• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Bankernas prognoser om man ser på rörligt och bundna visar att man tror på att räntorna vänder neråt. Så såg det inte ut för ett tag sedan. Men hur snabbt man kommer sänka räntan är det nog ingen som riktigt vet. Sedan kan det dyka upp nya saker längst vägen. Det är skakiga tider helt enkelt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bankernas prognoser om man ser på rörligt och bundna visar att man tror på att räntorna vänder neråt. Så såg det inte ut för ett tag sedan. Men hur snabbt man kommer sänka räntan är det nog ingen som riktigt vet. Sedan kan det dyka upp nya saker längst vägen. Det är skakiga tider helt enkelt.
I sådana här tider är det lätt att läsa av bankerna. Deras enda syfte är att tjäna pengar så när Danske bank sänker sina räntor på bundna lån, vet man att man inte ska binda sina lån.
 

Erdna

Cartier
I sådana här tider är det lätt att läsa av bankerna. Deras enda syfte är att tjäna pengar så när Danske bank sänker sina räntor på bundna lån, vet man att man inte ska binda sina lån.
Verkligen så,

Tänk bara hur många som lurades köpa solceller och signa elavtal uppe på toppen... det gick ju bra - not.

Vi kommer nog se en liknande historia här när räntan från ingenstans står på 3.25-3.50 och människor bundit till 4.50+ i 5 år. Kul.
 
I sådana här tider är det lätt att läsa av bankerna. Deras enda syfte är att tjäna pengar så när Danske bank sänker sina räntor på bundna lån, vet man att man inte ska binda sina lån.

Kan hålla med om det. Man märker att de är säljare på andra sidan i dessa tider. De hade nog gärna sett att man band upp lånen på höga nivåer.
 

mrcasual

Omega
2-Faktor
Farligt stilla sig blind på vad svenska riksbanken gör.

Räntechocker kan vara på väg från utlandet. Om USA behöver ge ut obligationer för några triljoner dollar för att finansiera sina bankrutta sociala program måste förstås svenska bolåneräntor matcha de statsobligationernas räntor för att kapitalet ska välja svenska låntagare.
 
USA brukar ju vara den som först reglerar räntorna och så följer EU och sedermera Sverige efter.

Sverige har inte så mycket självbestämmande även om vi har en egen valuta och fristående riksbank och vi har inte en valuta som man lutar sig mot i oroliga tider historiskt sätt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
USA brukar ju vara den som först reglerar räntorna och så följer EU och sedermera Sverige efter.

Sverige har inte så mycket självbestämmande även om vi har en egen valuta och fristående riksbank och vi har inte en valuta som man lutar sig mot i oroliga tider historiskt sätt.
Mm, man har ju sett det nu att det inte är någon idé att ha egen valuta. RB följer ju ändå euron blint. Har bara varit en nackdel med egen valuta i detta läge. Tror tom Grekland har klarat sig bättre.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Intressant rapport från SBAB
1700565420296.png

 
Mm, man har ju sett det nu att det inte är någon idé att ha egen valuta. RB följer ju ändå euron blint. Har bara varit en nackdel med egen valuta i detta läge. Tror tom Grekland har klarat sig bättre.

Tror inte det är så enkelt att integrera olika ekonomier i Europa. Euro samarbetet har ju inte varit helt utan bekymmer genom åren.

Sverige valde att låta kronan flyta fritt sedan 1992. Man hade kunnat knyta den till Euron när man gick med i Eu samarbetet men valde att fortsätta låta den flyta fritt. Danmark har sin valuta knuten till Euron med en fast växelkurs och anpassar penningpolitiken därefter.

Från svensk sida har man nog medvetet hållit den svenska kronan svag för att få konkurrensfördelar i exporten. Men kanske inte på de nivåerna som nu råder. Men man sitter lite i rävsaxen med att landets invånare och företagare har skuldsatt sig så högt.

Vi får väl se i veckan om man höjer ytterligare eller lämnar räntan orörd.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Riksbanken lämnar räntan oförändrad.

Som sagt, för de som ska köpa bostad eller yngre som vill in. Magiskt läge nu.
Ja precis, för att man håller den oförändrad tyder på att läget i ekonomin är mycket ljust.
Så folk känner sig nog säkra på att deras anställningar är helt trygga och att det nu är läge att göra sin livs största affär.
 

Erdna

Cartier
Ja precis, för att man håller den oförändrad tyder på att läget i ekonomin är mycket ljust.
Så folk känner sig nog säkra på att deras anställningar är helt trygga och att det nu är läge att göra sin livs största affär.
Vet inte om du var sarkastisk eller inte, MEN att läget i ekonomin är "mycket ljus" skulle jag inte kalla det. Säkra på sina anställningar är nog upp till varje individ och ta ställning till.

Att göra sin livs största affär eller bra affärer överlag gör man när det är som mörkast. Där anser jag att vi befinner oss just nu. Ypperligt tillfälle för den som är lång att kliva in...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja precis, för att man håller den oförändrad tyder på att läget i ekonomin är mycket ljust.
Så folk känner sig nog säkra på att deras anställningar är helt trygga och att det nu är läge att göra sin livs största affär.
Det kommer alltid finnas enskilda personer vars köpläge aldrig är perfekt. Jag tror man måste ta in alla parametrar. Ser det bra ut är det köpläge nu.
 

leicaphile

Panerai
Nu ser jag framför mig att priserna börjar rusa igen och att säljare blir än mer trygga på att få ut höga priser igen och köpare som accepterar detta. Tydlig signal av RB att krisen nu är över och det glada livet kan börja fortsätta som innan. Trodde de skulle vara mer ansvarstagande än så men icke det.
Det är väl ändå lite att ta i. Om RB beter sig någorlunda vettigt (högst subjektivt) så kanske vi landar på mer historiskt normala räntenivåer. Att de valde att inte höja 0,25 idag betyder inte att vi kommer att sitta med nollräntor igen om ett halvår. FÖRHOPPNINGSVIS har de lärt sig något.
 

Frourez

Omega
Varför sitter fortfarande samma människor och pratar svart/vitt och ingen gråzon?

Låt oss avvakta lite och se hur BRF-lånen ska omförhandlas och hur de nya högre avgifterna tas emot.

Kanske blir en ännu tydligare uppdelning av ”attraktiva” objekt? Förutom läget som förhoppningsvis alla håller med om.
 

Erdna

Cartier
Varför sitter fortfarande samma människor och pratar svart/vitt och ingen gråzon?

Låt oss avvakta lite och se hur BRF-lånen ska omförhandlas och hur de nya högre avgifterna tas emot.

Kanske blir en ännu tydligare uppdelning av ”attraktiva” objekt? Förutom läget som förhoppningsvis alla håller med om.

Jo, jag sitter fortfarande och väntar på alla BRF som skulle gå omkull och det skräckscenariot alla talade om i media. Varning, varning och varning....... Vi har som sagt blivit experter på att skrämma upp varandra efter covid, el-rushen m.m

Visst några har råkat ut för 30% höjningar men i stora drag har jag bara hört om 5-12% höjningar. Det nyser man ut.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Det kommer alltid finnas enskilda personer vars köpläge aldrig är perfekt. Jag tror man måste ta in alla parametrar. Ser det bra ut är det köpläge nu.
Jag skulle nog tippa på att vi kan glömma reala prisökningar på ett bra tag. Nominellt kan det säkert vara tillbaka inom 5-10 år, men realt är tveksamt om vi någonsin når dessa nivåer.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu ser jag framför mig att priserna börjar rusa igen och att säljare blir än mer trygga på att få ut höga priser igen och köpare som accepterar detta. Tydlig signal av RB att krisen nu är över och det glada livet kan börja fortsätta som innan. Trodde de skulle vara mer ansvarstagande än så men icke det.
Det är väl just det riksbanken har gjort nu, varit ansvarstagande genom att inte höja.
 
