• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Forsatt upp i Stockholms innerstad vilket lirar med det jag upplevt! Väldigt litet utbud och stark börs är det mäklaren sagt till mig är orsaken till uppgången. Jag undrar om 2 positiva månader kan få en psykologisk effekt på folk att "nu vänder det".

Forsatt upp i Stockholms innerstad vilket lirar med det jag upplevt! Väldigt litet utbud och stark börs är det mäklaren sagt till mig är orsaken till uppgången. Jag undrar om 2 positiva månader kan få en psykologisk effekt på folk att "nu vänder det".
Jag tror att det kan bli som med börsen efter en större nedgång, ett hack upp är rimligt. Konsensus känns ändå som att vi ska fortsatt nedåt med bopriserna. Att bopriserna skulle gå uppåt genomsnittligt innan räntehöjningarna slutat känns inte speciellt troligt.

Vid första sänkningen av räntan kan det kanske bli ett skutt uppåt även om jag tror det blir svårt att övertala alla att det är dags att belåna sig över nocken..

Jag tror att det kan bli som med börsen efter en större nedgång, ett hack upp är rimligt. Konsensus känns ändå som att vi ska fortsatt nedåt med bopriserna. Att bopriserna skulle gå uppåt genomsnittligt innan räntehöjningarna slutat känns inte speciellt troligt.
Hur menar du att räntehöjningarna inte känns på de som faktiskt köper nya objekt? Eller du tror att alla kommer paniksälja när deras bundna lån går ut?

Sant läste lite snabbt. Dock kvarstår min fråga. Räntehöjningarna känns ganska mycket nu för nya köpare och det går upp. Men sen är väl Stockholms innerstad lite speciell.
Har man ekonomin så handlar det mest om prioriteringar. Bankerna har trots allt en kalkylränta som är betydligt högre så resurserna ska finnas för de som är på marknaden. Det är upp till var och en att ha två bilar, sommarställe och semesterresor i business class. I slutändan så väljer nog många boende.

Som vi varit inne på tidigare, är nog Stockholm innerstad inte jättefull av förstagångsköpare, om de existerar så är det ofta rejält backad av föräldrapengar. Jag har en kompis som signade ett kontrakt för några dagar sen, han har gjort stora pengar utomlands och köpte nog lägenheten kontant. Nog inte helt ovanlig story även om det ändå troligtvis inte är normen. En annan effekt för de som bor i innerstan kan ju vara att tidigare fanns nog en strid ström av säljare som sålde dyrare lägenheter för att byta upp sig mot hus. Just nu är det säkert många som skjutit upp hus-köpet när man ser hur kalkylen för el och värme gått upp.

Har man ekonomin så handlar det mest om prioriteringar. Bankerna har trots allt en kalkylränta som är betydligt högre så resurserna ska finnas för de som är på marknaden. Det är upp till var och en att ha två bilar, sommarställe och semesterresor i business class. I slutändan så väljer nog många boende.
Jo, men lite så.

Först och främst finns ju KALP, som du skriver. Den finns där av en anledning. Räntehöjningarna kan förstås vara tuffa för vissa hushåll men listräntorna är fortfarande inte högre än de KALP som gjordes, får man ju anta. De människor som hoppas på panikförsäljningar och total krasch på marknaden glömmer ju detta. Ett fåtal separerar och några blir såklart varslade.

Vi pratar dessutom om ett fåtal som gick in på marknaden på toppen. De stora flertalet gick ju in tidigare, och som vi alla vet är ju bostadspriserna fortfarande högre än 2020-ish. Ett fåtal är högt belånade, många är ju inte det.

Därutöver finns ju buffert (som hushållen tar av nu, enligt artikeln ovan). Betänk också att de flesta med sparande har haft det på börsen, som gått väldigt bra under lång tid.

Själv nämnde jag även det med föräldrar som kan komma att stötta hushållen genom t.ex förskott på arv.

Vi pratar dessutom om ett fåtal som gick in på marknaden på toppen. De stora flertalet gick ju in tidigare, och som vi alla vet är ju bostadspriserna fortfarande högre än 2020-ish. Ett fåtal är högt belånade, många är ju inte det.

Här håller jag inte med, dra upp en graf på husmask.se så kan du se att alla som köpt sen 2016, alltså 7 år har betalat i runda-slängar runt de priser vi har idag, ibland högre, ibland lite lägre, men inte långt ifrån. Det tycker jag gör stor skillnad i dehär läget att 7 år ganska lång tid och vi hade också dessa 7 år ganska stora årskullar av människor som växte upp och köpte sin första bostad. Bara de som varit inne längre än så i marknaden har några egentliga större bostadsvinster att prata om, om man inte haft tur och köpt rätt område osv.

