• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Så mycket kan du låna till fullt ränteavdrag

BoräntaStorlek på lån (SEK)
3,5 %2,86 miljoner
4,0 %2,50 miljoner
4,5 %2,22 miljoner
5,0 %2 miljoner
5,5 %1,82 miljoner
6,0 %1,67 miljoner

Det innebär att privatpersoner får göra avdrag på 30 procent av alla räntekostnader upp till 100 000 kronor per år. Om ränteutgifterna överstiger det beloppet blir ränteavdraget lägre: 21 procent.

När kommer det här påverka bopriserna?

3,5 %2,86 miljoner
4,0 %2,50 miljoner
4,5 %2,22 miljoner
5,0 %2 miljoner
5,5 %1,82 miljoner
6,0 %1,67 miljoner

Det innebär att privatpersoner får göra avdrag på 30 procent av alla räntekostnader upp till 100 000 kronor per år. Om ränteutgifterna överstiger det beloppet blir ränteavdraget lägre: 21 procent.

Med 5% ränta så kan två personer sitta på fyra miljoner i lån innan att det påverkar, då har dom en bostad värd minst 4.7 miljoner med andra ord. Sen blir det inte särskilt kännbart på första kronan heller utan gissar att det blir en tanke hos gemene först en bra bit upp till.
Gissar helt okvalificerat på att det inte kommer vara något snack om det här på något boende under sju miljoner.

Och ja, jag förutsätter att majoriteten med så dyra bostäder är i samboförhållanden

3,5 %2,86 miljoner
4,0 %2,50 miljoner
4,5 %2,22 miljoner
5,0 %2 miljoner
5,5 %1,82 miljoner
6,0 %1,67 miljoner

Det där är per person. Och tror inte det kommer påverka nämnvärt då majoriteten inte verkar ta med ränteavdraget i beräkningen.

Får man fråga hur löser man kontantinsats till hus om man suttit i hyresrätt helavägen tills köpet? Digert Avanza sparande?
Oj, det är inga problem för oss att spara ihop ett par hundratusen per år. Det har vi gjort i flera år. Sedan kör vi en del på avanza och en del på ett sparkonto. Vi har relativt välbetalda jobb båda två. Skulle vi ligga i ordentligt skulle vi nog kunna spara 300-400k på ett år om vi ville. Vi har dock nöjt oss med strax över 200k per år.

EDIT: Alltså 200k är sparande utan avkastning. Sen har vi avkastning utöver det.

Jag är tyvärr inte mycket kapitalstark, men räknar med att ”behöva” ställa upp när kidsen eventuellt vill köpa bostad. Sådan är världen nu för tiden, liksom.
Har ungarna skaffat sig en lön som de kan leva på och betala räntor och amorteringar skulle det ju vara deppigt om det stupade på en rackarns kontantinsats.
Och det är -såklart- också en orsak till att en bostadsmarknad fortsätter öka, att vi gubbar håller på sådär.

Däremot rena ”drift-räkningar” är jag lite skeptiskt till att betala. En krismånad eller två, absolut, men i så fall skulle vi ha ett stort snack om hur situationen skulle lösas på sikt. Det snacket har jag haft för något år sedan med min äldsta, och hon bytte då bostad.
Ja, jag tänker att många föräldrar resonerar ungefär som du. Därmed finns alltså ytterligare en krockkudde. Självklart kan 2023-2024 bli tufft för enskilda hushåll på marginalen men långt ifrån alla.

• Like
Reactions: PJZ
Hepp! Byggströmmen på cirka 14.000 kWh under dec-maj i SE4 gav hela 0:- i elprisstöd. Samma hus, samma ägare och till och med samma kabel ut till elskåpet i gatan MEN med ett annat anläggnings-ID...

Känns skönt att allt annat som materialpriser, boräntor och så vidare i alla fall höll sig enligt plan när man byggde nytt under 2022.

Går trots detta inte i personlig konkurs och behöver inte sälja mitt nybyggda hus ännu så ledsen att göra vissa av er här i tråden besvikna. ;)

Hepp! Byggströmmen på cirka 14.000 kWh under dec-maj i SE4 gav hela 0:- i elprisstöd. Samma hus, samma ägare och till och med samma kabel ut till elskåpet i gatan MEN med ett annat anläggnings-ID...

Känns skönt att allt annat som materialpriser, boräntor och så vidare i alla fall höll sig enligt plan när man byggde nytt under 2022.

Går trots detta inte i personlig konkurs och behöver inte sälja mitt nybyggda hus ännu så ledsen att göra vissa av er här i tråden besvikna. ;)
Får du inte tillbaka på det andra anläggningsnumret? Jag förstår inte riktigt hur det kan bli så.

Låter märkligt. Jag hade också byggström men fick tillbaka. Bytte du elbolag under tiden?

