• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nja, inflationen va ju påväg långt innan pga utbundschock och gratispengar under pandemin men många centralbanker trodde att det va övergående. Däremot kan man kunna tro att kriget gjorde den mer permanent
Klart ökad penningmängd är grunden men utan energikrisen som kom med invasionen så hade det inte slagit som det nu gjorde. Man hade troligtvis kunnat parera det klart enklare om inflationen sakta men säkert bara kommit krypande. Det som hände var inte något som någon kunde ha prognostiserat.

Asså fan vad jag är sur på mig själv att jag inte gjorde som jag skrev… Men jag köpte ju inte Saab, Nibe och Vestas heller fast jag sade till frun att vi skulle göra det för ett år sedan när Ryssland gick in i Ukraina.

Menmen… Läropengar säger man ju… ;)

Ps. Jag menar såklart verkligen inte att jag har rätt för det mesta, men lite typiskt att jag aldrig verkar göra som jag tänker när jag väl tänker rätt…. Ds
…men då kanske du inte heller alltid gör som du tänker när du tänker fel 😉

Det kanske är så att ägare till bostäder väljer att hyra ut istället för att sälja? Det skulle innebära att de köpare som vill göra klipp inte gör något klipp. De får ingen bostad alls.

Villaägare avvaktar – är rädda för miljonförlust​

Villapriserna har backat rejält i såväl Storstockholm, Storgöteborg som Stormalmö. I flera kommuner är prisfallet kring 20 procent på ett år.

Villapriserna har backat rejält i såväl Storstockholm, Storgöteborg som Stormalmö. I flera kommuner är prisfallet kring 20 procent på ett år. Foto: Lisa Arfwidson
Villorna har hamnat i strykklass på bostadsmarknaden som följd av skenande el- och räntekostnader. I flera av landets storstadskommuner är prisfallet kraftigt. Men villaägare låter hellre bli att sälja, än säljer med miljonförlust.
under-strecket.svg

Johan Hellekant
Uppdaterad 06:03
Publicerad 05:46

Det är trögt på många av landets villamarknader. Enligt Svensk Mäklarstatistik har villapriserna backat betydligt snabbare än bostadsrättspriserna. Och eftersom villorna hade så högt prisläge, handlar prisfallen nu ofta om miljonbelopp.
– Det är särskilt uppvärmningskostnaderna som påverkar villor mer än lägenheter, men villorna har också högre lån och har därmed också fått betydligt högre kapitalkostnader än innan, säger Per-Arne Sandegren, analyschef vid Svensk Mäklarstatistik.
Ett par mil norr om Stockholm ligger en av de kommuner där priset på villor minskat mest. I Upplands Väsby är årstakten på prisfallet nu uppe i 20 procent, enligt Svensk Mäklarstatistiks senaste uppgifter.
– Statistiken stämmer med vår egen marknadsbild i Upplands Väsby. En villa som för ett år sedan kostade 8 miljoner är idag värd 6,4. Men de flesta villaägare tar inte förlusten på 1,6 miljoner, utan väljer hellre att övervintra, säger Johan Hjalmarsson, chef vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings lokala kontor i Upplands Väsby.
Han berättar att han möter högbelånade kunder som skulle förlora sitt bostadskapital om de sålde på dagens marknad.
– Vissa har ju 85 procent belåning, och då är prisfallet på 20 procent inte roligt. Om de behöver bo någon annanstans, hyr de ut huset hellre än att de säljer det. Vi ser alltså en ny inlåsningseffekt.

”Vissa hyr hellre ut än säljer sin villa med 20 procent värdefall”, säger mäklaren Johan Hjalmarsson i Upplands Väsby.

