• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

82ECCD96-45EA-46BA-9E62-4DFACE185F25.jpeg

No soup for you!
😂😂😂
Batman Slapping Robin Meme.png
 
Undra lite hur tankarna gÄr för de som sitter pÄ bundna lÄn med rÀnta runt 1,25-1,50% nu som ska förhandla om dessa i nÀrtid, sÀg efter sommaren?

PÄ en maxbelÄnad villa köpt pÄ 7,5 mille. Driftkostnader pÄ typ 4500kr/mÄn. Vilket ger en totalkostnad efter rÀnteavdrag och amorteringar som landar pÄ strax under 20k/mÄnad vid 1,25%.

Samma exempel fast vid listrÀnta hos bankerna pÄ 6% vilket inte alls Àr orimligt om 4-5 mÄnader dÄ har rÀntan petat upp kostnaden till nÀrmre 38k/mÄnad.

Mest nyfiken hur tankarna gÄr, sjÀlv hade jag i den situationen inte sovit sÄ gott om natten faktiskt.
Visst Ă€r det jobbigt. Har sjĂ€lv suttit pĂ„ rörligt under hela ”resan” och man blir ju lite vimmelkantig nĂ€r man hör om inflationssiffrorna och fortsatta rĂ€ntehöjningar. HĂ„ller dessutom pĂ„ med en större renovering av fritidshuset dĂ€r mĂ„nga sköna slantar Ă„ker in.

Resonerar som sÄ att huset mÄste bli klart för dÄ har jag möjlighet att hyra ut det sedan. Har förlikat mig med tanken att jag kanske gÄr back under en tid. RÀnteoket blir tungt att bÀra.
 
Det bÀsta för nya bolÄnetagare (förstagÄngsköpare) just nu Àr att de aldrig upplevt minusrÀntor - klart det kan bli vÀrre, men de kliver nu in pÄ en rÀtt "hög" nivÄ frÄn början. Bra det.
 
Har man köpt en villa för 7.5mkr och lÄnat 85% har man ju ocksÄ en inkomst pÄ 118k/mÄnad, Àven om nÀrmare 40k sÄklart Àr dyrt att lÀgga pÄ boende Àr det ju lÄngt ifrÄn ett knapert liv att leva dÄ man ÀndÄ har över 40k kvar.
Tror inte alltid bankerna varit sÄ noga med det dÀr eller sÄ kanske en bilmeck och ett affÀrsbitrÀde drar in 150 loppor i mÄnaden tillsammans för vet de som har just de professionerna som har 10 miljoners kÄkar i Sthlm omrÄdet.

^ Edit före detta 10 miljoners kĂ„kar
 😰
 
FÄr inte den som tjÀnar betydligt mer svÄrare att betala tillbaka lÄnen vid rÀntehöjningarna Àven fast man alltid utgÄr frÄn 4,5 gÄnger Ärslönen vid bruttoinkomst, detta eftersom skatten ökar mer man tjÀnar? Det Àr en ganska markant skillnad om det exempelvis faktiskt blir 6 Ärsinkomster netto att betala Àn 4,5 Ärslöner?
 
FÄr inte den som tjÀnar betydligt mer svÄrare att betala tillbaka lÄnen vid rÀntehöjningarna Àven fast man alltid utgÄr frÄn 4,5 gÄnger Ärslönen vid bruttoinkomst, detta eftersom skatten ökar mer man tjÀnar? Det Àr en ganska markant skillnad om det exempelvis faktiskt blir 6 Ärsinkomster netto att betala Àn 4,5 Ärslöner?
O sÄ fÄr de smaka pÄ:

”Du fĂ„r göra avdrag med 30 procent av dina rĂ€ntekostnader, upp till 100 000 kronor. Om du har rĂ€ntekostnader som överstiger 100 000 kronor, Ă€r rĂ€nteavdraget 21 procent pĂ„ den delen.”
 