Får du inte tillbaka på det andra anläggningsnumret? Jag förstår inte riktigt hur det kan bli så.
Jo, förbrukningen från och med maj får jag stöd för då det är det anläggnings-ID som var aktivt i november -22. Cirka en tusenlapp jämfört med drygt tio som jag hade räknat med.

Byggströmmens anläggnings-ID upphörde i maj när den fasta anslutningen med nytt ID upprättades och således fanns det ingen person med avtal på byggströmmens "anslutningspunkt" vid brytpunkten i nov.
Låter märkligt. Jag hade också byggström men fick tillbaka. Bytte du elbolag under tiden?
Nej, samma elbolag men kruxet är att anläggnings-idet med 14,000 kWh förbrukat på upphörde när byggströmmen bröts och inte fanns kvar vid brytpunkten i nov.

Gissar att du inte hade "riktig" byggström utan dina byggare ställde upp fasadskåpet på pall under byggtiden?

Jo, förbrukningen från och med maj får jag stöd för då det är det anläggnings-ID som var aktivt i november -22. Cirka en tusenlapp jämfört med drygt tio som jag hade räknat med.

Byggströmmens anläggnings-ID upphörde i maj när den fasta anslutningen med nytt ID upprättades och således fanns det ingen person med avtal på byggströmmens "anslutningspunkt" vid brytpunkten i nov.

Nej, samma elbolag men kruxet är att anläggnings-idet med 14,000 kWh förbrukat på upphörde när byggströmmen bröts och inte fanns kvar vid brytpunkten i nov.

Gissar att du inte hade "riktig" byggström utan dina byggare ställde upp fasadskåpet på pall under byggtiden?
Hur som helst, med tanke på att elprisstödet är förklädda helikopterpengar känns det inte som att tanken var att detta scenariot skulle hamna mellan stolarna och undantas.

I mitt fall är det 14,000 kWh som jag har betalt ockerpriser för men som varken jag eller någon annan får något tillbaka för. Mitt byggströmsupplägg var precis som man "ska göra" så det bör vara många som hamnar i samma sits.

Menar inte att trampa på några tår, trolla eller på något annat sätt vara ofin här. Så tycker du att jag har fel så är jag ödmjuk för det.

Men jag fattar inte varför vi har elstöd? Många behöver det inte. De som behöver det hade lika gärna kunnat åka på en annan smocka i livet och kunnat ansöka om stödåtgärder såsom bidrag inom ramen för det normala, betalningsplan, personlig konkurs och skuldsanering etc. Och det vore också bra för miljön att låta "marknaden " reglera.

Menar inte att trampa på några tår, trolla eller på något annat sätt vara ofin här. Så tycker du att jag har fel så är jag ödmjuk för det.

Men jag fattar inte varför vi har elstöd? Många behöver det inte. De som behöver det hade lika gärna kunnat åka på en annan smocka i livet och kunnat ansöka om stödåtgärder såsom bidrag inom ramen för det normala, betalningsplan, personlig konkurs och skuldsanering etc. Och det vore också bra för miljön att låta "marknaden " reglera.
Så rätt tänkt men anledningen som jag förstår det är att det var ett vallöfte. Vallöften måste infrias annars kommer ädla riddare ut och skriver i sociala medier, för att inte tala om journalister som hindrar oss att tänka större.

Hittade källan nu.
B41BC99E-F01A-4679-874D-3D9EFCF3FD76.png

Sjukt ändå. Så långt de har data har den aldrig varit negativ.

Är inte det ultimata målet att amortera av sitt lån? Så har åtminstone vi alltid tänkt. Nu efter senaste bostadsförsäljningen så funderar vi på att sluta "klättra" och istället köpa ett hus utan att behöva låna några pengar. Det är förstås inte möjligt för alla och verkligen inte i Stockholm, som stora delar av tråden handlar om.

Är inte det ultimata målet att amortera av sitt lån? Så har åtminstone vi alltid tänkt. Nu efter senaste bostadsförsäljningen så funderar vi på att sluta "klättra" och istället köpa ett hus utan att behöva låna några pengar. Det är förstås inte möjligt för alla och verkligen inte i Stockholm, som stora delar av tråden handlar om.
Klart att man vill vara skuldfri men senaste 20 åren har det varit "gratis" att låna. Dvs mer gynnsamt att placera pengarna istället. Nu när räntan är högre skulle jag säga att det är bättre att amortera om man vill sänka sin risk. Det som skulle vara "problematiskt" är om man behöver använda pengarna som man amorterat, då behöver du bråka med banken för att få ut dom.

Så har jag också tänkt förut, framförallt innan vi köpte hus och dubblade vår belåning. Nu är snarare målet att hamna under 50% belåning för att slippa amortera alls. Hade vi amorterat 3% som vi gör i dagsläget skulle lånet vara löst när jag är cirka 65 (är 32 idag) - under den tiden lär inflationen äta upp en del av lånet och bostaden kan antas kosta mer än vad den gör idag och således känns det rimligare att snarare investera de pengar vi kunnat lägga på amortering. Är dock positiv till amortering och för oss känns det fullt rimligt att göra det nu givet vår exponering.

