• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Eller så "måste" de inte sälja.

Generellt tycker jag budgivningar och regelverken runt dessa är ett skämt men tyvärr får man hoppa av som säljare när man vill som det ser ut idag.
Beror väl också på om budgivningen landad över eller under utgångspris tänker jag. Är det på utgång eller över, då är det bra jävla girigt. Är det under utgång, men man vann, så fattar jag om säljaren inte säljer.

Men tänk vad kul om man gick på Ica och så skulle man köpa tomater för 30kr/kg. När man kommer till kassan så vill de inte sälja dem för mindre än 100kr/kg, för 30kr/kg var bara utgångspris 😂

Beror väl också på om budgivningen landad över eller under utgångspris tänker jag. Är det på utgång eller över, då är det bra jävla girigt. Är det under utgång, men man vann, så fattar jag om säljaren inte säljer.

Men tänk vad kul om man gick på Ica och så skulle man köpa tomater för 30kr/kg. När man kommer till kassan så vill de inte sälja dem för mindre än 100kr/kg, för 30kr/kg var bara utgångspris 😂
Det borde rimligen vara så att om man får utgångspris eller högre så ska man inte få hoppa av som säljare utan att det blir någon form av avtalsbrott där man i vart fall får ersätta budgivningsvinnaren i någon form och då endast i de fall de inträffar något oväntat som kraftigt påverkar säljarens möjligheter att flytta. Att kunna få utgångspris men ändå inte sälja är ju helt sjukt.

Eller så "måste" de inte sälja.

Generellt tycker jag budgivningar och regelverken runt dessa är ett skämt men tyvärr får man hoppa av som säljare när man vill som det ser ut idag.

Nej uppenbarligen kan dom sitta kvar! Men vi förväntade oss att få köpa när vi var två som la över utgång. Förstår inte strategin i denna marknad att gå ut med "lockpris" och förvänta sig en het budgivning (även om utgångspriset var rätt rimligt).

Nej uppenbarligen kan dom sitta kvar! Men vi förväntade oss att få köpa när vi var två som la över utgång. Förstår inte strategin i denna marknad att gå ut med "lockpris" och förvänta sig en het budgivning (även om utgångspriset var rätt rimligt).
hade bestämt träff hos mäklaren med säljare och när dem väl sätter sig ner så hade jag sträckt fram ett kuvert med ett brev i med texten FU** YOU och sen lämnat. Låter bra i tanken i alla fall :D

Riktigt tråkigt att höra! Hoppas det dyker upp något bättre!

Senast ändrad:
Träffade en mäklare igår och han sa att det går att sälja lägenheter som inte läggs ut på Hemnet, men så fort den hamnar på Hemnet så är det kört. Flockbeteendet är starkt och spekulanter väntar på att någon annan ska lägga bud.

Din liknelse med Ica haltar då Ica äger makten över såväl prissättningen vid tomaterna i butiken och priset i kassan. När det gäller bostäder finns det inte två parter utan tre säljare, mäklare och köpare. Jag säljer själv nu så jag är hyfsat uppdaterad med hur det går till. Mäklaren går ut med ett uthångaspris som de vet ligger klart under vad säljaren kommer att acceptera. Därför kan den som vinner budgivningen hamna under vad säljaren är beredd att släppa bostaden för. Det är för många drömmare bland köparna. Alla vet att priserna går upp framöver, sannolikt ganska snart om inflation och ränta sjunker. Båda parter måste mötas i det scenariot, annars blir det inga affärer. Säljarna sitter inte i sjön då efterfrågan på hyresobjekt i stockholm är enorm.

Din liknelse med Ica haltar då Ica äger makten över såväl prissättningen vid tomaterna i butiken och priset i kassan. När det gäller bostäder finns det inte två parter utan tre säljare, mäklare och köpare. Jag säljer själv nu så jag är hyfsat uppdaterad med hur det går till. Mäklaren går ut med ett uthångaspris som de vet ligger klart under vad säljaren kommer att acceptera. Därför kan den som vinner budgivningen hamna under vad säljaren är beredd att släppa bostaden för. Det är för många drömmare bland köparna. Alla vet att priserna går upp framöver, sannolikt ganska snart om inflation och ränta sjunker. Båda parter måste mötas i det scenariot, annars blir det inga affärer. Säljarna sitter inte i sjön då efterfrågan på hyresobjekt i stockholm är enorm.
Om "klart under" är lika med "väsentligt lägre", så är detta förfarande inte tillåtet. Krävs väl att nån vill bråka om det dock.

