Kör Lysa, främst för att det var enkelt att komma igång plus att jag känner grundarna och vet att de inte är fulingar. Hur bra deras placeringar står sig - är inte kunnig nog för dethur funkar/hur går det med Lysa tycker du/ni
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör Lysa, främst för att det var enkelt att komma igång plus att jag känner grundarna och vet att de inte är fulingar. Hur bra deras placeringar står sig - är inte kunnig nog för dethur funkar/hur går det med Lysa tycker du/ni
Bra om man inte orkar bry sig. Enkelt att reglera risknivån med hjälp av spak.
100/0 för pension och 60/40 för buffert ex.
Tack för inputKör Lysa, främst för att det var enkelt att komma igång plus att jag känner grundarna och vet att de inte är fulingar. Hur bra deras placeringar står sig - är inte kunnig nog för det
Ja, nu går det fort neråt! FED signalerade igår räntesänkningar om 75 punkter nästa år, troligen blir det mycket mer än så.
Och hamsterhjulet spinner vidare med fortsatt skenande priser, fattigare befolkning och ett fåtal vinnare som gör miljoner på att ha haft en bostad. Oj så bra!Precis så.
Alla domedagsprofeter kommer få veta igen och alla skadeglada lantis-bor som önskar Stockholmare konkurs kommer stå med långnäsa...... ännu en gång.
God jul!
Och hamsterhjulet spinner vidare med fortsatt skenande priser, fattigare befolkning och ett fåtal vinnare som gör miljoner på att ha haft en bostad. Oj så bra!
Och hamsterhjulet spinner vidare med fortsatt skenande priser, fattigare befolkning och ett fåtal vinnare som gör miljoner på att ha haft en bostad. Oj så bra!
Jag är lantis. Ej avundsjuk, och har i någon mån gått enormt mycket ”plus” de senaste åren (hypotetiskt, eftersom jag köpt för att bo). Ej sosse heller.haha bitter.. sosse eller
Instämmer i varenda ord. Det skaver, nåt känns fel, men vad skulle gjorts istället? Nånting har har blivit fel i relationen mellan kapital och arbetsinkomster i alla fall.Tycker ändå att bostadsmarknaden som den sett ut senaste åren är dålig för samhället.
Jag är dock för dåligt insatt för att kunna tycka att något specifikt skulle gjorts annorlunda från någon part.
Det finns ju inte direkt några vinnare imo. Så länge du inte säljer och flyttar till hyresrätt eller Jukkasjärvi så är ju alla pengarna låsta i boendet. Dvs de få som faktiskt gör exit är vinnare, för resterande del av Sveriges befolkning ser jag bara nackdelar med en rusande bostadsmarknad.Ett "fåtal vinnare" är det väl knappast, det är väl en stor andel av befolkningen vi pratar om här. Men med det sagt så visst är vår bostadsmarknad lite sjuk minst sagt. Men det gäller ju även andra delar av ekonomin.
Jag med. Kapitalinsatsen blir orimlig, kvotmåtten stämmer inte med folks inkomster.ser jag bara nackdelar med en rusande bostadsmarknad.
har väl inget med saken att göra.haha bitter.. sosse eller
Är nog inte så många(generalisering) som hade haft råd/ens tänkt på att köpa en skolåda i Bromma för 14 mille om man inte tjänat luftpengar på sina tidigare bostäder. Är väl det som händer när det var gratis att långa pengar under så lång tid.
Men absolut är det då att den/de som vågade maxa lånen(och köpa/sälja flertalet gånger) blev de stora vinnarna
har väl inget med saken att göra.
Är ju orimligt sett till generella ekonomin som hushåll har kontra vad boende kostar i större städer.
Är nog inte så många(generalisering) som hade haft råd/ens tänkt på att köpa en skolåda i Bromma för 14 mille om man inte tjänat luftpengar på sina tidigare bostäder. Är väl det som händer när det var gratis att långa pengar under så lång tid.
Men absolut är det då att den/de som vågade maxa lånen(och köpa/sälja flertalet gånger) blev de stora vinnarna
Den stora prisökningen förklaras ju mestadels med övergången från en högränteekonomi till en lågränteekonomi. Nu när räntan har gått tillbaka igen - kan nån förklara för mig varför priserna inte skulle sjunka tillbaka till nästan samma nivå? Det som håller emot är tillväxten i löner - men den har inte varit i närheten av lika hög nivå som fastighetsprisökningen. Något går inte ihop.
Ingen som har sagt att ingen får ha det bättre än någon annan eller att det är fult att tjäna pengar.Ja, vi i Sverige tycker det är jobbigt när folk tjänar "luftpengar" eller åker "räkmacka"... I know... Ingen får ha det bättre än någon annan, då blir vi surisar.
Men absolut var det för billigt att låna pengar - och för länge.
Men nu är det var det är, vi kan gnälla hur mycket vi vill över detta - vi ser snart nya toppar. Så är det.
Jag hoppade in på bostadsmarknaden tidigt 2000 tal och då låg räntorna om jag minns rätt runt 5%, där är vi ju nu igen. Återstår att den "rimliga" värdeökningen är nånstans ackumulerad skillnad i inkomster mellan nu och då.Räntan var väl över 10% när det var som värst i högräntamiljön? Vi är inte i närheten av dessa nivåer nu även om många vill kalla det för högräntemiljö. Så där har du en stor del av förklaringen. Går räntan upp till 14% hade du kunnat börja fynda lägenheten till låga priser igen förutsatt att du har kapital.
Jag hade gärna sett räntor över 10%. Då kanske man kan börja pruta på stålrolex igen
Jag hoppade in på bostadsmarknaden tidigt 2000 tal och då låg räntorna om jag minns rätt runt 5%, där är vi ju nu igen. Återstår att den "rimliga" värdeökningen är nånstans ackumulerad skillnad i inkomster mellan nu och då.
De som tror att priserna kommer dra iväg upp igen nu för att räntan stannar, det känns helt verklighetsfrånvänt.
Fallet är inte så stort om man tittar till avslutspriser men om man tittar på antalet affärer som inte görs så är tappet enormt. Marknaden har frusit till is.Jag tycker priserna borde ha sjunkt mer än de gjort men då har jag primärt hållt koll på väldigt attraktiva objekt. Kanske sjunkit ordentligt utåt landet.
Fallet är inte så stort om man tittar till avslutspriser men om man tittar på antalet affärer som inte görs så är tappet enormt. Marknaden har frusit till is.
På vissa håll har det sjunkit rejält men det är lite olika från objekt till objekt såklart.Jag tycker priserna borde ha sjunkt mer än de gjort men då har jag primärt hållt koll på väldigt attraktiva objekt. Kanske sjunkit ordentligt utåt landet.
Skulle regeringen bara ha bett att plocka bort vinstskatten vid försäljning så skulle det gynna hela bostadsmarknaden.