Det är just det här som kan bli ett problem.
Växer inte befolkningen och tar lån måste den befintliga befolkningen låna mer, annars kollapsar systemet.
Dvs, utan lånetillväxt kollapsar hela systemet som faktiskt är byggt på att lånebördan och pengarna i systemet hela tiden ska öka.

Därför det är så farligt om folk slutar låna nu och de som sitter med lån börjar amortera satan. Då försvinner en massa pengar och pengar som försvinner i kombination med inflation är no bueno.

Ja, mycket siffror som pekar på att de gått ut för hårt med räntan nu.
Som jag påpekat tidigare: man jagar sin svans i interna policydokument, riktlinjer och "guidelines". Krävs inget geni att förstå att man borde slutat sänka för 4 höjningar sen och låta det spela ut. De är alltså helt säkra på att tomatkostnaderna påverkar folk mer än bolåneräntorna. Förstår ni hur illa det är ... Kom på mig själv googla "Behöver ett land en centralbank" häromdagen - var mest trött i huvudet.

Bra, då sänks räntan fortare än tänkt för att stimulera ekonomin igen när konsumtion går ner till 0. Så hittar vi en balans runt 1-2%, där det borde ligga.
Det är inte riktigt så det fungerar när man har inflation.
Har vi hög inflation och riksbanken sänker räntan, samtidigt som alla andra ligger kvar eller höjer, då tappar SEK i värde och vi får ännu högre inflation.
Med det sagt kan de tvingas hålla en högre ränta, trots att ekonomin går åt helvete.
Allt beror på vad resten av världen gör, det är som Ingves brukade säga "Vi är en liten, öppen ekonomi och vi måste anpassa oss efter världen"
Titta på ex. Turkiet som sänker räntan och vad som hänt med deras valuta och inflation.

Fastighetsbolagen har haft några gyllene år bakom sig i lågräntemiljön, precis som många vanliga människor.

I något skede kommer staten få gå in, men inte förrän det står klart att det är ohållbart. Riksbanken kommer inte ta hänsyn. De har som vi tidigare konstaterat varnat länge för känsligheten för högre räntor och uppmanat sittande regeringar om åtgärder som aldrig infriats.

Fastighetsbolagen har haft några gyllene år bakom sig i lågräntemiljön, precis som många vanliga människor.

I något skede kommer staten få gå in, men inte förrän det står klart att det är ohållbart. Riksbanken kommer inte ta hänsyn. De har som vi tidigare konstaterat varnat länge för känsligheten för högre räntor och uppmanat sittande regeringar om åtgärder som aldrig infriats.

Förlåt, men har du läst övriga kommentarer (i exv. DI) kring Moody's förändring på Balder?

Det är inte riktigt så det fungerar när man har inflation.
Har vi hög inflation och riksbanken sänker räntan, samtidigt som alla andra ligger kvar eller höjer, då tappar SEK i värde och vi får ännu högre inflation.
Med det sagt kan de tvingas hålla en högre ränta, trots att ekonomin går åt helvete.
Allt beror på vad resten av världen gör, det är som Ingves brukade säga "Vi är en liten, öppen ekonomi och vi måste anpassa oss efter världen"
Titta på ex. Turkiet som sänker räntan och vad som hänt med deras valuta och inflation.
Ja alltså Sverige är inte det enda landet i världen där man höjer räntor idag. Därav min poäng. Det är fler än de på Brunkebergstorg som jagar sin svans.

Ja alltså Sverige är inte det enda landet i världen där man höjer räntor idag. Därav min poäng. Det är fler än de på Brunkebergstorg som jagar sin svans.
Andra länder har inte samma problem med skuldsättning som oss dock :) Därför kanske det inte är samma panik där med att sänka som det är här.

Nej. Sverige ligger dessutom efter i räntehöjningarna. Fed är nu uppe i 4,75 och inflationssiffronra som kom in i fredags tyder på att inflationen tar ny fart, efter att ha bromsat in under q3 och q4.

Riksbankens primära penningpolitiska mål är att hålla inflationen låg och stabil kring 2%. I januari var den 9,2%, så räntehöjningarna kommer garanterat fortsätta. Tills något brister.
Cash is king. 😁

Förlåt, men har du läst övriga kommentarer (i exv. DI) kring Moody's förändring på Balder?

Nej, jag läser sällan Di och har inte fördjupat mig i frågan mer än att jag såg artikeln om Balder i SvD. Man kan säkert ha olika infallsvinklar på bedömningen på det specifika bolaget Balder, men det fråntar inte faktumet att det har blivit dyrare att finansiera för fastighetsbolagen som är väldigt känsliga för räntehöjningar.

Tillbaka
Topp