FÄr inte den som tjÀnar betydligt mer svÄrare att betala tillbaka lÄnen vid rÀntehöjningarna Àven fast man alltid utgÄr frÄn 4,5 gÄnger Ärslönen vid bruttoinkomst, detta eftersom skatten ökar mer man tjÀnar? Det Àr en ganska markant skillnad om det exempelvis faktiskt blir 6 Ärsinkomster netto att betala Àn 4,5 Ärslöner?
De som tjÀnar mer har ocksÄ mer pengar över efter rÀntor och amortering betalats, alltsÄ större marginaler.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Helt Àrligt Àr jag sÄ van att bli taggad i denna trÄd och anvÀndas som olika exempel att jag Àr snabb pÄ blocken. Uppenbarligen har jag inte förstÄtt din kommentar nÀr jag blockade dig, det gör jag iofs inte nu heller. Men dÄ jag verkar ha missförstÄtt och tagit del pÄ fel sÀtt fÄr jag helt enkelt be om ursÀkt och tar bort blocken.
 
Undra lite hur tankarna gÄr för de som sitter pÄ bundna lÄn med rÀnta runt 1,25-1,50% nu som ska förhandla om dessa i nÀrtid, sÀg efter sommaren?

PÄ en maxbelÄnad villa köpt pÄ 7,5 mille. Driftkostnader pÄ typ 4500kr/mÄn. Vilket ger en totalkostnad efter rÀnteavdrag och amorteringar som landar pÄ strax under 20k/mÄnad vid 1,25%.

Samma exempel fast vid listrÀnta hos bankerna pÄ 6% vilket inte alls Àr orimligt om 4-5 mÄnader dÄ har rÀntan petat upp kostnaden till nÀrmre 38k/mÄnad.

Mest nyfiken hur tankarna gÄr, sjÀlv hade jag i den situationen inte sovit sÄ gott om natten faktiskt.
Det kan jag svara pÄ. :)

Jag (eller snarare vi eftersom jag Àr gift) har ett lÄn som överstiger 8 Mkr. Nu Àr vi lÄngt ifrÄn maxbelÄnade (rimligt vÀrde pÄ bostaden c:a 13-17 Mkr) men kostnaden för rÀntan pÄverkas ju inte direkt av det. Vi har bundna lÄn tills nÀsta vÄr, alltsÄ c:a 12 mÄnader till.

Jag rÀknar kallt med att rÀntan gÄr upp frÄn idag, kanske snitt pÄ olika delar om 1,8% till sÀkert 4,5%. Det blir en höjd rÀntekostnad pÄ kanske 17 000 kr/mÄnad (före avdrag). Det Àr verkligen mycket pengar, men vi har goda (kanske till och med mycket goda) marginaler idag och det kommer inte pÄverka vÄrt sÀtt att leva annat att det ger mindre utrymme för galna framtidstankar om dyra inköp. Det fÄr vÀnta X antal Är. Sparande osv kommer inte pÄverkas.

Vi kommer sÀkerligen kunna trixa til det och ocksÄ komma under 50% belÄningsgrad under 2024. Det gör att vi i teorin i princip skulle kunna kvitta det ökade kostnaden för bolÄn och helt enkelt sluta amortera. Det Àr inget vi strÀvar efter, men en möjlighet som ger ökad valfrihet.

SÄ vi sover gott om natten. Men vi har sÄklart tur och Àr lyckligt lottade med goda inkomster och marginaler. Trist att ge pengar till banken, men det Àr spelets regler.
 
Helt Àrligt Àr jag sÄ van att bli taggad i denna trÄd och anvÀndas som olika exempel att jag Àr snabb pÄ blocken. Uppenbarligen har jag inte förstÄtt din kommentar nÀr jag blockade dig, det gör jag iofs inte nu heller. Men dÄ jag verkar ha missförstÄtt och tagit del pÄ fel sÀtt fÄr jag helt enkelt be om ursÀkt och tar bort blocken.
Haha. Ingen fara. Tror missförstÄndet berodde nog pÄ att du nÀmndes i inlÀgg lÀngre upp i trÄden men utan att taggas. SÄ det jag skrev hamnade vÀl utanför context. Kanske Àven att du blockat nÄgon annan som ytterligare förvirrar det hela nÀr delar av diskussionen gÄtt förlorad? Som sagt sÄ var poÀngen med inlÀgget att det finns hus som prisas rÀtt sÄ du lÀr nog hitta det du söker. Vilket andra menar pÄ Àr en omöjlighet. Hoppas det förtydligar!
 
Haha. Ingen fara. Tror missförstÄndet berodde nog pÄ att du nÀmndes i inlÀgg lÀngre upp i trÄden men utan att taggas. SÄ det jag skrev hamnade vÀl utanför context. Kanske Àven att du blockat nÄgon annan som ytterligare förvirrar det hela nÀr delar av diskussionen gÄtt förlorad? Som sagt sÄ var poÀngen med inlÀgget att det finns hus som prisas rÀtt sÄ du lÀr nog hitta det du söker. Vilket andra menar pÄ Àr en omöjlighet. Hoppas det förtydligar!
LÀst nu och förstÄr kontexten. Jag agerade för snabbt. FÄr nog helt enkelt vÀnja mig vid att anvÀndas som exempel hÀr. NÄja, finns hus för 20% under peak tills salu redan nu. SÄ nog kan det gÄ ner Ànnu mer pÄ tal om din och alfgrens konversation. RÀcker att nÄgon tvingas sÀlja för att driva ner hela marknaden.
 
Det kan jag svara pÄ. :)

Jag (eller snarare vi eftersom jag Àr gift) har ett lÄn som överstiger 8 Mkr. Nu Àr vi lÄngt ifrÄn maxbelÄnade (rimligt vÀrde pÄ bostaden c:a 13-17 Mkr) men kostnaden för rÀntan pÄverkas ju inte direkt av det. Vi har bundna lÄn tills nÀsta vÄr, alltsÄ c:a 12 mÄnader till.

Jag rÀknar kallt med att rÀntan gÄr upp frÄn idag, kanske snitt pÄ olika delar om 1,8% till sÀkert 4,5%. Det blir en höjd rÀntekostnad pÄ kanske 17 000 kr/mÄnad (före avdrag). Det Àr verkligen mycket pengar, men vi har goda (kanske till och med mycket goda) marginaler idag och det kommer inte pÄverka vÄrt sÀtt att leva annat att det ger mindre utrymme för galna framtidstankar om dyra inköp. Det fÄr vÀnta X antal Är. Sparande osv kommer inte pÄverkas.

Vi kommer sÀkerligen kunna trixa til det och ocksÄ komma under 50% belÄningsgrad under 2024. Det gör att vi i teorin i princip skulle kunna kvitta det ökade kostnaden för bolÄn och helt enkelt sluta amortera. Det Àr inget vi strÀvar efter, men en möjlighet som ger ökad valfrihet.

SÄ vi sover gott om natten. Men vi har sÄklart tur och Àr lyckligt lottade med goda inkomster och marginaler. Trist att ge pengar till banken, men det Àr spelets regler.
LÄter som en sund instÀllning och jÀmfört med majoriteten sÄ sitter ni, precis som du sÀger, i en mycket god sits. Som mÄnga redan varit inne pÄ sÄ tror jag att de flesta kan skÀra ner pÄ en hel del "onödigt" krydd/galna framtidstanker och dyra inköp nÀr det vÀl kommer till kritan.

Tar jag mig sjÀlv som exempel sÄ har vi inga dyra hobbies, leasar ingen bil och inget större behov av dyra resor eller att Àga en fjÀllstuga. DÀremot gÄr det ju mindre till sparande nÀr rÀntorna gÄr upp men trösten Àr Ä andra sidan den tvingande amorteringen.
 
Det kan jag svara pÄ. :)

Jag (eller snarare vi eftersom jag Àr gift) har ett lÄn som överstiger 8 Mkr. Nu Àr vi lÄngt ifrÄn maxbelÄnade (rimligt vÀrde pÄ bostaden c:a 13-17 Mkr) men kostnaden för rÀntan pÄverkas ju inte direkt av det. Vi har bundna lÄn tills nÀsta vÄr, alltsÄ c:a 12 mÄnader till.

Jag rÀknar kallt med att rÀntan gÄr upp frÄn idag, kanske snitt pÄ olika delar om 1,8% till sÀkert 4,5%. Det blir en höjd rÀntekostnad pÄ kanske 17 000 kr/mÄnad (före avdrag). Det Àr verkligen mycket pengar, men vi har goda (kanske till och med mycket goda) marginaler idag och det kommer inte pÄverka vÄrt sÀtt att leva annat att det ger mindre utrymme för galna framtidstankar om dyra inköp. Det fÄr vÀnta X antal Är. Sparande osv kommer inte pÄverkas.

Vi kommer sÀkerligen kunna trixa til det och ocksÄ komma under 50% belÄningsgrad under 2024. Det gör att vi i teorin i princip skulle kunna kvitta det ökade kostnaden för bolÄn och helt enkelt sluta amortera. Det Àr inget vi strÀvar efter, men en möjlighet som ger ökad valfrihet.

SÄ vi sover gott om natten. Men vi har sÄklart tur och Àr lyckligt lottade med goda inkomster och marginaler. Trist att ge pengar till banken, men det Àr spelets regler.
Ja en total rÀntekostnad pÄ 27k+ (vid 4.5% och 8 Msek) innan avdrag(utan amortering) Àr lite svettigt :D, förhoppningsvis sÄ kommer det att lÄngsiktigt att stabilisera sig pÄ lite lÀgre nivÄer. Men skönt att höra att ni sitter i en god sits

Vi har lÄsta lÄn i nÄgra Är till som tur Àr. Vi fÄr ta en funderare pÄ kring hur vi ska "hedga" pÄ bÀsta sÀtt till nÀr dagen kommer och lÄnen löper ut. SÄ lÀnge vi kan jobba har jobb sÄ Àr det inga problem Àr vÀl peppar peppar om det hÀnder nÄgot som det kan bli lite vÀl stramt
 
Senast Àndrad:

Priserna styrs vÀl efter marknaden? Vet inte mÄnga som har huslÄn dÀr jag kommer ifrÄn. Drömmen att bo i mÀnniskobyn kanske Àr överhypad?
 
Det primÀra Àr absolut att dÀmpa inflationen. Och det gör vi genom att höja rÀntan. Det Àr ganska tydligt att det som krÀvs nu Àr att tvinga Svensson att förstÄ att man inte kan konsumera blint som man gjort de senaste 20 Ären. Beteendet Àr tydligt att ingen egentligen har koll pÄ priser och att man inte förÀndrar beteende nÀr priserna ökar. Man betalar bara mer och fortsÀtter som vanligt. DÀrför Àr rÀntehöjningar det enda sÀttet att i slutÀndan komma Ät problemet.

Detta lÀr ocksÄ ge en starkare krona och Àven det kommer att kyla av inflationen. Jag tror den starka dollarn gör mer Àn vad tidigare utrÀkningar pÄstÄr men jag Àr verkligen ingen ekonom. Jag tror dock att en ultrastark dollar driver prisökningar i EU-land. Och dÄ ocksÄ i Sverige.
Ja precis det primÀra Àr att fÄ ner kpif och det Àr Riksbankens ansvar och de har dÄ i princip bara rÀntan att anvÀnda (direkt genom reporÀntan eller indirekt genom QE/QT). Men om du tÀnker pÄ vad som hÀnder nÀr de höjer rÀntan sÄ Àr det ju att folks levnadskostnader (inflation) stiger. Det Àr ju dÀrför man tar bort rÀntan frÄn inflationsmÄttet. Den andra effekten Àr att företagens kostnader stiger, vilket de försöker fÄ tÀckning för genom höjda priser -> högre inflation. Det Àr först nÀr rÀntehöjningarna gör sÄ ont att folk slutar handla sÄ företagen tvingas sÀnka priserna (eller ej höja), trots ökade kostnader, som KPIF faller. RÀntehöjningar ger ocksÄ i en perfekt vÀrld kapitalinflöde till landet som stÀrker valutan och dÀrmed billigare import -> lÀgre KPIF. Men effekten via valutan Àr mycket liten, sÄ det Àr inte det primÀra syftet. PrimÀra syftet Àr att folk inte ska ha rÄd att konsumera, men dÄ fattar man ju ocksÄ vad som sker med de som sÀljer varorna folk inte kan köpa. En stark dollar driver inflation i resten av vÀrlden eftersom de flesta rÄvaror Àr denominerade i usd, men det Àr ju ocksÄ sÄ att priset pÄ rÄvaran faller om enbart usd stÀrks men efterfrÄgan för rÄvaran Àr konstant. Allt annat Àr aldrig lika men ÀndÄ.

Du kan ju som sagt kolla pÄ Norge nu, eller att dollarn gÄtt starkt lÄnge, samt kronan svagt lÀnge. Det har pÄverkat KPIF men onekligen inte nog för att fÄ det över 2%.

Inflation uppstĂ„r nĂ€r för mkt pengar jagar för fĂ„ varor, och som du sĂ€ger har mĂ„nga varit helt obrydda lĂ€nge, men det Ă€r inte nytt för 2022. Det har primĂ€rt varit för fĂ„ varor som varit problemet, mycket pga Covid- och Kina- lockdowns samt kriget. Man kryddar det med pent up demand, men som sagt efterfrĂ„gan har varit stark lĂ€nge men företagen har helt enkelt bara sĂ„lt fler enheter istĂ€llet för att höjt priserna, och effektivisering, globalisering, digitalisering har inneburit lĂ€gre produktionskostnad. SĂ„ trots galet stark efterfrĂ„gan med opriskĂ€nsliga konsumenter har det inte drivit upp priserna, för supply har inte varit constrained. Undantagen Ă€r ju sĂ„dant som varit constrained - Rolex, Hermes, bostĂ€der, gamla sportbilar etc, och dĂ€r har vi ju haft enorm inflation lĂ€nge, men den rĂ€knas inte in hos centralbankerna. Det Ă€r ju inte sĂ„ att alla som köpte porschar 2019 nu köper tomater och barnmat och att efterfrĂ„gan dĂ€rmed stigit sĂ„ mkt att priserna stiger. Det Ă€r utbudet som primĂ€rt varit constrained av tidigare nĂ€mnda orsaker. Att mĂ„nga haft ”onödigt mkt pengar” kan vĂ€l anses som ett problem, men inte sĂ„ vĂ€rst stort för KPIF. Iaf har det ju verkligen inte varit det de senaste 10 Ă„ren dĂ„ kpif inte ens orkat upp i 2% trots minusrĂ€ntor - men det visar ju mest hur dĂ„ligt verktyg rĂ€ntan Ă€r för att finjustera KPIF. Man borde sĂ„klart inte gĂ„tt under kanske 1% för det fick aldrig upp KPIF, bara assets, och varför skulle det vara ett problem med KPIF pĂ„ 1% istĂ€llet för 2%? Helt idiotiskt.

SÄ lite som med valutan. Man kan tycka och kÀnna att för stark efterfrÄgan med relativt opriskÀnsliga konsumenter Àr problemet, men datan verkat inte stödja den tesen heller.

Det som Àr nytt för 2022 Àr primÀrt all problem pÄ utbudet frÄn 20-21 som med fördröjning slÄr in pÄ KPIF.

Nu ser vi ju dock hur producentpriser kommer tillbaka fort, och i kina Àr de t.o.m. lÀgre Àn för 1 Är sedan. Det bör gÄ vidare till konsumentpriser med fördröjning.

Jag tror egentligen att det mesta av nuvarande konsumentprisinflation Àr temporÀr, men man mÄste döda inflationen innan den fortplantar sig i folk, för dÄ kommer den bestÄ eftersom man hamnar i en spiral. Den mÄste brytas, sÄ ja man ska höja rÀntan mer för att göra folk fattigare och visa att man kommer döda inflationen Àven om folk blöder, sÄ de slutar köpa saker. Med tanke pÄ att rÄvaror, fraktkostnader etc fallit kraftigt och nu fÄr producentpriser att vika ner samtidigt som man höjer kostnaden för hushÄllen rekordsnabbt, rakt in i en lÄgkonjunktur, tror jag ocksÄ att KPIF kommer falla, och som jag sagt tror jag den faller riktigt snabbt kommande höst. Men primÀra effekten Àr som sagt inte via valutan Àven om man lyckas stÀrka sek, vilket jag tvivlar pÄ kommer ske i stor utstrÀckning innan krisen Àr över.

Den lite jobbiga frÄgan Àr vÀl hur det blir med globaliseringen och ESG samt dess effekter pÄ inflationen

Jag hoppas man i grunden Àndrar penningpolitik efter detta, dÄ det visat sig funka dÄligt under lÄng tid. Fram tills nyss har det dock gynnat mÄnga kortsiktigt sÄ det har ju varit lÀtt att föra en lÄngsiktigt dÄlig politik.
 
Senast Àndrad:
Att skruva upp rĂ€ntorna ger fler effekter Ă€n att pressa ”Svensson”. Faktum Ă€r att det Ă€r ett lite för trubbigt instrument för att enkom styra konsumtion. Huvudorsaken till bankkollapserna nyligen pĂ„ andra sidan Atlanten kan spĂ„ras till stigande rĂ€ntor eftersom det kraftigt pĂ„verkar vĂ€rdet pĂ„ obligationer, dĂ€r banker stoppar mycket av sina tillgĂ„ngar. SĂ„ inte nog med att vi ska betala högre priser, vi förvĂ€ntas troligtvis baila ut storbankerna ocksĂ„ om det skulle komma till det.
 
Att skruva upp rĂ€ntorna ger fler effekter Ă€n att pressa ”Svensson”. Faktum Ă€r att det Ă€r ett lite för trubbigt instrument för att enkom styra konsumtion. Huvudorsaken till bankkollapserna nyligen pĂ„ andra sidan Atlanten kan spĂ„ras till stigande rĂ€ntor eftersom det kraftigt pĂ„verkar vĂ€rdet pĂ„ obligationer, dĂ€r banker stoppar mycket av sina tillgĂ„ngar. SĂ„ inte nog med att vi ska betala högre priser, vi förvĂ€ntas troligtvis baila ut storbankerna ocksĂ„ om det skulle komma till det.
Det Àr svÄrt att stoppa en rullande snöboll. Bankerna kommer att överleva Àven om detta kommer att bli ett stort stÄlbad för mÄnga. Banker, företag och privatpersoner. Det Àr dock bÀttre att vi tar tag i problemet nu Àn att fortsÀtta pÄ samma vÀg som tidigare och skjuta upp Ànnu större problem pÄ framtiden.

Man kan lika gÀrna kalla den kraschande obligationsmarknaden för dÄlig riskplanering. Klart rimligare till och med.
 
  • Like
Reactions: iko
Det Àr svÄrt att stoppa en rullande snöboll. Bankerna kommer att överleva Àven om detta kommer att bli ett stort stÄlbad för mÄnga. Banker, företag och privatpersoner. Det Àr dock bÀttre att vi tar tag i problemet nu Àn att fortsÀtta pÄ samma vÀg som tidigare och skjuta upp Ànnu större problem pÄ framtiden.

Man kan lika gÀrna kalla den kraschande obligationsmarknaden för dÄlig riskplanering. Klart rimligare till och med.

HÄller i grunden det som rimligt med en rÀnta runt 4%, om vi nÄgonsin kommer fÄ se en sÄdan stabilitet över tid Àr svÄrare att sia om. Det Àr inte vad de senaste decennierna lÀrt oss tyvÀrr.

Det gÀller mao inte bara Svensson att riskplanera bÀttre, eller sluta gambla om man sÄ vill. SvÄrt ocksÄ att veta vad snöbollen kan utlösa som ligger utanför vanliga mÀnniskors kontroll. Den just-in-time-ekonomi som mÄnga företag anpassat sig efter ger inte riktigt utrymme för kraftigt stigande rÀntor, brÀnsle mm.
 
HÄller i grunden det som rimligt med en rÀnta runt 4%, om vi nÄgonsin kommer fÄ se en sÄdan stabilitet över tid Àr svÄrare att sia om. Det Àr inte vad de senaste decennierna lÀrt oss tyvÀrr.