Här håller jag inte med, dra upp en graf på husmask.se så kan du se att alla som köpt sen 2016, alltså 7 år har betalat i runda-slängar runt de priser vi har idag, ibland högre, ibland lite lägre, men inte långt ifrån. Det tycker jag gör stor skillnad i dehär läget att 7 år ganska lång tid och vi hade också dessa 7 år ganska stora årskullar av människor som växte upp och köpte sin första bostad. Bara de som varit inne längre än så i marknaden har några egentliga större bostadsvinster att prata om, om man inte haft tur och köpt rätt område osv.
I mitt fall stämmer det inte att de som köpte 2016 är nere i samma värde nu. Jag köpte en villa då och det är stor skillnad mellan priset 2016 och ett rimligt säljpris 2023, men jag vet inte vad du jämför.

Tittade aktiv matchning nu på svensk fast. Strax över 8000 ute totalt och 4000 av dessa är aktiv matchning, dvs de 4000 syns inte i utbudsstatistiken på Hemnet :)

Köpte min senaste BR i Stockholm (innerstad) januari 2017 och betalade bra (bodde utomlands då och köpte ”osett” med villkorat bud innan visning). Sålde den BR i februari 2022 med en värdeökning på ca 27%. Följer nu försäljningarna av BR i samma storlek i min gamla BRF och jmf med min försäljning så ligger prisnivån nu ca 11-12% lägre, dock bara två försäljningar att jämföra mot (en i december 2022 och en i januari i år). Fortfarande en del fallhöjd kvar där till prisnivån 2016-2017 mao.

Svenska och Amerikanska 10årsräntan från dagen jag föddes till idag.

Ganska sjukt att det varit en nästan perfekt nedåtgående trend hela tiden, och lite skrämmande att den nu tveklöst är bruten, dessutom från vad som borde vara typ lägsta möjliga nivå (i Sverige iaf), men ännu under snittet..
D1C5A543-C45A-4299-B20B-C3A8045B3DAC.png
44FEF264-32D0-4233-A69C-0801400A73FB.jpeg

Senast ändrad:

Ganska sjukt att det varit en nästan perfekt nedåtgående trend hela tiden, och lite skrämmande att den nu tveklöst är bruten, dessutom från vad som borde vara typ lägsta möjliga nivå (i Sverige iaf), men ännu under snittet..
D1C5A543-C45A-4299-B20B-C3A8045B3DAC.png
44FEF264-32D0-4233-A69C-0801400A73FB.jpeg

Tycker att det är så lustigt när folk pratar om att styrräntan säkert snart kommer att gå ned till en mer normal nivå på mellan 1-2 procent.

Jag har inte sett någon ekonom som hävdar att det är en räntenivå att sträva efter.

Tycker Fredrik beskriver det bra här - även om artikeln är långt ifrån färsk, https://www.lu.se/artikel/smartsam-tid-vantar-efter-rantehojning.

Senast ändrad:
I mitt fall stämmer det inte att de som köpte 2016 är nere i samma värde nu. Jag köpte en villa då och det är stor skillnad mellan priset 2016 och ett rimligt säljpris 2023, men jag vet inte vad du jämför.

Jag skrev ju vad jag jämför, gå in på husmask hemsidan och titta på pris-historiken själv :).

Givetvis har vissa områden gått starkare och andra sämre, det går ju inte att titta på sin egen lägenhet och dra slutsatsen att datan är fel :D Själv sålde jag en lägenhet nära Solna centrum 2016, tittade på försäljningshistorik, så såldes en exakt likadan lägenhet 50k lägre i November förra året.

Dehär skapar ju förvridna förväntningar även på saker som hur mycket börsen ska avkasta närmaste 10 åren osv. Vi kliver nu in i en ny ekonomisk epok och det för med sig otroligt mycket osäkerhet hur världen kommer förändras. Inte lätt att navigera för någon.

Dehär skapar ju förvridna förväntningar även på saker som hur mycket börsen ska avkasta närmaste 10 åren osv. Vi kliver nu in i en ny ekonomisk epok och det för med sig otroligt mycket osäkerhet hur världen kommer förändras. Inte lätt att navigera för någon.
Man kan få några ledtrådar från historien genom att titta på 40-talet och 70-talet tex.

Jag är tyvärr inte mycket kapitalstark, men räknar med att ”behöva” ställa upp när kidsen eventuellt vill köpa bostad. Sådan är världen nu för tiden, liksom.
Har ungarna skaffat sig en lön som de kan leva på och betala räntor och amorteringar skulle det ju vara deppigt om det stupade på en rackarns kontantinsats.
Och det är -såklart- också en orsak till att en bostadsmarknad fortsätter öka, att vi gubbar håller på sådär.

