Om man har kvar jobbet så11k i ränta per månad efter ränteavdrag, klart det blir tufft men med 4mkr i lån har man nog lön för att klara det.
Jag tror ju som sagt att varslen kommer flyga i år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man har kvar jobbet så11k i ränta per månad efter ränteavdrag, klart det blir tufft men med 4mkr i lån har man nog lön för att klara det.
Självklart kommer det bli de som hamnar i kläm, har man maximal otur om man är maxbelånad på 4mkr, tappar jobbet och skiljer sig precis när räntan står högst på 15år. Svårt att skydda sig mot det oavsett och det är nog ändå rätt få personer totalt.Om man har kvar jobbet så
Jag tror ju som sagt att varslen kommer flyga i år.
Tråkigt? Även om 38 tydligen är den optimal åldern för krogenHur skulle det bli för er om ni skiljer er?
…och det hade varit jobbigt även om räntan varit 1% så skillnaden är ju inte som natt och dag.Självklart kommer det bli de som hamnar i kläm, har man maximal otur om man är maxbelånad på 4mkr, tappar jobbet och skiljer sig precis när räntan står högst på 15år. Svårt att skydda sig mot det oavsett och det är nog ändå rätt få personer totalt.
Lån 4 miljoner x 5% ränta = 200000 kr/år. Det blir 11667 kr/månad efter 30% avdrag. Man ska läggs in att räntan över 100K blir lägre men det har jag inte med i mitt räkneexempel för jag minns inte avdragsnivån. Om man utgår ifrån det mest sannolika, vilket är att man inte dör, så reder man ut det. Det här scenariot vi just nu lever i varar inte för evigt. Det klarar man ensam med några umbäranden.Räkna på 5% i ränta och fyra miljoner i lån. 200000 om året i enbart ränta. Därtill drift, andra lån, mat osv. Fungerar utan problem om man är två. Men vid en skilsmässa eller dödsfall?
Nej, det varar inte för evigt. Antingen kraschar priserna, eller så går räntan ner, eller så når lönerna ikapp. Men det är inte så glasklart som du verkar tro att det är. Finns en reell risk för en stor ekonomisk kris.Lån 4 miljoner x 5% ränta = 200000 kr/år. Det blir 11667 kr/månad efter 30% avdrag. Man ska läggs in att räntan över 100K blir lägre men det har jag inte med i mitt räkneexempel för jag minns inte avdragsnivån. Om man utgår ifrån det mest sannolika, vilket är att man inte dör, så reder man ut det. Det här scenariot vi just nu lever i varar inte för evigt. Det klarar man ensam med några umbäranden.
Det blir rätt jobbigt om det finns amorteringskrav och uppsägningar med i ekvationen. Vi får se hur blodigt det blir framöver..Lån 4 miljoner x 5% ränta = 200000 kr/år. Det blir 11667 kr/månad efter 30% avdrag. Man ska läggs in att räntan över 100K blir lägre men det har jag inte med i mitt räkneexempel för jag minns inte avdragsnivån. Om man utgår ifrån det mest sannolika, vilket är att man inte dör, så reder man ut det. Det här scenariot vi just nu lever i varar inte för evigt. Det klarar man ensam med några umbäranden.
En skilsmässa kanske borde innebära att bägge flyttar till något billigare?Hur skulle det bli för er om ni skiljer er?
Kanske lite av allt. Antar folk får större löneökningar än vanligt i år, även om de flesta nog inte får reallöneökningar (men vissa får det garanterat). Men eftersom många hushåll blir rejält utbombade nu (tyvärr - tycker synd om dem) så kan eventuellt Sveriges KPIF falla snabbt i höst (Riksgälden gick idag ut med forecast på att KPIF når 1% redan i slutet av 2023). Det bör kunna få ned räntan, även om jag tror 0% aldrig kommer tillbaka eftersom det var idiotiskt. Samtidigt borde ju priserna vända ner igen nu under våren när räntorna fortsätter upp och folks arbetssituation blir mer riskabel.Nej, det varar inte för evigt. Antingen kraschar priserna, eller så går räntan ner, eller så når lönerna ikapp. Men det är inte så glasklart som du verkar tro att det är. Finns en reell risk för en stor ekonomisk kris.