Det gÀller mao inte bara Svensson att riskplanera bÀttre, eller sluta gambla om man sÄ vill. SvÄrt ocksÄ att veta vad snöbollen kan utlösa som ligger utanför vanliga mÀnniskors kontroll. Den just-in-time-ekonomi som mÄnga företag anpassat sig efter ger inte riktigt utrymme för kraftigt stigande rÀntor, brÀnsle mm.
Det kommer att göra ont men de flesta kommer att klara sig. MÄnga företag fÄr helt enkelt stÀlla om frÄn tillvÀxt till lönsamhet.
 
Siktar pÄ att bostadspriserna ska gÄ ungefÀr sidledes i nominella kronor, medan de kan falla med inflationsjusterade mÄtt. Om marknaden gÄr ner för mycket i kronor drabbar det bankernas stabilitet och utlösar stimulanser, som bankkrisen nu gjort i USA.

Inflation Àr ganska önskvÀrt frÄn politiskt hÄll eftersom det sÀnker lÀgstalöner och bidrag i reella termer, vilket gör det lÀttare att uppfylla mÄlet att fÄ in folk pÄ arbetsmarknaden. SÄ lÀnge arbetslösheten Àr hög lÀr inte inflationen heller driva nÄgon lönespiral.
 
Siktar pÄ att bostadspriserna ska gÄ ungefÀr sidledes i nominella kronor, medan de kan falla med inflationsjusterade mÄtt. Om marknaden gÄr ner för mycket i kronor drabbar det bankernas stabilitet och utlösar stimulanser, som bankkrisen nu gjort i USA.

Inflation Àr ganska önskvÀrt frÄn politiskt hÄll eftersom det sÀnker lÀgstalöner och bidrag i reella termer, vilket gör det lÀttare att uppfylla mÄlet att fÄ in folk pÄ arbetsmarknaden. SÄ lÀnge arbetslösheten Àr hög lÀr inte inflationen heller driva nÄgon lönespiral.
Vilka bidrag tÀnker du pÄ? MÄnga bidrag rÀknas upp med inflationen, ex. Försörjningsstöd
 

VĂ€rt att nĂ€mna att för mĂ„nga Ă€r samhĂ€llet fortfarande uppdelat i olika klasser. Även fast vi inte gillar att prata om det sĂ„ pĂ„verkar det ju givetvis bostadsmarknaden.
Det Àr en klassfrÄga att bo i ett visst omrÄde och det Àr inte bara att prata om lön.
 

VĂ€rt att nĂ€mna att för mĂ„nga Ă€r samhĂ€llet fortfarande uppdelat i olika klasser. Även fast vi inte gillar att prata om det sĂ„ pĂ„verkar det ju givetvis bostadsmarknaden.
Det Àr en klassfrÄga att bo i ett visst omrÄde och det Àr inte bara att prata om lön.

Det Ă€r en bra poĂ€ng. De stora kapitalbĂ€rarna, deras vara eller icke vara, ses ibland i diskussioner som dessa som sjĂ€lva fundamentet för ett vĂ€lfungerande samhĂ€lle. Men en finans-, bostads- och penningpolitik som Ă„ andra sidan ökar klyftorna i samhĂ€llet fĂ„r konsekvenser som pĂ„ sikt drabbar alla samhĂ€llsskikt. Till vilket pris bör investeringar och privat Ă€gande rĂ€ddas eller underhĂ„llas i form av diverse skattesubventionerade bidrag, rĂ€ddningspaket, slopade amorteringar etc? En urholkad tillit till samhĂ€llets institutioner för miljontals andra mĂ€nniskor? LĂ€gre valdeltagande? Ökad kriminalitet? FörsĂ€mrad folkhĂ€lsa? Ökad psykisk ohĂ€lsa? En svagare demokrati i bemĂ€rkelsen fĂ€rre utbildade unga osv. JĂ€mlikhetsanden kunde tala om för oss 2011 att stora sociala ojĂ€mlikheter drabbar Ă€ven de som har det ”gott” stĂ€llt. Vi sitter alla i samma bĂ„t.
 
Tillbaka
Topp