• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nej, jag läser sällan Di och har inte fördjupat mig i frågan mer än att jag såg artikeln om Balder i SvD. Man kan säkert ha olika infallsvinklar på bedömningen på det specifika bolaget Balder, men det fråntar inte faktumet att det har blivit dyrare att finansiera för fastighetsbolagen som är väldigt känsliga för räntehöjningar.

Nej, det är att sparka in öppna dörrar. Rekommenderar dock att läsa Balders replik i dagens DI för lite annan vinkel.

Nej, det är att sparka in öppna dörrar. Rekommenderar dock att läsa Balders replik i dagens DI för lite annan vinkel.

Har sett det du syftar på i artikeln nedan från GP.

Lägg in repliken här om du kan.

Göteborgsposten verkar ha refererar till Di artiklarna.

”När GP söker Balder svarar finanschefen Ewa Wassberg att man har tydliga invändningar mot Moody’s värdering. ”Balder sa upp samarbetet med Moody’s 2019, men de har fortsatt att sätta en rating på bolaget. Deras analysprocess och kontakt med oss är dock inte alls på den nivå som vi är vana vid från ett ratinginstitut. Vi har därför inte någon insyn i deras resonemang, men kan konstatera att det finns en hel del faktamässiga brister i deras rapporter. Vi har påpekat för Moody’s att det finns fel i rapporten ”, skriver hon i ett svar till GP.”

Det är just det här som kan bli ett problem.
Växer inte befolkningen och tar lån måste den befintliga befolkningen låna mer, annars kollapsar systemet.
Dvs, utan lånetillväxt kollapsar hela systemet som faktiskt är byggt på att lånebördan och pengarna i systemet hela tiden ska öka.

Därför det är så farligt om folk slutar låna nu och de som sitter med lån börjar amortera satan. Då försvinner en massa pengar och pengar som försvinner i kombination med inflation är no bueno.
Om folk slutar låna och börjar amortera satan så kommer vi inte ha någon inflation.

De flesta har marginaler. Högre ränta är en klart bättre motivator att amortera än nollränta.
Som motivator är det nog som du säger, bättre med hög ränta än nollränta. Åtminstone psykologisk men hard facts är att det finns färre pengar för amortering vid hög ränta än vid nollränta. De som har höga inkomster och lite lån drabbas ju inte. Mitt syfte var att peka på dem vars marginaler börjar bli anfrätta. Det är då det blir ett moment 22.

Som motivator är det nog som du säger, bättre med hög ränta än nollränta. Åtminstone psykologisk men hard facts är att det finns färre pengar för amortering vid hög ränta än vid nollränta. De som har höga inkomster och lite lån drabbas ju inte. Mitt syfte var att peka på dem vars marginaler börjar bli anfrätta. Det är då det blir ett moment 22.
En hög ränta är ju sunt för ett samhälle och detta i kombination med inflation. Då växer lånen och lönerna hela tiden och allt kan ticka på. Problemet blir ju när lånen sticker mer än inflationen och räntan är låg och sen höja räntan 😂

En hög ränta är ju sunt för ett samhälle och detta i kombination med inflation. Då växer lånen och lönerna hela tiden och allt kan ticka på. Problemet blir ju när lånen sticker mer än inflationen och räntan är låg och sen höja räntan 😂
Det är en "spännande" inflation. Den drabbar tyvärr inte bostäder. Priser går upp p.g.a. inflation samtidigt som priset på bostäder går ner och driften kostar allt mer. Lönerna ökar inte i takt med inflationen vilket skapar hål i plånböckerna. Visst är det bra när allt går uppåt hela tiden, men historiskt blir det hack i kurvan. Man vet bara inte när hacket kommer. Det är synd one dem som kände sig tvungna att hoppa på tåget för sent.

Hur ska någon kunna amortera när räntan slukar allt? Moment 22.

De flesta har marginaler. Högre ränta är en klart bättre motivator att amortera än nollränta.
Hörde en Icke-ekonom som frågade (typ i radio eller så). Om nu syftet är att vi inte ska ha råd att konsumera, varför tvingas vi inte amortera mkt mer, istället för att höja räntan?

Vanligt folk är ganska smarta. Synd att man ska försöka hantera ett så brett problem med ett enda verktyg, som man vet funkar dåligt…

Men det är ju ett globalt problem och det blir kaos om alla går åt höger men vi åt vänster.

