• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag upplever det som att det är totalstiltje på bostadsmarknaden just nu i det segment jag söker. Förväntningarna från säljarna är dessutom helt knas. Försökte bl.a. visa intresse för en lägenhet jag vet att säljarna köpte för 4,5 för mindre än ett år sedan och som de nu förväntar sig 4.8-5 för??!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag upplever det som att det är totalstiltje på bostadsmarknaden just nu i det segment jag söker. Förväntningarna från säljarna är dessutom helt knas. Försökte bl.a. visa intresse för en lägenhet jag vet att säljarna köpte för 4,5 för mindre än ett år sedan och som de nu förväntar sig 4.8-5 för??!
Undrar om det beror på vad "experter" tror, att det kommer en räntehöjning i april, sen en till i juni, sen börjar räntan sakta gå neråt igen. Jag förstår att köpare vill köpa billigt nu men säljarna "vet" att det kan vara värt att vänta några månader. Det är ingen panik från säljarnas sida.
 

aadde81

Cartier
Jag upplever det som att det är totalstiltje på bostadsmarknaden just nu i det segment jag söker. Förväntningarna från säljarna är dessutom helt knas. Försökte bl.a. visa intresse för en lägenhet jag vet att säljarna köpte för 4,5 för mindre än ett år sedan och som de nu förväntar sig 4.8-5 för??!

Kan stiltjen bero på följande:

Kantar Sifos undersökning visar även att nära hälften (47 procent) av de som har funderat på att sälja sin bostad har avstått på grund av de sjunkande bostadspriserna.

Några månader eller något år kan nog många övervintra. Men i åratal om det visar sig långdraget? Njaa....
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle vilja flytta men inte på en marknad där det är svårt att sälja och köpa. Mardröm om jag säljer och sen hittar vi inget boende. Då väntar kan hellre ett tag till
 

Derix

Patek
2-Faktor
Skulle vilja flytta men inte på en marknad där det är svårt att sälja och köpa. Mardröm om jag säljer och sen hittar vi inget boende. Då väntar kan hellre ett tag till
Så blev det för oss. Vi sålde tidigt i januari och var övertygade om att vi skulle hitta nåt. Det kom knappt ut ett enda hus i området vi letade i.

Nu löste det sig otroligt bra ändå, vi ska hyra ett jättefint hus av några bekanta. Mardrömmen var att hamna i en trång lägenhet med tre barn.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fy så tufft det blir för de som är medlemmar i dessa brf-föreningar. Man får verkligen försäkra sig om att bostadsrättsföreningen även marken deras hus står på om man är spekulant.


Bostadsrättsförening förlorar i domstol – markhyran får höjas med 161 procent​

PUBLICERAD 15:38
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.

Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.Foto: Jonas Lindkvist
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget förlorar tvisten med Stockholms stad i första instans. I en dom på torsdagen slår Mark- och miljödomstolen fast att markhyran ska höjas med 161 procent till drygt 4,2 miljoner kronor per år.
– På sikt är det här förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén, bostadsrättsföreningens ordförande.

Fredrik ThambertText
Dela
Spara
På onsdagen rapporterade DN om tvisten mellan bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget och Stockholms stadgällande avtalet om ny markhyra, så kallad tomträttsavgäld.
Nu har domen fallit. Mark- och miljödomstolen i Nacka går på stadens linje i frågan om vad den nya markhyran ska ligga på. Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget döms skyldiga att betala 4,26 miljoner kronor per år – att jämföra med 1,63 miljoner i det tidigare avtalet. Det motsvarar en ökning med drygt 161 procent.
Domstolen slår också fast att föreningen ska betala mellanskillnaden mellan den nya och gamla markhyran, inklusive ränta, under perioden som har passerat sedan avtalet skulle ha trätt i kraft den 1 januari 2022.
Dessutom tvingas de betala stadens rättegångskostnader på 260 000 kronor.

