• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vi pratade faktiskt om detta på kontoret igår och vi var överens om att bankerna överlag inte hade någon kontroll alls på detta.

Sen vet jag inte om det i sig är ologiskt, de är ju hela affärsidén bakom bankens verksamhet så indirekt vill de ju såklart att kunden lånar järnet så länge säkerheten är god.

Förvisso bara en anekdot men jag lånade upp sjusiffrigt men fick aldrig någon motfråga alls, noll och ingenting.

Vad ställde du för säkerhet?

Du menar alltså att dryga 3 miljoner svenskar åker utomlands till på dyra charterresor varje år?

Åkte du någonsin utanför tullarna när du bodde i Stockholm?

Givetvis åker inte alla charter men reguljärresor kan ju va både dyrare och billigare än charter. Låt oss titta på faktisk statistik på solresor:

Spanien 1.5 miljon
Grekland: 0.65 miljoner
Italien: 0.55 miljoner
Frankrike: 0.4 miljoner
Kroatien: 0.26 miljoner
Turkiet: 0.19 miljoner
Thailand: 0.19 miljoner
Cypern: 0.14 miljoner
Portugal: 0.13 miljoner

Summa 4 miljoner per 2018 och de va ett lite svagare rese år än året innan. Givetvis är en liten del av detta affärsresor också, men jag skrev att man åker kanske inte på solsemester varje år, men att en tredjedel av befolkningen åker ofta är ju klart tydligt i statistiken, vi har ju inte så många affärsresor till Spanien direkt.

Källa: https://www.erv.se/contentassets/da...c/vagabonds-resebarometer-2019-tabellerna.pdf

Jag bodde tyvärr utanför tullarna, man försöker ju va lite ekonomisk somsagt :). Bor du under en sten och har ingen erfarenhet av hur mycket svenskar reser?

8k mat låter ju också sjukt som singel. Även elektronik väldigt dyrt, vet inte vad du jobbar som men jag tror många får mobil och dator av jobbet och då är 36 000 per år extremt. Personligen tror jag många också tycker 24 000 per år på kläder är mycket, om man inte är väldigt ugn och kanske inte har en basgarderob. Så tror nog att det är att du själv har ovanligt höga utgifter på konsumtion.

Tycker de va ganska modest, antingen åt jag bra mat hemma, eller köpte take-away. I de 4k hemma ingår ju allt man köper även annat än mat, apoteksvaror osv. Tjänar man 70k i månaden ska man ju ha råd att äta vanliga kvalitetsråvaror tänker jag, 100kr per dag för frukost+middag+snacks känns fullt rimligt - ingen extravagans eller? 2k ute var för lågt räknat, jag betalade ju 85kr bara för varje lunch på jobbet, det blir nästan 2k i månaden bara på lunchen. 2k på krogen va kanske lite högt istället, va inte mycket för att gå ut och parta längre då jag hade tjej. Så endel av hemma budgetten var take-away och jag åt nog ute för mer än 2k helt klart, men totalsumman 8k stämmer nog rätt bra.

Över till elektroniken, ja det va lite överdrift där eftersom jag hade mobil betalt av företaget det stämmer. Jag tänkte mer att jag köpte en TV för typ 15k (dehär va rätt längesen så TV va fortf lite dyrare), köpte ny laptop för 15k, köpte ny stationär dator för 10k, Bose hörlurar 3k, men det var ju inte årlig utgift, det kan man slå ut på ett antal år. Kan nog revidera ner den till typ 12k per år på elektronik.

Senast ändrad:
Jag länkade en rätt godtagbar källa ovan, men du kanske missade?
Jag tycker 16% är mycket, men att det går från 16% till 20% på ett år är ännu mer.

Jag tycker 16% är mycket, men att det går från 16% till 20% på ett år är ännu mer.