”Vissa hyr hellre ut än säljer sin villa med 20 procent värdefall”, säger mäklaren Johan Hjalmarsson i Upplands Väsby. Foto: Privat

Stora prisfall så som i Upplands Väsby finns i många kommuner. Den senaste statistiken visar 19 procent lägre villapriser i Upplands Bro, 17 procent i Vallentuna och 15 procent i Järfälla. Också från så olika kommuner som Lidingö och Nynäshamn rapporteras prisfall i storleksordningen 20 procent.
Klart är att marknadsförändringen hänger samman med kostnaden att vara villaägare. Johan Hjalmarsson berättar att spekulanterna har börjat ställa mängder av frågor om driftskostnader. I synnerhet vill de veta elförbrukningen i kilowattimmar.
– Solceller och laddstolpar har blivit ett stort plus om man ska sälja villa. Sedan tittar spekulanterna förstås också på Riksbankens räntekurva, men den är ju samma för alla.

Vid Svensk Mäklarstatistik konstaterar Per-Arne Sandegren att marknaderna för bostadsrätter respektive villor just nu är väldigt olika. I Stockholms län har bostadsrätterna fallit med 9 procent på ett år, medan villorna har prisfall på 14 procent.
– För vissa villor talas det ju om elräkningar på uppåt 20 000 kronor för en enskild vintermånad. Inflation och elpriser driver upp driftskostnaderna även i bostadsrättsföreningar men inte på samma vis, eftersom man oftare har fjärrvärme och är många att dela på utgifter.

Så kostar det att bo i villa​

De nödvändiga utgifterna för ett småhus är av två slag:

1) Drift. Att bo i hus medför en rad löpande kostnader som värme och el samt vatten och avlopp, avfall, sotning, eventuella mark/arrendeavgifter samt fastighetsavgift och helst hemförsäkring.
Hos Nordea är schablonkostnaden för en normalvilla 50 000 kronor per år, dvs 4 200 kr per månad. Men med Villaägarnas beräkning för direktverkande elvärme kan schablonen tänjas uppåt 70 000 kronor per år, dvs 5 800 kr per månad.

2) Bolån.
Ränta: För varje procentenhet i ränta kostar varje lånad miljon 10 000 kronor per år före avdrag.
Exempel: Ett lån på 4 miljoner kronor med 4 procent i ränta kostar 4 x 4 x 10 000 kr = 160 000 kr per år.
Per månad efter ränteavdrag, cirka 9 800 kr (avdraget är 30 procent upp till 100 000 kr respektive 21 procent över 100 000 kr).
Amortering: Är belåningsgraden över 50 procent, och högst 70 procent, amorteras 1 procent per år på lånebeloppet. Är belåningsgraden över 70 procent amorteras 2 procent per år på lånebeloppet.
Om du tar ett nytt bolån, och lånet tillsammans med eventuella andra bolån som du redan har, är större än motsvarande 4,5 gånger din bruttoinkomst (lön före skatt) måste du amortera 1 procent extra per år på det nya lånet.

Villor med enbart direktverkande el som uppvärmning, är särskilt känsliga för prisfall. Enligt Villaägarnas Riksförbund har elkostnaden för sådana hus fördubblats från 2018 till 2022. Idag får man räkna med över 50 000 kronor om året enbart för elen.
Mer exakt: I elområde 3 var förra årets snittkostnad för eluppvärmda villor 50 300 kronor, varav 38 800 för elhandel och 11 500 kronor nätkostnad (beräknad för Örebro). I elområde 4, söderut i landet, var snittkostnaden något högre, 55 000 kronor varav elnätet kostade 11 900 kronor (beräknad för Lund).
– Många har inte varit beredda på att villor kan ha så här höga elkostnader, säger Jonathan Lindgren vid Villaägarna.
I Upplands Väsby minns mäklaren Johan Hjalmarsson hur villaspekulanter för bara något år sedan ”hysteriskt” kastade sig in i budgivningar. Idag är man försiktigare.
– Nu har vi mycket osålt, och det vanliga är att utgångspriset prutas ner. Men med en ärlig värdering går det egentligen lika snabbt att sälja en villa som innan, säger Johan Hjalmarsson.

Möter du som mäklare många oroliga kunder?
– Ja, alla känner oro. Men de allra flesta har också förståelse för att bostadsmarknaden har förändrats det senaste året.

Så föll villapriserna i storstäderna​

KommunPrisutveckling över tolv månaderSenaste snittpris (nov 2022 –jan 2023)
Stockholms stad- 11 procent7 949 000 kr
Lidingö- 20 procent11 989 000 kr
Nacka-15 procent9 734 000 kr
Tyresö-13 procent6 769 000 kr
Huddinge-16 procent5 974 000 kr
Haninge-17 procent4 529 000 kr
Nynäshamn-19 procent3 172 000 kr
Södertälje-12 procent4 523 000 kr
Norrtälje-5 procent2 821 000 kr
Upplands Väsby-20 procent4 841 000 kr
Upplands Bro-19 procent4 982 000 kr
Järfälla-15 procent5 331 000 kr
Botkyrka-18 procent4 548 000 kr
Sigtuna-13 procent5 583 000 kr
Sollentuna-14 procent7 588 000 kr
Värmdö-9 procent6 831 000 kr
Täby-16 procent8 425 000 kr
Vallentuna-17 procent4 827 000 kr
Göteborgs stad-16 procent5 880 000 kr
Mölndal-16 procent5 507 000 kr
Kungsbacka-17 procent3 945 000 kr
Malmö stad-14 procent5 311 000 kr
Lund-20 procent4 907 000 kr
Källa: Mäklarstatistik

Skärmavbild 2023-02-21 kl. 14.46.07.png

Senast ändrad:
Det kanske är så att ägare till bostäder väljer att hyra ut istället för att sälja? Det skulle innebära att de köpare som vill göra klipp inte gör något klipp. De får ingen bostad alls.

Villapriserna har backat rejält i såväl Storstockholm, Storgöteborg som Stormalmö. I flera kommuner är prisfallet kring 20 procent på ett år.

Villapriserna har backat rejält i såväl Storstockholm, Storgöteborg som Stormalmö. I flera kommuner är prisfallet kring 20 procent på ett år. Foto: Lisa Arfwidson
Villorna har hamnat i strykklass på bostadsmarknaden som följd av skenande el- och räntekostnader. I flera av landets storstadskommuner är prisfallet kraftigt. Men villaägare låter hellre bli att sälja, än säljer med miljonförlust.
under-strecket.svg

Johan Hellekant
Uppdaterad 06:03
Publicerad 05:46

Det är trögt på många av landets villamarknader. Enligt Svensk Mäklarstatistik har villapriserna backat betydligt snabbare än bostadsrättspriserna. Och eftersom villorna hade så högt prisläge, handlar prisfallen nu ofta om miljonbelopp.
– Det är särskilt uppvärmningskostnaderna som påverkar villor mer än lägenheter, men villorna har också högre lån och har därmed också fått betydligt högre kapitalkostnader än innan, säger Per-Arne Sandegren, analyschef vid Svensk Mäklarstatistik.
Ett par mil norr om Stockholm ligger en av de kommuner där priset på villor minskat mest. I Upplands Väsby är årstakten på prisfallet nu uppe i 20 procent, enligt Svensk Mäklarstatistiks senaste uppgifter.
– Statistiken stämmer med vår egen marknadsbild i Upplands Väsby. En villa som för ett år sedan kostade 8 miljoner är idag värd 6,4. Men de flesta villaägare tar inte förlusten på 1,6 miljoner, utan väljer hellre att övervintra, säger Johan Hjalmarsson, chef vid Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings lokala kontor i Upplands Väsby.
Han berättar att han möter högbelånade kunder som skulle förlora sitt bostadskapital om de sålde på dagens marknad.
– Vissa har ju 85 procent belåning, och då är prisfallet på 20 procent inte roligt. Om de behöver bo någon annanstans, hyr de ut huset hellre än att de säljer det. Vi ser alltså en ny inlåsningseffekt.

