Vad är det för källa på den där? Såg 3,2% tillväxt enl rapport idag och har inte sett någon om negativ tillväxt. Kan du länka?
Inte helpt säker på implikationerna men kan inte vara positivt?
Med negativ tillväxt så förstörs pengar = No bueno.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad är det för källa på den där? Såg 3,2% tillväxt enl rapport idag och har inte sett någon om negativ tillväxt. Kan du länka?
Inte helpt säker på implikationerna men kan inte vara positivt?
Inte den nyaste posten i den här tråden, men snubblade över den och tycker att den tarvar lite vidareutveckling. Vilka delar i kommunen kan klippa "säkert 30 %" av arbetskraften, och vilka är arbetskraften som inte har kompetens att få ett arbete i privat sektor? Och vilka delar av privat sektor är det som har så hårda krav i sin anställningspolitik? Låter mycket spektakulärt.Kan ju säga det att kommunen har mycket stora möjligheter att göra besparingar. Frågan är var alla dessa människor ska ta vägen? I min kommun (där jag har hyfsad insyn) skulle man säkert kunna klippa 30 % av arbetskraften rakt av inom vissa delar. Men dessa personer har inte kompetens att få ett arbete inom privat sektor idag. Ska de gå på bidrag? Tror generellt att staten och kommunen allt mer blir någon form av bidragsprojekt, där folk är i sysselsättning istället för att gå på bidrag.
Sedan sparar man in på skolan och använder pengarna för att anställa personal som inte riktigt bidrar. Utbildningen blir sämre och eleverna som kommer ut är sämre förberedda för livet. Det är lite så man bygger en ond spiral
Sänkte också min lön med ca 10.000 kr brutto 2009, men med låg ränta blev det väldigt billigt att bo så det märktes knappt.Helt klart psykologiskt.
Även jag känner mig fattigare nu än när jag tjänade 35k/månad.
En orsak kan vara att ekonomiska utsvävningar är tillåtna nu och med 35k så är det inte lika tillåtet.
Å andra sidan så….
Från 2009 till 2010 gick jag ner från 50 netto till 35k netto. Fan så dåligt jag mådde.
Efter några månader så vågade jag titta till mitt ”sargade” konto och såg att jag aldrig någonsin i mitt liv hade lyckats spara så mycket som jag gjorde när jag droppade 15k netto.
Administration skulle utan tvekan kunna automatiseras till stora delar. Främst det jag syftar på. Ett exempel är att antagning till gymnasiet jobbar sex personer heltid med. Detta när antalet som ska antas till gymnasiet varje år understiger 1000 barn.Inte den nyaste posten i den här tråden, men snubblade över den och tycker att den tarvar lite vidareutveckling. Vilka delar i kommunen kan klippa "säkert 30 %" av arbetskraften, och vilka är arbetskraften som inte har kompetens att få ett arbete i privat sektor? Och vilka delar av privat sektor är det som har så hårda krav i sin anställningspolitik? Låter mycket spektakulärt.
Ja, förlåt. Är själv kommunalarbetare så har noll förakt för dem dock. Fick de kompetensutvecklingen de behövde kunde det gå hur bra som helst, men det snålas in på det. Nåväl nu släpper jag detta.Lite mindre kommunalarbetareförakt och lite mer bostadsbubblesnack kanske?
Mina kostnader har definitivt ökat. Men bor fortfarande billigare än vad en nyproducerad hyresrätt kostar längre ut.3.5% var lägre än man sett på annat håll, men inget i närheten av vad som krävdes. Hyresgästerna i Sverige får nog anse sig lyckligt lottade år 2022/2023 när allt kommer omkring sig. Vad har högre belånade bostadsrättsinnehavare fått för ökningar i genomsnitt på sina månadskostnader där föreningarna tvingats höja avgifterna dessutom?
Rätt solklart att bostadsägare som ägt en längre tid vinner över oss i hyresrättMina kostnader har definitivt ökat. Men bor fortfarande billigare än vad en nyproducerad hyresrätt kostar längre ut.
Har dessutom betalat avsevärt mindre under 10 års tid. Förmodligen sparat mer än 500k jämfört med om jag skulle betalat hyra istället.
Jag tror det finns både föräldrar och andra närstående, kanske vänner som man kan få hjälp av om det kniper. Den summan man behöver hjälp med kommer inte att vara stor sett till hela ekonomin. De stora problemen kommer om man börjar släpa efter med betalningar. De problem som vi är i nu varar inte för evigt så perioden en del kan behöva hjälp är övergående.En infallsvinkel som inte avhandlats men som jag tror är viktig är det faktum att det finns mycket kapitalstarka föräldrar som kommer att stötta upp ifall det skulle bli riktigt tufft.
Kommer 40-50-talistföräldrarna med villa, ISK som ökat några tusen %, lantställe/hus i Spanien etc. bara att se på medan barnen i 30-årsåldern har svårt att betala räkningarna?
Vore intressant att se om det fanns något skrivet om ämnet.
(Nu tror jag inte att så många kommer få problem att betala räkningarna, jag har en ljusare syn på bostadsmarknaden…)
Jag tror inte på andra närstående än föräldrar. Att be ett syskon om ett lån ser jag inte som sannolikt för dessa individer, däremot kan jag föreställa mig hur föräldrar erbjuder förskott på arv och dylikt.Jag tror det finns både föräldrar och andra närstående, kanske vänner som man kan få hjälp av om det kniper. Den summan man behöver hjälp med kommer inte att vara stor sett till hela ekonomin. De stora problemen kommer om man börjar släpa efter med betalningar. De problem som vi är i nu varar inte för evigt så perioden en del kan behöva hjälp är övergående.
Föräldrar har nog redan varit med och gjort första bostaden möjlig. Jag vet personer som fått låna av föräldrars vänner så det förekommer men som du säger, föräldrar är vanligast.Jag tror inte på andra närstående än föräldrar. Att be ett syskon om ett lån ser jag inte som sannolikt för dessa individer, däremot kan jag föreställa mig hur föräldrar erbjuder förskott på arv och dylikt.
Kan relatera, vi bestämde oss i höstas för att det är dags för hus. Har inte haft problem med hyresrätt innan men nu har man tröttnat hårtRätt solklart att bostadsägare som ägt en längre tid vinner över oss i hyresrätt
Men om det är att köpa nu eller bo i en hyresrätt som inte är nyproducerad, då är frågan vad som är bäst? Skulle jag inte köpa hus på fem år hade jag nog bott kvar tills det lugnar ner sig på marknaden. Rätt trött på att bo i hyresrätt på grund av det faktum att jag inte kan göra vad jag vill med ombyggnationer osv i lägenheten.
Har dock aldrig haft problem med hyresrätt förut, det är först när vi bestämt oss för att köpa hus som jag börjat tröttna ur rejält
Visa mig en icke nyproducerad hyresrätt i Stockholm. Jag förstår att det är enklare i Falun då det inte är någon som vill bo.Rätt solklart att bostadsägare som ägt en längre tid vinner över oss i hyresrätt
Men om det är att köpa nu eller bo i en hyresrätt som inte är nyproducerad, då är frågan vad som är bäst? Skulle jag inte köpa hus på fem år hade jag nog bott kvar tills det lugnar ner sig på marknaden. Rätt trött på att bo i hyresrätt på grund av det faktum att jag inte kan göra vad jag vill med ombyggnationer osv i lägenheten.
Har dock aldrig haft problem med hyresrätt förut, det är först när vi bestämt oss för att köpa hus som jag börjat tröttna ur rejält
jag kan söka de här tre i centrala stockholm, har stått i kö sedan 2007 nybyggda eller inte.Visa mig en icke nyproducerad hyresrätt i Stockholm. Jag förstår att det är enklare i Falun då det inte är någon som vill bo.
Ja, det är min poäng. Och vill du bo centralt och inte köpa är det andrahands som gäller. Då är det ännu dyrare. Tycker fortfarande inte det är speciellt dyrt att bo i Sthlm. Om faktiskt ränta blir över 5% kan jag tycka det börjar bli lite väl dyrt.jag kan söka de här tre i centrala stockholm, har stått i kö sedan 2007 nybyggda eller inte.
den med längst kötid har stått i kö sedan 1989 på en av lägenheterna.....
En har hyra på 18199/månad 92kvm, (byggd 2014)
En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)
Skulle haft "god chans" på en i Frösunda, 8993/månad, 57kvm , stambytt/renoverad fastighet 2019-2020(så inget nybygge)
Först och främst så är det kört med lägenhet i de centrala, nästa punkt är att dem är relativt dyra varav ena är rent av tokdyr
jag skrev relativt dyra och varav en är tokdyr!"En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)"
Det där kan väl ändå inte vara snordyrt för att vara i Stockholm? Eller har jag helt fel?
Det är lika mycket som man får punga upp högt upp i norr i relativt nya lägenheter (max 5 år gamla). Samma storlek.
Dom äldre lägenheterna går väl för ca 1500 mindre.
jag skrev relativt dyra och varav en är tokdyr!
Men runt 8-9k är nog säkert standard för de storlekarna! Samtidigt rätt mycket pengar för 50-60kvm i gamla hus. Det som är positivit med äldre hus är att lånen på fastighet/tomt har betalats av under mycket längre tid. Kontra något som är byggt 2014 där man lånedelen potentiellt är högre och därmed större påverkan av räntehöjningar(bereonde på hur lånen är avtalade).
Men visst är det så att just nu så är det kanske tryggare att sitta i hyrsrätt med tanke på vart räntorna är på väg kortsiktigt i alla fall.
Ja hyresrätter men ägaren av fastigheten har troligtvis lån, speciellt om det är relativt nybyggt. Eller tänkte du på något annat?Pratade ni inte hyresrätter?
Jag är tyvärr inte mycket kapitalstark, men räknar med att ”behöva” ställa upp när kidsen eventuellt vill köpa bostad. Sådan är världen nu för tiden, liksom.En infallsvinkel som inte avhandlats men som jag tror är viktig är det faktum att det finns mycket kapitalstarka föräldrar som kommer att stötta upp ifall det skulle bli riktigt tufft.
Kommer 40-50-talistföräldrarna med villa, ISK som ökat några tusen %, lantställe/hus i Spanien etc. bara att se på medan barnen i 30-årsåldern har svårt att betala räkningarna?
Vore intressant att se om det fanns något skrivet om ämnet.
(Nu tror jag inte att så många kommer få problem att betala räkningarna, jag har en ljusare syn på bostadsmarknaden…)
Ja hyresrätter men den som äger fastigheten har troligtvis lån, speciellt om det är relativt nybyggt. Eller tänkte du på något annat?
presumptionshyra används väl bara vid nybyggnationer(första 15 åren) just för att de är såpass mycket dyrare än de lägenheter som ligger på bruksvärdeshyra. Men någonstans måste man väl ta i beaktande vad för kostnader det finns för att driva och förvalta fastigheten däri de finansiella kostnaderna för att bedriva verksamheten, eller?Ja? Men hyressättningen har historiskt inte tagit speciellt stor hänsyn till fastighetsägarnas finansieringskostnader (kommer bli viss förändring nu vid förändrad förhandlingssystematik, se Trepartsöverenskommelsen). Hyresrätter regleras via förhandlingar mellan bla. Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna. Bruksvärdeshyra eller presumtionshyra används som bas vid initial hyressättning. Presumtionshyra vid nybyggen gör att dessa brukar vara dyrare än närliggande äldre hyreslägenheter.
Fastighetsägaren får dock inte möjlighet att föra över hela ränteuppstället mot hyresgästen direkt, dvs effekten blir inte lika stor som för de som hyr sin bostad kontra de som äger sin bostad (med privata bostadslån).
presumptionshyra används väl bara vid nybyggnationer(första 15 åren) just för att de är såpass mycket dyrare än de lägenheter som ligger på bruksvärdeshyra. Men någonstans måste man väl ta i beaktande vad för kostnader det finns för att driva och förvalta fastigheten däri de finansiella kostnaderna för att bedriva verksamheten, eller?
Kan man se någonstans vad som ligger till grund för beräkningen?
I alla diskussioner verkar man utgå från att ingen har någon kötid. Finns många som har det som en försäkring mot "oförutsägbara händelser". Exempelvis jag har stått i Stockholms Bostadsförmedlings kö sedan 2003. Har ett flertal vänner/bekanta som stått ännu längre. Ingen aning om jag någonsin som nyttja den.Visa mig en icke nyproducerad hyresrätt i Stockholm. Jag förstår att det är enklare i Falun då det inte är någon som vill bo.
Så är det. Många som har stått länge och som söker bostad tror alltid att det kommer något ännu bättre och ännu finare så de vågar inte slå till. Därför har de som ligger längre ner på listan stor chans att få bostaden.I alla diskussioner verkar man utgå från att ingen har någon kötid. Finns många som har det som en försäkring mot "oförutsägbara händelser". Exempelvis jag har stått i Stockholms Bostadsförmedlings kö sedan 2003. Har ett flertal vänner/bekanta som stått ännu längre. Ingen aning om jag någonsin som nyttja den.
jag kan söka de här tre i centrala stockholm, har stått i kö sedan 2007 nybyggda eller inte.
den med längst kötid har stått i kö sedan 1989 på en av lägenheterna.....
En har hyra på 18199/månad 92kvm, (byggd 2014)
En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)
Skulle haft "god chans" på en i Frösunda, 8993/månad, 57kvm , stambytt/renoverad fastighet 2019-2020(så inget nybygge)
Först och främst så är det kört med lägenhet i de centrala, nästa punkt är att dem är relativt dyra varav ena är rent av tokdyr
ja vi har det förmånligt för tillfället. Men fråga mig igen om några år när bindningstiden har löpt ut på lånen .Var enomt mycket dyrare än vad jag trodde. Då känns min boendekostnad i villa på runt 12.000 som ett kap.
Ungefär vad vi betalar för vår två på 65 kvadrat i Sumpan, 10647:- efter senaste höjningen plus 1300:- för parkeringsplatsen.Var enomt mycket dyrare än vad jag trodde. Då känns min boendekostnad i villa på runt 12.000 som ett kap.