• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Räntan var väl över 10% när det var som värst i högräntamiljön? Vi är inte i närheten av dessa nivåer nu även om många vill kalla det för högräntemiljö. Så där har du en stor del av förklaringen. Går räntan upp till 14% hade du kunnat börja fynda lägenheten till låga priser igen förutsatt att du har kapital.

Jag hade gärna sett räntor över 10%. Då kanske man kan börja pruta på stålrolex igen :D

90- tal: Jag minns räntor på bortåt 13% och ägde svenska statsobligationer som gav mig ca 11- 12% över ett par år om jag inte minns helt fel. Sverige hade hög inflation, hög arbetslöshet, hög statsskuld, förmögenhetskatt på 1.5%, arvsskatt, höga taxeringsskatter på attraktiva lägen, höga ränteavdrag etc. Det var ett helt annat Sverige än idag.

Problemet nu är att folk har anpassat ekonomin efter den långvariga låga räntenivån som rådde och blev tagna på sängen nu när räntorna flerdubblades på kort tid. Det är ju inte bara ett problem för Sverige. Andra länder har ju också haft regleringar för att öka penningmängden. Men de kanske inte har varit lika extrem som svenska politiker var.

En stor del av de regleringarna som regeringarna infört med jobbskatteavdrag, borttagen fastighetsskatten och ersatt med en liten avgift, borttagen arvs och förmögenhetsskatten etc hamnade nog hos bankerna. Folk använde överskotten till att låna ännu mer. De flesta som skulle köpa en bostad lånade så mycket de kunde i konkurrens med andra som gjorde samma sak.

Nu sitter det privatpersoner med höga skulder i konsumtions och bolån och leasar sina fordon och delar av den kommersiella fastighetssidan har satt sig i en väldigt dålig situation.

Bankerna är mer restriktiva nu. Det märks att man har helt andra direktiv från ledningen.

Tror inte någon ska sitta och hoppas på en krasch bara för att de ska kunna köpa en Rolex klocka för runt retail. De som tror sig kunna köpa en bostad billigare kanske inte kommer kunna få finansiering av banken. Det är ingen självklarhet i tuffare tider.

Nu kanske de får svaret varför mycket var billigt under 90- talet många år efteråt. Likviditeten var viktigare än att man kunde fynda icke likvida tillgångar som lämnat många med en bitter eftersmak.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det tror jag inte har någon större betydelse i den här marknaden dock. Det är inte det som bromsar.

Jodå, men kanske inte på nybyggda hus.
Köpte man ett hus 1970 för 200.000kr och säljer det för 6,5 miljoner så betyder det att man faktiskt kan sälja huset för runt 5 mille och fortfarande göra samma vinst.
1,5m mindre i lån öppnar marknaden för fler köpare.
Visst, det kommer att normaliseras efter en stund, men ändå.
Nu vet jag inte hur det är i Danmark, men i Norge och Finland så har man ingen kapitalvinstskatt vid husförsäljning så länge man har bott i huset tillräckligt länge.

Lägre pris innebär större marknad, lägre lån och lägre handpenning.
 
Jodå, men kanske inte på nybyggda hus.
Köpte man ett hus 1970 för 200.000kr och säljer det för 6,5 miljoner så betyder det att man faktiskt kan sälja huset för runt 5 mille och fortfarande göra samma vinst.
1,5m mindre i lån öppnar marknaden för fler köpare.
Visst, det kommer att normaliseras efter en stund, men ändå.
Nu vet jag inte hur det är i Danmark, men i Norge och Finland så har man ingen kapitalvinstskatt vid husförsäljning så länge man har bott i huset tillräckligt länge.

Lägre pris innebär större marknad, lägre lån och lägre handpenning.
Finland har om jag inte minns fel rak amortering om 20 år. I Norge är bud bindande. Osv osv.
 
Belgien har också ett system som är riggat för att motverka spekulation och kortsiktigt ägande av bostäder. En centralt belägen bostad i Bryssel har sannolikt inte haft samma utveckling som i Stockholm. Sverige sticker även ut med fastighetsskatten och att man till stor del har korta lån.

Sverige hade kunnat välja en annan väg än man gjorde och kanske inte satt sig i den här situationen. Det gäller även energipolitiken som lamslogs sedan 1980 års folkomröstning om kärnkraften. Ett litet land som är känsligt för vad som sker i omvärlden gjorde sig ännu känsligare.
 

stabil

Cartier
Jag hoppade in på bostadsmarknaden tidigt 2000 tal och då låg räntorna om jag minns rätt runt 5%, där är vi ju nu igen. Återstår att den "rimliga" värdeökningen är nånstans ackumulerad skillnad i inkomster mellan nu och då.