Föreningens ordförande Erik Fahlén har ännu inte bestämt hur de kommer att agera efter torsdagens dom. Föreningen har tre veckor på sig att överklaga.
– Nu får vi smälta det här och tillsammans med våra ombud resonera kring vad som händer härnäst, säger han.
Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget.

Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget. Foto: Jonas Lindkvist
Enligt föreningens beräkningar kommer den nya markhyran att stå för omkring en fjärdedel av deras totala utgifter. För tio år sedan utgjorde den bara 7,5 procent.
– Vi har utgått ifrån en försiktighetsprincip i årets och fjolåret budget, så vi har tagit höjd för det här scenariot. Men på sikt är det förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén.
Nu sätter han sitt hopp till politikerna i Stockholms stad om att systemet för hur tomträttsavgälderna beräknas ska förändras.
– Jag tror inte att de vill slå sönder ekonomin för så många medborgare i Stockholm. Vi är inte de enda som berörs.

Liljeholmsberget är en av totalt åtta bostadsrättföreningar som har blivit stämda av Stockholms stad efter att de vägrat skriva på avtalen om ny markhyra.
Daniel Roos, avdelningschef på exploateringskontoret i Stockholms stad, är inte förvånad över dagens domslut.
– Det visar att avgälderna som kommunfullmäktige har beslutat om inte är för höga, säger han.

Föreningarna som Stockholms stad har stämt​

Totalt åtta bostadsrättsföreningar har motsatt sig höjningen av markhyran.
• Brf Bergön (Gröndal)
• Brf Kajplatsen (Södermalm)
• Brf Kampementet 2 (Gärdet)
• Brf Liljeholmsberget (Liljeholmen)
• Brf Glasberget på Kungsholmen
• HSB brf Fallskärmen i Stockholm (Skarpnäck)
• HSB brf Bandhagen
• HSB brf Ritstiftet (Vällingby)
Källa: Exploateringskontoret Stockholms stad
 
Fy så tufft det blir för de som är medlemmar i dessa brf-föreningar. Man får verkligen försäkra sig om att bostadsrättsföreningen även marken deras hus står på om man är spekulant.


Bostadsrättsförening förlorar i domstol – markhyran får höjas med 161 procent​

PUBLICERAD 15:38
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.

Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.Foto: Jonas Lindkvist
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget förlorar tvisten med Stockholms stad i första instans. I en dom på torsdagen slår Mark- och miljödomstolen fast att markhyran ska höjas med 161 procent till drygt 4,2 miljoner kronor per år.
– På sikt är det här förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén, bostadsrättsföreningens ordförande.

Fredrik ThambertText
Dela
Spara
På onsdagen rapporterade DN om tvisten mellan bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget och Stockholms stadgällande avtalet om ny markhyra, så kallad tomträttsavgäld.
Nu har domen fallit. Mark- och miljödomstolen i Nacka går på stadens linje i frågan om vad den nya markhyran ska ligga på. Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget döms skyldiga att betala 4,26 miljoner kronor per år – att jämföra med 1,63 miljoner i det tidigare avtalet. Det motsvarar en ökning med drygt 161 procent.
Domstolen slår också fast att föreningen ska betala mellanskillnaden mellan den nya och gamla markhyran, inklusive ränta, under perioden som har passerat sedan avtalet skulle ha trätt i kraft den 1 januari 2022.
Dessutom tvingas de betala stadens rättegångskostnader på 260 000 kronor.

Föreningens ordförande Erik Fahlén har ännu inte bestämt hur de kommer att agera efter torsdagens dom. Föreningen har tre veckor på sig att överklaga.
– Nu får vi smälta det här och tillsammans med våra ombud resonera kring vad som händer härnäst, säger han.
Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget.

Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget. Foto: Jonas Lindkvist
Enligt föreningens beräkningar kommer den nya markhyran att stå för omkring en fjärdedel av deras totala utgifter. För tio år sedan utgjorde den bara 7,5 procent.
– Vi har utgått ifrån en försiktighetsprincip i årets och fjolåret budget, så vi har tagit höjd för det här scenariot. Men på sikt är det förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén.
Nu sätter han sitt hopp till politikerna i Stockholms stad om att systemet för hur tomträttsavgälderna beräknas ska förändras.
– Jag tror inte att de vill slå sönder ekonomin för så många medborgare i Stockholm. Vi är inte de enda som berörs.

Liljeholmsberget är en av totalt åtta bostadsrättföreningar som har blivit stämda av Stockholms stad efter att de vägrat skriva på avtalen om ny markhyra.
Daniel Roos, avdelningschef på exploateringskontoret i Stockholms stad, är inte förvånad över dagens domslut.
– Det visar att avgälderna som kommunfullmäktige har beslutat om inte är för höga, säger han.

Föreningarna som Stockholms stad har stämt​

Totalt åtta bostadsrättsföreningar har motsatt sig höjningen av markhyran.
• Brf Bergön (Gröndal)
• Brf Kajplatsen (Södermalm)
• Brf Kampementet 2 (Gärdet)
• Brf Liljeholmsberget (Liljeholmen)
• Brf Glasberget på Kungsholmen
• HSB brf Fallskärmen i Stockholm (Skarpnäck)
• HSB brf Bandhagen
• HSB brf Ritstiftet (Vällingby)
Källa: Exploateringskontoret Stockholms stad

Kan inte vara ovanligt att marken ägs av staden. Speciellt när det kommer till BRFer.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan inte vara ovanligt att marken ägs av staden. Speciellt när det kommer till BRFer.
Är det så? Jag vet inte hur vanligt det är. Helt klart är att det är inte kul för den som nyligen köpt en bostadsrätt i någon av dessa bostadsrättsföreningar, speciellt om man inte kalkylerat med en ökad belastning på hyreskostnaderna för marken när man köpte. Det lär inte påverka priserna positivt.
 
Är det så? Jag vet inte hur vanligt det är. Helt klart är att det är inte kul för den som nyligen köpt en bostadsrätt i någon av dessa bostadsrättsföreningar, speciellt om man inte kalkylerat med en ökad belastning på hyreskostnaderna för marken när man köpte. Det lär inte påverka priserna positivt.

"Staden äger cirka 13 000 hektar mark och upplåter drygt 11 000 tomträtter. Omkring 1500 bostadsrättsföreningar omfattas av tomträtt i Stockholms stad. Även hyresrätter, fritidshus och småhus står på tomträtt. Det tillfälliga sänkta friköpspriset omfattar endast bostadsrätter."
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kan inte vara ovanligt att marken ägs av staden. Speciellt när det kommer till BRFer.
Nej men man undrar ju hur man höjer tomrättsavgälden från 1.63mkr till 4.26mkr från ett år till ett annat, hur kommer Stockholm stad fram till den summan? Eller var det 30år sedan man höjde den sist?

De verkar ju här som att de kan sätta vilket pris de vill och arrendatorn (BRFen) inte har någon mandat att påverka priset alls?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
"Staden äger cirka 13 000 hektar mark och upplåter drygt 11 000 tomträtter. Omkring 1500 bostadsrättsföreningar omfattas av tomträtt i Stockholms stad. Även hyresrätter, fritidshus och småhus står på tomträtt. Det tillfälliga sänkta friköpspriset omfattar endast bostadsrätter."
Då var det klart vanligare än jag trodde. Tur för mig som ska sälja en bostadsrätt vars förening äger marken. Blir det motsvarande kostnadsökningar på 161% lär de med ägd mark stå sig bra.
 
Nej men man undrar ju hur man höjer tomrättsavgälden från 1.63mkr till 4.26mkr från ett år till ett annat, hur kommer Stockholm stad fram till den summan? Eller var det 30år sedan man höjde den sist?

De verkar ju här som att de kan sätta vilket pris de vill och arrendatorn (BRFen) inte har någon mandat att påverka priset alls?

Sossarna verkar ha tagit ett kanonbeslut här.
 

Vinflaskan

Cartier
Nej men man undrar ju hur man höjer tomrättsavgälden från 1.63mkr till 4.26mkr från ett år till ett annat, hur kommer Stockholm stad fram till den summan? Eller var det 30år sedan man höjde den sist?

De verkar ju här som att de kan sätta vilket pris de vill och arrendatorn (BRFen) inte har någon mandat att påverka priset alls?

(Tar det här från minnet så faktachecka gärna..) Det höjs väl var tionde år, är därför inte ovanligt att det blir grova höjningar när det är dags. Googlar man så hittar man gråtartiklar för varje gång det sker, här kommer exempelvis en debattartikel i ämnet som har tre år på nacken… https://www.svd.se/a/LA8jBP/stockholms-stad-gor-markhyra-till-kassako

Har dock noll vetskap om att sossarna ska ha gjort om sättet som det beräknas. Oavsett är det så klart en tråkig grej för de som drabbas, men samtidigt något man bör ha koll på när man ska göra sitt livs troligen största köp med lånade pengar 😅
 
Skulle aldrig köpa mig in i en BRF som inte äger marken pga ovan. Tycker verkligen så synd om de stackars medlemmarna. Svårt att se vad kommunen tjänar på att pungslå ett antal BRF:er..

Snabb googling visar runt 10k bostadsföreningar i Sthlm och 1500 bostadsföreningar som inte äger sin mark. Så runt 15% alltså.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
(Tar det här från minnet så faktachecka gärna..) Det höjs väl var tionde år, är därför inte ovanligt att det blir grova höjningar när det är dags. Googlar man så hittar man gråtartiklar för varje gång det sker, här kommer exempelvis en debattartikel i ämnet som har tre år på nacken… https://www.svd.se/a/LA8jBP/stockholms-stad-gor-markhyra-till-kassako

Har dock noll vetskap om att sossarna ska ha gjort om sättet som det beräknas. Oavsett är det så klart en tråkig grej för de som drabbas, men samtidigt något man bör ha koll på när man ska göra sitt livs troligen största köp med lånade pengar 😅
Jag är helt med på att höjningar sker och vanligen var 10e år men det är också helt omöjlig att som BRF förutspå och beräkna kostnader om man inte vet öht vad höjningen kommer bli nästa gång, det kan ju antingen bli 20% (som kanske är rimligt om man ish följer inflationen) eller 160%.

Gissar att Stockholm stad utgår från marknadspriset på marken och hur den ökningen sett ut under de 10åren vilket också blir helt skevt då de inte direkt påverkat BRFen ekonomi positivt om de inte sålt av en massa ägda lägenheter.

Det finns ju ingen annan som kan hyra marken än BRFen som äger fastigheten som står på marken så man kan ju inte bara utgå från vad marken är värd "lös".

Detta borde ju regleras så tomträttsavgälderna följer KPI eller annat index snarare än att de politiker som styr just då i princip ska kunna ta en siffra ur luften.
 
Skulle aldrig köpa mig in i en BRF som inte äger marken pga ovan. Tycker verkligen så synd om de stackars medlemmarna. Svårt att se vad kommunen tjänar på att pungslå ett antal BRF:er..

Skulle inte köpa en fristående villa på arrenderad mark ens. Samma dilemma där tids nog när avtalen löper ut. Stor osäkerhetsfaktor.

Med det sagt är det vanligt i t ex England men löptiderna är väldigt långa (vi talar ca 100 år). Markägaren, privat eller statlig tjänar pengar på arrendet och äger marken för all framtid.

Det är en bra inkomst för Stockholms stad, men det är ju inte bra om man sätter så höga arrenden att fastighetsägare som förvaltar hyreshus på en reglerad marknad som inte kan skjuta över kostnaderna på hyresgästerna tvingas hålla nere på underhållet. Läste en artikel rätt nyligen där det togs upp. Samma med bostadsrättsföreningar där enskilda bostadsrättsinnehavarna drabbas ekonomiskt. Vem vill investera i en bostadsrätt och riskera att föreningen inte bär sig längre när de läser det senaste?
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Jag känner att jag måste fråga.
Det nämns att kommunfullmäktige beslutade om nya markhyror 2017, men jag får inte riktigt ihop helheten med årtalen som nämns. Sattes nivåerna då på höjningarna eller vad menas?
161% höjning är väl från 2014 till 2026 enligt artikeln?
Dvs från 1 628 799 kronor till 4 267 000 kronor på de 12 åren.
Är det för hela föreningens markhyra eller missar jag något här?
 

point1

Cartier
Skulle aldrig köpa mig in i en BRF som inte äger marken pga ovan. Tycker verkligen så synd om de stackars medlemmarna. Svårt att se vad kommunen tjänar på att pungslå ett antal BRF:er..
Personligen tycker jag det är bra, deras lägenheter har de ju kunnat köpa billigare på grund av att de inte äger marken och om man på grund av okunskap inte fattar att en BRF/Villa som inte äger marken är värd mindre än en som gör det, ja då är det väl bara att se det som läropengar. Att resten av skattebetalarna ska subventionera deras dumhet genom att låta dom dom antingen köpa marken till reapris eller fortsätta hyra marken näst intill gratis när markpriserna har gått upp extrem mycket sen hyran förhandlades fram för 30-50 år sedan känns absurt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag det är bra, deras lägenheter har de ju kunnat köpa billigare på grund av att de inte äger marken och om man på grund av okunskap inte fattar att en BRF/Villa som inte äger marken är värd mindre än en som gör det, ja då är det väl bara att se det som läropengar. Att resten av skattebetalarna ska subventionera deras dumhet genom att låta dom dom antingen köpa marken till reapris eller fortsätta hyra marken näst intill gratis när markpriserna har gått upp extrem mycket sen hyran förhandlades fram för 30-50 år sedan känns absurt.
I princip håller jag helt med dig. Läropengar mättar inga munnar. Jag antar att varnken säljare eller mäklare har dragit en överstrykningspenna över den texten och sagt vad det innebär för köparen. Många gör en enda bostadsaffär i livet så att det finns okunniga köpare är uppenbart. Synd om köparna som inte riktigt har förstått men jag förstår att det kan bli så. Nu är de i klistret.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Avgälderna har varit mer eller mindre kända sedan 2017. https://foretagsservice.stockholm/e...-flerbostadshus-och-kommersiella-fastigheter/

Att gnälla på att avgälderna höjs är som att jag skulle gnälla på att jag köpte min första bostad 2019 efter 12 år i en hyresrätt och fick betala mycket mer än de som köpt tidigare. Äger man inte så är man utelämnad. Det har ofta funnits goda möjligheter att köpa loss tomträtten. Det har ofta sett dyrt ut på kort sikt men lönat sig när väl avgälden justeras. Mina föräldrar köpte loss tomträtten på sitt hus, vilket kostade ca 300 tkr, vilket var typ 20-25 års avgälder. Vissa grannar tyckte det var för dyrt när räntan var 6-7%. Nästa gång avgälden sattes om blev avgälden 25 tkr per år och räntan var 4%. Gissa om grannarna som inte köpte kände sig lurade?

Jag har i flera år avrått vänner från att köpa i en förening med tomträtt om de inte har haft råd med att avgiften höjs. Jag har även kollat på avsättning för underhåll och räntekänsligheten.

Egentligen helt sjukt att det inte ställs högre krav på information. Behöver inte vara så krångligt att få en bild över en förenings ekonomi. Jag brukar ta årets resultatet och lägga tillbaka avskrivningar och räntor, och istället ta 150 kr/m2 i föreningen för underhåll och räntebärande skulder x 4%. Då ser man snabbt ungefär hur mycket avgiftshöjning man bör ha med i sin kalkyl. Långt ifrån perfekt men ger en snabb indikation.
 
Skulls vara intressant att se kalkylen som Inte går ihop. Vad hade de för marginal på exvis bostadsrätter tidigare?

Bostadsproducenterna har haft gyllene år bakom sig i den finansieringsmiljö som rådde. Vi diskuterade markpriser ovan. Stockholms stad tog bra betalt för marken. Produktionskostnaderna har säkert varit höga, men man har kunnat lägga över det på köparna. Lånen ligger i de nyproducerade bostadsrättsföreningarna. När räntorna var låga var det ingen som brydde sig. Nu kommer man nagelfara sånt närmare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det inte fullständigt rimligt att sluta bygga bostadsrätter om man inte tror att man kan sälja dem till ett lönsamt pris? Jag förstår inte hur någon kan bli förvånad eller upprörd. Det är väl exakt detta som ska hända i en lågkonjuktur. Bättre att man slutar bygga än att färdigställa och inte kunna sälja. Jag är mer förvånad att det påbörjas nya byggprojekt för bostäder överhuvudtaget idag.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Jag bor dessvärre i en Brf med tomträttsavgäld. Jag har varit ganska engagerad i frågan. Föreningen jag bor i bildades slutet av 1940-talet som en renodlad brf (inga hyresrätter som är dolda tillgångar). Fram till 2010 var föreningens avgäld 36 tkr per år (vilket var på tok för lågt). När det 50-åriga arrendet köpte ut fanns det en ny beräkningsmodell och avgiften höjdes då till ca 1,3 mkr. Jag köpte lägenheten 2012, så tyckte väl att markhyran var inprisad i lägenheten.

2017 klubbades en ny modell, som för den förening som jag bor i kommer innebära att när den nästa revideringen kommer om ca 6 år kommer höja avgälden till närmare 3 mkr. Jag träffade en del politiker runt 2018/19 för att diskutera frågan och alla politiker hänvisar då till sina företrädare I förra mandatperioden som fattade beslutet, men som ”de själva naturligtvis inte hade drivit igenom om de suttit på den positionen då”.

De priser som man erbjuds att friköpa till är helt skeva, medans småhus erbjuds att friköpa till 50% av taxeringsvärdet så ska bostadsrättsföreningar betala 100%. Tar man dessa priser i beaktande och ligger något sånär i närheten av city så behöver föreningen ta +10000kr/kvm i lån för att friköpa, vilket driver belåningen över vad banker är villiga att ge i lån samt att man hamnar högre än vad nyproducerade lägenheter har i lån. Då sitter man i fastigheter som inte haft några parkeringstilltal, kulturmärktningar som gör att man har svårt att göra vettiga åtgärder, skyddsrum att underhålla, undercentraler som är byggda på helt andra sätt än idag vilket är svårt att få en optimal driftsekonomi i osv.

Utöver det här så blandar politikerna ihop realränta och nominell ränta när de har satt avgälden.

När kommunen sålde mark i närheten för några år sedan för att bygga lägenheter så sänkte man priset på marken för att den ligger i precis lika kuperad träning som min förening ligger i och bostadsbolaget hävdade att de inte kunde bygga husen med vinst om de inte fick rabatt på marken.

Jag har köpt för att bo och gillar området, men dessvärre när man väl har barn som har kompisar och går i skolan så vill man inte flytta bara pga en brfavgift. Jag tror inte politikerna fattar att allt de kommer dra in på höjda avgälder innebär lägre disponibel inkomst i dessa områden. Det finns flera närförorter (främst i söderort) där markavgäld varit ett sätt att stimulera byggandet på 40-60-talet och där tanken inte har varit att klämma ut det mesta möjliga, dessa områden kommer drabbas hårt med en risk för ytterligare segregation.

Bostadsrättsförening förlorar i domstol – markhyran får höjas med 161 procent​

PUBLICERAD 15:38
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.

Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget är en av sammanlagt åtta föreningar som Stockholms stad har stämt efter att de vägrat skriva på avtal om nya markhyror.Foto: Jonas Lindkvist
Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget förlorar tvisten med Stockholms stad i första instans. I en dom på torsdagen slår Mark- och miljödomstolen fast att markhyran ska höjas med 161 procent till drygt 4,2 miljoner kronor per år.
– På sikt är det här förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén, bostadsrättsföreningens ordförande.

Fredrik ThambertText
Dela
Spara
På onsdagen rapporterade DN om tvisten mellan bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget och Stockholms stadgällande avtalet om ny markhyra, så kallad tomträttsavgäld.
Nu har domen fallit. Mark- och miljödomstolen i Nacka går på stadens linje i frågan om vad den nya markhyran ska ligga på. Bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget döms skyldiga att betala 4,26 miljoner kronor per år – att jämföra med 1,63 miljoner i det tidigare avtalet. Det motsvarar en ökning med drygt 161 procent.
Domstolen slår också fast att föreningen ska betala mellanskillnaden mellan den nya och gamla markhyran, inklusive ränta, under perioden som har passerat sedan avtalet skulle ha trätt i kraft den 1 januari 2022.
Dessutom tvingas de betala stadens rättegångskostnader på 260 000 kronor.

Föreningens ordförande Erik Fahlén har ännu inte bestämt hur de kommer att agera efter torsdagens dom. Föreningen har tre veckor på sig att överklaga.
– Nu får vi smälta det här och tillsammans med våra ombud resonera kring vad som händer härnäst, säger han.
Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget.

Erik Fahlén, ordförande i bostadsrättsföreningen Liljeholmsberget. Foto: Jonas Lindkvist
Enligt föreningens beräkningar kommer den nya markhyran att stå för omkring en fjärdedel av deras totala utgifter. För tio år sedan utgjorde den bara 7,5 procent.
– Vi har utgått ifrån en försiktighetsprincip i årets och fjolåret budget, så vi har tagit höjd för det här scenariot. Men på sikt är det förödande för vår ekonomi, säger Erik Fahlén.
Nu sätter han sitt hopp till politikerna i Stockholms stad om att systemet för hur tomträttsavgälderna beräknas ska förändras.
– Jag tror inte att de vill slå sönder ekonomin för så många medborgare i Stockholm. Vi är inte de enda som berörs.

Liljeholmsberget är en av totalt åtta bostadsrättföreningar som har blivit stämda av Stockholms stad efter att de vägrat skriva på avtalen om ny markhyra.
Daniel Roos, avdelningschef på exploateringskontoret i Stockholms stad, är inte förvånad över dagens domslut.
– Det visar att avgälderna som kommunfullmäktige har beslutat om inte är för höga, säger han.

Föreningarna som Stockholms stad har stämt​

Totalt åtta bostadsrättsföreningar har motsatt sig höjningen av markhyran.
• Brf Bergön (Gröndal)
• Brf Kajplatsen (Södermalm)
• Brf Kampementet 2 (Gärdet)
• Brf Liljeholmsberget (Liljeholmen)
• Brf Glasberget på Kungsholmen
• HSB brf Fallskärmen i Stockholm (Skarpnäck)
• HSB brf Bandhagen
• HSB brf Ritstiftet (Vällingby)
Källa: Exploateringskontoret Stockholms stad
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag bor dessvärre i en Brf med tomträttsavgäld. Jag har varit ganska engagerad i frågan. Föreningen jag bor i bildades slutet av 1940-talet som en renodlad brf (inga hyresrätter som är dolda tillgångar). Fram till 2010 var föreningens avgäld 36 tkr per år (vilket var på tok för lågt). När det 50-åriga arrendet köpte ut fanns det en ny beräkningsmodell och avgiften höjdes då till ca 1,3 mkr. Jag köpte lägenheten 2012, så tyckte väl att markhyran var inprisad i lägenheten.

2017 klubbades en ny modell, som för den förening som jag bor i kommer innebära att när den nästa revideringen kommer om ca 6 år kommer höja avgälden till närmare 3 mkr. Jag träffade en del politiker runt 2018/19 för att diskutera frågan och alla politiker hänvisar då till sina företrädare I förra mandatperioden som fattade beslutet, men som ”de själva naturligtvis inte hade drivit igenom om de suttit på den positionen då”.

De priser som man erbjuds att friköpa till är helt skeva, medans småhus erbjuds att friköpa till 50% av taxeringsvärdet så ska bostadsrättsföreningar betala 100%. Tar man dessa priser i beaktande och ligger något sånär i närheten av city så behöver föreningen ta +10000kr/kvm i lån för att friköpa, vilket driver belåningen över vad banker är villiga att ge i lån samt att man hamnar högre än vad nyproducerade lägenheter har i lån. Då sitter man i fastigheter som inte haft några parkeringstilltal, kulturmärktningar som gör att man har svårt att göra vettiga åtgärder, skyddsrum att underhålla, undercentraler som är byggda på helt andra sätt än idag vilket är svårt att få en optimal driftsekonomi i osv.

Utöver det här så blandar politikerna ihop realränta och nominell ränta när de har satt avgälden.

När kommunen sålde mark i närheten för några år sedan för att bygga lägenheter så sänkte man priset på marken för att den ligger i precis lika kuperad träning som min förening ligger i och bostadsbolaget hävdade att de inte kunde bygga husen med vinst om de inte fick rabatt på marken.

Jag har köpt för att bo och gillar området, men dessvärre när man väl har barn som har kompisar och går i skolan så vill man inte flytta bara pga en brfavgift. Jag tror inte politikerna fattar att allt de kommer dra in på höjda avgälder innebär lägre disponibel inkomst i dessa områden. Det finns flera närförorter (främst i söderort) där markavgäld varit ett sätt att stimulera byggandet på 40-60-talet och där tanken inte har varit att klämma ut det mesta möjliga, dessa områden kommer drabbas hårt med en risk för ytterligare segregation.
Tack för att du vill dela med dig. Nu tränger man djupare in i den här frågan och ser att den är mer komplex. Dåtidens värderingar finns inte kvar. Jag antar att alla politiker skyller på andra regeringar men att de egentligen vill samma sak. De har hittat ett bra sätt att få in pengar till alla skapade hål i plånboken. Som någon annan skrev ovan, tomtmarken kan inte användas till något annat än att bo i de hus som redan finns. Jag är mest fundersam över att en höjning av tomträttsavgälden inte är reglerad i någon form av uppräkningstal. Nu verkar det som att det höjs lite väl. Mina tankar går till John Steinbecks Vredens druvor.
 
Senast ändrad:

Marshall

Omega
2-Faktor
Tack för att du vill dela med dig. Nu tränger man djupare in i den här frågan och ser att den är mer komplex. Dåtidens värderingar finns inte kvar. Jag antar att alla politiker skyller på andra regeringar men att de egentligen vill samma sak. De har hittat ett bra sätt att få in pengar till alla skapade hål i plånboken. Som någon annan skrev ovan, tomtmarken kan inte användas till något annat än att bo i de hus som redan finns. Jag är mest fundersam över att en höjning av tomträttsavgälden inte är reglerad i någon form av uppräkningstal. Nu verkar det som att det höjs lite väl. Mina tankar går till John Steinbäcks Vredens druvor.
Ja, man är ju mer eller mindre livegen. Det är ju inte så att man har något alternativ att inte betala eller att riva alla hus, förtäta, lägga på fler våningsplan osv för att få ihop ekonomin i det hela. Vi har en del boende i föreningen som bott här i över 70 år och närmaste bebyggelse var en bondgård, det är inte så att man kan dra till med att alla boende ska göra kapital insatser för friköp av marken heller.

Det är ju väldigt förenklad modell som används, det är typ en karta där olika stadsdelar har målats i olika färger och beroende på vilken färg så är det olika avgälder som används per kvm.

En annan sak jag tycker är skevt är att betalar du avgäld för ditt hus så är den avdragsgill på samma sätt som räntor, men det är ingen lättnad heller som bostadsrättsföreningar kan tillgodo se sig.
 
Topp