• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

ante_77

Cartier
2-Faktor
Personligen orkar jag inte bry mig så mycket angående hur jag ska göra.
Får jag in lite extra stålar så kan jag amortera lite extra. Räntan jag har är rörlig men jag tror att jag ligger runt 9-10.000 per månad i amortering. Lånet bör vara betalt i god tid innan pension och då är jag rätt nöjd.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Har för tillfället 100% av bostadslånet på 2-årig som skrevs i november till 4,68% efter en liten rabatt. Är såklart mycket pengar ut varje månad men hade man varit tidigare på bollen och köpt något likvärdigt redan för 1-2 år sedan och då fått 2-3% lägre ränta är det högst troligt att villan dels blivit dryga miljonen dyrare och att man ändå fått binda om nu och hosta upp ännu mer ränta.

Så är faktiskt väldigt nöjd med läget måste jag säga. Plus att ha det på 2 år nu och veta vad det kommer kosta känns bra oavsett vad experterna säger med eventuella sänkningar med tanke på pandemier, krig och vansinne som avlöst varandra på löpande band senaste åren som kan kasta om förutsättningarna rätt rejält.
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Och hamsterhjulet spinner vidare med fortsatt skenande priser, fattigare befolkning och ett fåtal vinnare som gör miljoner på att ha haft en bostad. Oj så bra!

Ett "fåtal vinnare" är det väl knappast, det är väl en stor andel av befolkningen vi pratar om här. Men med det sagt så visst är vår bostadsmarknad lite sjuk minst sagt. Men det gäller ju även andra delar av ekonomin.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
haha bitter.. sosse eller
Jag är lantis. Ej avundsjuk, och har i någon mån gått enormt mycket ”plus” de senaste åren (hypotetiskt, eftersom jag köpt för att bo). Ej sosse heller.
Tycker ändå att bostadsmarknaden som den sett ut senaste åren är dålig för samhället.
Jag är dock för dåligt insatt för att kunna tycka att något specifikt skulle gjorts annorlunda från någon part.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker ändå att bostadsmarknaden som den sett ut senaste åren är dålig för samhället.
Jag är dock för dåligt insatt för att kunna tycka att något specifikt skulle gjorts annorlunda från någon part.
Instämmer i varenda ord. Det skaver, nåt känns fel, men vad skulle gjorts istället? Nånting har har blivit fel i relationen mellan kapital och arbetsinkomster i alla fall.

Ni som tvärsäkert slänger ur er "RIKSBANKEN SKULLE GJORT X!" - jag tror inte ni har koll helt enkelt. Det är inte så så simpelt. Det handlar inte om 50 punkter hit eller dit. Det är nåt annat.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Ett "fåtal vinnare" är det väl knappast, det är väl en stor andel av befolkningen vi pratar om här. Men med det sagt så visst är vår bostadsmarknad lite sjuk minst sagt. Men det gäller ju även andra delar av ekonomin.
Det finns ju inte direkt några vinnare imo. Så länge du inte säljer och flyttar till hyresrätt eller Jukkasjärvi så är ju alla pengarna låsta i boendet. Dvs de få som faktiskt gör exit är vinnare, för resterande del av Sveriges befolkning ser jag bara nackdelar med en rusande bostadsmarknad.
 
Det är rätt många som har velat sälja eftersom deras boendekostnader har skenat med räntorna men de sitter still eftersom det inte finns några köpare på de nivåerna som säljarna begär idag. Ganska väntad utveckling med låg omsättning av bostäder. Många människors förmögenhet är knuten till en bostad och är den belånad kan den hävstång som tjänat dem tidigare bli negativ om de tvingas sälja. Allt beroende på när i tiden de köpt och belåningsgraden. En kontantinsats raderas rätt fort vid ett prisfall.

Några kommer säkert att ha tvingats sälja innan det här är över. Andra har kommit undan med blotta förskräckelsen och kanske lovar sig själv att aldrig hamna i samma situation igen.

Någon krasch som sådan kommer vi nog inte se. Det är heller inget man ska gå och önska sig. Transaktionerna kommer säkert ta fart igen när man ser vart utvecklingen går och människor ser att man är på stabilare grund än nu med alla säkerhetsfaktorerna.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
haha bitter.. sosse eller
har väl inget med saken att göra.

Är ju orimligt sett till generella ekonomin som hushåll har kontra vad boende kostar i större städer.

Är nog inte så många(generalisering) som hade haft råd/ens tänkt på att köpa en skolåda i Bromma för 14 mille om man inte tjänat luftpengar på sina tidigare bostäder. Är väl det som händer när det var gratis att långa pengar under så lång tid.

Men absolut är det då att den/de som vågade maxa lånen(och köpa/sälja flertalet gånger) blev de stora vinnarna
 
Senast ändrad:
Är nog inte så många(generalisering) som hade haft råd/ens tänkt på att köpa en skolåda i Bromma för 14 mille om man inte tjänat luftpengar på sina tidigare bostäder. Är väl det som händer när det var gratis att långa pengar under så lång tid.

Men absolut är det då att den/de som vågade maxa lånen(och köpa/sälja flertalet gånger) blev de stora vinnarna

En parantes men jag hyrde en liten lägenhet i ett litet charmigt flerfamiljshus för ca 25 år sedan i Äppelviken en kort tid. Ett idylliskt bostadsområde. Redan på den tiden var villapriserna höga. Jag minns villor där som gick för någon miljon som kostade kanske max 350 000 kr uppe i någon gruvstad i norra Sverige. Ett identiskt kataloghus så som man byggde på 40- 50 talet runt om i Sverige.

Vad gäller flertalet bostadsaffärer så kan det nog vara så att man har höjt ribban efter varje affär och ändå sitter med en hög belåningsgrad och ett antal miljoner att betala räntor för. Så vem som är vinnare eller förlorare kan man nog inte säga förrän de en dag har gjort sin exit. Sett till sista året är nog de som sitter på en hyresrätt vinnare. De har inte sett någon förmögenhetsförändring sett till bostäder vilket samtliga andra har drabbats av på ett negativt sätt.
 

Erdna

Cartier
har väl inget med saken att göra.

Är ju orimligt sett till generella ekonomin som hushåll har kontra vad boende kostar i större städer.

Är nog inte så många(generalisering) som hade haft råd/ens tänkt på att köpa en skolåda i Bromma för 14 mille om man inte tjänat luftpengar på sina tidigare bostäder. Är väl det som händer när det var gratis att långa pengar under så lång tid.

Men absolut är det då att den/de som vågade maxa lånen(och köpa/sälja flertalet gånger) blev de stora vinnarna

Ja, vi i Sverige tycker det är jobbigt när folk tjänar "luftpengar" eller åker "räkmacka"... I know... Ingen får ha det bättre än någon annan, då blir vi surisar.

Men absolut var det för billigt att låna pengar - och för länge.

Men nu är det var det är, vi kan gnälla hur mycket vi vill över detta - vi ser snart nya toppar. Så är det.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Tror inte alls vi kommer se samma värdeuppgång som man sett de senaste 20-30 åren kommande tidsperiod. Tror dock fortsatt att bostäder kommer vara en helt okej investering som kommer växa i takt med ekonomin. Men har väldigt svårt att se att en lägenhet om 10 miljoner nu kommer kunna göra samma värdeökning till 2040-2050 som det gjorde från tidigt 90 tal där sagda lägenhet köptes för ett par hundra tusen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Den stora prisökningen förklaras ju mestadels med övergången från en högränteekonomi till en lågränteekonomi. Nu när räntan har gått tillbaka igen - kan nån förklara för mig varför priserna inte skulle sjunka tillbaka till nästan samma nivå? Det som håller emot är tillväxten i löner - men den har inte varit i närheten av lika hög nivå som fastighetsprisökningen. Något går inte ihop.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Den stora prisökningen förklaras ju mestadels med övergången från en högränteekonomi till en lågränteekonomi. Nu när räntan har gått tillbaka igen - kan nån förklara för mig varför priserna inte skulle sjunka tillbaka till nästan samma nivå? Det som håller emot är tillväxten i löner - men den har inte varit i närheten av lika hög nivå som fastighetsprisökningen. Något går inte ihop.

Räntan var väl över 10% när det var som värst i högräntamiljön? Vi är inte i närheten av dessa nivåer nu även om många vill kalla det för högräntemiljö. Så där har du en stor del av förklaringen. Går räntan upp till 14% hade du kunnat börja fynda lägenheten till låga priser igen förutsatt att du har kapital.

Jag hade gärna sett räntor över 10%. Då kanske man kan börja pruta på stålrolex igen :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja, vi i Sverige tycker det är jobbigt när folk tjänar "luftpengar" eller åker "räkmacka"... I know... Ingen får ha det bättre än någon annan, då blir vi surisar.

Men absolut var det för billigt att låna pengar - och för länge.

Men nu är det var det är, vi kan gnälla hur mycket vi vill över detta - vi ser snart nya toppar. Så är det.
Ingen som har sagt att ingen får ha det bättre än någon annan eller att det är fult att tjäna pengar.

Problemet är inte att man tjänar (eller jo)luftpengar. Problemet är att det driver upp priser för alla som bor och verkar i samhället vilket inte blir hållbart. Speciellt i Sverige där lönerna är relativt sett låga(med låg ökning) och vi är högt beskattade. Att priser går ner nu när räntorna inte ens är höga säger väl lite hur många det som egentligen har råd att köpa något när det inte kostar 0 att låna med intjänade luftpengar eller inte.

Förövrigt upp 35% sen vi köpte och vi tjänar bra så ingen som är bitter eller inte vill att andra skall tjäna pengar eller ha det bra
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Räntan var väl över 10% när det var som värst i högräntamiljön? Vi är inte i närheten av dessa nivåer nu även om många vill kalla det för högräntemiljö. Så där har du en stor del av förklaringen. Går räntan upp till 14% hade du kunnat börja fynda lägenheten till låga priser igen förutsatt att du har kapital.

Jag hade gärna sett räntor över 10%. Då kanske man kan börja pruta på stålrolex igen :D
Jag hoppade in på bostadsmarknaden tidigt 2000 tal och då låg räntorna om jag minns rätt runt 5%, där är vi ju nu igen. Återstår att den "rimliga" värdeökningen är nånstans ackumulerad skillnad i inkomster mellan nu och då.

...de som tror att priserna kommer dra iväg upp igen nu för att räntan stannar, det känns helt verklighetsfrånvänt. Smakar desperation.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag hoppade in på bostadsmarknaden tidigt 2000 tal och då låg räntorna om jag minns rätt runt 5%, där är vi ju nu igen. Återstår att den "rimliga" värdeökningen är nånstans ackumulerad skillnad i inkomster mellan nu och då.

De som tror att priserna kommer dra iväg upp igen nu för att räntan stannar, det känns helt verklighetsfrånvänt.

Jag tycker priserna borde ha sjunkt mer än de gjort men då har jag primärt hållt koll på väldigt attraktiva objekt. Kanske sjunkit ordentligt utåt landet.

Tror som du säger att det är fantasitänk att priserna kommer sticka ordentligt som de gjort tidigare igen. Någonstans måste folk ha råd också, om inte bankerna vill börja låna ut mer men de kommer nog snarare vara lite mer restriktiva framöver är min analys. Vi har samtidigt sett ett tapp flera år i reallöneökningar vilket ytterligare bidrar till att bostadspriserna omöjligt kan sticka alltför mycket så människor måste lägga mer andel av din disponibla inkomst på mat och nödvändigheter än tidigare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tycker priserna borde ha sjunkt mer än de gjort men då har jag primärt hållt koll på väldigt attraktiva objekt. Kanske sjunkit ordentligt utåt landet.
Fallet är inte så stort om man tittar till avslutspriser men om man tittar på antalet affärer som inte görs så är tappet enormt. Marknaden har frusit till is.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fallet är inte så stort om man tittar till avslutspriser men om man tittar på antalet affärer som inte görs så är tappet enormt. Marknaden har frusit till is.

Verkligen. Du kan fortfarande sälja till vinst i nuvarande marknad om man köpte för ett par år sedan men det tar betydligt längre tid. Det tuffa är för alla som blir tvugna att sälja.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag tycker priserna borde ha sjunkt mer än de gjort men då har jag primärt hållt koll på väldigt attraktiva objekt. Kanske sjunkit ordentligt utåt landet.
På vissa håll har det sjunkit rejält men det är lite olika från objekt till objekt såklart.

Vi la ett bud 350k under begärt pris på ett riktigt renoveringsobjekt för ca. 8 månader sedan som säljarna nekade. (Vi hitta vårt drömhus istället så är väldigt glad för det)

För ”rucklet” ville de iallafall ha 3,85 mille mars-23. Villan som är ett dödsbo är fortfarande osåld och har nu ett accepterat pris på 2,9 mille enligt annons. Har en gemensam bekant med mäklaren som säger att det kommit bud på 2,6 vilket säljarna i dagsläget överväger. Kan med andra ord ändra sig fort 😅
 
Topp