...de som tror att priserna kommer dra iväg upp igen nu för att räntan stannar, det känns helt verklighetsfrånvänt. Smakar desperation.
Har ju tillkommit 2 miljoner människor till samma marknad sedan dess.
 

zeke_varg

Omega
Jag har drygt 20 år kvar innan pension. Jag kommer inte, om jag ska bo kvar i kåken, ha betalat av lånet till dess. Kan kännas segt men det är inte hela världen. Endera har man råd el så får man röra på arslet.

Rent socioekonomiskt borde det vara bra att gamlingar flyttar ut ur sina kåkar och bo i enplansvillor/lyor i stället på Max 100kvm. Inte 200-400kvm. Har ungar flyttat ut borde man hitta ett annat upplägg i sitt boende om det finns några rum över. Mitt hus är riktigt dåligt för nån med dåliga knän el kass rygg. En jävla massa trappor.

Nu har iof vår kruttant till granne hittat en lösning. Superfint hus, hon bor där själv. Gissar på 250kvm. Två studenter hyr var sitt rum i hennes källare.
 

Kamp

Omega
Jag har drygt 20 år kvar innan pension. Jag kommer inte, om jag ska bo kvar i kåken, ha betalat av lånet till dess. Kan kännas segt men det är inte hela världen. Endera har man råd el så får man röra på arslet.

Rent socioekonomiskt borde det vara bra att gamlingar flyttar ut ur sina kåkar och bo i enplansvillor/lyor i stället på Max 100kvm. Inte 200-400kvm. Har ungar flyttat ut borde man hitta ett annat upplägg i sitt boende om det finns några rum över. Mitt hus är riktigt dåligt för nån med dåliga knän el kass rygg. En jävla massa trappor.

Nu har iof vår kruttant till granne hittat en lösning. Superfint hus, hon bor där själv. Gissar på 250kvm. Två studenter hyr var sitt rum i hennes källare.
Vi (2 vuxna + 2 barn) bor i enplans om 140 kvm. Våra grannar är ett pensionärspar närmare 80 och som bor i 4-vånings suterräng om strax under 400 kvm. De bor i huset vid jul och under sommarmånaderna, resterande tid står huset tomt då de bor i sin lägenhet i Spanien ;) Vi klarar oss bra på vårt hus och hade inte kunnat fylla deras kvadratmeter även om vi försökt så förstår inte hur de orkar bo i det där huset där flera våningsplan bara står och dammar.
 

Belfort

Omega
Jag har drygt 20 år kvar innan pension. Jag kommer inte, om jag ska bo kvar i kåken, ha betalat av lånet till dess. Kan kännas segt men det är inte hela världen. Endera har man råd el så får man röra på arslet.

Rent socioekonomiskt borde det vara bra att gamlingar flyttar ut ur sina kåkar och bo i enplansvillor/lyor i stället på Max 100kvm. Inte 200-400kvm. Har ungar flyttat ut borde man hitta ett annat upplägg i sitt boende om det finns några rum över. Mitt hus är riktigt dåligt för nån med dåliga knän el kass rygg. En jävla massa trappor.

Nu har iof vår kruttant till granne hittat en lösning. Superfint hus, hon bor där själv. Gissar på 250kvm. Två studenter hyr var sitt rum i hennes källare.
Sorgligt att vi också byggt ett sådant system där det inte längre är realistiskt att kunna ”äga” sitt boende utan att man förblir slav till bankerna. Är övertygad att denna hets på bostadsmarknaden senaste 15åren har varit en symptom på de usla lönerna inom alla yrken i Sverige (lönen i kombination med skattetrycket), där det enda sättet att få några pengar att tala om är via bostadsförsäljning. Ingen har heller tyckt att det varit konstigt hur medelmåttor kunnat tjäna en årslön netto genom att sälja sitt boende som man bott i bara några år, alla har hejjat på för personlig vinning.

En vän till mig bor och jobbar i Nederländerna/Belgien med eget bolag, om man har ett eget företag så kan man låna från företagets pengar för att ta lån för att köpa boende, inget behov att blanda in någon bank som vill suga ur en ränta resten av livet.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Sorgligt att vi också byggt ett sådant system där det inte längre är realistiskt att kunna ”äga” sitt boende utan att man förblir slav till bankerna. Är övertygad att denna hets på bostadsmarknaden senaste 15åren har varit en symptom på de usla lönerna inom alla yrken i Sverige (lönen i kombination med skattetrycket), där det enda sättet att få några pengar att tala om är via bostadsförsäljning. Ingen har heller tyckt att det varit konstigt hur medelmåttor kunnat tjäna en årslön netto genom att sälja sitt boende som man bott i bara några år, alla har hejjat på för personlig vinning.

