• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

alfgren

Rolex
2-Faktor
Intressant

”Kraftigt urholkade reala bostadspriser​

Med hänsyn tagen till den allmänna inflationen har de reala bostadspriserna fallit med hela 26 procent sedan förra vårens toppnoteringar; lägenhetspriserna med 22 procent och villapriserna med 28 procent.

- Det är av naturliga skäl mycket fokus på de nominella bostadspriserna, men om man också är intresserad av hur hushållens reala förmögenhet har påverkats av den allmänna inflationen, och beaktar att många hushålls största förmögenhet finns i just det ägda boendet, kan man konstatera att vi har haft mycket stora reala prisfall. Man får gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2017 för villor, säger Robert Boije.”
Oj, så mycket har det påverkats alltså.

Men även om det svider - vi gynnas nog på totalen av att priserna ligger på en lägre nivå. Inkomstkvoterna blir lättare att nå, kontantinsatserna blir mera rimliga osv osv.
 

Erdna

Cartier
.. lugnet före "stormen"

Börsen börjar klättra igen, räntorna ser ut att sänkas snabbare än man trott.

Läget att "fynda" är här. Förstagångsköpare speciellt borde gå all in nu. Just sayin..
 

Belfort

Omega
Intressant

”Kraftigt urholkade reala bostadspriser​

Med hänsyn tagen till den allmänna inflationen har de reala bostadspriserna fallit med hela 26 procent sedan förra vårens toppnoteringar; lägenhetspriserna med 22 procent och villapriserna med 28 procent.

- Det är av naturliga skäl mycket fokus på de nominella bostadspriserna, men om man också är intresserad av hur hushållens reala förmögenhet har påverkats av den allmänna inflationen, och beaktar att många hushålls största förmögenhet finns i just det ägda boendet, kan man konstatera att vi har haft mycket stora reala prisfall. Man får gå tillbaka ända till 2015 för att hitta lika låga reala priser på lägenheter och till 2017 för villor, säger Robert Boije.”
Hur är ens reallön då? Den är nere på 2013 eller ?:banghead:
Och boendekostnader med 2015s priser men ränta som flera gånger mer än just 2015 och elpriser.
 
Senast ändrad:

aLiter

Cartier
2-Faktor
.. lugnet före "stormen"

Börsen börjar klättra igen, räntorna ser ut att sänkas snabbare än man trott.

Läget att "fynda" är här. Förstagångsköpare speciellt borde gå all in nu. Just sayin..
Om det är läge att fynda. Då har du tagit ut så mycket lån du kan för att gå all in i bostäder själv? Om du nu är så säker?
 

Erdna

Cartier
Om det är läge att fynda. Då har du tagit ut så mycket lån du kan för att gå all in i bostäder själv? Om du nu är så säker?

Well, jag har rätt nyligen flyttat så för min del sitter jag där jag sitter.

Jag pratar mer om de som planerar att köpa eller har väntat in "rätt tillfälle" och pricka någon sorts botten. Det läget tror jag är här nu.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Well, jag har rätt nyligen flyttat så för min del sitter jag där jag sitter.

Jag pratar mer om de som planerar att köpa eller har väntat in "rätt tillfälle" och pricka någon sorts botten. Det läget tror jag är här nu.
Men du kan ju låna och köpa fastigheter och hyra ut om du är stensäker? Eller maxa allt i aktier som bygger fastigheter? Har du gjort något av det?
 

Erdna

Cartier
Men du kan ju låna och köpa fastigheter och hyra ut om du är stensäker? Eller maxa allt i aktier som bygger fastigheter? Har du gjort något av det?
Well, nu får du nog komma in i matchen. Jag pratar om att köpa en bostad och bo i den, inte köpa för att spekulera uppgång/nedgång eller maxa sig totalt, rekommenderas ingen.
Jag har inget intresse av att agera hyresvärd (och den marknaden är för övrigt rejält mättad just nu)

Tror som sagt fortfarande att den som är på jakt efter en ny bostad eller inte köpt tidigare har ett fint läge just nu.

Men ja, jag ligger jäkligt tung i PLUS Fastigheter Sverige Index -fonden - Svar ja. Köpte otroligt mycket efter sommaren och hela hösten.
 
Senast ändrad:
Hur ens reallön då? Den är nere på 2013 eller ?:banghead:
Och boendekostnader med 2015s priser men ränta som flera gånger mer än just 2015 och elpriser.

Många människors köpkraft har minskat rejält även för de som inte sitter på stora rörliga lån eller lån som kommer falla ut närmaste halvåret. De kan bara hoppas på att man börjar sänka räntorna innan sommaren och att det fortsätter under hösten och 2025. Kanske inte till samma nivåer som tidigare. Men lönerna kommer delvis kompensera det eftersom det nog kommer större löneökningar som kompensation för bl a inflationen.

Konsumtionen har minskat. Vi får väl se hur julhandeln ser ut i år jämfört med tidigare år. Brukar väl slå nya rekord hela tiden förr om åren. Skulle tro att den trenden bryts. Många kommer säkert inte ha möjlighet att resa på samma sätt som tidigare. En vän som brukar åka till fjällen varje år och hyr stuga med familjen kommer inte göra så i år. Han har aldrig sett så många stugor för uthyrning som den här hösten. Jag har ingen koll där.

Den svaga kronkursen kommer säkert också ställa till det för enskilda konsumenter och företag om det inte redan gör det.

De som sitter på likviditet kommer säkert föredra det tills marknaden öppnar upp igen. Som det är nu står köper och säljare långt ifrån varandra både när det gäller privata fastighetsaffärer som kommersiella. Man ser ju att det händer lite på den kommersiella sidan med t ex Oscar Porperties och SBB som tvingas sälja på grund av påtryckningar från långivare. Man kan ju hoppas att kommunerna är hårda vid återköpen man har gett sig in på och att de som köper tillgångar av Oscar och SBB kommer in på bättre nivåer så att det är långsiktigt gångbart. Det skulle nog bostadsmarknaden bara må bra av.

Några kommer säkert kunna göra bra affärer i det här affärsklimatet. Men det kommer inte vara särskilt många aktörer eller privatpersoner. Så många objekt kommer inte byta händer innan det vänder igen.

Hur det än är med den saken har vi alla blivit fattigare även om nominella tal skulle visa något annat.
 
  • Like
Reactions: bag

Uret

Cartier
Verkligen så,

Tänk bara hur många som lurades köpa solceller och signa elavtal uppe på toppen... det gick ju bra - not.

Vi kommer nog se en liknande historia här när räntan från ingenstans står på 3.25-3.50 och människor bundit till 4.50+ i 5 år. Kul.
Har ett litet lån som går ut. Jag testade ringa min bank och inte ringa min ”bankkvinna”
Hon erbjöd mig 4,86 för att binda på 1 år.
Så 4,50 för 5 år känns kryddat ;)
 

Erdna

Cartier
Har ett litet lån som går ut. Jag testade ringa min bank och inte ringa min ”bankkvinna”
Hon erbjöd mig 4,86 för att binda på 1 år.
Så 4,50 för 5 år känns kryddat ;)
Vad menar du?
Snitträntan för 5 år ligger på 4,40% hos Handelsbanken. Sen kan den diffa 0.10-20% upp/ner beroende på bank så nej jag kryddade ingenting. Jag gick på fakta.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ni får snart ner 5åringen till 3.5. Går kanske redan om man förhandlar bra. Marknadsräntorna för längre löptider har fallit rejält senaste månaden. Blir sjukt spännande att följa detta.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ni får snart ner 5åringen till 3.5. Går kanske redan om man förhandlar bra. Marknadsräntorna för längre löptider har fallit rejält senaste månaden. Blir sjukt spännande att följa detta.
En av våra lånedelar :) oklart varför vi inte band alla delar på samma(lätt att vara efterklok)
Får nu tänka över vad som är bäst vad gäller att "hedge" amortera nu eller lägga in pengar på annat och förhoppningsvis öka investerat belopp ett mellanting kanske är säkrast.

Screenshot_20231212_092646_Nordea Mobile.jpg


Vi har en del i lån, med 3.5% på lånet totalt så blir det en ansenlig summa att betala
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nybyggnadsår: 1929
Energiklass: B
Energiprestanda, primärenergital: 53 kWh/m2
Atemp: 307 m2

😘
Låter som en villa? Tror aldrig jag sett så pass gamla flerbostadshus med den energiklassningen.
Jo, det vet jag men varför "bor tack och lov inte i nyprod". Varför skulle det per automatik vara något dåligt?

För jag tycker det är ocharmigt, ofta dålig ekonomi och inte speciellt imponerande bygge.
 
En av våra lånedelar :) oklart varför vi inte band alla delar på samma(lätt att vara efterklok)
Får nu tänka över vad som är bäst vad gäller att "hedge" amortera nu eller lägga in pengar på annat och förhoppningsvis öka investerat belopp ett mellanting kanske är säkrast.

Screenshot_20231212_092646_Nordea Mobile.jpg


Vi har en del i lån, med 3.5% på lånet totalt så blir det en ansenlig summa att betala
Vi kör mellanskillnaden mellan 4,5% och faktiskt ränta rakt in på Lysa varje månad. Dels för att stresstesta ekonomin men också för ev. punktamortering och/eller buffert den dagen lånet läggs om.

Nu har vi inte ”stockholmslån”, men blir ändå nästan två nya stålrollar per år.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi kör mellanskillnaden mellan 4,5% och faktiskt ränta rakt in på Lysa varje månad. Dels för att stresstesta ekonomin men också för ev. punktamortering och/eller buffert den dagen lånet läggs om.

Nu har vi inte ”stockholmslån”, men blir ändå nästan två nya stålrollar per år.
hur funkar/hur går det med Lysa tycker du/ni
 
Topp