Det verkar finnas en möjlighet att förhandla med banken om ett tillfälligt amorteringsstopp. Jag tycker man ska prata med sin bank om man är i det läget. Förlorar man jobbet kan det bli tufft men jag tror på människans förmåga när det verkligen gäller, att göra allt som står i ens makt att öka inkomsterna och minska på kostnaderna. Sen tänker jag lite så här, att man måste kämpa och tänka positivt. Det får man handlingskraft av. Om man inte skulle få ihop det bör man tänka att det här kanske pågår ett år till. Man ska räkna på hur mycket som saknas i likvida medel under 12 månader. Kan man klara att fixa den diffen under ett år tror jag att man går ur det här utan att allt rasar för resten av livet. Ett exempel på vad jag menar är att man ser att man klarar sina utgifter men det saknas 2500 kr varje månad. Det blir 30000 kr under 12 månader. Då är det 30000 kr som man måste fixa fram, antingen genom minskade utgifter, ökad inkomst eller lån. Tittar man på tidigare kriser så varar de inte för evigt. Blir det världskrig så blir det. Då spelar det här ingen roll.Det blir rätt jobbigt om det finns amorteringskrav och uppsägningar med i ekvationen. Vi får se hur blodigt det blir framöver..
Håller med, de flesta klarar mer än vad man tror. Det kanske blir tråkigt att säga upp Netflix och uteluncher, men man överlever.Lån 4 miljoner x 5% ränta = 200000 kr/år. Det blir 11667 kr/månad efter 30% avdrag. Man ska läggs in att räntan över 100K blir lägre men det har jag inte med i mitt räkneexempel för jag minns inte avdragsnivån. Om man utgår ifrån det mest sannolika, vilket är att man inte dör, så reder man ut det. Det här scenariot vi just nu lever i varar inte för evigt. Det klarar man ensam med några umbäranden.
Övriga konsumtionslån påverkas också. CSN styrs dock av the big guy (staten) så den påverkas inte på samma sätt.Håller med, de flesta klarar mer än vad man tror. Det kanske blir tråkigt att säga upp Netflix och uteluncher, men man överlever.
En fundering jag har är hur belånad man är i övrigt i snitt. Har man nöjt sig med bolån eller är det vanligt att köpa exempelvis bil och tv med lån också? Är dessa lån också rörliga? CSN påverkas väl också av höjd ränta, även om det är rätt marginellt?
Vore intressant att se en helhetsbild hos en vanlig Svensson gällande totallån, sparkvot, buffert, tillgångar och inkomst. Handlar ju om så mycket mer än vad man betalar i just ränta på bolånet..
Som de flesta säger, tror det är vanorna man lagt till med under de senaste 5 åren som blir svårast att bryta.
Ska man inte ha råd att ha en skidvecka i fjällen längre? Ingen utlandsresa i år Ok acceptabelt, vi upptäcker Sverige med bil. Men ingen resa nästa år heller, dehär är ju förjävligt. Snacka om torftigt och stå micra gårdagens makaroner istället för att gå ut och käka en bra lunch på jobbet. PTn som jag går och tränar med kostar 800kr per pass, men hälsan är ju viktigare än något annat och det har ju verkligen gett resultat, fan jag kan ju inte skära ner på hälsan, Ok kanske halvera antal PT pass som en kompromiss.. och så vidare och så vidare..
Givetvis har folk råd att betala lånet, det har bankerna redan räknat ut, mer får du inte låna. Det är livet runt omkring som kommer i mellan.
Samtidigt är det dessa personer/familjer jag har minst sympati för. Leka överklass på lånade pengar. Ta bort Instagram från telefonen och lev normalt så har de liksom inget problem (kopplat till sin ekonomi iaf).Som de flesta säger, tror det är vanorna man lagt till med under de senaste 5 åren som blir svårast att bryta.
Ska man inte ha råd att ha en skidvecka i fjällen längre? Ingen utlandsresa i år Ok acceptabelt, vi upptäcker Sverige med bil. Men ingen resa nästa år heller, dehär är ju förjävligt. Snacka om torftigt och stå micra gårdagens makaroner istället för att gå ut och käka en bra lunch på jobbet. PTn som jag går och tränar med kostar 800kr per pass, men hälsan är ju viktigare än något annat och det har ju verkligen gett resultat, fan jag kan ju inte skära ner på hälsan, Ok kanske halvera antal PT pass som en kompromiss.. och så vidare och så vidare..
Givetvis har folk råd att betala lånet, det har bankerna redan räknat ut, mer får du inte låna. Det är livet runt omkring som kommer i mellan.
Äh, det är ju bara att gå till banken och värdera upp bostadsrätten när det är dags för ny bil eller nytt kök. Oftast räcker det till en sub också.Jag har seriöst aldrig fått ihop kalkylen hur folk har råd med allt de gör i Sverige. Nu längesen jag jobbade i Sverige, men tjänade typ 43k SEK efter skatt på den tiden. Om man ska snurra runt hela grejen, med hus, ny bil som tappar 8k SEK i månaden i värde (+bensin + försäkring + service) och utlandsresor, middagar, utekvällar på krogen osv. Hur får folk ihop det? Jag kollade upp att jag då precis kvalade in på den bäst betalada procenten i befolkningen, men kände inte att jag hade råd med något speciellt alls. Körde en gammal bil och reste lite utomlands, längre räckte det ju inte om man ville spara en slant varje månad. Hade kollegor som köpte nya bilar och renoverade kök där bara marmorskivan till köksön kostade typ 70k SEK. En annan skulle ha pool till villan, det gick på 800k SEK..
Är även helt fascinerad hur folk kan köpa en Rolex för typ 100-150k SEK när lönerna ser ut som de gör. Svenskar är ett märkligt folk ekonomiskt.
Jag får heller inte ihop folks liv. Jag/vi ligger absolut inte i högsta inkomstklassen, men tjänar ändå rimligt bra om man lägger ihop lite ditt och datt.Jag har seriöst aldrig fått ihop kalkylen hur folk har råd med allt de gör i Sverige. Nu längesen jag jobbade i Sverige, men tjänade typ 43k SEK efter skatt på den tiden. Om man ska snurra runt hela grejen, med hus, ny bil som tappar 8k SEK i månaden i värde (+bensin + försäkring + service) och utlandsresor, middagar, utekvällar på krogen osv. Hur får folk ihop det? Jag kollade upp att jag då precis kvalade in på den bäst betalada procenten i befolkningen, men kände inte att jag hade råd med något speciellt alls. Körde en gammal bil och reste lite utomlands, längre räckte det ju inte om man ville spara en slant varje månad. Hade kollegor som köpte nya bilar och renoverade kök där bara marmorskivan till köksön kostade typ 70k SEK. En annan skulle ha pool till villan, det gick på 800k SEK..
Är även helt fascinerad hur folk kan köpa en Rolex för typ 100-150k SEK när lönerna ser ut som de gör. Svenskar är ett märkligt folk ekonomiskt.
Varför skulle det vara så konstigt. Det är ofta 2 personer med inkomst i ett hushåll som bor i ett hus. Gjorde allt det du beskriver (förutom att jag bodde i en 3a i stan istället för hus) med mindre nettolön utan att ta några lån och ha möjlighet att spara. Har nog i snitt matkostnader på minst 10k/månad.Jag har seriöst aldrig fått ihop kalkylen hur folk har råd med allt de gör i Sverige. Nu längesen jag jobbade i Sverige, men tjänade typ 43k SEK efter skatt på den tiden. Om man ska snurra runt hela grejen, med hus, ny bil som tappar 8k SEK i månaden i värde (+bensin + försäkring + service) och utlandsresor, middagar, utekvällar på krogen osv. Hur får folk ihop det? Jag kollade upp att jag då precis kvalade in på den bäst betalada procenten i befolkningen, men kände inte att jag hade råd med något speciellt alls. Körde en gammal bil och reste lite utomlands, längre räckte det ju inte om man ville spara en slant varje månad. Hade kollegor som köpte nya bilar och renoverade kök där bara marmorskivan till köksön kostade typ 70k SEK. En annan skulle ha pool till villan, det gick på 800k SEK..
Minns inte exakt hur min budget såg ut, men i runda slängar (detta som singel, så borde va betydlige lättare att få ihop ekonomin):Varför skulle det vara så konstigt. Det är ofta 2 personer med inkomst i ett hushåll som bor i ett hus. Gjorde allt det du beskriver (förutom att jag bodde i en 3a i stan istället för hus) med mindre nettolön utan att ta några lån och ha möjlighet att spara. Har nog i snitt matkostnader på minst 10k/månad.
Är mer frågande till hur dina pengar försvann.
Låter som personan du beskrev. Skulle tro att du är top 1% med din spend på resor. Och 6k över till sparande.Minns inte exakt hur min budget såg ut, men i runda slängar (detta som singel, så borde va betydlige lättare att få ihop ekonomin):
70k brutto
Löneväxling 14k pensionssparande: 56 brutto 38 ut efter skatt
Boende: 8k
Diverse abonnemang (elräkning, mobilräkning, spotify osv): 1k
Mat och dryck: 8k (4k mat hemma, 2k mat ute, 2k på krogen)
Bil (inkl allt, värdeförlust, stöld av vinterdäck, parkering osv): 3k
Elektronik (mobil, tv, stereo sånt utslaget per år, inte köpt varje år): 3k
Kläder skor: 2k
Resor: 7k
Övrigt sparande: 6k
Totalt 38k utgifter.
Drog i princip på, på två områden, resor och mat/krogen, som till stor del gick hand i hand att man la mer på mat när man reste endel.
Ja min poäng var väl mer att jag upplevde att de som tjänade som mig drog på något helt otroligt mycket mer (ny pool för 800k), och de som tjänade betydligt mindre låg på min nivå av slösande.Låter som personan du beskrev. Skulle tro att du är top 1% med din spend på resor. Och 6k över till sparande.
43k idag efter skatt motsvarar runt 60k före I sthlm. Inte helt omöjligt att nå upp till dessa inom Sthlm med en utbildning inom ett område som betalar braJag har seriöst aldrig fått ihop kalkylen hur folk har råd med allt de gör i Sverige. Nu längesen jag jobbade i Sverige, men tjänade typ 43k SEK efter skatt på den tiden. Om man ska snurra runt hela grejen, med hus, ny bil som tappar 8k SEK i månaden i värde (+bensin + försäkring + service) och utlandsresor, middagar, utekvällar på krogen osv. Hur får folk ihop det? Jag kollade upp att jag då precis kvalade in på den bäst betalada procenten i befolkningen, men kände inte att jag hade råd med något speciellt alls. Körde en gammal bil och reste lite utomlands, längre räckte det ju inte om man ville spara en slant varje månad. Hade kollegor som köpte nya bilar och renoverade kök där bara marmorskivan till köksön kostade typ 70k SEK. En annan skulle ha pool till villan, det gick på 800k SEK..
Ja lägger man 84k på resor och 72k på sparande varje år har du ju enkla förklaringen där andra kanske lägger på nya bilar och dyrare boende/bygga pool etc istället.Minns inte exakt hur min budget såg ut, men i runda slängar (detta som singel, så borde va betydlige lättare att få ihop ekonomin):
70k brutto
Löneväxling 14k pensionssparande: 56 brutto 38 ut efter skatt
Boende: 8k
Diverse abonnemang (elräkning, mobilräkning, spotify osv): 1k
Mat och dryck: 8k (4k mat hemma, 2k mat ute, 2k på krogen)
Bil (inkl allt, värdeförlust, stöld av vinterdäck, parkering osv): 3k
Elektronik (mobil, tv, stereo sånt utslaget per år, inte köpt varje år): 3k
Kläder skor: 2k
Resor: 7k
Övrigt sparande: 6k
Totalt 38k utgifter.
Drog i princip på, på två områden, resor och mat/krogen, som till stor del gick hand i hand att man la mer på mat när man reste endel.
Sidospår : PT kan folk bli beroende av. Känner flera som i princip inte klarar av att träna själva. Nu säger jag inte att du hör till dem, men en del har en förmåga att sugkoppa in klienter och hålla kvar dem, fastän de egentligen vid det laget vet hur man ska träna. Blir ju extremt dyrt i längden. Lära sig att träna på egen hand är det bästa både i bra och dåliga tider imo.
Förstår inte riktigt din frågeställning, du tycker det är konstigt att hushåll får ihop det med nya bilar, hus och restaurangbesök men du lägger själv 84k på resor. Om de inte reser har de som sagt 84k att lägga på ovanstånde och där har du svaret. Sen tror jag tyvärr inte de flesta husåll sparar 72k per år så där har du mer därtill de kan lägga på huset och bilen.Jo resandet var enda posten som var lite sjuk, hade att göra med att jag hade långdistansförhållande mellan Sverige och Hongkong, inte optimalt billig plats att flyga till eller betala hotell på. Bodde tro det eller ej på budget-hotell, men flög däremot ibland i business, då det va sjukt tungt att flyga dom långa resorna frekvent.
Men även mer normalt om man gör en resa till typ USA eller så, så gick det ju 20-25k på en rolig resa med kompisar (man var ju trots allt singel). Skulle man bjuda en tjej på en weekend i London eller nått, försvann ju snabbt 15k eller så. Har man familj är ju resa otroligt dyrt, boka in 2 veckor på någon Sunwing resort i Grekland eller så för hela familjen, hela min resebudget går ju typ åt.
72k på sparande, tycker jag är alldeles för lågt, men jag hade ju pensionsparandet också, så totalt var det ju det dubbla i efter-skatt pengar som sparades.