Sedan är ju som påpekats ett problem att Sverige har så hög skuldsättning privat (men många andra länder, tex USA, har hög offentlig skuld) och hög räntekänslighet pga rörliga räntor. Det gör att jag tror det finns skaplig chans för väldigt låg KPIF i Sverige sent i höst, men det som oroar mig är att man då inte kan/vågar sänka räntan för att man ej vill lata sek i papperskorgen samt att oljan börjat stiga igen. Tror tyvärr det kan bli riktigt blodigt, men är överraskad över motståndskraften hittills.

• Like
Reactions: PJZ
Det är en "spännande" inflation. Den drabbar tyvärr inte bostäder. Priser går upp p.g.a. inflation samtidigt som priset på bostäder går ner och driften kostar allt mer. Lönerna ökar inte i takt med inflationen vilket skapar hål i plånböckerna. Visst är det bra när allt går uppåt hela tiden, men historiskt blir det hack i kurvan. Man vet bara inte när hacket kommer. Det är synd one dem som kände sig tvungna att hoppa på tåget för sent.
Jo, men alltså inflation i en måttlig nivå är ju bra. Vi har haft låg inflation så länge att det är bra med lite inflation nu. Hade folk tagit lån och räknat med att 5% kunde bli aktuellt igen hade vi ju haft noll problem. Folk verkar dock ha räknat med nollränta forever i sina kalkyler när de tagit lån 🤷‍♂️

Menar inte att trampa på några tår, trolla eller på något annat sätt vara ofin här. Så tycker du att jag har fel så är jag ödmjuk för det.

Men jag fattar inte varför vi har elstöd? Många behöver det inte. De som behöver det hade lika gärna kunnat åka på en annan smocka i livet och kunnat ansöka om stödåtgärder såsom bidrag inom ramen för det normala, betalningsplan, personlig konkurs och skuldsanering etc. Och det vore också bra för miljön att låta "marknaden " reglera.

Jag tycker du har fel 😀.

Jag är egentligen emot alla former av stöd som inte är behovsanpassade (som typ barnbidrag till alla). Och den lilla summan jag får tillbaka gör varken till eller från. Men detta ser jag som en återbetalning av överpriser (flashalsintäkter) som elförbrukare har fått betala som en direkt konsekvens av en havererad energipolitik. Därför är jag även emot benämningen elstöd.

Ja, men i det högst hypotetiska scenario som du målar upp med en minskande penningmängd (enligt dig själv) så skulle ju rimligtvis även kronans värde öka.
Nej, beror på hur hög risk det är för total kollaps i banksystemet/samhället. Men hypotetiskt och omöjligt att svara på :)

Och som sagt inte ett särskilt troligt scenario i Sverige.

Hörde en Icke-ekonom som frågade (typ i radio eller så). Om nu syftet är att vi inte ska ha råd att konsumera, varför tvingas vi inte amortera mkt mer, istället för att höja räntan?

Vanligt folk är ganska smarta. Synd att man ska försöka hantera ett så brett problem med ett enda verktyg, som man vet funkar dåligt…

Men det är ju ett globalt problem och det blir kaos om alla går åt höger men vi åt vänster.

Sedan är ju som påpekats ett problem att Sverige har så hög skuldsättning privat (men många andra länder, tex USA, har hög offentlig skuld) och hög räntekänslighet pga rörliga räntor. Det gör att jag tror det finns skaplig chans för väldigt låg KPIF i Sverige sent i höst, men det som oroar mig är att man då inte kan/vågar sänka räntan för att man ej vill lata sek i papperskorgen samt att oljan börjat stiga igen. Tror tyvärr det kan bli riktigt blodigt, men är överraskad över motståndskraften hittills.
Inflationen lär störtdyka tids nog. Jag vet fortfarande inte om jag tycker att man ska sänka räntan direkt för att rädda ekonomin just nu. Jag tror att det är viktigare på sikt att stärka kronan och inte få en skräpvaluta.

De svagaste grupperna kommer absolut att få det tufft men på det stora hela så klarar vi av en lågkonjunktur och på kort sikt ökad arbetslöshet. Det kanske rent av krävs för att vi ska ta oss vidare på ett bra sätt.

Inflationen lär störtdyka tids nog. Jag vet fortfarande inte om jag tycker att man ska sänka räntan direkt för att rädda ekonomin just nu. Jag tror att det är viktigare på sikt att stärka kronan och inte få en skräpvaluta.