Alla vet att priserna kommer gå upp? Varför köper inte alla nu då? Om alla vet det? Kan det vara så att du är drömmaren och de andra realisterna?

Alla vet att priserna kommer gå upp? Varför köper inte alla nu då? Om alla vet det? Kan det vara så att du är drömmaren och de andra realisterna?
Så kan det vara, men bostäder har alltid gått upp över tid. Blir det världskrig är jag den förste att säga att jag hade fel. Tillfälliga dippar har det alltid funnits, däremellan går priserna upp. Hur lyder dina argument för att priserna inte kommer att öka över tid?

Frågan är klart under vad? Säljarens uppfattning, mäklarens uppfattning, bankens uppfattning, köparens uppfattning eller marknadens uppfattning? Inte helt lätt.
Nej, så klart. Som framgår i länken måste det avgöras från fall till fall, men tillvägagångssättet du beskrev är som standard är i vart fall inte just det. I alla fall inte utifrån vad FMI tycker. Värderingar brukar väl göras utifrån storlek, standard, ekonomi samt vad andra liknande objekt gått för i närtid. Mäklaren har ett stort ansvar att göra en något sånär korrekt bedömning. Egentligen vore det väl enklast att göra som i Norge och köra med bindande bud och acceptpris. Det skulle reglera upp spekulationerna en del iaf.

Om "klart under" är lika med "väsentligt lägre", så är detta förfarande inte tillåtet. Krävs väl att nån vill bråka om det dock.

FMI = fd mäklare som ska övervaka mäklare. Gissa hur seriös den granskningen är? Helt uppenbara lockpriser räcker inte, det har varit uppe flera gånger och det går alltid att motivera det låga utgångspriset och FMI lägger sig.

Så kan det vara, men bostäder har alltid gått upp över tid. Blir det världskrig är jag den förste att säga att jag hade fel. Tillfälliga dippar har det alltid funnits, däremellan går priserna upp. Hur lyder dina argument för att priserna inte kommer att öka över tid?
Beror väl på vilken tidsperiod vi tittar på.
Kommande 2-5 åren?
Ner pga ökad arbetslöshet, riksbanken håller uppe räntorna och gör allt fel - precis som vanligt. Folk blir oroliga och avvaktar. Priserna är för dyra sett till dagens räntor och inkomster.

På 5-10 års sikt? Nominella uppgångar. Realt? Tvek om vi ens kommer tillbaka till dessa nivåer någonsin.

Konstigt detta tycker jag, när jag sålde en bostad (den enda jag sålt) var mäklaren tydlig med att de priset vi satte som utgångspris också var ett pris jag var tvungen att släppa det för. Detta är så klart typ 10-12 år sedan och den branschen verkar ju gått totalt utför sedan dess. Men ett MYCKET märkligt förhållningssätt att sätta ett pris man inte är beredd att sälja för pga det tidigare varit huggsexa. Inte konstigt man hoppas bostadsbranschen ska smälla som en ballong och utrensning ska ske av dessa skojare.

Konstigt detta tycker jag, när jag sålde en bostad (den enda jag sålt) var mäklaren tydlig med att de priset vi satte som utgångspris också var ett pris jag var tvungen att släppa det för. Detta är så klart typ 10-12 år sedan och den branschen verkar ju gått totalt utför sedan dess. Men ett MYCKET märkligt förhållningssätt att sätta ett pris man inte är beredd att sälja för pga det tidigare varit huggsexa. Inte konstigt man hoppas bostadsbranschen ska smälla som en ballong och utrensning ska ske av dessa skojare.
Instämmer. Men du måste ha träffat på en seriös mäklare. Redan när jag sålde 2006 var det tydligt att utgångspris - det var inte något man sålde för...

Grattis alla som köpt
Onekligen intressant, förstår dock inte hur han resonerar riktigt. Ja det är så klart att det är boendekostnaden som är avgörande och inte priset i sig. Men om nu kostnaden för pengar går upp så påverkar ju det boendekostnaden i den mån att köpeskillngen behöver minska för att man ska klara av det. Hur kan det innebära att de är undervärderade?

Eller menar han att vi ska gå tillbaka till nollränta och då kan vi lägga mer av vår disponibla inkomst på lån och därmed betala mer nu när vi "vant" oss med en högre summa/månad?

Kan någon annan förklara??