Jo, jag sitter fortfarande och väntar på alla BRF som skulle gå omkull och det skräckscenariot alla talade om i media. Varning, varning och varning....... Vi har som sagt blivit experter på att skrämma upp varandra efter covid, el-rushen m.m

Visst några har råkat ut för 30% höjningar men i stora drag har jag bara hört om 5-12% höjningar. Det nyser man ut.

Fast många föreningar har ju haft bundet och det har verkligen inte slagit igenom! Intressant att du nämner 5-12 %, jag har tittat på mycket lägenheter nu under hösten och standard är nog snarare 15 % detta år samt flaggning för lika mycket nästa? Kikade på en 3a (80kvm) som fått avgiften höjd till 7000 i Stockholms innerstad, (29 % 2022 och 20 % 2023). Säkert tappat 1msek bara på det. Att föreningar går omkull lär inte hända, mer ägarna som ser sin bostad rasa i värde.
 

Erdna

Cartier
Fast många föreningar har ju haft bundet och det har verkligen inte slagit igenom! Intressant att du nämner 5-12 %, jag har tittat på mycket lägenheter nu under hösten och standard är nog snarare 15 % detta år samt flaggning för lika mycket nästa? Kikade på en 3a (80kvm) som fått avgiften höjd till 7000 i Stockholms innerstad, (29 % 2022 och 20 % 2023). Säkert tappat 1msek bara på det. Att föreningar går omkull lär inte hända, mer ägarna som ser sin bostad rasa i värde.
Well, att du hittar någon här och var som fått en lite större höjning. Ja så kommer det alltid att vara. Sen har folk pratat som du sedan januari... När kommer smällen egentligen? haha

Kikade lite snabbt på hemnet nu > vasastan > 75-85kvm. Inga direkt konstiga avgifter som får en att höja på ögonbrynen. Skulle väl vara Norra tornen då, men hela det bygget är ju ett haveri så den kan man väl förbise.

"Den stora massan" upplever jag fortfarande inte gapat sig hesa i lunchrummet med 30-50% avgiftshöjningar.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Visst några har råkat ut för 30% höjningar men i stora drag har jag bara hört om 5-12% höjningar. Det nyser man ut.
Jag tror att många föreningar egentligen skulle behöva höja mer än vad dom har gjort.
Vår förening är inte särskilt högt belånade, ca 4800kr/kvm. SBC har lämnat ett budgetförslag att avgiftshöjningen ska vara 37% för 2024 för att klara vår räntehöjning men även övriga kostnader.
Vårt stora lån på drygt 10 miljoner löpte ut i juli där räntehöjningen blev 400%, det i kombination med alla andra ökade kostnader som t.ex. fjärrvärme gör mig tveksam till en del andra föreningar som aviserat höjningar runt 5-10%.
Vår förening står dock inför stora renoveringskostnader de närmsta åren som såklart måste tas med i beräkningen. Är det nyare hus än vårt med mindre underhåll kanske det räcker med 5-10% höjning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog tippa på att vi kan glömma reala prisökningar på ett bra tag. Nominellt kan det säkert vara tillbaka inom 5-10 år, men realt är tveksamt om vi någonsin når dessa nivåer.
Jag kan hålla med dig. Något prisrally blir det inte, men sannolikt så pass mycket att köpare och säljare möts så pass att fler affärer görs.
 
Well, att du hittar någon här och var som fått en lite större höjning. Ja så kommer det alltid att vara. Sen har folk pratat som du sedan januari... När kommer smällen egentligen? haha

Kikade lite snabbt på hemnet nu > vasastan > 75-85kvm. Inga direkt konstiga avgifter som får en att höja på ögonbrynen. Skulle väl vara Norra tornen då, men hela det bygget är ju ett haveri så den kan man väl förbise.

"Den stora massan" upplever jag fortfarande inte gapat sig hesa i lunchrummet med 30-50% avgiftshöjningar.

Vilken smäll? Avgifterna är ju generellt låga i Vasastan pga gamla föreningar med låga lån. De flesta har ju höjt hyrorna, och fler lär följa efter då alla kostnader för en förening har ökat, men givetvis inte lika mycket som för dom som är högt belånade. Min gamla förening har inte höjt hyrorna, även om de borde göra det med minst 30 %. Inkompetent styrelse helt enkelt. Släng in ett stambyte om 5 år också och du behöver nog dubbla hyran.

Edit: Artikel utifrån 2000 föreningar (slutsats: styrelsen stoppar huvudet i sanden) https://www.bostadspolitik.se/2023/01/30/13943/
 

Erdna

Cartier
Vilken smäll? Avgifterna är ju generellt låga i Vasastan pga gamla föreningar med låga lån. De flesta har ju höjt hyrorna, och fler lär följa efter då alla kostnader för en förening har ökat, men givetvis inte lika mycket som för dom som är högt belånade. Min gamla förening har inte höjt hyrorna, även om de borde göra det med minst 30 %. Inkompetent styrelse helt enkelt. Släng in ett stambyte om 5 år också och du behöver nog dubbla hyran.

Edit: Artikel utifrån 2000 föreningar (slutsats: styrelsen stoppar huvudet i sanden) https://www.bostadspolitik.se/2023/01/30/13943/
Ja att BRF-avgifterna ska höjas till månen?

Well, allt är ju relativt. Många nyproduktion (precis utanför stan) har rätt låga avgifter också trots högt belånade men som ex. har 5-8 lokaler och 80 parkeringsplatser under huset som inbringar stålar.

En vän bor i Liljeholmskajen som också är ett nytt område, hörde igår de får 5% höjning från årsskiftet.

Sen kan man ju istället prata om alla de föreningar som börjat ta betalt för varmvatten.. dv.s de höjer inte avgiften utan man får betala för användningen. Snyggt sätt och runda allt haha
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Tar tacksamt emot input från mer erfarna!

Min sambo ska köpa in sig i min lägenhet som jag äger till 100 %. Jag tänker att vi skapar ett överlåtelseavtal där jag överlåter en viss andel av lägenheten samt ett köpeavtal som bekräftar köpet (baserat på (Värdet minus Bolån) dividerat med två). Måste även banken godkänna att vi är två på lånet/bostadsrätten eller ska jag fortsatt stå ensam på lånet?

Vidare undrar jag hur samma upplägg ser ut vid en 60/40-uppdelning och hur det blir vid en försäljning av lägenheten kopplat till vinst/förlust.

Börja med att värdera lägenheten. Därefter pratar ni med banken, jag är rätt säker på att banken inte kommer tillåta dig att sälja andelar av din lgh utan deras godkännande (antar att lgh är säkerhet för lånet). Banken kommer även högst troligen vilja att din nya sambo står som medlåntagare om hon ska äga andel.
 

Priserna ner enligt förväntan och det känns som marknaden dog helt i november, väldigt glest på visningarna!

Intressant

”Kraftigt urholkade reala bostadspriser​

Med hänsyn tagen till den allmänna inflationen har de reala bostadspriserna fallit med hela 26 procent sedan förra vårens toppnoteringar; lägenhetspriserna med 22 procent och villapriserna med 28 procent.

- Det är av naturliga skäl mycket fokus på de nominella bostadspriserna, men om man också är intresserad av hur hushållens reala förmögenhet har påverkats av den allmänna inflationen, och beaktar att många hushålls största förmögenhet finns i just det ägda boendet, kan man konstatera att vi har haft mycket stora reala prisfall. Man får gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2017 för villor, säger Robert Boije.”
 
Topp