Helt sjukt i min mening, i andra länder jobbar man på att bli skuldfri medans man jobbar. Alldeles för många svenskar ser det som ett evigt lån som aldrig avbetalas utan går värdet upp på lägenheten används det till renovering, bilar, resor och annan konsumtion (säkert klockor också). Så man behåller en medel-hög belåningsgrad livet ut, ja nu blev ju den strategin tillslut dyr och dyrare kommer det bli. Att någon procent av befolkningen gör såhär, OK det finns ju överallt, men att det är så utbrett. Det är tur att amorteringskravet startade, man får tvinga på en amorteringskultur, då det absolut inte fanns tidigare.

Nordea artikeln var mycket bra och förklarar varför det fortfarande varit ett sådant tryck i svensk ekonomi, folk har bränt de buffrar de spart på sig under Covid tiden. Att folk får hålla i plånboken framöver låter ju bara nyttigt, det är ju nästa steg i kedjan som blir sorglig på riktigt. Då folk håller i plånboken kommer andra förlora jobbet, som jag skrev tidigare alla länder har sin skuldmix. Här gäller det ju att staten snarast går in med rejäla stimulansåtgärder, tar på sig mer skuld på statliga sidan för att rädda jobben. Sen får man ju hoppas att svensken kommer ur detta 2025 någon gång med en nyktrare syn på att ta lån och använda bostadsbankomaten.

Senast ändrad:

Från artikeln framgår det ju också att det bara är dryga 7% av respondenterna som lånar upp på bostaden för konsumtion (dvs allt annat än renovering av bostaden). På delar av publiken härinne låter det som att detta är något alla gör vilket, enligt aktuell undersökning, absolut inte verkar vara fallet.

Från artikeln framgår det ju också att det bara är dryga 7% av respondenterna som lånar upp på bostaden för konsumtion (dvs allt annat än renovering av bostaden). På delar av publiken härinne låter det som att detta är något alla gör vilket, enligt aktuell undersökning, absolut inte verkar vara fallet.
Ja, fast kan man inte låna upp för renovering nu så måste man spara till det = mindre till konsumtion. Sen kan man ju fundera på om alla alltid säger sanningen till banken när de ska låna? Känner folk som sagt att de ska renovera men lagt pengarna på helt andra saker, exempelvis kryptovalutor och aktier.

Ja, fast kan man inte låna upp för renovering nu så måste man spara till det = mindre till konsumtion. Sen kan man ju fundera på om alla alltid säger sanningen till banken när de ska låna? Känner folk som sagt att de ska renovera men lagt pengarna på helt andra saker, exempelvis kryptovalutor och aktier.

Tycker du att resultatet de undersökningar som gjorts (och som postats här) matchar forumsanningarna som det slängs med (dvs att Svensson använder sin bostad som bankomat i hög utsträckning)?

Tycker du att resultatet de undersökningar som gjorts (och som postats här) matchar forumsanningarna som det slängs med (dvs att Svensson använder sin bostad som bankomat i hög utsträckning)?
Alltså om du lånar upp på bostaden för en badrumsrenovering, då frigör du typ 200k till annan konsumtion. För mig är det att använda bostaden som bankomat. Men jag kräver inte att andra ska ha samma definition som jag. Jag yttrar min åsikt och är helt ok med om andra är av en annan åsikt :)

Alltså om du lånar upp på bostaden för en badrumsrenovering, då frigör du typ 200k till annan konsumtion. För mig är det att använda bostaden som bankomat. Men jag kräver inte att andra ska ha samma definition som jag. Jag yttrar min åsikt och är helt ok med om andra är av en annan åsikt :)

Ja, det är ett fritt land så varsågod.

Ja, det är ett fritt land så varsågod.
Jag tycker folk generellt verkar vara dåliga på att spara till renoveringar eller bilköp. Men det är bara en uppfattning, har ingen statistik på det. Men min uppfattning är att få cashar en renovering eller en bil och att de sparat för att kunna göra i köpet.