Beror väl på vilken tidsperiod vi tittar på.
Kommande 2-5 åren?
Ner pga ökad arbetslöshet, riksbanken håller uppe räntorna och gör allt fel - precis som vanligt. Folk blir oroliga och avvaktar. Priserna är för dyra sett till dagens räntor och inkomster.

På 5-10 års sikt? Nominella uppgångar. Realt? Tvek om vi ens kommer tillbaka till dessa nivåer någonsin.
I snitt brukar kriser komma var 15:e år. Ibland rullar det på i 20 år och ibland kommer olyckorna var 10:de. Sett över tid går det alltid upp. Jag ser i längre tidsperspektiv. Mina föräldrar sålde ett stort arkitektritat hus i början av 1970-talet för 440000 kr. Idag kostar de 5 miljoner kronor. Jag köpte själv en bostadsrätt i början av 1990-talet för 50000 kr som idag är värld 2,5 miljoner kronor. Visst går det upp och visst dippar det. Det är dock ingen garanti för att det fortsätter då världen inte är densamma idag, men jag är hoppfull.

Inget är bindande. Jag har varit med om säljare som ringer till mäklaren och vill ha mer betalt NÄR VI SITTER I BILEN PÅ VÄG TILL KONTRAKTSKRIVNINGEN!!! :arghh:
Omg. Hur slutade det hela sen då?

Göteborg 15år sedan, la utgångspris på en tvåa nära korsvägen. Ingen annan la bud på en vecka. Fick inte köpa. Tog det vidare men tror ni något hände? Dom skrattade väl mest åt det hela och stängde ärendet.

Inget är bindande. Jag har varit med om säljare som ringer till mäklaren och vill ha mer betalt NÄR VI SITTER I BILEN PÅ VÄG TILL KONTRAKTSKRIVNINGEN!!! :arghh:
Någon form av värdighet kan man hoppas på, men jag kan förstå att den här typen av affärer inte lockar fram det godaste i oss. Mäklaren är på gott och ont. Hade man gjort affärer som förr, öga mot öga, hade det nog varit svårare att strula om man tagit i hand.

Tycker mäklare bör vara mer oberoende vid överenskommelser mellan köpare och säljare när parterna kommit överens om pris. Muntlig överenskommelser sker ju i praktiken tänker jag där mäklaren förmedlar köparens bud som säljare accepterar? Hur ofta hör man inte om köpare som kommit överens och är påväg till skrivning där mäklaren sedan ringer och säger att det inkommit ett nytt och högre bud?

Jag trodde begreppet fanns kvar men där ser man. Då måste det väl innebära att utgångspris inte är bindande för någon part?
Ja precis, inga annonserade priser är bindande och inte heller efter en budgivning. Det går ju alltid att ångra sig.

Sen kan jag tycka att det är smidigare att säga att säljaren vill avvakta medan några funderar, ha en till visning osv. Men om du höjer lite till så kanske de kan avsluta tidigare.

I snitt brukar kriser komma var 15:e år. Ibland rullar det på i 20 år och ibland kommer olyckorna var 10:de. Sett över tid går det alltid upp. Jag ser i längre tidsperspektiv. Mina föräldrar sålde ett stort arkitektritat hus i början av 1970-talet för 440000 kr. Idag kostar de 5 miljoner kronor. Jag köpte själv en bostadsrätt i början av 1990-talet för 50000 kr som idag är värld 2,5 miljoner kronor. Visst går det upp och visst dippar det. Det är dock ingen garanti för att det fortsätter då världen inte är densamma idag, men jag är hoppfull.
Ja det heter ju på engelska real estate.
"Realränta, eller real avkastning, är den verkliga räntan du erhåller när inflationen tas med i beräkningen."

Detta innebär ju att om ett par år, när den akuta räntekrisen är över, så ska inflationen avspegla sig i högre fastighetspriser... Svårt att ta in i nuläget.

Tycker mäklare bör vara mer oberoende vid överenskommelser mellan köpare och säljare när parterna kommit överens om pris. Muntlig överenskommelser sker ju i praktiken tänker jag där mäklaren förmedlar köparens bud som säljare accepterar? Hur ofta hör man inte om köpare som kommit överens och är påväg till skrivning där mäklaren sedan ringer och säger att det inkommit ett nytt och högre bud?
Säkert svårt att bevisa att två parter kommit överens muntligen när de inte ens träffats eller haft direktkontakt på annat sätt. Det som gäller är ett påskrivet kontrakt av båda parter.

Tillbaka
Topp