”Vissa hyr hellre ut än säljer sin villa med 20 procent värdefall”, säger mäklaren Johan Hjalmarsson i Upplands Väsby.

”Vissa hyr hellre ut än säljer sin villa med 20 procent värdefall”, säger mäklaren Johan Hjalmarsson i Upplands Väsby. Foto: Privat

Stora prisfall så som i Upplands Väsby finns i många kommuner. Den senaste statistiken visar 19 procent lägre villapriser i Upplands Bro, 17 procent i Vallentuna och 15 procent i Järfälla. Också från så olika kommuner som Lidingö och Nynäshamn rapporteras prisfall i storleksordningen 20 procent.
Klart är att marknadsförändringen hänger samman med kostnaden att vara villaägare. Johan Hjalmarsson berättar att spekulanterna har börjat ställa mängder av frågor om driftskostnader. I synnerhet vill de veta elförbrukningen i kilowattimmar.
– Solceller och laddstolpar har blivit ett stort plus om man ska sälja villa. Sedan tittar spekulanterna förstås också på Riksbankens räntekurva, men den är ju samma för alla.

Vid Svensk Mäklarstatistik konstaterar Per-Arne Sandegren att marknaderna för bostadsrätter respektive villor just nu är väldigt olika. I Stockholms län har bostadsrätterna fallit med 9 procent på ett år, medan villorna har prisfall på 14 procent.
– För vissa villor talas det ju om elräkningar på uppåt 20 000 kronor för en enskild vintermånad. Inflation och elpriser driver upp driftskostnaderna även i bostadsrättsföreningar men inte på samma vis, eftersom man oftare har fjärrvärme och är många att dela på utgifter.

Så kostar det att bo i villa​

De nödvändiga utgifterna för ett småhus är av två slag:

1) Drift. Att bo i hus medför en rad löpande kostnader som värme och el samt vatten och avlopp, avfall, sotning, eventuella mark/arrendeavgifter samt fastighetsavgift och helst hemförsäkring.
Hos Nordea är schablonkostnaden för en normalvilla 50 000 kronor per år, dvs 4 200 kr per månad. Men med Villaägarnas beräkning för direktverkande elvärme kan schablonen tänjas uppåt 70 000 kronor per år, dvs 5 800 kr per månad.

2) Bolån.
Ränta: För varje procentenhet i ränta kostar varje lånad miljon 10 000 kronor per år före avdrag.
Exempel: Ett lån på 4 miljoner kronor med 4 procent i ränta kostar 4 x 4 x 10 000 kr = 160 000 kr per år.
Per månad efter ränteavdrag, cirka 9 800 kr (avdraget är 30 procent upp till 100 000 kr respektive 21 procent över 100 000 kr).
Amortering: Är belåningsgraden över 50 procent, och högst 70 procent, amorteras 1 procent per år på lånebeloppet. Är belåningsgraden över 70 procent amorteras 2 procent per år på lånebeloppet.
Om du tar ett nytt bolån, och lånet tillsammans med eventuella andra bolån som du redan har, är större än motsvarande 4,5 gånger din bruttoinkomst (lön före skatt) måste du amortera 1 procent extra per år på det nya lånet.

Villor med enbart direktverkande el som uppvärmning, är särskilt känsliga för prisfall. Enligt Villaägarnas Riksförbund har elkostnaden för sådana hus fördubblats från 2018 till 2022. Idag får man räkna med över 50 000 kronor om året enbart för elen.
Mer exakt: I elområde 3 var förra årets snittkostnad för eluppvärmda villor 50 300 kronor, varav 38 800 för elhandel och 11 500 kronor nätkostnad (beräknad för Örebro). I elområde 4, söderut i landet, var snittkostnaden något högre, 55 000 kronor varav elnätet kostade 11 900 kronor (beräknad för Lund).
– Många har inte varit beredda på att villor kan ha så här höga elkostnader, säger Jonathan Lindgren vid Villaägarna.
I Upplands Väsby minns mäklaren Johan Hjalmarsson hur villaspekulanter för bara något år sedan ”hysteriskt” kastade sig in i budgivningar. Idag är man försiktigare.
– Nu har vi mycket osålt, och det vanliga är att utgångspriset prutas ner. Men med en ärlig värdering går det egentligen lika snabbt att sälja en villa som innan, säger Johan Hjalmarsson.

Möter du som mäklare många oroliga kunder?
– Ja, alla känner oro. Men de allra flesta har också förståelse för att bostadsmarknaden har förändrats det senaste året.

Så föll villapriserna i storstäderna​

KommunPrisutveckling över tolv månaderSenaste snittpris (nov 2022 –jan 2023)
Stockholms stad- 11 procent7 949 000 kr
Lidingö- 20 procent11 989 000 kr
Nacka-15 procent9 734 000 kr
Tyresö-13 procent6 769 000 kr
Huddinge-16 procent5 974 000 kr
Haninge-17 procent4 529 000 kr
Nynäshamn-19 procent3 172 000 kr
Södertälje-12 procent4 523 000 kr
Norrtälje-5 procent2 821 000 kr
Upplands Väsby-20 procent4 841 000 kr
Upplands Bro-19 procent4 982 000 kr
Järfälla-15 procent5 331 000 kr
Botkyrka-18 procent4 548 000 kr
Sigtuna-13 procent5 583 000 kr
Sollentuna-14 procent7 588 000 kr
Värmdö-9 procent6 831 000 kr
Täby-16 procent8 425 000 kr
Vallentuna-17 procent4 827 000 kr
Göteborgs stad-16 procent5 880 000 kr
Mölndal-16 procent5 507 000 kr
Kungsbacka-17 procent3 945 000 kr
Malmö stad-14 procent5 311 000 kr
Lund-20 procent4 907 000 kr
Källa: Mäklarstatistik

Skärmavbild 2023-02-21 kl. 14.46.07.png

Samtidigt faller många rimligtvis bort från marknaden om de hyr ut. Svårt att få banklån på ytterligare ett hus när det man har inte går att sälja för att få ut pengar i handen. Dvs färre spekulanter på de hus som är till salu. Eller?

Samtidigt faller många rimligtvis bort från marknaden om de hyr ut. Svårt att få banklån på ytterligare ett hus när det man har inte går att sälja för att få ut pengar i handen. Dvs färre spekulanter på de hus som är till salu. Eller?
Det finns nog ingen statistik på det men som jag tolkat en del jag läst så är det vanligt att huset hyrs ut samtidigt som det ligger på hemnet. Det normala är att hyresgästen kan bo i 3 månader efter att huset blivit sålt.

Senast ändrad:
Uppdatering!
Var på visning idag. Huset har uppenbara skador i taket och jag pratade med besiktningsmannen som rekommenderade att kika på det. Frågade mäklaren om man kunde komma upp och kolla, men det gick tydligen inte.

Ingen annan verkar ens bry sig om att kolla det 😂
Förstår inte riktigt hur folk tänker när de köper hus..
Kollade ni inte sånt här när ni köpte hus? Är jag övernitisk?

Uppdatering!
Var på visning idag. Huset har uppenbara skador i taket och jag pratade med besiktningsmannen som rekommenderade att kika på det. Frågade mäklaren om man kunde komma upp och kolla, men det gick tydligen inte.

Har varit med om liknande. Är man inte tillräckligt kunnig så är det lätt att förbise punkter i besiktningsprotokoll och dras med i budgivning. Du tjänar alltid på att vara påläst även om det kan innebära att du förlorar budgivningen.

Uppdatering!