En vän till mig bor och jobbar i Nederländerna/Belgien med eget bolag, om man har ett eget företag så kan man låna från företagets pengar för att ta lån för att köpa boende, inget behov att blanda in någon bank som vill suga ur en ränta resten av livet.

Folk klarar ju knappt att äga ett kylskåp eller en TV, verkar det som. Allt är på avbetalning och har man inte råd så tillämpar man alternativ-matematik och får till slut fram att man faktiskt tjänar pengar på att köpa en TV och en ny soffa.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Folk klarar ju knappt att äga ett kylskåp eller en TV, verkar det som. Allt är på avbetalning och har man inte råd så tillämpar man alternativ-matematik och får till slut fram att man faktiskt tjänar pengar på att köpa en TV och en ny soffa.

Väldigt sjukt. Just hela kreditbranschen är en vidrig bransch. Att företag som Lendo kan gå så bra och löpande ha TV reklam året runt är väl en bra indikator på hur mycket lån folk har. Sett till disponibel inkomst där Sverige ligger extremt lågt jämfört med jämförbara länder så är det sinnesjukt att vår skuldsättning är mycket högre.

Jag tycker egentligen större regleringar behöver komma på plats som begränsar vad folk kan låna till. Men många som inte håller med mig där och drar ”fria val” liberalism kortet.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Väldigt sjukt. Just hela kreditbranschen är en vidrig bransch. Att företag som Lendo kan gå så bra och löpande ha TV reklam året runt är väl en bra indikator på hur mycket lån folk har. Sett till disponibel inkomst där Sverige ligger extremt lågt jämfört med jämförbara länder så är det sinnesjukt att vår skuldsättning är mycket högre.

Jag tycker egentligen större regleringar behöver komma på plats som begränsar vad folk kan låna till. Men många som inte håller med mig där och drar ”fria val” liberalism kortet.

Man kanske behöver reglera människans dumhet.
De flesta vet nog om att SMS-lån är dyrt och har man klarat av att undgå den informationen så kan man ju fundera på hur människans vardag i övrigt ser ut.
Nu har jag iofs fått med mig några avsnitt av lyxfällan, så någorlunda insikt har jag över hur folk tänker.

En högre disponibel inkomst hjälper föga för många som aktivt sätter sig i knepiga situationer.
Jag har nästan lust att sträcka mig så långt och säga att man inte löser fattigdom med pengar i väldigt många fall.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Stora boven är ju att man får sätta obegränsad ränta på lånen. Att vi inte följt Finlands exempel än är ju helt absurt
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Stora boven är ju att man får sätta obegränsad ränta på lånen. Att vi inte följt Finlands exempel än är ju helt absurt
Det där stämmer dock inte när det gäller just konsumentkrediter. Se utdrag ur konsumentkreditlagen nedan.

Räntetak och kostnadstak för högkostnadskrediter​


19 a § För en högkostnadskredit får varken krediträntan eller dröjsmålsräntan per år överstiga den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § räntelagen (1975:635) med ett tillägg av 40 procentenheter.

En konsument som är i dröjsmål med betalning av en högkostnadskredit är inte skyldig att betala någon annan form av ersättning med anledning av dröjsmålet än dröjsmålsränta. Lag (2018:478).

19 b § För en högkostnadskredit får kostnaderna inte överstiga ett belopp som motsvarar kreditbeloppet eller, i fråga om en kontokredit, varje enskilt utnyttjande av kreditbeloppet som konsumenten har gjort.

Med kostnader i första stycket avses
1. kreditkostnader,
2. dröjsmålsränta, och
3. kostnader enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.

Om kreditgivaren, eller någon annan som kreditgivaren har nära förbindelser med i den mening som avses i 1 kap. 6 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, lämnar konsumenten en ny högkostnadskredit som helt eller delvis finansierar återbetalning av den befintliga högkostnadskrediten, avses med kostnader i första stycket för den nya krediten även sådana kostnader som är hänförliga till den befintliga krediten. Lag (2018:478).
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Det finns ju inte direkt några vinnare imo. Så länge du inte säljer och flyttar till hyresrätt eller Jukkasjärvi så är ju alla pengarna låsta i boendet. Dvs de få som faktiskt gör exit är vinnare, för resterande del av Sveriges befolkning ser jag bara nackdelar med en rusande bostadsmarknad.
Fast en villa i gott skick i just Jukkasjärvi kostar mellan 3-4miljoner kronor så det kanske inte är det bästa alternativet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är billigt jämfört med typ alla andra orter dock. Samma är väl 20+ i Stockholm.
Snittvillan i Stockholm kostar inte 20 miljoner. Känns som att du är ute och vevar lite väl mycket nu. SMS-lån är inte vanligt. Lendo är ingen långivare heller utan en förmedlare.

(Jag håller också med om att SMS-lån är en vedervärdig konstruktion men det är en avart på marknaden, inte normen)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En högre disponibel inkomst hjälper föga för många som aktivt sätter sig i knepiga situationer.
Jag har nästan lust att sträcka mig så långt och säga att man inte löser fattigdom med pengar i väldigt många fall.
Min fru jobbar med inkasso och det är precis så - det är inte de fattigaste eller arbetslösa som blir skuldsatta. De får inga krediter utan problemen uppstår hos de som har inkomster och jobb men känner att de "förtjänar" en mer påkostad livsstil. Där lånas det friskt och det funkar så länge inget oförutsett händer. Värmepannan går sönder, en av föräldrarna blir arbetslös, räntan drar iväg eller liknande. Då kommer smällen.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Snittvillan i Stockholm kostar inte 20 miljoner. Känns som att du är ute och vevar lite väl mycket nu. SMS-lån är inte vanligt. Lendo är ingen långivare heller utan en förmedlare.

(Jag håller också med om att SMS-lån är en vedervärdig konstruktion men det är en avart på marknaden, inte normen)

Ja du har rätt. Blir så jäkla provocerad av det bara 😂

Ja helt klart låga utgifter som är nyckeln som ni precis nämnt. Jag och frugan har inga astronomiska inkomster men har det fint ändå pga att ingen är slösaktig.
 

JeppeH

Omega
Jag har sålt tre fastigheter i jobbet under den här halvan av året, två med hjälp av mäklare och en löste jag själv. Ena villafastigheten med sjöläge men renoveringsbehov på i grunden ett bra hus fick vi pruta 31 % mot utgångspris, fritidsfastighet med bra byggnad men något sämre läge prutade vi 26 % mot utgångspris och en mindre skogsfastighet fick vi betalt motsvarande taxeringsvärdet. Alla försäljningar i trevliga norrbottniska kommuner där folk vill bo och där jobb finns.

Mäklarna jag träffat bekräftar i övrigt att det är trögt men att folk generellt förstått att slutpriserna är klart lägre nu.
 
Jag har sålt tre fastigheter i jobbet under den här halvan av året, två med hjälp av mäklare och en löste jag själv. Ena villafastigheten med sjöläge men renoveringsbehov på i grunden ett bra hus fick vi pruta 31 % mot utgångspris, fritidsfastighet med bra byggnad men något sämre läge prutade vi 26 % mot utgångspris och en mindre skogsfastighet fick vi betalt motsvarande taxeringsvärdet. Alla försäljningar i trevliga norrbottniska kommuner där folk vill bo och där jobb finns.

Mäklarna jag träffat bekräftar i övrigt att det är trögt men att folk generellt förstått att slutpriserna är klart lägre nu.
Jag ser samma tendens i mellanstor svensk stad. Område där ”alla” vill bo och där ”priset aldrig kommer gå ner” ligger nu hus ute med utgångspris 20-25% lägre än slutpris Q1-22. Ändå inga bud…

För två år sedan hade dessa hus aldrig ens dykt upp på Hemnet utan försvunnit på förhand.

PS. Jag bor i ett av dessa hus. Köpt mitt under Corona-krisen. 15 minuter in och ut. Sedan budgivning…good old times 😱
 
Senast ändrad:
Tittar man på lagfarterna som publicerats regelbundet lokaltidningen som täcker en area där det bor drygt 350 000 människor i en attraktiv del av landet ser man tydligt att det inte är lika många objekt sålda som tidigare år. Bland de dyrare objekten är det få som bytt ägare om man jämför med vad som legat ute till salu under den här tidsperioden. Skulle tro att det ser ut så över hela landet. Det är helt enkelt långt mellan köpare och säljare.

Lägger man till ränteläget och den allmänna oron för hur det ska utvecklas framöver är det inte så konstigt. Bankerna är mycket mer restriktiva.

De flesta får helt enkelt bara rida ut det här om de kan. De har inget annat val.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Tittar man på lagfarterna som publicerats regelbundet lokaltidningen som täcker en area där det bor drygt 350 000 människor i en attraktiv del av landet ser man tydligt att det inte är lika många objekt sålda som tidigare år. Bland de dyrare objekten är det få som bytt ägare om man jämför med vad som legat ute till salu under den här tidsperioden. Skulle tro att det ser ut så över hela landet. Det är helt enkelt långt mellan köpare och säljare.

Lägger man till ränteläget och den allmänna oron för hur det ska utvecklas framöver är det inte så konstigt. Bankerna är mycket mer restriktiva.

De flesta får helt enkelt bara rida ut det här om de kan. De har inget annat val.

Tog 6-9 månader för mig att få sålt en lägenhet jag ville bli av med och hade uthyrd. Så definitivt trög marknad då den ändå låg på ett av Sveriges mest attraktiva lägen. Dock hade det såklart gått fort om jag accepterat lägre pris men har man möjlighet att vänta kan man fortfarande hitta rätt köpare för sitt objekt. Till ett pris även du som säljare är nöjd med.
 
Tog 6-9 månader för mig att få sålt en lägenhet jag ville bli av med och hade uthyrd. Så definitivt trög marknad då den ändå låg på ett av Sveriges mest attraktiva lägen. Dock hade det såklart gått fort om jag accepterat lägre pris men har man möjlighet att vänta kan man fortfarande hitta rätt köpare för sitt objekt. Till ett pris även du som säljare är nöjd med.
Säg det till Mikael och Emma.

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Säg det till Mikael och Emma.

Vad försöker ens journalisten säga? Det var en av de konstigare artiklar jag läst. "Det svenska systemet med en avreglerad hyresmarknad i kombination med höga priser på bostadsrätter och villor leder till en enorm frihetsförlust." Vi har ingen avreglerad hyresmarknad. Ursprungsartikeln från DN är däremot begripligt och det är en tråkig sits de hamnat i.
 
Det tror jag gäller många fasta kostnader folk har i nuläget. Jag är med i en fb-grupp för en relativt dyr bilmodell, och j-ar vad många inlägg om att bli av med sin leasing det är nu.
Men det är få sugna på.

Jag kan föreställa mig att det gäller mycket mer än bostäder.

Många har använt sig av finansiering och höga restvärden som möjliggjort att de har kunnat köpa en exklusiv bil för en relativt liten månadskostnad. När räntorna stiger och övriga levnadskostnader som det gjort faller hela den kalkylen. Jag har följt diskussioner i UK och där ser man sedan månader tillbaka att många avbokar sina beställningar av exklusivare bilar och att antalet bilar till salu och i lager hos återförsäljarna bara ökar. Även de bilarna som många ansett resistenta mot värdefall faller i värde. Det är helt enkelt köparens marknad och köparna med cash är inte lika många som de som körde billig finansiering under senare år. Det vore intressant att se hur det ser ut i övriga kontinenten. Hur diskussionerna går i våra grannländer i Skandinavien, Tyskland, Sydeuropa.

Själv har jag noterat att det inte är lika många exklusiva bilar som kör runt under 2023 som det var så sent som 2022 och dessförinnan här i Sverige. Många fick bråttom att sälja under sensommaren när de fick reda på att räntorna skulle höjas ytterligare. Flertalet bilar gick nog på export givet vår låga kronkurs. Men man ser ju att det finns en hel del till salu hos återförsäljarna och miltalen är inte särskilt höga så man kan tänka sig att många köpt dem lite i spekulation att bibehålla ett högt restvärde.

I grunden är det nog så att de förutom bilen har andra leksaker finansierade. Kanske en båt, fritidshus förutom sin bostad.

Det verkar heller inte råda samma hysteri på exklusiva klockor för tillfället. Det är inte lika självklart att det finns köpare där ute för tillfället.

Tog 6-9 månader för mig att få sålt en lägenhet jag ville bli av med och hade uthyrd. Så definitivt trög marknad då den ändå låg på ett av Sveriges mest attraktiva lägen. Dock hade det såklart gått fort om jag accepterat lägre pris men har man möjlighet att vänta kan man fortfarande hitta rätt köpare för sitt objekt. Till ett pris även du som säljare är nöjd med.

Så är det nog. Känner en som hade sitt hus till salu för över ett år sedan men tog bort huset. Det fanns inga bra bud då. För någon månad sedan såldes huset till hans utgångspris som han gick ut med sist. Men det fanns bara en spekulant. Denne hade sålt sin bostad redan. Man får som sagt ha is i magen och lite tålamod om man ska sälja idag.

Tids nog kommer det ett lätta upp igen.
 
Topp