andra experter är bättre på att göra prognoser än andra. De kanske är bättre underbyggda, men det verkar inte hjälpa utfallet. Ju förr folk förstår det desto bättre. Lite grann som meterologers långtidsprognoser, jag tror jag har minst lika bra chans att förutspå (gissa) vädret om 30 dagar än vad de har. Ändå är det deras prognoser (gissningar) folk lyssnar på.

"Swedbank, som är bland de allra största aktörerna på bolån i Sverige, höjer sin listränta för bolån med tre månaders bindningstid med 0,50 procentenheter till 5,14 procent. "
Di.se

150k om året i ränta på 3 mille då..

"Swedbank, som är bland de allra största aktörerna på bolån i Sverige, höjer sin listränta för bolån med tre månaders bindningstid med 0,50 procentenheter till 5,14 procent. "
Di.se

"Listräntor är i praktiken maxräntor som bankkunder oftast kan förhandla ned."

Inflation som inte riktigt vill ge sig, så ska det betalas ut 17 miljarder i retroaktivt elstöd. Hur går resonemanget där?

Extremt nördig men intressant podd för hur man räknar ut inflationen. Trodde den va mer avancerad men verkar mest gå ut på att man tar statistik från BNP och lägger till någon räknesnurra. Här kommer även frågan upp om "varför aktier och bostäder inte finns med"

Di.se

Så nästan hälften av det med prutad ränta och ränteavdraget och då har du också en månadslön på 50k+ med det lånet, verkligen inte dessa som kommer bli knäckta av höjda räntor.

Så nästan hälften av det med prutad ränta och ränteavdraget och då har du också en månadslön på 50k+ med det lånet, verkligen inte dessa som kommer bli knäckta av höjda räntor.
Inte om man tagit lånet innan 2018, var väl då de skärpta reglerna kom, vad gäller 4.5x lönen, eller?

Men hoppas ändå att det inte är många som tagit på sig för mycket stora lån utan tillräckligt med flöde in......

Tycker fan det känns ändå och då ligger vi ändå under 4x lönen.
Ja vi har också mycket i lån .... Vi har bundet i något år till men ändå för mycket lån för att vara bekväm på något sätt (även om vi ligger på 40% enligt amorteringsunderlaget som vi fick uppdaterat förra året) (som vi inte lär vara i närhet av just nu 🤣)

Senast ändrad:
Få såg Rysslands invasion komma. Det är trots allt den som triggat inflationen. Ska Riksbanken och andra centralbanker skämmas så är det snarare pga av de expansiva åtgärder som de gjort i högkonjunktur. Alla har haft fel i sina prognoser med tanke på vad som hänt i världen det senaste året.

Få såg Rysslands invasion komma. Det är trots allt den som triggat inflationen. Ska Riksbanken och andra centralbanker skämmas så är det snarare pga av de expansiva åtgärder som de gjort i högkonjunktur. Alla har haft fel i sina prognoser med tanke på vad som hänt i världen det senaste året.
Nja, inflationen va ju påväg långt innan pga utbundschock och gratispengar under pandemin men många centralbanker trodde att det va övergående. Däremot kan man kunna tro att kriget gjorde den mer permanent

Om det lönar sig med rörligt beror ju dock helt på marknadsläget och räntekurvor samt utveckling. Under rätt lång tid har det varit riktigt då räntorna sjunkit, och det har varit en positiv räntekurva (högre långa än korta räntor = dyrare med bundet). Jag skulle inte vara så säker på att det är det bästa nu när det helt klart finns ett scenario där räntorna stiger framöver och vi har mycket låga långa räntor. Om man ser 0 som en botten kan de inte sjunka så mkt mer, men kan definitivt stiga. Men betalar dessutom knappt bort ngt till räntekurvan i dagsläget.

Sedan är ju en bunden ränta lite av en hedge mot bostadspriset. Om räntor stiger lär priserna falla, men du slipper högre ränta. Om räntorna faller lite till får du för visso inte lägre ränta men din bostad fortsätter stiga.

Jag kommer definitivt nu välja en del bundet, för OM räntorna drar iväg med ihållande inflation vill jag inte hamna i kläm, utan ha muskler att nyttja en svagare marknad. Om det inte sker gör det knappast ont att ha en bunden ränta på dryga procenten.

Jag säger definitivt inte att du har fel i din rekommendation, men du tar i princip en vy att räntorna ska falla, vilket jag ändå ser som en riskfylld vy i dagens situation.
Asså fan vad jag är sur på mig själv att jag inte gjorde som jag skrev… Men jag köpte ju inte Saab, Nibe och Vestas heller fast jag sade till frun att vi skulle göra det för ett år sedan när Ryssland gick in i Ukraina.

Menmen… Läropengar säger man ju… ;)

Ps. Jag menar såklart verkligen inte att jag har rätt för det mesta, men lite typiskt att jag aldrig verkar göra som jag tänker när jag väl tänker rätt…. Ds

Tillbaka
Topp