Man kan inte vara övernitisk när man får typ 2h för kontroll att handla för miljoner. Folk lägger mer tid på att analysera en nytillverkad soffa än ett hus med riskkonstruktioner.

Kör på med kollandet! Alla extravisningar ni kan om ni är intresserade. Kolla om ni kan få med en byggare/konstruktör/kunnig. Kolla upp bygglov gräv i gjutjärnsavlopp osv. Fota/filma om de inte motsäger det. Kör på!

Senast ändrad:
Uppdatering!

Har du varit på en husvisning i Stockholm? Jag kikade på ett hus som låg ca 20min från stan med bil, var ganska rimligt prissatt för området. Jag skojar inte om det var 100+ pers där, och hela släkten verkade vara med i vissa sällskap. När jag väl bestämt mig för ett hus så hade jag med mig en egen besiktningsman, det tog ca 5h att gå igenom huset. Mäklarens besiktning hade tagit ca 45min..

Jag har en pärm (ja, jag är en boomer i själen) men åtgärder som är gjorda (med bilder) och planerade åtgärder som nästa ägare kommer få. Den innehåller även instruktioner för huset (värmesystem och lite annat).

Jag har en pärm (ja, jag är en boomer i själen) men åtgärder som är gjorda (med bilder) och planerade åtgärder som nästa ägare kommer få. Den innehåller även instruktioner för huset (värmesystem och lite annat).

Jag trodde jag var den enda :D Lämnade ett rejält dokument om huset när vi sålde det som innehöll i princip information om alla rum, vad som gjorts, hur elen var dragen, vad som behöver göras regelbundet (gräva ur stenkistan framför garaget t.ex.) m.m. Var mycket uppskattat av nya ägaren och jag önskar att fler gjorde detta. Nya ("nya", från 1937) huset var fullt av överraskningar och det var väääääldigt lite dokumenterat.

Det är med värme jag läser era inlägg @Shake&Bake och @leicaphile. Beteendet säger så mycket. Jag fick uppleva något liknande när jag köpte mitt hus. Säljaren var en gammal man och hans fru. Han hade byggt huset själv för att bo i livet ut. Han var en hantverkare av den gamla sorten. Allt var i ordning. Nåja, hans dolda elinstallationer utomhus för att vara gatans King på julbelysning kanske en elektriker skulle ha haft åsikter om, Det är ovärderligt med omhändertagna hus.

Senast ändrad:
Boende var måhända för billigt innan 2016? Sista toppen är enbart den ökade tillgången på pengar i världen.

Kom hit för att posta den översta bilden. Helt galet...
Den ser värre ut än den är. Av två anledningar.

1. Y-axeln börjar inte på noll
2. X-axeln visar bara senaste decenniet

Men om vi antar att det var balans 2011 skall bostadspriserna ner till index 120, från 180. Alltså en minskning med 1/3. Vi är inte långt därifrån med 5% löneökning i år och ca 20-25% nedgång från toppen per idag.

Allso. Vi har ägt bostäder i 15 år men tänker inte att för stor del av lönerna ska gå till bokostnader. Smaken av att kunna åka på nån semester el köpa vad man vill när man vill, restaurangbesök osv. Räcker gott med en bil. Vi kommer inte åka till Thailand varje jullov (vi har åkt på en långresa på 11 år, aldrig åkt på höst/sport/påsk).

Vi kommer förmodligen att ha råd med huset om 5 år men frågan är vad som känns kul? Sen får man se hur det artar sig.

Ska jag köra konsultköret? Kan förmodligen få jobb som det men har ju låtit bli. Varit nöjd med lönen. Nöjd med tiden och livet. Vi har över 100k/månad före skatt. Inte rika. Inte fattiga.

Osugen på att köpa ett ruckel att renovera (inte börja om från början med samma som vi har idag, nästan klara). Då blir det avkall på avstånd, mindre kåk el lya som styr. Bara att facea reality. Rätta mun efter matsäck.

Sen är frågan hur långt ner bopriserna går om vi fortsatt har samma/högre priser på macken el eller i affären? Kan bli spännande det här. :)

Den ser värre ut än den är. Av två anledningar.

1. Y-axeln börjar inte på noll
2. X-axeln visar bara senaste decenniet

Men om vi antar att det var balans 2011 skall bostadspriserna ner till index 120, från 180. Alltså en minskning med 1/3. Vi är inte långt därifrån med 5% löneökning i år och ca 20-25% nedgång från toppen per idag.
Du förbiser att det där indexet slutar 2020, sen fortsatte det upp 2 år till, bör ha peakat kring 240.

True. I så fall är vi bara halvvägs i fallet. Håll i hatten!
Ja, fast egentligen säger det där indexet inte så mycket. Man kan inte bortse från räntenivån, eftersom dom flesta finansierar sina bostadsköp. Det som avgör hur mycket bostadsköparen får låna är, förutom disponibel inkomst, räntenivån.
Vi har befunnit oss i en näst intill sekulär räntenedgång från 1980 fram till för nåt år sedan. Den trenden är nu bruten.
Vi får se vart det tar vägen, men en sak som är säker är att fastigheter inte kommer att vara en lika bra investering som det varit dom föregående 40 åren.

Ja, fast egentligen säger det där indexet inte så mycket. Man kan inte bortse från räntenivån, eftersom dom flesta finansierar sina bostadsköp. Det som avgör hur mycket bostadsköparen får låna är, förutom disponibel inkomst, räntenivån.
Vi har befunnit oss i en näst intill sekulär räntenedgång från 1980 fram till för nåt år sedan. Den trenden är nu bruten.
Vi får se vart det tar vägen, men en sak som är säker är att fastigheter inte kommer att vara en lika bra investering som det varit dom föregående 40 åren.
Allt beror egentligen på löneökningarna. Såg någon som skrev om 5% i denna tråd. Inom kommunsektorn är det bara att glömma 😂
Så får vi höga löneökningar kan marknaden dra pga det, får vi sämre lön än inflationen då kommer det att bli fruktansvärt tufft för många om det fortsätter så ett par år.

Självklart, min ironi framgick nog inte :)

Att beskriva ett så komplext system som bostadsmarknaden i en enda graf är en väldig förenkling, dessutom en direkt felaktigt utformad graf.

Det blir nog en hel procentenhet i april. Det blir 583 kr permånad per lånad miljon, om jag räknade rätt. Efter avdrag vill säga. De flesta klarar det.
Räkna på 5% i ränta och fyra miljoner i lån. 200000 om året i enbart ränta. Därtill drift, andra lån, mat osv. Fungerar utan problem om man är två. Men vid en skilsmässa eller dödsfall?

Räkna på 5% i ränta och fyra miljoner i lån. 200000 om året i enbart ränta. Därtill drift, andra lån, mat osv. Fungerar utan problem om man är två. Men vid en skilsmässa eller dödsfall?
Nu hade man kunnat vara rolig och påpeka att vid dödsfall är det ju inget problem, för den döde…

Mer seriöst, har inte de flesta antingen en livförsäkring och/eller bolåneskydd? Det senare har vi ”gratis” hos Handelsbanken och livförsäkring betalar vi ca 100 pix/person och månad. Om någon av oss skulle dö kan den andra casha huset, allt för <200/mån.

Nu hade man kunnat vara rolig och påpeka att vid dödsfall är det ju inget problem, för den döde…

Mer seriöst, har inte de flesta antingen en livförsäkring och/eller bolåneskydd? Det senare har vi ”gratis” hos Handelsbanken och livförsäkring betalar vi ca 100 pix/person och månad. Om någon av oss skulle dö kan den andra casha huset, allt för <200/mån.
Hur skulle det bli för er om ni skiljer er?

Tillbaka
Topp