De svagaste grupperna kommer absolut att få det tufft men på det stora hela så klarar vi av en lågkonjunktur och på kort sikt ökad arbetslöshet. Det kanske rent av krävs för att vi ska ta oss vidare på ett bra sätt.
Vet inte vad du menar med direkt, men det är knappast aktuellt att sänka direkt. Och som sagt tror jag det riskerar att bli så att man inte kan sänka ens efter man kommit under målet på KPIF och då borde sänka för ekonomin. Och det får vi nog skylla Ingves för.

Att långsiktigt sluta förstöra vår valuta genom orimligt lätt penningpolitik i ett försök att importera någon tiondels procent KPIF-inflation är självklart idiotiskt och något jag hoppas man inte kommer göra igen. Att låta ekonomin gå rakt i källaren, även efter att KPIF kommit under målet, bara för att stärka valutan kortsiktigt, är dock något helt annat. Man skulle aldrig fört den politik man gjorde, och vi hade då inte haft EURSEK över 11 nu, men om vi nu förutsätter att denna kris är övergående som de normalt sett är, känns det inte så smart att skapa en total katastrof bara för att EURSEK inte får gå över 12 under denna förhållandevis korta period.

Jag ser inte varför en onödigt djup och långdragen lågkonjunktur skulle stärka kronan. Däremot när vi väl börjar återhämta oss bör man föra en mer balanserad penningpolitik långsiktigt.

Vet inte vad du menar med direkt, men det är knappast aktuellt att sänka direkt. Och som sagt tror jag det riskerar att bli så att man inte kan sänka ens efter man kommit under målet på KPIF och då borde sänka för ekonomin. Och det får vi nog skylla Ingves för.

Att långsiktigt sluta förstöra vår valuta genom orimligt lätt penningpolitik i ett försök att importera någon tiondels procent KPIF-inflation är självklart idiotiskt och något jag hoppas man inte kommer göra igen. Att låta ekonomin gå rakt i källaren, även efter att KPIF kommit under målet, bara för att stärka valutan kortsiktigt, är dock något helt annat. Man skulle aldrig fört den politik man gjorde, och vi hade då inte haft EURSEK över 11 nu, men om vi nu förutsätter att denna kris är övergående som de normalt sett är, känns det inte så smart att skapa en total katastrof bara för att EURSEK inte får gå över 12 under denna förhållandevis korta period.

Jag ser inte varför en onödigt djup och långdragen lågkonjunktur skulle stärka kronan. Däremot när vi väl börjar återhämta oss bör man föra en mer balanserad penningpolitik långsiktigt.
Direkt som i när inflationen sjunker. Jag tror vi kan må bra av en mer normaliserad räntenivå kring 3,5-4%. På längre sikt kan man sedan hoppas att man kanske kan sänka någon procentenhet.

Direkt som i när inflationen sjunker. Jag tror vi kan må bra av en mer normaliserad räntenivå kring 3,5-4%.
Ok det kommer knappast ske. Den lär behöva komma ned väldigt mycket innan man sänker. De kommer mer troligt höja även efter den börjat vika ner.

Ja det håller jag med om, och har tyckt hela tiden. Det stora problemet i allt detta är som sagt Ingves galna jakt efter de sista tiondelarnas KPIF som ingen bryr sig som, och med den jakten satt kronan i skräpstatus och inflaterat bostäder så att hushållens skuldsättning skenat. Om man hade haft en mer balanserad penningpolitik de senaste 10+ åren hade vi inte haft samma problem nu. Samtidigt har politiker eldat på skuldsättningen. Jag hoppas verkligen man inte fortsätter begå samma misstag.

Detta är dock för mig en långsiktig grej, och lite annat än att försöka navigera närmaste året.

Ps. Jag tycker alltså inte man ska sänka räntan direkt, om någon nu trodde det. Ds

Senast ändrad:
A5A754BB-9190-4087-8AC0-A6A6E09BDCF0.png

Detta innebär att folk gör av med mer än de får in? Eller tänker jag fel?
Yes. Man bränner mer än det som kommer in.

Expressen: Många banker räknar med att bostadspriserna i Sverige ska backa med åtminstone 20 procent från toppen förra våren.

Trots det steg bostadspriserna i landet som helhet med 1,8 procent i februari, enligt SBAB:s och Boolis bostadsprisindex.

Jag tänker dock att precis som börsen inte går ner i ett rakt streck, är det inte så konstigt att det kommer små uppgångar i en nertrend även för bostäder. Finns olika säsongseffekter osv som stärker dessa rörelser. Vi får väl se hur det utvecklas men skulle ju förvåna mycket om bostadsmarknaden hittar ny styrka här och fortsätter leta sig uppåt kommande 1-2 år.

Yes. Man bränner mer än det som kommer in.

Expressen: Många banker räknar med att bostadspriserna i Sverige ska backa med åtminstone 20 procent från toppen förra våren.

Trots det steg bostadspriserna i landet som helhet med 1,8 procent i februari, enligt SBAB:s och Boolis bostadsprisindex.
Inget går rakt ner. Sedan kan det mycket väl vara så att bara premiumobjekt säljs nu, då drar det upp priserna. På samma sätt som om klockpriser beräknades på alla klockor och dö helt plötsligt säljs inte gamla sunkiga klockor utan de ligger osålda, samtidigt säljs endast finare klockor. Då skulle index gå upp, men inte för att dyra klockor gått upp, utan för att priset för alla dras upp pga att bara finare objekt säljs.

Tror även att jag såg någonstans att justerat för säsong så var priserna Nero februari. Tror det var danske banks bostadsindex de beskrev det i.

Det är synd att penningpolitiken är så ryckig. Minns hur det var 2008. Ingves höjde kvartal efter kvartal. Min bolåneränta låg på 5,60. Man suckade. Sen kom finanskrisen och tidigt 2009 så sänktes reporäntan till 0,25 %. Då tog det rejäl fart på hus och brf marknaden.

Historiskt så har räntan höjts stegvis. Sänkningarna däremot brukar väl ske som 2009, kraftigt ner. Man är ju betydligt mer rädd för deflation än inflation.

Så om jag letade boende så tror jag kommande 6 månader är rätt tid att köpa. Sen kan det ta fart uppåt igen.

Som en parantes så har jag 3 x belåning idag men tjänar inte 2 x vad jag tjänade 2008. Tror detta är ganska vanligt i en svensk storstad och det tror jag talar för att räntorna kommer sänkas kraftigt när det tar stopp på riktigt.

Senast ändrad:
3.6% upp för villor i Sthlm i feb. Har också själv sett hur villor som inte gick att sälja i höstas gått upp över (samma) utgångspris på budgivning. Även tomträttsavgäld och dyra hur har sålts.

Väldigt överraskad måste jag säga. Får väl se hur det blir i vår…

3.6% upp för villor i Sthlm i feb. Har också själv sett hur villor som inte gick att sälja i höstas gått upp över (samma) utgångspris på budgivning. Även tomträttsavgäld och dyra hur har sålts.

Mm, botten kan vara nådd redan.

A5A754BB-9190-4087-8AC0-A6A6E09BDCF0.png

Detta innebär att folk gör av med mer än de får in? Eller tänker jag fel?
Kanske. Kanske inte. Jag vet inte vilka siffror SEB sitter på men man kan ju tänka sig lite olika scenarion.

SEB har ju rätt dåliga räntor på sitt sparkonto jämfört med andra banker. Så kanske folk flyttar från SEB till nischbanker. Kanske flyttar folk slantar från sparkonto till aktiedepå/ISK på nätbanker. Eller så betalas det el, ränta och mat.

Kanske. Kanske inte. Jag vet inte vilka siffror SEB sitter på men man kan ju tänka sig lite olika scenarion.

SEB har ju rätt dåliga räntor på sitt sparkonto jämfört med andra banker. Så kanske folk flyttar från SEB till nischbanker. Kanske flyttar folk slantar från sparkonto till aktiedepå/ISK på nätbanker. Eller så betalas det el, ränta och mat.
Ja vi flyttade iaf 2/3 av sparkontot till Nordax. Så om det bara är SEB-sparkonton så är det nog iaf en del av förklaringen, även om jag också tror att folk har använt sparpengar nu

Alltså säljs som sagt säkert en del objekt. Dock är det fortfarande rekordutbud för februari. Över 40000 objekt ute nu. Tidigare rekord sattes 2018 och då var det 36000.

EF7F78D8-A3C2-48D8-8E4C-2BA30CC81DFD.png

Sedan är det värt att notera att det är många som drar tillbaka från Hemnet och bara har hos mäklaren, samt vissa som drar tillbaka helt för att försöka senare. Men att utbudet är rekordhögt och fortsätter upp tyder på att nedgången kommer att fortsätta. Statistiken plockar vara upp sålda objekt, de som satt ett för högt pris blir alltså inte med, utan de blir osålda och statistiken visar inte hela bilden :)

Märker knappt skillnad där jag bor. Rekordutbud fortfarande, vissa bra objekt säljs, men de ”hyfsade” objekten som såldes lätt förut ligger kvar månad efter månad.

Tillbaka
Topp