Däremot rena ”drift-räkningar” är jag lite skeptiskt till att betala. En krismånad eller två, absolut, men i så fall skulle vi ha ett stort snack om hur situationen skulle lösas på sikt. Det snacket har jag haft för något år sedan med min äldsta, och hon bytte då bostad.
Inte jobbigt att behöva känna att man måste curla sina barn så mycket att man som förälder känner att man ska behöva slanta upp några hundra tusen på kontantinsats för att de inte kunde spara eller bara köpa en lägenhet vid Hässelby Strand?

Inte jobbigt att behöva känna att man måste curla sina barn så mycket att man som förälder känner att man ska behöva slanta upp några hundra tusen på kontantinsats för att de inte kunde spara eller bara köpa en lägenhet vid Hässelby Strand?
En jättebra och viktig fråga, faktiskt.

Jo, det känns förjäkligt.
Att åratals utveckling på bostadsmarknaden har lett till en sådan situation att bara vi (typ alla på KS) priviligierade kan välja var vi (och kanske våra barn) kan bo.
Återigen, på KS är jag inte alls en av de stora grabbarna, men jag kan utan att fucka upp mitt eget liv erbjuda i alla fall några av ungarna ett räntefritt lån på ett antal hundringar om jag tycker att det verkar vettigt utifrån deras övriga situation.
Det kan nog inte random förortsboende eller ensamstående arbetslös morsa i Norrlands inland.
Och det är åt helvete att det gör skillnad.
Dessa människors barn är ju lika mycket värda som mina, och har kanske mer driv och talang, de kanske skulle kunna bidra mer till samhället om de hade möjlighet att bo där de ville och ha de jobb de ville.
Men man verkar i det system man lever i. Och mina barn är ju närmare mig än någon annans.

För övrigt, väljer de att bosätta sig i Stockholm blir det nog ingen hjälp med finansieringen. 🤪

Jag tror jag vet vad du menar men kan du utveckla "en ny ekonomisk epok". Det är en parameter som inte avhandlats alls i tråden så det kan tillföra en viktig ny förstelse för vart vårt samhälle och situation är på väg.

Blir mycket Stockholm här men var på visning idag! Var extremt mycket folk och budgivningen har redan spårat ur! Mäklaren berättade att marknaden börjar påminna om hetsen under 21/22 även om vissa objekt har de tufft!

Blir mycket Stockholm här men var på visning idag! Var extremt mycket folk och budgivningen har redan spårat ur! Mäklaren berättade att marknaden börjar påminna om hetsen under 21/22 även om vissa objekt har de tufft!

Dedär ju "bara" 15% över utgångspris, som också var hyffsat lågt satt. Har redan sett värre, runt 20% upp, bland annat på det objektet jag själv var intresserad av. Personligen har jag bestämt att ta en paus i att titta på lägenheter, ska det fortsätta såhär så köper jag eventuellt ingen alls.

Inte omöjligt. Man krigar mot både inflationen och övriga centralbanker. Vill man stärka kronan så funkar det inte att hela tiden ligga efter med räntehöjningarna.

Vilken spännande höst på bostadsmarknaden vi har framför oss. De som säger att botten är nådd är ute och cyklar.

Samtidigt spår Swedbank något helt annat!

Analytiker har inte haft ett rätt såhär långt, så jag tvivlar.

Samtidigt spår Swedbank något helt annat!

Analytiker har inte haft ett rätt såhär långt, så jag tvivlar.
Något helt annat är kanske att ta i, båda tror på höjningar i dom två kommande räntebeskeden, bara att Handelsbanken tror dom kommer höja mer

Inte omöjligt. Man krigar mot både inflationen och övriga centralbanker. Vill man stärka kronan så funkar det inte att hela tiden ligga efter med räntehöjningarna.
Menar du att märkbar anledning till försvagandet av kronan är på grund av att riksbanken varit för långsam med räntehöjningar?

Även om vi inte fått någon hyreshöjning ännu i år.. Jag tycker fan att man börjar känna av inflationen nu?
Vi köpte "billig" mat denna vecka, men kostade fan lika mycket som när vi käkade entrecote och lövbiff ett par dagar i veckan förut.
Upplever även att kläder och skor är sjukt dyra, men vet inte om det är för att jag inte tänkt på det förut?
Vad säger ni andra? Märker ni av det? Inte så att man inte har råd, men man reagerar fan på att allt blivit dyrt.

Känns som att företagen höjer och skyller på inflationen, även om de inte skulle behöva höja så mycket som de gör. De tar tillfället i akt helt enkelt.. Eller?

EDIT: Känner också att jag vill lägga in den här för att koppla lite mer mot bostadspriser. Känns som många är av inställningen att priserna någon gång kommer att återhämta sig. Men så behöver det faktiskt inte vara. Vi kan ha 30 år utan att priserna återhämtar sig, se Japan:
priser japan.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp