• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Screenshot 2023-02-27 at 10.33.24.png

Inte helpt säker på implikationerna men kan inte vara positivt? :eek:
Vad är det för källa på den där? Såg 3,2% tillväxt enl rapport idag och har inte sett någon om negativ tillväxt. Kan du länka? :)
Med negativ tillväxt så förstörs pengar = No bueno.

Kan ju säga det att kommunen har mycket stora möjligheter att göra besparingar. Frågan är var alla dessa människor ska ta vägen? I min kommun (där jag har hyfsad insyn) skulle man säkert kunna klippa 30 % av arbetskraften rakt av inom vissa delar. Men dessa personer har inte kompetens att få ett arbete inom privat sektor idag. Ska de gå på bidrag? Tror generellt att staten och kommunen allt mer blir någon form av bidragsprojekt, där folk är i sysselsättning istället för att gå på bidrag.

Sedan sparar man in på skolan och använder pengarna för att anställa personal som inte riktigt bidrar. Utbildningen blir sämre och eleverna som kommer ut är sämre förberedda för livet. Det är lite så man bygger en ond spiral :)
Inte den nyaste posten i den här tråden, men snubblade över den och tycker att den tarvar lite vidareutveckling. Vilka delar i kommunen kan klippa "säkert 30 %" av arbetskraften, och vilka är arbetskraften som inte har kompetens att få ett arbete i privat sektor? Och vilka delar av privat sektor är det som har så hårda krav i sin anställningspolitik? Låter mycket spektakulärt.

Helt klart psykologiskt.
Även jag känner mig fattigare nu än när jag tjänade 35k/månad.
En orsak kan vara att ekonomiska utsvävningar är tillåtna nu och med 35k så är det inte lika tillåtet.

Å andra sidan så….
Från 2009 till 2010 gick jag ner från 50 netto till 35k netto. Fan så dåligt jag mådde.
Efter några månader så vågade jag titta till mitt ”sargade” konto och såg att jag aldrig någonsin i mitt liv hade lyckats spara så mycket som jag gjorde när jag droppade 15k netto.
Sänkte också min lön med ca 10.000 kr brutto 2009, men med låg ränta blev det väldigt billigt att bo så det märktes knappt.

Inte den nyaste posten i den här tråden, men snubblade över den och tycker att den tarvar lite vidareutveckling. Vilka delar i kommunen kan klippa "säkert 30 %" av arbetskraften, och vilka är arbetskraften som inte har kompetens att få ett arbete i privat sektor? Och vilka delar av privat sektor är det som har så hårda krav i sin anställningspolitik? Låter mycket spektakulärt.
Administration skulle utan tvekan kunna automatiseras till stora delar. Främst det jag syftar på. Ett exempel är att antagning till gymnasiet jobbar sex personer heltid med. Detta när antalet som ska antas till gymnasiet varje år understiger 1000 barn.

Fundera på vilket privat företag som skulle ha sex personer på heltid för att hantera ett system som ska anta 1000 personer på meriter som rapporteras in automatiskt och där urval sker automatiskt :)

Finns många andra delar inom administration också som lätt kan effektiviseras. Kunskap om excel är noll och vissa saker som tar dagar för personal idag kan lösas med excel på fem minuter.

Sedan var det kanske lite att ta i att allt kan effektiviseras med 30%, men det är helt klart att det är massor av saker där personer med rätt kompetens skulle kunna göra flera personers jobb på en heltid.

Utöver det så finns det andra processer som skulle kunna förbättras, exempelvis slösas enorm tid bort på möten som är helt onödiga för många inblandade. Detta fenomen är jag dock övertygad om att det finns i den privata sektorn också.

Främst är väl problemet en bristande it-kompetens, där mycket skulle kunna gå bra mycket snabbare om den fanns på plats. Jag kan ha fel i mina tankar om privata näringslivet, men jag tror att en hyfsat grundläggande koll i Word är önskvärt? Exempelvis att vara på nivån att inte kunna ta bort och lägga till sidhuvud och sidfot torde kanske göra att det är svårt att hitta en anställning i ett privat bolag? Men jag kanske har för höga förväntningar på den privata sektorn.

Edit: ytterligare ett exempel är utskicksfunktionen i Word. Denna tror jag knappt används i min kommun. Det skrivs manuellt för varje utskick som det står namn på 🤷‍♂️

3.5% var lägre än man sett på annat håll, men inget i närheten av vad som krävdes. Hyresgästerna i Sverige får nog anse sig lyckligt lottade år 2022/2023 när allt kommer omkring sig. Vad har högre belånade bostadsrättsinnehavare fått för ökningar i genomsnitt på sina månadskostnader där föreningarna tvingats höja avgifterna dessutom?
Mina kostnader har definitivt ökat. Men bor fortfarande billigare än vad en nyproducerad hyresrätt kostar längre ut.

Har dessutom betalat avsevärt mindre under 10 års tid. Förmodligen sparat mer än 500k jämfört med om jag skulle betalat hyra istället.

Mina kostnader har definitivt ökat. Men bor fortfarande billigare än vad en nyproducerad hyresrätt kostar längre ut.

Har dessutom betalat avsevärt mindre under 10 års tid. Förmodligen sparat mer än 500k jämfört med om jag skulle betalat hyra istället.
Rätt solklart att bostadsägare som ägt en längre tid vinner över oss i hyresrätt 😂
Men om det är att köpa nu eller bo i en hyresrätt som inte är nyproducerad, då är frågan vad som är bäst? Skulle jag inte köpa hus på fem år hade jag nog bott kvar tills det lugnar ner sig på marknaden. Rätt trött på att bo i hyresrätt på grund av det faktum att jag inte kan göra vad jag vill med ombyggnationer osv i lägenheten.

Har dock aldrig haft problem med hyresrätt förut, det är först när vi bestämt oss för att köpa hus som jag börjat tröttna ur rejält 😂

• Like
Reactions: PJZ
En infallsvinkel som inte avhandlats men som jag tror är viktig är det faktum att det finns mycket kapitalstarka föräldrar som kommer att stötta upp ifall det skulle bli riktigt tufft.

Kommer 40-50-talistföräldrarna med villa, ISK som ökat några tusen %, lantställe/hus i Spanien etc. bara att se på medan barnen i 30-årsåldern har svårt att betala räkningarna?

Vore intressant att se om det fanns något skrivet om ämnet.

(Nu tror jag inte att så många kommer få problem att betala räkningarna, jag har en ljusare syn på bostadsmarknaden…)

En infallsvinkel som inte avhandlats men som jag tror är viktig är det faktum att det finns mycket kapitalstarka föräldrar som kommer att stötta upp ifall det skulle bli riktigt tufft.

Kommer 40-50-talistföräldrarna med villa, ISK som ökat några tusen %, lantställe/hus i Spanien etc. bara att se på medan barnen i 30-årsåldern har svårt att betala räkningarna?

(Nu tror jag inte att så många kommer få problem att betala räkningarna, jag har en ljusare syn på bostadsmarknaden…)
Jag tror det finns både föräldrar och andra närstående, kanske vänner som man kan få hjälp av om det kniper. Den summan man behöver hjälp med kommer inte att vara stor sett till hela ekonomin. De stora problemen kommer om man börjar släpa efter med betalningar. De problem som vi är i nu varar inte för evigt så perioden en del kan behöva hjälp är övergående.

Jag tror det finns både föräldrar och andra närstående, kanske vänner som man kan få hjälp av om det kniper. Den summan man behöver hjälp med kommer inte att vara stor sett till hela ekonomin. De stora problemen kommer om man börjar släpa efter med betalningar. De problem som vi är i nu varar inte för evigt så perioden en del kan behöva hjälp är övergående.
Jag tror inte på andra närstående än föräldrar. Att be ett syskon om ett lån ser jag inte som sannolikt för dessa individer, däremot kan jag föreställa mig hur föräldrar erbjuder förskott på arv och dylikt.

Jag tror inte på andra närstående än föräldrar. Att be ett syskon om ett lån ser jag inte som sannolikt för dessa individer, däremot kan jag föreställa mig hur föräldrar erbjuder förskott på arv och dylikt.
Föräldrar har nog redan varit med och gjort första bostaden möjlig. Jag vet personer som fått låna av föräldrars vänner så det förekommer men som du säger, föräldrar är vanligast.

Rätt solklart att bostadsägare som ägt en längre tid vinner över oss i hyresrätt 😂
Men om det är att köpa nu eller bo i en hyresrätt som inte är nyproducerad, då är frågan vad som är bäst? Skulle jag inte köpa hus på fem år hade jag nog bott kvar tills det lugnar ner sig på marknaden. Rätt trött på att bo i hyresrätt på grund av det faktum att jag inte kan göra vad jag vill med ombyggnationer osv i lägenheten.

Har dock aldrig haft problem med hyresrätt förut, det är först när vi bestämt oss för att köpa hus som jag börjat tröttna ur rejält 😂
Kan relatera, vi bestämde oss i höstas för att det är dags för hus. Har inte haft problem med hyresrätt innan men nu har man tröttnat hårt :p

Får man fråga hur löser man kontantinsats till hus om man suttit i hyresrätt helavägen tills köpet? Digert Avanza sparande?

Visa mig en icke nyproducerad hyresrätt i Stockholm. Jag förstår att det är enklare i Falun då det inte är någon som vill bo.

Visa mig en icke nyproducerad hyresrätt i Stockholm. Jag förstår att det är enklare i Falun då det inte är någon som vill bo.
jag kan söka de här tre i centrala stockholm, har stått i kö sedan 2007 nybyggda eller inte.

den med längst kötid har stått i kö sedan 1989 på en av lägenheterna.....
En har hyra på 18199/månad 92kvm, (byggd 2014)
En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)

Skulle haft "god chans" på en i Frösunda, 8993/månad, 57kvm :), stambytt/renoverad fastighet 2019-2020(så inget nybygge)

Först och främst så är det kört med lägenhet i de centrala, nästa punkt är att dem är relativt dyra varav ena är rent av tokdyr
1677572274287.png

"En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)"

Det där kan väl ändå inte vara snordyrt för att vara i Stockholm? Eller har jag helt fel?

Det är lika mycket som man får punga upp högt upp i norr för relativt nya lägenheter (max 5 år gamla). Samma storlek.
Dom äldre lägenheterna går väl för ca 1500 mindre.

jag kan söka de här tre i centrala stockholm, har stått i kö sedan 2007 nybyggda eller inte.

Skulle haft "god chans" på en i Frösunda, 8993/månad, 57kvm :), stambytt/renoverad fastighet 2019-2020(så inget nybygge)

Först och främst så är det kört med lägenhet i de centrala, nästa punkt är att dem är relativt dyra varav ena är rent av tokdyr
1677572274287.png
Ja, det är min poäng. Och vill du bo centralt och inte köpa är det andrahands som gäller. Då är det ännu dyrare. Tycker fortfarande inte det är speciellt dyrt att bo i Sthlm. Om faktiskt ränta blir över 5% kan jag tycka det börjar bli lite väl dyrt.

"En har hyra på 7680/månad 51kvm
En har hyra på 7899/månad 59kvm(kristineberg) (byggd 1939)"

Det där kan väl ändå inte vara snordyrt för att vara i Stockholm? Eller har jag helt fel?

Det är lika mycket som man får punga upp högt upp i norr i relativt nya lägenheter (max 5 år gamla). Samma storlek.
Dom äldre lägenheterna går väl för ca 1500 mindre.
jag skrev relativt dyra och varav en är tokdyr!

Men runt 8-9k är nog säkert standard för de storlekarna! Samtidigt rätt mycket pengar för 50-60kvm i gamla hus. Det som är positivit med äldre hus är att lånen på fastighet/tomt har betalats av under mycket längre tid. Kontra något som är byggt 2014 där man lånedelen potentiellt är högre och därmed större påverkan av räntehöjningar(bereonde på hur lånen är avtalade).

Men visst är det så att just nu så är det kanske tryggare att sitta i hyrsrätt med tanke på vart räntorna är på väg kortsiktigt i alla fall.

Senast ändrad:
jag skrev relativt dyra och varav en är tokdyr!

Men runt 8-9k är nog säkert standard för de storlekarna! Samtidigt rätt mycket pengar för 50-60kvm i gamla hus. Det som är positivit med äldre hus är att lånen på fastighet/tomt har betalats av under mycket längre tid. Kontra något som är byggt 2014 där man lånedelen potentiellt är högre och därmed större påverkan av räntehöjningar(bereonde på hur lånen är avtalade).

Men visst är det så att just nu så är det kanske tryggare att sitta i hyrsrätt med tanke på vart räntorna är på väg kortsiktigt i alla fall.

Pratade ni inte hyresrätter?

Pratade ni inte hyresrätter?
Ja hyresrätter men ägaren av fastigheten har troligtvis lån, speciellt om det är relativt nybyggt. Eller tänkte du på något annat?

Jag är dock inte insatt i hur finansiering av komersiella fastigeter ofta avtalas. Om de skrivs med bundna räntor eller rörliga samt vad för räntor de får kontra lån för privatbostäder.

Senast ändrad:

Jag är tyvärr inte mycket kapitalstark, men räknar med att ”behöva” ställa upp när kidsen eventuellt vill köpa bostad. Sådan är världen nu för tiden, liksom.
Har ungarna skaffat sig en lön som de kan leva på och betala räntor och amorteringar skulle det ju vara deppigt om det stupade på en rackarns kontantinsats.
Och det är -såklart- också en orsak till att en bostadsmarknad fortsätter öka, att vi gubbar håller på sådär.

Däremot rena ”drift-räkningar” är jag lite skeptiskt till att betala. En krismånad eller två, absolut, men i så fall skulle vi ha ett stort snack om hur situationen skulle lösas på sikt. Det snacket har jag haft för något år sedan med min äldsta, och hon bytte då bostad.

Ja hyresrätter men den som äger fastigheten har troligtvis lån, speciellt om det är relativt nybyggt. Eller tänkte du på något annat?

Ja? Men hyressättningen har historiskt inte tagit speciellt stor hänsyn till fastighetsägarnas finansieringskostnader (kommer bli viss förändring nu vid förändrad förhandlingssystematik, se Trepartsöverenskommelsen). Hyresrätter regleras via förhandlingar mellan bla. Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna. Bruksvärdeshyra eller presumtionshyra används som bas vid initial hyressättning. Presumtionshyra vid nybyggen gör att dessa brukar vara dyrare än närliggande äldre hyreslägenheter.

Fastighetsägaren får dock inte möjlighet att föra över hela ränteuppstället mot hyresgästen direkt, dvs effekten blir inte lika stor som för de som hyr sin bostad kontra de som äger sin bostad (med privata bostadslån).

Ja? Men hyressättningen har historiskt inte tagit speciellt stor hänsyn till fastighetsägarnas finansieringskostnader (kommer bli viss förändring nu vid förändrad förhandlingssystematik, se Trepartsöverenskommelsen). Hyresrätter regleras via förhandlingar mellan bla. Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna. Bruksvärdeshyra eller presumtionshyra används som bas vid initial hyressättning. Presumtionshyra vid nybyggen gör att dessa brukar vara dyrare än närliggande äldre hyreslägenheter.

Fastighetsägaren får dock inte möjlighet att föra över hela ränteuppstället mot hyresgästen direkt, dvs effekten blir inte lika stor som för de som hyr sin bostad kontra de som äger sin bostad (med privata bostadslån).
presumptionshyra används väl bara vid nybyggnationer(första 15 åren) just för att de är såpass mycket dyrare än de lägenheter som ligger på bruksvärdeshyra. Men någonstans måste man väl ta i beaktande vad för kostnader det finns för att driva och förvalta fastigheten däri de finansiella kostnaderna för att bedriva verksamheten, eller?

Kan man se någonstans vad som ligger till grund för beräkningen? Exv om någon uppför en komersiell fastighet nu med hyrslägenheter och där räntan är 400% högre(utöver alla ökade kostnader) än vad den var för 3år sedan så låter det ju inte rimligt att räntekostnaden inte skulle ha någon påverkan. Men antar att det är svårt då räntan kan fluktuera och därav att den inte tas med i beräkningen i stor grad?

Senast ändrad:
presumptionshyra används väl bara vid nybyggnationer(första 15 åren) just för att de är såpass mycket dyrare än de lägenheter som ligger på bruksvärdeshyra. Men någonstans måste man väl ta i beaktande vad för kostnader det finns för att driva och förvalta fastigheten däri de finansiella kostnaderna för att bedriva verksamheten, eller?

Kan man se någonstans vad som ligger till grund för beräkningen?

Finns massor att läsa. Se kortfattat om bruksvärdeshyra här: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/vad-ar-bruksvardeshyra/
Och om trepartsöverenskommelsen här: https://www.sverigesallmannytta.se/...stforeningen-overens-om-hyresforhandlingarna/

Edit: Och ja, genom Trepartsöverenskommelsen ska bla. fastighetsägarens kostnader ges större utrymme (i vart fall i teorin).

I alla diskussioner verkar man utgå från att ingen har någon kötid. Finns många som har det som en försäkring mot "oförutsägbara händelser". Exempelvis jag har stått i Stockholms Bostadsförmedlings kö sedan 2003. Har ett flertal vänner/bekanta som stått ännu längre. Ingen aning om jag någonsin som nyttja den.

I alla diskussioner verkar man utgå från att ingen har någon kötid. Finns många som har det som en försäkring mot "oförutsägbara händelser". Exempelvis jag har stått i Stockholms Bostadsförmedlings kö sedan 2003. Har ett flertal vänner/bekanta som stått ännu längre. Ingen aning om jag någonsin som nyttja den.
Så är det. Många som har stått länge och som söker bostad tror alltid att det kommer något ännu bättre och ännu finare så de vågar inte slå till. Därför har de som ligger längre ner på listan stor chans att få bostaden.

1677572274287.png

Var enomt mycket dyrare än vad jag trodde. Då känns min boendekostnad i villa på runt 12.000 som ett kap.

Var enomt mycket dyrare än vad jag trodde. Då känns min boendekostnad i villa på runt 12.000 som ett kap.
ja vi har det förmånligt för tillfället. Men fråga mig igen om några år när bindningstiden har löpt ut på lånen :D.

Just nu ligger vi på 7200(innan ränteavdrag) + el enligt tibber 1400kr ink skatter/avgifter (för 02/03-02/28 ink elbilsladdning)(vet inte vad nätleverantören kommer ta samt Skekrafts del för 1-2a feb) + 1200kr försäkring + 600(killgissar) för sophämtning/vatten

men med exv en ränta på 5% på lånet så blir kalkylen en helt annan...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp