• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

hejsam

Patek
2-Faktor
SEB höjer tremånadersräntan till 5,49% och Volvo Cars varslar 1300 st. Vad säger panelen, är botten nådd?
1683273289010.png
Intressant att de sänkt 2-åringen med 0,6% och 1år med 0,45%, betyder det att de tror att räntorna kommer bli lägre då?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
SEB höjer tremånadersräntan till 5,49% och Volvo Cars varslar 1300 st. Vad säger panelen, är botten nådd?
1683273289010.png
Ge det till årsskiftet. Byggbranchen måste stanna av innan vi når botten. Märks fortfarande inte jättemycket i byggbranchen då pågående projekt fortlöper som vanligt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Intressant att de sänkt 2-åringen med 0,6% och 1år med 0,45%, betyder det att de tror att räntorna kommer bli lägre då?
Ja absolut men det är inte egentligen banken som tror ngt. De följer marknaden, som prisar in sänkningar. För USA prisar man in en total kollaps med kraftiga räntesänkningar redan i höst.
Ge det till årsskiftet. Byggbranchen måste stanna av innan vi når botten. Märks fortfarande inte jättemycket i byggbranchen då pågående projekt fortlöper som vanligt.
Fast konkurserna inom bygg stiger ju jättefort redan nu. Så nog märks det alltid.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Fast konkurserna inom bygg stiger ju jättefort redan nu. Så nog märks det alltid.
Men vi är fortfarande inte där. Att Pelle eller Anders på 10 anställda går i konkurs är inte kännbart för oss andra. När vi börjar läsa att dem stora aktörerna börjar varsla då börjar det på riktigt. Tex så släppte Peab och Skanska sina första kvartal delårsrapporter i går. Skanska levererade inte som förväntad vilket resulterade -11,2% i börsen. Bara min hypotes. Återstår att se.
 
  • Like
Reactions: PJZ

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Men vi är fortfarande inte där. Att Pelle eller Anders på 10 anställda går i konkurs är inte kännbart för oss andra. När vi börjar läsa att dem stora aktörerna börjar varsla då börjar det på riktigt. Tex så släppte Peab och Skanska sina första kvartal delårsrapporter i går. Skanska levererade inte som förväntad vilket resulterade -11,2% i börsen. Bara min hypotes. Återstår att se.
Inte där som botten i priser? Nä det tror jag inte heller
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Var på några intressanta föreläsningar i veckan genom jobbet. Anders Borg och Robert Boije tycker jag levererade riktigt bra föreläsningar. Visst, de är bara människor (om än relativt intelligenta och pålästa) men de lät ändå relativt eniga om både inflation och räntornas peak. Knäppte en bild på Boijes framtidspaningar gällande bolåneräntan:
E79D688F-9CC4-4647-A123-A419C8036E22.png
7CBD57DD-3D17-46D5-8C81-A54265733156.jpeg

Facit eller ej får framtiden utvisa.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Uppdatering om min farmors svårsålda lägenhet i Linköping. Efter att inte ha hänt någonting på 2v så sker en omvisning som leder till att 2 par är intresserade. En budgivning drar igång som toppar på 2,2mkr. Dvs mycket nära snittpriset för 2022 för området. Så bostadsmarknaden lever, även om den är segare än på länge. Tur att vi inte var dumma/desperata nog att acceptera första budet på 1.7...

341908035_630902812226231_2324045761039491724_n.png

343719541_1727211874343341_3414417313160897794_n.jpg
 

city69

Omega
Letar efter sommarhus längs västkusten (Bohuslän) och det kommer ut sjukt få objekt. Antar att många håller på sina hus för att priserna har gått ner. De objekt vi tittat på sistone är dödsbo och imorgon är det visning på ett objekt som säljs på auktion enligt samäganderättslagen. Blir spännande att se hur intresset är på denna fastighet
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Var på några intressanta föreläsningar i veckan genom jobbet. Anders Borg och Robert Boije tycker jag levererade riktigt bra föreläsningar. Visst, de är bara människor (om än relativt intelligenta och pålästa) men de lät ändå relativt eniga om både inflation och räntornas peak. Knäppte en bild på Boijes framtidspaningar gällande bolåneräntan:
E79D688F-9CC4-4647-A123-A419C8036E22.png
7CBD57DD-3D17-46D5-8C81-A54265733156.jpeg

Facit eller ej får framtiden utvisa.
Låter hemskt att de tror att den höga räntan ska hålla i sig så länge. Blir sjukt jobbigt för högt belånad medelklass som jag själv.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Låter hemskt att de tror att den höga räntan ska hålla i sig så länge. Blir sjukt jobbigt för högt belånad medelklass som jag själv.
Återigen så är det ju endast analyser och framtidsspaningar (dock oerhört väl underbyggda) men framförallt Boije var inte det minsta tveksam om att det nya normala ränteläget, även med låg inflation och högkonjuktur, kommer vara mellan 3-4%. Och det är inte förrän gemena man inser detta som bostadsförsäljningen kommer ta fart igen. Det var för övrigt TMF som hade årsmöte. Trähusavdelningen så väldigt mycket fokus på nyproduktion där proppen i princip är ur.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Kamp

Omega
Återigen så är det ju endast analyser och framtidsspaningar (dock oerhört väl underbyggda) men framförallt Boije var inte det minsta tveksam om att det nya normala ränteläget, även med låg inflation och högkonjuktur, kommer vara mellan 3-4%. Och det är inte förrän gemena man inser detta som bostadsförsäljningen kommer ta fart igen. Det var för övrigt TMF som hade årsmöte. Trähusavdelningen så väldigt mycket fokus på nyproduktion där proppen i princip är ur.
Samma väl underbyggda analyser hade ju Riksbanken när de i februari för ett år sedan sa att de skulle börja höja successivt under 2023, så tror man gör bra i att ta det mesta som gäller framtiden med en näve salt då ingen helt enkelt vet.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Samma väl underbyggda analyser hade ju Riksbanken när de i februari för ett år sedan sa att de skulle börja höja successivt under 2023, så tror man gör bra i att ta det mesta som gäller framtiden med en näve salt då ingen helt enkelt vet.
Återigen, jag sitter inte och säger att ovan är facit! Jag menar bara att Boije t.ex. var väldigt säker på sin sak. Han visade även på vissa faktorer han tog hänsyn till som inte riksbanken gör osv. Men som jag själv skrivit ovan, tiden får visa vad som stämmer och inte.
 

Kamp

Omega
Återigen, jag sitter inte och säger att ovan är facit! Jag menar bara att Boije t.ex. var väldigt säker på sin sak. Han visade även på vissa faktorer han tog hänsyn till som inte riksbanken gör osv. Men som jag själv skrivit ovan, tiden får visa vad som stämmer och inte.
Förstår att du inte menar det. Jag menade bara att det är många som Boije, personer som står på sidlinjen och påstår sig sitta på någon hemlig formel som Riksbanken ska ha missat. Om dessa personer är så pass kompetenta så bör de ju jobba på nämnda myndighet som ligger i framkant på området och som forskar i sådana här frågor. Dock tycker jag det i grunden är positivt med debatt, och där har ju Riksbanken varit tydliga med att deras prognoser ska ses som vädret, och således har jag inte mycket över till andra experter som är mindre ödmjuka till deras egen tolkning av vad som komma skall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om det är nåt jag lärt mig med åren så är det att de som är tvärsäkra i sina uttalanden egentligen vet minst.

Forskare istället är otroligt ödmjuka inför faktumet att de kan ha fel, att de kan ha undersökt bara en del av problemet, att det finns flera problem som samverkar mm mm. Det finns ju flera i den här tråden som helt uppenbart inte har någon utbildning i nationalekonomi, än mindre jobbat med det, som VET att Riksbanken gjort fel på x, y, z och istället borde ha gjort nåt annat...
 
Senast ändrad:

Patriik

Omega
2-Faktor
Uppdatering om min farmors svårsålda lägenhet i Linköping. Efter att inte ha hänt någonting på 2v så sker en omvisning som leder till att 2 par är intresserade. En budgivning drar igång som toppar på 2,2mkr. Dvs mycket nära snittpriset för 2022 för området. Så bostadsmarknaden lever, även om den är segare än på länge. Tur att vi inte var dumma/desperata nog att acceptera första budet på 1.7...

341908035_630902812226231_2324045761039491724_n.png

343719541_1727211874343341_3414417313160897794_n.jpg
Kul att det slutade bra för er!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om det är nåt jag lärt mig med åren så är det att de som är tvärsäkra i sina uttalanden egentligen vet minst.

Forskare istället är otroligt ödmjuka inför faktumet att de kan ha fel, att de kan ha undersökt bara en del av problemet, att det finns flera problem som samverkar mm mm. Det finns ju flera i den här tråden som helt uppenbart inte har någon utbildning i nationalekonomi, än mindre jobbat med det, som VET att Riksbanken gjort fel på x, y, z och istället borde ha gjort nåt annat...
Håller helt med dig! Även om penningpolitiken har varit helt fel (primärt när räntan var minus).

Centralbankerna har inte gjort fel i den meningen att de bara gjort sitt jobb - försökt pricka 2% i KPIF med sitt (i princip) enda medel - räntan.

Det var dock helt fel, oavsett om man vill lägga skulden på centralbankerna eller deras uppdragsbeskrivning.

Ps. jag har master i ekonomi med extra studier i matte och finansmatte samt jobbar inom finans. Det är väldigt många bildade som håller med. Tror faktiskt bara det är centralbankerna som inte håller med vid detta laget… Ds

Edit. Vet dock inte om min utbildning per definition gör mig mer kvalificerad till kritik än gemene man. Min uppfattning är att ett av nationalekonomins problem är att man försökt göra en samhällsvetenskap till naturvetenskap, där lixom alla frågor ska svaras på genom en formel. Problemet är att det inte är naturvetenskap, och inte finns en formel som kan svara på frågan, så man tar in så oerhört många antaganden och förenklingar för att det ska gå att räkna på.

Att man vill kunna räkna på problem för att hitta en bra lösning är såklart helt rätt och rimligt, men det är farligt när man tror att värden ser ut som ens antaganden, och då tror att svaret man får ut är facit.

Det faktum att man hade minusräntor och massa QE i en högkonjunktur och skenande tillgångsinflation, för att man trodde sig kunna finkalibrera tills KPIF var 2.0% är ju ett tecken på det. KPIF som ju bara är ett mått på vissa prisökningar där prylar ska kvalitetsjusteras etc, och i sig inte är en exakt vetenskap.
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Håller helt med dig! Även om penningpolitiken har varit helt fel (primärt när räntan var minus).

Centralbankerna har inte gjort fel i den meningen att de bara gjort sitt jobb - försökt pricka 2% i KPIF med sitt (i princip) enda medel - räntan.

Det var dock helt fel, oavsett om man vill lägga skulden på centralbankerna eller deras uppdragsbeskrivning.

Ps. jag har master i ekonomi med extra studier i matte och finansmatte samt jobbar inom finans. Det är väldigt många bildade som håller med. Tror faktiskt bara det är centralbankerna som inte håller med vid detta laget… Ds

Edit. Vet dock inte om min utbildning per definition gör mig mer kvalificerad till kritik än gemene man. Min uppfattning är att ett av nationalekonomins problem är att man försökt göra en samhällsvetenskap till naturvetenskap, där lixom alla frågor ska svaras på genom en formel. Problemet är att det inte är naturvetenskap, och inte finns en formel som kan svara på frågan, så man tar in så oerhört många antaganden och förenklingar för att det ska gå att räkna på.

Att man vill kunna räkna på problem för att hitta en bra lösning är såklart helt rätt och rimligt, men det är farligt när man tror att värden ser ut som ens antaganden, och då tror att svaret man får ut är facit.

Det faktum att man hade minusräntor och massa QE i en högkonjunktur och skenande tillgångsinflation, för att man trodde sig kunna finkalibrera tills KPIF var 2.0% är ju ett tecken på det. KPIF som ju bara är ett mått på vissa prisökningar där prylar ska kvalitetsjusteras etc, och i sig inte är en exakt vetenskap.
Intressant inlägg, tack för det! Jag är långt från utbildad ekonom och bara en vanlig nörd som killgissar vilt, men riksbankens jobb gör mig riktigt upprörd.

I riksbankslagen står det specificerat att Riksbanken ska upprätthålla prisstabilitet genom varaktigt låg och stabil inflation. Lagen säger också att Riksbanken ska besluta om preciseringen av målet – vilken nivå som målet ska ligga på och vilket mått på inflationen som målet ska gälla – men att riksdagen först måste godkänna Riksbankens förslag. Tills vidare gäller den nuvarande preciseringen, det vill säga målet är att den årliga förändringen av konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) ska vara 2 procent. Det finns ett brett politiskt stöd för detta inflationsmål och det kan ses som ett av Sveriges samhällsekonomiska mål.

Det stämmer att 2% är deras mål, men deras uppdrag är bredare och viktigare än så. Det känns otroligt naivt och trångsynt att bara stirra sig blind på 2 procents-målet och göra vad som helst för att nå dit. Först inför man minus-ränta (!!!) som eldar på en redan överhettad bostadsmarknad för att driva upp en inflation som hålls nere av helt andra faktorer, och sedan höjer man räntan i toktempo för att få ner en inflation som, återigen, består av faktorer som inte främst påverkas av räntan.
Varför har de inte lagt fram ett nytt förslag till riksdagen om ett annat inflationsmål - eller ännu hellre inflationsmått?

Man har verkligen satt vanligt folk i en horribel sits med sin förda räntepolitik. Hur flyttar man till Stockholm eller någon större stad (där faktiskt den största arbetsmarknaden finns) utan att belåna sig upp till öronen när det är minusränta, och har nu skyhöga kostnader för lånen? Det är lätt att säga att "vadå ni kunde väl bara bo i en hyresrätt i Säffle och pendla till Stockholm", men det kanske inte alltid är ett rimligt alternativ. Vi själva kommer klara oss, men det finns nog många som inte sover gott om natten nu.

Jag ogillar verkligen ursäkten att "de bara gjort sitt jobb", det är som en mellanchef som bara försöker uppfylla sitt lilla mål och gör saker som drar ner hela företagets resultat, men det bryr man sig inte om för man gör bara sitt jobb och når sitt mål.

han lydde bara order och sitt land
han lydde bara order och sitt land
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Intressant inlägg, tack för det! Jag är långt från utbildad ekonom och bara en vanlig nörd som killgissar vilt, men riksbankens jobb gör mig riktigt upprörd.



Det stämmer att 2% är deras mål, men deras uppdrag är bredare och viktigare än så. Det känns otroligt naivt och trångsynt att bara stirra sig blind på 2 procents-målet och göra vad som helst för att nå dit. Först inför man minus-ränta (!!!) som eldar på en redan överhettad bostadsmarknad för att driva upp en inflation som hålls nere av helt andra faktorer, och sedan höjer man räntan i toktempo för att få ner en inflation som, återigen, består av faktorer som inte främst påverkas av räntan.
Varför har de inte lagt fram ett nytt förslag till riksdagen om ett annat inflationsmål - eller ännu hellre inflationsmått?

Man har verkligen satt vanligt folk i en horribel sits med sin förda räntepolitik. Hur flyttar man till Stockholm eller någon större stad (där faktiskt den största arbetsmarknaden finns) utan att belåna sig upp till öronen när det är minusränta, och har nu skyhöga kostnader för lånen? Det är lätt att säga att "vadå ni kunde väl bara bo i en hyresrätt i Säffle och pendla till Stockholm", men det kanske inte alltid är ett rimligt alternativ. Vi själva kommer klara oss, men det finns nog många som inte sover gott om natten nu.

Jag ogillar verkligen ursäkten att "de bara gjort sitt jobb", det är som en mellanchef som bara försöker uppfylla sitt lilla mål och gör saker som drar ner hela företagets resultat, men det bryr man sig inte om för man gör bara sitt jobb och når sitt mål.
tur att du vet hur de borde gjort istället
 
  • Like
Reactions: LS
Intressant inlägg, tack för det! Jag är långt från utbildad ekonom och bara en vanlig nörd som killgissar vilt, men riksbankens jobb gör mig riktigt upprörd.



Det stämmer att 2% är deras mål, men deras uppdrag är bredare och viktigare än så. Det känns otroligt naivt och trångsynt att bara stirra sig blind på 2 procents-målet och göra vad som helst för att nå dit. Först inför man minus-ränta (!!!) som eldar på en redan överhettad bostadsmarknad för att driva upp en inflation som hålls nere av helt andra faktorer, och sedan höjer man räntan i toktempo för att få ner en inflation som, återigen, består av faktorer som inte främst påverkas av räntan.
Varför har de inte lagt fram ett nytt förslag till riksdagen om ett annat inflationsmål - eller ännu hellre inflationsmått?

Man har verkligen satt vanligt folk i en horribel sits med sin förda räntepolitik. Hur flyttar man till Stockholm eller någon större stad (där faktiskt den största arbetsmarknaden finns) utan att belåna sig upp till öronen när det är minusränta, och har nu skyhöga kostnader för lånen? Det är lätt att säga att "vadå ni kunde väl bara bo i en hyresrätt i Säffle och

Glöm inte bort den politiska dimensionen. Centralbankerna världen över har tävlat om att sänka räntorna efter föregående finanskris. Vissa tillgångar skenade på ett orimligt sätt. Klart det bara kunde sluta på ett sätt förr är eller senare. I vissa länder fanns restriktioner kvar på bl a amorteringstid, högre fastighetsskatter etc. I Sverige släppte man alla tyglar för ca 15 år sedan trots påpekaden från vår egen riksbank som avsvor sig ansvaret att t ex huspriserna skenade iväg och människors belåningar med det. Utländska finansinstitut varnade regeringar från bägge blocken som bägge kastade över frågan på någon myndighet som fick utreda frågan och sedan hamnade den i malpåse eller i något arkiv. Man sa något retoriskt för att blidka kritikerna, men ville nog bara att det skulle fortgå. Väljarna var ju glada att få leva i den bästa av tider.

Om folk ska bli arga på någon ska de nog bara se sig själva i spegeln. Vi har haft de politiker vi förtjänat.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

Så nu när analytikerna ger upp kanske marknaden faktiskt får sitt sista ben ner…?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor

Så nu när analytikerna ger upp kanske marknaden faktiskt får sitt sista ben ner…?
Kan inte läsa artikeln, men från det jag kan läsa så är det precis min uppfattning. Iaf i huvudstaden.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Kan inte läsa artikeln, men från det jag kan läsa så är det precis min uppfattning. Iaf i huvudstaden.
Artikel:

Analytikern till bostadsköparna: Tänk om – prispressen uteblir​

Det låga utbudet av bostäder har gett stöd till bopriserna. Men den som går i bostadsköptankar, och tänker att ett uppdämt behov i marknaden av att byta bostad kommer att agera prispressare inom en snar framtid, måste tänka om.
Det tror Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet.
Publicerad: 22 maj 2023, 13:38
2673839-2302061654.png

Fanny Haeffner​

Text
6eb43e80-4d88-4c76-a5b3-83f6868f2401.png

Foto:TT/Mostphotos
Just nu läggs inte så många nya lägenheter ut till salu, det visar bostadsplattformen Hemnets HEM +0,59% nya sammanställning. Under aprilmånaden sjönk antal publicerade lägenheter med 25 procent, och villor med 23 procent, runt i hela landet jämfört med samma månad förra året. Det låga antalet nya annonser har fått bostadspriserna att stiga något den senaste tiden.
”Antalet publicerade objekt har kommit ned tydligt och detta sätter utbud och efterfrågan mer i balans och är en starkt bidragande orsak till att bopriserna ser ut att ha stabiliserat sig under våren”, säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.

Det låga tillflödet av bostäder just nu skulle eventuellt kunna skapa ett uppdämt behov av att byta bostad. Men den som går och väntar på att detta skulle bli en prispressare inom en snar framtid väntar i onödan, tror Erik Holmberg. Det skulle behöva innebära att bostadsägare exempelvis behöver paniksälja på grund av höga räntekostnader.
”Ett sådant scenario skulle förutsätta att alla behöver sälja sin bostad samtidigt. Men vi är ännu inte uppe i räntenivåer som gör att tillräckligt många känner att de måste sälja för att de inte har råd med sina räntekostnader”, säger Erik Holmberg.
Bankernas lånekalkyler räknar på 6,5 procent styrränta när de beviljar bolån, och snitträntan på rörliga bostadslån i april hos de fyra storbankerna ligger strax över 4 procent, enligt jämförelsesajten Compricer. Den nuvarande styrräntan på 3,5 procent prognostiseras av Riksbanken ligga kvar fram till 2026 innan den går ned igen. Därför finns det ingen anledning att tro att marknaden kommer att uppleva några större rörelser inom den närmaste tiden, senligt Erik Holmberg.
”Marknaden är generellt sett ganska försiktig just nu, och är man inte tvungen att sälja sin bostad väntar man gärna in att utbudet minskar igen, så att priserna stiger, för att undvika en förlustaffär”, säger han.
Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.

Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg.Foto:Jonas Eng
Dock är ett möjligt framtidsscenario, enligt marknadsanalytikern, att färre människor på sikt vill äga bostäder som genererar höga månadskostnader.
”Även om hushållen inte känner sig tvingade att sälja på grund av styrräntan kommer nog fler bostadsägare att överväga sina räntekostnader framöver”, säger Erik Holmberg.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Förhoppningsvis är detta köpsignalen som krävs för att det ska ta fart igen. Att säljare avvaktar för att de är rädda att få för lite betalt, i kombination med att köpare förväntar sig lägre priser är inget bra.
 
  • Like
Reactions: PJZ

leicaphile

Panerai
Vet inte om detta är rätt tråd, men har kollat lite på hyresfastigheter senaste tiden och begriper inte prissättningen folk försöker ge sig på. Exempel på en som ligger till salu här nedan. Man kan väl argumentera att driftskostnaderna kan vara lägre, men de var 97k 2021 så 130 låter inte orimligt om man ska räkna realistiskt på allt. Med 4% ränta så får du hela 0.9% avkastning på dina pengar i slutändan. Det blir ingen kanonaffär med 3% ränta heller, och jag tror det tar ett tag innan vi kommer under det i framtiden. Sätter man priser baserat på vad huset skulle kunna gå för när räntorna låg neråt 1% eller vad är det som pågår?

1684819959772.png
 

Oskar

Omega
Vet inte om detta är rätt tråd, men har kollat lite på hyresfastigheter senaste tiden och begriper inte prissättningen folk försöker ge sig på. Exempel på en som ligger till salu här nedan. Man kan väl argumentera att driftskostnaderna kan vara lägre, men de var 97k 2021 så 130 låter inte orimligt om man ska räkna realistiskt på allt. Med 4% ränta så får du hela 0.9% avkastning på dina pengar i slutändan. Det blir ingen kanonaffär med 3% ränta heller, och jag tror det tar ett tag innan vi kommer under det i framtiden. Sätter man priser baserat på vad huset skulle kunna gå för när räntorna låg neråt 1% eller vad är det som pågår?

1684819959772.png
Potential för hyreshöjningar?
 
Topp