Jag tycker folk generellt verkar vara dåliga på att spara till renoveringar eller bilköp. Men det är bara en uppfattning, har ingen statistik på det. Men min uppfattning är att få cashar en renovering eller en bil och att de sparat för att kunna göra i köpet.
Är inte så konstigt när det varit väldigt billigt att låna pengar senaste 10åren tills för ett halvårsedan, har väl varit ekonomiskt gynnsamt att låna och istället lagt pengarna på börsen istället för att spara och casha köksrenoveringen.

Som jag sagt tidigare så kommer folk rätt sig efter rådande ekonomiska förutsättningar, om det nu blir mer gynnsamt att spara och casha renoveringar istället för att låna kommer folk göra det. Det är inte mer än att bara ändra sitt beteende.

Är inte så konstigt när det varit väldigt billigt att låna pengar senaste 10åren tills för ett halvårsedan, har väl varit ekonomiskt gynnsamt att låna och istället lagt pengarna på börsen istället för att spara och casha köksrenoveringen.

Som jag sagt tidigare så kommer folk rätt sig efter rådande ekonomiska förutsättningar, om det nu blir mer gynnsamt att spara och casha renoveringar istället för att låna kommer folk göra det. Det är inte mer än att bara ändra sitt beteende.
Haha alltså jag vet inte hur ni tror ”normalt” folk har det ställt, men att spara ihop 200k gör inte ”normalt” folk med en lön på 35000 innan skatt så himla enkelt 😂

Har inte så mycket att tillägga i debatten om bubbla men en anmärkningsvärd detalj är att Sveriges största bostadsbyggare sålde 3 lägenheter under sista kvartalet 2022. 3 st...

Det riskerar bli något av ett blodbad i byggsektorn närmaste tiden.

Haha alltså jag vet inte hur ni tror ”normalt” folk har det ställt, men att spara ihop 200k gör inte ”normalt” folk med en lön på 35000 innan skatt så himla enkelt 😂
Nä precis och då kanske man inte renoverar köket heller helt enkelt.

Sen tycker jag inte det är omöjligt att spara ihop 200k för personer med 35k i lön, 3år om man sparar 5k / månad och 1.5år om man är ett par. Det kan de allra flesta göra om de har lite koll på sina utgifter,

Eller så lånar man och betalar 450kr/månad i ränta på 4% på de 200k

Intressant ur JM:s rapport
Oktober till december 2019 sålde JM 941 bostäder.
Oktober till december 2020 sålde JM 1 623 bostäder.
Oktober till december 2021 sålde JM 356 bostäder.
Oktober till december 2022 sålde JM 61 bostäder.

Och sedan har vi denna nyhet idag:
"Nyregistreringen av personbilar rasade med nästan 27 procent i januari jämfört med samma månad 2022. Totalt registrerades 14.601 nya bilar vilket var det lägsta antalet under en januarimånad sedan 2009. Det framgår av ett pressmeddelande från Mobility Sweden. "

Ser ju inte sådär jättestabilt ut just nu.

Har inte så mycket att tillägga i debatten om bubbla men en anmärkningsvärd detalj är att Sveriges största bostadsbyggare sålde 3 lägenheter under sista kvartalet 2022. 3 st...

Låter ju extremt oroväckande. Men vem är enligt din mening Sveriges största bostadsbyggare?? Jag var av uppfattningen att det är JM?! Och även om 61 sålda lägenheter är extremt lite är det ändå ca 2000% mer än 3st

Det byggs mycket runt Solna där jag bor och där är det många byggbolag som helt enkelt har flyttat försäljningen/skjutit upp byggandet. Vilket såklart påverkar hur många lägenheter dom säljer.

Blir inte det lite skev defenition? Ok om man lånar 200k, säger att det är till renovering men sen går och köper allsköns saker för det istället.

Men om de 200k verkligen går till renoveringen så frigör man ju inte pengar till konsumtion då man lånar för att man inte har de pengarna (i de allra flesta fallen tror jag folk lånar för att de inte har kapitalet, sen finns det alltid undantag och de har säkert varit fler med ett lågt ränteläge). Och har man dem inte så kan man inte konsumera dem. Med samma logik skulle man ju isf kunna säga att ett bostadsköp som finansieras genom 2M i lån så frigör man 2M till konsumtion vilket blir helt skevt.

Blir inte det lite skev defenition? Ok om man lånar 200k, säger att det är till renovering men sen går och köper allsköns saker för det istället.

Men om de 200k verkligen går till renoveringen så frigör man ju inte pengar till konsumtion då man lånar för att man inte har de pengarna (i de allra flesta fallen tror jag folk lånar för att de inte har kapitalet, sen finns det alltid undantag och de har säkert varit fler med ett lågt ränteläge). Och har man dem inte så kan man inte konsumera dem. Med samma logik skulle man ju isf kunna säga att ett bostadsköp som finansieras genom 2M i lån så frigör man 2M till konsumtion vilket blir helt skevt.
Jag tänker såhär, du behöver inte spara 200k för att konsumera. Annars hade du behövt spara 200k och då minska konsumtionen med 200k. Nu kan du låna och sedan konsumera upp 200k och långsamt betala av lånet, eller inte amortera alls om du ligger under 50%

Senast ändrad:
Jag tänker såhär, du behöver inte spara 200k för att konsumera. Annars hade du behövt spara 200k och då minska konsumtionen med 200k. Nu kan du låna och sedan konsumera upp 200k och långsamt betala av lånet, eller inte amortera alls om du ligger under 50%
Förstod det, men med den logiken blir ju alla lån ”bankomatlån” oavsett typ för att stödja konsumtion. Men det är (såsom jag tolkar det) inte det som menas med att använda bostaden som bankomat.

I min värld är det skillnad på att låna på en bostad för att du måste/vill förbättra standarden genom renovering jämfört med att låna på bostaden för att du vill ha ett nytt hemmabiosystem och alla möjliga saker som är trevliga men inte must have.

Helt sjukt i min mening, i andra länder jobbar man på att bli skuldfri medans man jobbar. Alldeles för många svenskar ser det som ett evigt lån som aldrig avbetalas utan går värdet upp på lägenheten används det till renovering, bilar, resor och annan konsumtion (säkert klockor också). Så man behåller en medel-hög belåningsgrad livet ut, ja nu blev ju den strategin tillslut dyr och dyrare kommer det bli. Att någon procent av befolkningen gör såhär, OK det finns ju överallt, men att det är så utbrett. Det är tur att amorteringskravet startade, man får tvinga på en amorteringskultur, då det absolut inte fanns tidigare.

Nordea artikeln var mycket bra och förklarar varför det fortfarande varit ett sådant tryck i svensk ekonomi, folk har bränt de buffrar de spart på sig under Covid tiden. Att folk får hålla i plånboken framöver låter ju bara nyttigt, det är ju nästa steg i kedjan som blir sorglig på riktigt. Då folk håller i plånboken kommer andra förlora jobbet, som jag skrev tidigare alla länder har sin skuldmix. Här gäller det ju att staten snarast går in med rejäla stimulansåtgärder, tar på sig mer skuld på statliga sidan för att rädda jobben. Sen får man ju hoppas att svensken kommer ur detta 2025 någon gång med en nyktrare syn på att ta lån och använda bostadsbankomaten.
Enda sättet för de allra flesta människor att leva ett liv med hög standard är att antingen realisera vinster vid försäljning av bostad eller att låna på den teoretiska skillnaden mellan lånet man har och värdet på bostaden, detta är sättet för vanliga människor som sagt, för de som lever med en vanlig lön och knegar på och inte har några aktieutdelningar att ta del av. Vi i Sverige har en väldigt hög nivå på standard på vår arbetarklass och medelklass medans våra löner inom de flesta (alla?) sektorer är otroligt mycket lägre än i andra länder och att vi har en hög beskattning på arbete. Inom mitt yrke så är genomsnittslönen två till tre gånger så hög i Nederländerna, Norge och Danmark jämfört med i Sverige.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp